Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Minimum leeftijd reu?
Moderator: moderatorteam
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Minimum leeftijd reu?
Ik heb vandaag mijn eerste dekaanvraag voor Yore al gehad :N: Vaniemand die blij is dat hij eindelijk eens uit andere lijnen komt dan de 'gemiddelde' reu... Nou snap ik ook nog wel dat hij nu nog echt echt echt veel te jong is. Ik heb zelf gezegd dat hij vanaf 2 jaar oud vader mag worden, onder de voorwaarden dat hij redelijk correct is als Markiesje en door de gezondheidsonderzoeken die ik gesteld heb (PL en ogen) komt... Die leeftijd omdat hij dan uitgegroeid is en ik dus zelf kan zien wat voor vlees ik in de kuip heb en of ik vind dat hij geschikt is als dekreu...
Nu hoorde ik dat reutjes al vanaf de nestkeuring (dan is Yore ongeveer een jaar oud) al ingezet (kunnen) worden. Ik mag natuurlijk nee zeggen dan (en dat is vooralsnog ook mijn plan), maar ik ben wel benieuwd wat jullie mening daarover is...
Nu hoorde ik dat reutjes al vanaf de nestkeuring (dan is Yore ongeveer een jaar oud) al ingezet (kunnen) worden. Ik mag natuurlijk nee zeggen dan (en dat is vooralsnog ook mijn plan), maar ik ben wel benieuwd wat jullie mening daarover is...

You'll be in my heart... Always...
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
-
Margo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
In de meeste gevallen wordt verondersteld dat een reu eerder "fokrijp" is dan een teef. Logisch natuurlijk, want een teef moet de pups "dragen", dat is een "zwaardere" klus.
Gezondheidsonderzoeken vinden pas plaats na het eerste levensjaar van een hond, het betreft hier een wat kleiner ras (sneller uitgegroeid), dus ik denk dat anderhalf jaar wel een mooie start kan zijn.
Gezondheidsonderzoeken vinden pas plaats na het eerste levensjaar van een hond, het betreft hier een wat kleiner ras (sneller uitgegroeid), dus ik denk dat anderhalf jaar wel een mooie start kan zijn.
Groetjes van Margo

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
onze Jetset heeft gelijk zijn eerste dekking gehad na zijn aankeuring , dat was met 18 mnd. Natuurlijk kan je wachten tot een reu 2 of 3 jaar is , maar de meeste echte gezondheids problemen beginnen meestal pas na het 4e jaar. Jetset is altijd super gezond geweest , zelfs nog nooit 1 dag ziek geweest , kreeg elk jaar zijn hartecho , maar viel wel dood neer toen hij bijna 7 was.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Bons
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Ik vind persoonlijk dat bij mijn ras (rhodesian ridgeback) de minimale leeftijd voor de reu op 2 gezet mag worden. Maar als je kijkt naar reuen van 2 en 4 zijn die van 4 echt af en heb je toch een veel beter beeld van de uiteindelijke hond, ook wat betreft zijn karakter.
Bij ons mogen ze dekken na de ED keuringen, dus met 18 maanden. Een RR reu is dan feitelijk nog een pup in bouw en in zijn kop. Persoonlijk zou ik niet voor een RR reu kiezen die jonger is dan 3 jaar. Maar goed, RR zijn echt laat rijp en ik heb toch al een nogal uitgesproken idee op gebied van fokken met RR.
Voor de kleinere rassen die wat eerder rijp zijn is 18 maanden misschien wel een goede leeftijd. Maar ik weet niet hoe dat zit bij het Markiesje, ik heb weinig persoonlijke ervaring met opgroeiende reutjes van de kleinere rassen.
Bij ons mogen ze dekken na de ED keuringen, dus met 18 maanden. Een RR reu is dan feitelijk nog een pup in bouw en in zijn kop. Persoonlijk zou ik niet voor een RR reu kiezen die jonger is dan 3 jaar. Maar goed, RR zijn echt laat rijp en ik heb toch al een nogal uitgesproken idee op gebied van fokken met RR.
