Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

TT gebruik

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge schreef: Voor Biène is het lang niet altijd een spelletje maar menens, daar komt een stukje bijten over agressie aan te pas (bv. te zien aan de groene ogen die ze op dat moment heeft).
precies dat is het voor mn oudste reu ook :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

malinois schreef:
bennie schreef:Even de oorspronkelijke tekst in detail lezen. De mouw is gewoon om, pas als de hond een poging doet tot inpitten gaat de mouw accuut af, en wordt de oefening afgebroken door de hond direct af te laten liggen. De hond voert de oefening niet correct uit en er volgt dus geen beloning. Het inpitten is zelfbelonend gedrag en dat wordt op deze manier (met hulp van de lange lijn) dus voorkomen, in plaats van de zelf toegeeigende beloning krijgt de hond helemaal niets. De oefening wordt afgebroken en na een paar minuutjes opnieuw gedaan, dit wordt herhaald totdat de hond de oefening wel goed uitvoert, waarna hij wel wordt beloond met de mouw. Alles bij elkaar leert de hond hiervan dat zijn gedrag tot niets leidt en het juiste gedrag tot beloning leidt.
dat is toch hetzelfde wat ik doe, en ik wil mijn hond niet leren liggen in het verstek hij moet daar zitten en aanhoudend blaffen, niet gaan liggen met het risico op een slechte blaffer.
Als mijn hond pit krijgt hij op het moment dat hij dat wil gaan doen een tik... hij wordt opnieuw aangerevierd, pit niet in hoppa mouw...
correctie en beloning. :19:
Maar schijnbaar helpt die tik die jij constant moet geven geen moer want hi jdoet het steeds weer. :19: Op je examen pit hij dus gewoon in want ook dan weet hij dondersgoed dat jij hem niks kan maken.
Je vraagt aan Bennie of hij een oplossing heeft voor je inpit probleem. Dan zet ik een manier neer en dan gaat het ineens prima op de manier zoals je bezig was? :denken:

Eerlijk gezegd wordt ik er wle een beetje flauw van, je hebt bij alles wat iedereen aandraagt (niet alleen dit topic maar ook bij andere) gelijk een reactie klaar dat het niet kan of niet zo gaat want bla bla bla. Alles wat aangedragen wordt heb je al geprobeerd en nooit werkt het.
Ik vraag het me af hoor.

Overigens denk ik dat de heren Jonkers en de Jong echt wel weten waar ze mee bezig zijn hoor en echt geen risico's gaan nemen dat een hond zomaar in het verstek gaat liggen. :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
malinois schreef:
bennie schreef:Even de oorspronkelijke tekst in detail lezen. De mouw is gewoon om, pas als de hond een poging doet tot inpitten gaat de mouw accuut af, en wordt de oefening afgebroken door de hond direct af te laten liggen. De hond voert de oefening niet correct uit en er volgt dus geen beloning. Het inpitten is zelfbelonend gedrag en dat wordt op deze manier (met hulp van de lange lijn) dus voorkomen, in plaats van de zelf toegeeigende beloning krijgt de hond helemaal niets. De oefening wordt afgebroken en na een paar minuutjes opnieuw gedaan, dit wordt herhaald totdat de hond de oefening wel goed uitvoert, waarna hij wel wordt beloond met de mouw. Alles bij elkaar leert de hond hiervan dat zijn gedrag tot niets leidt en het juiste gedrag tot beloning leidt.
dat is toch hetzelfde wat ik doe, en ik wil mijn hond niet leren liggen in het verstek hij moet daar zitten en aanhoudend blaffen, niet gaan liggen met het risico op een slechte blaffer.
Als mijn hond pit krijgt hij op het moment dat hij dat wil gaan doen een tik... hij wordt opnieuw aangerevierd, pit niet in hoppa mouw...
Maar schijnbaar helpt die tik die jij constant moet geven geen moer want hi jdoet het steeds weer. :19: Op je examen pit hij dus gewoon in want ook dan weet hij dondersgoed dat jij hem niks kan maken.
Je vraagt aan Bennie of hij een oplossing heeft voor je inpit probleem. Dan zet ik een manier neer en dan gaat het ineens prima op de manier zoals je bezig was? :denken:

Eerlijk gezegd wordt ik er wle een beetje flauw van, je hebt bij alles wat iedereen aandraagt (niet alleen dit topic maar ook bij andere) gelijk een reactie klaar dat het niet kan of niet zo gaat want bla bla bla. Alles wat aangedragen wordt heb je al geprobeerd en nooit werkt het.
Ik vraag het me af hoor.

