Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

TT gebruik

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

massam schreef:
Zoek stok! schreef:
massam schreef:en dat allemaal schreeuwend
Ja, ik schreef het al eerder in dat vooroordelentopic: herders hebben blijkbaar een heeeel ander gehoor dan andere honden :wink: Als ik iemand in de agility boos hoor schreeuwen, weet ik eigenlijk bij voorbaat al dat het een Mechelaareigenaar is. En o o o wat loopt de hond dan ineens een stuk beter. Not. Maar eigenlijk moet ik m'n mond houden, want ik lijk op een wedstrijd ook wel een gillende keukenmeid. DOOOOOORRRRRR op een sterkte dat het dorp verder ook kan meegenieten :piew: Zenuwachtig he :wink:
op onze club zijn dat de border-eigenaars die zo gillen :N:
Boos gillen of gillen ze That'll do en Down? :wink: Maar Borders hebben flaporen he, dat hoort ook wat moeilijker :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Zoek stok! schreef:
massam schreef:
Zoek stok! schreef:
massam schreef:en dat allemaal schreeuwend
Ja, ik schreef het al eerder in dat vooroordelentopic: herders hebben blijkbaar een heeeel ander gehoor dan andere honden :wink: Als ik iemand in de agility boos hoor schreeuwen, weet ik eigenlijk bij voorbaat al dat het een Mechelaareigenaar is. En o o o wat loopt de hond dan ineens een stuk beter. Not. Maar eigenlijk moet ik m'n mond houden, want ik lijk op een wedstrijd ook wel een gillende keukenmeid. DOOOOOORRRRRR op een sterkte dat het dorp verder ook kan meegenieten :piew: Zenuwachtig he :wink:
op onze club zijn dat de border-eigenaars die zo gillen :N:
Boos gillen of gillen ze That'll do en Down? :wink: Maar Borders hebben flaporen he, dat hoort ook wat moeilijker :mrgreen:
gewoon schelden, schreeuwen en brullen.. HIERRR :devil: BLIJFFF :devil:

niet het wijvengegil zoals ik met lola doe.. lola hoooggggg hierrrr jaaaaa goed zoooooooo zeg maar :N:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Zoek stok! schreef: Ik geloof dat je mijn punt niet begrijpt. Nog een keer: hoe kan het dat mensen die zoveel tijd investeren in een sport (zoals africhters) zich niet verdiepen in hoe een hond leert, maar klakkeloos aannemen wat een trainer zegt over een hond breken etc etc. Dat verbaast mij keer op keer. En dan heb ik het dus over de scholen waar maar wat aangeklooid wordt met methodes uit de verre oudheid.
Maar waar haal je het idee vandaan dat mensen klakkeloos aannemen wat een trainer zegt?
Ik kom ze niet tot nauwelijks tegen. :19: De meeste mensen die binnen de africhting trainen die ík ken vragen wel advies als ze het niet meer weten, maar wegen adviezen tegen elkaar af en kiezen voor datgene wat het beste bij henzelf én de hond past. :wink:
Toevallig hebben we nu een aspirant-lid die wél de neiging heeft naar iedereen te luisteren en alles te proberen, maar in zijn geval is hij voorlopig met name aan 2 africhters gekoppeld die wat meer ervaring hebben én openstaan voor nieuwere ideeën. Ter bescherming van zichzelf en zijn hond. :wink: Als hij vragen heeft wordt hij in eerste instantie naar hen gestuurd (en zij vragen net zo goed advies/andere inzichten als zij niet direct een "oplossing" kunnen bedenken die past bij de hond).