Voor de kleinere rassen die wat eerder rijp zijn is 18 maanden misschien wel een goede leeftijd. Maar ik weet niet hoe dat zit bij het Markiesje, ik heb weinig persoonlijke ervaring met opgroeiende reutjes van de kleinere rassen.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! 
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
idem hier. ik vind het rasafhankelijk.Webborn schreef:Ik vind persoonlijk dat bij mijn ras (rhodesian ridgeback) de minimale leeftijd voor de reu op 2 gezet mag worden. Maar als je kijkt naar reuen van 2 en 4 zijn die van 4 echt af en heb je toch een veel beter beeld van de uiteindelijke hond, ook wat betreft zijn karakter.
bij mijn ras vind ik een reu pas een optie vanaf 2 of 3 jaar. daarvoor is er echt nog een verschil

- Leonieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische honden
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik ken honden die al gedekt hebben die net een jaar waren.
Snel even HD onderzoek en dekken maar.
Zo staat er nu al een geplande dekking op een website van een reu die nog geen 8 maanden was!! Ik vind dat wel erg vroeg hoor om dan al zo iets belangrijks te beslissen.
Ik ben er zelf niet zo weg van. Ik kijk het liefst eerst goed hoe ze zich ontwikkelen. Sommige honden zijn laat rijp en andere vallen volwassen juist erg tegen.
Ik zal inderdaad zeggen met een kleiner ras een maand of 18.
Snel even HD onderzoek en dekken maar.
Zo staat er nu al een geplande dekking op een website van een reu die nog geen 8 maanden was!! Ik vind dat wel erg vroeg hoor om dan al zo iets belangrijks te beslissen.
Ik ben er zelf niet zo weg van. Ik kijk het liefst eerst goed hoe ze zich ontwikkelen. Sommige honden zijn laat rijp en andere vallen volwassen juist erg tegen.
Ik zal inderdaad zeggen met een kleiner ras een maand of 18.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
"Exclusief voor hond en paard"
- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
- Jacksel
- Zeer actief
Nee, is het ook niet*Anita* schreef:ik neem aan dat dit niet via de markiesjesvereniging is gegaan. Hij zal toch eerst goed gekeurd moeten worden tijdens de nestkeuring.
Harley was anderhalf toen ik eerste dekadvies binnen kreeg
Maar ik heb al gezegd dat ik daar een minimumleeftijd voor heb en dat ik volgens de regels van de vereniging wil werken

- eefje_ates
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder en Duitse herder.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
En juist _omdat_ de meeste erfelijke aandoeningen pas later opduiken is het verstandig om langer te wachten.jip007 schreef:onze Jetset heeft gelijk zijn eerste dekking gehad na zijn aankeuring , dat was met 18 mnd. Natuurlijk kan je wachten tot een reu 2 of 3 jaar is , maar de meeste echte gezondheids problemen beginnen meestal pas na het 4e jaar. Jetset is altijd super gezond geweest , zelfs nog nooit 1 dag ziek geweest , kreeg elk jaar zijn hartecho , maar viel wel dood neer toen hij bijna 7 was.
De ouders van de betreffende honden zijn dan immers ook een stuk ouder. Nog een stukje zekerheid erbij dus.
Als 1 van de ouders op 7 jarige leeftijd dood neervalt of bv in een epileptisch insult blijft dan weet ik dus dat ik voorzichtig moet gaan zijn met het inzetten van mijn hond (zowieso al, maar dan nog meer).
Het gaat inmiddels op mijn stokpaardje lijken maar dat kan me niets schelen.
Als iedereen zijn honden met mate in gaat zetten en wacht tot ze echt een volwassen leeftijd hebben bereikt dan zal dat heel veel gaan schelen.
Het scheelt gewoon als je pas fokt vanaf 30 mnd ipv die 18 mnd.
Kijk naar de leeftijd van de ouderdieren:
Dekreu/teef: 30 mnd (2,5 jr) of 18 mnd
Ouders: 60 mnd (5 jr) of 3 jr
Overgrootouders: 90 mnd (7,5 jr) of 4,5 jr
Mi scheelt het nogal wat. In het tweede geval zijn de overgrootouders dus nog niet eens 5 jr. Met de kleinkinderen is inmiddels al volop gefokt eer alle narigheid aan het licht komt.
