Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Als je castreert, wanneer dan?
Moderator: moderatorteam
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als je castreert, wanneer dan?
Er zijn redelijk wat topics (nu twee actuele) die gaan over de motiviatie om al dan niet te castreren en met name de voor- en nadelen.
Nu geef ik puppyles en een van mijn cursisten kwam met het verhaal dat haar dierenarts haar aanbevolen had het teefje vóór de eerste loopsheid te laten steriliseren. Voor zover zij wist had hij niet gezegd wanneer dat dan moest. De laatste les maakte ik haar erop attent dat het teefje waarschijnlijk binnenkort loops zou gaan worden en vervolgens zegt ze dus dat ze dan maar snel een afspraak zal maken voor de castratie.
Nog even los van het feit dat ze twijfelt tussen volledige castratie en via laparoscopie uitsluitend de eierstokken te verwijderen, vraag ik me serieus af of er inderdaad dierenartsen zijn die zo vlak voor de loopsheid een teefje steriliseren?
En waarom ook al voor die eerste loopsheid? Mij is altijd vertelt dat àls je het dan wil, het het bestje tussen de 1e en 2e loopsheid in gedaan kan worden. Wat zijn hier jullie meningen en ervaringen mee?
Nu geef ik puppyles en een van mijn cursisten kwam met het verhaal dat haar dierenarts haar aanbevolen had het teefje vóór de eerste loopsheid te laten steriliseren. Voor zover zij wist had hij niet gezegd wanneer dat dan moest. De laatste les maakte ik haar erop attent dat het teefje waarschijnlijk binnenkort loops zou gaan worden en vervolgens zegt ze dus dat ze dan maar snel een afspraak zal maken voor de castratie.
Nog even los van het feit dat ze twijfelt tussen volledige castratie en via laparoscopie uitsluitend de eierstokken te verwijderen, vraag ik me serieus af of er inderdaad dierenartsen zijn die zo vlak voor de loopsheid een teefje steriliseren?
En waarom ook al voor die eerste loopsheid? Mij is altijd vertelt dat àls je het dan wil, het het bestje tussen de 1e en 2e loopsheid in gedaan kan worden. Wat zijn hier jullie meningen en ervaringen mee?

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Er wordt tegenwoordig vaak door dierenartsen gezegd dat je het beste voor dat de hond 6 maanden oud is kan castreren.
Dan heb je nooit loopsheden e.d.
Ik ben het daar persoonlijk niet mee eens.
Naar mijn mening moet een hond in ieder geval op een normale manier volwassen kunnen worden.
Nog even afgezien van de risico's die castratie op jonge leeftijd met zich meebrengt. (zie WHG Dierenartsen)
Als de hond nog niet loops is geweest weet je niet of je vlak voor een loopsheid zit of niet
Voor mij is dat nog een extra reden om niet zo vroeg te castreren.
Voor zover ik heb geleerd is een castratie in de hormonaal "onrustige" periode niet zo best voor een hond. Alleen in noodgevallen kan je niet anders.
Geen van mijn DA's (door verhuizingen ken ik er verschillende
) zou castreren in een hormonaal onrustige periode als het niet strikt, medisch, noodzakelijk zou zijn.
Dan heb je nooit loopsheden e.d.
Ik ben het daar persoonlijk niet mee eens.
Naar mijn mening moet een hond in ieder geval op een normale manier volwassen kunnen worden.
Nog even afgezien van de risico's die castratie op jonge leeftijd met zich meebrengt. (zie WHG Dierenartsen)
Als de hond nog niet loops is geweest weet je niet of je vlak voor een loopsheid zit of niet

Voor mij is dat nog een extra reden om niet zo vroeg te castreren.
Voor zover ik heb geleerd is een castratie in de hormonaal "onrustige" periode niet zo best voor een hond. Alleen in noodgevallen kan je niet anders.
Geen van mijn DA's (door verhuizingen ken ik er verschillende

