Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Ja, maar jij heb koekjes"

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Zoek stok! schreef:
christo schreef:Bij die Gaus cursus gaven ze als raad om maar bij de maaltijden maar de helft aan eten te geven, de andere helft moest verdiend worden met snoepjes. Dat vond ik met een jonge hond van zes maanden al te heftig, dat advies heb ik naast me neergelegd.
Toch heeft ook dat een praktisch aspect he. Als je clickert, gaat er in een uurtje trainen heel wat voer doorheen. Dat moet je wel inhouden op het gebruikelijke voer omdat de hond anders dik wordt. Bram krijgt op vrijdag (hij eet altijd 's avonds) ook wat minder omdat we overdag GG getraind hebben met veel voer.
Met Christo's nu uitdijend middel (hij is onlangs uitgemaakt voor een kruising tussen een dober en een rottie, ocharm) kan ik het alleen maar met je eens zijn :mrgreen: .

In context: belonen moest met snoepjes, terwijl Christo meer gericht is op spelen, maar ja, dat kostte teveel tijd :wink: . En om de snoepjes dan voldoende te laten zijn, moest je dan zorgen dat je hond honger had.

Ik wilde positief trainen met mijn hond, wat voor mij betekende dat mijn hond lol had op het trainingsveld en plezier in het training. Wat ik kreeg was een hond die eenmaal op het veld braaf zijn snoepjes aanpakte maar zich totaal niet happy voelde op het veld.

Had ik ervoor gezorgd dat Christo flink honger had, dan zou het misschien zo zijn dat er met die beloningen erbij, de gevraagde oefeningen er binnen twaalf lessen inzaten. Maar dan stond ik nog steeds met een nerveuze, chagerijnige, gespannen hond op het veld.

Er is m.i. niks mis met voor de training wat minder voer geven om te voorkomen dat je hond te dik wordt van alle trainingssnoepjes erbij - zolang je hond ontspannen op het veld staat en plezier beleeft aan de training.

Er is wel iets mis als je met een nerveuze, gespannen hond op het veld staat, de snoepjes weinig bijdragen aan de trainingsvreugde, en je dan het advies krijgt om hem met honger het veld op te laten gaan. Dan maak je je als trainer die zgn een 'positieve' trainingsmethode voorstaat, je er met een Jantje van Leiden af.

Dat heeft dan niets met positief trainen te maken - kun je er net zo goed een slipketting op knallen...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

christo schreef:Er is m.i. niks mis met voor de training wat minder voer geven om te voorkomen dat je hond te dik wordt van alle trainingssnoepjes erbij - zolang je hond ontspannen op het veld staat en plezier beleeft aan de training.

Er is wel iets mis als je met een nerveuze, gespannen hond op het veld staat, de snoepjes weinig bijdragen aan de trainingsvreugde, en je dan het advies krijgt om hem met honger het veld op te laten gaan. Dan maak je je als trainer die zgn een 'positieve' trainingsmethode voorstaat, je er met een Jantje van Leiden af.

Dat heeft dan niets met positief trainen te maken - kun je er net zo goed een slipketting op knallen...
Als je het zo stelt is dat beslist waar :wink:
Als Christo inderdaad nerveus en gespannen zou blijven reageren met een bijna lege maag en vervolgens veel lekkers heb je absoluut een punt.

Het is mij trouwens nog steeds een raadsel waarom een balletje of op een andere manier even spelen te lastig zou zijn :denken:
Dat hangt waarschijnlijk af van de trainer en de training?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fin
Zeer actief

ranetje schreef:
christo schreef:Er is m.i. niks mis met voor de training wat minder voer geven om te voorkomen dat je hond te dik wordt van alle trainingssnoepjes erbij - zolang je hond ontspannen op het veld staat en plezier beleeft aan de training.

Als Christo inderdaad nerveus en gespannen zou blijven reageren met een bijna lege maag en vervolgens veel lekkers heb je absoluut een punt.

