Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kennelgebruik
Moderator: moderatorteam
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik draai nog niet zo lang mee hier op het forum, maar ben er wel achter dat de hele discussie over africhting zoals die hier (weer) gevoerd wordt, zinloos is. Er wordt lustig op los gegeneraliseerd en ik kom dan ook tot de conclusie dat het imago van de gemiddelde africhter barslecht is. Jammer, maar so be it
. Overigens herken ook ik de gevallen niet die steeds tot in den treure toe worden aangehaald, maar ja, ik zal wel bij een goede club zitten
. Wat wel een feit is: de gemiddelde africhter gaat toch iets anders met zijn hond om dan gemiddelde "voor de lol hondeneigenaar". Misschien dat hier voor een gedeelte ook het onbegrip uit voortkomt? Zo zijn wij hier streng voor onze honden, ze kennen alleen zwart/wit en er wordt hier niet "gediscusseerd", ik hoor wel eens dat mensen dat zielig vinden
, aan de andere kant snappen ze maar niet hoe het komt dat onze honden zo perfect luisteren, altijd komen als ze geroepen worden en keurig alle mogelijke commando's opvolgen.... (dat komt dan vaak omdat ut herders zijn he, die worden gehoorzaam geboren :N: )
-
Gos
- Zeer actief
Dat denk ik ook.Chiki schreef: Wat wel een feit is: de gemiddelde africhter gaat toch iets anders met zijn hond om dan gemiddelde "voor de lol hondeneigenaar".
Het lijkt mij eerlijk gezegd dat noch de "gemiddelde" "voor de lol hondeneigenaar" noch de "gemiddelde africhter" nu zo veel op dit forum komen. Ik heb zelfs het sterke vermoeden dat de "gemiddelde hondeneigenaar" niet zo bezig is met de issues die hier op het forum tot op het bot ontleed worden
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Kijk ik denk dat het daar in zit. Zoals jij het verwoord klopt het precies, echter ik denk dat een heleboel die hier zo sterk ageren tegen de africhtingswereld daar al zwaar op tegen zijn. Dus als je als africhter eerlijk maar ook hard corrigeert wordt je voor een groot gedeelte van de hondenliefhebbers uitgemaakt voor mishandelaar, terwijl zeker de honden dat niet als zodanig ervaren. Als ik mijn Jack een draai om zijn oren geef dan is hij daar een week later nog van onder de indruk, als ik dat bij mijn Mechel doe knippert ie nog niet met de ogen. Dus bij dezelfde draai om de oren mishandel ik de arme Bugsy ernstig en is Mikey nog niet eens een ietsje pietsje van zijn stuk.billy schreef:
Staat raar hoor Inge een sik![]()
Als ik over mezelf spreek was ik bij die club echt geschokt, later ben ik op andere verenigingen gaan kijken en heb ook goeie gezien en overal is wel wat, wat blijft hangen bij mij dan, handel naar de hond en dat was op die club absoluut niet zo, ik ben ook eens wezen kijken op een club en daar trainden ze best hard maar de honden waren ook geen lieverdjes en ze corrigeerden zover ik dat kan beoordelenwel eerlijk naar de hond toe. Maar ik moet wel toegeven de rotte appels heb je overal, maar dat zegt niets over de hele africhting.
Groetjes Els
Zeker wordt mijn Mechel af en toe hard gecorrigeerd, en ook werk ik met de tt. 't Is toch prettig als ie altijd terugkomt als ik 'm roep, en dat ie loslaat als ik dat zeg, vooral voor die overstekende onschuldige voorbijganger of zelfs voor die crimineel die het heeft "verdiend". Dus train je op zeker.
En zou dat kunnen zonder TT ? Ja bij mijn Duitser, en bij mijn Hollander, nee bij deze Mechel. Is dat gemakzucht ? Nee sterker nog ik ben ervan overtuigd dat hij er wel bij vaart, duidelijk worden voor hem de grenzen afgebakend. Zou hij te trainen zijn zonder TT? Nee dat zou hij niet. En ik kan het hem niet vragen, (maar dat kan niemand aan zijn hond) maar ik ben er van overtuigd, als hij kon kiezen tussen op de bank liggen zonder TT, of werken mét, dan twijfel ik er geen seconde aan dat hij kiest voor het laatste. Ook al vind hij de TT echt niet fijn als die gebruikt wordt, dat geef ik grif toe.
Ik heb 10 jaar les gegeven als instructeur G&G, en daar werd idd. niet lijfelijk gecorrigeerd. Daar waren het de honden niet naar, en ook het werk was er niet naar dat dat noodzakelijk was. Ik heb mijn laatste G&G hond ook getraind met de clicker. En idd. dat trainde fantastisch, snel en feilloos draaide hij zijn oefeningen. (en dat voor een Bullmastiff
Neemt niet weg dat de meeste africhters hun oor niet op het hondenzieltje te luisteren leggen. Maar ik heb niet het idee dat de meeste van deze honden daar onder lijden, integendeel zou ik zeggen. Is iemand onevenredig hard tegen zijn hond dan moet deze geroyeerd worden, en dat gebeurd gelukkig ook.
Is TT gebruik bij normaal/goed gebruik mishandeling ? Nee, dat vind ik dus niet. Vind de hond de TT prettig, nee natuurlijk niet, dat is onzin, maar het plezier dat hij ondervindt van zijn werk dat hij daardoor kan uitvoeren weegt daar ruimschoots tegen op.
Gr. Aniek

- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Gos schreef:Dat denk ik ook.Chiki schreef: Wat wel een feit is: de gemiddelde africhter gaat toch iets anders met zijn hond om dan gemiddelde "voor de lol hondeneigenaar".
Het lijkt mij eerlijk gezegd dat noch de "gemiddelde" "voor de lol hondeneigenaar" noch de "gemiddelde africhter" nu zo veel op dit forum komen. Ik heb zelfs het sterke vermoeden dat de "gemiddelde hondeneigenaar" niet zo bezig is met de issues die hier op het forum tot op het bot ontleed worden
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
En ik krijg een sik over dat onzinnige geklets dat er bij doggydance geen tt of prik te zien valt. Nee, als een doggydance-hond zulke driften had als een werkhond, dan bleven er geen benen meer over om om heen te dansen.Zoek stok! schreef:Nee, niet 1 iemand, heel wat mensen Inge. En geen van die mensen beweert dat iedereen in de africhting zo traint. Wat ik waardeloos vind, is dat 'jullie' beweren dat er maar enkele mensen zo trainen en dat het overgrote deel dat niet doet. Dat klopt gewoon niet met wat ik zie en hoor. En wat anderen hier op het forum zien. Het afdoen als 'die ene rotte appel', daar krijg ik nou een sik van. Er zijn iets te veel verenigingen, trainers en geleiders die zo trainen om daarvan te spreken. Het is niet toevallig dat deze discussie steeds terug komt, terwijl ik die 'excessen' niet lees als het gaat om doggy dance of agility. Of denk je dat al die mensen die verspreid over topics hebben aangegeven misstanden te hebben gezien deel uit maken van het grote boze complot tegen de africhting?Inge schreef:Jeetje....deze discussie komt ook iedere keer weer terug zeg.
Ik begin er langzamerhand behoorlijk een sik van te krijgen dat de excessen die er zijn binnen de africhting direct een stempel drukken op iedereen die binnen de africhting traint.Ik wens daar niet mee geassocieerd te worden, ook al train ik binnen de africhting.
Ik weet van mezelf dat ik eerlijk ben naar mijn honden, dat ze niet onnodig gestraft worden, dat ze iedere keer weer met veel plezier mee gaan trainen. Maar ja....iemand heeft excessen gezien en dus is iedereen zo binnen de africhting. Waardeloos!Maar goed, net wat je zegt, deze discussie is al talloze keren gevoerd en de uitkomst is erg voorspelbaar.

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
- Dingo
- Zeer actief
Dat is gewoon ontzettend jammer, want zoals iedereen zal begrijpen, gaat de lol er zo gauw afInge O schreef: maar één vrouw trainde met de tt op de barbaarse manier : haar hond had moeite met het volgen tijdens het transport van de pakwerker, dus werd er stroom (echt gillende hond) op gezet telkens hij nog maar 10 cm van haar been afweek - zelfs al volgde hij nog goed - niet aan haar been plakken was 'bwhammmm'.
niemand van die club heeft daar ook maar iétsje commentaar op gegeven, in tegendeel, men werkte eraan mee..

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik zou dat niet accepteren.Inge O schreef:ik quote even niet je hele lap, maar ben het wel met de inhoud eens.Budkes schreef: Dus als je als africhter eerlijk maar ook hard corrigeert wordt je voor een groot gedeelte van de hondenliefhebbers uitgemaakt voor mishandelaar, terwijl zeker de honden dat niet als zodanig ervaren.
maar dan wil ik wel even het voorbeeld geven van wat ik heb gezien (om aan te geven dat ik absoluut niet alle africhters over één kam scheer, maar wel degelijk zie dat er misstanden zijn en dat die blijkbaar ook gedoogd worden) : ipo-club met naam, waar de meerderheid trainde zoals jij het nu zegt : redelijk hard voor de honden maar eerlijk, honden hadden er lol in.
maar één vrouw trainde met de tt op de barbaarse manier : haar hond had moeite met het volgen tijdens het transport van de pakwerker, dus werd er stroom (echt gillende hond) op gezet telkens hij nog maar 10 cm van haar been afweek - zelfs al volgde hij nog goed - niet aan haar been plakken was 'bwhammmm'.
Gr. Aniek

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik hou daar ook niet mijn mond bij hoor.Budkes schreef:Ik zou dat niet accepteren.Inge O schreef:ik quote even niet je hele lap, maar ben het wel met de inhoud eens.Budkes schreef: Dus als je als africhter eerlijk maar ook hard corrigeert wordt je voor een groot gedeelte van de hondenliefhebbers uitgemaakt voor mishandelaar, terwijl zeker de honden dat niet als zodanig ervaren.
maar dan wil ik wel even het voorbeeld geven van wat ik heb gezien (om aan te geven dat ik absoluut niet alle africhters over één kam scheer, maar wel degelijk zie dat er misstanden zijn en dat die blijkbaar ook gedoogd worden) : ipo-club met naam, waar de meerderheid trainde zoals jij het nu zegt : redelijk hard voor de honden maar eerlijk, honden hadden er lol in.
maar één vrouw trainde met de tt op de barbaarse manier : haar hond had moeite met het volgen tijdens het transport van de pakwerker, dus werd er stroom (echt gillende hond) op gezet telkens hij nog maar 10 cm van haar been afweek - zelfs al volgde hij nog goed - niet aan haar been plakken was 'bwhammmm'.
Voor de duidelijkheid...excessen heb ik zelf ook gezien. Maar ik heb er ook wat van gezegd.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- saffie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Er zijn anders mensen die met mechelaars dogdance doen. Sowieso veel met herdershonden. Ik zie weinig echt gezelschapshondjes eigenlijk.Dingo schreef:En ik krijg een sik over dat onzinnige geklets dat er bij doggydance geen tt of prik te zien valt. Nee, als een doggydance-hond zulke driften had als een werkhond, dan bleven er geen benen meer over om om heen te dansen.Slaat werkelijk nergens op, en geeft precies aan, met wat voor een oogkleppen op, je dingen vergelijkt.
Bovendien moet een hond met dogdance ook zijn hersenen gebruiken, de basis ligt bij het volgen alleen beperk je dat niet alleen tot voorwaarts aan de linkerkant.
Wat je er ook van vind, voor een hond is ook dogdance ook wel degelijk intensief. Dat het voor sommige honden niet genoeg is kan ik dan inkomen.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

