Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennelgebruik

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

malinois schreef: Mn reuen zijn veel lastiger wat dat betreft en hebben een hele andere manier van trainen nodig.
Maar dan is het dus ook maar net hoe belangrijk het is om een bepaald niveau te halen. Je kan ook denken, ik ga tot hier en als ik dingen als een prikker of TT moet gaan gebruiken houdt het op (als je er dus van overtuigd bent dat het via een andere methode niet kan). Bijvoorbeeld.
Ik heb echt totaal geen wedstijdmentaliteit, dus wellicht ben ik de verkeerde om hierover te oordelen, maar ik kan me er dus echt totaal geen voorstelling bij maken dat ik mijn honden een stroom- of prikband om ga hangen voor een spelletje.
Dan maar niet :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Moos schreef:
malinois schreef: Mn reuen zijn veel lastiger wat dat betreft en hebben een hele andere manier van trainen nodig.
Maar dan is het dus ook maar net hoe belangrijk het is om een bepaald niveau te halen. Je kan ook denken, ik ga tot hier en als ik dingen als een prikker of TT moet gaan gebruiken houdt het op (als je er dus van overtuigd bent dat het via een andere methode niet kan). Bijvoorbeeld.
Ik heb echt totaal geen wedstijdmentaliteit, dus wellicht ben ik de verkeerde om hierover te oordelen, maar ik kan me er dus echt totaal geen voorstelling bij maken dat ik mijn honden een stroom- of prikband om ga hangen voor een spelletje.
Dan maar niet :19:
ik ben expres aan de andere kant van NL gaan trainen omdat ik daar verder kan komen dan op de verenigingen hier om de hoek. :wink:
Ik hoef in principe geen wedstrijden te lopen, dat heeft niet mijn prioriteit, belangrijkste is IPO III halen. Mocht het erin zitten om wel wedstrijden te lopen is het altijd meegenomen. Overigens liep mijn teef die nooit een tt om gehad heeft al met een prikker om toen ze anderhalf was :wink: Toen had ze nog niet eens haar IPO I. Simpelweg omdat ik een slipketting veel onvriendelijker en lastiger vind.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
ik ben expres aan de andere kant van NL gaan trainen omdat ik daar verder kan komen dan op de verenigingen hier om de hoek. :wink:
Ik hoef in principe geen wedstrijden te lopen, dat heeft niet mijn prioriteit, belangrijkste is IPO III halen. Mocht het erin zitten om wel wedstrijden te lopen is het altijd meegenomen. Overigens liep mijn teef die nooit een tt om gehad heeft al met een prikker om toen ze anderhalf was :wink: Toen had ze nog niet eens haar IPO I. Simpelweg omdat ik een slipketting veel onvriendelijker en lastiger vind.
Maar je wilt dan dus eigenlijk hoe dan ook die IPO III halen. Tenminste, je stopt niet als je met dingen als een TT moet gaan werken om je doel te bereiken toch?
Dan is dat dus wel een bewuste keuze zeg maar. Het is geen kwestie van "tja, dat moet nou eenmaal bij dit type hond". Niks moet, je kan ook stoppen :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
malinois schreef:
Maar je wilt dan dus eigenlijk hoe dan ook die IPO III halen. Tenminste, je stopt niet als je met dingen als een TT moet gaan werken om je doel te bereiken toch?
Dan is dat dus wel een bewuste keuze zeg maar. Het is geen kwestie van "tja, dat moet nou eenmaal bij dit type hond". Niks moet, je kan ook stoppen :wink:
dat zou sowieso moeten want beleid van de vereniging is dat een hond op eigen vereniging met gemak IPO III moet kunnen halen.
Dan moet er dus weer een andere hond bijkomen. Overigens hebben nu 2 van de 3 mechelaars IPO III en de laatste gaat volgende maand op hiervoor.. dus dat zal het probleem niet zijn :wink:
Maar jij vat die TT als negatief op, bij mij zit die op zelfde niveau als trainen met een slipketting dus zou je kunnen zeggen als je daar niet mee kunt trainen moet je ook stoppen :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
dat zou sowieso moeten want beleid van de vereniging is dat een hond op eigen vereniging met gemak IPO III moet kunnen halen.
De vereniging is God toch niet?
En hoezo andere hond? Vergaat de wereld als je geen IPO III haalt? :wink:
Maar jij vat die TT als negatief op, bij mij zit die op zelfde niveau als trainen met een slipketting dus zou je kunnen zeggen als je daar niet mee kunt trainen moet je ook stoppen :19:
Nou dat vind ik eigenlijk ook. Als je pijnprikkels in moet gaan zetten voor een spel met je hond dan vind ik daar iets kroms in zitten. Je ziet mensen bij doggydance toch ook niet aan een slipketting rukken om de hond een bepaalde beweging te leren? Tenminste, ik niet, en als dat wel in bepaalde kringen een normale manier van doggydance trainen is vind ik dat om te huilen.
Ik vind het wat anders als het gaat om bepaald gedrag wat anders gewoon gevaarlijk wordt (extreem jagen bijvoorbeeld, of een slipketting voor een hond die uitvalt en die je, eventueel voor het moment, niet anders onder controle kan houden).
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
malinois schreef:
De vereniging is God toch niet?
En hoezo andere hond? Vergaat de wereld als je geen IPO III haalt? :wink:

nee natuurlijk is die vereniging God niet, maar ik ben het daar helemaal mee eens als je een wedstrijdgerichte vereniging hebt. Ik heb daar dus speciaal voor gekozen ondanks dat ik daarvoor wekelijk zo'n 700 km moet rijden.
De tijd die ze hebben wordt besteed aan honden waar wat mee bereikt kan worden... en die tijd heb je heel hard nodig.
Ik weet nog heel goed dat toen ik mijn IPO I examen moest doen mn speuren niet helemaal goed was voor het examen en ik mezelf afvroeg ik hij dat wel zou halen. Mn trainer heeft daar een dag vrij voor genomen voor het examen om mij er mee te helpen... super. Dat had ik niet voor elkaar gekregen hoor bij mn vorige verenigingen. Die hadden gezegd, volgende keer beter, je kijkt maar of het lukt.
Ik wil blijven trainen, daarom zal er dan een andere hond moeten komen, want ik kan niet blijven trainen met die hond dan toch?
Nou dat vind ik eigenlijk ook. Als je pijnprikkels in moet gaan zetten voor een spel met je hond dan vind ik daar iets kroms in zitten. Je ziet mensen bij doggydance toch ook niet aan een slipketting rukken om de hond een bepaalde beweging te leren? Tenminste, ik niet, en als dat wel in bepaalde kringen een normale manier van doggydance trainen is vind ik dat om te huilen.
Ik vind het wat anders als het gaat om bepaald gedrag wat anders gewoon gevaarlijk wordt (extreem jagen bijvoorbeeld).
je laat een hond wel een mens bijten... ik denk dat het dan heel belangrijk is als een hond heel goed onder controle staat.
En correcties horen bij het trainen van een hond net zo goed als daar beloning bij hoort is mijn mening.

Ik denk dat er nogal wat verschil zit in driften van een hond die pakwerk doet en een hond die doggydance doet :denken:
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

MARC_S schreef:Verder kan het in mijn ogen ook heel erg fijn zijn om te weten of hij volledig rust heeft of iets kan moeten. Als ik een film kijk wil ik niet dat de honden over de bank raggen. Zou het niet juist fijn voor ze zijn als ze dan lekker buiten in hun kennel wel kunnen raggen? Lijkt mij best wel ontspannend voor de honden eigenlijk.
Mijn honden raggen amper binnen, dat doen ze lekker op het Hemmeland waar ze al hun energie kwijt kunnen :19:
En het dolle kwartiertje daar storen we ons hier niet aan :wink:
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
je laat een hond wel een mens bijten... ik denk dat het dan heel belangrijk is als een hond heel goed onder controle staat.
En correcties horen bij het trainen van een hond net zo goed als daar beloning bij hoort is mijn mening.

Ik denk dat er nogal wat verschil zit in driften van een hond die pakwerk doet en een hond die doggydance doet :denken:
Ik ben ook helemaal niet anti-correcties, ik corrigeer ook zelf in de opvoeding (met stem of even bij wat los vel pakken. Alhoewel dat laatste bij deze twee niet nodig is).
Maar een prikband of TT die niet eens voor opvoedingszaken wordt toegepast, maar om de hond een bepaald spelletje tot in perfectie te laten doen vind ik iets heel anders. En daar ben ik wel op tegen eigenlijk.