Het is mij trouwens nog steeds een raadsel waarom een balletje of op een andere manier even spelen te lastig zou zijn :denken:
Het kostte teveel tijd, daar kwam het op neer. Het wordt wel vaker van MG cursussen gezegd dat de groepen te groot zijn. Dat viel bij mij nog wel mee, maar dan nog ging er zoveel tijd op elke avond aan de theorie. De praktijkoefeningen moesten dus allemaal snel, snel. En ja, een snoepje erin kost tien seconden, even spelen een minuut of twee, drie.
ranetje
Zeer actief

christo schreef:
ranetje schreef:

Het kostte teveel tijd, daar kwam het op neer. Het wordt wel vaker van MG cursussen gezegd dat de groepen te groot zijn. Dat viel bij mij nog wel mee, maar dan nog ging er zoveel tijd op elke avond aan de theorie. De praktijkoefeningen moesten dus allemaal snel, snel. En ja, een snoepje erin kost tien seconden, even spelen een minuut of twee, drie.
Beetje zwak van die MG school :wink:
Dat betekent dus ook daar een standaard training en variaties zijn niet mogelijk omdat dat niet in het lesprogramma staat.
Jammer
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Veel theorie vind ik dan juist wel weer een sterk punt van MG, waar ik van gruw is de "belofte"; uw hond gehoorzaam in zo en zoveel tijd.
Die druk werkt averechts op zowel trainers als cursisten. Het is onrealistisch bovendien.
De oefeningen zijn enkel bedoeld als voorbeeldje, het is de bedoeling dat je het thuis gaat doen. Maar dat het programma er doorheen gejaagd wordt vind ik een heel herkenbare factor van de MG cursussen. Jammer is dat.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:ben eigenlijk benieuwd hoe dat bij de MG -scholen in het algemeen gaat, want ik ken er maar twee en bij allebei wordt alleen maar met snoep gewerkt.
Franchisen met MG is niet niks denk ik. "FollowMe's" verkopen, brokken aanprijzen, riemen verkopen etcetc.
En daarnaast ook nog eens zorgen dat elke cursist na 3,5 week een gehoorzame hond heeft :ugh:
Of althans, op de examenavond de voorgeschreven oefeningen kann uitvoeren :wink:
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:ben eigenlijk benieuwd hoe dat bij de MG -scholen in het algemeen gaat, want ik ken er maar twee en bij allebei wordt alleen maar met snoep gewerkt.
Op de school waar ik les geef wordt ook alleen maar met snoep gewerkt :wink: ..........................

.......................tenzij er een reden is om een andere oplossing te verzinnen. :mrgreen:

Ik denk dat een flinke portie theorie prima is, maar als dat betekent dat de oefeningetjes op het veld worden afgeraffeld heb je er niet veel aan.
Bij elke school is de oefening op het veld bedoeld als voorbeeldje Jaap :wink:
Vervolgens controleren of baas het heeft begrepen of dat er aanpassingen nodig zijn.
De rest moet thuis gebeuren.
Lijkt me de normale gang van zaken.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

ranetje schreef:
Op de school waar ik les geef wordt ook alleen maar met snoep gewerkt :wink: ..........................
Mogen cursisten geen spelbeloning geven bij jou? Ik vind het juist zo fijn dat ik Bram nu zowel met voer als met spel kan belonen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Bij elke school is de oefening op het veld bedoeld als voorbeeldje Jaap :wink:
Vervolgens controleren of baas het heeft begrepen of dat er aanpassingen nodig zijn.
Volgens mij zeggen we hetzelfde :19: :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Bij elke school is de oefening op het veld bedoeld als voorbeeldje Jaap :wink:
Volgens mij zeggen we hetzelfde :19: :mrgreen:
Ik had begrepen dat je dat alleen toespitste op de MG scholen. :wink:
Sorry :flower:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
ranetje schreef:
.......................tenzij er een reden is om een andere oplossing te verzinnen.
Mogen cursisten geen spelbeloning geven bij jou? Ik vind het juist zo fijn dat ik Bram nu zowel met voer als met spel kan belonen.
Ja dat mag :ok: :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Ik had begrepen dat je dat alleen toespitste op de MG scholen. :wink:
Ah, nu snap ik het, alsof het "maar voorbeeldjes" zijn, niks waard zegmaar :idea:
Nee, ik vind dat het zo hoort, geen ellenlange sessies op het veld. Gewoon voordoen, elke cursist een keer zelf doen met begeleiding en thuis oefenen maar :ok:
Bedankt voor de bloemen :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Ik had begrepen dat je dat alleen toespitste op de MG scholen. :wink:
Ah, nu snap ik het, alsof het "maar voorbeeldjes" zijn, niks waard zegmaar :idea:
Nee, ik vind dat het zo hoort, geen ellenlange sessies op het veld. Gewoon voordoen, elke cursist een keer zelf doen met begeleiding en thuis oefenen maar :ok:
:wink: :ok:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
:wink: :ok:
De theorie die ik kreeg heb ik nu nog heel veel aan. Onderdeel daarvan is ook hoe je zelf je hond kunt trainen met de clicker. Ook dat zit erin geramd :wink: . Dat stuk is winst. Maar voor de rest, in hoeverre kun je van een cursist verwachten dat hij of zij voldoende thuis traint, als je drie weken achter elkaar drie avonden in de week op de hondenschool zit? Mij lijkt me een gewone cursus met één keer per week dan een stuk handiger.