-
- Zeer actief
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
-
- Actief
Voordat we onze Baila lieten castreren (de hele handel eruit), hebben we onze stoute schoenen aangetrokken, en telefonisch 5 dierenartsen om een second opinion gevraagd.
En op basis daarvan, hebben we de ingreep na de 2e loopsheid laten plaatsen.
De uitslag van de telefoonronde (moment van informering was vooor de eerste loopsheid van Baila):
Dierenarts nr 1: stelde voor het meteen te doen, we konden nog diezelfde avond bij hem terecht
Dierenarts nr 2: gaf geen uitsluitsel en liet het besluit aan ons in de trend van: wat jullie maar willen
Dierenarts nr 3: was zeer stellig in haar mening, nadat we haar vertelde dat een dierenarts voorstelde de operatie nu meteen te doen: "Dat wil ik ook wel (met zeeer ironische ondertoon), want dan ben ik er tenminste zeker van dat ik degene ben die de hond opereer en niet een andere arts. Waardoor IK dus de centen binnenkrijg, en niet een andere arts."
Daarnaast wees ze op het belang dat hoe meer de organen ontwikkeld zijn, hoe minder risico tijdens de operatie is. De doorbloeding van in ontwikkeling zijnde organen is namelijk stukken groter (en dus meer risico).
En als laatste legde ze nog iets uit over mogelijke (karakter)ontwikkeling als je de hele handel er te vroeg uit haalt. Kans dat de hond dan niet helemaal goed naar volwassenheid groeit.
Dierenarts nr 4 & 5: sloten aan op arts nr 3.
En de reden da'k her en der ben gaan informeren is dat m'n eigen dierenarts ook stond te springen om te gaan snijden, zoals arts nr 1. Daarnaast kon ik dat mens niet uitstaan zoals ze ongeinteresseerd met m'n hond omging. Dus ben ik overgestapt naar een dierenarts met mening zoals arts nr 3.
En op basis daarvan, hebben we de ingreep na de 2e loopsheid laten plaatsen.
De uitslag van de telefoonronde (moment van informering was vooor de eerste loopsheid van Baila):
Dierenarts nr 1: stelde voor het meteen te doen, we konden nog diezelfde avond bij hem terecht
Dierenarts nr 2: gaf geen uitsluitsel en liet het besluit aan ons in de trend van: wat jullie maar willen
Dierenarts nr 3: was zeer stellig in haar mening, nadat we haar vertelde dat een dierenarts voorstelde de operatie nu meteen te doen: "Dat wil ik ook wel (met zeeer ironische ondertoon), want dan ben ik er tenminste zeker van dat ik degene ben die de hond opereer en niet een andere arts. Waardoor IK dus de centen binnenkrijg, en niet een andere arts."
Daarnaast wees ze op het belang dat hoe meer de organen ontwikkeld zijn, hoe minder risico tijdens de operatie is. De doorbloeding van in ontwikkeling zijnde organen is namelijk stukken groter (en dus meer risico).
En als laatste legde ze nog iets uit over mogelijke (karakter)ontwikkeling als je de hele handel er te vroeg uit haalt. Kans dat de hond dan niet helemaal goed naar volwassenheid groeit.
Dierenarts nr 4 & 5: sloten aan op arts nr 3.
En de reden da'k her en der ben gaan informeren is dat m'n eigen dierenarts ook stond te springen om te gaan snijden, zoals arts nr 1. Daarnaast kon ik dat mens niet uitstaan zoals ze ongeinteresseerd met m'n hond omging. Dus ben ik overgestapt naar een dierenarts met mening zoals arts nr 3.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Re: Als je castreert, wanneer dan?
ook bij de standaard castratie worden alleen de eierstokken verwijderd. tenzij de baarmoeder niet goed is. dat heeft niets met laparoscopisch te makenMirandaH schreef:Nog even los van het feit dat ze twijfelt tussen volledige castratie en via laparoscopie uitsluitend de eierstokken te verwijderen

het is wel het beste te castreren in een hormonaal rustige perioede, en als je dat voor de eerste loopsheid doet weet je dat dus nooit. de ene teef wordt met 6 maanden al loops en de ander pas met anderhalf.

- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat het gros van de gecastreerde teven in mijn omgeving toch echt hun baarmoeder niet meer heeft. Standaard.Hutsje schreef: ook bij de standaard castratie worden alleen de eierstokken verwijderd. tenzij de baarmoeder niet goed is. dat heeft niets met laparoscopisch te maken.
De eigenaresse van de pup in kwestie wil òf alleen de eierstokken eruit (en dan laparoscopisch) òf de hele baarmoeder met inhoud eruit. Sterker nog, ik kreeg de indruk dat het haar vooral om de baarmoeder te doen was, en ze was verbaasd te horen dat bij mijn weten via laparoscopie alleen eileiders worden verwijderd. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

- Hutsje
- Zeer actief
Bij de operatie worden de eierstokken verwijderd. Als de baarmoeder vergroot of niet helemaal in orde lijkt te zijn, wordt deze ook verwijderd. Over het algemeen is het bij de jonge hond niet nodig ook de baarmoeder te verwijderen.
bron:
http://www.dierenkliniekduurstede.nl/ni ... asteef.htm
Als de chirurg geen afwijkingen aantreft van de baarmoeder, dan wordt deze niet verwijderd. Hierdoor wordt het trauma van de ingreep beperkt en treedt sneller herstel op na de operatie. Ook wordt het risico van vergroeiingen in de buikholte verminderd. De angst voor een baarmoederontsteking die sommige mensen hebben, als de baarmoeder in de buikholte achterblijft na castratie, is na uitgebreide studie ongegrond gebleken.
bron:
http://www.hsvtiel.nl/?Clubblad:Dierena ... an_de_teef
bron:
http://www.dierenkliniekduurstede.nl/ni ... asteef.htm
Als de chirurg geen afwijkingen aantreft van de baarmoeder, dan wordt deze niet verwijderd. Hierdoor wordt het trauma van de ingreep beperkt en treedt sneller herstel op na de operatie. Ook wordt het risico van vergroeiingen in de buikholte verminderd. De angst voor een baarmoederontsteking die sommige mensen hebben, als de baarmoeder in de buikholte achterblijft na castratie, is na uitgebreide studie ongegrond gebleken.
bron:
http://www.hsvtiel.nl/?Clubblad:Dierena ... an_de_teef

- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
De huidige visie van de afdeling voortplanting in Utrecht is vóór de derde (of zelfs vierde, maar neem voor de veiligheid even derde) loopsheid, en alleen de eierstokken verwijderen. Dan kan de baarmoeder gewoon blijven zitten.
Andere dingen zijn inmiddels (weer) achterhaald. En de vroeg-castratie heeft meer nadelen dan voordelen (echt jonge pups).

Andere dingen zijn inmiddels (weer) achterhaald. En de vroeg-castratie heeft meer nadelen dan voordelen (echt jonge pups).

groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Alleen eileiders verwijderen is sterilisatie.MirandaH schreef:Mijn ervaring is dat het gros van de gecastreerde teven in mijn omgeving toch echt hun baarmoeder niet meer heeft. Standaard.Hutsje schreef: ook bij de standaard castratie worden alleen de eierstokken verwijderd. tenzij de baarmoeder niet goed is. dat heeft niets met laparoscopisch te maken.
De eigenaresse van de pup in kwestie wil òf alleen de eierstokken eruit (en dan laparoscopisch) òf de hele baarmoeder met inhoud eruit. Sterker nog, ik kreeg de indruk dat het haar vooral om de baarmoeder te doen was, en ze was verbaasd te horen dat bij mijn weten via laparoscopie alleen eileiders worden verwijderd. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
Dit wordt bij de hond eigenlijk nooit gedaan omdat hiermee alleen maar onvruchtbaar gemaakt wordt maar de normale cyclus wel in stand blijft.
Maw de hond wordt wel loops.
- Moos
- Zeer actief
Nee hoor dat is niet waar. Zie bericht van HutsjeEnnath schreef:Alleen eileiders verwijderen is sterilisatie.MirandaH schreef:Mijn ervaring is dat het gros van de gecastreerde teven in mijn omgeving toch echt hun baarmoeder niet meer heeft. Standaard.Hutsje schreef: ook bij de standaard castratie worden alleen de eierstokken verwijderd. tenzij de baarmoeder niet goed is. dat heeft niets met laparoscopisch te maken.
Dit wordt bij de hond eigenlijk nooit gedaan omdat hiermee alleen maar onvruchtbaar gemaakt wordt maar de normale cyclus wel in stand blijft.
Maw de hond wordt wel loops.

sterilisatie is doorknippen/afbinden (weet ik veel hoe ze dat bij honden zouden doen) van de eileiders, net als bij mensen.
Eileiders verwijderen is castratie, eileiders en baarmoeder verwijderen is ook castratie. In beide gevallen wordt de hond niet meer loops. Bij Saar is de baarmoeder ook blijven zitten.

