MARC_S schreef:Hoi Hanneke. Ik vind het helemaal geen onzin om honden ook eens vrij van ons te geven. Kijk eens hoe je zelf alles analyseert en denkt te weten wat het beste voor een hond is. Ik denk daar soms anders over en soms hetzelfde. Feit blijft dat wij allebei onze honden non stop full time blootstellen aan de manier waarop wij denken dat we met ze om moeten gaan. Zou het niet heerlijk voor Jack en Lilo zijn als ze een plaats hadden waar ze samen Jack en Lilo konden zijn zonder dat jij of je kinderen iets met ze te maken hadden? Dat ze even niet aangekeken werden? Even iets konden doen als iets kapot bijten zonder dat er wat van gezegd werd? Dat is dus het voordeel van honden die even lekker op hun eigen plekje mogen zijn. Zichzelf zijn.
Volgens mij kunnen die van mij prima 'alleen Jack & Lilo' zijn als ik aan het werk en dochter naar school is. Gedurende die tijd haalt Jack het restje kattenvoer van het aanrecht, Lilo verplaatst een zooi speeltjes van de speelgoedmand naar haar eigen mandje, en verder liggen ze te dutten of blaffen ze af en toe naar een enge hond die voorbij loopt.
Ik heb helaas af en toe migraine, en dan lig ik tijdens de gebruikelijke werkuren dus voor dood in mijn nest, en als ik er dan 's middags uitkom ligt er ook een leeg kattenvoerbakje op de grond, heeft Lilo ook een berg speeltjes verzameld in haar mand, en liggen ze half te dutten als ik beneden kom. Volgens mij is dat puur de routine van die twee.
Wat zou in godsnaam de meerwaarde zijn als ze buiten in een hok zaten? Ze vinden het best om een tijdje met z'n tweeën te zijn, maar ze vinden het meestal leuker als ik er ook ben. Dat hoort toch ook zo te zijn?
Hier mogen de honden ook vrijwel alles. Maar zouden ze echt de tv aan willen in de avond? Zouden ze echt binnen willen liggen? Misschien willen ze wel even lekker in de frisse lucht naar de sterren kijken en geurtjes opnemen zonder op een vloer met allesreiniger te liggen.
Als ik thuis ben, staat de tuindeur heel vaak open, en wie er overdag in het zonnetje wil liggen of effe buiten wil piesen of 's avonds naar de maan wil blaffen kan zijn gang gaan. Mijn ervaring is dat ze niet zo erg hoeven, en zodra mijn kont de bank raakt heb ik twee honden op schoot.
En jouw verhaal kan je net zo hard omdraaien. Een hond in een kennel heeft geen keus, maar zou misschien liever lekker naast de baas naar de tv kijken of de speelgoedmand leeghalen.
Sommige honden zijn dwangmatig bezig met aanpassen. Met aandacht vragen. Met op de baas letten. Soms kun je niet alleen van jezelf en je eigen ideeen over honden uitgaan. Ik doe dat ook niet gezien ik zelf geen kennel heb, niet van plan ben er direct een te nemen en eerder ook niet het vermogen had in te zien dat dat ook zo zijn voordelen heeft. Voor de hond dus.
Honden die dwangmatig bezig zijn met aanpassen hebben in mijn ogen een gedragsprobleem. Die voelen zich dus echt het laagste van het laagste en hebben geen 'veilige' plek binnen de roedel. Honden die dwangmatig aandacht vragen, daar kan je mee werken zodat ze dat niet meer doen. Honden die dwangmatig op de baas letten, daar kan je ook mee aan de slag. Leg mij nou nog eens uit waarom wegzetten in een kennel niet de 'makkelijkste' oplossing is?