-
blondie
- Zeer actief
Er zijn er ook zat die met werkmechels en duitsers behendigheid doen..saffie schreef:Er zijn anders mensen die met mechelaars dogdance doen. Sowieso veel met herdershonden. Ik zie weinig echt gezelschapshondjes eigenlijk.Dingo schreef:En ik krijg een sik over dat onzinnige geklets dat er bij doggydance geen tt of prik te zien valt. Nee, als een doggydance-hond zulke driften had als een werkhond, dan bleven er geen benen meer over om om heen te dansen.Slaat werkelijk nergens op, en geeft precies aan, met wat voor een oogkleppen op, je dingen vergelijkt.
Bovendien moet een hond met dogdance ook zijn hersenen gebruiken, de basis ligt bij het volgen alleen beperk je dat niet alleen tot voorwaarts aan de linkerkant.
Wat je er ook van vind, voor een hond is ook dogdance ook wel degelijk intensief. Dat het voor sommige honden niet genoeg is kan ik dan inkomen.
De driften uiten zich wellicht wat anders.. happen uit enthousiastme bijvoorbeeld.. dan pak je een bijtrolletje mee en verleg je dat enthousiaste bijten/happen in been of arm naar het bijten in de rol..
een hond die in drift komt/gemaakt wordt door manwerk, is niet te vergelijken met een hond die bijvoorbeeld doggydance doet..anderzijds.. hoe leer je appel aan dan? dat moet toch ook allemaal vanuit enthousiasme komen.. met balletje/voertje, maar de mecheltjes en menig duitser gaat ook vaak driftig happen naar de bal ook al heb jij die nog hoog in je handen..of je nu aan de slag gaat in doggydance, obedience of met agility.. de honden zijn gemotiveerd, en met hun motivatie en in hoe ze zich uiten moet je om zien te gaan, of beter nog op inspelen.. maar ik vind het belachelijk om te redeneren dat je met een werklijn gefokte hond niets anders zou kunnen doen dan africhting..
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dat laatste zegt ze ook niet....ze zegt hetzelfde wat jij als eerste noemt... de driften zijn veel anders...blondie schreef:Er zijn er ook zat die met werkmechels en duitsers behendigheid doen..saffie schreef:Er zijn anders mensen die met mechelaars dogdance doen. Sowieso veel met herdershonden. Ik zie weinig echt gezelschapshondjes eigenlijk.Dingo schreef:En ik krijg een sik over dat onzinnige geklets dat er bij doggydance geen tt of prik te zien valt. Nee, als een doggydance-hond zulke driften had als een werkhond, dan bleven er geen benen meer over om om heen te dansen.Slaat werkelijk nergens op, en geeft precies aan, met wat voor een oogkleppen op, je dingen vergelijkt.
De driften uiten zich wellicht wat anders.. happen uit enthousiastme bijvoorbeeld.. dan pak je een bijtrolletje mee en verleg je dat enthousiaste bijten/happen in been of arm naar het bijten in de rol..
een hond die in drift komt/gemaakt wordt door manwerk, is niet te vergelijken met een hond die bijvoorbeeld doggydance doet..anderzijds.. hoe leer je appel aan dan? dat moet toch ook allemaal vanuit enthousiasme komen.. met balletje/voertje, maar de mecheltjes en menig duitser gaat ook vaak driftig happen naar de bal ook al heb jij die nog hoog in je handen..of je nu aan de slag gaat in doggydance, obedience of met agility.. de honden zijn gemotiveerd, en met hun motivatie en in hoe ze zich uiten moet je om zien te gaan, of beter nog op inspelen.. maar ik vind het belachelijk om te redeneren dat je met een werklijn gefokte hond niets anders zou kunnen doen dan africhting..

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Gos
- Zeer actief
Dat geeft dus aan dat ze daar niet weten hoe ze de TT moeten gebruiken, en dat ze bovendien de gebruiksaanwijzing niet begrepen hebben. Erg triest.Inge O schreef: maar één vrouw trainde met de tt op de barbaarse manier : haar hond had moeite met het volgen tijdens het transport van de pakwerker, dus werd er stroom (echt gillende hond) op gezet telkens hij nog maar 10 cm van haar been afweek - zelfs al volgde hij nog goed - niet aan haar been plakken was 'bwhammmm'.
niemand van die club heeft daar ook maar iétsje commentaar op gegeven, in tegendeel, men werkte eraan mee.
- *Linda*
- Zeer actief
Juist. Maar dat is natuurlijk niet zo, want ik ben sneu, ongeloofwaardig en heb er geen verstand van. Precies de reactie die ik verwacht van een kortzichtig, gefrustreerd africhtingspersoontjebilly schreef:Misschien bedoelt Linda wel een club nabij Hoorn, en die is echt om te huilen, ( ik ben daar echt misselijk vandaan gegaan) maar dat is al weer heel wat jaren geleden en weet dus niet of het nog zo is, ik hoop zelf zo van niet.
Groetjes Els

- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
- Aantal honden: 1
Toch wil ik hier nog even op inhaken. Er zijn alleen in Noord Holland erkende 21 clubs. Ik heb die zojuist zelf geteld op de KNPV site. Daarvan heb jij er 3 gezien. In Nederland zijn er 435 clubs. Waarvan jij er 3 gezien hebt.*Linda* schreef:Nee, natuurlijk nietDingo schreef:Tuurlijk, als ik jou referentiekader bekijk, dan kun je ook niet anders*Linda* schreef:Ik ben vaak genoeg bij diverse clubs geweest in de Noordkop en Alkmaar. Genoeg gezien hoor. Maar gaan jullie elkaar maar weer fijn naar de mond praten, had niet anders verwacht hoormalinois schreef: wel bij een of ander achterafverenigingetje schijnbaar![]()
Ik heb kruipende honden gezien die zwaar! gecorrigeerd werden op een tt, ik heb honden gezien met de korsten in de nek van de prikband. Trainers en bazen die volledig hun zelfbeheersing verloren tegenover honden die eerst volledig werden opgefokt en vervolgens niet meer luisterden met lossen en noem maar op. En jullie maar blijven volhouden dat het niet overal zo gaat
Ik heb het bij 3 verschillende clubs dus wél gezien. Julie kunnen nog zo hard blijven roepen dat het niet zo is, ik heb met eigen ogen anders gezien. Het lijkt me wel heel erg toevallig dat nu nét deze 3 clubs onder "de verkeerde" vallen. Dus je kunt blijven roepen tot je een ons weegt, ik ben dus volledig afgeknapt op "de africhting".
* Edit
En heb ik hier heel recent nog gelezen over hoe moeilijk het is om een "goede" club te vinden, ja je moet goed zoeken hooranders vind je geen goede. Geeft al aan hoe het eraan toe gaat bij het grote gros, nietwaar?
Ik heb in mijn leventje denk ik 9 of 10 kynologen clubs gezien. Waarvan ik er zeker 2 wel oké vond. De rest was allemaal bagger, huilen met de pet op. Slipkettingen, verkeerde aanpak van honden, echte correctie trainingen. Ik heb zo ongeveer alles voorbij zien komen. Ook heb ik het anders gezien, omdat ik ben blijven doorzoeken naar een goede club waar ik me eigen thuis zou voelen. Waar de instructeur geen god is en jij zijn nederige onderdaan.
Verder houd ik er over op, dit heeft namelijk helemaal geen nut. Vraag jezelf alleen eens af wat er gebeurd als ik tegen jou zeg drop en die verteld dat door aan de volgende. Bij persoon nummer 10 heeft dat dropje een man, twee kinderen en is verongelukt. Niet zeggende dat sommige van die verhalen niet waar zijn, want ik heb ook dingen gezien. Alleen de slechte verhalen zijn altijd sterker dan de goede verhalen, want die zijn niet zo interessant.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Nou begin je echt gekke dingen te zeggen. Een Mechelaar uit werklijnen kan volgens jou geen doggy dance doen? En GG en agility ook niet? Want dan heb je geen benen meer over?Dingo schreef:En ik krijg een sik over dat onzinnige geklets dat er bij doggydance geen tt of prik te zien valt. Nee, als een doggydance-hond zulke driften had als een werkhond, dan bleven er geen benen meer over om om heen te dansen.Slaat werkelijk nergens op, en geeft precies aan, met wat voor een oogkleppen op, je dingen vergelijkt.

