Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaringen gastgezin reutje...

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ervaringen gastgezin reutje...

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Zoals jullie in een ander topic hebben kunnen lezen, is onze Jessie drachtig. We zouden heel graag een pup van haar aanhouden, maar dat zit er gewoon even niet in op dit moment. Omdat we deze lijn wel graag aan onze fok verbonden willen houden, overwegen we om een gastgezin te zoeken voor een reutje. We hebben daar zelf echter totaal geen ervaring mee en zijn dus benieuwd hoe zowel fokker als gastgezin het ervaren als er een reutje uitgeplaatst wordt op fokkersvoorwaarden. Met teefjes ligt het natuurlijk ietwat anders, maar het gaat ons dus om het uitplaatsen van een reutje.

Wordt er met een contract gewerkt en zoja, wat is er allemaal in dat contract opgenomen? De rechtsgeldigheid van zo'n contract is natuurlijk weer een heel ander verhaal...

Ik vind het gewoon heel moeilijk. Hoewel ik weet dat het heel goed kan gaan, ben ik me er ook van bewust dat het mis kan gaan...om wat voor reden dan ook. Vandaar dat ik benieuwd ben naar 'praktijkervaing' van jullie kant.

Alvast bedankt :ok:
Afbeelding
fietsje
Actief
Mijn ras(sen): langhaar kaninchen en dwerg teckels
Contacteer:

Ongelezen bericht door fietsje »

Voor een van mijn reutjes heb ik een super gezin gevonden.
Hij woont daar als een prins en blijft van mij tot een bepaalde tijd.Ik wil maximaal 6 dekkingen met een reu doen, in ons ras is het ongelimiteerd.
Daarna is hij helemaal van hun.Ze hoefden niets te betalen en ook daarna niet.Mocht er wat zijn met de da dan delen we de kosten en alle kosten mb gezondheidsonderzoeken zijn voor mij.

Ook delen ze mee in het dekgeld, de helft is voor hun omdat zij ook heen en weer rijden naar mijn huis als er een dekking is.

Ik hoop dat als ik weer eens een reutje wil 'uitzetten' dat er dan weer zo'n superbaasje is.
mon doesie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoezen
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door mon doesie »

ik heb er geen ervaringen mee,maar het lijkt mij voor beide partijen ,goed om een contract te hebben.
jullie weten waar jullie aan toe zijn.

:wink:
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com

uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Ik heb een kater gehad die de fokker wilde gebruiken. Tests e.d. betaalde zij. Ik betaalde het aankoopbedrag van de kater zelf en als er een dekking had plaatsgevonden had ik eerste keus uit het nest.
Meer haken en ogen zaten er niet aan :wink:
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

stel een contract op met een pupkoper die dat geheel ziet zitten.
En die je vertrouwt. Die het ook echt leuk vindt om aan al jouw /rasvereniging/show eisen te voldoen.

En hou er rekening mee dat die pupkoper, indien dat reutje echt mooi blijkt zijn, ook dekkingen gaat doen met teefjes van fokkers die jij misschien niet zo hoog hebt zitten.
En dat jij daar niks, maar ook niks over te zeggen hebt.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik heb 2 reutjes in het buitenland zitten, in principe als huishond, ( want als ze al bij een fokker zitten is het ander natuurlijk ) ik heb die mensen gewoon gevraagt of ze, wanneer ze mooi uitgroeiden, intresse hadden om af en toe een show te doen en als dat goed gaat de gezondheidsonderzoeken ook en ze dan voor dekkingen ter beschikking te stellen.

dat vonden ze prima , mochten ze een aanvraag krijgen die niet van mij komt, dan weet ik dat ze bij mij komen voor advies over het teefje, zo serieus zijn ze beslist., Ik zal ze dan ook advies geven, maar niet voor ze beslissen, hun hond dus zij beslissen uiteindelijk zelf.