Overigens denk ik dat de heren Jonkers en de Jong echt wel weten waar ze mee bezig zijn hoor en echt geen risico's gaan nemen dat een hond zomaar in het verstek gaat liggen. :ok:
bij welke rassen hebben ze dit gedaan? ben ik wel benieuwd naar, overigens niks mis mee hoor met dhr Jonkers (die andere ken ik niet). Prima keurmeester wat ik gezien heb bij de wedstrijden van de NBG.
Als instrukteur etc. ken ik hem niet.... :19:

Je wil niet weten wat er allemaal bij die hond geprobeerd is, ik heb hem zelfs overgenomen van mn man omdat die combi helemaal niet werkte...
Hij vloog hem constant aan... letterlijk. En niet alleen bij 1 onderdeel, bij alle onderdelen.
Bij mij ging het prima, maar dat kwam ook omdat ik er een instructeur bij heb die dit type honden van haver tot gort kent (fokker van zn vader), absoluut niet bang voor ze is en niks toelaat, want geef je hem 1 vinger neemt hij je hele hand en heb je feest.

En op het examen ja toen heb ik hem idd. een draai om zn oren gegeven, want dat laat ik me dus niet gebeuren... en nee, ik ben niet gediskwalificeerd, soms zien keurmeesters nog weleens in dat het nuttig kan zijn. (en hij schrok daar eigenlijk van omdat hij niet fysiek aangepakt wordt dat hij niks terugdeed)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Niet gediskwalificeerd? Normaal wordt je dus wel gediskwalificeerd en daar wordt in de toekomst alleen maar strenger op geoordeeld.
Enfin, je zegt nu zelf dat jouw methode dus niet werkt, aangezien hij tijdens het examen, zonder TT dus, niet z'n werk naar behoren heeft gedaan, of begrijp ik dit niet goed?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bennie schreef:Niet gediskwalificeerd? Normaal wordt je dus wel gediskwalificeerd en daar wordt in de toekomst alleen maar strenger op geoordeeld.
Enfin, je zegt nu zelf dat jouw methode dus niet werkt, aangezien hij tijdens het examen, zonder TT dus, niet z'n werk naar behoren heeft gedaan, of begrijp ik dit niet goed?
dat was nog met het lijntje eraan corrigeren... :wink:
ja op wedstrijden maar soms is zoiets wel nodig, aangezien de hond alleen maar groeit op een moment, en dan heb je maar een keer pech... en wordt je gediskwalificeerd. Weet ie de volgende keer dat het ook dan kan gebeuren. Maar het blijkt wel dat je niet zo heel lang in de africhting zit wat dat betreft... even de andere kan op kijken (MET EXAMENS dus niet wedstrijden) gebeurd wel vaker en dat vind ik ook niet zo heel erg... als je ziet welke honden soms IPO I halen (sommigen bijten geen deuk in een pakje boter en zouden weglopen als de pakwerker een vinger extra omhoog zou steken) dan mag je dat al helemaal door de vingers zien.
Afbeelding
estelle

malinois schreef:
estelle schreef:
malinois schreef:

Ik vraag het me af hoor.

bij welke rassen hebben ze dit gedaan? ben ik wel benieuwd naar, overigens niks mis mee hoor met dhr Jonkers (die andere ken ik niet). Prima keurmeester wat ik gezien heb bij de wedstrijden van de NBG.
Als instrukteur etc. ken ik hem niet.... :19:

Je wil niet weten wat er allemaal bij die hond geprobeerd is, ik heb hem zelfs overgenomen van mn man omdat die combi helemaal niet werkte...
Hij vloog hem constant aan... letterlijk. En niet alleen bij 1 onderdeel, bij alle onderdelen.
Bij mij ging het prima, maar dat kwam ook omdat ik er een instructeur bij heb die dit type honden van haver tot gort kent (fokker van zn vader), absoluut niet bang voor ze is en niks toelaat, want geef je hem 1 vinger neemt hij je hele hand en heb je feest.

En op het examen ja toen heb ik hem idd. een draai om zn oren gegeven, want dat laat ik me dus niet gebeuren... en nee, ik ben niet gediskwalificeerd, soms zien keurmeesters nog weleens in dat het nuttig kan zijn. (en hij schrok daar eigenlijk van omdat hij niet fysiek aangepakt wordt dat hij niks terugdeed)
Dit werd gedaan bij een duitseherder. Was ook de enige hoor. Er werden allerlei problemen voorgelegd die men tegen kwam tijdens trainingen. Dhr Jonkers en de Jong gaven aan hoe zij deze problemen op zouden lossen en deden dat vervolgens voor.
Dhr de Jong is erg bekend in de duiteherder wereld.

