Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halti voor een pup?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Frenk en Ranetje, ik begrijp het volkomen :ok: Punt is dat wij eigenlijk alle vrije tijd die we hebben besteden aan wandelingen in de natuur en daar lopen nu eenmaal veel honden gewoon los, ik ga in de toekomst met Tomas eens wat vaker de bewoonde wereld in en misschien dat we daar beter kunnen trainen.Als zo'n halstertje Tomas zou kunnen helpen zou ik dat zeker liever gebruiken dan een halti of gentle leader want dan heb ik teveel schrik dat Tomas zichzelf beschadigt.
Ik ga eens op zoek :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marie-Josée schreef:Frenk en Ranetje, ik begrijp het volkomen :ok: Punt is dat wij eigenlijk alle vrije tijd die we hebben besteden aan wandelingen in de natuur en daar lopen nu eenmaal veel honden gewoon los, ik ga in de toekomst met Tomas eens wat vaker de bewoonde wereld in en misschien dat we daar beter kunnen trainen.Als zo'n halstertje Tomas zou kunnen helpen zou ik dat zeker liever gebruiken dan een halti of gentle leader want dan heb ik teveel schrik dat Tomas zichzelf beschadigt.
Ik ga eens op zoek :wink:
Vraag eens bij de mensen van de behendigheidswedstrijden :ok:
Ik heb ze daar vrij geregeld gezien.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:er schijnt toch ook een soort anti-trek-tuigje te zijn (nee, niét de versie die alles stukschuurt in de oksels) waarvan de clou erin zit dat het bevestigingsoog voor de lijn vooraan (dus op de borstkas) zit? kent iemand dat?
http://www.dursydog.nl/popups/grote-fot ... ntFotoNr=1

Deze?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marie-Josée
Erelid

Zo'n tuig wat onder de oksels doorgaat heb ik voor Bruno naast de fiets gebruikt, dat schuurde bij hem totaal niet omdat hij meteen stopte met trekken.Voor het uitvallen van Tomas durf ik dat niet te gebruiken want op zo'n moment voelt hij volgens mij zelf geen pijn.
Wat moet ik me voorstellen bij het bevestigingspunt op de borstkas, haal je dan de hond uit z'n evenwicht?
Want zijn kop kan natuurlijk nog steeds richting vermeende bedreiging draaien.
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:
Marie-Josée schreef:Wat moet ik me voorstellen bij het bevestigingspunt op de borstkas, haal je dan de hond uit z'n evenwicht?
ja, dat zou de idee zijn : de hond zou zichzelf als het ware 'omdraaien' - technisch gezien kan ik er me wel iets bij voorstellen - door te trekken komt hij toch dwars te staan met zo'n oog vooraan :denken: ?
Ja en daar zit zijn zwaartepunt dus heb je als baas de meeste kracht/zeggenschap.Toevallig gebeurde dat gisteren per ongeluk bijna op die manier, er kwam een auto langs met gillende honden en Tomas wilde uitvallen maar lag ineens beduusd op z'n zij; de riem zat voor zijn borst door.Hij was daarna heel braaf :mrgreen:
Marie-Josée
Erelid

Inge O schreef:
Marie-Josée schreef:
Inge O schreef:
Marie-Josée schreef:Wat moet ik me voorstellen bij het bevestigingspunt op de borstkas, haal je dan de hond uit z'n evenwicht?
ja, dat zou de idee zijn : de hond zou zichzelf als het ware 'omdraaien' - technisch gezien kan ik er me wel iets bij voorstellen - door te trekken komt hij toch dwars te staan met zo'n oog vooraan :denken: ?
Ja en daar zit zijn zwaartepunt dus heb je als baas de meeste kracht/zeggenschap.Toevallig gebeurde dat gisteren per ongeluk bijna op die manier, er kwam een auto langs met gillende honden en Tomas wilde uitvallen maar lag ineens beduusd op z'n zij; de riem zat voor zijn borst door.Hij was daarna heel braaf :mrgreen:

ik ga dit op de markt brengen - ik word rijk :cheer: :cheer: .
Als je Tomas dan maar aandelen geeft :pffff: :mrgreen:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

renee-uk schreef:
Whitefang87 schreef:mij werd ook geadviseerd mijn pup alvast een slipketting om te doen :piew: echt niet wijs :neenee:
Ik had mijn dh pup al heel gauw aan een slipketting, alleen stond die nooit op slip.
Zn haar brak af van het leren halsbandje en dat vond ik ook weer niet nodig, dus een slipketting met grote schakels gekocht.
Niks geen problemen mee gehad en het was ook niks niet zielig.
Lang leve de halfchecks :smile: (hoewel sommige dat ook zielig vinden bij een pup van 3 maanden)
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

