Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welk ras is de beste match?
Moderator: moderatorteam
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Welk ras is de beste match?
Eigenlijk waren we er zo goed als uit dat onze 2de hond een Engelse Cocker zou worden, maar na via Google bij een Sheltie terecht te zijn gekomen en erover te hebben gelezen, ben ik een beetje in twijfel. We vinden het beiden ook geweldige hondjes. Nu vraag ik me af welke van deze 2 rassen het beste zou matchen bij onze Oudduitse herder Haakon.
Qua beweging en uithoudingsvermogen, bedoel ik dan.
Haakon is erg speels en soms wat lomp. Ik heb zelf het idee dat een Engelse Cocker beter tegen een stootje kan, omdat deze zelf ook wat forser gebouwd zijn.
Ook lees ik veel dat Shelties veel blaffen. Maar geldt dat ook in huis of wordt daar meer mee bedoeld dat als je buiten gaat wandelen hij op veel reageerd?
Qua beweging en uithoudingsvermogen, bedoel ik dan.
Haakon is erg speels en soms wat lomp. Ik heb zelf het idee dat een Engelse Cocker beter tegen een stootje kan, omdat deze zelf ook wat forser gebouwd zijn.
Ook lees ik veel dat Shelties veel blaffen. Maar geldt dat ook in huis of wordt daar meer mee bedoeld dat als je buiten gaat wandelen hij op veel reageerd?

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
wij hebben vroeger thuis een sheltie gehad, een heel leuk hondje, was erg goed in behendigheid en vond dat geweldig. alleen wel veel blaffen, en dat kregen we er ook niet echt uit
ik zou geen sheltie meer hoeven, alleen al niet om de vacht
maar als je dat geen probleem vind en dat geblaf ook niet, dan zijn het leuke hondjes 
ik zou geen sheltie meer hoeven, alleen al niet om de vacht
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
-
Gos
- Zeer actief
Ik durf hierover geen algemene uitspraken te doen, maar de shelties die ik op wandelingen tegenkom, blaffen in het voorbijgaan tegen elke hond die ze tegenkomen.
Ik ken twee cockers, en met beide kan mijn mechels herderteefje heel goed overweg, ze rennen en sjezen samen, en spelen heel wat af. Maar dat kan ook aan de individuen liggen natuurlijk.
Ik ken twee cockers, en met beide kan mijn mechels herderteefje heel goed overweg, ze rennen en sjezen samen, en spelen heel wat af. Maar dat kan ook aan de individuen liggen natuurlijk.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi,
shelties blaffen, binnenshuis en buitenshuis
Shelties hebben een 'noodzaak' om er iets met sport mee te gaan doen; het is GEEN ras voor op de bank bij de verwarming. Nou ja.. dat willen ze wel
maar ze hebben het 'nodig' dat er wat met ze ondernomen wordt.
Ik vind het grootte verschil met een herder wel iets om over na te denken; dat kan net ff teveel zijn als ze samen aan het spelen raken.
Wat je kunt doen....
Er is a.s. zaterdag een sheltieclubmatch in De Bilt. Ga daar 's heen (zonder hond!) en kijken en vergelijk zou ik zeggen
Maar welke keuze je ook maakt... ga alsjeblieft te rade / koop je pup bij een door de rasverniging erkende fokker. Op sites als marktplaats komen (zeker bij de shelties, bij andere rassen doe ik die aanname ook) uitsluitend broodfokkers / handelaren voor.
Wil je meer weten, doe maar een pb..
Suzanne
(met 2 shelties)
shelties blaffen, binnenshuis en buitenshuis
Shelties hebben een 'noodzaak' om er iets met sport mee te gaan doen; het is GEEN ras voor op de bank bij de verwarming. Nou ja.. dat willen ze wel
Ik vind het grootte verschil met een herder wel iets om over na te denken; dat kan net ff teveel zijn als ze samen aan het spelen raken.
Wat je kunt doen....
Er is a.s. zaterdag een sheltieclubmatch in De Bilt. Ga daar 's heen (zonder hond!) en kijken en vergelijk zou ik zeggen
Maar welke keuze je ook maakt... ga alsjeblieft te rade / koop je pup bij een door de rasverniging erkende fokker. Op sites als marktplaats komen (zeker bij de shelties, bij andere rassen doe ik die aanname ook) uitsluitend broodfokkers / handelaren voor.
Wil je meer weten, doe maar een pb..
Suzanne
(met 2 shelties)
- Moos
- Zeer actief
Ik zou me eens heel rustig aan in de rassen wat meer verdiepen, en niet voor jezelf in je hoofd hebben dat er nu direct een keuze gemaakt moet worden.
Je bent binnen een mum van tijd gegaan van een Cavalier, naar oh nee een Cocker, naar hmmm een Sheltie, en de hond die je nu hebt is nog geen 4 maanden oud.
Ik zou, zoals je nu ook doet, info vergaren over de verschillende rassen, maar het ook even wat rustig aan doen. Genieten van de pup die je nu hebt en niet nu al willen bepalen wat er over 2 jaar bij zal komen.
Vragen en verdiepen kan altijd, maar rustig aannnnn
De Shelties die ik ken blaffen en zijn ook onzeker tot op het angstige af. Het ligt er denk ik maar net aan hoe jouw Herder over 2 jaar qua gedrag is wat het beste zal passen
Je bent binnen een mum van tijd gegaan van een Cavalier, naar oh nee een Cocker, naar hmmm een Sheltie, en de hond die je nu hebt is nog geen 4 maanden oud.
Ik zou, zoals je nu ook doet, info vergaren over de verschillende rassen, maar het ook even wat rustig aan doen. Genieten van de pup die je nu hebt en niet nu al willen bepalen wat er over 2 jaar bij zal komen.
Vragen en verdiepen kan altijd, maar rustig aannnnn
De Shelties die ik ken blaffen en zijn ook onzeker tot op het angstige af. Het ligt er denk ik maar net aan hoe jouw Herder over 2 jaar qua gedrag is wat het beste zal passen

