Want wanneer zouden jullie met een hond fokken? Stel je hebt een hond die qua gezondheid is goedgekeurd en komt uit een smalle fokbasis. Maar helaas is de hond niet rastypisch. Fok je dan met je hond of niet?
Ik vind dus van niet. En jullie?
Moderator: moderatorteam
in welk opzicht niet rastypisch?flamme schreef:Tja, zoals de titel luidt eigenlijk. Zoals een aantal van jullie weten heb ik saarlooswolfhonden. Daar zijn er niet zoveel van en die er zijn zijn ook nog eens in 2 groepen verdeelt. Nou weet ik niet of dit misschien bij discussie moet staan maar dat merk ik dan wel.
Want wanneer zouden jullie met een hond fokken? Stel je hebt een hond die qua gezondheid is goedgekeurd en komt uit een smalle fokbasis. Maar helaas is de hond niet rastypisch. Fok je dan met je hond of niet?

Voor mij hangt dit er vanaf. Hoe zijn zijn broers en zussen? Hoe zijn zijn ouderdieren, grootouders en de generatie ervoor (liefst nog meer generaties). Is dit een type wat vaker voorkomt, of is dit hondje echt een uitzondering? Als het vaker voorkomt en erfelijk is, dan zou ik er niet mee fokken. Is dit het aller eerste hondje van dit afwijkend type, dan zou je in mijn ogen er wel een nestje mee kunnen fokken. Een eventueel tweede nestje hangt in mijn ogen dan weer af van de nakomelingen uit het eerste nestje.flamme schreef:Maar helaas is de hond niet rastypisch.
Tja, dat ligt er aan hoe het met het ras gesteld is, en wat er precies niet rastypisch aan is. Als karakter op een negatieve manier niet rastypisch is zou ik het niet doen ongeacht de stand van het ras.flamme schreef: Stel je hebt een hond die qua gezondheid is goedgekeurd en komt uit een smalle fokbasis. Maar helaas is de hond niet rastypisch. Fok je dan met je hond of niet?
Een schoonheidsfoutje is in mijn ogen iets anders dan wanneer een hond niet rastypisch is.Inge O schreef:naar schoonheidsfoutjes zou ik weinig kijken, naar gezondheid en karakter zeer zeker wel - ook bij een kleine populatie.
Je suggereert met de door mij vet gemaakte zin voor mijn gevoel dat een ZG-hondje niet rastypisch zou zijn. Dat is natuurlijk helemaal niet het geval.jidde schreef:Ligt eraan waarin hij niet rastypisch is. Is hij/zij 2 cm te groot, zou ik het doen. Is het een ZG hondje, zou ik het ook doen. Ik vind karakter en gezondheid vele malen belangrijker dan dat deze rastypisch is. Wel moet deze rastypisch qua karakter zijn vind ik. een superzachte terrier vind ik zelf niet rastypisch. een herder die iedereen binnenlaat en niet wil werken vind ik ook geen echte herder.
hmm, ja ben het op zich wel met je eens. Maar ja, wat als je door het fokken met niet rastypische honden dadelijk dus geen saarloos meer hebt. Want uiteraard moet je als 1e kijken naar gezondheid, maar ongeacht zijn tekortkomingen vind ik wel heel ver gaan. Ik bedoel, ik wil over 10 jaar nog steeds een saarloos, geen poedel. Is een ietsiepietse klein beetje overderven, dat snap ikRosita Compagner schreef:Volgens mij moet je om op dit moment nog een enigszins gezond ras te houden of terug te krijgen: Fokken met iedere hond die daarvoor de leeftijd heeft, ongeacht zijn tekortkomingen. Al die honden eenmalig inzetten. Uit al die combinaties hou je de 2 beste pups aan en daar fok je ook een nest mee. Zo ga je verder, de genenpoel verbreed zich dan weer wat (voor zover mogelijk natuurlijk, wat weg is is weg).
Fors selecteren op uiterlijk en gezondheid heeft ons gebracht waar we nu zijn. Relatief ongezonde rashonden dus. Die weg moeten we maar af gaan.
