Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik ook, maar wat hij ook gaat doen, hij zal niet zomaar gecastreerd worden. Wel gesteriliseerd zodat wij niet zo para hoeven doen. Misschien is een reu die bij de loopse teef mag wel veel makkelijker? Hij mag gewoon spelen nu en klaar is klaar (voor nu dan want ik ben ook niet gek)
Het lijkt zo mooi, een gesteriliseerde reu die gewoon bij en op de loopse teef kan, dat ben ik helemaal met je eens.
Maar, ik ben van mening dat dit tot secundaire problemen kan leiden, m.n. een verhoogde kans op baarmoeder-ontsteking. Hoewel de deskundigen hierover van mening verschillen.
Nanna schreef:
Beide uitersten (van tevoren al uitgaan van castratie versus persé onder geen enkele omstandigheid te willen castreren) vind ik minder geslaagd.
Het is niet zo zwart/wit
Perse onder geen omstandigheden castreren? Wie is zo? Ik niet hoor. Ik ga alleen niet een reu nemen en dan klagen over gebrek aan eetlust, niet zo heel handig gedrag op speelweitjes of bv piepen naar een loopse teef. Dat vind ik niks van belang. Ik heb ook een teef gehad die juist door castratie niet meer met teven kon en incontinent werd. Leuk bijverschijnsel maar ik had wel meteen spijt.
Mijn reuen piepen ook wel als ze een loopse teef ruiken en gaan graag even snuffelen. Het eten houdt niet op maar staat wellicht wel wat op een laag pitje. Allemaal uitstekend te handlen.
Maar als je een reu hebt die werkelijk hypersexueel is, zichzelf in de weg zit, gilt, giert en aan sponningen rukt en waar geen land mee te bezeilen is in een tevenrijke buurt en alle reuen te lijf wil, dan krab ik me toch op mijn hoofd.
Waarom hem die frustratie aandoen? Ik ken zat reuen die werkelijk strontvervelend en niet te bereiken waren en die enorm zijn opgeknapt van een castratie.
Aan de andere kant vind ik ook weer dat er niet te makkelijk naar gegrepen moet worden. Dus inderdaad het niet al tot haardkleedje gedegradeerde vette monster nóg rustiger maken...
Dus gewoon eerlijk en objectief per geval bekijken.
Helemaal mee eens.
Onze honden leven allang niet meer in natuurlijke omstandigheden, in een maatschappij waar het sterft van de honden, ze mogen het allemaal niet meer zelf uitzoeken, waarom moeten ze dan wel last hebben van onze drang om zoveel mogelijk honden om ons heen te hebben? En sommige honden hebben er nu eenmaal ècht last van.
Moon schreef:
Heel herkenbaar; en ik heb de knoop wél doorgehakt vorig jaar. Heb me haast schuldig gevoeld dat ik het niet eerder gedaan heb... En al die uiterlijkheden die hier genoemd worden, zullen me worst wezen. Ik zie een hond die er van opgeknapt is, niet meer al die ellende voor hem. De medische reden zat er ws. aan te komen (bloed druppelen; prostaat problemen) maar ik heb dat niet afgewacht. Ik woon nu eenmaal in een stad met veel honden waarvan er altijd een paar loops zijn, het hele jaar door. Heerlijk die rust nu voor hem. Hij speelt nu zelfs af en toe met andere honden (heeft hij vanaf dat hij een jaar was niet meer gedaan).
Castratie was voor mij een uiterste middel, daarom was Dante ook zes jaar toen ik het heb laten doen. Ik begrijp ook echt niet dat er ontkend wordt dat het voor de gemoedsrust en het geestelijk welzijn van een hond soms nodig kan zijn. Ik heb hier het levende bewijs van in huis...
Een worst met pootjes waar je de ribben van kunt tellen ..
Tja, als de uiterlijkheden en de fysieke gevolgen je een worst zijn dan zie ik ook niet in waarom je het niet eerder hebt gedaan. Ik vind het zoals ik al eerder zei prima dat andere mensen dat doen. Ikzelf echter niet snel. Als Dapper ziek wordt door prostaatproblemen wordt hij natuurlijk ook gecastreerd.
