Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Advies: Katten en nieuwe hond
Moderator: moderatorteam
- Tippie
- geregistreerd lid
Advies: Katten en nieuwe hond
Wie heeft er ervaring en tips voor mij voor de introductie van een hond met al aanwezige katten?
Mijn katten zijn geen honden gewend. Dit zou mijn eerste hond worden.
Mijn katten zijn geen honden gewend. Dit zou mijn eerste hond worden.
-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Tippie
- geregistreerd lid
- Marin
- Actief
Ik kan je alleen vertellen over mijn ervaring met een volwassen hond die zo af en toe bij katten was en mijn twee katten die totaal geen honden gewend waren.
De eerste week heeft het twee zwaar beledigde en kwaaie katten opgeleverd en nu drie weken later gaat het goed. 1 van de katten is gewoon de baas en de rest accepteerd dit maar wil natuurlijk niet zeggen dat dit in alle gevallen zo zou gaan.
De eerste week heeft het twee zwaar beledigde en kwaaie katten opgeleverd en nu drie weken later gaat het goed. 1 van de katten is gewoon de baas en de rest accepteerd dit maar wil natuurlijk niet zeggen dat dit in alle gevallen zo zou gaan.
- Tippie
- geregistreerd lid
- Marin
- Actief
-
blondie
- Zeer actief
Zo ging het bij mij ook idem, 1 kat de baas en de ander moest echt even wennen.. maar ze waren wel vertrouwd genoeg om gewoon in de woonkamer te komen.. je hoort ook genoeg mensen waar de katten zich inene niet meer laten zien..Marin schreef:Ik kan je alleen vertellen over mijn ervaring met een volwassen hond die zo af en toe bij katten was en mijn twee katten die totaal geen honden gewend waren.
Bijvoorbeeld nu ik de tweede hond erbij heb bleef 1 kat echt uit huis, nu komt hij weer binnen ed.. maar ik moet hem echt de woonkamer intillen.. en dan staan er twee stuiterballen bij m die m aflikken.. dat vind ie weer niets.. dus moet ik het echt wel even voor hem opnemen en de honden hun plaatsen wijzen zodat hij lekker rustig kan liggen... die andere kat mept zelf wel van zich af als hij het zat is..
Het blijft gewoon afwachten hoe de katten reageren op de hond.. ik had wel uit voorzorg bij de kennismaking met hond 1 de buitendeuren gesloten.. ik wilde niet dat ze in blinde paniek zouden vluchten om nooit meer terug te komen..
wel voldoende vlucht en schuilmogelijkheden hadden ze als ze die vluchtweg wilden hebben..
De hond in kwestie had ook veel respect voor katten... deze tweede speelde altijd met de kat in huis.. die was als kitten met 3 duitsers opgegroeid en speelde dus echt met ze.. dat doen die van mij niet en die vinden haar dus echt eng opdringerig en onvoorspelbaar in hun ogen.. zij wil alleen vriendjes zijn maar doet dat wat op een onstuimige manier
- Marin
- Actief
Dat had ik ook gedaan alhoewel ze nu in de tuin juist veel leuker met elkaar om gaan dan binnen.blondie schreef: Het blijft gewoon afwachten hoe de katten reageren op de hond.. ik had wel uit voorzorg bij de kennismaking met hond 1 de buitendeuren gesloten.. ik wilde niet dat ze in blinde paniek zouden vluchten om nooit meer terug te komen..![]()
wel voldoende vlucht en schuilmogelijkheden hadden ze als ze die vluchtweg wilden hebben..
-
blondie
- Zeer actief
Met de eerste hond en de katten in de tuin gaat het hier ook idd leuk, ze lopen met elkaaar op ed, begroeten elkaar tijdens de wandelingMarin schreef:Dat had ik ook gedaan alhoewel ze nu in de tuin juist veel leuker met elkaar om gaan dan binnen.blondie schreef: Het blijft gewoon afwachten hoe de katten reageren op de hond.. ik had wel uit voorzorg bij de kennismaking met hond 1 de buitendeuren gesloten.. ik wilde niet dat ze in blinde paniek zouden vluchten om nooit meer terug te komen..![]()
Maar de teef is nogal onstuimig wat de katten op de vlucht doet slaan en dan wil ze erachter aanstieren... dus die hou ik buiten nog even aan de lijn tot ze leert niet zo erachteraan te jagen of in ieder geval ze rustig benaderd...
-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
- Aantal honden: 1
Mijn eerste hond was een volwassen jachthond uit het asiel. Ik had toen ook 2 Siamezen.
Ik heb de hond aan de riem de kamer ingelaten en zo de boel rustig laten verkennen, de poezen had ik al op de trap gezet, dit omdat ik niet wilde dat ze lagen te slapen terwijl de hond binnenkwam. Ik was bang dat ze dan zouden schrikken en wegvluchten waardoor het een groot feest zou worden.