Mijn idee
Het is erg simpel: als een hond papieren heeft, is hij van het ras dat er op die papieren staat.flamme schreef:Maar ik wil dus ook een saarloos houden. De RV geeft aan dat er buiten de RV "lookalikes" rondlopen. Ik denk dat er zowel binnen als buiten de RV honden lopen die super zijn qua karakter, maar dus geen rastypischa saarloos. Dat bedoel ik dus
Heb je gelijk in, aleen sommige staren zich altijd blind naar de kampioenstitels en de U-tjesLongFields schreef:Je suggereert met de door mij vet gemaakte zin voor mijn gevoel dat een ZG-hondje niet rastypisch zou zijn. Dat is natuurlijk helemaal niet het geval.jidde schreef:Ligt eraan waarin hij niet rastypisch is. Is hij/zij 2 cm te groot, zou ik het doen. Is het een ZG hondje, zou ik het ook doen. Ik vind karakter en gezondheid vele malen belangrijker dan dat deze rastypisch is. Wel moet deze rastypisch qua karakter zijn vind ik. een superzachte terrier vind ik zelf niet rastypisch. een herder die iedereen binnenlaat en niet wil werken vind ik ook geen echte herder.
![]()
Bij een zeer kleine fokbasis zou ik zeer zeker gezondheid en karakter laten prevaleren boven exterieur. Wat Rosita aangeeft zou in mijn ogen een goede manier kunnen zijn om verder te kunnen.
hihihi, ik vind mijn hond geen lookalike hoorMarjoleine schreef:Het is erg simpel: als een hond papieren heeft, is hij van het ras dat er op die papieren staat.flamme schreef:Maar ik wil dus ook een saarloos houden. De RV geeft aan dat er buiten de RV "lookalikes" rondlopen. Ik denk dat er zowel binnen als buiten de RV honden lopen die super zijn qua karakter, maar dus geen rastypischa saarloos. Dat bedoel ik dus
Dus als er buiten de RV Saarloos zijn, en die hebben papieren, zijn dat Saarloos, en geen "lookalikes".
Wat mensen vaak niet snappen is dit: als er in een populatie verschillende types zijn, die wel allemaal aan de standaard voldoen, maar toch verschillend van type zijn, dat betekent dat, dat je variatie hebt in je populatie.
En dat is een goede zaak.
Selecteren op vooral uiterlijk en daarnaast op gezondheid heeft ons, zoals Rosita zo treffend zei, gebracht waar we nu zijn.
In zou me niet druk maken over te ronde ogen. als je hond er wel goed mee kan zien.
En iets te laag op de benen? Kom op!
Liever iets lager op de benen dan kreupel.
Overigens is je eigen mening over het algemeen meer waard dan die van een RV.
Althans, dat vind ik.
Jij bent uiteindelijk verantwoordelijk voor wat je op de wereld zet, niet je RV.
En waarschijnlijk moet je die teef ook een keertje inzetten. Je zegt het zelf al, ze heeft meer dan ED, namelijk en heel mooi type. Zij kan dus helpen om de witte herders en aanverwanten 'buiten de deur te houden'.flamme schreef:
Ik geef alleen aan dat mijn hond dan misschine niet perfect is maar wel een echte saarloos. Als je alles inzet wat er voor handen is dan denk ik dat je veel saartjes krijgt die geen saarloos meer zijn. Maar bv duitse herder, of witte herder.
Niks mis met die rassen, maar daar kies je niet voor.
misschien zie ik het te zwart/wit.
maar goed, met mijn reu is gefokt. Met mijn teefje niet. Da's heel lammer want ze is heel mooi en rastypisch maar heeft zwaar ED. Dan houdt het ook op.
Nee, en da's niet uniek voor het ras Saarloos. Dat dankzij onze selectie tegen allerlei afwijkingen en voor een prachtige standaard.flamme schreef: Ik zou geen lijn op kunnen noemen waar niks noemenswaaridgs inzit.
