Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uit, uit en uit
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Uit, uit en uit
Uit is hier naar het bos. Dan gaan we lekker wandelen, mogen ze los snuffen en rennen. Mijn idee van 'uitgaan' is dat mijn honden tenminste een X aantal uur/minuten per dag vrij moeten kunnen rennen.
Maar... Ze gaan ook mee werken. Iedere dag. Vaak gewoon op kantoor, soms mee naar een afspraak. En op visite. Van 't weekend had ik twee feestjes, dan liggen ze allebei op een kleedje in een bomvolle woonkamer tot een uur of 2 's nachts te gluren naar wat er zoal gebeurt en laten zich amechtig aaien door het steeds dronker wordende publiek. Dat uiteraard ook steeds kwistiger wordt met het rondstrooien van versnaperingen. Of ze gaan mee uit eten. In een vreemde omgeving, loeren vanonder een tafeltje naar voorbij wandelende benen. Of mee op bezoek. Naar familie, naar de bouwmarkt, het tuincentrum.... Afijn, da's ook een soort van uit. Uitjes-uit.
En dan hebben we nog uit aan de riem. Nu het steeds vroeger donker wordt heb ik minder tijd om ze na werktijd nog uren door het bos te laten crossen, want los in het donker, dat doe ik niet. En dus...lopen we een rondje door de buurt. Aan de riem, over dezelfde gebaande paden als iedere dag. In het weekend, op de vrije middag en bij gesnoepte eerdere uurtjes vrij doen we dan het bos voor het uit-uit.
Toen we laatst weer zo eens aangelijnd door de buurt liepen vroeg ik me af of dit nu werkelijk iets is dat honden leuk vinden. Ze lopen wat, poepen wat, piesen wat...lopen wat en klaar is klara. Maar omdat ik 'vind' dat ze minimaal drie keer per dag 'uit' moeten doen we zo'n wandeltje.
Als ik naar mezelf kijk dan moet ik ook 'uit'. Ik moet een aantal keer per week gewoon lekker ronddwalen in het bos om de gedachten op een rijtje te zetten en wat te struinen. Maar niet verplicht iedere dag. En niet minimaal X minuten/uur per dag. Een aantal keer per week bijtanken is voldoende.
Als ik mijn honden zo aanschouw vraag ik me af of die niet hetzelfde behoeven. Af en toe lekker rausen, genoeg ruimte om te poepen en te piesen...maar die aanlijnblokjes door de buurt...zouden ze dat nu werkelijk als 'uit' beschouwen?
Afijn. Wat dit nu weer voor vraag is weet ik zelf ook niet helemaal. Eigenlijk vroeg ik me af of de behoefte van een hond nu werkelijk zo verschilt van die van de mens...of is het de behoefte van de hond die wij, als mens, op de hond plakken? Ik kan me voorstellen dat een hond die de hele dag alleen is behoefte heeft aan actie zodra de baas thuiskomt. Maar mijn honden zijn nooit alleen en gaan altijd mee, zouden die toch eenzelfde behoefte hebben, of is dat inbeelderij?
Maar... Ze gaan ook mee werken. Iedere dag. Vaak gewoon op kantoor, soms mee naar een afspraak. En op visite. Van 't weekend had ik twee feestjes, dan liggen ze allebei op een kleedje in een bomvolle woonkamer tot een uur of 2 's nachts te gluren naar wat er zoal gebeurt en laten zich amechtig aaien door het steeds dronker wordende publiek. Dat uiteraard ook steeds kwistiger wordt met het rondstrooien van versnaperingen. Of ze gaan mee uit eten. In een vreemde omgeving, loeren vanonder een tafeltje naar voorbij wandelende benen. Of mee op bezoek. Naar familie, naar de bouwmarkt, het tuincentrum.... Afijn, da's ook een soort van uit. Uitjes-uit.
En dan hebben we nog uit aan de riem. Nu het steeds vroeger donker wordt heb ik minder tijd om ze na werktijd nog uren door het bos te laten crossen, want los in het donker, dat doe ik niet. En dus...lopen we een rondje door de buurt. Aan de riem, over dezelfde gebaande paden als iedere dag. In het weekend, op de vrije middag en bij gesnoepte eerdere uurtjes vrij doen we dan het bos voor het uit-uit.
Toen we laatst weer zo eens aangelijnd door de buurt liepen vroeg ik me af of dit nu werkelijk iets is dat honden leuk vinden. Ze lopen wat, poepen wat, piesen wat...lopen wat en klaar is klara. Maar omdat ik 'vind' dat ze minimaal drie keer per dag 'uit' moeten doen we zo'n wandeltje.
Als ik naar mezelf kijk dan moet ik ook 'uit'. Ik moet een aantal keer per week gewoon lekker ronddwalen in het bos om de gedachten op een rijtje te zetten en wat te struinen. Maar niet verplicht iedere dag. En niet minimaal X minuten/uur per dag. Een aantal keer per week bijtanken is voldoende.
Als ik mijn honden zo aanschouw vraag ik me af of die niet hetzelfde behoeven. Af en toe lekker rausen, genoeg ruimte om te poepen en te piesen...maar die aanlijnblokjes door de buurt...zouden ze dat nu werkelijk als 'uit' beschouwen?
Afijn. Wat dit nu weer voor vraag is weet ik zelf ook niet helemaal. Eigenlijk vroeg ik me af of de behoefte van een hond nu werkelijk zo verschilt van die van de mens...of is het de behoefte van de hond die wij, als mens, op de hond plakken? Ik kan me voorstellen dat een hond die de hele dag alleen is behoefte heeft aan actie zodra de baas thuiskomt. Maar mijn honden zijn nooit alleen en gaan altijd mee, zouden die toch eenzelfde behoefte hebben, of is dat inbeelderij?
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik heb één aanlijnronde s'avonds in de buurt om even de behoefte te doen. Als ik het enthousiasme zie als ik de riemen pak beschouwen ze het toch wel als een uitje. Verder ga ik s'morgens en eind van de middag een uurtje met ze naar het strand of bos om even lekker uit te razen. Daarentegen neem ik ze verder niet mee op bezoek of naar een tuincentrum of zo, ik heb niet het idee dat ik ze daar een plezier me doe.