En dan ook wachten met ouders opnieuw inzetten tot pups minimaal 1 tot 1,5 jr oud zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
18 maanden lijkt me redelijk.
Ik kan me voorstellen dat je bij grotere rassen langer wacht trouwens.
Bij onze rassen is het bij allebei 18 maanden (ook voor teven trouwens), en over het algemeen gaan mensen daar overheen (naar boven toe dus).
Ik had vorig jaar een dekking bij een reu van twee jaar, die dus echt nog te jong en te onzeker bleek.
Dat kan natuurlijk ook nog.
Overigens komen de eventuele gezondheidsproblemen bij onze rassen er onder die 18 maanden uit, dus dat hoeft geen reden zijn te wachten.
Persoonlijk vind ik mentale volwassenheid wel van belang.
Ik kan me voorstellen dat je bij grotere rassen langer wacht trouwens.
Bij onze rassen is het bij allebei 18 maanden (ook voor teven trouwens), en over het algemeen gaan mensen daar overheen (naar boven toe dus).
Ik had vorig jaar een dekking bij een reu van twee jaar, die dus echt nog te jong en te onzeker bleek.
Dat kan natuurlijk ook nog.
Overigens komen de eventuele gezondheidsproblemen bij onze rassen er onder die 18 maanden uit, dus dat hoeft geen reden zijn te wachten.
Persoonlijk vind ik mentale volwassenheid wel van belang.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Goede vraag! 
Ik vind voor een 'klein' ras, qua afmeting dus
een leeftijd 'vanaf zo'n anderhalf jaar' wel in orde, mits dan alle gezondheidsonderzoeken die voor het ras gelden zijn geweest, mits die hond op shows het 'goed' doet (en dus aan exterieur-eisen voldoet). Nee, ik bedoel niet dat hij alleen maar gebruikt mag worden als hij kampioen is, maar show na show een 'matig' lijkt het ook net niet 
Verder je eigen gevoel volgen.... maar kijk ook wat er in bij de rasvereniging over staat....
Te jong inzetten is niet goed lijkt me..... Het kan wel al handig zijn om ook gegevens over de nestbroers en -zussen van jouw reu te verzamelen...
Als bijv. alle honden uit het nest veel te groot zijn en die van jou is de goede maat, dan weet je dat de kans erin zit dat de pups van jouw hond toch groter zullen uitpakken. Zo kun je ook kijken naar gezondheidsonderzoeken van broers en zussen... je kunt dus je informatiepakketje klaarmaken
Suzanne
Ik vind voor een 'klein' ras, qua afmeting dus
Verder je eigen gevoel volgen.... maar kijk ook wat er in bij de rasvereniging over staat....
Te jong inzetten is niet goed lijkt me..... Het kan wel al handig zijn om ook gegevens over de nestbroers en -zussen van jouw reu te verzamelen...
Als bijv. alle honden uit het nest veel te groot zijn en die van jou is de goede maat, dan weet je dat de kans erin zit dat de pups van jouw hond toch groter zullen uitpakken. Zo kun je ook kijken naar gezondheidsonderzoeken van broers en zussen... je kunt dus je informatiepakketje klaarmaken
Suzanne
- Jacksel
- Zeer actief
Yore is zelf (te) grootSuzanne123 schreef:Goede vraag!
Ik vind voor een 'klein' ras, qua afmeting duseen leeftijd 'vanaf zo'n anderhalf jaar' wel in orde, mits dan alle gezondheidsonderzoeken die voor het ras gelden zijn geweest, mits die hond op shows het 'goed' doet (en dus aan exterieur-eisen voldoet). Nee, ik bedoel niet dat hij alleen maar gebruikt mag worden als hij kampioen is, maar show na show een 'matig' lijkt het ook net niet
Suzanne
Enige gezondheidsonderzoek die verplicht is, is PL, ik ga extra de ogen laten testen...

- Jeannet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
ik zou inderdaad ook wachten tot Yore ongeveer 18 maanden is. Dan is hij waarschijnlijk lichamelijk en geestelijk wel uitgegroeid.