Binnen onze club is er een kern van zo'n man of 6 die regelmatig tot in de late uurtjes met elkaar dicussieert over "de africhting". Daarvan zijn er 3 nog redelijk "groen" (waaronder ik :wink: ) maar ook naar de groenere geleiders wordt geluisterd en er wordt regelmatig een aanpak geprobeerd die wij dus voorstellen. En met succes. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Inge schreef:
Zoek stok! schreef: Ik geloof dat je mijn punt niet begrijpt. Nog een keer: hoe kan het dat mensen die zoveel tijd investeren in een sport (zoals africhters) zich niet verdiepen in hoe een hond leert, maar klakkeloos aannemen wat een trainer zegt over een hond breken etc etc. Dat verbaast mij keer op keer. En dan heb ik het dus over de scholen waar maar wat aangeklooid wordt met methodes uit de verre oudheid.
Maar waar haal je het idee vandaan dat mensen klakkeloos aannemen wat een trainer zegt?
Ik kom ze niet tot nauwelijks tegen. :19: De meeste mensen die binnen de africhting trainen die ík ken vragen wel advies als ze het niet meer weten, maar wegen adviezen tegen elkaar af en kiezen voor datgene wat het beste bij henzelf én de hond past. :wink:
Toevallig hebben we nu een aspirant-lid die wél de neiging heeft naar iedereen te luisteren en alles te proberen, maar in zijn geval is hij voorlopig met name aan 2 africhters gekoppeld die wat meer ervaring hebben én openstaan voor nieuwere ideeën. Ter bescherming van zichzelf en zijn hond. :wink: Als hij vragen heeft wordt hij in eerste instantie naar hen gestuurd (en zij vragen net zo goed advies/andere inzichten als zij niet direct een "oplossing" kunnen bedenken die past bij de hond).

Binnen onze club is er een kern van zo'n man of 6 die regelmatig tot in de late uurtjes met elkaar dicussieert over "de africhting". Daarvan zijn er 3 nog redelijk "groen" (waaronder ik :wink: ) maar ook naar de groenere geleiders wordt geluisterd en er wordt regelmatig een aanpak geprobeerd die wij dus voorstellen. En met succes. :wink:
prima verwoord :ok: :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge schreef:

Het zullen idd. de beginnelingen meestal zijn... als ik ergens kom en weet van toeten of blazen ga ik niet zeggen we moeten het zo doen... lijkt me logisch...
Maar je kunt wel inbreng hebben in hetgeen wel of niet gebeurd of een instrukteur moet duidelijk kunnen verwoorden waarom hij iets doet... of het duidelijk laten zien kunnen.

ben het daarom ook helemaal met je eens
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge schreef: Maar waar haal je het idee vandaan dat mensen klakkeloos aannemen wat een trainer zegt?
Zo zie ik het ook. En ik denk dat er nog wel een verschil zit tussen IPO en KNPV, omdat er voor zover ik het zie, in de KNPV over het algemeen niet echt sprake is van officiële instructeurs. Daar kun je je vraagtekens bij hebben, maar dat is nu eenmaal zo. Een behoorlijk deel van de traditionele KNPV-ers hebben niet echt een achtergrond van theoretische scholing, cursussen doen en boeken verslinden. Soms is dat een groot nadeel, maar vooral voor mensen die niet zo uit zichzelf geneigd zijn om te leren van hun eigen en andermans fouten, van observatie en van tevoren een plan bedenken voor je training en je ideeën te toetsen aan de realiteit en aan anderen.

Ervaring op zich zegt nog niet alles, er zijn mensen die al 30 jaar in de africhting actief zijn en maar 1 manier van trainen hebben waar ze nooit van afwijken. Maar er zijn er ook die zonder cursussen e.d. uit ervaring, voortdurende observatie en, noem het "gevoel", veel dezelfde dingen doen die jij misschien zou voorstellen vanuit een meer theoretische achtergrond. Dat zijn wel de mensen die voortdurend om zich heen kijken wat werkt en waarom en in welke omstandigheden. En persoonlijk heb ik daar meer aan als beginner dan aan iemand die na een cursus vanuit een bepaalde theorie meent alles overal vanaf te weten.