Linda, Izzie en Bram
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
er is een verschil tussen om blijven en gebruiken....Zoek stok! schreef:Nou begin je echt gekke dingen te zeggen. Een Mechelaar uit werklijnen kan volgens jou geen doggy dance doen? En GG en agility ook niet? Want dan heb je geen benen meer over?Dingo schreef:En ik krijg een sik over dat onzinnige geklets dat er bij doggydance geen tt of prik te zien valt. Nee, als een doggydance-hond zulke driften had als een werkhond, dan bleven er geen benen meer over om om heen te dansen.Slaat werkelijk nergens op, en geeft precies aan, met wat voor een oogkleppen op, je dingen vergelijkt.
Vreemd dat die werklijnMechelaar in de GG en andere sporten wel zonder TT en prikband getraind kan worden, terwijl die middelen in het appelgedeelte van africhting veelal wel gewoon omblijven. Er moet ergens toch een cultuuraspect in zitten, je kunt je niet blijven verschuilen achter die woeste bijtlijnen.
en ja een mechel uit werklijnen kan ook dogdance en/of agility doen, een van mijn puppen doet dat nadat ze op bijna 1,5 jr herplaatst is omdat ze een minder geschikte africhter als baas had...alleen merkt haar baasje wel dat t pas echt lekker gaat nu ze er ook weer KNPV bij heeft gepakt en als ze beloond met een bijtrol....
- Zoek stok!
- Zeer actief
Toevallig zag ik laatst zoiets gebeuren. Even heel oppervlakkig beschreven omdat het anders wellicht herkend wordt door iemand. Een trainer van de harde lijn gaf tips aan iemand op het veld met z'n hond. Het ging helemaal niet lekker en het werd steeds harder. De trainer moest even naar de wc en iemand anders sprak de trainer even aan en gaf zonder te veroordelen een aantal tips. Je zag die man nadenken terwijl hij wegliep. Toen hij het veld weer opging, liep hij direct naar degene met de hond wat niet lekker ging. Ze gingen het over een andere boeg gooien en je zag direct resultaat. Kijk, dat vind ik dus super. Ten eerste dat die trainer toch bereid is iets anders te proberen en ten tweede dat iemand hem zodanig kan adviseren dat hij bereid is het te proberenInge schreef:Ik hou daar ook niet mijn mond bij hoor.En gelukkig het gros van mijn clubgenoten ook niet.
Voor de duidelijkheid...excessen heb ik zelf ook gezien. Maar ik heb er ook wat van gezegd.En mijn indruk is dat heel veel africhters het dan zelf ook echt anders willen, maar soms net dat duwtje van een derde nodig hebben om ook daadwerkelijk iets anders te proberen.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Zeg je nu dat niemand de prikband en TT gebruikt tijdens het appelgedeelte? Ach kom, ik zie dat toch echt gebeuren hoorcrutz schreef:er is een verschil tussen om blijven en gebruiken....Zoek stok! schreef:Nou begin je echt gekke dingen te zeggen. Een Mechelaar uit werklijnen kan volgens jou geen doggy dance doen? En GG en agility ook niet? Want dan heb je geen benen meer over?Dingo schreef:En ik krijg een sik over dat onzinnige geklets dat er bij doggydance geen tt of prik te zien valt. Nee, als een doggydance-hond zulke driften had als een werkhond, dan bleven er geen benen meer over om om heen te dansen.Slaat werkelijk nergens op, en geeft precies aan, met wat voor een oogkleppen op, je dingen vergelijkt.
Vreemd dat die werklijnMechelaar in de GG en andere sporten wel zonder TT en prikband getraind kan worden, terwijl die middelen in het appelgedeelte van africhting veelal wel gewoon omblijven. Er moet ergens toch een cultuuraspect in zitten, je kunt je niet blijven verschuilen achter die woeste bijtlijnen.
![]()
en ja een mechel uit werklijnen kan ook dogdance en/of agility doen, een van mijn puppen doet dat nadat ze op bijna 1,5 jr herplaatst is omdat ze een minder geschikte africhter als baas had...alleen merkt haar baasje wel dat t pas echt lekker gaat nu ze er ook weer KNPV bij heeft gepakt en als ze beloond met een bijtrol....

Linda, Izzie en Bram
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
als een correctie nodig is is ie nodig, maar bv in de IPO krijg je punten aftrek voor het gedrukt lopen van de hond in het appel deel, daar zal je het dus al helemaal weinig tegen komenZoek stok! schreef:Zeg je nu dat niemand de prikband en TT gebruikt tijdens het appelgedeelte? Ach kom, ik zie dat toch echt gebeuren hoorcrutz schreef:er is een verschil tussen om blijven en gebruiken....Zoek stok! schreef:Nou begin je echt gekke dingen te zeggen. Een Mechelaar uit werklijnen kan volgens jou geen doggy dance doen? En GG en agility ook niet? Want dan heb je geen benen meer over?Dingo schreef:En ik krijg een sik over dat onzinnige geklets dat er bij doggydance geen tt of prik te zien valt. Nee, als een doggydance-hond zulke driften had als een werkhond, dan bleven er geen benen meer over om om heen te dansen.Slaat werkelijk nergens op, en geeft precies aan, met wat voor een oogkleppen op, je dingen vergelijkt.
![]()
en ja een mechel uit werklijnen kan ook dogdance en/of agility doen, een van mijn puppen doet dat nadat ze op bijna 1,5 jr herplaatst is omdat ze een minder geschikte africhter als baas had...alleen merkt haar baasje wel dat t pas echt lekker gaat nu ze er ook weer KNPV bij heeft gepakt en als ze beloond met een bijtrol....Ook in de GG, agility en doggy dance moet je gebruik maken van een beloning die aanslaat bij die betreffende hond. Bij de een is dat een bal, bij de ander voer en bij weer een ander een bijtrol. Maar dat wil dus niet zeggen dat je je benen niet zeker bent met een Mechelaar uit werklijnen. Dat was was ik las.
en ook in de KNPV word toch echt eerst netjes iets aangeleerd voordat het MOET, ja en in die laatste fase is het wel handig als je in KAN grijpen, dat wil niet zeggen dat je constant loopt te drukken, trekkken, plukken, whatever.....en nee, zie het dus niet op die manier gebeuren zoals jij omschrijft....
verder lees ik helemaal niet dat je je benen niet zeker bent, alleen dat je er wel anders mee om moet gaan, dat is ook wat ik duidelijk probeer te maken,
oa dus dat het hondje zelf in de dogdance en agility pas beter tot haar recht kwam nadat er ook met een bijtsport gestart is....
en er zit daar inmiddels ook een pup van mij, hiervan heb ik al gehoord dat een aantal deelnemers het sowieso zielig vonden dat ze met net 8 wk al als toeschouwer mee was naar wedstrijden, seminars etc maar ook dat ze er niet veel zien die zo vrij en zeker zijn en denk dat dat toch ook wel wat zegt over het type honden dat iedereen gewend is in die tak van sport (dogdance, agility)
- Zoek stok!
- Zeer actief
O ja, hier nog even over: ik zeg nergens dat ik denk dat jullie zo trainen als ik bij een aantal africhters zie. Ik heb jullie immers niet zien trainenDingo schreef:Nou sorry, ik ken een heleboel leuke africhters die met hun hele hart en ziel trainen, zonder een hond appelweek af te ranselen. Waaronder mij zelf. Ik wens dan ook niet geassocieerd te worden met van die nazi's die jullie omschrijven, zoals Inge al heel duidelijk aangaf. Net zoals hier ook mensen met pittbulls, die niet geassocieerd willen worden, met plakplaatjes die alleen zo'n hond kopen om stoer te zijn.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dus dan is er een verschil tussen een sport als obedience en het appelgedeelte van africhting. In obedience zie ik nl helemaal niet gecorrigeerd worden. Dat heeft niks met de drift van honden te maken, maar alles met wat gebruikelijk is in de sport. Maar goed, dit is weer een andere discussie die ik ook al vaker gevoerd heb: met of zonder correcties trainen.crutz schreef: en ook in de KNPV word toch echt eerst netjes iets aangeleerd voordat het MOET, ja en in die laatste fase is het wel handig als je in KAN grijpen, dat wil niet zeggen dat je constant loopt te drukken, trekkken, plukken, whatever.....en nee, zie het dus niet op die manier gebeuren zoals jij omschrijft....
Huh? Pups gaan niet mee naar agilitywedstrijden beweer je? Mijn pup gaat straks direct mee naar wedstrijden en zo zijn er vele op wedstrijddagen. Dat verbaast me dus. Er zijn zo veel verschillende honden in de agility. Mijn hond is niet heel vrij naar onbekenden, dat is ook gebruikelijk in zijn ras en ik heb het ras daar ook mede op uitgezocht.crutz schreef: verder lees ik helemaal niet dat je je benen niet zeker bent, alleen dat je er wel anders mee om moet gaan, dat is ook wat ik duidelijk probeer te maken,
oa dus dat het hondje zelf in de dogdance en agility pas beter tot haar recht kwam nadat er ook met een bijtsport gestart is....
en er zit daar inmiddels ook een pup van mij, hiervan heb ik al gehoord dat een aantal deelnemers het sowieso zielig vonden dat ze met net 8 wk al als toeschouwer mee was naar wedstrijden, seminars etc maar ook dat ze er niet veel zien die zo vrij en zeker zijn en denk dat dat toch ook wel wat zegt over het type honden dat iedereen gewend is in die tak van sport (dogdance, agility)
En ja hoor, ik geloof direct dat een hond gefokt op 'bijten' het ook heel leuk vindt om manwerk te doen. Maar dat wil dus niet zeggen dat je met diezelfde hond niet iets anders kunt doen en dat je dan echt niet happen uit je been mist omdat je hem geen TT omdoet

