Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
TT gebruik
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
TT gebruik
oke...o.t. vervolg van dit topic: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... &start=180

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
inpitten is als de hond in het verstek komt (dat huisje/tent) en daar mag hij alleen maar zeer constant aanblaffen, hij mag niet inbijten en niet aan de mouw komen of aan de pakwerker... na 20 sec. mag de geleider inlopen en moet de hond geen honderdste van een sec. de aandacht van de pakwerker verliezen maar moet onbeperkt door blijven blaffen tot de geleider een teken krijgt van de keurmeester en hem aan de voet moet roepen.Frenk schreef:Zou je dit voor de niet IPO ingewijden iets uitgebreider kunnen neerzetten? Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar wat Bennie ook vroeg (zie vetgedrukt)malinois schreef:even een voorbeeld van mn andere hond waarbij de TT gebruikt is:bennie schreef:Oke, dan ga je de uitdaging niet aan.
Geef me drie voorbeelden, onderbouw ze met je correctieverhaal door toevoeging van pijnprikkels, ik geef je alternatieven waarbij dit niet nodig is, dat is voor je honden toch fijner dan een pijncorrectie? Wil je dat echt niet weten?
- inpitten... (let op het is een hond die je tegemoet komt als je hem maar iets fysiek corrigeert, en stem absoluut geen indruk maakt)
- lossen
lossen = het loslaten van de mouw na het inbijten... je kunt je voorstellen dat een hond hierbij enorm in zijn driften staat.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Ik ga hiermee aan de slag. Heb die kennis niet zelf paraat, zeker niet aangezien ik me op het zoekwerk concentreer. Je tweede punt heeft meen ik sowieso te maken met een te grote buitdrift. Bij het aanleren van de buitdrift, dien je dus met die volgende stap, het loslaten al rekening te houden, of achterste voren ofzo, enfin ik speculeer, ik kom er later op terug . 

-
- Zeer actief
Neem je dan ook even mee dat buitdrift ook iets kan zijn wat puur in het karakter van de hond kan zitten? Ik zeg dit omdat wij hier een herder hebben die ondanks haar felheid en revierdrift altijd gemakkelijk lost, maar ook eentje die zo'n enorme buitdrift heeft dat dat een totaal ander verhaal (en aanpak) is. En die buitdrift heeft ze niet van een vreemde, dat zit heel sterk in de lijn aan moeders kant. Twee herders, hetzelfde programma, en totaal andere manieren van reageren op zowel beloning als correctie.bennie schreef:Ik ga hiermee aan de slag. Heb die kennis niet zelf paraat, zeker niet aangezien ik me op het zoekwerk concentreer. Je tweede punt heeft meen ik sowieso te maken met een te grote buitdrift. Bij het aanleren van de buitdrift, dien je dus met die volgende stap, het loslaten al rekening te houden, of achterste voren ofzo, enfin ik speculeer, ik kom er later op terug .
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ze zijn op buitdrift uitgezocht...een hond met weinig buitdrift is niet geschikt...bennie schreef:Ik ga hiermee aan de slag. Heb die kennis niet zelf paraat, zeker niet aangezien ik me op het zoekwerk concentreer. Je tweede punt heeft meen ik sowieso te maken met een te grote buitdrift. Bij het aanleren van de buitdrift, dien je dus met die volgende stap, het loslaten al rekening te houden, of achterste voren ofzo, enfin ik speculeer, ik kom er later op terug .
ben je er overigens al uit hoe het kan dat mijn hond met zoveel plezier pakwerk doet ondanks eventuele correcties? Heb je die filmpjes nog bekeken van die oh zo gedrukte honden?