Het kan natuurlijk prima dat het voor jou hond niet zou werken maar je doet altijd alles zo snel van de hand of hebt het altijd al uitgeprobeerd. :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:Dit werd gedaan bij een duitseherder. Was ook de enige hoor. Er werden allerlei problemen voorgelegd die men tegen kwam tijdens trainingen. Dhr Jonkers en de Jong gaven aan hoe zij deze problemen op zouden lossen en deden dat vervolgens voor.
oke interesssant :ok:
Ik ben bij Bart Bellon geweest op zo'n seminair en dat ging dan over het gebruik van de TT in combi met beloning etc.
Daar mochten ook mensen uit het publiek met problemen komen dan hielp hij... ook erg interessant hoe hij iets oploste. Alleen ben ik altijd wel benieuwd of het zo blijft of het even iets anders is... :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
estelle schreef:Dit werd gedaan bij een duitseherder. Was ook de enige hoor. Er werden allerlei problemen voorgelegd die men tegen kwam tijdens trainingen. Dhr Jonkers en de Jong gaven aan hoe zij deze problemen op zouden lossen en deden dat vervolgens voor.
Ik ben bij Bart Bellon geweest op zo'n seminair en dat ging dan over het gebruik van de TT in combi met beloning etc.
Daar mochten ook mensen uit het publiek met problemen komen dan hielp hij... ook erg interessant hoe hij iets oploste. Alleen ben ik altijd wel benieuwd of het zo blijft of het even iets anders is... :wink:
idd, Bart weet het ook heel goed uit te leggen,
een van mijn pupkopers heeft een prive seminar van 3 dagen bij hem thuis gevolgd, was zeer leerzaam gaf hij aan....als ik vrij had kunnen krijgen had ik zeker ook meegegaan, helaas lukte dat niet...
estelle

malinois schreef:
Hera is ook aan de beurt geweest. Hera beet niet echt vol.
Zij hebben haar op een tafel gezet. Pakwerker op de grond ervoor, Hera op de tafel. Ze moest dan echt de mouw goed vol vasthouden anders trok de Jong haar de mouw bij wat ruig trekwerk uit de bek en viel ze min of meer van de tafel en was ze de mouw dus kwijt.
Kwaad dat ze werd tijdens het voordoen joh (de Jong en Jonkers zijn nogal grof qua opjutten :mrgreen: ) en uiteindelijk hield ze goed vol vast.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

MARC_S schreef: En als je nu nog een mouw erbij pakt en daar zelf mee gaat sjorren? Dus de mouw die hij niet lost loslaten waardoor de tegendruk verdwijnt en dan LOS! zeggen en meteen met een nieuwe mouw gaan zwaaien? Laat hij dan ook niet los? Ik heb loslaten van stokken en ballen en de bijtrol geleerd met een tweede stok, bal of bijtrol. Als ik de bal of bijtrol loslaat en een nieuwe laat zien is die meteen een stuk begeerlijker dan degene die ze al had. Die heb ik immers en die moet ze dus ook hebben. :mrgreen:
Er zijn honden waar ook dat niet bij werkt, weet ik uit ervaring. Dat wat ze in de bek heeft, is 100x interessanter dan wat dan ook.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Gos schreef:
MARC_S schreef: En als je nu nog een mouw erbij pakt en daar zelf mee gaat sjorren? Dus de mouw die hij niet lost loslaten waardoor de tegendruk verdwijnt en dan LOS! zeggen en meteen met een nieuwe mouw gaan zwaaien? Laat hij dan ook niet los? Ik heb loslaten van stokken en ballen en de bijtrol geleerd met een tweede stok, bal of bijtrol. Als ik de bal of bijtrol loslaat en een nieuwe laat zien is die meteen een stuk begeerlijker dan degene die ze al had. Die heb ik immers en die moet ze dus ook hebben. :mrgreen:
Er zijn honden waar ook dat niet bij werkt, weet ik uit ervaring. Dat wat ze in de bek heeft, is 100x interessanter dan wat dan ook.
En dan? Dan moet de hond in die mate gestraft worden dat hij van pijn de mouw loslaat? Ik zou daar zelf wel moeite mee hebben. :wink: Voor mij is dat niet veel anders dan bv Eva een trap onder haar hol geven omdat ze anders, wat ik ook, doe niet over een hekje wil springen. Als niks helpt, koekjes, speelgoed, verbaal overhalen, boos worden etc dan nog zal ik nooit als laatste redmiddel haar een trap geven zodat ze wel moet springen.
Ik weet en begrijp dat veel mensen daar anders over denken maar ik ben wel blij dat ik niet in die situatie kom met mijn honden. :wink:

Hoe komt het eigenlijk dat een hond hetgeen hij in de bek heeft kost wat kost wil houden? Is dat ingefokt of een kwestie van eerst intrainen en helemaal gek maken waardoor de hond niet anders kan? Ik merk wel dat sinds ik Eva gek heb gemaakt op een bal, dat gaat niet vanzelf, net als een mouw niet vanzelf zo belangrijk wordt, ze dus permanent met de bal loopt en helemaal gefixeert is op dat ding. Als ik vanaf dag 1 trekspelletjes met winnen en dan sterk belonen had gedaan dan werk ik niet loslaten natuurlijk ook wel zelf in de hand. Is het niet zo dat er teveel nadruk komt te liggen op het aanwakkeren van de bezitsdrang om die vervolgens niet meer onder controle te krijgen? Puppies maken ze op de club al helemaal gek op de lap. Winnen, prijzen en mee rond laten rennen. Ze zijn dan echt kleine godjes van soms slechts 8 weken. Loslaten is er niet bij en daar wordt ook niks aan gedaan. Zijn ze wat groter dan moet het ineens wel los en dan begint in feite de strijd om het o zo begeerlijk gemaakte voorwerp. Of zie ik dat verkeerd?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

