Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

300 dekkingen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

300 dekkingen

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als iemand een dekreu meer dan 300 keer inzet á 1000,= per dekking. Wat vind je daar van?
Want ik weet het eigenlijk niet, buiten de eventuele foktechnische redenen, waar ik geen verstand van heb, krijg ik dan wat twijfels over de motieven. Maarja, doe je er ook iemand kwaad mee?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

JA! Zeker bij een ras dat momenteel minder populair is, en waarvan de genenpoel toch beperkt is!

Overigens zijn degenen die zonodig een kampioensreu op hun teef willen zetten teneinde het volle pond voor de pups te kunnen vragen, en daarbij geen kritische vragen stellen over het aantal dekkingen dat die reu al gedaan heeft, net zo verkeerd bezig.

Maar ja, het mag van de diverse rasverenigingen... toch? Het is mij in elk geval niet bekend dat daar grenzen aan gesteld worden, wel aan het aantal nestjes dat een teef mag krijgen, niet aan het aantal dekkingen :roll: .
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

bij welk ras dan ook 300 dekkingen heeft niks te maken met rasbehoud, verbetering ed. het is een leuk buitenhuis in costa rica :wink:
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Dat is dan een buitengewoon goede investering :smile:

Maar heeft ie echt 300 keer gedekt? :eek: Wat voor ras is het?
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

yamie schreef:bij welk ras dan ook 300 dekkingen heeft niks te maken met rasbehoud, verbetering ed. het is een leuk buitenhuis in costa rica :wink:
Nou idd :denken: Dit heeft niets meer te maken met zorgvuldig fokken, maar met zakken vullen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Oei, het zal maar blijken dat hij gezondheidstechnisch toch iets doorgeeft, dat krijg je dan dus nooit meer uit het ras. Dit is idd gewoon geld verdienen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

yamie schreef:bij welk ras dan ook 300 dekkingen heeft niks te maken met rasbehoud, verbetering ed. het is een leuk buitenhuis in costa rica :wink:
Hoef je niet voor naar costa rica hoor :mrgreen:

De tweede vraag was: 'doe je er iemand kwaad mee?' Antwoord: ja, zeer zeker, je vernaggelt een compleet ras, veroorzaakt een hoop rasgebonden ziektes, en laat een rits hondeneigenaren met het verdriet en de zorgen zitten.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

christo schreef:Maar ja, het mag van de diverse rasverenigingen... toch? Het is mij in elk geval niet bekend dat daar grenzen aan gesteld worden, wel aan het aantal nestjes dat een teef mag krijgen, niet aan het aantal dekkingen :roll: .
Bij de Markiesjes staat de grens i.p. op 3 keer voor een reu, met een maximum tot 5 keer bij mooie pups én nieuw bloed...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

christo schreef:Maar ja, het mag van de diverse rasverenigingen... toch?
Bij de Kooiker mag het niet van de RV.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Vind het verklooting van een ras.

Bij de rasvereniging van de toller is er ook een limiet.
Afbeelding
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

het lijkt me niet gezond voor het ras
....dan is straks alles familie!
en idd als er per ongeluk toch iets "fouts "mee vererft wat dan?
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

dit komt oa voor bij de Duitse herder in Duitsland. maar daar geldt ook een limiet: 60 dekkingen per jaar voor Duitse teven, daarbij nog een aantal voor teven in het buitenland (ik dacht 30 per jaar)
Bepaalde topreuen halen dit met gemak.
Ik had een tijdje geleden, toen ook de discussie gevoerd werd over het aantal dekkingen, een link geplaatst naar een overzicht van de dekkingen over de periode 2003-2007.
het bleek dat in een periode van een paar maand 3 reuen (nauw verwant) samen voor 10 % van de dekkingen gezorgd hadden.
Daarbij zijn er nog veel reuen die een groot deel dezelfde bloedlijnen hebbe, dus weinig diversiteit. Ik vind het ook beangstigend. Gelukkig zijn er nog wel alternatieven dmv de werkhonden, maar ook deze gaan vaak terug op dezelfde euen (maar dan anderen dan de showlijnen) hoewel daar minder op ingeteeld is.
Het is dan inderdaad een leuke bijverdienste.
Margo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Margo »

Is dat echt gebeurd??
Groetjes van Margo
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Margo schreef:Is dat echt gebeurd??
Ik kon eerst het bericht wegens problemen met de computer niet terugvinden. Ik heb niet helemaal gelijk, het bleken 4 honden te zijn.
citaat van de gevonden site:
One last example:
In January 2007 Idol vom Holtkämper Hof, Odin vom Holtkämper Hof, Naxos vom
Holtkämper See and Negus vom Holtkämper See, respectively jumped: 17, 20, 19 and 10 times, together totalling 66 jumps in this one month. Is the question allowed if there could be just a slight possibility of some influence on the blood basis of the breed?

