Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

castratie ter voorkoming van problemen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik doel met castreren helpt vaak niet inderdaad op reuen die al vechten of op reuen die van rassen zijn die hondagressief kunnen zijn. Als je een vechtende stafford gaat castreren is de kans dat hij ook teven gaat pakken die dominant zijn groter. Hij vocht nl al graag maar werd daarin bij een teef geremd door de seksuele barrière. Hormonaal gezien wordt hem niet toegestaan een teef te pakken. Vallen de hormonen weg dan wordt de kans groter dat een teef hem slecht behandelt en hij de teef daarop zal afrossen. Rassen die niet snel vechten of honden die nooit echt vochten gaan inderdaad niet ineens teven pakken. Maar de echte vechtersbazen help je meestal niet met castreren. Een muilkorf helpt beter als je zo nodig op drukke plekken wil wandelen. Dan trekken mensen hun hondjes wel weg.

Ik merkte het ook met Wuilus. Die moest geen gecastreerde reuen en andersom ging zo'n reu ook wel eens met haar lopen grommen en grauwen. Als zij een ongecastreerde reu corrigeerde heb ik nog nooit meegemaakt dat die iets terug deed. Een stapje ja, maar geen gebijt ed. :mrgreen: Zij deed zelf ook nooit lelijk tegen ongecastreerde reuen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoie schreef:
Marie-Josée schreef:[De gecastreerde honden die ik ken kunnen allemaal prima met teven en dat heb ik ook met mijn eigen honden ervaren..
zoie dacht heel zwart/wit: in de ene groep zaten de ongecastreerde reuen ( oke), in de andere de teven en de gecastreede reuen ( niet oke. ) Dus het komt echt wel voor, teven die niet met ongecastreerde reuen kunnen. Wel denk ik dat het dan om teven gaat die ook niet met andere teven kunnen.
Zolang gecastreerde reuen soms naar teef ruiken zit daar wel logica in natuurlijk. Het is overigens ook nog vaak zo dat juist gecastreerde teven niet met teven en gecastreerde reuen kunnen. Zij missen de vrouwelijke hormonen wat ze pittiger maakt en minder tolerant naar geslachtsgenoten. Die ervaring heb ik ook. Cleo kan gelukkig wel heel goed met teven en Eva ook. Zij kijken puur naar het gedrag. Wil een teef spelen dan vinden zij het prima, gelukkig. :wink: Wel denk ik dat Cleo iets dominanter is dan ze ongecastreerd zou zijn. Zij benadert honden hoog en borstelend. Zij eist ook onderwerping. Lukt dat niet dan negeert ze en loopt weg. Lukt dat wel dan wil ze spelen. Maar agressief is ze gelukkig nooit. Zit er niet in.
Eva wordt dus ook niet zomaar gecastreerd. Ze is prima zo, ze adoreert Cleo werkelijk en Cleo is dol op Eva. Dat houden we dus ook zo :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:
Als je een reu koopt en eist dat deze nooit reageert op reuen en eist dat je altijd en overal kan lopen met die hond en dat hij met alles en iedereen door 1 deur kan dan kun je hem het beste met 6 maanden al castreren. Of 3 maanden zoals in de VS. Beter neem je gewoon een teef maar daar vinden sommige mensen weer iets niet goed aan.
Ik heb nog nooit gezegd dat iemand zijn hond niet mag castreren. Ik zeg alleen dat ik de keuze niet OK vind en dat is mijn persoonlijke mening. Vaak helpt castreren niet eens omdat agressie vaak vanuit onzekerheid komt en onzekerheid neemt toe na castratie. Die honden kunnen daarna vaak ook niet meer met teven. Ben je helemaal klaar natuurlijk. :mrgreen:
Ja, maar dit weten heel veel mensen toch helemaal niet als ze aan hun eerste hond, reu, beginnen? Je weet dan ook vaak niet dat jouw reu zelf nog zo makkelijk kan zijn, maar dan wel aangevlogen zal worden door andere reuen met een baas die erbij staat "reutje zeker? Ja, mijne kan niet met andere reuen".
Mede daardoor heb ik nu geen reu meer (en ik heb ook 'makkelijke rassen' daarom). Ik werd echt angstig om met Moos in losloopgebieden te lopen op een gegeven moment, omdat na een korte snuffel soms gewoon beren van reuen op hem doken "omdat ze niet met andere reuen kunnen". Ik durf daardoor ook geen echt klein reutje meer aan voor nu in ieder geval.