En om dan maar meteen een knuppel in het hoenderhok te gooien :N: :mrgreen: , ik vind, als leek zeg ik er eerlijk bij, dat als het dus echt, echt, echt zo is dat je bepaalde honden alleen maar kan trainen met pijnprikkels, omdat je schijnbaar anders niet doorkomt, dat je je af kan vragen of je ze zo moet fokken dan. Maar ik denk dus ook, als leek, dat dat niet zo is, dat je alleen met pijnprikkels kan trainen. Maar dat dat gewoon is "zoals het gaat en daarmee basta".
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
malinois schreef:

Ik ben ook helemaal niet anti-correcties, ik corrigeer ook zelf in de opvoeding (met stem of even bij wat los vel pakken. Alhoewel dat laatste bij deze twee niet nodig is).
Maar een prikband of TT die niet eens voor opvoedingszaken wordt toegepast, maar om de hond een bepaald spelletje tot in perfectie te laten doen vind ik iets heel anders. En daar ben ik wel op tegen eigenlijk.

En om dan maar meteen een knuppel in het hoenderhok te gooien :N: :mrgreen: , ik vind, als leek zeg ik er eerlijk bij, dat als het dus echt, echt, echt zo is dat je bepaalde honden alleen maar kan trainen met pijnprikkels, omdat je schijnbaar anders niet doorkomt, dat je je af kan vragen of je ze zo moet fokken dan. Maar ik denk dus ook, als leek, dat dat niet zo is, dat je alleen met pijnprikkels kan trainen. Maar dat dat gewoon is "zoals het gaat en daarmee basta".
wie zeg dat je er anders 'niet doorkomt'? Een TT prikkeltje op standje 10 voel jij niet eens... ik denk niet dat dit met 'doorkomen' te maken heeft denk je wel?
Het is een naar gevoel en pijn doet het zeker niet.
Een TT heeft meer standen dan alleen voluit!
Afbeelding
Moos
Zeer actief

malinois schreef:
wie zeg dat je er anders 'niet doorkomt'? Een TT prikkeltje op standje 10 voel jij niet eens... ik denk niet dat dit met 'doorkomen' te maken heeft denk je wel?
En als we het niet voelen waarvoor gebruiken we het dan?
Als het zo weinig voelbaar is voor de hond, waarom kan het dan niet zonder. :wink:
Je leest dat hier wel vaker "ze voelen er (bijna) niks van". Nou, waarom kan het dan niet op een andere manier, als die TT zo weinig doet eigenlijk? En waarom zit er dan een veel hogere stand op dat ding als die toch geheel overbodig is?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik weet er niks van hoor, maar dat maakt me dan weer zo lekker objectief ;)

Het voordeel van TT leek mij dus altijd dat het op afstand iets doet.
Dat zou ik soms oo wel willen, want er zijn momenten dat je er niet bij kan omdat die hond 20 meter verder staat en je dat toch wel graag zou willen.

Ik krijg uit de verhalen hier de indruk dat dat dus ook exact is waarvoor TT vaak gebruikt wordt: op afstand even een punt(je) maken.
Of zie ik dat verkeerd?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Addy schreef:
MARC_S schreef:Verder kan het in mijn ogen ook heel erg fijn zijn om te weten of hij volledig rust heeft of iets kan moeten. Als ik een film kijk wil ik niet dat de honden over de bank raggen. Zou het niet juist fijn voor ze zijn als ze dan lekker buiten in hun kennel wel kunnen raggen? Lijkt mij best wel ontspannend voor de honden eigenlijk.
Mijn honden raggen amper binnen, dat doen ze lekker op het Hemmeland waar ze al hun energie kwijt kunnen :19:
En het dolle kwartiertje daar storen we ons hier niet aan :wink:
Ik hoop voor je dat je toekomstige Belgische herder dat genoeg vindt :mrgreen: Ik stoor me ook niet aan dolle kwartiertjes. :wink:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Marjoleine schreef:Ik weet er niks van hoor, maar dat maakt me dan weer zo lekker objectief ;)

Dat zou ik soms oo wel willen, want er zijn momenten dat je er niet bij kan omdat die hond 20 meter verder staat en je dat toch wel graag zou willen.

