Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verschillen staande jachthonden
Moderator: moderatorteam
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Verschillen staande jachthonden
Ik ben zeer geintresseerd in de staande jachthonden.
Het leukst vind ik: duitse staande korthaar, weimaraner korthaar en vizsla korthaar.
Ik vind ze alle 3 prachtig, en heb het idee dat de vizsla wat slanker van bouw is.
Wie weet wat zo ongeveer de verschillen in karakter zijn tussen deze 3?
Klopt het dat de vizsla wat zachter is, en de andere 2 wat harder?
Lijken ze op elkaar of zijn het echt totaal verschillende honden?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
Het leukst vind ik: duitse staande korthaar, weimaraner korthaar en vizsla korthaar.
Ik vind ze alle 3 prachtig, en heb het idee dat de vizsla wat slanker van bouw is.
Wie weet wat zo ongeveer de verschillen in karakter zijn tussen deze 3?
Klopt het dat de vizsla wat zachter is, en de andere 2 wat harder?
Lijken ze op elkaar of zijn het echt totaal verschillende honden?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
hoi hoi,
ken de rassen een klein beetje.
alle 3 de rassen kunnen tegen een stootje hoor ook de vizsla. hoewel ze je via de vereniging en diverse sites doen laten denken dat het doetjes zijn die je met fluwelen handschoentjes moet aanpakken.
ik heb nu een aantal meegemaakt en het zijn vreselijke gezellige en goed werkende honden waar een goede jachtpassie in zit.
de Duitse korthaar is een harde goed werkende hond die je best een beetje stevig aan kunt pakken. niet allemaal natuurlijk. ligt vaak ook aan de lijnen waaruit ze komen.
de weimaraner ken ik niet zo goed. en dat wat ik van ze ken is niet al te positief. moet er wel bij zeggen dat het een duits gefokte hond was met een te softe baas die hond maar wat liet doen en niet duidelijk en consequent was. hij was vocaal zeer aanwezig in ieder geval.
ik hoop dat je hier iets mee kunt.
gr laura
o ja, van de vizsla is een heel erg leuk forum, http://vizslaxperience.xsbb.nl/
ken de rassen een klein beetje.
alle 3 de rassen kunnen tegen een stootje hoor ook de vizsla. hoewel ze je via de vereniging en diverse sites doen laten denken dat het doetjes zijn die je met fluwelen handschoentjes moet aanpakken.
ik heb nu een aantal meegemaakt en het zijn vreselijke gezellige en goed werkende honden waar een goede jachtpassie in zit.
de Duitse korthaar is een harde goed werkende hond die je best een beetje stevig aan kunt pakken. niet allemaal natuurlijk. ligt vaak ook aan de lijnen waaruit ze komen.
de weimaraner ken ik niet zo goed. en dat wat ik van ze ken is niet al te positief. moet er wel bij zeggen dat het een duits gefokte hond was met een te softe baas die hond maar wat liet doen en niet duidelijk en consequent was. hij was vocaal zeer aanwezig in ieder geval.
ik hoop dat je hier iets mee kunt.
gr laura
o ja, van de vizsla is een heel erg leuk forum, http://vizslaxperience.xsbb.nl/
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020
Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
- samantha!
- Zeer actief
Bedankt voor je antwoord!
Ik kijk regelmatig op het vizsla forum, inderdaad erg leuk forum
De weimaraner staat zowiezo als laatste, die vind ik dus het minst leuk.
Ik denk dat ik dan misschien een beetje een verkeerd beeld heb van de gemiddelde vizsla.
Er staat ook overal dat ze absoluut niet tegen druk of een hardere aanpak kunnen (niet dat ik zo hard ben hoor
)
Ik ken er wel 4, en dat zijn eigenlijk vreselijke watjes :N:
Ze haten kou en regen, en willen dan niet zitten of liggen op commando, of zelfs helemaal niet naar buiten.
Ook zijn ze erg snel onder de indruk van bepaalde dingen.
Maar dat ligt dan misschien wel ook aan de opvoeding en ook welke lijnen het zijn.
Maar de duitse staande is denk ik dan wel wat harder?