Linda, Izzie en Bram
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
denk dat het grootste verschil is dat er binnen de KNPV nog wel deels (wel steeds meer sport) geoefend wordt voor de praktijk, mijn jonge reu wordt straks ook verkocht als hij klaar is en ja, een praktijk hond mag niet denken...ik heb mijn dag niet, vandaag doe ik het even anders....dan krijg je excessen....doet een hond in obedience, agility of dogdance iets niet, dan mis je een wedstrijd....jammer dan....Zoek stok! schreef:Dus dan is er een verschil tussen een sport als obedience en het appelgedeelte van africhting. In obedience zie ik nl helemaal niet gecorrigeerd worden. Dat heeft niks met de drift van honden te maken, maar alles met wat gebruikelijk is in de sport. Maar goed, dit is weer een andere discussie die ik ook al vaker gevoerd heb: met of zonder correcties trainen.crutz schreef: en ook in de KNPV word toch echt eerst netjes iets aangeleerd voordat het MOET, ja en in die laatste fase is het wel handig als je in KAN grijpen, dat wil niet zeggen dat je constant loopt te drukken, trekkken, plukken, whatever.....en nee, zie het dus niet op die manier gebeuren zoals jij omschrijft....
zeg/schrijf alleen maar de reacties die ik terug hoor...ben er niet zelf bij geweest...Huh? Pups gaan niet mee naar agilitywedstrijden beweer je? Mijn pup gaat straks direct mee naar wedstrijden en zo zijn er vele op wedstrijddagen. Dat verbaast me dus. Er zijn zo veel verschillende honden in de agility. Mijn hond is niet heel vrij naar onbekenden, dat is ook gebruikelijk in zijn ras en ik heb het ras daar ook mede op uitgezocht.crutz schreef: verder lees ik helemaal niet dat je je benen niet zeker bent, alleen dat je er wel anders mee om moet gaan, dat is ook wat ik duidelijk probeer te maken,
nee dat schrijf ik ook nergens, alleen schrijf ook niet dat hij het dan alleen maar leuk vind om dat te doen, schrijf dat de eigenaar merkt dat de hond in de andere sporten die ze er mee doet beter uit de verf komt doordat ze er nu ook een bijtsport bij doet....En ja hoor, ik geloof direct dat een hond gefokt op 'bijten' het ook heel leuk vindt om manwerk te doen. Maar dat wil dus niet zeggen dat je met diezelfde hond niet iets anders kunt doen en dat je dan echt niet happen uit je been mist omdat je hem geen TT omdoet
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
mag je trots op jezelf zijn dat je niet zo'n kortzichtig persoontje bent... not!! als er een vol van vooroordelen zit ben jij het wel... dus wat let je, komt zaterdag en zondag naar harderwijk kun je beoordelen hoe zielig en slecht al die honden het hebben op die wedstrijd!*Linda* schreef:Juist. Maar dat is natuurlijk niet zo, want ik ben sneu, ongeloofwaardig en heb er geen verstand van. Precies de reactie die ik verwacht van een kortzichtig, gefrustreerd africhtingspersoontjebilly schreef:Misschien bedoelt Linda wel een club nabij Hoorn, en die is echt om te huilen, ( ik ben daar echt misselijk vandaan gegaan) maar dat is al weer heel wat jaren geleden en weet dus niet of het nog zo is, ik hoop zelf zo van niet.
Groetjes Els
enne gefrustreerd??