heb er geen contract over gemaakt, en ze staan gewoon op hun naam ( bij 1 ben ik dan mede-eigenaar heb ik bij de ander niet gedaan, vond het eigenlijk helemaal niet nodig ) willen ze het achteraf toch niet doen, dan zou ik balen, maar ook niet meer dan dat,dan is het niet anders, een fijn huis is het belangrijkste :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Daan schreef: En hou er rekening mee dat die pupkoper, indien dat reutje echt mooi blijkt zijn, ook dekkingen gaat doen met teefjes van fokkers die jij misschien niet zo hoog hebt zitten.
En dat jij daar niks, maar ook niks over te zeggen hebt.
Dat ligt er natuurlijk maar net aan op wiens naam het papier staat, tenminste bij ons ras.
Zo lang het papier op de naam van de fokker staat kunnen er geen dekbriefjes uitgegeven worden, daar moet toch echt diegene die op het papier staat een handtekening voor zetten. Dat heeft verder niets te maken met eigendomsrecht of opeisen ofzo. Puur het stamboek wat die regel hanteert.
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Toevallig van de week nog ellende mee geweest
Vriendin van me had een reu uit huis geplaatst
Ze hadden mondelingen afspraken gemaakt
Ze hadden de reu gratis gekregen, in ruil voor een dekking ooit
Kosten zouden ook voor de degene zijn bij wie hij zat
Was allemaal prima, hun hadden niet zoveel geld om in 1 keer uit te geven maar ze wilde wel graag een hondje
Mooi geregeld dus ;)

Totdat ze hem wilde laten castreren en de fokker het er dus niet mee eens was
Ook wilde ze de hond op hun naam hebben staan, wat de fokker niet wilde tot na de dekking

Van de week belde ze op met de boodschap dat hij naar de dierenarts moest en zij de kostte wilde verhalen bij de fokker
Toen ze te horen kreeg dat de afspraak was dat zij de kosten zou betalen (het gaat hier om een simpel consult), kreeg de fokker te horen dat ze de hond niet meer wilde als de fokker de kosten niet zou betalen :denken:

's Avonds werd er op het raam geklopt... stond de hond in een bench voor de deur :denken:

Het kan vast heel goed gaan ;) maar zet de afspraken wel zwart-op-wit, zeker als het om geld gaat ;)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Rabecca schreef:Toevallig van de week nog ellende mee geweest
Vriendin van me had een reu uit huis geplaatst
Ze hadden mondelingen afspraken gemaakt
Ze hadden de reu gratis gekregen, in ruil voor een dekking ooit
Kosten zouden ook voor de degene zijn bij wie hij zat
Was allemaal prima, hun hadden niet zoveel geld om in 1 keer uit te geven maar ze wilde wel graag een hondje
Mooi geregeld dus ;)

Totdat ze hem wilde laten castreren en de fokker het er dus niet mee eens was
Ook wilde ze de hond op hun naam hebben staan, wat de fokker niet wilde tot na de dekking

Van de week belde ze op met de boodschap dat hij naar de dierenarts moest en zij de kostte wilde verhalen bij de fokker
Toen ze te horen kreeg dat de afspraak was dat zij de kosten zou betalen (het gaat hier om een simpel consult), kreeg de fokker te horen dat ze de hond niet meer wilde als de fokker de kosten niet zou betalen :denken:

's Avonds werd er op het raam geklopt... stond de hond in een bench voor de deur :denken:

Het kan vast heel goed gaan ;) maar zet de afspraken wel zwart-op-wit, zeker als het om geld gaat ;)
ik zou er alleen maar blij mee zijn als fokker dat zulke mensen de honden dan maar teruggeven... als ze er zo makkelijk vanaf kunnen dan kan hij daar maar beter niet zijn :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Tsja ik heb het heel vaak mis zien gaan, dat gedoe op fokkersvoorwaarden. In de duitseherder wereld dan he.

