Het punt is, dat je het moeilijk na kunt gaan juist omdát de hond al het één en ander gewend is. Natuurlijk gaat een actieve, energieke, werklustige hond flippen als hij opeens zijn normale trainingen niet doen mag!
Of een hondje dat van jongs af aan gewend is dagelijks ver en veel te rennen in het bos zich vervelen als hij opeens niet meer kan..
Daar staat tegenover dat ik óók denk dat er wel degelijk verschillen zullen zijn en dat het een stuk moeilijker is een actieve werkhond aan te leren weinig te doen (zal vaak ook mislukken) dan een lekker luie hond een stuk te laten wandelen.
Hier kan ik mijn Bonha gewoon nooit mee ruitlaten, als ik zou willen. Ze geeft nooit aan dat ze uit móet, tenzij ze ziek is en diarree blijkt te hebben.
Ze kan gewoon 12-14 uur zonder uitgelaten worden, als je zelf niet besluit dat het tijd is om te gaan. Naar het hoekje op en neer en weer naar huis, geen probleem. Het park alléén vindt ze niks aan, dus een rondje hoeft wat haar betreft niet, tenzij we daarna de stad uitlopen of op een bankje gaan zitten rondkijken. Maar....dan lijkt ze misschien wel een luie slome doos, die niet wil wandelen (haar rug even daar gelaten natuurlijk), maar zet je dezelfde hond voor een auto met opengesperde deur, dan weet ze niet hoe snel ze binnen moet zijn om naar het bos te gaan! (Of al het andere "mee", want dat is inderdaad gewoon het leukste wat er is!)
Ze moet van mij lopen, ook rondjes park, en nu die kleine (:N:) er is, vindt ze het ook weer wat interessanter. Ga ik met haar aangelijnd iets heel anders doen (buurtwandeling op de stoep), dan leeft ze weer op, want dat is minder saai dan dat saaie parkje!
Met andere woorden, om het wandelen alléen hoeft het niet, om te ruiken, snuffelen en even ogen en neus wat nieuwigheden te laten zien zeer zeker wel!
Yanthemuis daarentegen, heeft werklust. Die had ik hyperdepieper kunnen laten worden, door haar lekker veel te vermoeien en te trainen en te spelen en moeilijke opdrachten te bedenken om dat drukke geestje van haar veel vertier te bieden. Ik heb er echter voor gekozen dat niet te doen, en juist in de opgroeifase langere periodes van rust in te brengen, wat madam zelf echt niet opzoekt. En ja, ze wordt dat soms erg vervelend (maar schikt zich wel). Maar ik heb wel bereikt dat de dolgedraaide gillende bijtende springende pup heeft geleerd dat er ook zoiets is als rust, en dat ze niet altijd elke seconde van de dag op hoeft te letten, omdat het baasje dat wel doet.
Dat had ik in haar geval waarschijnlijk niet gekund, zonder bench!!(:N:)
Ik kom wel eens mensen tegen die roepen: Je moet veeeel met haar doen, rennen, fietsen, zwemmen, echt moe maken! Mijn idee is dat dat onzin is. Dat veel rennen geen rust geeft aan de geest, alleen veel conditie van de spieren

Ik ben dus zoekend naar iets voor de geest liever dan veel beweging. Natuurlijk moet een gezonde hond lekker veel kunnen lopen, en ik denk dat Yanthe dagelijks zeker anderhalf tot twee uur speelt en rent, met inbegrip van één langere wandeling voor wat rechtlijnigere beweging en nieuwe luchtjes. En ook ik merk het aan Yanthe als ze een dag niet gelopen heeft, maar ze is dan ook in de groei. Die pootjes willen strekken en rekken en springen en vaart maken! Ze gaat in huis echt vervelend doen als ze te weinig beweging heeft gehad...
Ik hoop dat ze als ze uitgegroeid is, inderdaad zo zal zijn dat ze, als het een dag niet uitkomt, niet tegen de muren op klimt. Als ze zo werklustig blijft zal ik met haar gaan werken, maar de rust komt naar mijn idee niet uit 3 uur loslopen per dag. Die moet elders vandaan komen.
Wat niet wegneemt dat ik zeker veel en meer met haar zal wandelen, want daar houd ik zelf ook erg veel van, en ik vind het toch ook erg belangrijk. We gaan ook zeker langs de fiets waarschijnlijk!
Verder staat het natuurlijk buiten kijf dat er grote ras- en individuele verschillen zijn!