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
en als ik even heel snel tel zie ik 108 NBG verenigingen en dan heb je de RV nog niet eens meegerekendGaia schreef:Toch wil ik hier nog even op inhaken. Er zijn alleen in Noord Holland erkende 21 clubs. Ik heb die zojuist zelf geteld op de KNPV site. Daarvan heb jij er 3 gezien. In Nederland zijn er 435 clubs. Waarvan jij er 3 gezien hebt.
*edit* aantal aangepast.... van 102 naar 108
Laatst gewijzigd door malinois op 24 okt 2008 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
niet voor zware correcties want dan heb je een gedrukt lopende hond wat je bakken met punten kostZoek stok! schreef:Zeg je nu dat niemand de prikband en TT gebruikt tijdens het appelgedeelte?

- Dingo
- Zeer actief
Het heeft geen zin merk ik al, je leest wat je wilt lezen, dan houd het opZoek stok! schreef:Nou begin je echt gekke dingen te zeggen. Een Mechelaar uit werklijnen kan volgens jou geen doggy dance doen? En GG en agility ook niet? Want dan heb je geen benen meer over?Dingo schreef:En ik krijg een sik over dat onzinnige geklets dat er bij doggydance geen tt of prik te zien valt. Nee, als een doggydance-hond zulke driften had als een werkhond, dan bleven er geen benen meer over om om heen te dansen.Slaat werkelijk nergens op, en geeft precies aan, met wat voor een oogkleppen op, je dingen vergelijkt.

- Dingo
- Zeer actief
Niet een aantal africhters, bijna heel africht-Nederland als ik je reacties terug leesZoek stok! schreef:O ja, hier nog even over: ik zeg nergens dat ik denk dat jullie zo trainen als ik bij een aantal africhters zie. Ik heb jullie immers niet zien trainenDingo schreef:Nou sorry, ik ken een heleboel leuke africhters die met hun hele hart en ziel trainen, zonder een hond appelweek af te ranselen. Waaronder mij zelf. Ik wens dan ook niet geassocieerd te worden met van die nazi's die jullie omschrijven, zoals Inge al heel duidelijk aangaf. Net zoals hier ook mensen met pittbulls, die niet geassocieerd willen worden, met plakplaatjes die alleen zo'n hond kopen om stoer te zijn.Maar dat neemt niet weg dat ik ook vind dat je niet meer van enkele rotte appels kunt spreken. Ik hoor en zie daarvoor iets te veel foute dingen. Het is iets dat diep in de africhting zit en wat je er ook niet zomaar even uit krijgt. En ik heb het dan niet over correctiemiddelen an sich. Dit nog even ter verduidelijking. En waarom het me zo hoog zit? Als je ziet dat een hond aan het gillen is van de pijn, dan vind ik dat echt afschuwelijk. En als je merkt dat mensen er omheen het ook nog doodnormaal vinden en geirriteerd kijken als je er wat van zegt (ah gos, meisje zegt ook wat), dan wordt de schok nog wat groter. Ik word daar heel verdrietig van.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
pfffff.... dat zegt ze niet, dat lees jij eruit... en hier een bewijs dat het prima kan hoor...Zoek stok! schreef:
Nou begin je echt gekke dingen te zeggen. Een Mechelaar uit werklijnen kan volgens jou geen doggy dance doen? En GG en agility ook niet? Want dan heb je geen benen meer over?Vreemd dat die werklijnMechelaar in de GG en andere sporten wel zonder TT en prikband getraind kan worden, terwijl die middelen in het appelgedeelte van africhting veelal wel gewoon omblijven. Er moet ergens toch een cultuuraspect in zitten, je kunt je niet blijven verschuilen achter die woeste bijtlijnen.

