Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uit, uit en uit

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Ik ben het tot op zekere hoogte toch wel met Yamie eens.
Het punt is, dat je het moeilijk na kunt gaan juist omdát de hond al het één en ander gewend is. Natuurlijk gaat een actieve, energieke, werklustige hond flippen als hij opeens zijn normale trainingen niet doen mag!
Of een hondje dat van jongs af aan gewend is dagelijks ver en veel te rennen in het bos zich vervelen als hij opeens niet meer kan..

Daar staat tegenover dat ik óók denk dat er wel degelijk verschillen zullen zijn en dat het een stuk moeilijker is een actieve werkhond aan te leren weinig te doen (zal vaak ook mislukken) dan een lekker luie hond een stuk te laten wandelen.

Hier kan ik mijn Bonha gewoon nooit mee ruitlaten, als ik zou willen. Ze geeft nooit aan dat ze uit móet, tenzij ze ziek is en diarree blijkt te hebben.
Ze kan gewoon 12-14 uur zonder uitgelaten worden, als je zelf niet besluit dat het tijd is om te gaan. Naar het hoekje op en neer en weer naar huis, geen probleem. Het park alléén vindt ze niks aan, dus een rondje hoeft wat haar betreft niet, tenzij we daarna de stad uitlopen of op een bankje gaan zitten rondkijken. Maar....dan lijkt ze misschien wel een luie slome doos, die niet wil wandelen (haar rug even daar gelaten natuurlijk), maar zet je dezelfde hond voor een auto met opengesperde deur, dan weet ze niet hoe snel ze binnen moet zijn om naar het bos te gaan! (Of al het andere "mee", want dat is inderdaad gewoon het leukste wat er is!)

Ze moet van mij lopen, ook rondjes park, en nu die kleine (:N:) er is, vindt ze het ook weer wat interessanter. Ga ik met haar aangelijnd iets heel anders doen (buurtwandeling op de stoep), dan leeft ze weer op, want dat is minder saai dan dat saaie parkje!

Met andere woorden, om het wandelen alléen hoeft het niet, om te ruiken, snuffelen en even ogen en neus wat nieuwigheden te laten zien zeer zeker wel!

Yanthemuis daarentegen, heeft werklust. Die had ik hyperdepieper kunnen laten worden, door haar lekker veel te vermoeien en te trainen en te spelen en moeilijke opdrachten te bedenken om dat drukke geestje van haar veel vertier te bieden. Ik heb er echter voor gekozen dat niet te doen, en juist in de opgroeifase langere periodes van rust in te brengen, wat madam zelf echt niet opzoekt. En ja, ze wordt dat soms erg vervelend (maar schikt zich wel). Maar ik heb wel bereikt dat de dolgedraaide gillende bijtende springende pup heeft geleerd dat er ook zoiets is als rust, en dat ze niet altijd elke seconde van de dag op hoeft te letten, omdat het baasje dat wel doet.
Dat had ik in haar geval waarschijnlijk niet gekund, zonder bench!!(:N:)

Ik kom wel eens mensen tegen die roepen: Je moet veeeel met haar doen, rennen, fietsen, zwemmen, echt moe maken! Mijn idee is dat dat onzin is. Dat veel rennen geen rust geeft aan de geest, alleen veel conditie van de spieren ;-). Als ik "het gevecht" met Yanthe aan moet gaan mbt beweging verlies ik dat glorieus ( :denken: ), want dat win je niet, die kan, als ze getraind is de hele dag doorlopen. Daar is ze ook voor gemaakt. Ik kan dat niet :mrgreen: .

Ik ben dus zoekend naar iets voor de geest liever dan veel beweging. Natuurlijk moet een gezonde hond lekker veel kunnen lopen, en ik denk dat Yanthe dagelijks zeker anderhalf tot twee uur speelt en rent, met inbegrip van één langere wandeling voor wat rechtlijnigere beweging en nieuwe luchtjes. En ook ik merk het aan Yanthe als ze een dag niet gelopen heeft, maar ze is dan ook in de groei. Die pootjes willen strekken en rekken en springen en vaart maken! Ze gaat in huis echt vervelend doen als ze te weinig beweging heeft gehad...

