MARC_S schreef:Ik vind dat totale nonsens. Ik heb mijn honden niet in een kennel maar als ik dat wel had was ik niet bang voor de verhouding tussen mij en de honden. Ik vind dat je voor het gemak een enorme hiaat in je pleidooi hebt. Jij vergeet dat juist een hond die in huis moet leven enorm onder druk kan staan. Hartstikke leuk als je mopsje niks verkeerd kan doen en nooit iets hoeft binnen. Maar als jij werkhonden binnen zet die constant in de weg lopen, je irriteren met heen en weer lopen, blaffen, druk doen, waaks zijn, in de weg liggen, onderlinge spanningen tussen honden, alleen laten in de gang, nergens op mogen bijten, op de plaats moeten etc etc dan zet je ze dus ook enorm onder druk. Irritaties naar je honden kunnen makkelijk ontwikkelen en een drukke werkhond is vaak beter af in zijn kennel waar hij zich vrij voelt.
Je kan je honden ook elke dag een paar uur uit de kennel laten, lekker met ze spelen, struinen, binnen nemen en interactie met ze hebben, met ze werken en meer en als je niks van ze wil en ze niet kan gebruiken geef je ze in de kennel de gelegenheid te rusten, niemand in de weg te lopen en geen gedwongen interactie te hebben met honden die ze bv niet goed pruimen. Daar zijn ze dus volledig ontspannen.
De definitie van de hond in de kennel is dus absoluut niet zo vaststaand als veel mensen denken. Ik heb geen kennels en mijn honden slapen in de slaapkamer. Ik heb wel bezoek, soms erger ik me aan de honden als ze lopen te klooien en soms denk ik dat het best wel even lekker zou zijn voor mij en de honden zelf als ze buiten konden liggen en daar lekker op een runderknie konden kauwen ipv dat ze rondjes om te tafel lopen, weggestuurd worden en steeds in de weg lopen. Een hond is ook niet altijd blij met hoe hij moet zijn en wat hij moet doen om aangepast in huis te zijn. Dat is ook druk op de hond en kan ook veel stress geven. Dus wat mij betreft zijn er genoeg honden die baat hebben bij een kennel en de rust en vrijheid die dat geeft. De relatie met hun baas kan daar zelfs beter door worden.
Hoeveel verschil zit er eigenlijk tussen werken en je hond alleen laten in huis en minder werken of niet werken en de interactie met je hond meerdere keren per dag aangaan en hem tussendoor in de kennel doen? Je kan een kennelhond ook in de avond binnen halen.

Hij kan dan toch ook zonder dat hij iets moet op de bank komen liggen? Of je daarna naar boven en naar bed gaat of hem naar zijn kennel brengt en dan naar bed gaat maakt geen enkel verschil in mijn ogen. Je kan met een kennel juist regelen dat de hond geen irritaties opwekt, niet onder druk hoeft te staan als er meer wordt gevraagd dan hij kan omdat hij nu eenmaal in huis en onder de mensen MOET zitten.
Verder kan het in mijn ogen ook heel erg fijn zijn om te weten of hij volledig rust heeft of iets kan moeten. Als ik een film kijk wil ik niet dat de honden over de bank raggen. Zou het niet juist fijn voor ze zijn als ze dan lekker buiten in hun kennel wel kunnen raggen? Lijkt mij best wel ontspannend voor de honden eigenlijk.
Ik snap best wat je bedoelt, denk ik, maar toch vind ik het kul. Een hond is een groepsdier, die hoort in de groep, ook als het allemaal niet zo soepel loopt in de groep. Ik heb 2 kinders die ik in de afgelopen jaren ook wel eens buiten in een kennel had willen stoppen

als ik een film wilde kijken of ingewikkeld stond te koken, maar dat is dus een kwestie van oplossingen verzinnen. Tegenstrijdige belangen hebben en daar oplossingen voor vinden is inherent aan leven in een groep, en daar leren groepsdieren (en dus ook mensen) van. Levende wezens hebben geen aan- en uit-knopjes, maar wat je wel kan doen is door duidelijkheid en regelmaat een soort aan- en uitknopjes creëren. Als mama kookt blijf je uit de keuken, dus lekker spelen in de huiskamer of buiten en anders zetten we wel effe een video op. Als de baas een film kijkt kom je lekker op de bank over baas heen hangen, dan wordt er niet gegooid met speeltjes.
Om elf uur 's avonds heb ik twee compleet bewusteloze honden, of ik nou zelf ook naar mijn nest ga of nog tot diep in de nacht slap loop te ouwehoeren op hondenfora. Ze zouden dus net zo goed vanaf elf uur 's avonds in een kennel kunnen zitten, maar één van de redenen waarom ik het leuk vind om honden te hebben, is dat ik kan *zien* dat ik twee tevreden slapende honden heb, die soms effe een oog open doen en een slaperige kwispel geven als ik langsloop.
*Of* je kiest voor leven in een groep, met een partner, kinders, beesten, met alle voor- en nadelen vandien, *of* je gaat lekker op je eentje wonen, alle controle en nooit conflicten of ergernissen. Een beetje half-half gaat in mijn ogen altijd ten koste van de andere leden van de groep.