Het belangrijkste is denk ik dat mensen open staan voor alternatieve visies en methodes, en contuinu op zoek zijn naar verbeteringen, en een gebrek aan die openheid beperkt zich helaas niet tot sommige africhters.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

In aanvulling van Ellen: juist omdat veel mensen wel kijken, observeren maar dit niet "theoretisch" kunnen onderbouwen/ verwoorden, is de MCC (master class coach cursus) binnen de KNPV ontwikkeld. Binnen elke regio is dan medio volgend jaar iemand die dit (gecertificeerd) wél kan. Dit naar buiten kan uitdragen en ook binnen de afdeling zelf.
Bedoeling is dat hierop een basiscursus KNPV (heet iets anders, naam vergeten) wordt ontwikkeld wat elke KNPV-er kan volgend. Meer info op de KNPV site onder mededelingen.

Ook de KNPV is dus wel degelijk in ontwikkeling wat dat betreft :wink:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Cursus Master Class Coach KNPV
Na veel voorbereiding, vergaderen en hard werken van de werkgroep Master Class Coach KNPV (MCC)
is op 11 oktober 2008 de eerste cursusdag MCC begonnen. Het is en wordt een intensieve cursus welke
vijftien complete dagen in beslag zal nemen . Er is gekozen voor de zaterdag en de laatste cursusdag zal
eind april 2009 plaats vinden .
Deze cursus wordt gegeven door mevr. Debbie Rijnders met haar instituut ,,Tinly,, . Mevr Rijnders heeft
een grote en ruime ervaring als sociotherapeut en gedragstherapeut bij dieren en speciaal bij honden.
Ook heeft mevr. Rijnders africhtings ervaring op VDH en IPO gebied en heeft in de afgelopen 25 jaar
diverse Duitse herders hier afgericht, en heeft zelfs met goed gevolg bij de KNPV een hond voor de
keuring gebracht. Ze verzorgt ook cursussen voor Hondengeleiders van Politie, Boswachters en Douane.
Bij onze cursus MCC zal ze geassisteerd worden door mevr.Drs Eline Teygeler en dhr. Drs. Frans Krug
welke ook een ruime ervaring op dit gebied hebben.
Van de in totaal 28 cursisten zijn er 20 cursisten die afkomstig zijn uit alle afdelingen van de KNPV en
welke hiervoor zijn geselecteerd en voorgedragen door haar of zijn afdeling om deze cursus te mogen
volgen, hierbij is gelet op ruime ervaring op gebied van politiehonden dressuur, en het vermogen om
opgedane kennis over te kunnen brengen naar mede dresseurs, deze groep van twintig personen is
aangevuld met de leden van de werkgroep MCC.
In deze vijftiendaagse cursus zit ook de opleiding ABA ( Algemene Basis opleiding voor Africhters ) en
behandelt o.a. de theorie van de leerprincipes bij honden, prikkel en motivatie, dominantie, rangorde,
angst en agressie, EHBO en ziekteleer bij honden, verantwoordelijk gebruik en toepassing van diverse
hulpmiddelen bij dressuur en nog vele ander onderwerpen zowel in theorie als praktijk.
Dit alles zal grotendeels op onze KNPV afgestemd zijn of worden, met als doel dat opgedane kennis en
ervaring mag gaan bijdragen dat dresseurs bij onze KNPV met een nog groter plezier op een verantwoorde
manier met hun grote passie en hobby bezig zullen zijn en dat het welzijn en het werkplezier van hun hond
hierbij nog hoger in het vaandel zal/mag komen te staan.
De bedoeling voor de toekomst is dat de cursisten die door hun afdelingen naar deze cursus MCC zijn
afgevaardigd, aan het eind van deze cursus een examen afleggen. Als dit examen met goed gevolg is
afgelegd gaan zij met de opgedane kennis en ervaring cursussen verzorgen in hun regio en/of afdeling.
Deze vervolgcursus in de regio en/of afdeling zal ,, Basiscursus KNPV Dresseur (BKD ) ,, gaan heten, en
kan door ieder KNPV lid die daar belangstelling voor heeft gevolg worden. Belangstellende en/of
geïnteresseerden kunnen zich t.z.t. wenden tot hun afdelingsbestuur.
Van de voortgang, eventuele nieuwe ontwikkelingen en vorderingen van deze cursus zal u op de hoogte
worden gehouden .
Ook willen wij de PHV ,, D.O.S. ,, uit Zeist bedanken voor het beschikbaar stellen van hun kantine en
faciliteiten om deze cursus daar te mogen geven.
Namens het hoofdbestuur en werkgroep MCC.
Jan Mast.
Jan
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