jidde schreef:
renee-uk schreef:
Whitefang87 schreef:mij werd ook geadviseerd mijn pup alvast een slipketting om te doen :piew: echt niet wijs :neenee:
Ik had mijn dh pup al heel gauw aan een slipketting, alleen stond die nooit op slip.
Zn haar brak af van het leren halsbandje en dat vond ik ook weer niet nodig, dus een slipketting met grote schakels gekocht.
Lang leve de halfchecks :smile: (hoewel sommige dat ook zielig vinden bij een pup van 3 maanden)
Waarvoor gebruik je die?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Whitefang87 schreef:
jidde schreef:
renee-uk schreef:
Waarvoor gebruik je die?
Als halsband :wink:
Afbeelding
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Frenk schreef:
renee-uk schreef:
Als 'ie niet op slippen staat, dan is het toch ook geen slipketting, maar gewoon een metalen halsband met schakels :19:
Het ding heet nou eenmaal een slipketting.
Dat je hem ook anders kunt gebruiken is een tweede.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

jidde schreef:
renee-uk schreef:
Ik heb een half-check gehad voor Luca, maar ik kon dr niet mee uit de voeten, het ding draaide elke keer behalve als ie zo strak zat dat ie geen lucht kreeg en dat is volgens mij ook niet de bedoeling lol

Ik hou het gewoon bij niet op slip staande slipkettingen met grote schakels.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

renee-uk schreef:
Frenk schreef:
renee-uk schreef:
Als 'ie niet op slippen staat, dan is het toch ook geen slipketting, maar gewoon een metalen halsband met schakels :19:
Het ging hier niet over de naam, maar over de actie :wink:
Afbeelding
ana

Ongelezen bericht door ana »

Inge O schreef:er schijnt toch ook een soort anti-trek-tuigje te zijn (nee, niét de versie die alles stukschuurt in de oksels) waarvan de clou erin zit dat het bevestigingsoog voor de lijn vooraan (dus op de borstkas) zit? kent iemand dat?
Wat jij bedoelt is een U-lead en is niet hetzelfde als wat op het plaatje staat. Het is een tuigje waarbij de riem voor, op de borst, vastgehaakt wordt waardoor de hond zichzelf inderdaad uit evenwicht trekt als hij trekt. Hoofd verder helemaal vrij en onbelast. Bij ons op de hondenschool waren er een paar honden, die er op liepen, op aanraden van de trainer, en dat ging heel erg goed. Ik ga er toevallig vanavond zelf eentje halen, omdat mijn hond toch ook wel dol is op in de riem hangen op allerlei momenten. Ben erg benieuwd hoe het bij haar gaat werken.
ana

Ik koop hem bij ons op de hondenschool maar ze zijn ook op internet te vinden, als je op google 'u-lead' en 'hond' intypt, dan kom je ze tegen (alleen u-lead is kennelijk een heel bekend fenomeen in de internetwereld en dus heeeel iets anders :wink: ). Het schijnt heel hondvriendelijk te zijn, dus ik ben zelf ook heel benieuwd.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb volgens mij weleens gelezen van mensen die bij een gewoon tuigje (bijvoorbeeld RogzforDogz) wat op de borst een ringetje heeft de riem daaraan vastmaken. Is hetzelfde idee denk ik, alleen wellicht goedkoper? En hier in de buurt in ieder geval makkelijker aan te komen.
Afbeelding
ana

Moos schreef:Ik heb volgens mij weleens gelezen van mensen die bij een gewoon tuigje (bijvoorbeeld RogzforDogz) wat op de borst een ringetje heeft de riem daaraan vastmaken. Is hetzelfde idee denk ik, alleen wellicht goedkoper? En hier in de buurt in ieder geval makkelijker aan te komen.
Ik vind de meeste tuigjes best duur, dus of het een goedkopere oplossing is, weet ik zo net nog niet. Maar misschien wel multifuctioneler, ik weet bijvoorbeeld niet (en denk ook van niet) of je met zo'n U-lead wel kunt fietsen met je hond (meteen even vragen zo). Dus dan zou je al twee verschillende tuigjes moeten hebben. En ik weet ook niet of een 'gewoon' tuigje misschien meer zou schuren als je het op een andere manier gebruikt.
Maar als dat niet het geval is, is het wel een slim idee :wink:
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:Ik heb volgens mij weleens gelezen van mensen die bij een gewoon tuigje (bijvoorbeeld RogzforDogz) wat op de borst een ringetje heeft de riem daaraan vastmaken. Is hetzelfde idee denk ik, alleen wellicht goedkoper? En hier in de buurt in ieder geval makkelijker aan te komen.
het kan zeker dat dat ook werkt (ik wist niet eens dat er tuigjes waren met een ring vooraan), maar als je hier kijkt luistert het precies wel nauw waar bepaalde riemen liggen :wink: .
Ja, ik zie het. Dat bij de gewone tuigjes is dan denk ik echt alleen gebaseerd op het idee dat de hond zichzelf achterstevoren trekt als hij trekt :wink:
Afbeelding
ana