Maar ook wel verhalen dat het gewoon goed gaat.
Heb zelf ook 3x een hond van een duitseherder fokker in huis gehad. 1'tje was om af te richten en ooit een nest, de andere 2 om te kijken of ik iets kon met hun 'gestoorde gedrag'. Honden bleven van de fokker, fokker betaalde ook het voer en de DA kosten.
Nu kennen wij deze man erg goed en maakt nooit geen problemen.

Door de vervelende verhalen die ik ken zou ik niet zo snel bij een onbekende fokker zoiets doen.
Zou ik het wel doen dan wil ik alles heel duidelijk op papier hebben staan.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

In Mona`s nest zat ook een mooi reutje , maar die kon ik helaas niet zelf aanhouden. Zijn baasjes hebben gewoon voor hem betaald. :wink:
Wel heb ik toen zijn nieuwe baasjes zijn komen kijken gevraagd of zij of ik hem ooit mag showen. En of ik hem op mijn kosten mag laten testen en als hij mooi uitgroeit ik dan tegen betaling een dekking mag komen halen.
Dat vonden ze best en volgende maand is zijn " showdebut " :cheer: :cheer:

Ik voel er niet veel voor om een reu " gratis " te plaatsen , want stel dat de mensen zich niet aan de afspraken houden??
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
zeta-jones
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor jullie reacties :ok: Ik denk idd dat we van het gastgezinprincipe af zullen zien. We twijfelden sowieso al heel erg en jullie reacties hebben ons over de streep getrokken: we doen het niet, niet op deze manier in elk geval.

Nogmaals bedankt!
Afbeelding
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Verstandige keuze denk ik.
Wij hebben het er ook wel eens over gehad wat we willen met onze puppen als er een mooie reu tussen zit (we kunnen zelf een teefje aanhouden als er een mooie tussen zit).
Wij hebben ook besloten niet een reutje bij een ander te plaatsen en zelf eigenaar blijven.
Stel dat zo'n hondje een ongeluk krijgt of zo, en zij willen hem laten inslapen en jij wilt hem laten opereren. Hoe los je dat dan op? Of inderdaad een castratie................
Ik denk dat je teveel risico loopt op ruzie en onenigheid.
Daarnaast denk ik ook dat een "gast gezin" zich minder makkelijk hecht aan een hondje als het niet helemaal van hun is. En zelf zal ik altijd bezogt zijn of het allemaal wel goed gaat met "je" pup.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
Freggel16
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Freggel16 »

Persoonlijk zou ik er nooit aan beginnen om een hond onder fokkersvoorwaarde te nemen.

Vaak komt er op 1 of andere manier toch gezeik van.

Zelf zou ik de hond gewoon kopen, en als de tijd daar is valt er altijd over een dekking te praten.
Made bij *Jolanda*
Afbeelding

Fabulous van hapschaarhove 20-03-2006
Diego Van de Wilde Havana 07-05-2007
boxergek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxers...
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door boxergek »

Ik heb mijn teefje op fokkersvoorwaarden. En dat bevalt prima! Mocht een van de twee komen te overlijden, komt er waarschijnlijk weer een andere hond (van dezelfde fokker) op fokkersvoorwaarden terug. Of dat een reu of een teef wordt zien we dan wel weer. Maakt voor ons in principe niet uit! We hebben niets op papier gezet, maar wel alles mondeling besproken. De fokker betaald alle onderzoeken en shows en is officieel eigenaar. Dierenartskosten worden gedeeld. Zodra de hond met pensioen gaat, wordt de hond overgezet op mijn naam.