Maar dat moet je dan wel eerst ervaren. Thuis hebben we ook een hond gehad, een teef. Wist ik veel dat je tegen bepaalde hondcontact-gerelateerde problemen aan kon lopen met een reu. Ik dacht zolang mijn reu vriendelijk genoeg was zal het wel goed gaan, niet dus.
En ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt. Ik vind het niet altijd gevalletje "had je kunnen weten" of "neem dan een teef". Je moet bepaalde dingen ook eerst ervaren voordat je ze (echt) weet.
Daarnaast moet ik zeggen dat de Duitse Herder teven, om maar een dwarsstraat te noemen, die ik ken nou ook niet bepaald lieverdjes zijn met andere teven. Dan heb je een teef, maar om nou te zeggen dat je daarmee dan zonder op te letten op zondag in losloopgebied kan gaan lopen; mwa :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Caro. schreef:
malinois schreef:
Caro. schreef:Maar om te zeggen, dat omdat je het zelf nooit hebt meegemaakt en het dus ook niet bestaat, dat vind ik onzin.
dat lees ik ook nergens. :wink:
Ik wel :wink:
waar dan?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Zoie schreef:
Marie-Josée schreef:[De gecastreerde honden die ik ken kunnen allemaal prima met teven en dat heb ik ook met mijn eigen honden ervaren..
zoie dacht heel zwart/wit: in de ene groep zaten de ongecastreerde reuen ( oke), in de andere de teven en de gecastreede reuen ( niet oke. ) Dus het komt echt wel voor, teven die niet met gecastreerde reuen kunnen. Wel denk ik dat het dan om teven gaat die ook niet met andere teven kunnen.

edit:typfout
Hier een teef die niet met gecastreerde reuen overweg kan. En ze kan idd ook niet met andere teven overweg.
laeken
Zeer actief

estelle schreef:
Zoie schreef:
zoie dacht heel zwart/wit: in de ene groep zaten de ongecastreerde reuen ( oke), in de andere de teven en de gecastreede reuen ( niet oke. ) Dus het komt echt wel voor, teven die niet met gecastreerde reuen kunnen. Wel denk ik dat het dan om teven gaat die ook niet met andere teven kunnen.

edit:typfout
Hier een teef die niet met gecastreerde reuen overweg kan. En ze kan idd ook niet met andere teven overweg.
Wuilus dus ook. Die kon voordat ze gecastreerd was wel met teven of in ieder geval toen ze jong was. Haar beste vriendinnen waren teven. Een rottweilerteefje bv. waar ze elke dag mee kon dollen. Maar ineens sloegen ze om en werd het niks dan knokken. Die rottweiler ook overigens want het kwam van twee kanten. We hebben ze een keer laten gaan om te zien of het alleen rangorde was. Dat hebben we geweten. Het was gewoon totale aversie en haat :N: Ze accepteerde gewoon geen teven meer in haar buurt. Iets later werd dat doorgetrokken naar gecastreerde reuen. Die werden net zo lang geblokkeerd en geklierd tot ze bromde en dan was het tijd. Soms meteen, soms eerst klieren en bang maken :roll: Bijten deed ze niet echt als de teef of gecastreerde reu tenminste niet beet, wel omgooien en erop zitten/hangen en achterna rennen en in de kont happen. Wegjagen dus. :N:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Jip schreef:
MARC_S schreef:
Jip schreef:
MARC_S schreef:Bedankt, hij gaat nu weg. We duimen dat alles goed gaat en ik vind het doodeng. Het is gelukkig een hele kleine ingreep want alleen de zaadlijders worden doorgeknipt en we hebben het uitgesteld tot hij toch al onder narcose moest. Helaas voor zijn kies.

Nooit meer angst voor een stille loopsheid of een ongelukje dus.