- kobus08
- Zeer actief
Een precies antwoord op je vraag heb ik niet. Maar als ik naar Kobus kijk dan denk ik dat honden ook behoefte hebben aan ' uit uit' gaan.
Een rondje door de wijk vind hij echt niet leuk. Ja, voor de deur op het veldje, en dan het liefst spelen met andere honden. Hij heeft zo z'n favorieten. We hebben 2 parken in de buurt maar als ik daar heen wil is het meestal eerst een 'gevecht' om daar te komen. Meneer wil niet en doet er alles aan om ook niet te gaan (tja er zit toch bulldog in he....).
Maar ga ik nu naar het bos of naar de plas dan is hij zo blij, loopt hij te rennen en straalt ook echt blijheid uit. Hij is ook altijd heerlijk moe en ontspannen na een 'echte' wandeling.
Hij vind het ook heerlijk om mee te gaan naar de paarden. Hij gaat daar lekker z'n eigen gang, krijgt heel veel aandacht van de mede paardenvrouwens en z'n vriendin (een newfoundlander) is ook altijd wel te porren om te spelen.
Soms lukt het niet om hem echt uit te laten of mee te nemen naar de paarden en dan wil je hem 's avonds ook echt niet meemaken :N: .
In mijn geval is het dus ja, Kobus moet elke dag uit-uit.
Een rondje door de wijk vind hij echt niet leuk. Ja, voor de deur op het veldje, en dan het liefst spelen met andere honden. Hij heeft zo z'n favorieten. We hebben 2 parken in de buurt maar als ik daar heen wil is het meestal eerst een 'gevecht' om daar te komen. Meneer wil niet en doet er alles aan om ook niet te gaan (tja er zit toch bulldog in he....).
Maar ga ik nu naar het bos of naar de plas dan is hij zo blij, loopt hij te rennen en straalt ook echt blijheid uit. Hij is ook altijd heerlijk moe en ontspannen na een 'echte' wandeling.
Hij vind het ook heerlijk om mee te gaan naar de paarden. Hij gaat daar lekker z'n eigen gang, krijgt heel veel aandacht van de mede paardenvrouwens en z'n vriendin (een newfoundlander) is ook altijd wel te porren om te spelen.
Soms lukt het niet om hem echt uit te laten of mee te nemen naar de paarden en dan wil je hem 's avonds ook echt niet meemaken :N: .
In mijn geval is het dus ja, Kobus moet elke dag uit-uit.
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik denk dat ieder "uitje" waarbij ze nieuwe verse prikkels op kunnen doen, een uitje is. Dingo en Quinto zijn wat dat betreft verwend. Ze lopen ieder rondje 3 kwartier a een uurtje en dan meestal los. Daarnaast gaat Dingo ook overal mee naar toe, en Quinto heeft dan nog zijn werk
van minimaal 40 uur per week. Maar zelfs even naar de brievenbus beschouwen ze zelfs als een uitje.
Ik denk dat je de gedachten van een hond niet kunt vergelijken met jezelf. Een hond zal zich echt niet druk maken of je nu wel of geen loon krijgt, of de werkdruk op het werk.

Ik denk dat je de gedachten van een hond niet kunt vergelijken met jezelf. Een hond zal zich echt niet druk maken of je nu wel of geen loon krijgt, of de werkdruk op het werk.