Dat je niet begrijpt dat ik ontken dat dat nodig is voor het geestelijk welzijn van de hond en de gemoedsrust gaat me echter veel te ver. Waarom moet ik meegaan in het erkennen dat het voor een oer-jachthond midden in de stad beter is om zijn ballen te missen? Ik ben het daar nl niet mee eens en daar heb ik de redenen al voor genoemd. Jij zegt worst te hebben aan die redenen maar of je hond ook worst heeft aan atrofie, vraatzucht en respectloos gedrag van andere honden is nog maar de vraag. Sommige reuen worden zelfs zo onzeker daardoor dat ze alle andere honden gaan uitkafferen. Daar waar er eerst mot met reuen was hou je een angstige onzekere hond over die helemaal niet meer met honden kan. De gevolgen zijn soms veel groter dan je in de eerste periode kan inschatten. Soms ook veel kleiner dan verwacht als je mazzel hebt en je hond ook.
Je draaft enorm door naar mijn idee..
Jij jouw mening, ik de mijne. Ben blij dat ik mijn principes (niet castreren zonder lichamelijke uiterste noodzaak) niet vóór het welzijn van mijn hond heb laten gaan. Vooralsnog zie ik een blije hond die dolgraag werkt en geen last meer heeft van die specifieke lichamelijke ongemakken. Die heeft hij verder al genoeg namelijk.
Edit; ik herhaalde mezelf
Jij zegt het, ik denk het; dat doordraven bedoel ik dus. Want als iemand het toch wel erg zwart-wit ziet in deze is het Marc.
Als je niet wilt aannemen dat er heus reuen zijn die - door omstandigheden waarin ze leven/wonen - lijden onder hun extreme sex-drive en die een leuker leven hebben zonder ballen en echt niet verworden tot worsten op pootjes, terwijl er hier voorbeelden op het forum genoeg zijn ben je star. Of eigenwijs. Kan ook!
Tja, ik maakte me boos, moet ik niet doen Ik weet wat ik allemaal mét en voor Dante doe en hoe hij er aan toe is, dat moet maar genoeg zijn. En als anderen mijn verhaal niet geloven en denken dat ze het zelf beter hadden kunnen doen, het zij zo.. Ik ga morgen weer heerlijk met mijn worst op poten (mét zijn kleine piemeltje) de polder in
MARC_S schreef: De gevolgen zijn soms veel groter dan je in de eerste periode kan inschatten. Soms ook veel kleiner dan verwacht als je mazzel hebt en je hond ook.
maar vreemd genoeg blijken de gecastreerde honden op het forum bijna allemaal onder die tweede categorie te vallen - ondanks het feit dat ze bij meestal bij baasjes zitten die er heel erg voor vreesden dat ze in de eerste categorie zouden belanden na castratie (dus zeker niet positief bevooroordeeld waren).
Vindt je? Ik vind ze veel minder onder de tweede categorie vallen dan hun eigenaar. Wat zij mooi slank en bespierd vinden vind ik vormeloos en vrij dik tot heel dik. Maargoed, ik las op een besloten forum onder een andere naam dat mijn honden veel te mager zouden zijn, dus wat dat aangaat zal het een verschil in interpretatie zijn denk ik. Toch leuk als er over je geluld wordt denk ik dan
Verder zie je sowieso niet echt heel veel foto's van de hele dikke honden op het forum. Ik ken ze wel, geeft ook helemaal niks, maar die alleen positieve verhalen zijn in mijn ogen een beetje te makkelijk. Noem eens een paar mooi strakke een paar jaar geleden gecastreerde honden die het echt kunnen meten aan een ongecastreerde hond? Die bestaan niet. Er bestaan ook geen ruinen die je met goed fatsoen naast Piropo of naast die hengst van Eddie Vedder kan zetten en dan met goed fatsoen gaan beweren dat dat ergens op elkaar lijkt. Ik heb nu eenmaal oog voor detail en oog voor wat iets is en zou moeten zijn. Het is het gebrek van de persoon die zegt dat hij geen verschil ziet denk ik dan maar. Dapper ziet er met 10 in ieder geval 100 keer beter uit dan veel castraten van nog niet half zo oud.
MARC_S schreef:
Dat kan. Maar je kan ook een oplossing bij jezelf zoeken. Ik ben het met je eens dat als je weigert je hond te geven wat hij nodig heeft je hem misschien moet castreren. Maar dan kan ik niet zeggen, goed idee, goede motivatie en prima opgelost. Ik vind het nl heel erg zonde.