En Kees, omdat wij niet 3 weken thuis kunnen zijn 2 keer per jaar en geen kennels hebben moet je toch je maatregelen nemen met ongecastreerde honden. Stel dat....dan heb je dus een zieke teef met een hormoonspuit of als je het niet merkt een nest ongewenste kruisingen. Je moet iets als je niet wil dat je hond echt gecastreerd wordt omdat je er zelf zo nodig een ongecastreerde teef bij wilde hebben. :ok: Eva kan niet in de bench als we er niet zijn want dat wil ze niet en Dapper ook niet. Als we het voor ons gemak deden en niet aan de honden dachten hadden we het al voor de eerste loopsheid gedaan. Hij hoefde echter niet onder narcose voor die tijd en dus nemen we nu onze verantwoordelijkheid en zijn we 3 weken permanent bij de honden. Puur om hem geen narcose te geven alleen voor ons gemak.
Dus als ik het na al die pagina's goed begrijp is het niet nodig om een reu te castreren als hij vervelend gaat doen naar andere reuen.....dat is een kwestie van opvoeden....
In veel gevallen wel ja en dat weet je zelf ook wel. Overal is te lezen dat als je je hond niet de baas kan hij probleemgedrag ontwikkelt. Uitvallen en honden aanvallen doet hij zonder dat hij daarbij controle laat uitoefenen door de baas. Als we een hond hebben die fietsers pakt komt iedereen met 100 soorten oplossingen. Appel, leiderschap en trainen staat bovenaan. Als je hond reuen pakt praten we over precies hetzelfde gedrag maar helpt ineens alleen nog castratie. :denken:

Ik verwacht weer een enorm verweer nu in de vorm van ik kan wel trainen maar..........maar mijn hond is zo en zo.........allemaal prima hoor, maar de basis is wel dat je hond doet wat je niet wil en daar ook de kans toe heeft. Ik zeg dus niet dat je een hond niet moet laten castreren als hij dit doet, moet je zelf weten. Maar ik zeg wel dat VAAK deels de oorzaak bij gebrek aan (zelf in te vullen) hieraan ten grondslag ligt. :ok:
Ik vraag me af of dit dan ook niet een kwestie van opvoeding is... :denken: of trainen....
Natuurlijk is het dat. Maar ik wil het zelf niet. Ik wil dat de honden samen en los in huis zijn als ik er niet ben. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
MARC_S schreef: Natuurlijk is het dat. Maar ik wil het zelf niet. Ik wil dat de honden samen en los in huis zijn als ik er niet ben. :wink:
mar als dat echt je bedoeling is, dan is de optie om over onderstaande te twijfelen er toch niet eens meer?
MARC_S schreef:
Inge O schreef: wat mij betreft zou hij nu lekker zijn gang mogen gaan - de volgende loopsheid dan :wink: .
Echt? Ik weet het niet hoor. Misschien maar dat zien we dan wel weer. :wink:
of ga je een bandje met 'uhhuhh' laten afdraaien terwijl je weg bent :mrgreen: ?
Als ik weg ga neem ik meestal wel een hond mee. Ze kunnen allemaal goed in de auto zijn en ik vind het leuk om meestal een hond bij me te hebben. De honden vinden het leuk om even alleen mee te gaan. Maar ik heb het ook weer met de DA besproken en die zei me dat er geen veilige en onveilige dagen zijn in de loopsheid. Eva was woest de eerste dagen als Dapper erop wilde maar stond van het ene op het andere moment voor Dapper. Eerst grommen en ineens, hups, kom maar dan. Dag 5 en nog bijna geen bloed gezien. Nu staat ze nog steeds en ze heeft bijna geen uitvloeiing. Dus ik kan niet zeggen dat de eerste week wel ok is en ik kan ook niet 3 weken niet douchen en Eva om alles in de bench doen als ik even de duiven ga verzorgen bv. Of ik moet elke dag progesteron prikken en ook de levensduur van sperma in de baarmoeder in de gaten houden etc etc. Dat ga ik niet redden met onze honden die permanent in huis los samen leven. Kan wel, maar stel dat joh, je slaat jezelf voor de kop als er 10 kleine Deva's komen :smile: :smile: :smile:

Ik wilde ze in principe dus wel uit mekaar blijven houden maar als het mis gaat dan is het in ieder geval geen probleem. Hij is ook niet gecastreerd dus zijn sperma is gelijk aan dat van een ongecastreerde reu op de zaadcellen na. Mag geen probleem zijn dus maar het idee staat me niet aan denk ik. :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”