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh, maar ik zal ook niet stellen dat ik ze geen plezier doe door naar het bos te gaan hoor, in tegendeel. Het bos is altijd ene blije aangelegenheid. Maar de dagen dat het niet lukt merk ik in niets dat ze iets missen. Net wilde ik monter een ronde door de buurt maken, nou, tot de overkant, plassen, en weer terug. De enige die dan vindt dat we moeten wandelen ben ikzelf.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Als ik Frenk niet elke dag minimaal een uur achtereen meeneem naar een bos om los te onderzoeken, rauzen of spelen (in willekeurige volgorde), dan heb ik binnen de kortste keren muiterij. En dus gaan we iedere ochtend zeker een uur, vaak langer, het losloopbos in. En regelmatig ook 's middags nog een keer.
Maar, dat neemt niet weg dat Frenk het ook erg waardeert om een paar keer per dag 'zijn' buurt te verkennen. Er moet altijd wel ergens even gedag gezegd worden of een plasje tegen de boom op de hoek. En natuurlijk niet te vergeten die leuke hond van die winkel....
Mee naar de markt, mee naar het tuincentrum. Samen koffie drinken op een terras, met z'n drieen uit eten. Frenk vindt het allemaal heerlijk.
Kortom, als ik hem die 'sociale' rondjes zou ontzeggen, dan zou hij die zeer zeker missen, maar het moet wel weer gecombineerd worden met een uitwaai-partij op het strand of lekker uitleven in het bos.
Frenk heeft naast beweging ook een grote sociale behoefte. Hij leeft op door de aanwezigheid van andere honden en andere mensen. Feestjes, visite of uit logeren gaan zijn voor hem een feestje, zeker als dat naar plekken of mensen is met honden.
Hier is een dagelijkse dosis bos en wijk dus 'gewenst' door meneer
En wat ik zeker niet moet vergeten te noemen is trainen. Dat vind hij echt leuk. En dan niet alleen op de vereniging, maar ook in huis of buiten. Een verstopte bal zoeken, denkspelletjes en ook gehoorzaamheidsoefeningen. Dan gaan we samen even een half uurtje voor het huis spelletjes en oefeningen doen. Ik hoop echt dat zijn poten voldoende hersteld zijn, zodat we straks behendigheid mogen doen. Volgens mij gaat hij dat echt het einde vinden
Maar, dat neemt niet weg dat Frenk het ook erg waardeert om een paar keer per dag 'zijn' buurt te verkennen. Er moet altijd wel ergens even gedag gezegd worden of een plasje tegen de boom op de hoek. En natuurlijk niet te vergeten die leuke hond van die winkel....
Mee naar de markt, mee naar het tuincentrum. Samen koffie drinken op een terras, met z'n drieen uit eten. Frenk vindt het allemaal heerlijk.

Kortom, als ik hem die 'sociale' rondjes zou ontzeggen, dan zou hij die zeer zeker missen, maar het moet wel weer gecombineerd worden met een uitwaai-partij op het strand of lekker uitleven in het bos.
Frenk heeft naast beweging ook een grote sociale behoefte. Hij leeft op door de aanwezigheid van andere honden en andere mensen. Feestjes, visite of uit logeren gaan zijn voor hem een feestje, zeker als dat naar plekken of mensen is met honden.
Hier is een dagelijkse dosis bos en wijk dus 'gewenst' door meneer

En wat ik zeker niet moet vergeten te noemen is trainen. Dat vind hij echt leuk. En dan niet alleen op de vereniging, maar ook in huis of buiten. Een verstopte bal zoeken, denkspelletjes en ook gehoorzaamheidsoefeningen. Dan gaan we samen even een half uurtje voor het huis spelletjes en oefeningen doen. Ik hoop echt dat zijn poten voldoende hersteld zijn, zodat we straks behendigheid mogen doen. Volgens mij gaat hij dat echt het einde vinden

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
17 uurtjes slapen/rust per etmaal volgens de geleerdenGeer schreef:Oh, maar ik zal ook niet stellen dat ik ze geen plezier doe door naar het bos te gaan hoor, in tegendeel. Het bos is altijd ene blije aangelegenheid. Maar de dagen dat het niet lukt merk ik in niets dat ze iets missen. Net wilde ik monter een ronde door de buurt maken, nou, tot de overkant, plassen, en weer terug. De enige die dan vindt dat we moeten wandelen ben ikzelf.

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Frenk
- Zeer actief
Jaap* schreef:17 uurtjes slapen/rust per etmaal volgens de geleerdenGeer schreef:Oh, maar ik zal ook niet stellen dat ik ze geen plezier doe door naar het bos te gaan hoor, in tegendeel. Het bos is altijd ene blije aangelegenheid. Maar de dagen dat het niet lukt merk ik in niets dat ze iets missen. Net wilde ik monter een ronde door de buurt maken, nou, tot de overkant, plassen, en weer terug. De enige die dan vindt dat we moeten wandelen ben ikzelf.