Het oefenen met het goed lopen aan de lijn, daar zet ik qua theorie wel vraagtekens bij. Bij de methode, dat de hond steeds aandacht voor je moet hebben, en dat bij elke stap die je zet :N: . En ook dat niet aangegeven werd hoelang je dat per wandeling mag oefenen met je hond en hoe je dat het beste opbouwt.

Ik vraag me dan ook af hoeveel cursisten het gelukt is om hun hond goed aan de lijn te leren lopen. Zònder Follow-Me :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

Ik ben het met je eens hoor, wij hebben wel eens zo'n cursus gedaan. En als je er een beetje serieus over bent wordt je er gek van als je het nog niet was.
Ik vond het meer een belasting dan leuk, en echt wel lijken op indoctrinatie door de intensiviteit. Ik vond dat je erg stevig in je schoenen moest staan om te "overleven". Bij ons waren er ook best wel afvallers en mensen die het hebben "uitgezeten" maar er niets aan hebben gehad.
Het is lopende band werk, hoe je het ook wendt of keert. Je bent met de klas of er tegen. Zo'n soort sfeertje.
Nee, ik zou het niet nog eens doen.
Als zo'n franchisenemer naast de MG activiteiten ook nog wat doet in de privésferen (behendigheid oid) leer je vaak een heel andere instructeur kennen. En dat vind ik veelzeggend :wink:
Maar de theorie die je er krijgt is, hoewel er ook best wel wat haken en ogen aan zitten zoals altijd :wink: , best een goeie basis waarmee je een heel eind op weg bent :ok:
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

astrid schreef:
Hanneke2 schreef:
Caro. schreef: Het enige (maar soms wel grote) probleem is dat hij totaal niet meer luistert als hij een andere hond ziet. Ik kan doen wat ik wil, ook dat ene hele speciale speeltje, interesseert hem echt geen zak meer.
Trainen doe ik, maar heeft totaal geen nut, want hij kan het perfect allemaal totdat hij die hond ziet. De afstand van die hond maakt niet uit, dus ik kan ook niet op eerst ruime afstand trainen. Zodra hij een hond ziet, is het over en sluiten.
Ik zou erin meegaan. Enthousiast attenderen op een andere hond, liefst *voor* Puchu hem ziet, mee ernaartoe rennen, en dan driftig gaan knuffelen met de andere hond, de baas heel enthousiast begroeten en frolicjes uitdelen. Mijn ervaring met Jack is dat een hond dan vrij aardig gaat vertrouwen op jouw ÖH DAAR IS IETS LEUKS!" uitroepen, en vanaf dat moment kan je ook in gaan trainen als iets super oninteressant is. Bij saaie ouwe honden je schouders optrekken, of juist wildenthousiast een andere richting oprennen en daar een pond kipfilet op de grond gooien. Honden zijn niet zo heel slim, en als ze eenmaal op jouw oordeel gaan vertrouwen heb je al heel wat gewonnen.
Een zwartwit buurhondje van ons waren mijn dames altijd heel fel op als hij woest blaffend zijn erf af kwam rennen als hij ons zag. Die hond is overleden, nu hebben ze een ander zwartwit hondje, wat hetzelfde doet. Alleen een pup van nu een maand of 5 denk ik. Nu blijf ik staan en roep... Ooooooohh.. kijk eens wie daar komt!! Dat is leuk!! En deel vervolgens koekjes uit. Gevolg.. 2 honden die op hun gat gaan zitten en hoopvol naar het zwartwitte geval kijken en naar mij, want blaffend hondje betekent koekjes! Ik voel me weleens een beetje voor gek staan, de buurman heeft me al eens raar aangekeken, maar het werkt wel :mrgreen:
Dat zeg ik. :mrgreen: Ik laat de meeste mensen hier vrij neutraal binnenkomen, alleen als opa & oma voor de deur heb ik van begin af aan heel erg enthousiast lopen doen. Nou, opa & oma kunnen uiteraard niet meer stuk :mrgreen: , maar als er iemand op visite komt met een hond ga ik dus ook helemaal dolblij lopen doen als ze voor de deur staan, en sindsdien wordt elke vreemde hond als een held binnen gehaald, want koekies en knuffels en yay! (Okee, vervolgens besluit Jack af en toe dat het weer zo'n klote-reu is en gaat liggen mokken, maar de eerste kennismaking is in elk geval helemaal positief. :mrgreen: )
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
pepim
Zeer actief