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Dat verschilt dus per hond... als je die van mij om te lossen stroom zou geven... of met tt corrigeert voor inpitten dan geeft hij de schuld van die ongemakkelijke prikkel aan de pakwerker wat dus eigenlijk het tegenovergestelde gedrag zou geven van wat je wilt bereiken "het niet inbijten in de mouw, of het loslaten van de mouw"Frenk schreef:En wat zijn dan bijvoorbeeld situaties waarin je moet corrigeren?
Hij mag niet inbijten hij moet aanblaffen en bewaken, aanblaffen en zijn beloning is dat de pakwerker hem laat bijten door bijvoorbeeld een semi aanval doet waar het de hond geoorloofd is te bijten, hij krijgt dan de mouw mee..
Bestraffen of corrigeren op inpitten doet iedereen anders.. de ene werkt met het niet belonen.. hond word weggeleid en krijgt de beloning niet, een ander probeert stroom, en weer een ander heeft een lange lijn zodat de hond idd niet de kans krijgt om in te pitten, en na aanblaffen weer beloning in vorm van bijten..
er zijn meerdere wegen naar Rome
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Bennie.....je durft nogal een uitdaging aan te gaan.
Als ik je voorstelbericht goed gelezen heb heb je je eerste hond en train je nu reddingshondenwerk. Je hebt je hond nu 10 maanden ongeveer, dus heel veel ervaring kun je nog niet hebben denk ik zo.
Is niet erg, maar ik vind het wel nogal wat om te roepen dat het altijd anders kan als je zelf zo weinig ervaring hebt.
Kan het anders??? Ja, vaak wel. Maar soms ook niet.

Als ik je voorstelbericht goed gelezen heb heb je je eerste hond en train je nu reddingshondenwerk. Je hebt je hond nu 10 maanden ongeveer, dus heel veel ervaring kun je nog niet hebben denk ik zo.

Is niet erg, maar ik vind het wel nogal wat om te roepen dat het altijd anders kan als je zelf zo weinig ervaring hebt.

Kan het anders??? Ja, vaak wel. Maar soms ook niet.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
bennie schreef:Ik ga hiermee aan de slag. Heb die kennis niet zelf paraat, zeker niet aangezien ik me op het zoekwerk concentreer. Je tweede punt heeft meen ik sowieso te maken met een te grote buitdrift. Bij het aanleren van de buitdrift, dien je dus met die volgende stap, het loslaten al rekening te houden, of achterste voren ofzo, enfin ik speculeer, ik kom er later op terug .

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ook even mijn deel uit t vorige topic
eerst geprobeerd (en niet kort, want pas met 3,5/4jr hier de tt voor gaan gebruiken) met lijnhulp in combinatie met voer/speeltjes op het voorwerp, nooit "zeker" gekregen....met een lichte prikkel (stand 20 van de 100) op de tt binnen 2mnd de oefening duidelijk en zeker gekregen....
ben benieuwd...
oefening voorwerpbewaken, na het bijten terugkeren naar het voorwerp ipv anders altijd MOETEN blijven bewaken van de helperbennie schreef:Oke, dan ga je de uitdaging niet aan.
Geef me drie voorbeelden, onderbouw ze met je correctieverhaal door toevoeging van pijnprikkels, ik geef je alternatieven waarbij dit niet nodig is, dat is voor je honden toch fijner dan een pijncorrectie? Wil je dat echt niet weten?
eerst geprobeerd (en niet kort, want pas met 3,5/4jr hier de tt voor gaan gebruiken) met lijnhulp in combinatie met voer/speeltjes op het voorwerp, nooit "zeker" gekregen....met een lichte prikkel (stand 20 van de 100) op de tt binnen 2mnd de oefening duidelijk en zeker gekregen....
ben benieuwd...
- bennie
- Zeer actief
Ik kom niet bepaald om in de tijd, ik ga ermee aan de slag zoals ik al zei.malinois schreef:ze zijn op buitdrift uitgezocht...een hond met weinig buitdrift is niet geschikt...bennie schreef:Ik ga hiermee aan de slag. Heb die kennis niet zelf paraat, zeker niet aangezien ik me op het zoekwerk concentreer. Je tweede punt heeft meen ik sowieso te maken met een te grote buitdrift. Bij het aanleren van de buitdrift, dien je dus met die volgende stap, het loslaten al rekening te houden, of achterste voren ofzo, enfin ik speculeer, ik kom er later op terug .
ben je er overigens al uit hoe het kan dat mijn hond met zoveel plezier pakwerk doet ondanks eventuele correcties? Heb je die filmpjes nog bekeken van die oh zo gedrukte honden?
Als je werkelijk het verschil wilt zien, moet je wellicht eens met het zoekwerk meelopen, dan zie je dat een hond na zo'n minischokje of een ruk met een prikker niet meer voor je wilt zoeken op de plek waar dat is gebeurd