De fokker en ik kennen elkaar goed en zijn ervan overtuigd dat wat er ook gebeurd, we er samen uit komen! Ik zou het wel alleen doen met iemand die je goed kent. En die op dezelfde manier met zijn honden omgaat.
zeta-jones
Zeer actief
Contacteer:

boxergek schreef: De fokker en ik kennen elkaar goed en zijn ervan overtuigd dat wat er ook gebeurd, we er samen uit komen! Ik zou het wel alleen doen met iemand die je goed kent. En die op dezelfde manier met zijn honden omgaat.
En dát is nu juist het probleem, want zo iemand hebben we op dit moment niet. Dat zou betekenen dat we op zoek zouden moeten naar een gastgezin, want in onze omgeving zijn die mogelijkheden er momenteel niet. We zien er dus helemaal vanaf op dit moment.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

jammer dat ik je niet ken :mrgreen:

en geen tijd heb voor een pup op dit moment :jank:

jammer jammer
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Ik heb Keeffer gewoon gekocht. Hij staat ook op mijn naam. De fokster vroeg aan mij of ik hem wilde showen, ja graag zelfs. Ik heb wel een koopcontract meegekregen, daar in staat dat als ik hem wil castreren, ik eerst de fokster erover informeer. Er staat ook in dat hij maximaal 2x gratis een van haar honden of een door haar gefokt hondje dekt. Ik heb dat contract al weken voordat ik hem ging kopen gelezen en ik vond het prima, want ik zeg natuurlijk geen nee als Keeffie beebies mag maken. :pffff:

Edit: Oke die laatste zin klinkt een beetje raar. :smile2: Net of ik Keeffer elke teef zou laten dekken als daar om gevraagd werd. Maar zo bedoel ik het niet. Maar als de fokster dat graag zou willen zeg ik dus geen nee. ;) MAar hij dekt dus geen teven zonder stamboom. :neenee:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Tring schreef:Ik heb Keeffer gewoon gekocht. Hij staat ook op mijn naam. De fokster vroeg aan mij of ik hem wilde showen, ja graag zelfs. Ik heb wel een koopcontract meegekregen, daar in staat dat als ik hem wil castreren, ik eerst de fokster erover informeer. Er staat ook in dat hij maximaal 2x gratis een van haar honden of een door haar gefokt hondje dekt. Ik heb dat contract al weken voordat ik hem ging kopen gelezen en ik vond het prima, want ik zeg natuurlijk geen nee als Keeffie beebies mag maken. :pffff:

Edit: Oke die laatste zin klinkt een beetje raar. :smile2: Net of ik Keeffer elke teef zou laten dekken als daar om gevraagd werd. Maar zo bedoel ik het niet. Maar als de fokster dat graag zou willen zeg ik dus geen nee. ;) MAar hij dekt dus geen teven zonder stamboom. :neenee:
wat raar. je betaalt gewoon voor je hond en dan moet je er 2 gratis dekkingen van weggeven?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wij proberen van elk nest tenminste één hond in de fokkerij te krijgen.
En dat stimuleren we dus ook als de pups verkocht zijn, we zitten er redelijk bovenop.
Ik houd er dus ook absoluut rekening mee bij de verkoop: wij plaatsen de pups om te beginnen al zelf (mensen mogen niet zelf kiezen dus), en ik vraag al vanaf het eerste contact of mensen iets met hun hond willen op show/fok/werkgebied.
Voor kleine rassen als de onze is het belangrijk dat er veel variatie in de fokkerij is, de genenpoel moet breed gehouden worden voor zover mogelijk.

Maar wij verkopen dus nooit op voorwaarden, dat vind ik idioot.
Als mensen onder onze naam willen fokken met een teef kan dat, maar dan begeleiden wij, en het is en blijft hun hond, en de pups worden ook gewoon daar geboren. Alleen komt ze op onze naam te staan, maar de wet zegt nog steeds dat houden eigenaar is, dus feitelijk is dat alleen voor de papieren.
En die papieren hebben de mensen zelf zodat ze het direct kunnen wijzigen als ze dat zouden willen.