Of zou het zinvol zijn om een Tsjech te gebruiken? Een oudere reu, uit een bewezen lijn, waar nog geen nakomelingen of familieleden met ellende van bekend zijn?Nanna schreef:Zo zou ik het ook graag zien. En dan niet wéér de Timberwolf gebruiken maar de wolf van de Karpaten. Die zit ook in de Tsjech en levert toch beduidend minder schijt-in-de-broek angsthazen op.Hanneke schreef:Als ik zo lees over de problemen binnen het ras, vraag ik me af of het niet zinnig zou zijn om 'gewoon' overnieuw te beginnen, dus met een DH en een wolf. Dit alles om (uiteindelijk) de fokbasis te verbreden.
Wellicht zeg ik hiermee iets heel doms maar alle ellende binnen het ras zorgt er wel voor dat me dit te binnen schiet.
Nee Nanna, ben ik absoluut niet met je eens. Dat "schijt in de broek angsthazen" ben ik niet voor maar de terughoudendheid hoort bij de saar. Anders had ik wel een tjech gekozen.Nanna schreef:Zo zou ik het ook graag zien. En dan niet wéér de Timberwolf gebruiken maar de wolf van de Karpaten. Die zit ook in de Tsjech en levert toch beduidend minder schijt-in-de-broek angsthazen op.Hanneke schreef:Als ik zo lees over de problemen binnen het ras, vraag ik me af of het niet zinnig zou zijn om 'gewoon' overnieuw te beginnen, dus met een DH en een wolf. Dit alles om (uiteindelijk) de fokbasis te verbreden.
Wellicht zeg ik hiermee iets heel doms maar alle ellende binnen het ras zorgt er wel voor dat me dit te binnen schiet.
Tja de keurmeester die daar spreekt is toevallig geheel RV, dus uiteraard zou ik bijna zeggen vind hij alles wat geen RV waardeloosMaru schreef:Voor diegenen die vinden dat de Saarlooswolfhond opnieuw "uitgevonden" moet worden, is dit een interessante link. Geeft toch een hele andere kijk op het begrip fokken, voldoen aan de rasstandaard, enz.
http://saarlooswolfhonden.blogspot.com/
ehm wat is het probleem met de Hollandse herders dan? Het inbrengen van mechelbloed voor betere werkers? Dit heeft heel veel goeds voor het ras gedaan hoorMaru schreef:Voor diegenen die vinden dat de Saarlooswolfhond opnieuw "uitgevonden" moet worden, is dit een interessante link. Geeft toch een hele andere kijk op het begrip fokken, voldoen aan de rasstandaard, enz.
http://saarlooswolfhonden.blogspot.com/

Ik heb je een PB gestuurd omdat dit geheel buiten de topic om gaat. Tevens staan hier diverse onjuist heden vermeld.Maru schreef:Is deze Pumi dezelfde of familie van die ooit een SWH tijdens een vakantiereis verkocht? Waarvan dochter nu een Tsjech van CK in bezit heeft? Die het lidmaatschap van de Schapendoezenvereniging ontzegt is?
Mocht dat zo zijn, dan kan ik me deze reactie goed voorstellen.
De betreffende keurmeester heeft er echter geen moeite mee een hond van buiten de RV boven een hond van binnen de RV (vergeef me het taalgebruik) te plaatsen, wanneer hij vindt dat dat nodig is. M.a.w. een keurmeester die de rasstandaard zeer goed kent en deze op de juiste wijze weet te interpreteren.
Het is echter bekend, dat niet iedereen van dit soort keurmeesters gecharmeerd is.
Ruud
nou nee hoor het uiterlijk komt bij mij onderaan het lijstjePumi schreef:Ik vind dat je niet moet fokken met honden die niet aan de rasstandaard voldoen. Mocht het gaan om een zeer kleine populatie moet je met een wel hele goede reden komen waarom je zo'n hond wel zou gaan inzetten voor de fok. Gezondheid staat uiteraad op nummer 1, maar op nummer 1,5 staat toch ook de rasstandaard.