- Zoek stok!
- Zeer actief
O ja, en waar lees je dat dan uit? Haal je nu niet een aantal mensen door de war die reageren? Ik schrijf over mijn ervaringen. Blijkbaar schiet dat jou in het verkeerde keelgat omdat je je aangesproken voelt. Lijkt me niet nodig als je zelf weet dat je niet zo traint als ik gezien heb. Ik blijf het bijzonder vinden dat 'jullie' er blijkbaar niet mee zitten als mensen schrijven wat voor zaken ze zien in de africhting. Jullie zien die dingen ook, maar noemen het dan een rotte appel of excesssen. Als je je daar nou eens druk om ging maken in plaats van zo in de verdediging te schieten. Juist iemand in de africhting kan iets veranderen, van mij nemen mensen die al twintig jaar zus en zo trainen toch niks aan. Ik ben immers maar een KC meisje met clicker en snoepjes.Dingo schreef:Niet een aantal africhters, bijna heel africht-Nederland als ik je reacties terug leesZoek stok! schreef:O ja, hier nog even over: ik zeg nergens dat ik denk dat jullie zo trainen als ik bij een aantal africhters zie. Ik heb jullie immers niet zien trainenDingo schreef:Nou sorry, ik ken een heleboel leuke africhters die met hun hele hart en ziel trainen, zonder een hond appelweek af te ranselen. Waaronder mij zelf. Ik wens dan ook niet geassocieerd te worden met van die nazi's die jullie omschrijven, zoals Inge al heel duidelijk aangaf. Net zoals hier ook mensen met pittbulls, die niet geassocieerd willen worden, met plakplaatjes die alleen zo'n hond kopen om stoer te zijn.Maar dat neemt niet weg dat ik ook vind dat je niet meer van enkele rotte appels kunt spreken. Ik hoor en zie daarvoor iets te veel foute dingen. Het is iets dat diep in de africhting zit en wat je er ook niet zomaar even uit krijgt. En ik heb het dan niet over correctiemiddelen an sich. Dit nog even ter verduidelijking. En waarom het me zo hoog zit? Als je ziet dat een hond aan het gillen is van de pijn, dan vind ik dat echt afschuwelijk. En als je merkt dat mensen er omheen het ook nog doodnormaal vinden en geirriteerd kijken als je er wat van zegt (ah gos, meisje zegt ook wat), dan wordt de schok nog wat groter. Ik word daar heel verdrietig van.
Kijk eens naar het aantal clubs wat hier genoemd is, dat zijn er nogal wat. Het grootste gros is prut, want er zijn hier kenners die er van al die honderden clubs wel 3 gezien hebben, en daar hun mening op basseren. Dat mensen die wel leuk met hun hond bezig zijn, daar op reageren, lijkt me niet zo raar. Dat het je hoog zit is wel duidelijk, dat je daardoor de realiteit uit het oog verliest helemaal. Lekker verdrietig blijven, vooral niet je best doen om open staan voor andere ervaringen
Eigenlijk triest dat je zelfs zo over mijn gevoel heenwalst dat ik heb als ik terugdenk aan een aantal incidenten. Stoere praat is blijkbaar belangrijker voor je dan het welzijn van de honden waar het over ging.

Linda, Izzie en Bram
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
wordt lastig als je al die incidenten die jullie tegenkomen blijkbaar niet tegenkomt....Zoek stok! schreef:O ja, en waar lees je dat dan uit? Haal je nu niet een aantal mensen door de war die reageren? Ik schrijf over mijn ervaringen. Blijkbaar schiet dat jou in het verkeerde keelgat omdat je je aangesproken voelt. Lijkt me niet nodig als je zelf weet dat je niet zo traint als ik gezien heb. Ik blijf het bijzonder vinden dat 'jullie' er blijkbaar niet mee zitten als mensen schrijven wat voor zaken ze zien in de africhting. Jullie zien die dingen ook, maar noemen het dan een rotte appel of excesssen. Als je je daar nou eens druk om ging maken in plaats van zo in de verdediging te schieten. Juist iemand in de africhting kan iets veranderen, van mij nemen mensen die al twintig jaar zus en zo trainen toch niks aan. Ik ben immers maar een KC meisje met clicker en snoepjes.Dingo schreef:Niet een aantal africhters, bijna heel africht-Nederland als ik je reacties terug leesZoek stok! schreef:O ja, hier nog even over: ik zeg nergens dat ik denk dat jullie zo trainen als ik bij een aantal africhters zie. Ik heb jullie immers niet zien trainenDingo schreef:Nou sorry, ik ken een heleboel leuke africhters die met hun hele hart en ziel trainen, zonder een hond appelweek af te ranselen. Waaronder mij zelf. Ik wens dan ook niet geassocieerd te worden met van die nazi's die jullie omschrijven, zoals Inge al heel duidelijk aangaf. Net zoals hier ook mensen met pittbulls, die niet geassocieerd willen worden, met plakplaatjes die alleen zo'n hond kopen om stoer te zijn.Maar dat neemt niet weg dat ik ook vind dat je niet meer van enkele rotte appels kunt spreken. Ik hoor en zie daarvoor iets te veel foute dingen. Het is iets dat diep in de africhting zit en wat je er ook niet zomaar even uit krijgt. En ik heb het dan niet over correctiemiddelen an sich. Dit nog even ter verduidelijking. En waarom het me zo hoog zit? Als je ziet dat een hond aan het gillen is van de pijn, dan vind ik dat echt afschuwelijk. En als je merkt dat mensen er omheen het ook nog doodnormaal vinden en geirriteerd kijken als je er wat van zegt (ah gos, meisje zegt ook wat), dan wordt de schok nog wat groter. Ik word daar heel verdrietig van.
Kijk eens naar het aantal clubs wat hier genoemd is, dat zijn er nogal wat. Het grootste gros is prut, want er zijn hier kenners die er van al die honderden clubs wel 3 gezien hebben, en daar hun mening op basseren. Dat mensen die wel leuk met hun hond bezig zijn, daar op reageren, lijkt me niet zo raar. Dat het je hoog zit is wel duidelijk, dat je daardoor de realiteit uit het oog verliest helemaal. Lekker verdrietig blijven, vooral niet je best doen om open staan voor andere ervaringen
Eigenlijk triest dat je zelfs zo over mijn gevoel heenwalst dat ik heb als ik terugdenk aan een aantal incidenten. Stoere praat is blijkbaar belangrijker voor je dan het welzijn van de honden waar het over ging.