Hoi Allemaal,
Wij zijn van plan om met onze Rottweiler te gaan fokken (mocht ze in goede gezondheid blijven en goed uitgroeien). Nu heb ik echter een vraag hierover. Ze is namelijk nu in haar 1e levensjaar al 2x loops geworden. De eerste keer was met 5 maanden en de tweede keer was vorige week met 11 maanden. Nu heb ik op verschillende sites gelezen dat als je wilt fokken, je de dekking het beste tijdens de 3e of 4e loopsheid kan laten verschieden, maar in dit geval zal ze pas 1,5 of 2 jaar zijn. Dit lijkt mij aardig vroeg. Daarom is mijn vraag. Op welke leeftijd is het beste om haar te laten dekken. Ik neem zelf aan dat een leeftijd van 2,5 dan het beste is. Toch?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wanneer dekken
Moderator: moderatorteam
- Sammy1986
- nieuw lid
-
Dazzle
- Actief
- Aantal honden: 3
- Sammy1986
- nieuw lid
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Rotties zijn vrij laat volwassen, dus ik zou rustig aan doen. Jij maakt uit wanneer je hond eraan toe is, lijkt me, niet het aantal loopsheden.
Dat het tijdens de 3e of 4e loopsheid zou moeten is een fabel.
Geen idee waar dat vandaan komt, maar het snijdt ongeveer evenveel hout als stellen dat een nest goed is voor een teef, of dat dekreuen alleen nog maar op tevens gefocussed zijn.
Met andere woorden: niet dus.
Verder sluit ik mij geheel bij Nanna aan.
Dat het tijdens de 3e of 4e loopsheid zou moeten is een fabel.
Geen idee waar dat vandaan komt, maar het snijdt ongeveer evenveel hout als stellen dat een nest goed is voor een teef, of dat dekreuen alleen nog maar op tevens gefocussed zijn.
Met andere woorden: niet dus.
Verder sluit ik mij geheel bij Nanna aan.
-
Dazzle
- Actief
- Aantal honden: 3
- Sammy1986
- nieuw lid
Re: Wanneer dekken
Dit spreekt uiteraard voor zichNanna schreef:Ik zou eerst met haar eens naar de tentoonstelling gaan en kijken of ze wel een goede rasvertegenwoordigster is.Sammy1986 schreef:Hoi Allemaal,
Wij zijn van plan om met onze Rottweiler te gaan fokken (mocht ze in goede gezondheid blijven en goed uitgroeien). Nu heb ik echter een vraag hierover. Ze is namelijk nu in haar 1e levensjaar al 2x loops geworden. De eerste keer was met 5 maanden en de tweede keer was vorige week met 11 maanden. Nu heb ik op verschillende sites gelezen dat als je wilt fokken, je de dekking het beste tijdens de 3e of 4e loopsheid kan laten verschieden, maar in dit geval zal ze pas 1,5 of 2 jaar zijn. Dit lijkt mij aardig vroeg. Daarom is mijn vraag. Op welke leeftijd is het beste om haar te laten dekken. Ik neem zelf aan dat een leeftijd van 2,5 dan het beste is. Toch?
Inferieure Rottweilers lopen er al genoeg.
Daarna moet ze natuurlijk op HD getest worden (ik weet niet wat de Rottweilervereniging nog meer eist aan gezondheidsonderzoeken) en ik meen dat ze een MAG-test moet ondergaan.
Als je dát allemaal gedaan hebt ben je al een heel end verder en als alles OK is kun je eens voorzichtig over fokken gaan denken.
Vergis je overigens niet, Rottweilers krijgen grote nesten en het is echt héél veel werk. Ga ook eens naar Rottweilerclubmatches en praat met fokkers.