Ik heb toch wel dat als ik 'waardoor de hond een voor hem, vervelende druk op een zenuwbaan op de schouder krijgt' lees, ik er een vervelend gevoel bij krijg. Voor mij is het jezelf uit evenwicht trekken heel aanvaardbaar, maar druk op een zenuwbaan klinkt toch heel anders ... wat vinden jullie ?
Ik heb het eerlijk gezegd ook nooit zo begrepen, dus ga ook dit even navragen zodadelijk.
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
Inge O schreef:
het kan zeker dat dat ook werkt (ik wist niet eens dat er tuigjes waren met een ring vooraan), maar als je hier kijkt luistert het precies wel nauw waar bepaalde riemen liggen :wink: .
Ja, ik zie het. Dat bij de gewone tuigjes is dan denk ik echt alleen gebaseerd op het idee dat de hond zichzelf achterstevoren trekt als hij trekt :wink:
heb net even bij RogzforDogz gekeken maar kan daarbij niks zien van een ring vooraan? het waren ook wel heel onduidelijke foto's :oeps: .
Er zit ook geen echte ring vooraan, maar een driehoekig ijzeren dingetje (snap je? :mrgreen: ). Ik heb er altijd de penningen aan hangen, maar je kan daar dan dus ook een musketonhaak aanvast klikken lijkt me?
Afbeelding
ana

Inge O schreef: ja, áls het zo is dat een zenuw daar echt in de verdrukking zou komen is het niet zo leuk.

maar.....als hij helemaal niks verkeerds voelt als hij niet trekt en het trekken ook daadwerkelijk laat is er weer niks aan de hand natuurlijk - dan wordt hij (niet zoals bij een halti) nergens door gehinderd.

overigens denk ik nog steeds dat het uit balans trekken het belangrijkste is :wink: .
oh ja, alweer vergeten; ze gaat natuurlijk meteen stoppen met trekken :mrgreen:
je hebt wel gelijk denk ik, volgens mij ligt de nadruk ook voornamelijk op het uit balans gaan en is het tuigje een gewoon tuigje mits er maar niet getrokken wordt. Maar ik ga het toch even navragen ... just to be sure
Marie-Josée
Erelid

Ik volg dit nog even, stel dat het werkt..... :ok: :mrgreen:
ana

Heb de U-lead gekocht en op maat laten zetten door de trainer. Er daar een rondje mee gelopen en vooralsnog lijkt het een wondermiddel. Ze heeft drie keer getrokken en daarna was het klaar.... Zelfs van de auto naar huis lopen niet 1x getrokken :ok:
Ik ben heel erg benieuwd hoe het morgen gaat. Wat mijn trainer wel aangaf, is dat het niet als De Oplossing gezien moet worden maar juist als trainingsmiddel en dat het heel belangrijk is je hond te belonen voor het goede gedrag. Hij zei, dat hij wel eens mensen had gezien, die dit als oplossing bedacht hadden en verder helemaal nergens meer aandacht aan besteedden, waarop de hond uiteindelijk ook nog met de U-lead flink ging trekken. Verder niet om mee te fietsen; als ze een beetje snelheid maken naast de fiets en ineens toch trekken om wat voor reden dan ook, zouden ze om kunnen vallen.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Interessant topic, hoewel ik over Yanthe eigenlijk heel tevreden ben.

Mag je met dit tuigje ook de hond aflijnen en lekker laten spelen/rennen, zwemmen etc? Lijkt me wel toch?? Of is het alleen een aangelijnde wandeling tuig, en moet je als je in het park, bos, strandpaviljoen, whatever aangekomen bent, het tuig verwijderen?