Ga weg! Echt waar? Nou, daar is Frenk het duidelijk niet mee eens

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Samara moet een paar keer per week lekker met mij alleen ( dus niet 1 van de andere hondjes mee) uit uit..dus dan lekkere langere stukken lopen, dat vind ze echt heerlijk!
Tyson wordt ouder en ik merk gewoon dat hij het allerliefste gewoon op bekend terrein wil lopen... de wandelroute wordt een beetje aangepast door de gemeente dus we moeten omlopen nu en daar is hij het niet mee eens , hij raakt dan echt van slag en gaat angstig lopen doen...dus ik draai maar weer om dan.
Bowie heeft het echt even nodig om lekker tekunnen rauzen en ravotten dus ik doe dat dan ook zo vaak en zoveel ik kan..
Helaas zijn er toch 2 dagen per week waaraan we de wandelingen met 2 honden doen en alleen Tyson apart doen.. en dan krijgen ze thuis gewoon een lekkere kluif en is het ook goed.
Maar strand oid is altijd geweldig voor Bowie en Samara
Tyson wordt ouder en ik merk gewoon dat hij het allerliefste gewoon op bekend terrein wil lopen... de wandelroute wordt een beetje aangepast door de gemeente dus we moeten omlopen nu en daar is hij het niet mee eens , hij raakt dan echt van slag en gaat angstig lopen doen...dus ik draai maar weer om dan.
Bowie heeft het echt even nodig om lekker tekunnen rauzen en ravotten dus ik doe dat dan ook zo vaak en zoveel ik kan..
Helaas zijn er toch 2 dagen per week waaraan we de wandelingen met 2 honden doen en alleen Tyson apart doen.. en dan krijgen ze thuis gewoon een lekkere kluif en is het ook goed.
Maar strand oid is altijd geweldig voor Bowie en Samara
- Jaap*
- Zeer actief
Als je een hond echt helemaal zelf zou laten kiezen zou hij alleen uit z'n nest komen om de pizzaboer te bellen denk ik.
Of als er vreemden langskomen waar hij zich mee moet bemoeien.
Een hond gaat in ieder geval niet zelf een blokje om denk ik, waarom energie verspillen

Een hond gaat in ieder geval niet zelf een blokje om denk ik, waarom energie verspillen

- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik loop elke ochtend minstens een uur in het losloopgebied, dat is voor allebei dagelijks het leukste uitje. Mee op visite vinden ze ook erg leuk. Mee in de auto (van iemand anders) vindt Lilo meestal zeer geslaagd, ongeacht het doel van de rit, en voor Jack geldt hetzelfde als het gaat om openbaar vervoer.
Aanlijnrondjes, ja, ik denk wel dat ze daar lol aan hebben. Lilo is eerder tevreden dan Jack, die wordt pas echt heel enthousiast als we een hele nieuwe route lopen, met nieuwe plekken om te besnuffelen en te beplassen.
Aanlijnrondjes, ja, ik denk wel dat ze daar lol aan hebben. Lilo is eerder tevreden dan Jack, die wordt pas echt heel enthousiast als we een hele nieuwe route lopen, met nieuwe plekken om te besnuffelen en te beplassen.

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Dingo
- Zeer actief
Hier absoluut niet het geval, ik denk dan dat ze de hele dag de hort op zijnJaap* schreef:Als je een hond echt helemaal zelf zou laten kiezen zou hij alleen uit z'n nest komen om de pizzaboer te bellen denk ik.
Een hond gaat in ieder geval niet zelf een blokje om denk ik, waarom energie verspillen![]()

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
mijn honden vinden het leuk om mee uit te gaan, lekker te rennen en te snuffen, dit is geen dagelijkse kost ( ja ze komen wel elke dag buiten, maar ik bedoel echt een wandeling , los enz enz.) ook daar schikken ze ze prima in, ik denk dat het "mijn hond moet elke dag los en rennen" vooral in het hoofd van de baas zit, waar de hond dan wellicht thuis wel op gaat reageren en onrustig word als het een keer niet kan 
het is maar net wat je ze aanwend en hoe je er zelf mee omgaat.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou...ik had al een reactie geschreven om die vervolgens weer weg te halen aangezien ik mij een wanstaltig slechte hondenmoeder voelde...Jaap* schreef:Als je een hond echt helemaal zelf zou laten kiezen zou hij alleen uit z'n nest komen om de pizzaboer te bellen denk ik.
Een hond gaat in ieder geval niet zelf een blokje om denk ik, waarom energie verspillen![]()
Maar die 17 uur...dat vind ik nog best weinig eigenlijk. Als ik ze zelf hun gang laat gaan tenminste. De gemiddelde werkdag staan ze om half 8 op, eten, in de auto naar het werk, daar kort plassen en poepen, dan in de mand tot luchtijd. Uiteraard af en toe gestoord door collega's die bij de printer moeten of collega-honden die een korte snuf behoeven. Dan wandelen we iets van 20 minuten (los), om vervolgens op het kleed te ploffen tot we om 5 uur huiswaarts keren. Dan is het altijd mijn perceptie dat er gewandeld moet worden, dus als het kan tuf ik naar het bos... Maar doe ik dat niet, dan zijn ze even blij met een rondje buurt, een hapje...om vervolgens tot 10 uur te slapen en dan puffend een plasje aan de overkant te doen.
Begrijp met niet verkeerd, in de tijd dat ik studeerde vond ik dat ze minimaal 3 uur per dag in het bos moesten rennen om gelukkig te zijn. En nog steeds heb ik ergens die opvatting. Maar nu het soms niet kan begin ik me serieus af te vragen of dat nu werkelijk zo is, of dat het mijn eigen perceptie is.
- Hanneke2
- Zeer actief
Eh... wil je mijn podenco's een dagje lenen?Jaap* schreef:Als je een hond echt helemaal zelf zou laten kiezen zou hij alleen uit z'n nest komen om de pizzaboer te bellen denk ik.

