Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over keurverslag

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Vraagje over keurverslag

Ongelezen bericht door samantha! »

Een tijdje geleden heb ik Macho laten keuren op een rasloze keuring.
Dit was zijn verslag":

20 maanden, goede verhouding, goed gebit, mooie boven en onderbelijning, matige hoeking voor en achter, goede staart en goede staartdracht.
Gangwerk: kort pas, weinig stuwing uit de achterhand.

De keurmeester zei dat Macho nauwelijks knieen had, is dat dan die hoeking die ze bedoeld in het keurverslag?
En wat bedoeld ze dan met nauwelijks knieen? is het niet rond genoeg?
Ook zei ze dat hij door zijn bouw niet goed zou kunnen draven, en dit ook niet lang vol houden, hij zou tijdens wandelen waarschijnlijk snel in galop gaan.
Nu is dat helemaal niet zo, tijdens wandelingen draaft hij eigenlijk bijna de hele tijd.
Hij gaat ook vaak mee fietsen en is dan ook altijd in draf.
Kun je zeggen dat een hond niet goed kan draven door alleen naar zijn bouw te kijken? of zou ze dit gezien hebben tijdens het lopen?
Macho was trouwens niet zo goed in dat lopen, hij was constant aan het volgen en liep maar tegen mijn been aan geplakt :mrgreen:
Ook had ze het over het bekken geloof ik.
Normaal zitten die 2 knobbels bij een hond verder naar achter dan bij Macho het geval was.

Gewoon wat nieuwsgierige vraagjes van een totale leek op dit gebied.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Ik heb er niet veel verstand van, maar mischien kan het nog veranderen, want ik denk dat Macho nog niet klaar is met uitzwaren. :mrgreen:
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Volgensmij is dat de Labrador, in de fotohoek staan foto's van Macho en daar staat de Labrador bij.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Denk dat ze inderdaad een steile achterhand bedoeld.
Moet zeggen dat ik dat zo van de foto's ook wel vind.
Door die steilheid zal er minder kracht gezet worden door de achterpoten tijdens het lopen.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Het gaat inderdaad om de labrador.
Dus als de achterhand beter gehoekt is, kan een hond beter draven?
Hij heeft dan meer stuwing uit de achterhand?
Dit is Macho trouwens.

Afbeelding

Ik heb even wat vergeleken, en als ik hem vergelijk met andere honden zie ik het wel.
Deze heeft dus bijvoorbeeld meer hoeking in de achterhand?
Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Deze heeft bijv meer hoeking:

Afbeelding
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Ik zie het nu inderdaad, bedankt :wink:
Macho is wel erg steil in vergelijking met andere honden zo zie ik.

@Nanna
Nu ik eens goed naar Max de sint bernard kijk is die inderdaad ook erg steil.
En als ik een beetje zoek zie ik het inderdaad veel bij sint bernards.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef::N: ik vind het wel erg dat de hoeking van macho al onder 'te steil' zou worden gerekend. ik vind zijn achterhand iig vele malen beter als de vouwmetertjes die je steeds meer en meer ziet - als gevolg van de enorme waarde die keurmeesters er aan hechten.

dat jouw hond heel anders loopt als wat de keurmeester zo op zicht meende te weten geeft al aan hoeveel die theorieën waard zijn : niks :wink: .

uiteraard bestaat er wel zoiets als 'te steil' en idd, daar valt jouw sint bernard (en heel veel bernards) wel onder.
Dus je vindt het wel meevallen?
Ik heb gelukkig totaal geen showaspiraties, hij heeft ook geen boompje.
Maar ik vond het wel vreemd dat er gezegd werd dat Macho vast niet lang kon draven, terwijl ik hem altijd dravertje noemde omdat hij dus nauwelijks anders doet :mrgreen:

Ik heb totaal geen verstand van sint bernards, en al helemaal niet van de bouw ervan.
Maar zou er bewust op gefokt worden bij sint bernards dan?
Of wordt er gewoon te weinig gedaan om het te voorkomen?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
samantha! schreef:
Inge O schreef::N: ik vind het wel erg dat de hoeking van macho al onder 'te steil' zou worden gerekend. ik vind zijn achterhand iig vele malen beter als de vouwmetertjes die je steeds meer en meer ziet - als gevolg van de enorme waarde die keurmeesters er aan hechten.

dat jouw hond heel anders loopt als wat de keurmeester zo op zicht meende te weten geeft al aan hoeveel die theorieën waard zijn : niks :wink: .

uiteraard bestaat er wel zoiets als 'te steil' en idd, daar valt jouw sint bernard (en heel veel bernards) wel onder.
Dus je vindt het wel meevallen?
zeker wel, ik zie het zelfs liever zo dan overhoekt - en dat zie je de laatste tijd steeds meer :wink: .

Afbeelding
Ik heb totaal geen verstand van sint bernards, en al helemaal niet van de bouw ervan.
Maar zou er bewust op gefokt worden bij sint bernards dan?
Of wordt er gewoon te weinig gedaan om het te voorkomen?
het laatste :wink: .
Bedankt voor de info :wink:
Toevallig dat je met dat voorbeeld komt, ik was gister toevallig in het fotoalbum van de weimaraner vereniging aan het kijken.
Het viel me inderdaad gelijk op.

Ondervinden bijvoorbeeld die sint bernards er ook nog een nadeel van dat ze zo steil zijn?
Of is het puur de schoonheid?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Nanna schreef:
Zo :N:
Dit is Max, ook best steil dus, gelukkig heeft hij nog nergens last van.
Afbeelding
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Inge O schreef:
samantha! schreef: Ondervinden bijvoorbeeld die sint bernards er ook nog een nadeel van dat ze zo steil zijn?
Of is het puur de schoonheid?
ja, te steil kan zeker poblemen geven - zowel de knie als de hiel moeten minstens toch een zekere hoek hebben, daar zijn ze anatomisch op gebouwd.

als je het skelet bekijkt en je beeld je in dat de achterpoten zo goed als recht staan, dan kan je je ook wel voorstellen dat de gewrichten (en pezen en spieren) niet meer op de juiste manier op en in elkaar passen :wink: .
Als ik het zo bekijk zou dat inderdaad niet gaan nee :mrgreen:
Dus fokkers van bijvoorbeeld sint bernards en de alabai die Nanna plaatste zouden daar eigenlijk wel meer aandacht aan moeten besteden.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Nanna schreef:
samantha! schreef:
Dus fokkers van bijvoorbeeld sint bernards en de alabai die Nanna plaatste zouden daar eigenlijk wel meer aandacht aan moeten besteden.
Dat wordt ook wel gedaan hoor. Hier wat voorbeelden van goed gehoekte en bewegende sinten. Kwestie van goed opletten waar je wat koopt ;-)
Ziet er inderdaad goed uit!
Max is niet van mij, en ik neem nooit een sint, maar anders zou ik er zeker op letten nu ik het weet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”