Ik krijg uit de verhalen hier de indruk dat dat dus ook exact is waarvoor TT vaak gebruikt wordt: op afstand even een punt(je) maken.
Of zie ik dat verkeerd?
dat lijkt mij dus ook. er zijn trouwens ook soorten (trainingsbanden) die een hoge piep toon geven, een pufje lucht met eventueel citronella. blafbanden werken, heb ik mij laten vertellen met lucht pufje.
trainingsbanden met pieptoon, daar hoef je geen stroom voor te gebruiken. maar als een hond te gefixeerd raakt op iets, of dat nu pakwerk is of jachtdrift, kun je hiermee uit zijn fixatie halen en zal dus sneller gaan luisteren.
ik denk dat het dus idd zo is dat die TT echt niet meteen op hoogste stand gezet wordt. en bij veel apperaten zit er dus ook een hoge pieptoon op.

heb het zelf nooit gebruikt, maar heb wel eens een moment gehad dat zo`n band met piep wel makkelijk leek hoor :wink: dat komt toch wat krachtiger uit de hoek dan een jachtfluitje.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Emma schreef:heb het zelf nooit gebruikt, maar heb wel eens een moment gehad dat zo`n band met piep wel makkelijk leek hoor :wink: dat komt toch wat krachtiger uit de hoek dan een jachtfluitje.
Sowieso lijkt afstandsbediening me soms errug handig :mrgreen: :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
malinois schreef:
Als het zo weinig voelbaar is voor de hond, waarom kan het dan niet zonder. :wink:
Je leest dat hier wel vaker "ze voelen er (bijna) niks van". Nou, waarom kan het dan niet op een andere manier, als die TT zo weinig doet eigenlijk? En waarom zit er dan een veel hogere stand op dat ding als die toch geheel overbodig is?
dus dat er een hoge stand op zit, moet ik hem dan ook maar gebruiken? Nou nee dus, ik heb standje 127 nog nooit gebruikt, dit staat gelijk met het effect van schrikdraad.
Nee ze voelen het amper, ik heb elke stand die ik voor mn honden gebruik zelf eerst gevoeld. Waarvoor het dan gebruikt wordt, als prikkel... een onaangenaam gevoel wat ophoudt als iets goed wordt gedaan... bijvoorbeeld sneller doorzitten of ophouden met knagen bij het apporteren... Waarom MOET het op een andere manier?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik weet er niks van hoor, maar dat maakt me dan weer zo lekker objectief ;)

Of zie ik dat verkeerd?
daar wordt het zeker ook voor gebruikt.
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Re: Kennelgebruik

Ongelezen bericht door Dingo »

Jaap* schreef:Is het mogelijk om een goede basisverstandhouding met je hond te onderhouden als de hond niet in huis maar in een kennel wordt gehouden?
Ik ben van mening van niet. Omdat er, op het moment dat de hond uit de kennel is, er doorgaans iets van gevraagd wordt. Al is het maar voor een gewone wandeling. Ik denk dat er al gauw veel te weinig "betekenisloze" interactie is met de baas, interactie die stiekem natuurlijk helemaal niet betekenisloos is.
En kan de eventueel niet optimale baas-hond verhouding er een reden voor zijn dat er, in de cultuur van sporten waarin kennelgebruik of afzondering een grotere rol speelt, vaker gebruik moet worden gemaakt van correctiemiddelen?
Als ik kijk naar Quinto, dan is er sprake van een prima basisverhouding, zelfs meer :mrgreen:
Quinto zit alleen in het hok als hij vrij is. Hij ziet zijn kennel ook echt als rust. Verder is hij in ieder geval 8 uur bij de baas in de auto, en is er dus sprake van hecht contact. Verder 1 a 2 keer in de week dressuur, en dan nog de 4x drie kwartier wandelingen per dag. Ik merk geen verschil met Dingo. Beiden moeten met regelmaat gecorrigeerd worden, maar dat is mechelaar eigen, lekker stronteigenwijs.
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Moos schreef: En om dan maar meteen een knuppel in het hoenderhok te gooien :N: :mrgreen: , ik vind, als leek zeg ik er eerlijk bij, dat als het dus echt, echt, echt zo is dat je bepaalde honden alleen maar kan trainen met pijnprikkels, omdat je schijnbaar anders niet doorkomt, dat je je af kan vragen of je ze zo moet fokken dan. Maar ik denk dus ook, als leek, dat dat niet zo is, dat je alleen met pijnprikkels kan trainen. Maar dat dat gewoon is "zoals het gaat en daarmee basta".
Er zijn mensen die een TT voor alles in een training gebruiken. Er zijn er, zoals ik dan zie, ook een heleboel die de TT alleen in bepaalde omstandigheden bij bepaalde honden gebruiken ter correctie als andere dingen geen effect of niet het gewenste effect hebben gehad. Dat betekent dan niet dat je die TT dan maar meteen overal voor gebruikt.