Ze weten hier dondersgoed dat er zonder mij geen stap uit de tuin gezet mag worden, dus ik ben nu niet meer bang voor weglopen, ook al staan alle deuren wijd open, maar Jack is hem lang geleden een keertje gepeerd omdat een monteur de deur open liet staan, en die was al halverwege het park.

Nee, 'liever lui dan moe' gaat hier niet op.

- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ik ben vorige week ziek geweest. Leon moest veel werken, dus ze moesten het met korte rondjes doen.
Ik streef er ook zeker naar om iedere dag een grote ronde te doen. Maar vorige week lukte dat gewoon niet.
En daar leggen ze zich dan gewoon bij neer. Ze zijn uit geweest, vrouwtje ligt op de bank, honden ervoor of lekker in hun mand en ze vinden het ook goed.
Nu heb ik natuurlijk ook geen honden die úren móéten rennen, en ze zijn al een dagje ouder. Dus voor een paar dagen vinden ze het zo ook prima.
Natuurlijk zie ik ze meer genieten als we lekker een uur gaan lopen in de polder. En dat gebeurt ook bijna iedere dag.
Als ik m'n gedachten over m'n eigen honden laat gaan dan zijn ze soms gewoon tevreden met het uitje wat ze krijgen.
Wat ik wel merk is dat ze aan de tuin alleen niet genoeg hebben. We hebben een grote tuin, ze kunnen er doen en laten wat ze willen. Maar dan blijven ze dus wél zeuren dat ze moeten gaan lopen. En al is dat dan maar een mini-rondje... dan is het goed.
Kelly daartegen is een ander verhaal. Die baalt als een stekker als Leon vrij is... dan moet ze het alleen doen met een gewoon uitlaatrondje. (wel een lange ronde dan hoor, of met de auto de polder in en zij rennen) Maar niet met de auto mee dan om te werken, niet terreinen op, niet opletten etc etc.
Ik streef er ook zeker naar om iedere dag een grote ronde te doen. Maar vorige week lukte dat gewoon niet.
En daar leggen ze zich dan gewoon bij neer. Ze zijn uit geweest, vrouwtje ligt op de bank, honden ervoor of lekker in hun mand en ze vinden het ook goed.
Nu heb ik natuurlijk ook geen honden die úren móéten rennen, en ze zijn al een dagje ouder. Dus voor een paar dagen vinden ze het zo ook prima.
Natuurlijk zie ik ze meer genieten als we lekker een uur gaan lopen in de polder. En dat gebeurt ook bijna iedere dag.
Als ik m'n gedachten over m'n eigen honden laat gaan dan zijn ze soms gewoon tevreden met het uitje wat ze krijgen.
Wat ik wel merk is dat ze aan de tuin alleen niet genoeg hebben. We hebben een grote tuin, ze kunnen er doen en laten wat ze willen. Maar dan blijven ze dus wél zeuren dat ze moeten gaan lopen. En al is dat dan maar een mini-rondje... dan is het goed.
Kelly daartegen is een ander verhaal. Die baalt als een stekker als Leon vrij is... dan moet ze het alleen doen met een gewoon uitlaatrondje. (wel een lange ronde dan hoor, of met de auto de polder in en zij rennen) Maar niet met de auto mee dan om te werken, niet terreinen op, niet opletten etc etc.
- Frenk
- Zeer actief
Ik ben het niet helemaal met je eensyamie schreef:ik denk dat het "mijn hond moet elke dag los en rennen" vooral in het hoofd van de baas zit, waar de hond dan wellicht thuis wel op gaat reageren en onrustig word als het een keer niet kan

Natuurlijk kun je uithoudingvermogen en energiebehoefte trainen. Maar dat neemt niet weg dat ik heb gemerkt dat de ene hond duidelijk meer energie kwijt moet (en ook op andere manieren) dan de andere.