- ranetje
- Zeer actief
Ehhhhh................................. eierstokken verwijderen is castratieMoos schreef:Nee hoor dat is niet waar. Zie bericht van HutsjeEnnath schreef:Alleen eileiders verwijderen is sterilisatie.MirandaH schreef:Mijn ervaring is dat het gros van de gecastreerde teven in mijn omgeving toch echt hun baarmoeder niet meer heeft. Standaard.Hutsje schreef: ook bij de standaard castratie worden alleen de eierstokken verwijderd. tenzij de baarmoeder niet goed is. dat heeft niets met laparoscopisch te maken.
Maw de hond wordt wel loops.![]()
sterilisatie is doorknippen/afbinden (weet ik veel hoe ze dat bij honden zouden doen) van de eileiders, net als bij mensen.
Eileiders verwijderen is castratie, eileiders en baarmoeder verwijderen is ook castratie. In beide gevallen wordt de hond niet meer loops. Bij Saar is de baarmoeder ook blijven zitten.

En dat is ook wat er gebeurd bij een Laparascopie.
Eileiders doen niet anders dan een eitje leiden naar de baarmoeder, verder niks

-
- Zeer actief
Ga je schamenMoos schreef:Nee hoor dat is niet waar. Zie bericht van HutsjeEnnath schreef:Alleen eileiders verwijderen is sterilisatie.MirandaH schreef:Mijn ervaring is dat het gros van de gecastreerde teven in mijn omgeving toch echt hun baarmoeder niet meer heeft. Standaard.Hutsje schreef: ook bij de standaard castratie worden alleen de eierstokken verwijderd. tenzij de baarmoeder niet goed is. dat heeft niets met laparoscopisch te maken.
Maw de hond wordt wel loops.![]()

Als je alleen de eileiders verwijdert blijven de eierstokken achter.
Dan blijft de normale hormoon productie in stand en dan wordt de hond gewoon loops.
Je bent in de war met eierstokken, maar dat zijn andere dingen.

- Moos
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
Bedankt voor je bronvermeldingen Hutsje, alleen doet dat niet af aan wat ik in mijn omgeving waarneem. En als ik ook lees dat Utrecht klaarblijkelijk iets heeeeeeeel anders voorstaat dan de DA in kwestie, dan blijkt maar weer hoezeer de adviezen en visies uiteen lopen.
@Madelief, hoe kom je aan jouw informatie? Ik zou dat graag aan puppymensen kunnen doorgeven als advies, als ze al zo nodig een teef moeten castreren. Maar dan moet ik wel een bronvermelding kunnen geven.
@Madelief, hoe kom je aan jouw informatie? Ik zou dat graag aan puppymensen kunnen doorgeven als advies, als ze al zo nodig een teef moeten castreren. Maar dan moet ik wel een bronvermelding kunnen geven.

- Hutsje
- Zeer actief
de meeste mensen wéten niet eens dat de baarmoeder er nog gewoon zit. die laten hun teef castreren en klaar. ze gaan er gewoon vanuit die die er niet meer zit na castratie (net zoals jij).MirandaH schreef:Bedankt voor je bronvermeldingen Hutsje, alleen doet dat niet af aan wat ik in mijn omgeving waarneem. En als ik ook lees dat Utrecht klaarblijkelijk iets heeeeeeeel anders voorstaat dan de DA in kwestie, dan blijkt maar weer hoezeer de adviezen en visies uiteen lopen.

- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat heeft mevr. Dr. Schaefers-Okkens bij ons verteld in de collegezaalMirandaH schreef:Bedankt voor je bronvermeldingen Hutsje, alleen doet dat niet af aan wat ik in mijn omgeving waarneem. En als ik ook lees dat Utrecht klaarblijkelijk iets heeeeeeeel anders voorstaat dan de DA in kwestie, dan blijkt maar weer hoezeer de adviezen en visies uiteen lopen.