W.b. het nivo dat mensen willen bereiken met hun training, dat is een persoonlijke keuze en afhankelijk van je eigen ambities en de mogelijkheden van je hond. Dat jij dat niet zou doen, lijkt me prima (daarom heb je waarschijnlijk ook niet voor een mechel uit werklijnen gekozen). Dat iemand anders die speciaal voor dat doel een bepaalde hond heeft gekozen, dat wel wil, lijkt mij ook prima. Ik zou bijvoorbeeld niet met het type hond dat m'n man heeft, kunnen trainen. Maar ik ben wel blij dat hij met haar aan het trainen is, en niet zo iemand die er een standaard-geweldpatroon op loslaat. Zij is niet gekomen als blijvertje, maar om afgericht te worden voor werk erna. Dat is toch anders dan onze andere honden, en ik zou haar niet graag zien weggaan naar iemand die zou denken haar als huishondje te houden.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik weet niet of hoe onze honden leefden ook onder de definitie kennel valt?
Het was een betonplaat (ongeveer 12x10) met een gezamenlijk deel en 2 gedeelten met nachthokken van steen en gevuld met zaagsel/stro. Het gezamenlijke deel van de betonplaat komt uit op een grasren van ik schat zo'n 100 meter diep en een meter of 12 breed. Daar staan wat bomen en er is een nachthok op palen.
Hier leefde onze roedel labradors van gemiddeld 8 honden. De 'oudjes' woonden binnen bij ons en de teckels idem. Alhoewel die ook een kleine kennel hebben, maar daar zaten ze eerlijk gezegd zelden.

Ik heb niet de indruk dat onze honden 'leden' onder het roedel/kennel leven. Sterker nog, de meeste honden vonden het heerlijk met elkaar buiten. Beter dan binnen suffen. En de enkele hond die wel heel erg naar binnen wilde, die ging gewoon naar binnen. Maar een roedel lijkt me wel heel anders dan alleen in je uppie in een kennel :19:

En er werd ook niet met ze gesport. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Ik weet niet of hoe onze honden leefden ook onder de definitie kennel valt?
Het was een betonplaat (ongeveer 12x10) met een gezamenlijk deel en 2 gedeelten met nachthokken van steen en gevuld met zaagsel/stro. Het gezamenlijke deel van de betonplaat komt uit op een grasren van ik schat zo'n 100 meter diep en een meter of 12 breed. Daar staan wat bomen en er is een nachthok op palen.
Hier leefde onze roedel labradors van gemiddeld 8 honden. De 'oudjes' woonden binnen bij ons en de teckels idem. Alhoewel die ook een kleine kennel hebben, maar daar zaten ze eerlijk gezegd zelden.

Ik heb niet de indruk dat onze honden 'leden' onder het roedel/kennel leven. Sterker nog, de meeste honden vonden het heerlijk met elkaar buiten. Beter dan binnen suffen. En de enkele hond die wel heel erg naar binnen wilde, die ging gewoon naar binnen. Maar een roedel lijkt me wel heel anders dan alleen in je uppie in een kennel :19:

maar niet elke hond is zo gesteld op andere honden, als ik hier alles bij elkaar zou zetten had je een inmense knokpartij :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:
maar niet elke hond is zo gesteld op andere honden, als ik hier alles bij elkaar zou zetten had je een inmense knokpartij :wink:
Nou, da's beter dan televisie ;-)
mwa neuh.. hou ik niet zo van :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:Ik weet niet of hoe onze honden leefden ook onder de definitie kennel valt?