MARC_S schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat een hond hetgeen hij in de bek heeft kost wat kost wil houden? Is dat ingefokt of een kwestie van eerst intrainen en helemaal gek maken waardoor de hond niet anders kan?
Biène beet voor het eerst toen ze zo'n 5 maanden oud was en zo goed als klaar was met wisselen.
En de allereerste keer dat ze beet moest ik hulp erbij halen om haar te laten lossen, ik kreeg het echt niet voor elkaar.
Heb het toen zelfs nog geschreven hier op het forum:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0

Dus mijn idee...het zit er gewoon in. :wink:

Biène traint momenteel overigens niet meer het bijtgedeelte bij de KNPV maar het zoekhondenprogramma, omdat ze niet stabiel genoeg is in haar bijtwerk. De ene keer bijt ze als een tierelier en heb ik dus inderdaad moeite met lossen (dat stukje agressie dat er bij haar bijkomt), een andere keer is ze niet hoog in drift te krijgen en is haar beet maar zozo. :wink:
Ze bijt nog wel wekelijks, anders wordt ze thuis dus gewoonweg vervelend :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Gos schreef:
En dan? Dan moet de hond in die mate gestraft worden dat hij van pijn de mouw loslaat? Ik zou daar zelf wel moeite mee hebben. :wink: Voor mij is dat niet veel anders dan bv Eva een trap onder haar hol geven omdat ze anders, wat ik ook, doe niet over een hekje wil springen. Als niks helpt, koekjes, speelgoed, verbaal overhalen, boos worden etc dan nog zal ik nooit als laatste redmiddel haar een trap geven zodat ze wel moet springen.
Ik weet en begrijp dat veel mensen daar anders over denken maar ik ben wel blij dat ik niet in die situatie kom met mijn honden. :wink:

Hoe komt het eigenlijk dat een hond hetgeen hij in de bek heeft kost wat kost wil houden? Is dat ingefokt of een kwestie van eerst intrainen en helemaal gek maken waardoor de hond niet anders kan? Ik merk wel dat sinds ik Eva gek heb gemaakt op een bal, dat gaat niet vanzelf, net als een mouw niet vanzelf zo belangrijk wordt, ze dus permanent met de bal loopt en helemaal gefixeert is op dat ding. Als ik vanaf dag 1 trekspelletjes met winnen en dan sterk belonen had gedaan dan werk ik niet loslaten natuurlijk ook wel zelf in de hand. Is het niet zo dat er teveel nadruk komt te liggen op het aanwakkeren van de bezitsdrang om die vervolgens niet meer onder controle te krijgen? Puppies maken ze op de club al helemaal gek op de lap. Winnen, prijzen en mee rond laten rennen. Ze zijn dan echt kleine godjes van soms slechts 8 weken. Loslaten is er niet bij en daar wordt ook niks aan gedaan. Zijn ze wat groter dan moet het ineens wel los en dan begint in feite de strijd om het o zo begeerlijk gemaakte voorwerp. Of zie ik dat verkeerd?
deze hond heeft nog leren bijten op mn 1e vereniging en daar werd pas met bijten begonnen als de hond minimaal 10 maanden was of er aan toe was (en dat laatste was dan altijd later dan die 10 mnd) :wink:
En zeker is er ook geleerd te lossen... :wink: maar ik denk wel dat het hier ergens verkeerd is gegaan aangezien toen er nog niet genoeg ervaren begeleiding was. (en nee geen TT :wink: )
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Buitdrift, dus het perse willen houden van iets heeft voor mij ook weinig te maken met niet los laten. Als mijn honden een mouw of bal zouden hebben en die zouden willen houden dan is het laatste wat ze doen hun tanden op mekaar houden. Veel eerder zouden ze de boel verdedigen. Dus boos worden op de persoon die de buit wil afnemen.
Als je hond agressief is in bijten kan ik me wel voorstellen dat loslaten moeilijk is. De hond is immers bezig met vechten en vechtende honden onder appel houden gaat haast niet. Hij krijgt er nog stokslagen en veel geschreeuw bij dus dan is er even geen aandacht voor het baasje. Snap ik.