Ik hoop dat ze als ze uitgegroeid is, inderdaad zo zal zijn dat ze, als het een dag niet uitkomt, niet tegen de muren op klimt. Als ze zo werklustig blijft zal ik met haar gaan werken, maar de rust komt naar mijn idee niet uit 3 uur loslopen per dag. Die moet elders vandaan komen.
Wat niet wegneemt dat ik zeker veel en meer met haar zal wandelen, want daar houd ik zelf ook erg veel van, en ik vind het toch ook erg belangrijk. We gaan ook zeker langs de fiets waarschijnlijk!

Verder staat het natuurlijk buiten kijf dat er grote ras- en individuele verschillen zijn!
Laatst gewijzigd door Madelief op 21 okt 2008 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik ben eigenlijk nogal dwangmatig als het om beweging en Bram gaat. Alleen op de dagopvang-dagen maken we geen flinke losloopwandeling. Maar ja, hij is dan natuurlijk ook nogal actief met andere honden in de speelweides. Zo praat ik het voor mezelf goed :mrgreen: Ik kan me niet herinneren dat we verder ooit een dag hebben overgeslagen mbt loslopen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Voorbeeldje:
Het is niet zo dat herders flippen als ze niet kunnen werken. Mijn moeder heeft een zeer werklustige briard. Die lijkt een totaal dooie doos in huis. Doet helemaal niets, nauwelijks een wenkbrauw omhoog. Als de baas zegt dat ze gaan wandelen titl ze nog net haar kop op!

Wat is er gebeurd:
Mijn moeder nam haar als pup toen ze net herstellende was van een borstkanker-operatie. Ze was moe, depressief en had erg weinig energie.
Ze zat dus hele dagen op de bank! Het pup was een draak eerste klas als pup, druk dolgedraaid, onverstoorbaar, oncorrigeerbaar, bijna ontembaar! (maar liefff!! waar ken ik dat van?)
Mijn moeder had te weinig energie, maar wel veel liefde.
Net zoals andere briardjes ging met ongeveer anderhalf jaar opeens de knop om en bleek Saar alles te hebben gesnapt en begrepen wat er aan opvoeding geprobeerd was (en op cursus natuurlijk, want dat deed ze wel, en ze liep ook regelmatig in het bos).
Gevolg: drukke dominante Saar is uitgegroeid tot een heerlijke, ontzettend rustige kalme zelfverzekerde hondedame. Heeft niets van haar werklust verloren, maar geleerd dat er in huis rust heerst.

Dat ze eerst alleen de kop optilt bij de melding van het naderende wandelen komt omdat mijn moeder dan meestal eerst nog twee, drie andere dingen gaat doen, ne ze dus gewoon rustig afwacht wanneer ze nu écht gaan wandelen :mrgreen: !
En áls ze dan gaan.....ontpopt madam zich weer tot die actieve werklustige dame, die niets liever doet dan trainen, rennen, en zó graag langs de fiets gaat dat het eigenlijk niet mogelijk is, die aanleg heeft voor IPO (zoon doet het er leuk) en stapelgek is op de bal!

Je zou het niet zeggen als ze flegmatisch ligt te zijn aan de baas' voeten. En ze klaagt niet als het een dag niet uitkomt, wordt ook niet vervelend. Ze heeft geleerd dat het zo gaat en niet anders.

Des te leuker is het natuurlijk haar mee uit te nemen, want ik vind haar altijd een beetje aandoenlijk en mag haar graag uit haar tent lokken door lekker gek te doen. Ze heeft een wereldkarakter, zonder frustraties, maar je kunt haar oneindig veel plezier doen door wat met haar te ondernemen.