En toen gepraat
met mijn liefste stemmetje tegen de hond en de poezen.
Poezen zijn erg nieuwsgierig en als de hond ze met rust laat dan kunnen ze het niet laten om dat nieuwe monster eens goed te bekijken. Als ze dat gaan doen dan is het belangrijk dat de hond rustig blijft zodat de poezen niet schrikken dus brokje, brokje,brokje. Het is bij mij goed gelukt want een paar weken later lagen zij met zn drieen in 1 mand.
Het belangrijkste is dat alles rustig gebeurd. Natuurlijk hangt ook veel af van het karakter van alle dieren.
Succes!!!!
Ik heb de hond aan de riem de kamer ingelaten en zo de boel rustig laten verkennen, de poezen had ik al op de trap gezet, dit omdat ik niet wilde dat ze lagen te slapen terwijl de hond binnenkwam. Ik was bang dat ze dan zouden schrikken en wegvluchten waardoor het een groot feest zou worden.
En toen gepraat
Poezen zijn erg nieuwsgierig en als de hond ze met rust laat dan kunnen ze het niet laten om dat nieuwe monster eens goed te bekijken. Als ze dat gaan doen dan is het belangrijk dat de hond rustig blijft zodat de poezen niet schrikken dus brokje, brokje,brokje. Het is bij mij goed gelukt want een paar weken later lagen zij met zn drieen in 1 mand.
Het belangrijkste is dat alles rustig gebeurd. Natuurlijk hangt ook veel af van het karakter van alle dieren.
Succes!!!!

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- willem2007
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
wij hadden ook al 2 katten en hebben dus later een hond (pup) genomen..
dit ging eigenlijk best goed.
1 kat was wel erg gestressed en heeft de eerste dagen af en toe overgegeven, maar omdat wij ze alle ruimte gaven ging het best aardig... Je moet het niet forceren.
De katten bleven helaas wel bang voor de hond, maar ze gaan gewoon hun eigen gang. 1 kat is een paar maanden terug overreden en toen hebben we toch besloten weer een kitten erbij te nemen..dit gaat wel echt super
!
Het blijft altijd afwachten denk ik..maar laat de katten hun gang gaan en rustig wennen aan de nieuwe situatie. Neem ook een bench waar de hond in kan als hij slaapt, heb gemerkt dat de katten dat door hebben. ze komen dan even ruiken en weten dat de hond niet bij hun kan komen.
Veel succes

dit ging eigenlijk best goed.
1 kat was wel erg gestressed en heeft de eerste dagen af en toe overgegeven, maar omdat wij ze alle ruimte gaven ging het best aardig... Je moet het niet forceren.
De katten bleven helaas wel bang voor de hond, maar ze gaan gewoon hun eigen gang. 1 kat is een paar maanden terug overreden en toen hebben we toch besloten weer een kitten erbij te nemen..dit gaat wel echt super
Het blijft altijd afwachten denk ik..maar laat de katten hun gang gaan en rustig wennen aan de nieuwe situatie. Neem ook een bench waar de hond in kan als hij slaapt, heb gemerkt dat de katten dat door hebben. ze komen dan even ruiken en weten dat de hond niet bij hun kan komen.
Veel succes
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Onze katten waren al 5 jaar toen we scooby erbij namen, allebei zwaar beledigd.
Na een paar weken was het met 1 van de katten al goed, de andere(de baas) heeft de hond wel geaccepteerd maar nooit leuk gevonden(nu nog niet).
Na 6 jaar pup erbij en toen was het aantal katten gegroeid.Daar nooit problemen mee gehad.
Nu djenna erbij is gekomen, zijn de katten wel wat feller, maar djenna is ook erg lomp.
Toen we scooby hadden hebben we er 2 volw.katten bij genomen die als vondeling in het asiel zaten.
Deze hebben beide na ee tijdje geaccepteerd dat er een hond was.
De een loopt rustig op honden af om kopjes te geven, de ander slaat uit als de hond te dihtbij komt.
Na een paar weken was het met 1 van de katten al goed, de andere(de baas) heeft de hond wel geaccepteerd maar nooit leuk gevonden(nu nog niet).
Na 6 jaar pup erbij en toen was het aantal katten gegroeid.Daar nooit problemen mee gehad.
Nu djenna erbij is gekomen, zijn de katten wel wat feller, maar djenna is ook erg lomp.
Toen we scooby hadden hebben we er 2 volw.katten bij genomen die als vondeling in het asiel zaten.
Deze hebben beide na ee tijdje geaccepteerd dat er een hond was.
De een loopt rustig op honden af om kopjes te geven, de ander slaat uit als de hond te dihtbij komt.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
andor 12-04-2001/10-09-2009
- Mi
- Actief
Mijn vorige hond had ik als 3 jarige uit het asiel toen ik al een 1 jarige poes in huis had die niet bekend was met honden.