Als hij dan alle test e.d goed doorloopt, zou ik misschien laten dekken.
Bij grotere honden zou ik inderdaad ook nog even langer wachten. Dan vind ik 18 maanden te jong.
Als hij dan alle test e.d goed doorloopt, zou ik misschien laten dekken.
Bij grotere honden zou ik inderdaad ook nog even langer wachten. Dan vind ik 18 maanden te jong.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Jeetje, wat klinkt dat plastisch zeg "er komt sowieso alleen een klein teefje onder".Jacksel schreef: Yore is zelf (te) grootDus er komt sowieso alleen een klein teefje onder...
Het is overigens helemaal geen garantie op kleinere pups als je een klein teefje kiest als partner voor Yore, dat gaf Suzanne123 ook al aan.
Ik zou dan zelf eerder voor een teefje gaan wat al volwassen nakomelingen heeft lopen en die klein of in ieder geval niet vergrotend doorfokt.
Zelf vind ik dat een reu minimaal 18 maanden oud moet zijn voor een eerste dekking, bij mijn ras in ieder geval al omdat op die leeftijd pas de ellebogen gerontgend mogen worden, en ik dat (naast de verplichte HD-foto's) ook van de reu wil als ik die gebruik.
De reu moet dan al wel goed af zijn en daarmee bedoel ik met name ook geestelijk volwassen. Een heel jeugdige reu van 18 maanden zou ik liever zelf nog verder volwassen willen zien, qua karakter.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Stel dat Yore aan alles voldoet, dan denk ik er als volgt over.
Ik zou als minimum richtlijn een leeftijd van 2 jaar, 24 maanden aan houden. Op die leeftijd zal hij ongveer 'af' zijn en weet de fokker hoe Yore is geworden. Stel het teefje die heel goed bij hem past is slechts 1 keer per jaar loops en Yore is 22 maanden op het moment van dekrijp, dan zou ik niet moeilijk doen over 2 maanden.
Verder zou ik na de eerste twee nestjes een rustperiode van 2 jaar inlassen. Op die manier heb je enig zicht op zijn nakomelingen en of Yore een toegevoegde waarde heeft gegeven voor het ras. Je noemt nu bijv. al dat hij te groot is. Als uit twee nestjes zou blijken dat 80% van zijn nakomelingen te groot is, dan zou ik er niet mee verder gaan.
Ik zou als minimum richtlijn een leeftijd van 2 jaar, 24 maanden aan houden. Op die leeftijd zal hij ongveer 'af' zijn en weet de fokker hoe Yore is geworden. Stel het teefje die heel goed bij hem past is slechts 1 keer per jaar loops en Yore is 22 maanden op het moment van dekrijp, dan zou ik niet moeilijk doen over 2 maanden.
Verder zou ik na de eerste twee nestjes een rustperiode van 2 jaar inlassen. Op die manier heb je enig zicht op zijn nakomelingen en of Yore een toegevoegde waarde heeft gegeven voor het ras. Je noemt nu bijv. al dat hij te groot is. Als uit twee nestjes zou blijken dat 80% van zijn nakomelingen te groot is, dan zou ik er niet mee verder gaan.
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Contacteer:
er is zelfs in Finland een onderzoek geweest waar uit blijkt dat een te grote reu op een kleine teef veel TE kleine en TE grote nakomelingen geeftLongFields schreef:Jeetje, wat klinkt dat plastisch zeg "er komt sowieso alleen een klein teefje onder".Jacksel schreef: Yore is zelf (te) grootDus er komt sowieso alleen een klein teefje onder...
![]()
Het is overigens helemaal geen garantie op kleinere pups als je een klein teefje kiest als partner voor Yore, dat gaf Suzanne123 ook al aan.
Ik zou dan zelf eerder voor een teefje gaan wat al volwassen nakomelingen heeft lopen en die klein of in ieder geval niet vergrotend doorfokt.
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Okay, dan fok je dus juist extremen, dat lijkt me niet de bedoeling.jores schreef:
er is zelfs in Finland een onderzoek geweest waar uit blijkt dat een te grote reu op een kleine teef veel TE kleine en TE grote nakomelingen geeft
Is daar ook onderzocht wat het effect is van een te grote teef en een kleine reu misschien?