Ik kijk regelmatig op het vizsla forum, inderdaad erg leuk forum
Ik denk dat ik dan misschien een beetje een verkeerd beeld heb van de gemiddelde vizsla.
Er staat ook overal dat ze absoluut niet tegen druk of een hardere aanpak kunnen (niet dat ik zo hard ben hoor
Ze haten kou en regen, en willen dan niet zitten of liggen op commando, of zelfs helemaal niet naar buiten.
Maar dat ligt dan misschien wel ook aan de opvoeding en ook welke lijnen het zijn.
-
DeIngenieur
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Duitse Staander
Goedendag, ik kan me in bovenstaande uitspraken niet helemaal vinden vandaar mijn reactie. Ik heb ervaring met Weimaraners en vind absoluut dat u deze niet kunt vergelijken met een Viszla.samantha! schreef:Bedankt voor je antwoord!
Ik kijk regelmatig op het vizsla forum, inderdaad erg leuk forum![]()
Er staat ook overal dat ze absoluut niet tegen druk of een hardere aanpak kunnen (niet dat ik zo hard ben hoor)
Het gaat erom wat wilt u met de hond doen, wat voor een persoon bent u, wat zijn uw omstandigheden, daar draait het om en ook natuurlijk wat vind je mooi.
Mijn mening is als volgt:
Een weimaraner is een pracht hond! Maar heeft een eigen wil ondanks dat ze weldegelijk gehoorzaam zijn. Maar er is altijd een soort twijfel, wel luisteren niet luisteren, zeg maar. Fysiek hele sterke hond die je aardig met een dobermann kan vergelijken, sterk, energiek, snel en kan verdedigend en waaks zijn, deinst niet terug.
Duitse staander is gehoorzamer, minder eigenwijs en vandaar uit "makkelijker", al houd ik er niet van om dat te zeggen om dat alles van veel dingen afhangt. Als u in mijn hart zou kijken zou ik nu zelf een weimaraner willen, alleen met twee meiden van 2 en 4 is dat gewoon niet slim. Daar is een Weimaraner toch te veel met machtstrijd en eigenwijze dingen mee bezig. Vandaar dat wij voor een Duitse staander gaan kiezen waarschijnlijk. Veel brafer maar toch als er wat is, staat er wel een hond!
Een Viszla zie ik (excuus voor diegene die ik nu beledig) als de golden retriever van de staande honden. Vele malen zachter dan bovenstaande twee rassen. Makkelijk(er) te houden en is ook de kleinste van het stel.
Alles is mening en dus kunnen anderen hier heel anders over denken, maar dit is zoals ik er over denk.
Fam. Moerman
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik geloof dat De Ingenieur wel in grote lijnen gelijk heeft.
Een slecht of niet opgevoede Weim is een etterbak.
Een Duitse staande is al iets makkelijker en een Viszla nog makkelijker, en er zijn lijnen (volgens mij een van de grootste kennels en vrij toonaangevend in Nederland) waarvan de honden behoorlijk watjes zijn.
Nou heb ik makkelijk praten want ik zou geen van de drie willen hebben en ik vind de weimaraner absoluut de mooiste en de meest aansprekende, maar het is voor zover ik weet (ik ken meerdere fokkers en vrij veel Weims derhalve) geen makkelijke hond.
Wel een erg goede werker en een beschermende hond ook.
Maar, Jaap, dat is iets wat ik in erg veel jachthonden zie, en ik vind dat ook logisch.
Een jachthond is meer dan alleen een aanwijzer en ophaler, het is een maatje van de jager.
En daar hoort beschermen min of meer automatisch bij, of dat nou de baas of de dooie konijnen betreft.
Daarom moet je ze ook opvoeden, want de meeste jachthonden zijn behoorlijk bemoeizuchtige types
En ik heb absoluut een zwak voor alle groep 7 hondjes!
Een slecht of niet opgevoede Weim is een etterbak.
Een Duitse staande is al iets makkelijker en een Viszla nog makkelijker, en er zijn lijnen (volgens mij een van de grootste kennels en vrij toonaangevend in Nederland) waarvan de honden behoorlijk watjes zijn.
