Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kleine hond vs grote hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Marjoleine schreef: Mensen beslissen vaak (niet altijd, dus, en ik doel hier op niemand speciaal) naar aanleiding van het formaat hoe gedrag geïnterpreteerd moet/mag worden.
Dan krijg je dingen als:
Kun je wel, grote lummel!
Laat dat kleintje met rust!
Stel je niet aan, jij bent veel groter!
Wat een held, hij is bang voor dat ukkie! :smile2:

En dat is natuurlijk niet terecht: gedrag is gedrag.
Maar de menselijke interpretaties zijn vaak niet zo honds gericht ;)
Maar op een bepaalde manier maakt formaat voor honden onderling ook uit. Zoals hier door meer mensen gezegd is dat hun hond schrikt van een hele grote hond die blaffend aan komt stormen, en van een kleintje die dat doet niet schrikt of veel minder.
Saar hier schrikt niet van een blaffende JR hoor, wel van een blaffende Bouvier. Vera overigens vindt beide net zo 'niet leuk, maar oke ze mogen wel bij me komen kijken", dus dat kan ook nog wel :wink:

En in bepaalde gevallen geldt "kan je wel grote lummel, laat dat kleintje met rust" ook gewoon wel.
Hele jolige labjes bijvoorbeeld rollen Saar als een bowlingbal over het gras. Voor alle duidelijkheid, Saar blaft nooit, Saar snapt of snauwt nooit, Saar laat alles over zich heenkomen. Met Vera kunnen ze wel leuk spelen, met Saar gewoonweg niet door het formaat verschil in combinatie met een plaat voor de kop lompigheid.. En in dat geval geldt dus wel dat ze dat kleintje met rust moeten laten, terwijl ze met die groterd wel kunnen dollen.
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Marjoleine schreef:
Jaap* schreef:Ik zie in losloopgebieden vooral kleine honden die (zeer volhardend) op grote honden af komen stuiven om heel eerlijk te zijn.
En ook dat die zeer volhardend zijn in het onophoudelijk intimiderend opspringen bij andere honden en mensen. Ik ben echt blij dat Felix over engelengeduld beschikt wat dat betreft.
Het betreft dan overigens meestal "terriervarianten" :mrgreen:
Maar ook hier geldt dat zulks voor veel bazen, van zowel de grote als de kleine hond, vaak practisch onopgemerkt voorbijgaat.
Terwijl er in de omgekeerde situatie (soms terecht) moord en brand wordt geschreeuwd bij wijze van spreken.
Jaap, wat zeg je dat mooi.

Ik sluit me bij jou en je bevindingen aan ;)
Um. Zou daar ook niet een geografisch antecedentje achter kunnen steken toevallig?

Ik woon in de Randstad en zie hier redelijk veel kleine honden. Vaak mede omdat de woningen niet bijster groot zijn, de tuinen schaars, de losloopplekken klein en een kleine hond daar beter past dan een joekelerd. Mijn ervaring is hier niet dat kleine hondjes zich anders gedragen dan grote honden. Met kleine hondjes wordt in de regel uitermate serieus omgegaan. Hooguit blaffen honden van schuifelende bejaarden iets meer en heeft de gemiddelde bejaarde een klein hondje. Maar da's meer een kwestie van bejaard versus niet-bejaard dan van groot versus klein. In het bos merk ik niets van blaffende rothondjes. En net zo min blaffende grote honden.

In de ruralere gebieden waar ik kom, bij mijn Friese familie in kleine dorpjes, of bij vrienden op het Limburgse platteland, merk ik een hele andere mentaliteit richting honden. Honden zijn er om er te zijn als hond, maar toch zeker niet als serieus object van studie en training. Cursus? Ben je mal, wat een onzin. Dure operaties? Mwoah. De gemiddelde JRT die ik daar ken wordt niet opgevoed maar struint los op het erf. Of in de tuin.

Ik kan me zo voorstellen dat als je in zulke gebieden loopt met een welopgevoedde hond, als verantwoord kynofiele kenner, je veel meer last hebt van dergelijke ongeleide projectielen. Terwijl de bezitters van dergelijke ongeleide projectielen er bij god geen kwaad in zien; 't is immers toch een hond? Nou dan, die doen dat.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Geer schreef:Um. Zou daar ook niet een geografisch antecedentje achter kunnen steken toevallig?
Natuurlijk.
Dat had ik ook al eerder opgemerkt.
Hier in het Friesche heeft men vaak een ander type honden en er wordt ook anders mee omgegaan. Honden hier zijn er gewoon, omdat dat zo is. En je koopt ze (als je ze niet krijgt tenminste) op de boerderij, dat deed Pake ook al namelijk. En die ging ook niet op cursus, het idee, alsof Pake niks van honden wist :pffff:

Misschien moet je gewoon regelmatig heen en weer tuffen om de verschillen te zien ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

ook ik heb een klein hondje gehad en nu nog een middelgrote, maar ik wilde ook niet dat Myrthe op andere honden reageerde en dat zij bij mij moest blijven. De reden daarvan was, omdat ik het eng vond als een middelgrote tot grote hond haar zou grijpen de gevolgen veel heftiger zouden kunnen zijn, dan als Swift in een gevecht zou komen.