Een halti (die ik hier tijdens de verplichte rust ivm met haar teenbreuk 2 hele dagen geprobeerd heb) werkte hier voor geen meter.

Hij zat goed, maar ze werd inderdaad enorm gehinderd en dat irriteerde haar mateloos. Ze ging als een hysterisch kind op de grond liggen rollen en hard rondjes rennen en stuiteren om los te raken (wat ook een keer of twee lukte omdat ik met zoveel heftig geweld niet graag knikkende nekjes zie, en dus niet zo heel hard terugtrok). Verder draaide ze (net als het briardje van mn moeder die een "tennisschouder" had en een halti probeerde) haar kopje gewoon wat scheef en duwde ze gewoon heel hard in de halti, zodat het eindresultaat alsnog trekken was!

Dus maar de simpele, langdradige methode ("als jij trekt gaan we helemaal nergens heen en al helemaal niet daar waar jij graag heenwilt, maar als je níet trekt gaan we regelmatig wél precies daar waar jij heenwilt") uit de kast gehaald. Je hebt wel een hele lange adem nodig haha. Maar dat heb ik dan ook wel :mrgreen:. Blijft moeilijk als we andere honden zien of bekenden, maar goed, we komen er wel.

Toch blijf ik ook nog even meelezen.

:ok:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Marie-Josée
Erelid

Ik heb er een via internet besteld.Ik ben benieuwd.Tomas trekt normaal niet maar als ik hem daarmee uit zijn fixatie voor vreemde reuen kan halen heb ik al heel wat gewonnen.Het scheelt dan toch in pijn van gesprongen adertjes en lastige atrosevingertjes :mrgreen:
Een plantenspuitje werkt ook perfect maar dat wandelt zo lastig.
ana

Madelief schreef: Mag je met dit tuigje ook de hond aflijnen en lekker laten spelen/rennen, zwemmen etc? Lijkt me wel toch?? Of is het alleen een aangelijnde wandeling tuig, en moet je als je in het park, bos, strandpaviljoen, whatever aangekomen bent, het tuig verwijderen?
Ja hoor, riem eraf en spelen maar. Vanochtend zijn we naar het veld naast het huis gewandeld, mijn man was erg onder de indruk van hoe relaxed ze liep. Het is misschien ook nog wel een beetje wennen voor haar, maar het lijkt toch echt alsof het kwartje is gevallen: als ik trek, sta ik niet meer goed op mijn benen. Op het veld was een Terveurnse herder waar ze geweldig mee speelt (zijn allebei van flink de beuk erin) en het tuigje hindert dan helemaal niet; het werkt alleen maar door de riem. Ze heeft gezwommen, gerend en alles gedaan wat ze het liefste doet en daarna zijn we weer KEURIG naar huis gelopen. Ik vind dat je er wel echt blij van wordt en beloning zeker op zijn plaats is.
renee-uk
Zeer actief

Frenk schreef:
renee-uk schreef:
Frenk schreef:
renee-uk schreef: Ik had mijn dh pup al heel gauw aan een slipketting, alleen stond die nooit op slip.
Het ging hier niet over de naam, maar over de actie :wink:
dat zie ik toch anders... zie vetgedrukte post bovenaan waar ik op reageerde ;)
Afbeelding

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

renee-uk schreef:dat zie ik toch anders... zie vetgedrukte post bovenaan waar ik op reageerde ;)
Het is geen kwestie van anders zien, maar de rest van het topic lezen :mrgreen: want Whitefang heeft verderop verduidelijkt dat het in dat advies inderdaad om het slip aspect en niet om een halsband van schakels tegen afbrekende haartjes ging :ok:
Whitefang87 schreef:
Frenk schreef:
renee-uk schreef:
ja precies. en ik had het dus over wel op de slipstand en dat voor een pup vind ik belachelijk.
Ik snap het probleem ook niet zo goed hoor. Zoals jij hem gebruikt is het simpelweg geen SLIPketting. En daar hadden wij het wel over. Dus waarom jij je aangesproken voelt :denken: :19:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Whitefang87 schreef:
jidde schreef:
renee-uk schreef:
Waarvoor gebruik je die?
Als halsband inderdaad. Ik vind een halsband erg lelijk staan bij een duitse herder vandaar
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik heb hem gevonden, deze link
http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... t_171.html
Marie-Josée
Erelid

S@ndr@ schreef:
Ik heb hem gevonden, deze link
http://www.hondenspul.nl/N_frame.html?h ... t_171.html
Yep, die heb ik besteld :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”