Dus...aangeleerd versus noodzaak..??
(Dochterlief is trouwens opgegroeid in een tijd dat mijn moeder veel drukker (en gezonder :cheer:) was, en is ook veel drukker en actiever ontwikkeld....zou het echt dat zijn? Ook zij is overigens rustig in huis) Ik weet het niet. De dochter heeft natuurlijk ook altijd kunnen spelen (nog steeds veel) met mams.

Ik weet niet of ik die gelatenheid ook in Yanthe zou kunnen "afdwingen", maar dat hoeft ook niet. Een beetje minder flegmatiek in huis mag best ;-), alhoewel ik voor flegmatiek in Yanthe's geval nog niet héél erg bang ben...

Opvallend is wel dat Yanthe-pup erg lijkt op Saar-pup, qua gedrag en opvoedkundige lastigheid. We gaan het zien...ik ben natuurlijk níet mijn moeder!!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Dingo schreef:
yamie schreef:mijn honden vinden het leuk om mee uit te gaan, lekker te rennen en te snuffen, dit is geen dagelijkse kost ( ja ze komen wel elke dag buiten, maar ik bedoel echt een wandeling , los enz enz.) ook daar schikken ze ze prima in, ik denk dat het "mijn hond moet elke dag los en rennen" vooral in het hoofd van de baas zit, waar de hond dan wellicht thuis wel op gaat reageren en onrustig word als het een keer niet kan ;)
het is maar net wat je ze aanwend en hoe je er zelf mee omgaat.
Dat gaat misschien voor jou honden op, maar voor de mijne echt niet :wink:
Als wij een week niet trainen/dressuur doen met de hond, dan schikt hij zich daar echt niet in. Dan trekt hij bij wijze van de tralies uit het hok :wink: Er zit dan gewoon te veel energie opgekropt :wink:
uh.... tussen elke dag los en rennen en niks doen en de hond tegen de tralies op laten gaan zit nogal het 1 en ander, ik heb zelf terriers, leef er al jaren tussen, ik kan en zal ze heus niet vergelijken met een ( werk) mechelaar, maar ook in de kleine rakkers zit een boel energie.
ik vind dat als je elke dag op een trainingsveld moet staan met je hond, of dat je hond minstens een uur moet rennen per dag, want anders is de hond niet rustig te houden in huis, de hond gewoon sneu en overgeconditioneerd ( is dat een woord?) en dat is toch echt iets wat de baasjes er zelf van maken ;)
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Jaap* schreef:Als je een hond echt helemaal zelf zou laten kiezen zou hij alleen uit z'n nest komen om de pizzaboer te bellen denk ik.
Of als er vreemden langskomen waar hij zich mee moet bemoeien.
Een hond gaat in ieder geval niet zelf een blokje om denk ik, waarom energie verspillen :19: :mrgreen:
Dan heb jij andere honden dan ik denk ik.. Ze kunnen hier inmens lui op de bank liggen, maar de voordeur staat de hele dag open, en kunnen dus ook de hele dag in en uit rennen. Zorgen zelf voor hun 'plas en poep' gebeuren in de tuin, en ik ruim dat s'avonds weer op. 1 x per dag gaan we naar het bos toe, om even een andere omgeving te checken, maar mijn honden blijven niet maar doorslapen omdat ze geen energie willen verspillen. Sterker nog, ze zijn zelfs vrij veel buiten, en als het me soms te lang duurt (met regenachtig weer of zo) dan ga ik ze zelfs roepen.