overigens heb ik binnenkort een filmpje van iemand die onlangs dus bij Bart Bellon een seminar gehad heeft en zijn huidige pups (nu 4,5/5,5 mnd) op die wijze aan het trainen is....
DIE wijze (van Bart) wil dus wel zeggen, vanaf het begin de TT om, dus vanaf de 8 wk al, maar zeker nog niet gebruiken....wat hij (alleen telefonisch nog over gehad, dus ben benieuwd naar het filmpje) nu doet is de hond pakken om te trainen, op tafel zetten, TT om en dan spelen met bal en bijtrol/mouw.....verder nog niets....tot op heden is de TT dus ook nog niet gebruikt en van wat ik begrepen heb is dat ook nog totaal niet de bedoeling nu, alleen omdoen als er getraind wordt....zeg maar de trainingshalsband...

met 1 van zijn oudere honden (3jr, maar tijd stil gelegen door hartaanval en by-pass operatie baasje) die nogal laks en ongeïnteresseerd was in het appel (en de rest vol overgave deed, overigens was deze hond nooit met TT beoefend en is hij geen "harde" trainer, maar wel iemand met natuurlijk overwicht op honden) is hij nu ook op de manier van de puppen begonnen en het hondje bloeit ook in het appel helemaal op....
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:overigens heb ik binnenkort een filmpje van iemand die onlangs dus bij Bart Bellon een seminar gehad heeft en zijn huidige pups (nu 4,5/5,5 mnd) op die wijze aan het trainen is....
DIE wijze (van Bart) wil dus wel zeggen, vanaf het begin de TT om, dus vanaf de 8 wk al, maar zeker nog niet gebruiken....wat hij (alleen telefonisch nog over gehad, dus ben benieuwd naar het filmpje) nu doet is de hond pakken om te trainen, op tafel zetten, TT om en dan spelen met bal en bijtrol/mouw.....verder nog niets....tot op heden is de TT dus ook nog niet gebruikt en van wat ik begrepen heb is dat ook nog totaal niet de bedoeling nu, alleen omdoen als er getraind wordt....zeg maar de trainingshalsband...
precies, daar ging het seminair ook over toen ik er was....
alleen was ik bij een 2daags seminair die was wat uitgebreider ook met volwassen honden en probleemhonden
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

