ranetje schreef:yamie schreef:ranetje schreef:Bedankt voor de uitleg
Deze Boxer zou ook helemaal (of helemaal niet

)doof kunnen zijn?
alles kan, maar als deze boxer helemaal doof zou zijn, is het meer dan alleen het pigment verlies, en ja dat hij compleet horend is, dat kan heel goed, er hoeft trouwens ook maar 1 zwart ( of iig pigment gevuld) haartje aanwezig te zijn, om hem gewoon horend te laten zijn.
maar het is te ingewikkeld om zo in een paar zinnen uit te leggen

"Een witte haarkeur en blauwe ogen zowel als Piebald en Merle zijn, is genetisch gekoppeld aan doofheid".
Dat heb ik gelezen in een artikel van Westerhuis.
In dat geval kan bijvoorbeeld toch ook het bruine oor doof zijn en het witte niet?
Het gaat er toch niet om dat het oor van buiten gekleurd is of niet?
Dat bedoel ik eigenlijk.
Kan alleen en puur pigmentverlies op dat ene oor voldoende zijn om juist dat oor doof te laten zijn?
ja, hoe precies, kan ik je echt niet zo uitleggen, maar tuurlijk kan doofheid ook zijn aan een bruin oor, maar waar het in dit topic over gaat, is doofheid gekoppeld aan "wit"
het is niet zo dat een ( uiterlijke ) witte hond dus doof is, een hond met blauwe ogen doof is, dat heeft weer te maken met hun genen en hoe ze wit zijn, maar juist wat je zegt, pigment verlies, maakt in sommige gevallen dat een hond doof is, en dat kan dus eenzijdig zijn, als bv het linker oor "wit"is , het gaat om pigment en van binnen zijn oren hetzelfde, ik bedoel kijk naar je eigen honden en je ziet geen pigment , althans geen andere aftekening aan de binnenzijde van het oor, de kleur die de vacht heeft, dus ook zeker op het oor, heeft wel degelijk invloed op de rest, een oor met kleur heeft dus pigment , een wit oor , kan zijn dat die dat niet heeft en kan dus een afwijking aan het gehoor geven .
ik ka het echt lastig uitleggen, ik vind het zelf ook lastige materie