Dat zeg ik ook niet, ik vertel slechts hoe het bij ons geregeld was :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:Ik heb vroeger wel een kennel gebouwd, op verzoek van mijn Newfoundlander. :wink:
Die had het binnen veel te warm en lag 100x liever buiten.
Toen we verhuisden heb ik niet opnieuw een kennel gebouwd maar toen nam hij er genoegen mee gewoon los in de tuin te pitten, onder een struik in een zelfgegraven gat.
Meteen de reden dat ik nooit meer een newfoundlander neem, ondanks het gouden karakter. Ze zijn me met hun gehijg binnen en naar buiten willen te ongezellig ;-)
Zou ik ook niet leuk vinden nee. Dus toch maar de Newfy van mijn lijstje strepen dan :N:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik heb geen kennel, ik wil dat hij lekker gaat en staat waar hij wil in huis en samen contact, het vlugge neuscontact het even contact zoeken en dan weer lekker gaan liggen.. met de teef nu idem die mag ook haar gang gaan in huis.. en om mee te trainen merk ik niet dat de reu het minder doet omdat hij niet meer in een kennel zit, of dat ik een avond ervoor lang over strand heb gelopen oid..
heb juist meer het gevoel door dat hij in huis kwam wonen we een hechtere band hebben..
en ja ze leren dingen af en accepteren, of ermee omgaan.. ik zie dat niet als irritatie maar als lering, en socialisering... lekker mee op visite, wandelen en trainen.. een hond die graag met de baas is wil ook graag wat doen voor/met de baas.. dat is mijn visie
Als de honden lekker hond zijn en leren wat kan en niet kan in huis, wanneer er een dolletje gemaakt kan worden en wanneer er rust in de tent moet zijn.. dan hoef ik ze niet weg te stoppen in een kennel hoor.. lekker bij elkaar is mijn visie
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Moos schreef:
malinois schreef:
Ik ben dus niet de enige die dat niet begrijpt.
Frenk
Zeer actief

estelle schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
Nee hoor, ik snap dat ook niet :ok:
Afbeelding
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Een klant van mij heeft een herder (type weet ik niet) in een kennel van zo'n 5 bij 3 meter. Hij heeft hem als waakhond. Elke dag wordt er met hem gelopen naast de fiets, en dan hop de kennel weer in.
's Avonds als de zaak gesloten is en de hekken dicht zijn gaat de kenneldeur open en kan hij de boel bewaken.
Hij komt nooit in huis, daar hebben ze hem ook niet voor genomen.
Voor mij zou het niks wezen zo'n buitenhond. En ik denk dat deze hond een leven in huis helemaal niet leuk zou vinden.
Een Engelse bull zou wegkwijnen van ellende met zo'n leven, mijne tenminste wel, die willen bij je zitten op de bank.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
estelle schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
Nee hoor, ik snap dat ook niet :ok:
Misschien een idee om eens naar een seminair van Bart Bellon te gaan :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:Nee hoor, ik snap dat ook niet :ok:
Misschien een idee om eens naar een seminair van Bart Bellon te gaan :ok:
Malinois, het gaat mij erom dat de reactie "hij voelt er niets van" volkomen flauwekul is of die baas corrigeert verkeert :19:
Het is geen correctie als de hond niets voelt of ervaart, dat kun je toch niet ontkennen?
Ik heb het dus niet over pijn, maar "niets voelen", dat is onzin :wink:
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC_S schreef:Ik vind dat totale nonsens. Ik heb mijn honden niet in een kennel maar als ik dat wel had was ik niet bang voor de verhouding tussen mij en de honden. Ik vind dat je voor het gemak een enorme hiaat in je pleidooi hebt. Jij vergeet dat juist een hond die in huis moet leven enorm onder druk kan staan. Hartstikke leuk als je mopsje niks verkeerd kan doen en nooit iets hoeft binnen. Maar als jij werkhonden binnen zet die constant in de weg lopen, je irriteren met heen en weer lopen, blaffen, druk doen, waaks zijn, in de weg liggen, onderlinge spanningen tussen honden, alleen laten in de gang, nergens op mogen bijten, op de plaats moeten etc etc dan zet je ze dus ook enorm onder druk. Irritaties naar je honden kunnen makkelijk ontwikkelen en een drukke werkhond is vaak beter af in zijn kennel waar hij zich vrij voelt.

