Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

stinksokken gevonden

Moderator: moderatorteam

Hamilton
Zeer actief

stinksokken gevonden

Ongelezen bericht door Hamilton »

Ik wil met Andra aan het "Clean Boot "speuren gaan beginnen, daar het "zweetwerk" aan zoveel nieuwe regels gebonden is, dat het voor een amateur bijna onmogelijk is om nog ergens oefensporen te volgen :jank:
Dus wat info over het clean boot gevraagd en vanmiddag een oefenspoortje "neergelegd" van ongeveer 100 meter en aan het begin en einde een (gedragen) sok van mijzelf neergelegd.
Terug naar huis, andere schoenen aangedaan, Andra opgehaald en naar de plek gebracht waar het spoor begon.
Zweethalsband en lijn ( van Svear, die keek al blij toen ik deze lijn tevoorschijn haalde) aangedaan en haar aan de sok laten ruiken.
Onderwijl op de grond wijzen en een gebaar naar voren maken met de tekst "zoek de loper".
Ondanks dat er een hond verderop liep, pakte ze toch stukjes spoor op en bij de boom aangekomen waar de andere sok verstopt lag, begon ze heel enthousiast te zoeken tot ze hem had :ok:
Ik heel blij en trots op haar en even gespeeld met een apart speeltje.

Aangeraden werd om niet met voer te belonen, omdat met de echte sporen er 3 personen op rij staan en ze dan de spoorloper moet aanwijzen, zou deze voer bij zich hebben , dan is het te gemakkelijk.

Dus dit gaan we uitbouwen :ok:
En het is een stuk gemakkelijker te doen dan zweetsporen neerleggen
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Leuke bezigheid!
toch een vorm van zweet(sokken)werk.:wink:
Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Hamilton
Zeer actief

Elmar schreef:Leuke bezigheid!
toch een vorm van zweet(sokken)werk.:wink:
Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
ha, zo had ik het nog niet bekeken :ok:
Afbeelding
Nel en Nisvan
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Ik ben zelf dol op speuren met de hond, heel leuk (ipo). Met zweetwerk ben ik niet bekend, maar klinkt erg leuk. Alleen dat van die sokken dan he :mrgreen: :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: stinksokken gevonden

Ongelezen bericht door ranetje »

Hamilton schreef:Ik wil met Andra aan het "Clean Boot "speuren gaan beginnen, daar het "zweetwerk" aan zoveel nieuwe regels gebonden is, dat het voor een amateur bijna onmogelijk is om nog ergens oefensporen te volgen :jank:
Dus wat info over het clean boot gevraagd en vanmiddag een oefenspoortje "neergelegd" van ongeveer 100 meter en aan het begin en einde een (gedragen) sok van mijzelf neergelegd.
Terug naar huis, andere schoenen aangedaan, Andra opgehaald en naar de plek gebracht waar het spoor begon.
Zweethalsband en lijn ( van Svear, die keek al blij toen ik deze lijn tevoorschijn haalde) aangedaan en haar aan de sok laten ruiken.
Onderwijl op de grond wijzen en een gebaar naar voren maken met de tekst "zoek de loper".
Ondanks dat er een hond verderop liep, pakte ze toch stukjes spoor op en bij de boom aangekomen waar de andere sok verstopt lag, begon ze heel enthousiast te zoeken tot ze hem had :ok:

Aangeraden werd om niet met voer te belonen, omdat met de echte sporen er 3 personen op rij staan en ze dan de spoorloper moet aanwijzen, zou deze voer bij zich hebben , dan is het te gemakkelijk.

Wat leuk dat het zo goed ging. :ok:

Wordt ze dan door de "loper" beloond als ze die goed heeft aangewezen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hamilton
Zeer actief

Re: stinksokken gevonden

ranetje schreef:
Hamilton schreef:Ik wil met Andra aan het "Clean Boot "speuren gaan beginnen, daar het "zweetwerk" aan zoveel nieuwe regels gebonden is, dat het voor een amateur bijna onmogelijk is om nog ergens oefensporen te volgen :jank:

Wat leuk dat het zo goed ging. :ok:

Wordt ze dan door de "loper" beloond als ze die goed heeft aangewezen?
hoe dat precies gaat weet ik nog niet, maar ik denk het wel, daarom mag je ook niet met lekkers belonen omdat de loper dat dan ook moet doen en aangezien de brakken neuzen erg goed zijn, wijzen ze de brokjes al van te voren aan :mrgreen:

bij de zweetsporen, kreeg Svear wel een eetbare beloning (vlees), die ik dan snel onder het vel verstopte als hij het "stuk"gevonden had :ok:
Afbeelding
Nel en Nisvan
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik had bij zweet lopen ook wat lekkers op het eindpunt liggen.

Dit spoor lijkt me iets eenvoudiger om uit te leggen dan een zweetspoor inderdaad :ok:
Het leren volgen van het spoor maakt op zich niet veel uit denk ik?
Een spoor is een spoor.......................?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hamilton
Zeer actief

ranetje schreef:Ik had bij zweet lopen ook wat lekkers op het eindpunt liggen.

Dit spoor lijkt me iets eenvoudiger om uit te leggen dan een zweetspoor inderdaad :ok:
Het leren volgen van het spoor maakt op zich niet veel uit denk ik?
Een spoor is een spoor.......................?
een spoor is idd een spoor, en vooral het uitzetten ervan is een stuk makkelijker.
De zweetsporen werden voor ons neergelegd, een dag van te voren, maar gingen dwars door een stuk bos heen, en niet elke boswachter zit daarop te wachten, dan je eerst dwars door de bossages loopt en een dag later weer, dan met hond en meerdere mensen die kijken hoe jij en de hond werkt, om daar weer van te leren.Trouwens, iemand anders zet het spoor uit, anders loopt je hond misschien wel op jouw geur ipv het zweetspoor.

Bij "clean boot" kan ik zelf gaan lopen, naar huis om de hond op te halen en het spoor te volgen, dit kan ik overal doen en geen boswachter die boos wordt.
Later worden de tussenliggende tijden natuurlijk langer, en gaat iemand anders het spoor lopen, maar eerst moet ze "begrijpen"wat ze aan het doen is.

afgelopen week liet Andra zien dat haar neus goed is( twijfelde ik ook niet aan) want zo'n 800 meter voor ons liep een speelmakkertje van haar, ik had het baasje al gezien, Andra niet.
ineens neus op de grond, staart vloog er bijna van af, en al stofzuigerend ging ze heen er weer, pikte het spoor op en begon te "gillen"
Toen heb ik de lange lijn er maar aangeklikt en haar vrij gegeven, binnen no time had ze Tosca ingehaald :ok:
Afbeelding
Nel en Nisvan
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”