Ik zou liever zien dat een drukke hond de baas aanzet om hem een leuk leven te geven en zo de problemen op te lossen. Utopie denk ik.
Dat zou ik ook liever zien maar dat gaat inderdaad niet lukken.
Het is vaak heel moeilijk om voor probleemhonden een baas te vinden laat staan de juiste.
Ik ken een jack husseltje wat vanuit het asiel geplaatst is bij een oudere dame die op zich best wel wat met hem doet maar hem toch liet castreren ondanks dat ik daar het nut niet van in zag.
Zij echter wel en heeft die keuze gemaakt voor castratie.
Maar weet je het was een hondje met een extrem mate van verlatingsangst gilde moord en brand als hij alleen gelaten werd ,kan slecht met kinderen overweg zie dat maar eens te plaatsen.
Hij heeft nu een fijn leven met wandelingen en zit nooit alleen want ze neemt hem overal mee naar toe en zit hij nu dus ondanks zijn castratie toch op zijn plaats want anders zat hij waarschijnlijk nu nog in het asiel.
Hopen dat voor iedere moeilijke hond de juiste baas komt opdagen die de hond neemt zoals hij is gaat niet lukken en ja dan kan het aan de baas liggen maar daar heeft die hond dan toch niets aan.
Die zit dan fijn in het asiel ,met ballen ,te wachten op de juiste baas die niet komt opdagen en dat is ook geen fijn leven.
Ik ben het met je eens dat er mensen zijn die een tikkeltje boven hun kunne gaan zitten met de aanschaf van een hond en dat de hond daar de dupe van wordt maar in sommige gevallen kan castratie,of het nu door onkunde van de baas komt of niet ,de hond toch een leuker leven bezorgen.
Dat vind ik nu wel een hele goede reden om te castreren. Dood of eenzaam, of gecastreerd.
Felix is een gecastreerde reu, en die heeft nooit problemen met andere honden.
En andere honden ook niet met hem
Wij hebben trouwens in geen enkel opzicht een gedragsverandering kunnen ontdekken
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen. Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moon schreef:
Heel herkenbaar; en ik heb de knoop wél doorgehakt vorig jaar. Heb me haast schuldig gevoeld dat ik het niet eerder gedaan heb... En al die uiterlijkheden die hier genoemd worden, zullen me worst wezen. Ik zie een hond die er van opgeknapt is, niet meer al die ellende voor hem. De medische reden zat er ws. aan te komen (bloed druppelen; prostaat problemen) maar ik heb dat niet afgewacht. Ik woon nu eenmaal in een stad met veel honden waarvan er altijd een paar loops zijn, het hele jaar door. Heerlijk die rust nu voor hem. Hij speelt nu zelfs af en toe met andere honden (heeft hij vanaf dat hij een jaar was niet meer gedaan).
Castratie was voor mij een uiterste middel, daarom was Dante ook zes jaar toen ik het heb laten doen. Ik begrijp ook echt niet dat er ontkend wordt dat het voor de gemoedsrust en het geestelijk welzijn van een hond soms nodig kan zijn. Ik heb hier het levende bewijs van in huis...
Een worst met pootjes waar je de ribben van kunt tellen ..
Tja, als de uiterlijkheden en de fysieke gevolgen je een worst zijn dan zie ik ook niet in waarom je het niet eerder hebt gedaan. Ik vind het zoals ik al eerder zei prima dat andere mensen dat doen. Ikzelf echter niet snel. Als Dapper ziek wordt door prostaatproblemen wordt hij natuurlijk ook gecastreerd.
Dat je niet begrijpt dat ik ontken dat dat nodig is voor het geestelijk welzijn van de hond en de gemoedsrust gaat me echter veel te ver. Waarom moet ik meegaan in het erkennen dat het voor een oer-jachthond midden in de stad beter is om zijn ballen te missen? Ik ben het daar nl niet mee eens en daar heb ik de redenen al voor genoemd. Jij zegt worst te hebben aan die redenen maar of je hond ook worst heeft aan atrofie, vraatzucht en respectloos gedrag van andere honden is nog maar de vraag. Sommige reuen worden zelfs zo onzeker daardoor dat ze alle andere honden gaan uitkafferen. Daar waar er eerst mot met reuen was hou je een angstige onzekere hond over die helemaal niet meer met honden kan. De gevolgen zijn soms veel groter dan je in de eerste periode kan inschatten. Soms ook veel kleiner dan verwacht als je mazzel hebt en je hond ook.