En als het hek open staat, dan zijn ze verdwenen.. ik heb ooit gehad dat ik het hek open had staan, en op de bank zat, en ineens 5 hondjes voorbij zag komen. Ik weet niet wie ik toen aan de telefoon had, maar ik zei nog 'oh dat is net Mowan'... en vervolgens kijk ik goed, en zie ik mijn hele roedel voorbij schuiven. OEPS.. hekje open, en het stel ging zichzelf wel even vermaken buiten... :mrgreen: :N:
Laatst gewijzigd door Suuz! op 21 okt 2008 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ik ben eigenlijk nogal dwangmatig als het om beweging en Bram gaat. Alleen op de dagopvang-dagen maken we geen flinke losloopwandeling. Maar ja, hij is dan natuurlijk ook nogal actief met andere honden in de speelweides. Zo praat ik het voor mezelf goed :mrgreen: Ik kan me niet herinneren dat we verder ooit een dag hebben overgeslagen mbt loslopen.
het gaat mij er ook niet om dat men het niet mag doen hoor, zeker niet, maar het "mijn hond moet dat echt want anders...." daar geloof ik echt niet in :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

P!nki schreef:
Jaap* schreef:Als je een hond echt helemaal zelf zou laten kiezen zou hij alleen uit z'n nest komen om de pizzaboer te bellen denk ik.
Een hond gaat in ieder geval niet zelf een blokje om denk ik, waarom energie verspillen :19: :mrgreen:
Dan heb jij andere honden dan ik denk ik.. Ze kunnen hier inmens lui op de bank liggen, maar de voordeur staat de hele dag open, en kunnen dus ook de hele dag in en uit rennen. Zorgen zelf voor hun 'plas en poep' gebeuren in de tuin, en ik ruim dat s'avonds weer op. 1 x per dag gaan we naar het bos toe, om even een andere omgeving te checken, maar mijn honden blijven niet maar doorslapen omdat ze geen energie willen verspillen. Sterker nog, ze zijn zelfs vrij veel buiten, en als het me soms te lang duurt (met regenachtig weer of zo) dan ga ik ze zelfs roepen.
hahaha, ik snap wel wat je bedoeld Jaap, maar toch gaat het niet helemaal op, alleen zal de hond met andere motieven een uitstapje maken, als wanneer hij mee mag op een wandeling, ik heb hier een Bo, ik moet heeeeel erg opletten dat hij niet zelf een rondje dorp doet, maar goed dat heeft dan meer te maken met het feit dat hij , als hij alleen is wel vetbollen en vuilniszakken kan plunderen en op onze wandelingen niet... :roll:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

yamie schreef:
Zoek stok! schreef:Ik ben eigenlijk nogal dwangmatig als het om beweging en Bram gaat. Alleen op de dagopvang-dagen maken we geen flinke losloopwandeling. Maar ja, hij is dan natuurlijk ook nogal actief met andere honden in de speelweides. Zo praat ik het voor mezelf goed :mrgreen: Ik kan me niet herinneren dat we verder ooit een dag hebben overgeslagen mbt loslopen.
het gaat mij er ook niet om dat men het niet mag doen hoor, zeker niet, maar het "mijn hond moet dat echt want anders...." daar geloof ik echt niet in :wink:
Daarom zei ik ook dat ik nogal dwangmatig ben :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

yamie schreef:
Als mijn roedel niet lekker kan uitrazen in het bos dan zijn ze strontvervelend in huis, lopen daar de hele dag met elkaar te rauzen en aangezien ik toch prijs stel op een beetje rust loop ik dus wel iedere dag en denk ik dat ze niet zonder kunnen, of ik kan niet zonder :mrgreen:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef:
Daarom zei ik ook dat ik nogal dwangmatig ben :wink:
Dat dwangmatige herken ik trouwens wel; ik heb ook het idee dat ze een minder leuke dag hebben als ze eens niet of minder lang los buiten hebben kunnen struinen. Terwijl ze net zo vrolijk en blij meegaan als ik een brief moet posten (of zoals Astrid schreef: alleen even mee gaan in de auto) en daarna ook weer tevreden gaan liggen slapen.
Aan de andere kant heb ik wel gemerkt dat niet-loslopen niet te lang moet duren. Toen Bill lijnrust had vanwege zijn knie-operatie merkte ik wel dat hij echt wat miste. Hij werd er een beetje een slof-hond van. :wink:
Afbeelding
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Het is Knoeppie om het even of ze mee wandelen gaat of mee op visite, áls ze maar mee mag.