Ook wil ik niet dat Swift naar andere honden gaat. Ze is niet altijd even vriendelijk tegen andere hondjes, groot of klein. Ze zou ook nooit naar een andere hond toegaan trouwens, want dat interesseert haar namelijk niet.
Als ik andere honden tegenkom dan roep ik Swift meestal even bij mij en de meeste andere mensen doen dat ook met hun hond. De enkeling die het niet doet roept meestal "Die van mij doet niets", dan roep ik van "maar die van mij snauwt wel van zich af". Het zijn inderdaad wel vaak de kleinere hondjes die dan op haar afkomen. Afgezien van het snauwen zal Swift niet met een andere hond gaan vechten. Althans dat heeft ze in haar 10 jaar nog nooit gedaan.

In de toekomst wil ik graag nog weer een sheltie hebben, maar ook die zal ik leren om niet naar andere honden, mensen of wat dan ook toe te gaan. Met andere woorden proberen op te voeden :mrgreen:
Ik wil namelijk niet dat andere mensen last hebben van mijn hondjes, maar ik wens ook geen last van andere hondjes te hebben :pffff:
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
Chicoahua
Zeer actief
Mijn ras(sen): chihuahua/shih-tzu
Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door Chicoahua »

waarom nou altijd, "domme bazen vind je overal", omdat een hond blaft nou zal je vertellen dat helaas mijn hondje ook blaft tegen grote honden en ik OOK WEL weet dat het irritant is en hem het ook wel af wil leren maar dat doet hij puur uit aandacht en ook ter bescherming, snap best dat het irritant is en ook voor mij maar om nou gelijk dom te zijn... :denken:
Afbeelding
Poppetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Poppetje »

Ik heb een vriendin met 2 maltezers die totaal niet luisteren, die overal om moeten blaffen.
Cursus ho maar, 1 cursus hebben ze gedaan met 1 hondje maar daar heeft de maltezers niets van geleerd volgens mij.
Blaffen doen ze om alles en hard ook! Maar afleren, neuh hoeft niet.

Nu heb ik zelf 2 kleine hondjes (Dwergpinscher, 20cm en 25/30cm).
Als kind hebben we grote honden in huis gehad en met die "aanpak" ben ik dus ook opgegroeid. Ik was dan ook van plan om met mijn kleintje het precies hetzelfde te doen.
Liet haar spelen en rennen met grote honden, tilde haar niet meteen op als er een hond aan kwam. Maar door het onnozele gedrag van sommige hondenbazen hoef ik dat nu niet meer te doen.

Ze is zo vaak ondersteboven gelopen door grote honden die aan kwamen stormen dat ze nu zichzelf beschermd door te blaffen/"keffen". Dit is ontzettend storend voor mij en voor mensen eromheen, maar het is voor haar een manier om honden bij haar weg te houden en het werkt. Honden waar ze wel mee kan spelen en die rustig op haar afkomen heeft ze dit niet.

Ik heb 3 cursussen met haar gedaan en ben nogsteeds bezig met trainingen, gewoon omdat we er beide plezier in hebben. Maar als zij zich op deze manier (blaffen) andere honden weg kan houden vind ik dat prima. Dit is natuurlijk geen vrijbrief om altijd maar blaffend rond te lopen, en dat gebeurt dus ook niet.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik wordt trouwens agressief van zowel kleine als grote kutkeffertjes :pffff:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

massam schreef:ik wordt trouwens agressief van zowel kleine als grote kutkeffertjes :pffff:
Zolang ze aangelijnd zitten keft alles maar een end weg wat mij betreft :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

massam schreef:ik wordt trouwens agressief van zowel kleine als grote kutkeffertjes :pffff:
Ik vind weinig zo irritant als hysterisch geblaf om het blaffen :wink: En dat zie ik vaker bij kleine/middelgrote honden, dan bij echte groterds. Nog een nadeel van de kleinere keeltjes is dat die vaak zo schel zijn :N: Overigens springt Frenk bijna uit z'n vel van schrik als er dan toch eens zo'n diepe bas-blaf door het bos rolt. Hij houdt helemaal niet van blaffers, zelf blaft hij alleen maar om aan te geven dat ik iets niet begrijp of vergeet (lees: drammen :mrgreen:)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Ik vind weinig zo irritant als hysterisch geblaf om het blaffen :wink: En dat zie ik vaker bij kleine/middelgrote honden, dan bij echte groterds. Nog een nadeel van de kleinere keeltjes is dat die vaak zo schel zijn :N: Overigens springt Frenk bijna uit z'n vel van schrik als er dan toch eens zo'n diepe bas-blaf door het bos rolt. Hij houdt helemaal niet van blaffers, zelf blaft hij alleen maar om aan te geven dat ik iets niet begrijp of vergeet (lees: drammen :mrgreen:)
Hahaha, dat is ook het enige waar Vera als pup zich helemaal het rambam van schrok, een blaffende hond :mrgreen:
Nu nog gaat de staart laag, houding op onzeker, maar dan herpakt ze zichzelf wel weer. Als pup dacht ze minstens dat er een monster in het bos was geloof ik :mrgreen:
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Frenk schreef:
Ik vind weinig zo irritant als hysterisch geblaf om het blaffen :wink: En dat zie ik vaker bij kleine/middelgrote honden, dan bij echte groterds. Nog een nadeel van de kleinere keeltjes is dat die vaak zo schel zijn :N:
Same here. Lotus heeft er echter ook een handje van, zodra ze 'opgewonden' is, begint mevrouw. En opgewonden kan ze van van alles raken, Lola die aan het zwemmen, is, ik die mijn bed uit stap ( altijd leuk wakker worden ) etc. Blaffen naar andere honden doet ze echter niet, tenzij ze allemaal los lopen en gaan spelen, want dan raakt ze 'opgewonden'. Behoorlijk annoying soms. :mrgreen:

Maar anyway, blaffen kan zwaar irri zijn, ongeacht of de hond klein of groot is. :wink:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Blaffen van blijdschap en in spel ed.. daar kan ik me niet aan ergeren..
ik vind dat aanblaffen en grommen en uitvallen aan de lijn van andere honden gewoon echt irritant (en logischerwijs mijn hond ook..) met bazen die niets eraan doen, zijn het bazen die zelf eraan werken en het duidelijk ook genant vinden.. daar heb ik meer respect voor en erger me dan eigenlijk niet.. dan vind ik het weer vervelend voor die mensen... :denken: of probeer wat tips te geven.. het zijn vaak ook mensen die lopen met de hond.. maar niet SAMEN.. nooit een balletje of voertje bij zich om af te leiden of te belonen ed.. en los gaan velen er voor het gemak er maar vanuit dat omdat het een kleine hond is, de grote het accepteerd of heeft te accepteren :roll: niet altijd hoor.. maar vaak wel..
Het rare is inderdaad dat mijn reu het wel tot op zekere hoogte negeert.. maar na een paar keer ook echt gebeten te zijn in poten terwijl hij naast de fiets liep.. en ook bij zijn oog gebeten is.. is hij ook wat allerter met die kleintjes.. en als ze bijten zal hij logischerwijs ze wel op hun nummer zetten... gelukkig bijt hij dan niet terug... brave hond :wink:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ook blaffen aan de lijn vind ik storend. Hier zie je dat veel (bij helaas de kleinere hondenrassen) dat die aan een flexi worden uitgelaten. Kom ik eraan met mijn hond kort aan de lijn, dan laten die eigenaren hun flexi lekker vieren zodat de hond alsnog naar mijn hond loopt en dan beginnen ze lekker te blaffen aan de lijn. En dan krijg je lachend te horen dat Fikkie dat altijd aan de lijn doet.
Ik ben verre van perfect als hondeneigenaar, maar dit mag mijn hond ook niet. Gelukkig negeert hij dit soort gedrag, maar irritant is het wel. Want als mijn hond blaft, dan komt er toch een ander soort blaf uit en dat is voor de meeste mensen dan weer wel eng.
Moos
Zeer actief

Muk schreef:Ook blaffen aan de lijn vind ik storend. Hier zie je dat veel (bij helaas de kleinere hondenrassen) dat die aan een flexi worden uitgelaten. Kom ik eraan met mijn hond kort aan de lijn, dan laten die eigenaren hun flexi lekker vieren zodat de hond alsnog naar mijn hond loopt en dan beginnen ze lekker te blaffen aan de lijn. En dan krijg je lachend te horen dat Fikkie dat altijd aan de lijn doet.
Ik ben verre van perfect als hondeneigenaar, maar dit mag mijn hond ook niet. Gelukkig negeert hij dit soort gedrag, maar irritant is het wel. Want als mijn hond blaft, dan komt er toch een ander soort blaf uit en dat is voor de meeste mensen dan weer wel eng.
Ja, oke. Maar dat vind ik niet echt tellen als blaffen aan de lijn, van die onwijsss irritante uitrollende flexi's :wink:
Maar als mensen hun uitvaller kort houden maakt dat mij niet uit verder. Sterker nog, dan kan ik met Vera makkelijker passeren, want dan wil ze er niet heen om kennis te maken :smile:
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoat »

Mijn "kleine ettertje"(zoals hier kleinere hondjes genoemd worden :wink: ) blaft niet zomaar, valt ook niet zomaar uit ...... ze blaft en valt praktisch nooit uit buiten behalve ........ als ze een kat ziet of als ze zowat onder de zoden geschoffeld wordt door een ongeleid projectiel zoals bijv. een doldrieste labrador. En ja, ik kan me dan best voorstellen dat je dan iets van je laat horen :19:
En als die kat per ongeluk blijft zitten valt ze vanzelf stil ..... pure verbazing :mrgreen:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”