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Bennie, Bennie, Benniebennie schreef:Ik kom niet bepaald om in de tijd, ik ga ermee aan de slag zoals ik al zei.malinois schreef:ze zijn op buitdrift uitgezocht...een hond met weinig buitdrift is niet geschikt...bennie schreef:Ik ga hiermee aan de slag. Heb die kennis niet zelf paraat, zeker niet aangezien ik me op het zoekwerk concentreer. Je tweede punt heeft meen ik sowieso te maken met een te grote buitdrift. Bij het aanleren van de buitdrift, dien je dus met die volgende stap, het loslaten al rekening te houden, of achterste voren ofzo, enfin ik speculeer, ik kom er later op terug .
Als je werkelijk het verschil wilt zien, moet je wellicht eens met het zoekwerk meelopen, dan zie je dat een hond na zo'n minischokje of een ruk met een prikker niet meer voor je wilt zoeken op de plek waar dat is gebeurd.

Quote Bennie:Als je werkelijk het verschil wilt zien, moet je wellicht eens met het zoekwerk meelopen
Kom op Malinois ga eens ergens meelopen, leer jij ook eens wat
En net als Inge had ik ook je voorstelbericht opgezocht, stond nl. ook even te kijken van zoveel stellige deskundigheid.
Nou je overtuiging en enthousiasme vallen te prijzen, maar soms ff een pas op de plaats na 10 maand ervaring is ook niet verkeerd

edit-typo
Gr. Aniek

- bennie
- Zeer actief
Nogmaals ik ga ermee aan de slag en hoop jullie te verrassen. Ik weet in ieder geval dat er alternatieven zijn, ook voor IPO.Budkes schreef:Bennie, Bennie, Benniebennie schreef:Ik kom niet bepaald om in de tijd, ik ga ermee aan de slag zoals ik al zei.malinois schreef:ze zijn op buitdrift uitgezocht...een hond met weinig buitdrift is niet geschikt...bennie schreef:Ik ga hiermee aan de slag. Heb die kennis niet zelf paraat, zeker niet aangezien ik me op het zoekwerk concentreer. Je tweede punt heeft meen ik sowieso te maken met een te grote buitdrift. Bij het aanleren van de buitdrift, dien je dus met die volgende stap, het loslaten al rekening te houden, of achterste voren ofzo, enfin ik speculeer, ik kom er later op terug .
Als je werkelijk het verschil wilt zien, moet je wellicht eens met het zoekwerk meelopen, dan zie je dat een hond na zo'n minischokje of een ruk met een prikker niet meer voor je wilt zoeken op de plek waar dat is gebeurd.
Ik zou me eerst eens wat beter inlezen als ik jou was;
Quote Bennie:Als je werkelijk het verschil wilt zien, moet je wellicht eens met het zoekwerk meelopen
Kom op Malinois ga eens ergens meelopen, leer jij ook eens wat![]()
![]()
![]()
En net als Inge had ik ook je voorstelbericht opgezocht, stond nl. ook even te kijken van zoveel stellige deskundigheid.
Nou je overtuiging en enthousiasme vallen te prijzen, maar soms ff een pas op de plaats na 10 maand ervaring is ook niet verkeerd
edit-typo
Malinois suggereert dat het effect op de hond te verwaarlozen is, kennelijk doet Malinois zoekwerk, dan zou toch bekend mogen zijn dat het effect niet te verwaarlozen is. Mijn eerste ingeving is, er zit ook een trilstand op de TT, waarom die niet gebruiken als het een extra aandacht impuls betreft? Maar ik ga verder zoeken, want het kan absoluut zonder TT, daarvan ben ik overtuigd, aangezien ik weet dat mensen met jarenlange ervaring daarvan overtuigd zijn, en daar had ik echt geen ruim jaar voor nodig om achter te komen

Die kleinerende toon mag je overigens achterwege laten, dat werkt niet goed in discussies, en dan kom je op een terrein waar ik wat ruimer ervaren ben

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Kun je niet even een lijstje maken met alles waar je goed in bent? Dan kunnen we daar even rekening mee houdenbennie schreef:...en dan kom je op een terrein waar ik wat ruimer ervaren ben.