Natuurlijk ligt haar voorkeur bij een lange losse boswandeling maar dat doen wij niet dagelijks en dat vindt ze prima.
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
yamie schreef:
Als mijn roedel niet lekker kan uitrazen in het bos dan zijn ze strontvervelend in huis, lopen daar de hele dag met elkaar te rauzen en aangezien ik toch prijs stel op een beetje rust loop ik dus wel iedere dag en denk ik dat ze niet zonder kunnen, of ik kan niet zonder :mrgreen:
dat laatste denk ik haha, nee maar tuurlijk is het allemaal oke en heerlijk voor ze, als ik de mogelijkheid had, ging ik ook het liefste elke dag met ze naar het bos, maar dat is idd omdat ik het leek vind, ik denk dat de honden het leuk vinden enz.
maar perse nodig hebben? om elke dag te rausen buiten? nee dus, dat is gewoon niet zo.
het alternatief van dan maar dagen op een bank laten rotten is dan ook niet zo he, maar daar zijn dus andere mogelijkheden voor, dan perse elke dag een flinke losloopwandeling ;)
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

yamie schreef:dat laatste denk ik haha, nee maar tuurlijk is het allemaal oke en heerlijk voor ze, als ik de mogelijkheid had, ging ik ook het liefste elke dag met ze naar het bos, maar dat is idd omdat ik het leek vind, ik denk dat de honden het leuk vinden enz.
maar perse nodig hebben? om elke dag te rausen buiten? nee dus, dat is gewoon niet zo.
het alternatief van dan maar dagen op een bank laten rotten is dan ook niet zo he, maar daar zijn dus andere mogelijkheden voor, dan perse elke dag een flinke losloopwandeling ;)
Ik denk ook niet dat ze het nodig hebben want in huis zouden ze zich prima met elkaar vermaken maar laat ik nou in huis gesteld zijn op mijn broodnodige rust :mrgreen:
Dus het heeft alles met mij te maken en mijn honden mogen van dat heugelijke feit meegenieten :smile:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

yamie schreef:
P!nki schreef:
hahaha, ik snap wel wat je bedoeld Jaap, maar toch gaat het niet helemaal op, alleen zal de hond met andere motieven een uitstapje maken, als wanneer hij mee mag op een wandeling, ik heb hier een Bo, ik moet heeeeel erg opletten dat hij niet zelf een rondje dorp doet, maar goed dat heeft dan meer te maken met het feit dat hij , als hij alleen is wel vetbollen en vuilniszakken kan plunderen en op onze wandelingen niet... :roll:
Ja dat zei ik elders, als ze wel op pad gaan is dat met een doel, niet om "te wandelen" :wink:
Ook al zien wij het doel misschien niet zo 123 :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