Nou heb ik makkelijk praten want ik zou geen van de drie willen hebben en ik vind de weimaraner absoluut de mooiste en de meest aansprekende, maar het is voor zover ik weet (ik ken meerdere fokkers en vrij veel Weims derhalve) geen makkelijke hond.
Wel een erg goede werker en een beschermende hond ook.
Maar, Jaap, dat is iets wat ik in erg veel jachthonden zie, en ik vind dat ook logisch.
Een jachthond is meer dan alleen een aanwijzer en ophaler, het is een maatje van de jager.
En daar hoort beschermen min of meer automatisch bij, of dat nou de baas of de dooie konijnen betreft.
Daarom moet je ze ook opvoeden, want de meeste jachthonden zijn behoorlijk bemoeizuchtige types
En ik heb absoluut een zwak voor alle groep 7 hondjes!
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Jaap*
- Zeer actief
Nou, dat weet ik zo net nog niet. De meeste staande jachthonden zijn gewoon erg zelfstandig, en zijn niet zo afwachtend naar de baas toe in de regel. En dat zie ik dan meer als oorzaak.Marjoleine schreef:Maar, Jaap, dat is iets wat ik in erg veel jachthonden zie, en ik vind dat ook logisch.
Beschermend gedrag (wat dat dan ook maar moge weze
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Meen je dat nou?Jaap* schreef:Beschermend gedrag (wat dat dan ook maar moge weze) zie ik niet zo vaak bij staande honden moet ik zeggen. Zelfstandig gedrag wel
Ik zie dat erg veel namelijk.
Of ze dan zichzelf beschermen of de baas is soms wel de vraag, en het kan ook nog om dat konijn gaan dat opgehaald is neem ik aan
Maar de meeste staande honden die ik ken en heb zien werken letten erg op de omgeving en de eventuele interactie met de baas (en zichzelf dus) en geven het bv duidelijk aan als er iemand aankomt.
En dat aangeven en dus waarschuwen is voor mij al het begin van beschermen.
Of ze daadwerkelijk wat gaan doen is een andere zaak, dat vershilt heel erg per ras denk ik, maar het waarschuwen en eventueel kabaal schoppen zie ik wel degelijk.
Retrievers daarentegen doen dat totaal niet.
Maar goed, dat is ook niet te vergelijken met een staande hond natuurlijk
-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Ja........daar kan ik niets tegenin brengen.Marie-Josée schreef:Hij staat er dan wel niet bij maar ik vind de Duitse staande langhaar een heerlijke hond.Pittig genoeg om vanalles mee te ondernemen maar ook heel zachtaardig en baasgericht.
Bij mij op de jachttraining zit een Weimaraner langhaar en een korthaar.
De langhaar is wat eigenzinniger, de eigenaar heeft de hond teveel de vrije hand gegeven met de opvoeding en dat was later te merken. De hond ging liever zijn eigen weg en de eigenaar heeft er veel mee moeten werken om de hond baasgericht te maken. Wel een hele lieve hond trouwens. De korthaar is wat consequenter opgevoed en is een hele stabiele, prettige en absoluut geen zenuwachtige hond.
Ik denk wel dat je de Staande Honden consequent en met dwingende maar toch zachte hand op moet voeden want anders gaan zij hun eigen gang/weg.
Ik merk dat ook aan onze Langhaar.
Wij hebben ons teveel laten leiden door zijn lieve puppy kopje en moesten later toch wat strabanter optreden, dus dwingend maar met zachte hand.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja.Langhaar schreef:Ik denk wel dat je de Staande Honden consequent en met dwingende maar toch zachte hand op moet voeden want anders gaan zij hun eigen gang/weg.
Daar zijn ze dan ook eeuwenlang op geselecteerd
Mijn honden mogen trouwens best hun eigen gang gaan, zolang ze maar blijven communiceren.
Dan kan ik op tijd zeggen of het nog steeds akkoord is of niet
-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Helemaal mee eens, zo denken wij er ook over.Marjoleine schreef:Tja.Langhaar schreef:Ik denk wel dat je de Staande Honden consequent en met dwingende maar toch zachte hand op moet voeden want anders gaan zij hun eigen gang/weg.