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
- Jaap*
- Zeer actief
- bennie
- Zeer actief
Geen idee wat dat met deze discussie te maken heeft, svp ontopic blijven.Jaap* schreef:Kun je niet even een lijstje maken met alles waar je goed in bent? Dan kunnen we daar even rekening mee houdenbennie schreef:...en dan kom je op een terrein waar ik wat ruimer ervaren ben.
In je vorige post zeg je dat de honden worden geselecteerd op buitdrift, als ze die hebben keren ze toch instinctief terug naar de buit, of zit daar het probleem waar je op doelt?crutz schreef:ook even mijn deel uit t vorige topic
oefening voorwerpbewaken, na het bijten terugkeren naar het voorwerp ipv anders altijd MOETEN blijven bewaken van de helperbennie schreef:Oke, dan ga je de uitdaging niet aan.
ben benieuwd...
-edit opmaak-crutz schreef:Bennie schreef:[...]Bij het aanleren van de buitdrift, dien je dus met die volgende stap, het loslaten al rekening te houden, of achterste voren ofzo, enfin ik speculeer, ik kom er later op terug .![]()
![]()
het aanleren van buitdrift....sorry hoor, maar dat is iets wat ze vanzichzelf hebben...
- bennie
- Zeer actief
Om Jaap toch een plezier te doen, alsnog een lijstje.
Het lijstje met drie onderwerpen die ik uit ga werken.
1. Lossen op grotere afstand
2. Inpitten gedurende circa 20 seconden
3. Terugkeren naar het voorwerp na bijten bij voorwerp bewaking
ps hou er rekening mee dat het zo een week of twee kan duren voordat ik hierop terugkom
Het lijstje met drie onderwerpen die ik uit ga werken.
1. Lossen op grotere afstand
2. Inpitten gedurende circa 20 seconden
3. Terugkeren naar het voorwerp na bijten bij voorwerp bewaking
ps hou er rekening mee dat het zo een week of twee kan duren voordat ik hierop terugkom
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Mijn pas op de plaats wens was niet kleinerend bedoeld, ik vond je nog al arrogant overkomen door mensen met jarenlange ervaring met honden trainen te bejegenen alsof het kleuters zijn op hondengebied, dit terwijl je zelf net komt kijken. Je lijkt er op voor hand van uit te gaan dat deze mensen lui, makkelijk en iig zwaar verkeerd met honden omgaan en de manier waarop je dit uit stuitte me tegen de borst.bennie schreef:Nogmaals ik ga ermee aan de slag en hoop jullie te verrassen. Ik weet in ieder geval dat er alternatieven zijn, ook voor IPO.Budkes schreef:Bennie, Bennie, Benniebennie schreef:Ik kom niet bepaald om in de tijd, ik ga ermee aan de slag zoals ik al zei.malinois schreef: ze zijn op buitdrift uitgezocht...een hond met weinig buitdrift is niet geschikt...
![]()
![]()
edit-typo
Malinois suggereert dat het effect op de hond te verwaarlozen is, kennelijk doet Malinois zoekwerk, dan zou toch bekend mogen zijn dat het effect niet te verwaarlozen is. Mijn eerste ingeving is, er zit ook een trilstand op de TT, waarom die niet gebruiken als het een extra aandacht impuls betreft? Maar ik ga verder zoeken, want het kan absoluut zonder TT, daarvan ben ik overtuigd, aangezien ik weet dat mensen met jarenlange ervaring daarvan overtuigd zijn, en daar had ik echt geen ruim jaar voor nodig om achter te komen.
Die kleinerende toon mag je overigens achterwege laten, dat werkt niet goed in discussies, en dan kom je op een terrein waar ik wat ruimer ervaren ben.
Daar komt bij dat je dingen roept die niet correct zijn, enkele door jou gelanceerde kreten; "het aanleren van buitdrift, IPO-honden met angstagressie, binnen de africhting zijn ze al ver met andere methodes"......
Allemaal uitspraken die niet echt blijk geven van kennis van de materie.
En in zo'n geval vind ik dat je best iets bescheidener mag zijn.
Daarnaast wil je een uitdaging aangaan die alleen in theoretie kan, in de pratijk is elke hond namelijk anders en elke situatie ook.
Ik zelf ben nu met mijn 9e hond aan het trainen. De één is getraind met de clicker, de ander met een slipketting, een prikband of een tt.
Allemaal worden ze getraind met heel veel belonen maar ook met correcties. Wat bij de één werkt, werkt niet bij de ander. Er zijn vele wegen die leiden naar Rome......
Gr. Aniek