yamie schreef:maar perse nodig hebben? om elke dag te rausen buiten? nee dus, dat is gewoon niet zo.
Ik zou niet weten welke alternatieven je bedoelt :19:
Een hondje alleen is natuurlijk iets heel anders dan een roedeltje. En een jonge hond is weer anders dan een volwassen of zelfs oudere hond. Zo zijn er nog wel meer verschillen te benoemen. Maar desalniettemin heb ik een hond die echt gaat "klieren" als hij zich niet flink uit mag leven. Ik beweer niet dat dat bij elke hond zo is, maar het is wel bij de mijne zo. En dat is al vanaf dat hij bij ons kwam met 10 weken. Hij heeft altijd beduidend meer beweging en uitdaging nodig gehad dan bijvoorbeeld de teckels die ik bij ons thuis gewend ben, maar die leefden natuurlijk in een roedel en op een groot erf waar ze naar buiten konden. Dat is denk ik heel anders dan als enige hond in een huishouden in de stad.
En ik vind het onaangenaam als mijn ervaring niet voor waar aangenomen wordt of afgedaan wordt met schampere opmerkingen over 'conditionering', terwijl je dat van je eigen beweringen wel vanzelfsprekend vindt.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
yamie schreef:maar perse nodig hebben? om elke dag te rausen buiten? nee dus, dat is gewoon niet zo.
Ik zou niet weten welke alternatieven je bedoelt :19:
Een hondje alleen is natuurlijk iets heel anders dan een roedeltje. En een jonge hond is weer anders dan een volwassen of zelfs oudere hond. Zo zijn er nog wel meer verschillen te benoemen. Maar desalniettemin heb ik een hond die echt gaat "klieren" als hij zich niet flink uit mag leven. Ik beweer niet dat dat bij elke hond zo is, maar het is wel bij de mijne zo. En dat is al vanaf dat hij bij ons kwam met 10 weken. Hij heeft altijd beduidend meer beweging en uitdaging nodig gehad dan bijvoorbeeld de teckels die ik bij ons thuis gewend ben, maar die leefden natuurlijk in een roedel en op een groot erf waar ze naar buiten konden. Dat is denk ik heel anders dan als enige hond in een huishouden in de stad.
En ik vind het onaangenaam als mijn ervaring niet voor waar aangenomen wordt of afgedaan wordt met schampere opmerkingen over 'conditionering', terwijl je dat van je eigen beweringen wel vanzelfsprekend vindt.
zucht... ik vind het zo vervelend om met jou in "gesprek" te gaan Frenk.
wat zal ik zeggen nu? je hebt gelijk en ik heb ongelijk ?

ik heb er ook gewoon geen zin in, om met jou verder dingen uit te leggen, uit te leggen wat ik schrijf, het maakt nl toch niks of erg weinig uit.

dus ... ja jij moet elke dag minstens een uur lopen met frenk, dat hij dan ook los kan en kan rennen, doe je dat niet? dan is de boot aan, dusss vooral doen :ok:
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Ik denk ook dat het iets is wat je als mens jezelf aanpraat, maar ik geloof ook zeker dat sommige rassen meer beweging nodig hebben dan anderen. Maar als je iedere dag gigantische afstanden met je hond loopt lijkt het mij dat dit een gewenning wordt voor de hond waardoor hij deze afstanden nodig blijft hebben of zelfs meer nodig heeft om voldoening uit de wandeling te krijgen.
Timo en Wieke lopen iedere ochtend in een losloopgebied en 's middags en 's avonds doen we een wandeling aan de lijn. Zij vinden alle wandelingen even leuk, als er maar lekker gesnuffeld kan worden. Het gaat hun er vooral om dat ze mee mogen en niet perse dat we een flinke wandeling gaan maken.
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