Re: "Ja, maar jij heb koekjes"

Ongelezen bericht door pepim »

Moos schreef:Een nogal vaak gehoorde kreet van vreemde hondenbazen die ik tegenkom in losloopgebieden.
Met name nu met Vera weer. Ik vind het altijd wat raar om zo van je eigen hond te zeggen :oeps: , maar ze luistert gewoon echt heel erg goed.
Dat valt mensen ook wel op, maar als ze dan zien dat ik (interval)beloon met lekkers dan krijg je regelmatig "ohhh jaaa, maar jij hebt koekjes!".
Bijzonder hieraan vind ik altijd dat ik Vera ook beloon met de bal (sterker nog, die beloning stijgt wat Vera betreft ver boven een koekie uit), maar dan hoor ik nooit "ohh jaaa, maar jij hebt een bal!" :19:

De kritiek is dan dat ik zo mijn hond leer alleen maar te komen voor de koek (ik denk dan "of voor de bal", maar dat ziet men schijnbaar nooit zo :denken: ), en niet 'omdat ik het zeg'.
Ik denk dan zelf weer, dat het me een rotzorg zal zijn waarom mijn hond vrijwel feilloos komt als ik roep, als ze maar komt.
Bovendien zie ik bar weinig verschil tussen belonen met koek of met bal. Maar met bal mag wel, dat is geen 'omkoperij', met koek echter speel ik vals, want tja, tuuurlijk luistert mijn hond dan zo goed.
Nu zie ik af en toe om me heen bazen met hele ladingen koek zwaaien zonder dat de hond luistert, en Moosie luisterde ook veel minder goed dan Vera terwijl ik bij hem ook met lekkers beloonde.
Dusss, met koek lopen an sich lijkt mij geen garantie voor een heel goed luisterende hond. 'Omdat ik het zeg' speelt naar mijn mening daar ook zeker in mee.

Hoe zien jullie deze kwesties(s)? :mrgreen: :wink:
Ja het leest bijna alsof je vals speelt inderdaad, die opmerking krijg ik ook regelmatig. :mrgreen:

Even daar verder op voortbordurend (weet niet of dat goed nederlands is); ik heb vaak honden die tegen me opspringen.
Dan roept het baasje, nou zeg dat doet hij anders nooit, je hebt toch zeker geen koekjes ofzo bij je? Want ja dan vraag je er eigenlijk om vinden ze. :denken:
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik, als fervent niet-koeker, ben bij het opvoeden van Bono ook op de Frolics overgestapt :N: :mrgreen: Werkelijk álles geprobeerd, maar ook al vinden Sun en Juul mij de leukste van de wereld als ik blij met hoog stemmetje op en neer spring, Bono boeide het geen reet als ik als een soort van doorgedraaide trekpop te keer ging op het veld. Koekjes dus. Mijn antipathie even laten varen en het gaat als een trein. Let wel, dit is een onopgevoede, niet-gecastreerde Amerikaanse Bulldog reu van 3 jaar met interesse voor alles wat langs vliegt, rijdt, loopt en meer :N: Zelfs zijn loopse vriendin laat hij rustig staan als hij in de verte weer iets ziet wat heel erg leuk is (alles dus). Ik was dus geheel kansloos. Maar goed, het werkt en ik ben blij. Al heb ik nog steeds mijn bedenkingen, want het voelt toch een beetje als omkoperij, daar blijf ik bij :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ranetje
Zeer actief

pepim schreef:Ja het leest bijna alsof je vals speelt inderdaad, die opmerking krijg ik ook regelmatig. :mrgreen:

Even daar verder op voortbordurend (weet niet of dat goed nederlands is); ik heb vaak honden die tegen me opspringen.
Dan roept het baasje, nou zeg dat doet hij anders nooit, je hebt toch zeker geen koekjes ofzo bij je? Want ja dan vraag je er eigenlijk om vinden ze. :denken:
Zo voelt het inderdaad wel eens :ok:

En ach als je de ongehoorzaamheid van je hond op een ander af kunt schuiven is natuurlijk wel handig :mrgreen:
Mij wordt ook wel eens verweten dat ik iets lekkers in mijn zak heb als er een hond bij me blijft bedelen. :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef:
Caro. schreef: Het enige (maar soms wel grote) probleem is dat hij totaal niet meer luistert als hij een andere hond ziet. Ik kan doen wat ik wil, ook dat ene hele speciale speeltje, interesseert hem echt geen zak meer.
Trainen doe ik, maar heeft totaal geen nut, want hij kan het perfect allemaal totdat hij die hond ziet. De afstand van die hond maakt niet uit, dus ik kan ook niet op eerst ruime afstand trainen. Zodra hij een hond ziet, is het over en sluiten.
Ik zou erin meegaan. Enthousiast attenderen op een andere hond, liefst *voor* Puchu hem ziet, mee ernaartoe rennen, en dan driftig gaan knuffelen met de andere hond, de baas heel enthousiast begroeten en frolicjes uitdelen. Mijn ervaring met Jack is dat een hond dan vrij aardig gaat vertrouwen op jouw ÖH DAAR IS IETS LEUKS!" uitroepen, en vanaf dat moment kan je ook in gaan trainen als iets super oninteressant is. Bij saaie ouwe honden je schouders optrekken, of juist wildenthousiast een andere richting oprennen en daar een pond kipfilet op de grond gooien. Honden zijn niet zo heel slim, en als ze eenmaal op jouw oordeel gaan vertrouwen heb je al heel wat gewonnen.
je zegt wel vaker zoiets, maar hoe doe je dat dan in de praktijk? je kent toch niet alle bazen en alle honden?

hier zou, met alle respect, iemand die zo op mijn honden kwam afgestormd inclusief snoepmand, vriendelijk doch beleefd verzocht worden dat elders te gaan uitproberen :wink: .
:N: :N: :mrgreen:

Ik lees dit nu pas, maar het is inderdaad niet zo'n goed idee, al is het wel lief dat je meedenkt Hanneke :wink;
Niet alleen dat zeker niet iedere hondenbaas hiervan gediend is, zou Puchu direct die hond gaan domineren. Het is niet voor niks dat ik hem dus juist weghou bij de meesten reuen.
En een koekje uitdelen aan een andere hond zou dat nog weleens extra kunnen opwekken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ranetje
Zeer actief

die koekjes gaan toch alleen naar de eigen hond(en)? :denken:
Zo had ik het tenminste begrepen :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:die koekjes gaan toch alleen naar de eigen hond(en)? :denken:
hanneke zegt 'frolicjes uitdelen'.

nou, als ze dat pal voor een andere hond alleen aan haar eigen hond doet vind ik dat eerlijk gezegd ook niet zo'n fijn plan :wink: :mrgreen: .
Ik geloof dat ik inderdaad een paar dingen door elkaar haal :mrgreen: :oops:
Astrid gaf koekjes aan haar eigen honden als er honden blaffend toestormden achter een hek
astrid schreef:Een zwartwit buurhondje van ons waren mijn dames altijd heel fel op als hij woest blaffend zijn erf af kwam rennen als hij ons zag. Die hond is overleden, nu hebben ze een ander zwartwit hondje, wat hetzelfde doet. Alleen een pup van nu een maand of 5 denk ik. Nu blijf ik staan en roep... Ooooooohh.. kijk eens wie daar komt!! Dat is leuk!! En deel vervolgens koekjes uit. Gevolg.. 2 honden die op hun gat gaan zitten en hoopvol naar het zwartwitte geval kijken en naar mij, want blaffend hondje betekent koekjes! Ik voel me weleens een beetje voor gek staan, de buurman heeft me al eens raar aangekeken, maar het werkt wel
Als ik dat tenminste goed heb begrepen :wink:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

