MARC_S schreef:
Als je een reu koopt en eist dat deze nooit reageert op reuen en eist dat je altijd en overal kan lopen met die hond en dat hij met alles en iedereen door 1 deur kan dan kun je hem het beste met 6 maanden al castreren. Of 3 maanden zoals in de VS. Beter neem je gewoon een teef maar daar vinden sommige mensen weer iets niet goed aan.
Ik heb nog nooit gezegd dat iemand zijn hond niet mag castreren. Ik zeg alleen dat ik de keuze niet OK vind en dat is mijn persoonlijke mening. Vaak helpt castreren niet eens omdat agressie vaak vanuit onzekerheid komt en onzekerheid neemt toe na castratie. Die honden kunnen daarna vaak ook niet meer met teven. Ben je helemaal klaar natuurlijk.

Ja, maar dit weten heel veel mensen toch helemaal niet als ze aan hun eerste hond, reu, beginnen? Je weet dan ook vaak niet dat jouw reu zelf nog zo makkelijk kan zijn, maar dan wel aangevlogen zal worden door andere reuen met een baas die erbij staat "reutje zeker? Ja, mijne kan niet met andere reuen".
Mede daardoor heb ik nu geen reu meer (en ik heb ook 'makkelijke rassen' daarom). Ik werd echt angstig om met Moos in losloopgebieden te lopen op een gegeven moment, omdat na een korte snuffel soms gewoon beren van reuen op hem doken "omdat ze niet met andere reuen kunnen". Ik durf daardoor ook geen echt klein reutje meer aan voor nu in ieder geval.
Maar dat moet je dan wel eerst ervaren. Thuis hebben we ook een hond gehad, een teef. Wist ik veel dat je tegen bepaalde hondcontact-gerelateerde problemen aan kon lopen met een reu. Ik dacht zolang mijn reu vriendelijk genoeg was zal het wel goed gaan, niet dus.
En ik denk dat dat voor heel veel mensen geldt. Ik vind het niet altijd gevalletje "had je kunnen weten" of "neem dan een teef". Je moet bepaalde dingen ook eerst ervaren voordat je ze (echt) weet.
Daarnaast moet ik zeggen dat de Duitse Herder teven, om maar een dwarsstraat te noemen, die ik ken nou ook niet bepaald lieverdjes zijn met andere teven. Dan heb je een teef, maar om nou te zeggen dat je daarmee dan zonder op te letten op zondag in losloopgebied kan gaan lopen; mwa