yamie schreef:
Dingo schreef:
yamie schreef:mijn honden vinden het leuk om mee uit te gaan, lekker te rennen en te snuffen, dit is geen dagelijkse kost ( ja ze komen wel elke dag buiten, maar ik bedoel echt een wandeling , los enz enz.) ook daar schikken ze ze prima in, ik denk dat het "mijn hond moet elke dag los en rennen" vooral in het hoofd van de baas zit, waar de hond dan wellicht thuis wel op gaat reageren en onrustig word als het een keer niet kan ;)
het is maar net wat je ze aanwend en hoe je er zelf mee omgaat.
Dat gaat misschien voor jou honden op, maar voor de mijne echt niet :wink:
Als wij een week niet trainen/dressuur doen met de hond, dan schikt hij zich daar echt niet in. Dan trekt hij bij wijze van de tralies uit het hok :wink: Er zit dan gewoon te veel energie opgekropt :wink:
uh.... tussen elke dag los en rennen en niks doen en de hond tegen de tralies op laten gaan zit nogal het 1 en ander, ik heb zelf terriers, leef er al jaren tussen, ik kan en zal ze heus niet vergelijken met een ( werk) mechelaar, maar ook in de kleine rakkers zit een boel energie.
ik vind dat als je elke dag op een trainingsveld moet staan met je hond, of dat je hond minstens een uur moet rennen per dag, want anders is de hond niet rustig te houden in huis, de hond gewoon sneu en overgeconditioneerd ( is dat een woord?) en dat is toch echt iets wat de baasjes er zelf van maken ;)
Maar dat is ook niet het geval :wink: er word 1 a 2x per week getraind, en dat heeft Quinto ook gewoon nodig, om zich te kunnen uitleven. Er word hier lekker 3 a 4 uur per dag gewandeld, gerend en de krant gelezen. is niks sneu aan. Een rondje van 5 minuten, dat is sneu :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik merk wel dat als de honden een periode iets teveel in de eigen omgeving uitgelaten worden dat ze dan weinig uitdaging meer hebben en maar wat mee lopen te sloffen en verveeld hier en daar een snuffeltje maken. Terwijl als ze de auto in mogen, naar een ander gebied, liefst waar het een beetje leuk ruikt naar andere hondjes of konijntjes, dan zijn ze weer veel energieker en wakkerder. Dus ja, het uit-uitje is wel heel belangrijk voor mijn honden. Echt een uitloop vanuit huis naar een giga tuin of perceel heb ik niet voor mijn honden, maar ze gaan wel vaak even de tuin in. Om te liggen. Maar dat komt ook door de afmeting. Er valt weinig te sjezen. Of ze gaan een beetje valsig door de schutting naar buiten staan staren om lekker te kunnen waken en blaffen. :mrgreen:
In huis beweegt Toby wel veel, Yentie niet. Die gaat liggen en blijft daar tot er echt aanleiding is om op te staan (voer, keukenactiviteit, eng wijf met stofzuiger). Toby kan echt rommelen met een balletje of speeltje en hij reageert veel op wat hij aan geluiden van buiten hoort. Loopt weer even naar de voordeur, blaf blaf, komt terug, pakt een speeltje en gaat daar op liggen knagen. Volgt mij ook door het huis, zonder echt opdringerig te zijn. En dat doet hij altijd, of hij nou wel of niet flink uit geweest is. Maar ik heb wel het gevoel dat we zo mogelijk elke dag even naar iets moeten waar wat te beleven valt, behalve de buurthonden en standaard bekende geurtjes. Zeker voor Yentie, die bij weinig afwisseling gewoon wat saaiig wordt. Maar ook voor Toby is het lekker om even wat anders mee te maken, dan het standaard ritueel op een dag. Alhoewel het rondje elders ook standaard is, dezelfde handeling: auto in, ergens heen rijden, lekker lopen, auto weer in en naar huis, koekje. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Roelfien op 22 okt 2008 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Baco is met een snuffel rondje tevreden, ducain moet echt aporteren en achter dingen aanrazen, anders wordt hij stront vervelend :N:
Maar asl ik mijn schoene pak willen ze wel mee, kan het bommen waar naartoe :mrgreen:
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Mazzel vindt eigelijk alles prima. smorgens voor ik ga werken grote ronde dan mag hij even stukje los ongeveer 10 minuten en dan gaan we richting huis en dan ga ik naar het werk.

Ik weet wel zeker dat hij geen donder doet als we er niet zijn behalve dan even drinken en weer verder snurken .

Dan komen we thuis weer een grote ronde voor het eten even lekker spelen en rauzen dan gaan wet eten en mazzel ook . En dan ligt het er een beetje aan mijn rug of we nog veel doen . Vaak nog een paar oefeningen van doggydance of lekker wandelen maar dat wordt in de winter altijd veel minder omdat ik dan erg last van de rug heb.