Je kan je honden ook elke dag een paar uur uit de kennel laten, lekker met ze spelen, struinen, binnen nemen en interactie met ze hebben, met ze werken en meer en als je niks van ze wil en ze niet kan gebruiken geef je ze in de kennel de gelegenheid te rusten, niemand in de weg te lopen en geen gedwongen interactie te hebben met honden die ze bv niet goed pruimen. Daar zijn ze dus volledig ontspannen.

De definitie van de hond in de kennel is dus absoluut niet zo vaststaand als veel mensen denken. Ik heb geen kennels en mijn honden slapen in de slaapkamer. Ik heb wel bezoek, soms erger ik me aan de honden als ze lopen te klooien en soms denk ik dat het best wel even lekker zou zijn voor mij en de honden zelf als ze buiten konden liggen en daar lekker op een runderknie konden kauwen ipv dat ze rondjes om te tafel lopen, weggestuurd worden en steeds in de weg lopen. Een hond is ook niet altijd blij met hoe hij moet zijn en wat hij moet doen om aangepast in huis te zijn. Dat is ook druk op de hond en kan ook veel stress geven. Dus wat mij betreft zijn er genoeg honden die baat hebben bij een kennel en de rust en vrijheid die dat geeft. De relatie met hun baas kan daar zelfs beter door worden.

Hoeveel verschil zit er eigenlijk tussen werken en je hond alleen laten in huis en minder werken of niet werken en de interactie met je hond meerdere keren per dag aangaan en hem tussendoor in de kennel doen? Je kan een kennelhond ook in de avond binnen halen. :19: Hij kan dan toch ook zonder dat hij iets moet op de bank komen liggen? Of je daarna naar boven en naar bed gaat of hem naar zijn kennel brengt en dan naar bed gaat maakt geen enkel verschil in mijn ogen. Je kan met een kennel juist regelen dat de hond geen irritaties opwekt, niet onder druk hoeft te staan als er meer wordt gevraagd dan hij kan omdat hij nu eenmaal in huis en onder de mensen MOET zitten. :wink:

Verder kan het in mijn ogen ook heel erg fijn zijn om te weten of hij volledig rust heeft of iets kan moeten. Als ik een film kijk wil ik niet dat de honden over de bank raggen. Zou het niet juist fijn voor ze zijn als ze dan lekker buiten in hun kennel wel kunnen raggen? Lijkt mij best wel ontspannend voor de honden eigenlijk.
Ik snap best wat je bedoelt, denk ik, maar toch vind ik het kul. Een hond is een groepsdier, die hoort in de groep, ook als het allemaal niet zo soepel loopt in de groep. Ik heb 2 kinders die ik in de afgelopen jaren ook wel eens buiten in een kennel had willen stoppen :mrgreen: als ik een film wilde kijken of ingewikkeld stond te koken, maar dat is dus een kwestie van oplossingen verzinnen. Tegenstrijdige belangen hebben en daar oplossingen voor vinden is inherent aan leven in een groep, en daar leren groepsdieren (en dus ook mensen) van. Levende wezens hebben geen aan- en uit-knopjes, maar wat je wel kan doen is door duidelijkheid en regelmaat een soort aan- en uitknopjes creëren. Als mama kookt blijf je uit de keuken, dus lekker spelen in de huiskamer of buiten en anders zetten we wel effe een video op. Als de baas een film kijkt kom je lekker op de bank over baas heen hangen, dan wordt er niet gegooid met speeltjes.

Om elf uur 's avonds heb ik twee compleet bewusteloze honden, of ik nou zelf ook naar mijn nest ga of nog tot diep in de nacht slap loop te ouwehoeren op hondenfora. Ze zouden dus net zo goed vanaf elf uur 's avonds in een kennel kunnen zitten, maar één van de redenen waarom ik het leuk vind om honden te hebben, is dat ik kan *zien* dat ik twee tevreden slapende honden heb, die soms effe een oog open doen en een slaperige kwispel geven als ik langsloop.

*Of* je kiest voor leven in een groep, met een partner, kinders, beesten, met alle voor- en nadelen vandien, *of* je gaat lekker op je eentje wonen, alle controle en nooit conflicten of ergernissen. Een beetje half-half gaat in mijn ogen altijd ten koste van de andere leden van de groep.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”