janinca2002 schreef:Cursus Master Class Coach KNPV
Na veel voorbereiding, vergaderen en hard werken van de werkgroep Master Class Coach KNPV (MCC)
is op 11 oktober 2008 de eerste cursusdag MCC begonnen. Het is en wordt een intensieve cursus welke
vijftien complete dagen in beslag zal nemen . Er is gekozen voor de zaterdag en de laatste cursusdag zal
eind april 2009 plaats vinden .
Deze cursus wordt gegeven door mevr. Debbie Rijnders met haar instituut ,,Tinly,, . Mevr Rijnders heeft
een grote en ruime ervaring als sociotherapeut en gedragstherapeut bij dieren en speciaal bij honden.
Ook heeft mevr. Rijnders africhtings ervaring op VDH en IPO gebied en heeft in de afgelopen 25 jaar
diverse Duitse herders hier afgericht, en heeft zelfs met goed gevolg bij de KNPV een hond voor de
keuring gebracht. Ze verzorgt ook cursussen voor Hondengeleiders van Politie, Boswachters en Douane.
Bij onze cursus MCC zal ze geassisteerd worden door mevr.Drs Eline Teygeler en dhr. Drs. Frans Krug
welke ook een ruime ervaring op dit gebied hebben.
Van de in totaal 28 cursisten zijn er 20 cursisten die afkomstig zijn uit alle afdelingen van de KNPV en
welke hiervoor zijn geselecteerd en voorgedragen door haar of zijn afdeling om deze cursus te mogen
volgen, hierbij is gelet op ruime ervaring op gebied van politiehonden dressuur, en het vermogen om
opgedane kennis over te kunnen brengen naar mede dresseurs, deze groep van twintig personen is
aangevuld met de leden van de werkgroep MCC.
In deze vijftiendaagse cursus zit ook de opleiding ABA ( Algemene Basis opleiding voor Africhters ) en
behandelt o.a. de theorie van de leerprincipes bij honden, prikkel en motivatie, dominantie, rangorde,
angst en agressie, EHBO en ziekteleer bij honden, verantwoordelijk gebruik en toepassing van diverse
hulpmiddelen bij dressuur en nog vele ander onderwerpen zowel in theorie als praktijk.
Dit alles zal grotendeels op onze KNPV afgestemd zijn of worden, met als doel dat opgedane kennis en
ervaring mag gaan bijdragen dat dresseurs bij onze KNPV met een nog groter plezier op een verantwoorde
manier met hun grote passie en hobby bezig zullen zijn en dat het welzijn en het werkplezier van hun hond
hierbij nog hoger in het vaandel zal/mag komen te staan.
De bedoeling voor de toekomst is dat de cursisten die door hun afdelingen naar deze cursus MCC zijn
afgevaardigd, aan het eind van deze cursus een examen afleggen. Als dit examen met goed gevolg is
afgelegd gaan zij met de opgedane kennis en ervaring cursussen verzorgen in hun regio en/of afdeling.
Deze vervolgcursus in de regio en/of afdeling zal ,, Basiscursus KNPV Dresseur (BKD ) ,, gaan heten, en
kan door ieder KNPV lid die daar belangstelling voor heeft gevolg worden. Belangstellende en/of
geïnteresseerden kunnen zich t.z.t. wenden tot hun afdelingsbestuur.
Van de voortgang, eventuele nieuwe ontwikkelingen en vorderingen van deze cursus zal u op de hoogte
worden gehouden .
Ook willen wij de PHV ,, D.O.S. ,, uit Zeist bedanken voor het beschikbaar stellen van hun kantine en
faciliteiten om deze cursus daar te mogen geven.
Namens het hoofdbestuur en werkgroep MCC.
Jan Mast.
Volgens mij traint Debby ook niet met een TT
Ik heb eens heel lang met haar gesproken
Ze was te gast op onze hondenschool
En onze hondenschool is aangesloten bij Alfa dus mogen geen nare banden met stroom enzo gebruiken
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

gizmo schreef:[

Volgens mij traint Debby ook niet met een TT
Ik heb eens heel lang met haar gesproken
Ze was te gast op onze hondenschool
En onze hondenschool is aangesloten bij Alfa dus mogen geen nare banden met stroom enzo gebruiken
Debby geeft in de cursus uitleg over het gebruik TT. Alpha is de vereniging van gedragstherapeuten en wijst niet per definitie het gebruik van TT in bepaalde situaties af.
Jan
Afbeelding
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

Inge schreef:

Ja zo ging het voorheen bij mijn vorige club ook, tot een paar groentjes de pakwerker en de trainster weggepest hadden. In de plaats daarvan kwam iemand met technieken als `zodra de hond trekt moet je hem 2 keer rondzwaaien aan de prikker, tot hij bloedt. Hij zal nooit meer trekken`. Apporteren moest je een hond niet leuk leren, maar net zo lang aan de prikker trekken tot hij zijn bek eindelijk open deed, tijdens volgwerk had je er niks aan om gewoon weg te draaien, nee, oren knijpen totdat hij schreeuwt, dan lette de hond wel goed op. Dit alles vertelde hij de eerste keer dat hij op het veld stond, en het grootste deel van de club volgde hem trouw in alles wat hij zei... :N:
Hij stond ook totaal niet open voor andere ideeen of commentaar, want hij was al 30 jaar lid van de SV, en dat was dus nog van voor ik geboren was blablabla.
Dan mag je van mij je bullshit aan anderen gaan vertellen, maar niet aan mij. Ben dus mooi vertrokken, maar stond dus echt vol verbazing te kijken hoeveel mensen met open ogen in zijn grootspraak trapten.
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”