Maar in de bek houden en niet loslaten is denk ik toch wel echt aangeleerd. Niet helemaal natuurlijk wat mij betreft. Toen ik Eva "vast" begon te leren en haar daarbij op ging tillen en trekspelletjes ging doen waarbij ik goed zooo! VAST! Goed zooo! ging zeggen kreeg ze pas moeite met loslaten. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Maar in de bek houden en niet loslaten is denk ik toch wel echt aangeleerd. Niet helemaal natuurlijk wat mij betreft. Toen ik Eva "vast" begon te leren en haar daarbij op ging tillen en trekspelletjes ging doen waarbij ik goed zooo! VAST! Goed zooo! ging zeggen kreeg ze pas moeite met loslaten. :wink:
maar dat heb ik een hond nog nooit hoeven aanleren bij de mouw :mrgreen: Vast bij een apporteerblok betekend dat er niet geknaagd mag worden maar heeft niets te maken met het niet willen loslaten...
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef:
MARC_S schreef:Maar in de bek houden en niet loslaten is denk ik toch wel echt aangeleerd. Niet helemaal natuurlijk wat mij betreft. Toen ik Eva "vast" begon te leren en haar daarbij op ging tillen en trekspelletjes ging doen waarbij ik goed zooo! VAST! Goed zooo! ging zeggen kreeg ze pas moeite met loslaten. :wink:
maar dat heb ik een hond nog nooit hoeven aanleren bij de mouw :mrgreen: Vast bij een apporteerblok betekend dat er niet geknaagd mag worden maar heeft niets te maken met het niet willen loslaten...
Echt wel. Waarom bijt hij anders op de mouw en niet op de schoen van de pakwerker? Of de hand? Of een stoel? De bal, de mouw en de bijtrol zijn wel degelijk aangeleerde objecten. Natuurlijk bijt een pup vanzelf als je dat ding heen en weer zwaait, maar als hij er goed in hangt zeg jij ook GOED ZOOO! of hoe je dan ook beloond. Anders zijn werkhonden gewoon geboren om vanzelf IPO te kunnen en zo werkt het niet :neenee: :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
malinois schreef:
Echt wel. Waarom bijt hij anders op de mouw en niet op de schoen van de pakwerker? Of de hand? Of een stoel? De bal, de mouw en de bijtrol zijn wel degelijk aangeleerde objecten. Natuurlijk bijt een pup vanzelf als je dat ding heen en weer zwaait, maar als hij er goed in hangt zeg jij ook GOED ZOOO! of hoe je dan ook beloond. Anders zijn werkhonden gewoon geboren om vanzelf IPO te kunnen en zo werkt het niet :neenee: :mrgreen:
ja dat klopt maar ik doelde op het vasthouden... dat gaat vanzelf... en ja daar beloon je hem voor maar als ik een hond moet leren bijten (en ja die zijn er) dan houdt het voor mij snel op... dus dat hij niet uit zichzelf in een wapperende lap of mouw bijt.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

MARC_S schreef:Hoe komt het eigenlijk dat een hond hetgeen hij in de bek heeft kost wat kost wil houden? Is dat ingefokt of een kwestie van eerst intrainen en helemaal gek maken waardoor de hond niet anders kan? Ik merk wel dat sinds ik Eva gek heb gemaakt op een bal, dat gaat niet vanzelf, net als een mouw niet vanzelf zo belangrijk wordt, ze dus permanent met de bal loopt en helemaal gefixeert is op dat ding. Als ik vanaf dag 1 trekspelletjes met winnen en dan sterk belonen had gedaan dan werk ik niet loslaten natuurlijk ook wel zelf in de hand. Is het niet zo dat er teveel nadruk komt te liggen op het aanwakkeren van de bezitsdrang om die vervolgens niet meer onder controle te krijgen? Puppies maken ze op de club al helemaal gek op de lap. Winnen, prijzen en mee rond laten rennen. Ze zijn dan echt kleine godjes van soms slechts 8 weken. Loslaten is er niet bij en daar wordt ook niks aan gedaan. Zijn ze wat groter dan moet het ineens wel los en dan begint in feite de strijd om het o zo begeerlijk gemaakte voorwerp. Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat het er bij de hond die ik noemde gewoon in zit, in haar lijn komt het namelijk heel erg veel voor. Ik spreek toevallig de fokker van de grootvader van haar regelmatig, en haar gedrag herkent hij volkomen van zijn lijn. We hebben haar niet vanaf pup, dus of en hoe ze verder is gekgemaakt, durf ik niet te zeggen, maar ik kan je wel vertellen dat wij haar nooit ergens op opgejut hebben, maar zij dit gedrag in het begin op werkelijk zo'n beetje elk losliggend voorwerp vertoonde. Corrigeerde je met Nee voordat ze het vasthad, dan was het over, had ze het in haar bek dan ging het naar achteren en een totale klem erop.

Kijk, wij hadden ook liever dat ze op een andere manier had kunnen lossen, maar die zijn werkelijk eerst wel uitgeprobeerd. Dat betekent niet dat ze nu vaak stroom krijgt, dat zou ook een misvatting zijn (en dan had het dus ook niet gewerkt).