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Je maakt hier een denkfout: het voorwerp is geen buit, de helper is dat voor de hond in het KNPV-programma.bennie schreef:In je vorige post zeg je dat de honden worden geselecteerd op buitdrift, als ze die hebben keren ze toch instinctief terug naar de buit, of zit daar het probleem waar je op doelt?crutz schreef:ook even mijn deel uit t vorige topic
ben benieuwd...
De oefening bewaken van een voorwerp:
hond wordt op een vw. gelegd dat hij moet bewaken, bijt zelfstandig in als helper (=boef) probeert vw. weg te nemen, als weghaaldreiging weggenomen is (helper treedt terug bij inbijten van de hond), moet de hond zelfstandig terugkeren naar het vw.
Hond leert dat helper buit is (als je in die termen wil denken) en moet nu zijn buit zelfstandig laten gaan om terug te keren naar het vw. Appel (zelfstandig) terwijl hij het leukste (bijten in helper) moet opgeven...
Oh en Bennie: ter jouwer info er zijn projecten geweest om diensthonden volledig met de clicker af te richten, project is stopgezet. O.a. door financien maar ook omdat gewenste resultaat niet gehaald werd.
Ook loopt er nu een pilot cursus met oa. een gerenomeerd GT'er en (zeer) ervaren KNPV-ers, weet uit betrouwbare bron dat daar zeer leuke, informatieve en zeer stevige discussies zijn gevoerd tijdens de 1e cursusdag (afgelopen zaterdag).
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- bennie
- Zeer actief
Ten eerste vind ik het erg jammer dat ik de uitspraken die je van mij quote zelf niet in die bewoordingen terug kan vinden. Tevens geef ik juist te kennen geen danwel onvoldoende kennis te hebben om hier zelfstandig deze uit te spuien. Ik heb wel de motivatie om hiermee aan de slag te gaan en vind het leuk om dit uit te zoeken.Budkes schreef:Mijn pas op de plaats wens was niet kleinerend bedoeld, ik vond je nog al arrogant overkomen door mensen met jarenlange ervaring met honden trainen te bejegenen alsof het kleuters zijn op hondengebied, dit terwijl je zelf net komt kijken. Je lijkt er op voor hand van uit te gaan dat deze mensen lui, makkelijk en iig zwaar verkeerd met honden omgaan en de manier waarop je dit uit stuitte me tegen de borst.bennie schreef:[...]
Nogmaals ik ga ermee aan de slag en hoop jullie te verrassen. Ik weet in ieder geval dat er alternatieven zijn, ook voor IPO.
Malinois suggereert dat het effect op de hond te verwaarlozen is, kennelijk doet Malinois zoekwerk, dan zou toch bekend mogen zijn dat het effect niet te verwaarlozen is. Mijn eerste ingeving is, er zit ook een trilstand op de TT, waarom die niet gebruiken als het een extra aandacht impuls betreft? Maar ik ga verder zoeken, want het kan absoluut zonder TT, daarvan ben ik overtuigd, aangezien ik weet dat mensen met jarenlange ervaring daarvan overtuigd zijn, en daar had ik echt geen ruim jaar voor nodig om achter te komen.
Die kleinerende toon mag je overigens achterwege laten, dat werkt niet goed in discussies, en dan kom je op een terrein waar ik wat ruimer ervaren ben.
Daar komt bij dat je dingen roept die niet correct zijn, enkele door jou gelanceerde kreten; "het aanleren van buitdrift, IPO-honden met angstagressie, binnen de africhting zijn ze al ver met andere methodes"......
Allemaal uitspraken die niet echt blijk geven van kennis van de materie.
En in zo'n geval vind ik dat je best iets bescheidener mag zijn.
Daarnaast wil je een uitdaging aangaan die alleen in theoretie kan, in de pratijk is elke hond namelijk anders en elke situatie ook.
Ik zelf ben nu met mijn 9e hond aan het trainen. De één is getraind met de clicker, de ander met een slipketting, een prikband of een tt.
Allemaal worden ze getraind met heel veel belonen maar ook met correcties. Wat bij de één werkt, werkt niet bij de ander. Er zijn vele wegen die leiden naar Rome......
Ten tweede vind ik het een uitdaging om juist die discussie aan te gaan en aan te tonen dat door bijvoorbeeld kleinere stapjes in de training te nemen, naast de training bepaald gedrag om te buigen alvorens met een bepaald deel te beginnen etc, situaties voorkomen kunnen worden om een prikker danwel TT in te zetten.
Ten derde ben ik van mening dat er inderdaad grenzen zijn, waar het hondensport betreft.
Ten vierde kan ik me niet vinden in je duiding dat ik arrogant ben en heb ik het woord kleuters ook niet genoemd, als het op die manier is overgekomen vind ik dat jammer, ik zal er op letten dat een van mijn eerste zinnen, dat ik aangeef specifieke personen niet tegen hun schenen wil trappen, beter uit de verf laat komen..
Wat ik wel ben is iemand die er plezier in heeft om oplossingen te zoeken waar iedereen beter van wordt en discussie ga ik daarbij zeker niet uit de weg

