MARC_S schreef:Ik vind kinderen en honden iets totaal anders. Een kind is ook een mens. Een hond is als een leeuw bij mensen laten leven.
Ik heb konijnen, katten, kinders en honden gehad, en wat het meest in gedrag en aanpak en problemen overeenkwam, waren toch echt de kinders en de honden. Mijn kinderen zijn inmiddels bijna volwassen, dus de vergelijking gaat niet meer op, maar ik vind honden meer weg hebben van peuters van een jaar of 2, 3, in gedrag en denkprocessen, dan dat ze overeen komen met katten. Katten denken compleet anders, konijnen zijn helemaal niet te vergelijken.
Een hond vergelijken met een leeuw... eh, ik dacht dat jij bioloog was? Een leeuw is ten eerste een katachtige met compleet andere instincten dan de oorspronkelijke wolf waar wij de honden van hebben geërfd. Ten tweede is een leeuw bijna non-sociaal naar andere diersoorten (geen legende te vinden over kinders die door leeuwen zijn opgevoed, maar tig over kinders die tussen wolven of wilde honden zijn opgegroeid). Ten derde is een leeuwenroedel iets compleet anders dan een wolven-/hondenroedel, andere opbouw, extreem moordgedrag naar 'vreemde' welpen in vergelijking met de meeste andere roofdieren.
Als ik een wilde katachtige in huis zou mogen hebben, ging ik voor een jachtluipaard, die zou het hier prima doen, en die zijn heel wat minder happerig.

Maar puntje bij paaltje is de wolf en wat er van afstamt, onze Fikkie dus, het best geschikt voor in een mensenroedel. Honden liggen al eeuwenlang naast de baas te slapen, jagen al eeuwenlang met de baas, bewaken het huis of hoeden samen kuddes vee. Al dat antieke hondengebeuren werd ook niet achter slot en grendel gezet als de baas het zat was dat ze voor de tv gingen staan.
Maar ik zou zeggen, leen eens een weekje een peuter van iemand, is nog hartstikke leuk ook, en zoek de overeenkomsten en de verschillen.