En met alle respect, ik vind dit type hond niet echt te vergelijken met Eva (niet met onze andere herder ook niet trouwens, dat is een heel ander slag hond). Ze is ook niet van het type wat mijn man het liefste heeft qua trainingsstijl, maar ze kan erg goed overweg met de andere en is thuis verder heel prettig in de omgang, dus hij wil haar gewoon naar de keuring brengen op een zo positief mogelijke manier (want wij weten ook wel hoe ze terecht zou kunnen komen bij africhters die haar wel eens even zouden aanpakken, zoals ze dan zeggen).
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

@ Ellen: doel je op het xDH teefje? Leuk ding :mrgreen: En je hubbie zei idd dat het niet helemaal zijn type was, nog redelijk uitgebreid over gesproken dat we daar op de club waren.

Overigens: Marco is een scheet, hij zit voorlopig bij ons thuis tot de nwe geleider in dienst is. Is mijn vriendje (doet me heel veel aan Mick in zijn jonge jaren denken, alleen iets langer haar). Dick is begonnen met oefenen van het diensthondenprogramma met hem en dat gaat toppie :ok:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Gos
Zeer actief

Selena schreef:@ Ellen: doel je op het xDH teefje? Leuk ding :mrgreen: En je hubbie zei idd dat het niet helemaal zijn type was, nog redelijk uitgebreid over gesproken dat we daar op de club waren.

Overigens: Marco is een scheet, hij zit voorlopig bij ons thuis tot de nwe geleider in dienst is. Is mijn vriendje (doet me heel veel aan Mick in zijn jonge jaren denken, alleen iets langer haar). Dick is begonnen met oefenen van het diensthondenprogramma met hem en dat gaat toppie :ok:
Ja ik doel op die kleine Fonske-dochter x stamboom duitser. Het is ook een leuk ding, ik ben erg dol op haar, maar qua trainen is het een hele lastige :roll: Toch hebben we allebei wel een zwak voor haar, vraag me niet waarom :mrgreen:

Marco is idd een scheet, ik ben blij dat hij bij jullie terecht gekomen is en het zo goed doet :ok: De eigenaar wilde hem ons altijd aansmeren om Noes door te laten dekken, maar qua type lijken ze m.i. teveel op elkaar (afgezien van het feit dat hij stamboomloos is). Hij wil altijd zo graag werken en heeft zo weinig nodig, echt een fijn beestje.
laeken
Zeer actief

Gos schreef:
MARC_S schreef:Hoe komt het eigenlijk dat een hond hetgeen hij in de bek heeft kost wat kost wil houden? Is dat ingefokt of een kwestie van eerst intrainen en helemaal gek maken waardoor de hond niet anders kan? Ik merk wel dat sinds ik Eva gek heb gemaakt op een bal, dat gaat niet vanzelf, net als een mouw niet vanzelf zo belangrijk wordt, ze dus permanent met de bal loopt en helemaal gefixeert is op dat ding. Als ik vanaf dag 1 trekspelletjes met winnen en dan sterk belonen had gedaan dan werk ik niet loslaten natuurlijk ook wel zelf in de hand. Is het niet zo dat er teveel nadruk komt te liggen op het aanwakkeren van de bezitsdrang om die vervolgens niet meer onder controle te krijgen? Puppies maken ze op de club al helemaal gek op de lap. Winnen, prijzen en mee rond laten rennen. Ze zijn dan echt kleine godjes van soms slechts 8 weken. Loslaten is er niet bij en daar wordt ook niks aan gedaan. Zijn ze wat groter dan moet het ineens wel los en dan begint in feite de strijd om het o zo begeerlijk gemaakte voorwerp. Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat het er bij de hond die ik noemde gewoon in zit, in haar lijn komt het namelijk heel erg veel voor. Ik spreek toevallig de fokker van de grootvader van haar regelmatig, en haar gedrag herkent hij volkomen van zijn lijn. We hebben haar niet vanaf pup, dus of en hoe ze verder is gekgemaakt, durf ik niet te zeggen, maar ik kan je wel vertellen dat wij haar nooit ergens op opgejut hebben, maar zij dit gedrag in het begin op werkelijk zo'n beetje elk losliggend voorwerp vertoonde. Corrigeerde je met Nee voordat ze het vasthad, dan was het over, had ze het in haar bek dan ging het naar achteren en een totale klem erop.

Kijk, wij hadden ook liever dat ze op een andere manier had kunnen lossen, maar die zijn werkelijk eerst wel uitgeprobeerd. Dat betekent niet dat ze nu vaak stroom krijgt, dat zou ook een misvatting zijn (en dan had het dus ook niet gewerkt).