Jij jouw mening, ik de mijne. Ben blij dat ik mijn principes (niet castreren zonder lichamelijke uiterste noodzaak) niet vóór het welzijn van mijn hond heb laten gaan. Vooralsnog zie ik een blije hond die dolgraag werkt en geen last meer heeft van die specifieke lichamelijke ongemakken. Die heeft hij verder al genoeg namelijk.
Jij zegt het, ik denk het; dat doordraven bedoel ik dus. Want als iemand het toch wel erg zwart-wit ziet in deze is het Marc.
Als je niet wilt aannemen dat er heus reuen zijn die - door omstandigheden waarin ze leven/wonen - lijden onder hun extreme sex-drive en die een leuker leven hebben zonder ballen en echt niet verworden tot worsten op pootjes, terwijl er hier voorbeelden op het forum genoeg zijn ben je star. Of eigenwijs. Kan ook!
Leuk om te zeggen he? Wel vreemd dat die lijders altijd bij een ander zitten en dat ik 5 reuen heb gehad zonder probleem en dat ik bij hondenliefhebbers ook nooit die hormoondrama's tegenkom. Geboren om te lijden met die ballen lijkt het wel. Dat vind ik een beetje stug. Ik zie wel meer goed gepraat worden hier dus deze had ik verwacht
Vroeger hadden honden hier nooit last van want niemand knipte de ballen eraf om de hond een beter leven te geven, proest!
MARC_S schreef:
Leuk om te zeggen he? Wel vreemd dat die lijders altijd bij een ander zitten en dat ik 5 reuen heb gehad zonder probleem en dat ik bij hondenliefhebbers ook nooit die hormoondrama's tegenkom. Geboren om te lijden met die ballen lijkt het wel. Dat vind ik een beetje stug. Ik zie wel meer goed gepraat worden hier dus deze had ik verwacht
Vroeger hadden honden hier nooit last van want niemand knipte de ballen eraf om de hond een beter leven te geven, proest!
Huh, wat is leuk om te zeggen? (Snap het even niet...).
Maar over 'vroeger', toen woonden er ook geen honderd mensen met een hond/honden aan een singel/uitlaatplaats in een (ook weer door mensen en honden) overbevolkte stad.
Ik woon er nu ook niet meer en vandaar dat het niet nodig is geweest om Billy te castreren.
Je woon/leefomstandigheden kunnen het je hond nu eenmaal moeilijk of makkelijk maken. Maar goed, dat heb ik al gezegd en ik val in herhalingen.
Laatst gewijzigd door Rami op 21 okt 2008 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
MARC_S schreef:
Helaas kan niet iedereen zo'n getalenteerde en begenadigde hondeneigenaar /trainer zijn als jij bent. Dante zal het helaas met zijn domme baasje moeten doen en daarom gecastreerd door het leven moeten gaan
Moon schreef:
Helaas kan niet iedereen zo'n getalenteerde en begenadigde hondeneigenaar /trainer zijn als jij bent. Dante zal het helaas met zijn domme baasje moeten doen en daarom gecastreerd door het leven moeten gaan
hier nog zo'n dom baasje , maar wel een hondje (flirtje) die weer lekker in zijn vel zit en nog steeds macho is
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
MARC_S schreef:
Leuk om te zeggen he? Wel vreemd dat die lijders altijd bij een ander zitten en dat ik 5 reuen heb gehad zonder probleemen dat ik bij hondenliefhebbers ook nooit die hormoondrama's tegenkom. Geboren om te lijden met die ballen lijkt het wel. Dat vind ik een beetje stug. Ik zie wel meer goed gepraat worden hier dus deze had ik verwacht
En daarbij zijn wij (nou ja, ik bijna ) ook al helemaal geen hondenliefhebbers (zie vetgedrukte)...
MARC_S schreef:
Leuk om te zeggen he? Wel vreemd dat die lijders altijd bij een ander zitten en dat ik 5 reuen heb gehad zonder probleemen dat ik bij hondenliefhebbers ook nooit die hormoondrama's tegenkom. Geboren om te lijden met die ballen lijkt het wel. Dat vind ik een beetje stug. Ik zie wel meer goed gepraat worden hier dus deze had ik verwacht
En daarbij zijn wij (nou ja, ik bijna ) ook al helemaal geen hondenliefhebbers (zie vetgedrukte)...