-
- Zeer actief
hier lopen ze zoveel mogelijk los, hond afhankelijk.. bluf moet nog goed leren begrijpen wat ik bedoel met commando;s, aan 1 kant blijven lopen mn als ik bij het fietspad loop ed.. oversteken en alles.. Finn is vaak los daar waar mogelijk en wanneer het rustig is op straat.. weinig andere honden die loslopen bv.. hij luisterd dan ook als er brommers of fietsers aankomen en ik zeg sta, zit blijf of af..
Aan de lijn lopen .. is niet echt een uitje voor hem.. omdat ik hem continue moet attenderen op NIET TREKKEN! en ik laat hem dan ook wel snuffen en plassen.. op visite.. als ik hem meeneem, dan ging ik lopend.. dus direct al een flinke wandeling los, en daar aangekomen word hij vaak verwend en de wandeling weer terug..
In de auto mee op visite en geen wandeling erheen is weer minder, dan vraagt hij zich telkens af wanneer we wat gaan doen...
Een teef uitlaten aan de lijn is volgens mij wat makkelijker, ook al merk ik aan haar dat zij ook graag met je bezig is.. dus uitlaten voor het wandelen en snuffen is leuk, maar interactie samen is eigenlijk belangrijker.. dat heb ik met Finn ook.. die snuft graag, maar komt ook graag en vaak om aandacht en trekspelletje of dollen..
al zou ik op 1 plek blijven staan tijdens wandelen dan is het even plassen en dollen samen en pas als we teruglopen
oh ja laat ik eens even gaan poepen..
Maar ze een plezier doen om niets te ondernemen met ze.. of alleen aan de lijn een rondje lopen.. nee daar doe ik ze geen plezier mee en hebben ze geen voldoening van..
soms denk ik wel eens dat meerdere korte wandelingen naar diverse plekken ook erg leuk is... ik ga soms ook wel een paar keer een half uur weg in de avond.. het geeft ze meer voldoening soms ook wel dan 1 hele lange wandeling vroeg op de avond, en daarna niets meer..
Aan de lijn lopen .. is niet echt een uitje voor hem.. omdat ik hem continue moet attenderen op NIET TREKKEN! en ik laat hem dan ook wel snuffen en plassen.. op visite.. als ik hem meeneem, dan ging ik lopend.. dus direct al een flinke wandeling los, en daar aangekomen word hij vaak verwend en de wandeling weer terug..
In de auto mee op visite en geen wandeling erheen is weer minder, dan vraagt hij zich telkens af wanneer we wat gaan doen...
Een teef uitlaten aan de lijn is volgens mij wat makkelijker, ook al merk ik aan haar dat zij ook graag met je bezig is.. dus uitlaten voor het wandelen en snuffen is leuk, maar interactie samen is eigenlijk belangrijker.. dat heb ik met Finn ook.. die snuft graag, maar komt ook graag en vaak om aandacht en trekspelletje of dollen..
al zou ik op 1 plek blijven staan tijdens wandelen dan is het even plassen en dollen samen en pas als we teruglopen

Maar ze een plezier doen om niets te ondernemen met ze.. of alleen aan de lijn een rondje lopen.. nee daar doe ik ze geen plezier mee en hebben ze geen voldoening van..
soms denk ik wel eens dat meerdere korte wandelingen naar diverse plekken ook erg leuk is... ik ga soms ook wel een paar keer een half uur weg in de avond.. het geeft ze meer voldoening soms ook wel dan 1 hele lange wandeling vroeg op de avond, en daarna niets meer..
- Hanneke2
- Zeer actief
Maar jij hebt een druk roedel relatief kleine honden, die hoogstwaarschijnlijk wel aan hun beweging komen al komen ze een dag bij wijze van spreken de tuin niet uit. Als het de godganse dag plenst loop ik alleen korte rondjes, maar dan moet die energie er toch uit, en als ik dan thuis kom staan al mijn meubels anders, de hele kamer ligt vol speeltjes, als er iets van eten te vinden was is dat op en de strijkmand is geplunderd zodat ik drie dagen later nog onderbroeken onder de bank vind. Dat uurtje dagelijks rennen minder lijkt altijd wel 4 uur dol doen te veroorzaken.yamie schreef:mijn honden vinden het leuk om mee uit te gaan, lekker te rennen en te snuffen, dit is geen dagelijkse kost ( ja ze komen wel elke dag buiten, maar ik bedoel echt een wandeling , los enz enz.) ook daar schikken ze ze prima in, ik denk dat het "mijn hond moet elke dag los en rennen" vooral in het hoofd van de baas zit, waar de hond dan wellicht thuis wel op gaat reageren en onrustig word als het een keer niet kan

- Dingo
- Zeer actief
Dat gaat misschien voor jou honden op, maar voor de mijne echt nietyamie schreef:mijn honden vinden het leuk om mee uit te gaan, lekker te rennen en te snuffen, dit is geen dagelijkse kost ( ja ze komen wel elke dag buiten, maar ik bedoel echt een wandeling , los enz enz.) ook daar schikken ze ze prima in, ik denk dat het "mijn hond moet elke dag los en rennen" vooral in het hoofd van de baas zit, waar de hond dan wellicht thuis wel op gaat reageren en onrustig word als het een keer niet kan