En met alle respect, ik vind dit type hond niet echt te vergelijken met Eva (niet met onze andere herder ook niet trouwens, dat is een heel ander slag hond). Ze is ook niet van het type wat mijn man het liefste heeft qua trainingsstijl, maar ze kan erg goed overweg met de andere en is thuis verder heel prettig in de omgang, dus hij wil haar gewoon naar de keuring brengen op een zo positief mogelijke manier (want wij weten ook wel hoe ze terecht zou kunnen komen bij africhters die haar wel eens even zouden aanpakken, zoals ze dan zeggen).
Even, ik vergelijk toch niks met Eva? :denken: En hoe is Eva eigenlijk? :mrgreen:

Misschien is die hond als pup wel enorm opgejut? Bij die club waar ik kwam werd nl behoorlijk gejut en hoe gekker de pup hoe beter. Vastbinden aan een paal en door laten draaien, net niet de lap laten pakken en prijsen en opfokken. Dan heeft hij de lap, wordt meegenomen en mag ermee paraderen onder veel prijzende woorden en beloning. Misschien is dat wel met die hond gebeurd? Dat wilde ze met Eva ook gaan doen. Hoe meer ze bromde en blafte hoe leuker ze het vonden. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat een hond dan niets meer loslaat. :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik ken meerdere honden uit de lijn waar Ellen het over heeft (er trainen er enkele op mijn club) en allemaal hebben ze moeite met lossen, zowel bij de voorwerpen als op het pak . :wink:
Dus in dit geval zou ik zeggen...ingefokt :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
bennie
Zeer actief
Border Collie

Ik ga er van uit dat het afbouwen van de drift om deze vervolgens gecontroleerd opnieuw op te bouwen uit den boze is, of is dat een optie?
bennie
Zeer actief
Border Collie

malinois schreef:
MARC_S schreef:
malinois schreef:
ja dat klopt maar ik doelde op het vasthouden... dat gaat vanzelf... en ja daar beloon je hem voor maar als ik een hond moet leren bijten (en ja die zijn er) dan houdt het voor mij snel op... dus dat hij niet uit zichzelf in een wapperende lap of mouw bijt.
Vanwaar deze keuze, wel ophouden bij leren bijten en niet ophouden bij leren lossen?
Gos
Zeer actief

MARC_S schreef:Even, ik vergelijk toch niks met Eva? :denken:
Ik doelde op het stuk waar je je idee onderbouwt met de ervaringen met Eva en het gek maken/bijten op een voorwerp, en op wat je eerder vertelt hebt over hoe Eva reageerde op degene die haar geplaagd had met een mouw.

En verder sluit ik me bij Inge aan, dat gedrag zit heel duidelijk in die lijn.
laeken
Zeer actief

Inge schreef:Ik ken meerdere honden uit de lijn waar Ellen het over heeft (er trainen er enkele op mijn club) en allemaal hebben ze moeite met lossen, zowel bij de voorwerpen als op het pak . :wink:
Een soort pitbull-herders dus? Die kunnen ook niet loslaten wordt gezegd. Of is dat een fabel? :wink:
De hond van Ellen is een herplaatser en de kans is gewoon groot dat die enorm gejut is aangezien ze dat vaak doen. Honden kunnen misschien wel een sterke wil hebben en als ze dan dus flink gejut zijn heb je een probleem. Maar aangeboren kaakklemmen bestaan niet. :pffff:

En als deze lijn niet kan lossen omdat dat genetisch zou zijn dan vind ik dat nogal kwalijk. De honden moeten dus een TT om want zo zijn ze gefokt? Dat vind ik niet realistisch.

Ik vind dat er in de africhting veel gegooid wordt op zo zijn de honden nu eenmaal. Als je ook een herder hebt is dat een woesie-herder van kynokut lijntjes dus dan weet je daar niks van. Heeft de hond probleemgedrag dan kun je meepraten want dan is het een echte. Ook als je een werkhond uit werklijnen hebt gehad die wel getraind kon worden zonder TT was dat een mietje-exemplaar dus ook dan kan je niks zeggen. Honden van Fort Oranje zijn wel mooi GG kampioenen. Ik weet niet meer welk jaar maar de NL kampioenen kyno-kut-GG waren 1e plaats, Fort Oranje, 2e plaats Fort Oranje, 3e plaats, Border collie. :19:

Ik vond dat op de club waar ik kwam helemaal niet zo denderend veel trainingskennis was. Hoe harder de hond van 6 maanden piepte hoe beter de correctie werd gezegd. De "beste" honden beten dan de geleider. Ik kreeg ook niet het gevoel dat alle geleiders nu echt zulke krekken waren wat honden betreft. Hun honden hadden ook probleemgedrag en dat lag altijd aan de hond en zijn lijnen. In mijn ogen lag dat toch ook bijzonder vaak aan de manier van trainen en de geleider.