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Contacteer:
geen idee zal het eens vragen.LongFields schreef:Okay, dan fok je dus juist extremen, dat lijkt me niet de bedoeling.jores schreef:
er is zelfs in Finland een onderzoek geweest waar uit blijkt dat een te grote reu op een kleine teef veel TE kleine en TE grote nakomelingen geeft
Is daar ook onderzocht wat het effect is van een te grote teef en een kleine reu misschien?
groetjes Annemie
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Verwacht je daar verschillen tussen?jores schreef:geen idee zal het eens vragen.LongFields schreef:Okay, dan fok je dus juist extremen, dat lijkt me niet de bedoeling.jores schreef:
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
en jij denkt dat dat wat uitmaakt ,ik denk dat het belangrijker is dat de fokkers wat opener worden over de problemen in hun lijn. Niet iedereen gooit alle rottigheid over zijn doggen op een forum. Als PB een fokteef van een ander was geweest was ze niet overleden aan kanker maar was ze zogenaamd verkocht. En zolang dat zo blijft zal het ras echt niet gezonder worden , ook al zet je de honden pas in als ze ouder zijn.sirene schreef: En juist _omdat_ de meeste erfelijke aandoeningen pas later opduiken is het verstandig om langer te wachten.
De ouders van de betreffende honden zijn dan immers ook een stuk ouder. Nog een stukje zekerheid erbij dus.
Als 1 van de ouders op 7 jarige leeftijd dood neervalt of bv in een epileptisch insult blijft dan weet ik dus dat ik voorzichtig moet gaan zijn met het inzetten van mijn hond (zowieso al, maar dan nog meer).
Het gaat inmiddels op mijn stokpaardje lijken maar dat kan me niets schelen.
Als iedereen zijn honden met mate in gaat zetten en wacht tot ze echt een volwassen leeftijd hebben bereikt dan zal dat heel veel gaan schelen.
Het scheelt gewoon als je pas fokt vanaf 30 mnd ipv die 18 mnd.
Kijk naar de leeftijd van de ouderdieren:
Dekreu/teef: 30 mnd (2,5 jr) of 18 mnd
Ouders: 60 mnd (5 jr) of 3 jr
Overgrootouders: 90 mnd (7,5 jr) of 4,5 jr
Mi scheelt het nogal wat. In het tweede geval zijn de overgrootouders dus nog niet eens 5 jr. Met de kleinkinderen is inmiddels al volop gefokt eer alle narigheid aan het licht komt.
En dan ook wachten met ouders opnieuw inzetten tot pups minimaal 1 tot 1,5 jr oud zijn.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ras afhankelijk.
Een reu die ik zou kiezen, binnen mijn ras dus, moet op sportvlak al wat gepresteerd hebben. Dus dan kom je al makkelijk aan 2 jaar uit.
met de stelling 'mijn reu is te groot, dus enkel kleine teven komen er onder' ben ik het absoluut verre van NIET eens.
wat als de reu grote pups doorgeeft... dan staat dat kleine teefje mss wel voor praktisch onmogelijke opdrachten als zij die te grote pups moet uitpersen :N:
Een reu die ik zou kiezen, binnen mijn ras dus, moet op sportvlak al wat gepresteerd hebben. Dus dan kom je al makkelijk aan 2 jaar uit.
met de stelling 'mijn reu is te groot, dus enkel kleine teven komen er onder' ben ik het absoluut verre van NIET eens.
wat als de reu grote pups doorgeeft... dan staat dat kleine teefje mss wel voor praktisch onmogelijke opdrachten als zij die te grote pups moet uitpersen :N:
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
ik heb voor Xena een reu gebruikt die toendertijd anderhalf jaar was, maar behoorlijk wat liet zien qua sportgebeuren...maart schreef:ras afhankelijk.