Als wij een week niet trainen/dressuur doen met de hond, dan schikt hij zich daar echt niet in. Dan trekt hij bij wijze van de tralies uit het hok

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
je hoeft het ook niet met me eens te zijn, dat is wat ik denk en uit eigen ervaring merkFrenk schreef:Ik ben het niet helemaal met je eensyamie schreef:ik denk dat het "mijn hond moet elke dag los en rennen" vooral in het hoofd van de baas zit, waar de hond dan wellicht thuis wel op gaat reageren en onrustig word als het een keer niet kan
Natuurlijk kun je uithoudingvermogen en energiebehoefte trainen. Maar dat neemt niet weg dat ik heb gemerkt dat de ene hond duidelijk meer energie kwijt moet (en ook op andere manieren) dan de andere.

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Honden schikken zich ook wel in hoor heb ik gemerkt. Nu ben ik in de gelegenheid ze volop beweging te geven maar er is ook een tijdje geweest dat ze het noodgedwongen door omstandigheden met wat minder moesten doen. Na een paar (onrustige dagen) waren ze ook daar weer aan gewendyamie schreef:je hoeft het ook niet met me eens te zijn, dat is wat ik denk en uit eigen ervaring merkFrenk schreef:Ik ben het niet helemaal met je eensyamie schreef:ik denk dat het "mijn hond moet elke dag los en rennen" vooral in het hoofd van de baas zit, waar de hond dan wellicht thuis wel op gaat reageren en onrustig word als het een keer niet kan

- Jaap*
- Zeer actief
Ik chargeer natuurlijk vreselijkGeer schreef:Nou...ik had al een reactie geschreven om die vervolgens weer weg te halen aangezien ik mij een wanstaltig slechte hondenmoeder voelde...Jaap* schreef:Als je een hond echt helemaal zelf zou laten kiezen zou hij alleen uit z'n nest komen om de pizzaboer te bellen denk ik.
Maar die 17 uur...dat vind ik nog best weinig eigenlijk. Als ik ze zelf hun gang laat gaan tenminste. De gemiddelde werkdag staan ze om half 8 op, eten, in de auto naar het werk, daar kort plassen en poepen, dan in de mand tot luchtijd. Uiteraard af en toe gestoord door collega's die bij de printer moeten of collega-honden die een korte snuf behoeven. Dan wandelen we iets van 20 minuten (los), om vervolgens op het kleed te ploffen tot we om 5 uur huiswaarts keren. Dan is het altijd mijn perceptie dat er gewandeld moet worden, dus als het kan tuf ik naar het bos... Maar doe ik dat niet, dan zijn ze even blij met een rondje buurt, een hapje...om vervolgens tot 10 uur te slapen en dan puffend een plasje aan de overkant te doen.
Begrijp met niet verkeerd, in de tijd dat ik studeerde vond ik dat ze minimaal 3 uur per dag in het bos moesten rennen om gelukkig te zijn. En nog steeds heb ik ergens die opvatting. Maar nu het soms niet kan begin ik me serieus af te vragen of dat nu werkelijk zo is, of dat het mijn eigen perceptie is.

Als ze er in hun eentje op uit gaan, gaan ze iets doen. Ook al weten ze zelf misschien niet eens wat, gedomesticeerd als ze zijn.
En er zijn natuurlijk best honden die regelmatig uit moeten razen of de benen moeten strekken.
Maar ik denk tegelijkertijd ook wel dat er in een aantal van die gevallen sprake is van een bepaalde mate van conditionering.
Het is een dier eigen om spaarzaam met energie om te springen, in welke mate daar nog sprake van is bij onze huishonden, en dan wellicht ook nog verschil makend tussen raseigenschappen, weet ik niet. Maar je moet de aard in die zin ook niet onderschatten denk ik.
Natuurlijk kun je een hond z'n beweging niet ontnemen, maar omwille van het geestelijk welzijn denk ik dat je lichamelijke beweging beslist niet zwaarder moet laten wegen dan mentale uitdagingen.
En een hond die waarlijk meehobbelt in je dagelijkse bestaan heeft in de regel al heel wat om over na te denken denk ik

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Volgens mij is het hier erg simpel: ze willen gewoon graag mee. En het maakt ze (eigenlijk) niet uit waarheen. Als ze die halsband maar om krijgen, als we maar gaan. Met de auto, de fiets of te voet. Een aangelijnd rondje door het dorp of vrij en blij struinen door de polder.
Ja, ze zijn wat meer vrolijk en uitgelaten op de 'losse' rondes maar het gaat ze - daar ben ik van overtuigd - in eerste instantie om het meegaan.
Ja, ze zijn wat meer vrolijk en uitgelaten op de 'losse' rondes maar het gaat ze - daar ben ik van overtuigd - in eerste instantie om het meegaan.