-
jidde
- Mireillevdw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Het kan toch geen kwaad me alvast te verdiepen???Moos schreef:Ik zou me eens heel rustig aan in de rassen wat meer verdiepen, en niet voor jezelf in je hoofd hebben dat er nu direct een keuze gemaakt moet worden.
Vragen en verdiepen kan altijd, maar rustig aannnnn![]()
![]()
Als een Cavalier niet zo had te kampen met de gezondheid, zouden we gewoon voor een Cavalier gegaan zijn.
Mag ik niet twijfelen tussen bepaalde rassen dan?
Ik geniet hardstikke van onze Haakon en het lijkt me super om over 1 à 2 jaar er een vriendje voor Haakon bij te hebben, zodat ze saampjes lekker kunnen ravotten.

http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
- starfleet
- Erelid
Misschien vind je over twee jaar wel hele andere honden leukMireillevdw schreef: Ik geniet hardstikke van onze Haakon en het lijkt me super om over 1 à 2 jaar er een vriendje voor Haakon bij te hebben, zodat ze saampjes lekker kunnen ravotten.
Anne
- Moos
- Zeer actief
Dat zeg ik toch ook, dat het prima is dat je je verdiept? Alleen je komt steeds met een conclusie zeg maar, alsof je nu al besloten wil hebben wat er dan bijkomt. En dat zou ik niet doenMireillevdw schreef:Het kan toch geen kwaad me alvast te verdiepen???Moos schreef:Ik zou me eens heel rustig aan in de rassen wat meer verdiepen, en niet voor jezelf in je hoofd hebben dat er nu direct een keuze gemaakt moet worden.
Vragen en verdiepen kan altijd, maar rustig aannnnn![]()
![]()
De Shelties die ik ken blaffen en zijn ook onzeker tot op het angstige af. Het ligt er denk ik maar net aan hoe jouw Herder over 2 jaar qua gedrag is wat het beste zal passen![]()
Als een Cavalier niet zo had te kampen met de gezondheid, zouden we gewoon voor een Cavalier gegaan zijn.
Mag ik niet twijfelen tussen bepaalde rassen dan?
Ik geniet hardstikke van onze Haakon en het lijkt me super om over 1 à 2 jaar er een vriendje voor Haakon bij te hebben, zodat ze saampjes lekker kunnen ravotten.
Als je echt een maatje voor Haakon wilt, en dat dus het belangrijkst is, zou ik dus over 2 jaar eens kijken wat er het beste bij hem past. Wie weet blijkt dat hij in spel alles kleiner dan een Toller omver dondert. Offf, wie weet blijkt dat hij zelf te snel onder de indruk is van alles groter dan een Sheltie. In het eerste geval lijkt hij me een vrij zeker type, en daar past ook vaak weer een ander soort hond bij dan bij een wat onderdanig onzeker type.
Maar dat weet je nu nog niet. En nogmaals, orienteren prima, hardstikke leuk