Daar zijn ze dan ook eeuwenlang op geselecteerd
Mijn honden mogen trouwens best hun eigen gang gaan, zolang ze maar blijven communiceren.
Dan kan ik op tijd zeggen of het nog steeds akkoord is of niet
Wij houden wel van eigen initiatief dat is ook de reden dat wij voor een staande hond gekozen hebben.
Om nog even terug te komen op de Weimaraner en de Vizla.
Nilsson speelt vaak met een Vizla teef.
Dat is een energieke, vriendelijke, gehoorzame iets onderdanige hond.
Van die drie rassen vind ik persoonlijk het karakter van de Vizla het leukste, de andere twee zijn wat rustiger, die Vizla is een en al energie en daar hou ik wel van.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- laura23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen. - Aantal honden: 0
nou personlijk zie ik de vizsla niet als golden retriever onder de staande honden hoor! ik heb met verschillende getraind en het zijn echt geen watjes al doen ze zich zo wel voor! zo ontzettend zacht zijn ze niet, het lijkt wel zo. tja het zijn wel kou kleumen dat wel.DeIngenieur schreef:Goedendag, ik kan me in bovenstaande uitspraken niet helemaal vinden vandaar mijn reactie. Ik heb ervaring met Weimaraners en vind absoluut dat u deze niet kunt vergelijken met een Viszla.samantha! schreef:Bedankt voor je antwoord!
Er staat ook overal dat ze absoluut niet tegen druk of een hardere aanpak kunnen (niet dat ik zo hard ben hoor)
Het gaat erom wat wilt u met de hond doen, wat voor een persoon bent u, wat zijn uw omstandigheden, daar draait het om en ook natuurlijk wat vind je mooi.
Een weimaraner is een pracht hond! Maar heeft een eigen wil ondanks dat ze weldegelijk gehoorzaam zijn. Maar er is altijd een soort twijfel, wel luisteren niet luisteren, zeg maar. Fysiek hele sterke hond die je aardig met een dobermann kan vergelijken, sterk, energiek, snel en kan verdedigend en waaks zijn, deinst niet terug.
Duitse staander is gehoorzamer, minder eigenwijs en vandaar uit "makkelijker", al houd ik er niet van om dat te zeggen om dat alles van veel dingen afhangt. Als u in mijn hart zou kijken zou ik nu zelf een weimaraner willen, alleen met twee meiden van 2 en 4 is dat gewoon niet slim. Daar is een Weimaraner toch te veel met machtstrijd en eigenwijze dingen mee bezig. Vandaar dat wij voor een Duitse staander gaan kiezen waarschijnlijk. Veel brafer maar toch als er wat is, staat er wel een hond!
Een Viszla zie ik (excuus voor diegene die ik nu beledig) als de golden retriever van de staande honden. Vele malen zachter dan bovenstaande twee rassen. Makkelijk(er) te houden en is ook de kleinste van het stel.
Alles is mening en dus kunnen anderen hier heel anders over denken, maar dit is zoals ik er over denk.
Fam. Moerman
de duitse korthaar is een pittige hond die tegen een stootje kan maar in mijn idee niet gehouden kan worden als huishondje. daar moet je echt iets mee doen. neemt geen genoegen met een rondje om.
hetzelfde geld ook voor de andere 2 rassen. toch schikt een vizsla zich makkelijker in het huiselijke leven als de andere 2.
de weim heb ik persoonlijk gewoon niks mee.
enne die discussie zal je altijd houden wie er wat van vind.
binnenkort is er trouwens een wandeling van het vizsla forum uit. misschien leuk om mee te gaan?
gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
-
DeIngenieur
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Duitse Staander
Zo zie je maar meningen....... Alle staande honden hebben veel beweging nodig, begin er anders niets aan!!laura23 schreef:nou personlijk zie ik de vizsla niet als golden retriever onder de staande honden hoor! ik heb met verschillende getraind en het zijn echt geen watjes al doen ze zich zo wel voor! zo ontzettend zacht zijn ze niet, het lijkt wel zo. tja het zijn wel kou kleumen dat wel.DeIngenieur schreef:Goedendag, ik kan me in bovenstaande uitspraken niet helemaal vinden vandaar mijn reactie. Ik heb ervaring met Weimaraners en vind absoluut dat u deze niet kunt vergelijken met een Viszla.samantha! schreef:Bedankt voor je antwoord!