Verder denk ik dat het hem niet uitmaakt wandelen of even mee naar ouders of winkel hij vindt alles even leuk.

Dit zal zeker per hond verschillen maar ik denk ook hoe het ze geleerd is
als ik naar mijn schoonmoeder kijk die moet om het anderhalf uur wat met die hond doen. Nou dat zou ik niet kunnen he dat dwangmatige gedoe ook als ze ergens is ik moet nu weg want de hond.
Mazzel hebben we gekregen toen ik net met mijn rug zat die weet zich prima aan te passen als het eens een weekje minder is hoor.
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Rossi vind de kleine rondjes niks aan.
Dat kan ik duidelijk merken aan haar.

Vooral nu het s'ochtends donker is ... ze heeft moeite met opstaan en vraagt zich waarom ik in vredesnaam zo graag een rondje wil lopen in het donker :denken: :pffff:

Ze kan wel elke wandeling los dankzij de vele mogelijkheden hier in de buurt. Maar in het donker heeft ze daar niet zo'n trek in, dan rent ze 1 keer op een neer over het veld en dan vind ze het wel weer goed.

Maar als het licht is vind ze het heerlijk, lekker achter de eenden aan, met stokken spelen.
Ik doe eigenlijk nooit "even plassen en weer naar huis".
Maar dat ligt vooral aan de omgeving hier denk ik, omdat ze elke wandeling los kán, doe ik dat ook.
Afbeelding
Hector
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duits herder werklijn wolfsgrauw

Ongelezen bericht door Hector »

ik werk veel met mijn honden endus hebben ze hun "uit-uit-uit" elke dag wel! En de dagen dat ik niet werk gaan we iets extra's doen.

als ik in de nacht heb gewerkt gaan we elke ochtend ff uitwaaien op een heide waar ze ff 15 min kunnen uitrennen en weer hond zijn.

Ik doe zelf NIET aan urenlange plas en poep uitlaatrondes omdat mijn honden poepen en plassen op commando.
Endus behoefte "wandeling" is alleen voor behoefte en duurt 5 min.
En daarnaast komt de uit-uit en dat ligt eraan waar ik zin in heb.
Afbeelding
Hector
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duits herder werklijn wolfsgrauw

Ongelezen bericht door Hector »

Nanna schreef:
Hector schreef:...waar ze ff 15 min kunnen uitrennen en weer hond zijn.

Ik doe zelf NIET aan urenlange plas en poep uitlaatrondes omdat mijn honden poepen en plassen op commando.
Deze zaken kan ik niet met elkaar rijmen.
Wat is er hond zijn aan op commando schijten? Mijn honden wandelen wel uren per dag in het bos en mogen piesen en poepen wanner ze dat schikt.
Maar omdat jouw hond op commando kakt kan ie wel toe met een kwartiertje lopen. Tragisch.
Moet je zelf ook op commando schijten?
haha je leest het door mekaar meid :wink:
ivm met mijn werk kan ik het niet veroorloven als mijn honden tegen elke object aan poepen en plassen :wink:
Poep kan ik opruimen, maar plas word wat lastig :wink:

Mijn honden zijn de HELE nacht aan het werk en zijn flink gevloerd in de ochtend. Dus mogen ze ff 15 min lekker uitrennen (nadat hun hebben geplast en gepoept :wink: ) om lekker ff uit te kuren.
Daarna is het slaaptijd en als ze opstaan is het eerst plassen poepen en daarna gaan we naar bos of iets dergelijks...

Als ik een huishondje had mochten ze ook lekker plassen en poepen waar ze willen, maar het zijn ook werkhonden en denk niet dat mijn baas het leuk vind als mijn hond bij elk steentje, huisje, hoekje een plas achterlaat :wink:
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Ik begreep hem ook verkeerd hoor :denken:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”