Castratie vóór de eerste loopsheid:
-er is geen goed wetenschappelijk onderzoek gedaan naar verkleinde kans op mammatumoren , maar zij denkt aan de hand van wat er wel al is aan onderzoek, dat het geen invloed heeft. Die latere leeftijdsgrens is wel onderzocht.
-het is wel een makkelijkere ingreep op die leeftijd en
- er is natuurlijk geen enkele kans op pups meer, dus ivm teveel honden...mooie oplossing
mogelijke nadelen:
- anesthesie-risico is verhoogd en daar moet wel specifiek aandacht aan geschonken worden ivm leeftijd
- kans op urine-incontinentie is verhoogd
- sluiting van epifysairlijnen vertraagd
- teruggetrokken vulva, dermatitis rond de vulva en vaginitis, toename urineweginfecties.
MAAR, het gaat nog altijd om de wens van de eigenaar. Dus moet het vooral in overleg met de DA, die de voors - en tegens uitlegt, en met name ook even stilstaat bij rasproblemen (honden groter dan > 30 kilo meer kans op incontinentie, aantal rassen ook (ook kleine)), vachtveranderingen bij castratie etc etc (die laatste maakt niet uit wanneer). Soms beter toch voor de eerste loopsheid, afhankelijk van veel factoren en thuissituatie. Maar voor de gezondheid van de hond hoeft het dus niet.
Overigens gaat het bij de keuze wat haar betreft om drie keuzes. (dus samen bepalen in overleg met DA en eigenaar)
1. loops laten worden
2. eierstokken verwijderen
3. medicamenteus (een zwak progestageen),
En eigenlijk is het weghalen van de baarmoeder "not done" en ze hoopt dat de DA"s in nederland daar echt mee gaan stoppen! Het is nergens voor nodig en een veel grotere ingreep. Doordat de invloed van de eierstokken weg is kan de baarmoeder niet meer ontsteken. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij een (CEH) endometritis gewoon weer verdwijnt na verwijdering van de eierstokken, maar uiteraard moet je als een hond al onsteking heeft gewoon ook die baarmoeder verwijderen.
Er zijn ook DA's die denken dat je bij weghalen van de baarmoeder ook nog meer kans hebt op incontinentie en zijn daarom voor het weghalen van de eierstokken alleen, maar dat is een verkeerde reden. Klinkt best logisch doordat je meer schade aanricht bij de grotere operatie (omdat je de baarmoederhals moet afsluiten) en technisch gezien zou dat misschien ook wel kunnen, maar dan heb je niet zo netjes gewerkt

De achtergrond van de urineincontinentie door castratie is namelijk met name hormonaal, en dus het gevolg van het verwijderen van de eierstokken! Maakt wat dat betreft dus niks uit.
Dus...ik dacht als je advies wilt geven, vertel ik de rest ook even

Ze doet veel onderzoek en heeft ook vele artikelen geschreven dus voor de liefhebbers: google en gij zult vinden (althans, de artikelen waar je inkunt dan).

- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik moet ook wel ergens artikelen hebben over de vroeg-castratie bij hele jonge pups, maar die zou ik dan even moeten zoeken. Maar ik denk (hoop) dat het in nederland nog vrij weinig gebeurd. Dus dat niet veel mensen dit zullen doen.
Het enige voordeel eraan is dat zwerfhondenpopulaties teruggedrongen kunnen worden. Voor andere honden (met eigenaars) is het eigenlijk niet goed, dat blijkt steeds meer en meer.
Het enige voordeel eraan is dat zwerfhondenpopulaties teruggedrongen kunnen worden. Voor andere honden (met eigenaars) is het eigenlijk niet goed, dat blijkt steeds meer en meer.

-
- Zeer actief
En dan te bedenken dat er een aantal "rashonden" fokkers zijn die hun pups uitsluitend gecastreerd meegeven (dus als jonge pup al gecastreerd).Madelief schreef:Ik moet ook wel ergens artikelen hebben over de vroeg-castratie bij hele jonge pups, maar die zou ik dan even moeten zoeken. Maar ik denk (hoop) dat het in nederland nog vrij weinig gebeurd. Dus dat niet veel mensen dit zullen doen.
In Nederland blijft dit beperkt tot een aantal "designer rassen", in de US lijkt het normaal te zijn voor honden die niet specifiek als toekomstige fokhond aangeboden worden.