Als laatste ben ik het gedeeltelijk met je eens dat alle honden verschillen. Ik zoek het echter liever in hoe je de aanpak uitwerkt, dan welke middelen je daarbij hanteert. Dan is het geen theorie, maar gericht op praktijk en zijn de ervaringen herbruikbaar bij honden met verschillende soorten problemen. Bij een hond die jaagt kun je naar mijn mening bijvoorbeeld eerst het jachtgedrag ombuigen alvorens hem te laten revieren ipv hem bij het revieren een TT om te hangen voor als ie gaat jagen, praktisch voorbeeld bij zorgen dat het gewenste gedrag op een bepaald niveau is, alvorens je met een bepaald trainingsonderdeel begint.
- bennie
- Zeer actief
Dank voor de uitleg. Wat betreft diensthonden heb ik mezelf al eerder ingedekt door daar een uitzondering voor te makenSelena schreef:Je maakt hier een denkfout: het voorwerp is geen buit, de helper is dat voor de hond in het KNPV-programma.bennie schreef:In je vorige post zeg je dat de honden worden geselecteerd op buitdrift, als ze die hebben keren ze toch instinctief terug naar de buit, of zit daar het probleem waar je op doelt?crutz schreef:ook even mijn deel uit t vorige topic
ben benieuwd...
hond wordt op een vw. gelegd dat hij moet bewaken, bijt zelfstandig in als helper (=boef) probeert vw. weg te nemen, als weghaaldreiging weggenomen is (helper treedt terug bij inbijten van de hond), moet de hond zelfstandig terugkeren naar het vw.
Hond leert dat helper buit is (als je in die termen wil denken) en moet nu zijn buit zelfstandig laten gaan om terug te keren naar het vw. Appel (zelfstandig) terwijl hij het leukste (bijten in helper) moet opgeven...
Oh en Bennie: ter jouwer info er zijn projecten geweest om diensthonden volledig met de clicker af te richten, project is stopgezet. O.a. door financien maar ook omdat gewenste resultaat niet gehaald werd.
Ook loopt er nu een pilot cursus met oa. een gerenomeerd GT'er en (zeer) ervaren KNPV-ers, weet uit betrouwbare bron dat daar zeer leuke, informatieve en zeer stevige discussies zijn gevoerd tijdens de 1e cursusdag (afgelopen zaterdag).

Is die pilot hetgeen waar Serge mee bezig is of is geweest?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik speur zelf ook, is een onderdeel van de IPO. 1 van mijn honden heeft ook weleens een TT omgehad idd. bij het speuren, de ander een prikker... nu traint hij op een boutcherbennie schreef:Ik kom niet bepaald om in de tijd, ik ga ermee aan de slag zoals ik al zei.malinois schreef:ze zijn op buitdrift uitgezocht...een hond met weinig buitdrift is niet geschikt...bennie schreef:Ik ga hiermee aan de slag. Heb die kennis niet zelf paraat, zeker niet aangezien ik me op het zoekwerk concentreer. Je tweede punt heeft meen ik sowieso te maken met een te grote buitdrift. Bij het aanleren van de buitdrift, dien je dus met die volgende stap, het loslaten al rekening te houden, of achterste voren ofzo, enfin ik speculeer, ik kom er later op terug .