Wordt dit dan weer de dooddoener van de discussie? Beetje miepen over details. Kent iemand een gillend wrak van een hond omdat hij een reu is? Ik heb het nooit gezien maar ik geloof dat het schering en inslag is als ik hier lees
MARC_S schreef:
Leuk om te zeggen he? Wel vreemd dat die lijders altijd bij een ander zitten en dat ik 5 reuen heb gehad zonder probleemen dat ik bij hondenliefhebbers ook nooit die hormoondrama's tegenkom.
wij hebben 9 reuen gehad zonder problemen , en dan nu toch 1 met een probleem
MARC_S schreef:Wordt dit dan weer de dooddoener van de discussie? Beetje miepen over details. Kent iemand een gillend wrak van een hond omdat hij een reu is? Ik heb het nooit gezien maar ik geloof dat het schering en inslag is als ik hier lees
Niks schering en inslag. Het komt voor. Blijkbaar.
MARC_S schreef:Wordt dit dan weer de dooddoener van de discussie? Beetje miepen over details. Kent iemand een gillend wrak van een hond omdat hij een reu is? Ik heb het nooit gezien maar ik geloof dat het schering en inslag is als ik hier lees
Weet je Marc, voor mij ben jíj de dooddoener van de discussie. Als je zo overtuigd bent van je eigen gelijk en zo duidelijk laat merken dat jij het veel beter gedaan zou hebben, wat zou ik daar nog aan toe te voegen hebben? Nog meer voer voor jou om neer te sabelen en belachelijk te maken? Vrij zinloos wat mij betreft.
ik niet, alle reuen bij mij op de vereniging zijn ook intact... ook daar hoor ik weinig van problemen in het algemeen...
Zijn er maar heel weinig die er in de sport over piekeren om de ballen eraf te halen overigens
Weet je Marc, voor mij ben jíj de dooddoener van de discussie. Als je zo overtuigd bent van je eigen gelijk en zo duidelijk laat merken dat jij het veel beter gedaan zou hebben, wat zou ik daar nog aan toe te voegen hebben? Nog meer voer voor jou om neer te sabelen en belachelijk te maken? Vrij zinloos wat mij betreft.
Ja, zo voel/ervaar ik het ook wel. Het maakt niet uit wat je aanvoert als redenen, in welke leefomstandigheden je verkeert, hoe het 't welbevinden van je hond beïnvloedt, welke voors en tegens je hebt afgewogen, zelfs niet welke (positieve) voorbeelden je zelf kent (al is het je eigen hond): een ieder die er voor kiest om zijn reu te castreren vanwege extreme sex-drive is fout bezig. Dus ja, verder discussiëren is op deze manier idd vrij zinloos.
malinois schreef:
Zijn er maar heel weinig die er in de sport over piekeren om de ballen eraf te halen overigens
en hoeveel van die honden worden in huis gehouden.
ik denk een kwart tot de helft ongeveer... ligt een beetje aan het ras....dobers worden zo goed als allemaal binnengehouden en de meeste rottweilers ook.
Overigens als ze in de kennel zitten kunnen ze geen geluid maken? Dan kunnen ze net zo goed janken en gillen en 99% woont gewoon midden in een woonwijk....
Als ze dan zo ziek, zwak en misselijk zijn dan kunnen ze ook niet werken neem ik aan
malinois schreef:
Overigens als ze in de kennel zitten kunnen ze geen geluid maken? Dan kunnen ze net zo goed janken en gillen en 99% woont gewoon midden in een woonwijk....
Als ze dan zo ziek, zwak en misselijk zijn dan kunnen ze ook niet werken neem ik aan
ik heb het niet zozeer over geluid maken , dat deden onze reuen ook , daarvoor gaan de ballen er niet af. Maar als je hond alleen nog maar op teven aan het rijden is die niet eens loops zijn . Niet meer uit wil , niet meer wil spelen , echt alleen maar met zijn hormoontjes bezig is vind ik dat zielig. Zo was Flirt en zo zullen er velen zijn , hij is nu weer mijn vrolijke mannetje , en de teven hebben weer rust. Ik bedoel alleen maar dat je dat probleem niet zal hebben met een kennel hond.