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dat denk ik ook hoor, de meeste mensen weten niet beter.Hutsje schreef:de meeste mensen wéten niet eens dat de baarmoeder er nog gewoon zit. die laten hun teef castreren en klaar. ze gaan er gewoon vanuit die die er niet meer zit na castratie (net zoals jij).MirandaH schreef:Bedankt voor je bronvermeldingen Hutsje, alleen doet dat niet af aan wat ik in mijn omgeving waarneem. En als ik ook lees dat Utrecht klaarblijkelijk iets heeeeeeeel anders voorstaat dan de DA in kwestie, dan blijkt maar weer hoezeer de adviezen en visies uiteen lopen.
Caja is ook gewoon gecastreerd (durfde vanwege haar ziekte niet naar een andere dierenarts voor laparoscopie)
Bij Caja zag de baarmoeder er goed uit dus die is gewoon blijven zitten.

- ranetje
- Zeer actief
- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
Vind ik een beetje kort door de bocht, ik vraag me af hoe jij kunt weten dat die paar vrienden van mij met gecastreerde teven allemaal niet weten wat er werkelijk met hun hond gebeurd is. Ik ga er verder maar niet op reageren.Hutsje schreef:de meeste mensen wéten niet eens dat de baarmoeder er nog gewoon zit. die laten hun teef castreren en klaar. ze gaan er gewoon vanuit die die er niet meer zit na castratie (net zoals jij).MirandaH schreef:Bedankt voor je bronvermeldingen Hutsje, alleen doet dat niet af aan wat ik in mijn omgeving waarneem. En als ik ook lees dat Utrecht klaarblijkelijk iets heeeeeeeel anders voorstaat dan de DA in kwestie, dan blijkt maar weer hoezeer de adviezen en visies uiteen lopen.

- MirandaH
- Zeer actief
- Contacteer:
@Madelief en Ranetje, bedankt voor de aanvullende info, daar heb ik zeker wat aan.
De reden dat ik het topic geplaatst heb, is dat ik dus juist wel bespeur dat steeds meer dierenartsen adviseren eerder en zelfs dus voor eerste loopsheid te castreren.
Nu zie ik natuurlijk maar gemiddeld zo'n 50-80 puppy-eigenaren per jaar, dus laten we hopen dat dit niet een nieuwe trend is.
De reden dat ik het topic geplaatst heb, is dat ik dus juist wel bespeur dat steeds meer dierenartsen adviseren eerder en zelfs dus voor eerste loopsheid te castreren.
Nu zie ik natuurlijk maar gemiddeld zo'n 50-80 puppy-eigenaren per jaar, dus laten we hopen dat dit niet een nieuwe trend is.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Onze oude DA heeft ons ook aanbevolen Nora voor de eerste loopsheid te steriliseren (jaren geleden dus). We hebben toen verder gevraagd bij andere dierenartsen die het hier geen van allen mee eens waren. Dat hebben we dus ook niet gedaan!
Als ik al zou moeten steriliseren/castreren zou ik het doen als de hond volledig volgroeid is, dus met anderhalf of misschien zelfs twee jaar oud.
Als ik al zou moeten steriliseren/castreren zou ik het doen als de hond volledig volgroeid is, dus met anderhalf of misschien zelfs twee jaar oud.
- CKS
- Zeer actief
Ik heb haar originele artikel gedownload en eens goed bestudeerd. De standaard techniek hier (in Mexico) is - net als in de VS- OVH en niet OVE. De baarmoeder wordt dus altijd meteen geheel verwijderd.Madelief schreef: Ze doet veel onderzoek en heeft ook vele artikelen geschreven dus voor de liefhebbers: google en gij zult vinden (althans, de artikelen waar je inkunt dan).
Nav. dit artikel heb ik eens besloten de proef op de som te nemen. Ik had net weer eens een hondje van straat geplukt - die dus gesteriliseerd moest worden voor haar adoptie. Meet Becky:

(schatje he?)
Mijn eerste indruk: ik was er iets sneller mee klaar dan met een reguliere OVH. De incisie was iets kleiner dan bij een gewone OVH, maar dat scheelt maar een paar centimeter. Dat is natuurlijk ook omdat het een klein hondje is: bij een grotere teef maakt dat meer uit.
Alles bij elkaar was mijn indruk dus redelijk positief. Ik vind dat Dr. Schaefers-Okkens de nadelen van de OVH wat overdrijft maar ach dat is haar te vergeven.
Na de operatie bleek er echter een onwachte complicatie op te treden. Vanaf de operatie tot twee weken erna (gisteren) bleef ze hematuria hebben (bloed in de urine). Dat is niet logisch. Het zou uit de baarmoeder kunnen komen, maar één van de voordelen van de OVE was juist dat er geen baarmoederlijke bloedingen op kunnen treden. Ik was er 100% zeker van dat ik de operatie netjes uitgevoerd had (en mijn vriendin - specialiste zachte weefselchirurgie- stond er met haar neus bovenop en ook zij vond dat ik alles goed gedaan had). Ze gaf wel aan enige pijn in haar buikholte te hebben, en het caudale deel van de buikholte voelde een beetje vreemd aan (hard) maar we zagen toch niet duidelijk wat er aan de hand was.
Nadat het toch niet over ging -ondanks de antibiotica- besloten we toch eens een röntgenfoto te maken: en surprise surprise:

Ok, dat had dus helemaal niets met de operatie te maken!!! Aan de andere kant: als ik de buikholte wel 'gewoon' had open gemaakt (zoals je voor een OVH doet), had ik natuurlijk gezien dat er iets heel vreemds aan de hand was met de blaas, en dan hadden we dit dus meteen gezien.
Vandaag hebben we haar dus voor de tweede keer geopereerd (meteen mijn eerste blaasstenenoperatie

Voor de liefhebbers met een sterke maag ook een linkje naar de foto van de blaas zelf, met de stenen ernaast:
http://i42.photobucket.com/albums/e330/ ... vejiga.jpg
Hoewel dit met de operatie zelf niets te maken heeft, hadden we dit met de reguliere OVH dus wel meteen opgelost, en daarmee hadden we dit hondje de tweede operatie bespaard.
Als je Dr. Schaefers-Okkens nog eens spreekt, kun je haar dan deze situatie voorleggen? Kijken wat zij er van vindt. Ik ben eerlijk gezegd een beetje huivering om weer een OVE te doen, de volgende keer toch maar weer een OVH

Kees
- ranetje
- Zeer actief
Wat een duidelijk beeld geef je Casey
Maar een vraagje van mij.
Als je alleen de eierstokken weg neemt en dat doet via laparascopie dan onderzoek je toch de hele buikholte?
Ook i.v.m. controle van de baarmoeder of die echt kan blijven zitten...........
Zou je de blaas en zijn stenen dan niet tegenkomen?

Als je alleen de eierstokken weg neemt en dat doet via laparascopie dan onderzoek je toch de hele buikholte?
- CKS
- Zeer actief
Ik heb nog nooit een laparoscopische operatie gezien, dus eerlijk gezegd... geen idee. Wel heeft -ik meen- Hanneke2 laatst een artikel geplaatst waarin dit type operaties bij mensen geëvalueerd werd. Dat was bepaald niet positief en was voor mij reden om nog sceptischer naar dit type operaties te kijken. Als ik tijd heb probeer ik dat artikel nog eens te vinden, ok?ranetje schreef:Wat een duidelijk beeld geef je Casey![]()
Groetjes,
Kees
-
- Zeer actief
Nee dat was Hanneke2 niet maar Eline in mijn topic: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 92#3056092Casey schreef:Wel heeft -ik meen- Hanneke2 laatst een artikel geplaatst waarin dit type operaties bij mensen geëvalueerd werd. Dat was bepaald niet positief en was voor mij reden om nog sceptischer naar dit type operaties te kijken
Eline* schreef:Mijn dierenarts opereert niet meer laparoscopisch. Over de hele linie genomen zitten er toch meer risico's aan een laparoscopische operatie volgens hem.(wat overigens ondersteund wordt door onderzoeken in gewone ziekenhuizen bij mensen, zie http://www.dssh.nl/index.php?option=com ... &Itemid=36 ) Ik zou het wel of niet verwijderen van de baarmoeder overlaten aan de arts. Als de hond, even oneerbiedig gezegd, open ligt kan hij prima zien hoe de conditie is van de baarmoeder en dan beslissen of het ding eruit moet of niet. Bij Kiki is ie blijven zitten.