Four dogs! are responsible here, for no less than 10.9% of all jumps performed during this single month (please check the charts: there is a monthly average of 606 jumps.) Four dogs, although in 2007, a total of approximately 1,259 different stud dogs were available for selection! Any layman can see that this very much looks like a bottleneck for the blood supply.
(Please check German version which shows all stud jobs of these 4 dogs in detail.)
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Bij de Newfoundlander rasvereniging mag je met een reu ook vaak fokken, maar zoveel absoluut niet. Dit is voor mij gewoon broodfok, want hte is puur voor het geld en niet in het belang van het ras.
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Ik vind dat absoluut niet normaal 300 keer een reu inzetten voor de fokkerij. Inderdaad doe je daar kwaad mee ten opzichte van het ras.
Want ook met een flink aantal nakomelingen zal gefokt gaan worden waardoor die ene reu zich binnen de kortste keer over het hele ras verspreid heeft.
Alleen naar mijn eigen ras kijkend, waar ik een enorme database van heb opgebouwd, zie je de invloed van veel gebruikte reuen en daarnaast ook dus de strenge selectie dat ons ras nog maar uit 4/5 reuen lijnen van de 70-ger en 80-ger jaren bestaat.
Dat zal dus met een reu die nu zoveel ingezet wordt ook gebeuren in de toekomst dat het ras in een gebied (misschien wel wereldwijd nu met de betere mogelijkheden qua KI ed.)
En inderdaad dan nog niet te denken aan de consequenties met de gezondheid. Ik weet dat binnen de Weimaraner men ook niet moeilijk doet om dragers en zelfs leiders van ziektes veelvuldig in te zetten voor de fokkerij. Want tja, hij is top showhond he... :roll:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Nou, een leuke stulp binnen de landsgrenzen in dit geval :wink:
Jaap*
Zeer actief

Essy schreef:Dat is dan een buitengewoon goede investering :smile:

Maar heeft ie echt 300 keer gedekt? :eek: Wat voor ras is het?
Dat laat ik om voor de hand liggende redenen liever in het midden :wink:
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:Jaap is plaatsvervangend jaloers ;-)
Op de reu dan hè ;-) :mrgreen:
Zo'n goeie conditie heb ik niet :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

Het enorme aantal binnen 1 hondenleven in de populatie pompen was ook het eerste waar ik aan dacht. Als je uitgaat van een gemiddeld nest van 5 pups heb je het over 1500 honden. En dat leek mij niet gezond, maar ik kan daar slecht over oordelen omdat ik er geen verstand van heb.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Mijn volgende tekkel is een reu, zoveel staat wel vast :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Jaap*
Zeer actief

tekkel schreef:Mijn volgende tekkel is een reu, zoveel staat wel vast :mrgreen:
:smile: :smile: :smile:
Mijn idee :ok:
joieblanche
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door joieblanche »

onvoorstelbaar, die meneer uit Bielefeld heeft in 5 jaar tijd 1.354.000 euro aan dekkingen geincasseerd ....
nu kan ik me wel voorstellen, waarom er ook een soort "criminaliteit" binnen een ras kan ontstaan ..........
groetjes, Karin

Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

joieblanche schreef:onvoorstelbaar, die meneer uit Bielefeld heeft in 5 jaar tijd 1.354.000 euro aan dekkingen geincasseerd ....
nu kan ik me wel voorstellen, waarom er ook een soort "criminaliteit" binnen een ras kan ontstaan ..........
Bedrag klopt niet helemaal. Ik denk dat een dekking rond de 500 euro ligt en er staat ook nergens bij wanneer ze leeg blijven. Bedrag zal wel denk rond de helft liggen. Is nog een leuk bedrag trouwens :N: :mrgreen:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Bizar. Het is gewoon broodfok, uitmelkerij van je hond. Dit heeft inderdaad niks meer met verbeteren van het ras te maken. Deze reu zet zo een veel te groot stempel op zijn ras en er zal inderdaad achteraf iets goed mis blijken te zijn, dan word je niet vrolijk :boos:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Nanna schreef:Jaap is plaatsvervangend jaloers ;-)
Op de reu dan hè ;-) :mrgreen:
Als ik Jaap was, was ik ook jaloers. :mrgreen:

En doet u mij effe zo'n reu? Blije hond, en daar zou ik toch een leuk stulpje van kunnen kopen. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
tekkel
Erelid

hercujess schreef:Dit heeft inderdaad niks meer met verbeteren van het ras te maken.
Daar heeft fokken volgens mij sowieso al helemaal niets mee te maken.
Fokkers kunnen misschien het ras op peil houden, maar verbeteren? Dan waren rassen waarmee veel gefokt werd toch al perfect? :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Jaap*
Zeer actief

tekkel schreef:
hercujess schreef:Dit heeft inderdaad niks meer met verbeteren van het ras te maken.
Fokkers kunnen misschien het ras op peil houden, maar verbeteren? Dan waren rassen waarmee veel gefokt werd toch al perfect? :wink:
Mwah, als je raseigenschappen tot karikaturen wilt maken is er nog genoeg te verbeteren hoor. En als je dat juist niet wilt ook :wink:
tekkel
Erelid

Jaap* schreef:
tekkel schreef:
Mwah, als je raseigenschappen tot karikaturen wilt maken is er nog genoeg te verbeteren hoor. En als je dat juist niet wilt ook :wink:
Precies, als fokker kan je hooguit proberen je ras een beetje fatsoenlijk in stand te houden, en de excessen buiten de deur :ok:
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Dat krijg je als een hoop 'fokkers' naar dezelfde reu rennen voor een dekking. Als er iets aan mankeert, zit het meteen in een hele hoop nakomelingen. De documentaire van de Crufts was al een goed voorbeeld. Ze gingen gewoon dekken bij een reu die Best In Show was geworden, puur en alleen om dat feit. En maar roepen dat ze het ras verbeteren :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”