Hij had alleen zijn IPO I op dat moment maar dat er genoeg in zat was wel duidelijk. Dat vond ik het belangrijkste op dat moment... ik hoef geen kampioen, ik zie genoeg aan een hond wat dat betreft.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
maart
- Zeer actief
ja das waar, ik moet ook geen wereldsterren. Maar iets kunnen zien op constant niveau (zeker als je vb niet de mogelijkheid hebt om de reu zelf op te volgen bij training, aanwezig zijn dus) vind ik wel fijn.malinois schreef:ik heb voor Xena een reu gebruikt die toendertijd anderhalf jaar was, maar behoorlijk wat liet zien qua sportgebeuren...maart schreef:ras afhankelijk.
Hij had alleen zijn IPO I op dat moment maar dat er genoeg in zat was wel duidelijk. Dat vond ik het belangrijkste op dat moment... ik hoef geen kampioen, ik zie genoeg aan een hond wat dat betreft.
Het moet zeker geen hond zijn die op elke topwedstrijd met de eerste plaats gaat lopen en enorm hoge punten speelt. Liever ene die dan wat minder presteert, maar wel constant is in zijn prestaties.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat maakt natuurlijk geen barst uit.LongFields schreef:Okay, dan fok je dus juist extremen, dat lijkt me niet de bedoeling.jores schreef:er is zelfs in Finland een onderzoek geweest waar uit blijkt dat een te grote reu op een kleine teef veel TE kleine en TE grote nakomelingen geeft
Bij de schapendoezen hebben ze dit jaren geleden gedaan Ze dachten toen dat je op die manier de ideale maat kon fokken.
Dat bleek (uiteraard) niet zo te zijn: je krijgt dan te grote en te kleine honden.
Daar hoef je dus niet voor naar een Fins onderzoek te kijken, die informatie kun je hier ook vinden, bij een Nederlands ras nota bene. Dat weten ze bij de Markiesjesclub best, volgens mij (en als ik kijk wie daar bij de terugfok betrokken zijn).
Als je dus een mooie reu hebt die interessant is qua lijnen maar hij is te groot, dan zou ik hem alleen op teven van de goede maat zetten, uit lijnen waar die maat ook in orde is.
Dat werkt. En ja, ook dat is proefondervindelijk gebleken.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Geboortegewichten hebben iets te maken met uiteindelijke maten.maart schreef:wat als de reu grote pups doorgeeft... dan staat dat kleine teefje mss wel voor praktisch onmogelijke opdrachten als zij die te grote pups moet uitpersen :N:
Er is zelfs een onderzoek waaruit blijkt dat hoge geboortegewichten via de moeder worden doorgegeven.
Dat lijkt me biologisch geredeneerd ook logisch trouwens: die teef moet de zaak baren tenslotte.
Daar heeft de reu dus niets in te brengen.
-
maart
- Zeer actief
ik had hier toch alleszinds een teefja dat voor opstoppingen gezorgd heeft hoor.Marjoleine schreef:Geboortegewichten hebben iets te maken met uiteindelijke maten.maart schreef:wat als de reu grote pups doorgeeft... dan staat dat kleine teefje mss wel voor praktisch onmogelijke opdrachten als zij die te grote pups moet uitpersen :N:
Er is zelfs een onderzoek waaruit blijkt dat hoge geboortegewichten via de moeder worden doorgegeven.
Dat lijkt me biologisch geredeneerd ook logisch trouwens: die teef moet de zaak baren tenslotte.
Daar heeft de reu dus niets in te brengen.
maar je hebt wel gelijk, meen me te herinneren dat dat hier idd ook al eens eerder gestaan heeft.
- Jacksel
- Zeer actief
Ik heb sowieso natuurlijk weinig te zeggen over welk teefje hij mag gaan dekken, de fok advies commissie geeft 3 reuen aan aan de teef-eigenaar waar de teef-eigenaar dan weer uit kan kiezen... Ik geloof dat de teef-eigenaar zelf ook verzoekjes mag doen hoor daarbij (ik weet niet precies hoe het vanaf de teven-kant gaat)...
Als Yore dan bij de reuen van het advies zit en de teef-eigenaar kiest voor hem, dan kom ik pas in de picture...
Als Yore dan bij de reuen van het advies zit en de teef-eigenaar kiest voor hem, dan kom ik pas in de picture...