En toch geldt dat niet voor elke gecastreerde hond. Ik ken er genoeg die wel gecastreerd zijn (overigens de meeste pas op latere leeftijd) die niet zijn verworden tot dat wat jij beschrijft.MARC_S schreef: Ik heb moeite met het aanzien van die honden als ze 10 jaar zijn. Dat ze zo'n kont hebben waar de staart uit een plooi komt, superdunne achterpootjes en een heel eng gezicht met lodderogen omdat de wangen weggeteerd zijn. Een piepklein piemeltje en alle andere honden die vinden dat ze niks zijn. Geen status, geen pit, gewoon een worst op pootjes die nergens zin in heeft behalve vreten
Ooit heb ik het op het punt gestaan om Bill te castreren. Niet omdat hij agressief of onhandelbaar was, maar om zijn sex-drive. Niet meer eten, voor de deur liggen om naar buiten te willen (we woonden pal aan een singel/uitlaatgebied, dat maakte het ook wel erg moeilijk), onbereikbaar, onrustig, ongelukkig. Was ik daar blijven wonen dan had ik nu een hond zonder ballen gehad. Maar wel een hond die niet meer ziek was, gewoon los had kunnen lopen en een leuker leven had.
Door mijn verhuizing en het feit dat Bill inmiddels ouder is, is castratie niet nodig geweest.
Maar mocht ik ooit weer in zo'n zelfde omstandigheid komen, dan zou ik het toch echt doen.