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik wachtbennie schreef:Nogmaals ik ga ermee aan de slag en hoop jullie te verrassen.Budkes schreef:Bennie, Bennie, Benniebennie schreef:Ik kom niet bepaald om in de tijd, ik ga ermee aan de slag zoals ik al zei.malinois schreef: ze zijn op buitdrift uitgezocht...een hond met weinig buitdrift is niet geschikt...
![]()
![]()
edit-typo

uit eigen ervaring?Ik weet in ieder geval dat er alternatieven zijn, ook voor IPO.
dat zei ik niet, ik zei het ligt eraan op welke stand je traint en natuurlijk met welke hond. Zoals je hebt kunnen lezen in het andere topic heb ik met mn teef alleen maar op de prikker getraint en nooit met TT. Mijn andere honden juist weer wel en niet op de prikker (of slipketting) want dan had ik er 1 in mn arm hebben hangen.Malinois suggereert dat het effect op de hond te verwaarlozen is, kennelijk doet Malinois zoekwerk, dan zou toch bekend mogen zijn dat het effect niet te verwaarlozen is.
kan ook zie hierboven voorbeeld van mn teef, IPO III, SpH I... maar ja niet alle hondjes zijn hetzelfdewant het kan absoluut zonder TT, daarvan ben ik overtuigd,

en er zijn net zoveel zo niet meer mensen met jarenlange ervaring van overtuigt dat het ook met TT kan. Op een normale manier.aangezien ik weet dat mensen met jarenlange ervaring daarvan overtuigd zijn, en daar had ik echt geen ruim jaar voor nodig om achter te komen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
huhbennie schreef:-edit opmaak-Crutz schreef:![]()
![]()
het aanleren van buitdrift....sorry hoor, maar dat is iets wat ze vanzichzelf hebben...

- Budkes
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik leer elke dag nog steeds maar ik hoop toch wel iets geleerd te hebben in al die jaren dat ik nu in de sport zit :N:Budkes schreef:Kom op Malinois ga eens ergens meelopen, leer jij ook eens wat![]()
![]()
![]()

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dank jebennie schreef:Uit de posts van met name Malinois is mij zeker ook duidelijk geworden dat deze op een verantwoorde manier met genoemde zaken omgaat, iets wat ik in die wereld zeker weet te waarderen.

Maar ik weet zeker dat Crutz dit ook doet

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij ons op de club loopt zeker de helft van de mensen met een balletje onder de arm (sowieso iedereen die bij dezelfde instructeur lopen als ik en dat zijn in totaal 5 mensen en guess what, 2 daarvan zaten in het NL team van de WK FCI 2008)... netjes volgen is balletje snelle oefening is balletje etc. En ja voor de correcties is de TT, maar met voornl de laagste standjes.bennie schreef:Dank voor de uitleg. Wat betreft diensthonden heb ik mezelf al eerder ingedekt door daar een uitzondering voor te makenSelena schreef:Je maakt hier een denkfout: het voorwerp is geen buit, de helper is dat voor de hond in het KNPV-programma.bennie schreef:In je vorige post zeg je dat de honden worden geselecteerd op buitdrift, als ze die hebben keren ze toch instinctief terug naar de buit, of zit daar het probleem waar je op doelt?crutz schreef:ook even mijn deel uit t vorige topic
oefening voorwerpbewaken, na het bijten terugkeren naar het voorwerp ipv anders altijd MOETEN blijven bewaken van de helper
ben benieuwd...
Ook loopt er nu een pilot cursus met oa. een gerenomeerd GT'er en (zeer) ervaren KNPV-ers, weet uit betrouwbare bron dat daar zeer leuke, informatieve en zeer stevige discussies zijn gevoerd tijdens de 1e cursusdag (afgelopen zaterdag).. Maar ook daar zou het erg mooi zijn om lekker door te denken tot daar ook een alternatieve oplossing voor is. Sterker nog, als in de hondensport blijkt dat het mogelijk is, het veelvuldig gebruikt gaat worden, is de kans groot dat het vanzelf z'n weg naar de diensthonden zal vinden.
Is die pilot hetgeen waar Serge mee bezig is of is geweest?
Ik denk dat je je nog weleens heel erg kunt vergissen in het negatieve beeld wat je hebt van de africhting.

- Jaap*
- Zeer actief
Nou, ik bedoelde eigenlijk persoonlijke competenties, naast kynologische kennis en het talent tot dicussieren. Maar je ziet er de humor niet echt van in geloof ikbennie schreef:Om Jaap toch een plezier te doen, alsnog een lijstje

Voor de rest haak ik even af want in heb mijn zegje wel gedaan aangaande correctiemiddelen met een pijnprikkel in combinatie met een "sport".
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.