- Jaap*
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
nou jaap, dat zie ik hier toch echt wel hoor. als hier het hek open staat nemen ze de kuierlatten. de buurt verkennen, de krant lezen. ook zijn hier veel erfhonden waarvan er ook vaak een aantal aan de wandel gaan. die zie ik dan een eind verder lekker struinen. ze hoeven zichzelf dus niet uit te laten want ze zijn de hele dag al buiten. toch gebeurt het.Jaap* schreef:Ik chargeer natuurlijk vreselijkGeer schreef:Nou...ik had al een reactie geschreven om die vervolgens weer weg te halen aangezien ik mij een wanstaltig slechte hondenmoeder voelde...Jaap* schreef:Als je een hond echt helemaal zelf zou laten kiezen zou hij alleen uit z'n nest komen om de pizzaboer te bellen denk ik.
Begrijp met niet verkeerd, in de tijd dat ik studeerde vond ik dat ze minimaal 3 uur per dag in het bos moesten rennen om gelukkig te zijn. En nog steeds heb ik ergens die opvatting. Maar nu het soms niet kan begin ik me serieus af te vragen of dat nu werkelijk zo is, of dat het mijn eigen perceptie is., maar honden doen niet aan "wandelen". Dat is gewoon zo.
Als ze er in hun eentje op uit gaan, gaan ze iets doen. Ook al weten ze zelf misschien niet eens wat, gedomesticeerd als ze zijn.
:

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
dat is hier net zo hoor,als het hek niet dicht is gaat hij zelf op pad,nou woon ik niet zoals jij dus we waken daarvoorHutsje schreef:nou jaap, dat zie ik hier toch echt wel hoor. als hier het hek open staat nemen ze de kuierlatten. de buurt verkennen, de krant lezen. ook zijn hier veel erfhonden waarvan er ook vaak een aantal aan de wandel gaan. die zie ik dan een eind verder lekker struinen. ze hoeven zichzelf dus niet uit te laten want ze zijn de hele dag al buiten. toch gebeurt het.Jaap* schreef:Ik chargeer natuurlijk vreselijkGeer schreef:Nou...ik had al een reactie geschreven om die vervolgens weer weg te halen aangezien ik mij een wanstaltig slechte hondenmoeder voelde...Jaap* schreef:Als je een hond echt helemaal zelf zou laten kiezen zou hij alleen uit z'n nest komen om de pizzaboer te bellen denk ik.
Begrijp met niet verkeerd, in de tijd dat ik studeerde vond ik dat ze minimaal 3 uur per dag in het bos moesten rennen om gelukkig te zijn. En nog steeds heb ik ergens die opvatting. Maar nu het soms niet kan begin ik me serieus af te vragen of dat nu werkelijk zo is, of dat het mijn eigen perceptie is., maar honden doen niet aan "wandelen". Dat is gewoon zo.
:

- Jaap*
- Zeer actief
De erfhonden die ik ken liggen eigenlijk de hele dag voornamelijk wat te dommelen tot er zich iets aandient wat hun aandacht trekt. Als het hek bij jullie niet altijd open staat kan ik het me wel begrijpen trouwensHutsje schreef:nou jaap, dat zie ik hier toch echt wel hoor. als hier het hek open staat nemen ze de kuierlatten. de buurt verkennen, de krant lezen. ook zijn hier veel erfhonden waarvan er ook vaak een aantal aan de wandel gaan. die zie ik dan een eind verder lekker struinen. ze hoeven zichzelf dus niet uit te laten want ze zijn de hele dag al buiten. toch gebeurt het.Jaap* schreef:Ik chargeer natuurlijk vreselijkGeer schreef:Nou...ik had al een reactie geschreven om die vervolgens weer weg te halen aangezien ik mij een wanstaltig slechte hondenmoeder voelde...Jaap* schreef:Als je een hond echt helemaal zelf zou laten kiezen zou hij alleen uit z'n nest komen om de pizzaboer te bellen denk ik.
:

-
- Zeer actief
Jaap* schreef:Als je een hond echt helemaal zelf zou laten kiezen zou hij alleen uit z'n nest komen om de pizzaboer te bellen denk ik.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Dit geld ook zeker voor mijn honden. Ze gaan gewoon graag mee. Maar als ik een dag niks doe vinden ze het ook niet erg, dan liggen ze de hele dag te slapen. Zeker Kali, die hoor of zie je dan niet. Ik ga weleens voor een vergeten boodschap snel heen en weer met de auto en dan wil zeker Kira graag mee. Dan zit ze alleen maar in de auto om heen en weer te rijden, maar ze vind het leuk. En thuis gekomen ploft ze dan net zo makkelijk weer op de bank, of op haar kleed.Rami schreef:Volgens mij is het hier erg simpel: ze willen gewoon graag mee. En het maakt ze (eigenlijk) niet uit waarheen. Als ze die halsband maar om krijgen, als we maar gaan. Met de auto, de fiets of te voet. Een aangelijnd rondje door het dorp of vrij en blij struinen door de polder.