Fam. Moerman
de duitse korthaar is een pittige hond die tegen een stootje kan maar in mijn idee niet gehouden kan worden als huishondje. daar moet je echt iets mee doen. neemt geen genoegen met een rondje om.
hetzelfde geld ook voor de andere 2 rassen. toch schikt een vizsla zich makkelijker in het huiselijke leven als de andere 2.
de weim heb ik persoonlijk gewoon niks mee.
enne die discussie zal je altijd houden wie er wat van vind.
binnenkort is er trouwens een wandeling van het vizsla forum uit. misschien leuk om mee te gaan?
gr laura
Als je ze veel laat doen (rennen, aporteren, jagen, trainen) heb je in huis niks aan ze en liggen ze rustig, ook de WEimaraner hoor!
Onze Weimaraner is echt waaks van beschermen zeg maar, niet alleen blaffen. Als er iemand aan de kinderen komt wordt dat niet geheel gewaardeerd.
Wat wil je, draait het om?
Fam. Moerman
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik zou gewoon eens het boek van Paul de Vos lezen: "Wat een jachthond moet weten".
De staande jachthonden hebben een bepaalde mate van eigenzinnigheid.
Dat zit er in gebakken anders kunnen ze hun werk niet doen.
Werken en veel beweging is voor alle staande jachthonden het beste.
En bewaker?
Er zijn er zat die dat doen, zeker ten behoeve van kinderen.
Wat dat betreft zijn het net honden
Ik vind alle staande jachthonden die goed gefokt zijn, in basis goede werkers die het werk ook nodig hebben en niet alleen het veel uitgaan/lopen met de baas. Heel veel honden zijn vrij zacht van karakter ook al zijn ze hard voor zichzelf.
Opvoeden met duidelijkheid en consequentheid........................
Bij welke hond moet dat niet? Dat geldt voor elke hond toch?
Je zult moeten dealen met de jachtpassie.
Als je daar niet tegen kunt moet je er niet aan beginnen.
De staande jachthonden hebben een bepaalde mate van eigenzinnigheid.
Dat zit er in gebakken anders kunnen ze hun werk niet doen.
Werken en veel beweging is voor alle staande jachthonden het beste.
En bewaker?
Er zijn er zat die dat doen, zeker ten behoeve van kinderen.
Wat dat betreft zijn het net honden
Ik vind alle staande jachthonden die goed gefokt zijn, in basis goede werkers die het werk ook nodig hebben en niet alleen het veel uitgaan/lopen met de baas. Heel veel honden zijn vrij zacht van karakter ook al zijn ze hard voor zichzelf.
Opvoeden met duidelijkheid en consequentheid........................
Bij welke hond moet dat niet? Dat geldt voor elke hond toch?
Je zult moeten dealen met de jachtpassie.
- samantha!
- Zeer actief
Is deze reactie naar mij toe bedoeld?Jaap* schreef:Zoekt u niet meer een waakhond dan een jachthond?
Of lees ik dat verkeerd?
Zoja, dan is het antwoord nee
Even nog wat aanvullingen.
De hond hoeft van mij niet te waken, daar heb ik Max al voor
De hond gaat zeer veel beweging krijgen.
Met Macho wandel ik ongeveer 2 uur per dag, en zijn we 3 avonden en het weekend aan het trainen.
Tijdens wandelingen worden de honden vollop vermaakt zodat ze ook mentaal hun ei kwijt kunnen.
Het is de bedoeling er zeker jachttraining mee te doen (doe ik nu ook met lab), als de hond het leuk vind zou ik ook graag andere sporten erbij doen.
Iedereen bedankt voor de antwoorden.
- samantha!
- Zeer actief
- samantha!
- Zeer actief
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En dan bedoel je natuurlijk: honden in het algemeenranetje schreef:Je zult moeten dealen met de jachtpassie.