Ik zou dus gewoon verkopen en proberen te stimuleren dat ermee gefokt gaat worden.
Als fokker kun je erg veel doen op dat gebied, maar je moet er wel zo snel mogelijk over beginnen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tring
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Tring schreef:Ik heb Keeffer gewoon gekocht. Hij staat ook op mijn naam. De fokster vroeg aan mij of ik hem wilde showen, ja graag zelfs. Ik heb wel een koopcontract meegekregen, daar in staat dat als ik hem wil castreren, ik eerst de fokster erover informeer. Er staat ook in dat hij maximaal 2x gratis een van haar honden of een door haar gefokt hondje dekt. Ik heb dat contract al weken voordat ik hem ging kopen gelezen en ik vond het prima, want ik zeg natuurlijk geen nee als Keeffie beebies mag maken. :pffff:

wat raar. je betaalt gewoon voor je hond en dan moet je er 2 gratis dekkingen van weggeven?
Ja klopt, ik heb daar verder geen probleem mee hoor. Maar jij mag het best raar vinden. :wink:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Tring schreef:
Hutsje schreef:

Ja klopt, ik heb daar verder geen probleem mee hoor. Maar jij mag het best raar vinden. :wink:
heb je dan wel het volle pond betaald?

Dioe fokster lacht zich ziek, pup betaald krijgen en ook nog eens 2 gratis dekkingen :denken:
groetjes Annemie

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Tring
Zeer actief
Contacteer:

jores schreef:
Tring schreef:
Hutsje schreef:

Dioe fokster lacht zich ziek, pup betaald krijgen en ook nog eens 2 gratis dekkingen :denken:
Nee er ging wel wat af. :wink: Maar hoeveel ga ik niet op een forum zetten. :neenee:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

jores schreef:
Tring schreef:
Hutsje schreef:

Ik dacht precies hetzelfde!!
Wel de koper laten betalen, maar ook 2 gratis dekkingen "eisen".
Ik vind dat nog al wat. Ik had het heel normaal gevonden als de fokker had aangegeven recht te hebben de reu minimaal 2x op een passende teef te gebruiken (gewoon tegen betaling dan). Ieder moet krijgen waar hij recht op heeft toch?
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
Tring
Zeer actief
Contacteer:

Leonieke schreef:
jores schreef:
Tring schreef:
Hutsje schreef: wat raar. je betaalt gewoon voor je hond en dan moet je er 2 gratis dekkingen van weggeven?

Ik dacht precies hetzelfde!!
Wel de koper laten betalen, maar ook 2 gratis dekkingen "eisen".
Ik vind dat nog al wat. Ik had het heel normaal gevonden als de fokker had aangegeven recht te hebben de reu minimaal 2x op een passende teef te gebruiken (gewoon tegen betaling dan). Ieder moet krijgen waar hij recht op heeft toch?
*pakt contractje erbij* Ik denk dat ik niet goed gelezen heb. :smile2: Er staat niet dat de 2 dekkingen gratis moeten zijn maar dat ze geslaagd moeten zijn. Nee, dan denk ik dat jullie gelijk hebben, dat het toch tegen betaling is. :eek:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

jores schreef:
Tring schreef:
Hutsje schreef:

Idd :N:
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Dus je krijgt korting en daarvoor in de ruil kan ze 2 (geslaagde) dekkingen vragen??
En de showkosten betaal je ook zelf??
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

ook nog 2 geslaagde dekkingen. Ik weet niet wat een pup kost bij jullie, maar die fokster wordt slapend rijk.

:idea: moet er ook maar eens aan gaan denken om een teefje aan te schaffen :mrgreen:
groetjes Annemie

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Katja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shelties !!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Katja »

jores schreef:ook nog 2 geslaagde dekkingen. Ik weet niet wat een pup kost bij jullie, maar die fokster wordt slapend rijk.

:idea: moet er ook maar eens aan gaan denken om een teefje aan te schaffen :mrgreen:
Goh je brengt me op een idee :denken:

:pffff:
Afbeelding
Get a life..... get Shelties !
Like Zoë & Katja !
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”