christo schreef:
Zoek stok! schreef:
christo schreef:Bij die Gaus cursus gaven ze als raad om maar bij de maaltijden maar de helft aan eten te geven, de andere helft moest verdiend worden met snoepjes. Dat vond ik met een jonge hond van zes maanden al te heftig, dat advies heb ik naast me neergelegd.
Toch heeft ook dat een praktisch aspect he. Als je clickert, gaat er in een uurtje trainen heel wat voer doorheen. Dat moet je wel inhouden op het gebruikelijke voer omdat de hond anders dik wordt. Bram krijgt op vrijdag (hij eet altijd 's avonds) ook wat minder omdat we overdag GG getraind hebben met veel voer.
Met Christo's nu uitdijend middel (hij is onlangs uitgemaakt voor een kruising tussen een dober en een rottie, ocharm) kan ik het alleen maar met je eens zijn :mrgreen: .

In context: belonen moest met snoepjes, terwijl Christo meer gericht is op spelen, maar ja, dat kostte teveel tijd :wink: . En om de snoepjes dan voldoende te laten zijn, moest je dan zorgen dat je hond honger had.

Ik wilde positief trainen met mijn hond, wat voor mij betekende dat mijn hond lol had op het trainingsveld en plezier in het training. Wat ik kreeg was een hond die eenmaal op het veld braaf zijn snoepjes aanpakte maar zich totaal niet happy voelde op het veld.

Had ik ervoor gezorgd dat Christo flink honger had, dan zou het misschien zo zijn dat er met die beloningen erbij, de gevraagde oefeningen er binnen twaalf lessen inzaten. Maar dan stond ik nog steeds met een nerveuze, chagerijnige, gespannen hond op het veld.

Er is m.i. niks mis met voor de training wat minder voer geven om te voorkomen dat je hond te dik wordt van alle trainingssnoepjes erbij - zolang je hond ontspannen op het veld staat en plezier beleeft aan de training.

wat ik had gedaan is alle hondenscholen zonder hond een les bijgewoond.
zodat ik kon zien hoe ze met de honden omgingen.
er is echt veel verschil in hondenscholen!!

eerst heb ik ook getraint met clicker. nu zit ik om meer honden als afleiding te hebben bij een vereniging.
ik vind dat daar goed getraint wordt, maar je krijgt niet de begeleiding die je als eigenaar van een jonge hond nodig hebt. die kreeg je bij het trainen met clicker wel.
maar er wordt met brokjes getraint. maar de hond wordt ook even toegesproken als het zich niet gedraagt. dit miste ik met clickeren. daar wordt niks in een negatieve klank tegen de hond gezegd. en sommige honden hebben dat soms wel even nodig.

ik denk dat je echt even goed moet zoeken naar de juiste hondenschool voor jou. je hoeft ook echt niet alles klakkeloos te volgen daar. los dingen gewoon op je eigen inzicht op, als de trainer naar jou idee volledig onzin uitkraamt. het kan zo leuk zijn om een leuke training te volgen. en soms is het even zoeken naar de juiste hondenschool.
Fin
Zeer actief

Dank je voor de tip... Christo is nu al een jaar of vier en ik weet inmiddels beter :wink:

Inmiddels ben ik ook ingeseind dat er een flyball vereniging in de omgeving is waar je hond geen gehoorzaamheidsdiploma nodig heeft om mee te kunnen doen :ok:

Zodra het kan, gaan we daar eens ons licht opsteken...
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

pepim schreef:Ja het leest bijna alsof je vals speelt inderdaad, die opmerking krijg ik ook regelmatig. :mrgreen:

Vooral die verwijtende toon (in beide gevallen) verbaast mij hogelijk. Ik deel nooit ongevraagd koekies uit aan vreemde honden, dus dat kan de reden niet zijn, maar desondanks word ik regelmatig kwaad aangekeken als mensen erachter komen dat ik met zakken vol koek hier door de bossen struin...
Maar hoe denken die mensen dan dat ik mijn hond iets ga leren? En hoe hebben ze dat dan zelf gedaan? :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef:

Vooral die verwijtende toon (in beide gevallen) verbaast mij hogelijk. Ik deel nooit ongevraagd koekies uit aan vreemde honden, dus dat kan de reden niet zijn, maar desondanks word ik regelmatig kwaad aangekeken als mensen erachter komen dat ik met zakken vol koek hier door de bossen struin...
Maar hoe denken die mensen dan dat ik mijn hond iets ga leren? En hoe hebben ze dat dan zelf gedaan? :19:
Andersom kan ie ook nog. Het is me 1 keer gebeurt dat iemand tegen mijn zin in Vera een koekje gaf, de volgende keer dat Vera die persoon zag sprong ze ertegenop, kreeg ik boze opmerkingen dat dat niet gewaardeerd werd hoor zo'n opspringende hond!
Ja, geef haar dan ook geen koekies als ik uitdrukkelijk heb gezegd dat dat niet mag :boos:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Moos schreef:Andersom kan ie ook nog. Het is me 1 keer gebeurt dat iemand tegen mijn zin in Vera een koekje gaf, de volgende keer dat Vera die persoon zag sprong ze ertegenop, kreeg ik boze opmerkingen dat dat niet gewaardeerd werd hoor zo'n opspringende hond!
Ja, geef haar dan ook geen koekies als ik uitdrukkelijk heb gezegd dat dat niet mag :boos:
En geef ook geen koek als je niet de volgende keer vol enthousiasme begroet wilt worden :boos:
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

ranetje schreef: Mij wordt ook wel eens verweten dat ik iets lekkers in mijn zak heb als er een hond bij me blijft bedelen. :wink:
Gelukkig dat ik niet de enige ben. :mrgreen:
Inge O schreef:
pepim schreef:Dan roept het baasje, nou zeg dat doet hij anders nooit, je hebt toch zeker geen koekjes ofzo bij je? Want ja dan vraag je er eigenlijk om vinden ze. :denken:
in die zin 'vraag je er wel om' dat een hond door vreemden onbewust zo kan getraind zijn. mensen die koekjes uitdelen aan vreemde honden zitten er allicht vaak ook niet mee dat een hond een keer tegen hen opspringt - hond krijgt dan alsnog een koekje en wordt zo beloond voor het verkeerde gedrag.

na x aantal koekjesmensen hoeft hij natuurlijk maar de koekjes te ruiken om al te gaan opspringen - ik zou zelf dus ook echt HEEL BOOS worden als vreemde mensen met koekjes gaan lopen zwaaien :mrgreen: .
Ja ok als je het zo bekijkt is dat logisch Inge, daar had ik niet aan gedacht. Mijn koekjes zijn overigens voor mijn eigen hond en ik zwaai er niet mee in de rondte. Als ze bijv. terugkomt als ik roep en er staan ineens andere honden bij, dan geef ik haar een aai en braafff ipv een koekje. :wink:

Ik herinner me ineens dat een vreemde dat ook een keer bij Mizou heeft gedaan toen ze een pup was, ongevraagd een koekje geven dus. Daarna is het een paar keer gebeurd dat ze naar iemand toe rende en er netjes voor ging zitten, wachtend op haar koekje. :N:
ranetje schreef:die koekjes gaan toch alleen naar de eigen hond(en)? :denken:
Ja bij mij wel.
Moos schreef: Andersom kan ie ook nog. Het is me 1 keer gebeurt dat iemand tegen mijn zin in Vera een koekje gaf, de volgende keer dat Vera die persoon zag sprong ze ertegenop, kreeg ik boze opmerkingen dat dat niet gewaardeerd werd hoor zo'n opspringende hond!
Ik snap niet dat je zomaar iemand anders zijn/haar hond zomaar een koekje geeft, ik zou ook boos worden!

edit: posting verduidelijkt
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Gijs is getraint zonder koekjes, maar gewoon met stembeloning en een schouderklop op zijn schouder.
En wij trainen onze honden al 20 jaar op die manier bij dezelfde hondenschool met goed resultaat.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”