Ik wil maar zeggen: alle honden hebben jachtpassie.
Daar hoeven ze niet voor uit een bepaalde rasgroep te komen.
Het kunstje van jachthonden is nou net dat het daar relatief goed bestuurbaar te maken is
Maar ik ken ook uitstekend jagende en stropende herders, om maar eens iets te noemen
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier een Weimaraner eigenaar met 5 totaal verschillende karakters.
Dus ik denk ook dat binnen het ras er veel verschillen zijn.
Ik denk om een goede keuze te maken je eens op bezoek zou moeten gaan bij verschillende fokkers, om zo te zien wat de voor en nadelen van elk van de rassen is. Zo dat het ook niet bepalend is op de honden van 1 persoon
Dus ik denk ook dat binnen het ras er veel verschillen zijn.
Ik denk om een goede keuze te maken je eens op bezoek zou moeten gaan bij verschillende fokkers, om zo te zien wat de voor en nadelen van elk van de rassen is. Zo dat het ook niet bepalend is op de honden van 1 persoon
Groetjes Sylvia

- Jaap*
- Zeer actief
Nee hoor, ik vroeg het me alleen even oprecht af vanwege de kwaliteiten die de ingenieur blijkens de eerste reactie van belang acht. Zonder gekheid dussamantha! schreef:Is deze reactie naar mij toe bedoeld?Jaap* schreef:Zoekt u niet meer een waakhond dan een jachthond?
Of lees ik dat verkeerd?
Zoja, dan is het antwoord nee![]()
Ik denk dat je, als ik je een beetje goed voor de bril heb, niet superveel problemen zult ondervinden met eender welke staande hond dan ook. Met dien verstande dat je het natuurlijk met élke hond slecht kunt treffen.
Maar als je er veel mee onderneemt, met begrip voor het immer alerte karakter en het feit dat afstanden een staande hond meestal niets zeggen, ben je al een heel eind op weg
Voor de rest is het, denk ik, zo dat iedereen z'n eigen ervaringen heeft, en dat je een beetje uit moet kijken om dat dan op een heel ras te betrekken.
En ook, als je verliefd bent op een hond kun je daar meteen al veel meer van hebben. Het is betrekkelijk allemaal.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- samantha!
- Zeer actief
Ik denk ook dat het allemaal wel goed zou komen.Jaap* schreef:Nee hoor, ik vroeg het me alleen even oprecht af vanwege de kwaliteiten die de ingenieur blijkens de eerste reactie van belang acht. Zonder gekheid dus![]()
Ik denk dat je, als ik je een beetje goed voor de bril heb, niet superveel problemen zult ondervinden met eender welke staande hond dan ook. Met dien verstande dat je het natuurlijk met élke hond slecht kunt treffen.
Maar als je er veel mee onderneemt, met begrip voor het immer alerte karakter en het feit dat afstanden een staande hond meestal niets zeggen, ben je al een heel eind op weg![]()
Voor de rest is het, denk ik, zo dat iedereen z'n eigen ervaringen heeft, en dat je een beetje uit moet kijken om dat dan op een heel ras te betrekken.
En ook, als je verliefd bent op een hond kun je daar meteen al veel meer van hebben. Het is betrekkelijk allemaal.
Ik zou juist graag een staande hond willen om het karakter.
Ik vind de retriever ook geweldig, en zou daar ook altijd wel 1 van willen hebben.
Ik wil zeker KNJV training gaan doen, en misschien als de mogelijkheid zich voordoet zelfs iets van veldwerk.
We zullen het zien, waarschijnlijk duurt het toch nog wel een tijdje
Wel leuk om te lezen dat iedereen weer een andere mening heeft over het karakter van een bepaald ras.
Ik ga eens kijken of er binnekort nog activiteiten zijn van een van de 3 rassen waar ik naar toe kan.
Ik ga ook naar de show in Wijchen, daar kan ik ook nog kijken.
- Jaap*
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
Nee dat bedoel ik niet, ook al ken jij stropende herdersMarjoleine schreef:En dan bedoel je natuurlijk: honden in het algemeenranetje schreef:Je zult moeten dealen met de jachtpassie.