malinois schreef:
Hier alvast 1...en ik ken er nog 1 bij ons op de club..en eh nog 1 en eigenlijk best veel eigenlijk die de honden ook gewoon in huis hebben.. en niet de hobbyisten.. ook wel sporters die het voor de leuk doen maar ook mensen met serieus wedstrijd potentie en een hond die ervoor geschikt is..
malinois schreef:
ik heb het niet zozeer over geluid maken , dat deden onze reuen ook , daarvoor gaan de ballen er niet af. Maar als je hond alleen nog maar op teven aan het rijden is die niet eens loops zijn . Niet meer uit wil , niet meer wil spelen , echt alleen maar met zijn hormoontjes bezig is vind ik dat zielig. Zo was Flirt en zo zullen er velen zijn , hij is nu weer mijn vrolijke mannetje , en de teven hebben weer rust. Ik bedoel alleen maar dat je dat probleem niet zal hebben met een kennel hond.
het lijkt me idd vervelend als je hond een wandelend testosteron bommetje is.. ik heb er pas mee te maken gehad zo'n hond.. bij de teef.. pffffff... is niet leuk.. en 1x een golden die mijn reu dacht te gaan berijden..was niet zo;n goede actie van hem... :N:
maar goed vooralsnog loopt mijn volle reu gelukkig zijn pik niet achterna en joelt niet als er loopse teven in de buurt zijn.. maar ja ik houd wel mijn hart vast straks als de teef loops gaat worden..
ik denk dat ik haar of hem dan maar gewoon meeneem in de auto naar mijn werk.. en met de pauzes lekker ga lopen en echt apart houden.. tijd zal het leren..
malinois schreef:
de enige hond die niet eet als Xena loops is, is mn oudste reu die buitenzit... niet de reuen die bij haar lopen... die eten dus gewoon Ik denk dat je je daar weleens in kunt vergissen.
Overigens maak jij van joelen geen probleem maar als ik even teruglees is dat nogal een probleem dus zou een reden voor de ballen eraf kunnen zijn.
Jaap* schreef:Felix is een gecastreerde reu, en die heeft nooit problemen met andere honden.
En andere honden ook niet met hem
Wij hebben trouwens in geen enkel opzicht een gedragsverandering kunnen ontdekken
dat kan niet Jaap, hij moet minimaal atrofie hebben
malinois schreef:
weinig denk ik zomaar want ze schijnen zich allemaal prettiger te voelen in een kennel
een kwart tot de helft denk ik, want ondanks dat ze zich er idd. vaak prettig voelen kun je bijv. een dober zonder ondervacht niet in een kennel doen hartje winter...
Overigens heb ik er de helft binnenzitten en ken ik ook genoeg mensen die (een aantal) honden binnen hebben zitten.
En lees het stukje van Blondie nog even
MARC_S schreef:Vroeger hadden honden hier nooit last van want niemand knipte de ballen eraf om de hond een beter leven te geven, proest!
Als ik terugkijk naar de jaren dat ik in Noord-Spanje op het platteland heb gewoond, dan denk ik dat de situatie daar redelijk vergelijkbaar was met hoe het hier "vroeger" was. Daar werden veel honden als erf/waakhond gehouden en lagen of vast in de tuin of konden er niet uit vanwege een grote omheining. Er waren ook wel huishondjes, maar die waren er niet zoveel als hier. In het dorp waar ik werkte was een vrij klein hondje (kleiner dan Max) die het regelmatig presteerde om tijdens een uitlaatrondje daar er tussenuit te knijpen, ongeveer 6 km verder te lopen naar een wijk waar voornamelijk vakantiewoningen stonden met hier en daar permanente bewoning (daar woonde ik zelf ook) en redelijk wat waakhonden in de tuinen. Die hond bleef dan gewoon een week daar rondhangen als er een loopse teef in zo'n tuin zat. En als de interessante tijd voorbij was, trippelde hij weer terug naar zijn huis. Zijn eigenaar was eraan gewend en vond het verder het probleem van degene die zijn teef "beschikbaar" in de tuin liet liggen.
Als je daar niet mee zit, dan doe je er niks aan. Maar ik kan me best voorstellen dat je daarom je hond zou castreren, ook voor zijn eigen veiligheid. Het "gemene" van zulke omgevingen is dat je het zelf niet zo snel in de gaten hebt als hier op straat in het voorbijgaan, maar de honden helaas wel.