Ik wou perse een volwassen hond en heb het asiel afgezocht naar een hond waarmee het klikte en een van de voorwaarde was dat hij met katten moest kunnen.
Eenmaal thuis heb ik poes op de trap gezet zodat ze naar boven kon en ik heb haar een weekje binnen gehouden omdat ik zeker wilde zijn dat ze terug zou komen, vond dat deel namelijk wel beetje eng.
Mijn hond had geen rem wat dat aangaat en wou constant naar de poes toe en m'n hond kon trappen lopen had ik al snel ontdekt.
Ik heb boven aan de trap een kinderrekje geplaatst waar poes onderdoor kon en hond niet verder kon.
Boven was helemaal haar afdeling en beneden heb ik wel de kattenbak gezet zodat ze een reden had om toch naar beneden te komen.
De eerste dag was ze écht niet blij, en een week even wennen, maar het was al redelijk snel duidelijk dat die twee wel met elkaar konden leven.
Het heeft wel een aantal maanden gekost dat ze midden op de vloer in de kamer bleef liggen als hij haar naderde en niet meer op of om keek als m'n hond druk stond te doen (dat deed hij vrijwel constant wat dat aangaat, was een lichtelijke adhd hond
)
Ik wou perse een volwassen hond en heb het asiel afgezocht naar een hond waarmee het klikte en een van de voorwaarde was dat hij met katten moest kunnen.
Eenmaal thuis heb ik poes op de trap gezet zodat ze naar boven kon en ik heb haar een weekje binnen gehouden omdat ik zeker wilde zijn dat ze terug zou komen, vond dat deel namelijk wel beetje eng.
Mijn hond had geen rem wat dat aangaat en wou constant naar de poes toe en m'n hond kon trappen lopen had ik al snel ontdekt.
Ik heb boven aan de trap een kinderrekje geplaatst waar poes onderdoor kon en hond niet verder kon.
Boven was helemaal haar afdeling en beneden heb ik wel de kattenbak gezet zodat ze een reden had om toch naar beneden te komen.
De eerste dag was ze écht niet blij, en een week even wennen, maar het was al redelijk snel duidelijk dat die twee wel met elkaar konden leven.
Het heeft wel een aantal maanden gekost dat ze midden op de vloer in de kamer bleef liggen als hij haar naderde en niet meer op of om keek als m'n hond druk stond te doen (dat deed hij vrijwel constant wat dat aangaat, was een lichtelijke adhd hond
- Tippie
- geregistreerd lid
Heel erg bedankt voor alle ervaringen en tips.
Ik heb inmiddels een aardig idee hoe ik het aan zou kunnen gaan pakken (heb vluchtwegen en een bench en katten eerst de kamer uit voordat hond komt)
Ik neig toch ook sterk naar een pup. Dieren voelen toch altijd aan wanneer ze te maken hebben met een volwassen hond of met een heel jong dier. Ik heb sterk het gevoel dat een pup indd minder problemen zal geven en veel sneller geaccepteerd zal worden hier, omdat het gewoon minder bedreigend is. Mijn oudste kat (die vermoedelijk de meeste problemen zal gaan geven, want ze is nogal terretoriaal, is een Maine Coon) is bv erg dol op jonge dieren. Ze pikte de kittens in van mijn andere kat, begon de jonge konijnen te wassen en is dol op baby's. En een pup zit natuurlijk automatisch onderaan in de hierarchie.
Ik heb inmiddels een aardig idee hoe ik het aan zou kunnen gaan pakken (heb vluchtwegen en een bench en katten eerst de kamer uit voordat hond komt)
Ik neig toch ook sterk naar een pup. Dieren voelen toch altijd aan wanneer ze te maken hebben met een volwassen hond of met een heel jong dier. Ik heb sterk het gevoel dat een pup indd minder problemen zal geven en veel sneller geaccepteerd zal worden hier, omdat het gewoon minder bedreigend is. Mijn oudste kat (die vermoedelijk de meeste problemen zal gaan geven, want ze is nogal terretoriaal, is een Maine Coon) is bv erg dol op jonge dieren. Ze pikte de kittens in van mijn andere kat, begon de jonge konijnen te wassen en is dol op baby's. En een pup zit natuurlijk automatisch onderaan in de hierarchie.
- Bief
- Actief
Heb 2 binnenhuispoezen en Irma komt iedere avond binnen, Bief de kater laat toe dat Irma binnen is maar zal waarschijnlijk nooit dikke vriendjes met haar worden. Teigetje, een kattinneke, wacht Irma iedere avond op om kopjes te geven en te knuffelen. Irma is soms wat te omstuimig en dan moet ik haar intomen. In het begin sloeg Bief constant achter Irma's neus en blaasde hij naar Irma. Dat is nu over, maar van grote liefde kan ik niet spreken.
je ziet Gipsy, Irma & Droopy op de avatar.