Als je daar niet tegen kunt moet je er niet aan beginnen.![]()
Ik wil maar zeggen: alle honden hebben jachtpassie.
Daar hoeven ze niet voor uit een bepaalde rasgroep te komen.
Het kunstje van jachthonden is nou net dat het daar relatief goed bestuurbaar te maken is
Maar ik ken ook uitstekend jagende en stropende herders, om maar eens iets te noemen
Ik heb al veel te vaak meegemaakt dat de zogenaamde "relatief goede bestuurbaarheid" voor mensen die niet met (staande) jachthonden bekend zijn veeeeeeel "relatiever" is dan door rasverenigingen en mensen die al jaren met de honden werken wordt voorgesteld.
Mensen die een herderachtige gewend zijn komen binnen een jaar in de problemen als ze een Staande jachthond als pup in huis halen en zich niet hebben gerealiseerd hoe anders die honden zijn.
Ik zeg niet dat ze moeilijker zijn, maar ze zijn gewoon anders.
De werelden van herder <> staande jachthond zijn totaal verschillend.
- ranetje
- Zeer actief
Je moet naar het werken van de honden gaan kijken.samantha! schreef:
Ik denk ook dat het allemaal wel goed zou komen.
Ik vind de retriever ook geweldig, en zou daar ook altijd wel 1 van willen hebben.
Ik wil zeker KNJV training gaan doen, en misschien als de mogelijkheid zich voordoet zelfs iets van veldwerk.
Wel leuk om te lezen dat iedereen weer een andere mening heeft over het karakter van een bepaald ras.
Ik ga eens kijken of er binnekort nog activiteiten zijn van een van de 3 rassen waar ik naar toe kan.
Daar zie je meer dan op shows
Op 10 november is de NIMROD .
Daar staan de tophonden van het afgelopen seizoen.(geen veldwerk, maar apport)
Ideetje?
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Is inderdaad ook een idee te doen.ranetje schreef: Op 10 november is de NIMROD .
Ideetje?
En volgend jaar misschien ook wat veldwedstrijden bezoeken.
de Weimaraner valt in deze wel buiten de boot
Groetjes Sylvia

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Eigenlijk vind ik de naam langhaar ook misplaatst, een langhaar is eigenlijk kortharig op de oren en de vlag aan de staart en bevedering aan de poten na.samantha! schreef:Ik hou niet van lang haarMarie-Josée schreef:Hij staat er dan wel niet bij maar ik vind de Duitse staande langhaar een heerlijke hond.Pittig genoeg om vanalles mee te ondernemen maar ook heel zachtaardig en baasgericht.
- samantha!
- Zeer actief
Ja dat ga ik inderdaad doenJaap* schreef:Als je bij de KNJV gaat trainen zou ik wel eerst een paar keer gaan kijken bij de trainingsgroep die je dan op het oog hebt![]()
Er zit nogal verschil tussen de groepen :N:
Ben nu aan het kijken voor een andere training voor met Macho, dus kan even rondsnuffelen.
- samantha!
- Zeer actief
Inderdaad en leuk idee, dankjeranetje schreef:Je moet naar het werken van de honden gaan kijken.samantha! schreef:
Ik denk ook dat het allemaal wel goed zou komen.
Daar zie je meer dan op shows![]()
Op 10 november is de NIMROD .
Ideetje?
- samantha!
- Zeer actief
Dat vind ik bij bijvoorbeeld de weimaraner langhaar of de heidewachtel ook.Marie-Josée schreef:Eigenlijk vind ik de naam langhaar ook misplaatst, een langhaar is eigenlijk kortharig op de oren en de vlag aan de staart en bevedering aan de poten na.samantha! schreef:Ik hou niet van lang haarMarie-Josée schreef:Hij staat er dan wel niet bij maar ik vind de Duitse staande langhaar een heerlijke hond.Pittig genoeg om vanalles mee te ondernemen maar ook heel zachtaardig en baasgericht.
Het is eigenlijk niet langhaar te noemen nee.
Ik denk dat deze wel beter bestand zijn tegen de kou.