Niet dat ik hiermee mensen wil aanvallen. Ellen heeft de hond notabene als herplaatser dus zij hoeft zich niet aangesproken te voelen. Maar om nu niet in staat zijn los te laten op de genen af te schrijven? Hond kan verder toch gewoon alles leren? Zit er een blokkade op de kaken die alleen met stroom los schiet? :mrgreen: Misschien vraagt zo'n hond wel om een andere los-vast training en is dat alles. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Gos schreef:
MARC_S schreef:Even, ik vergelijk toch niks met Eva? :denken:
Ik doelde op het stuk waar je je idee onderbouwt met de ervaringen met Eva en het gek maken/bijten op een voorwerp, en op wat je eerder vertelt hebt over hoe Eva reageerde op degene die haar geplaagd had met een mouw.

En verder sluit ik me bij Inge aan, dat gedrag zit heel duidelijk in die lijn.
Dat haalde ik aan om te laten zien hoe dat aangeleerd is. Zo werd dat bij alle honden gedaan. Ook de mechelaars uit pure werklijnen want die moesten voor en na Eva op dezelfde pakwerker. Eva was de enige niet werklijn en de enige laekense maar ze kreeg dezelfde aanpak?? Hoe Eva daarop reageerde hangt natuurlijk samen met hoe ze gefokt is. Een showhondje dus niet te vergelijken met werkhonden. Dat weet ik inmiddels. Zelfs als ik haar volledig zou opleiden bleef ze een showhondje/kynohondje dus als mij dat zou lukken zonder TT en prikker dan lag dat niet aan mij maar aan de hond. Mij ergert die instelling heel erg, maar dat is mijn mening. Als iemand een laekense tot IPO III krijgt zonder prikker en TT dan is het weer een lager niveau en ligt het daar aan. In mijn ogen ligt het dus niet altijd en eeuwig aan de hond en de lijnen maar ook aan de trainers. (als je de hond vanaf 8 weken hebt tenminste)
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Even ter aanvulling op de opmerking van Marc

In het boek van Hallgren Gute Arbeit staat op blz 112 ev. Dat honden die in de basis veel op 1 motivatie systeem zijn getraind (spel, trekspelletjes en jaagspelletjes) veel stressreacties oproept.er wordt een grote hoeveelheid Noradrenaline aangemaakt.Dit geeft een sterke motivatie, waarbij de reactie voornamelijk emotioneel- motorisch is. De hoofdfunctie van de hersenen bestaat daaruit om het lichaam te alten bewegen zodat de buit zo snel mogelijk gevonden word.Op deze wijze getrainde honden kunnen hun doel makkelijk voorbij schieten omdat een groot gedeelte van de hersenen bezig is met de emotionele- en motorische reactie en maar een klein deel met het logisch denken.
Het emotionele en logische gedeelte van de hersenen neigen elkaar te blokkeren. Een leisitungsstarken( niet vertaald) hond krijg je door de hond daartoe te brengen beide systemen gelijktijdig in te zetten.
Dit kunnen we bereiken in plaats van spel met voerbeloningen te werken.Voer heeft een rustig makende werking op honden.Dit motivatiesysteem moet pas laten in de training worden ingezet.

Even snel vertaald uit het Duits, Hallgren is een Zweedse gedragsdeskundige die ok met werkhonden in praktijk werkt, voornamelijk reddingshonden en drugshonden
Jan
Afbeelding
bennie
Zeer actief
Border Collie

Inge schreef:Ik ken meerdere honden uit de lijn waar Ellen het over heeft (er trainen er enkele op mijn club) en allemaal hebben ze moeite met lossen, zowel bij de voorwerpen als op het pak . :wink:
Op dezelfde club, dus niet ingetrained? Wellicht dat met een andere methode ze wel lossen, immers niet alle methodes werken even goed voor alle honden en daarin zou ik wellicht wel overtuigd kunnen worden dat dat via de genen wordt verantwoord, maar niet lossen ingefokt, ik kan me er persoonlijk niet zo heel veel bij voorstellen.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
En als deze lijn niet kan lossen omdat dat genetisch zou zijn dan vind ik dat nogal kwalijk. De honden moeten dus een TT om want zo zijn ze gefokt? Dat vind ik niet realistisch.
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ze een tt om moeten, graag geen woorden in mijn mond leggen die ik niet gezegd heb. :19: Ik heb ook nergens gezegd dat ze niet kunnen lossen, ik heb gezegd dat ze moeite hebben met lossen..en dat is omdat ze het liever niet willen.
4 honden waarvan 2 herplaatsers en alle 4 hebben ze dezelfde bezitsdrang. Er draagt er 1 een tt, de rest niet.

Bennie, dat ze op dezelfde club trainen wil niet zeggen dat ze via dezelfde methodes getraind worden. Iedereen traint op zijn eigen manier. Bij mij op de club wordt er zo positief mogelijk getraind en veel gebruik gemaakt van balletjes, voer etc.
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”