Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Crufts

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ana

Crufts

Ongelezen bericht door ana »

Ik zag onder een ander topic een aankondiging van Crufts staan en veel enthousiasme van de mensen die er heen gaan.
Er van uitgaande, dat alle feiten, getoond in de BBC documentaire inderdaad feiten zijn en geen fabels of halve waarheden; kun je hier als hondenliefhebber nog met goed fatsoen naar toe gaan ?
GEEN VEROORDELING, alleen een onderwerp voor discussie, ben benieuwd hoe jullie er over denken !
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Vanuit het uitgangspunt dat jij geeft, vind ik dat een hondenliefhebber daar niets te zoeken heeft. Het heeft dan immers weinig meer met hondenliefhebberij te maken.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Geldt dat dan niet ook voor de Winner (en alle andere shows)?
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Geldt het dan niet voor de hele rashondenfokkerij, in ieder geval die van de rassen met problemen?

De Crufts is niet de veroorzaker van de problemen.
Het is alleen de plaats waar je de meeste problemen bij elkaar kan zien.
De rashondenfokkers hebben (bij voorbeeld) de Pekinees zo extreem kortneuzig gefokt dat hij er problemen mee heeft.
En op de Crufts (Winner etc.) wordt de mooiste van die extreme kortneuzen gekozen.
Als er alleen nog maar normaalneuzige Pekinezen aangeboden zouden worden zou er op Crufts de beste normaalneuzige Pekinees staan :19:
ana

Crufts (en inderdaad ook andere shows, maar dit is toch wel een beetje het neusje van de zalm lijkt mij) houdt natuurlijk wel de wantoestanden 'in ere'. Ik denk, Ennath, dat je zeker gelijk hebt, met de stelling dat het vooral ook de rasverenigingen zijn die problemen veroorzaken, maar het is natuurlijk ook een wisselwerking. Heel kort door de bocht denk ik dat je ook kunt stellen, dat als de kortneuzige Pekinezen niet als winnaar gekozen worden, ze ook niet meer gefokt zullen worden. En zet je een Pekinees met een normale neus op Crufts, naast eentje met een korte neus, zal de hond met de normale neus het niet halen .... De beoordeling van de keurmeesters van de shows heeft er dus zeker wel mee te maken, lijkt mij
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

ana schreef:Crufts (en inderdaad ook andere shows, maar dit is toch wel een beetje het neusje van de zalm lijkt mij) houdt natuurlijk wel de wantoestanden 'in ere'. Ik denk, Ennath, dat je zeker gelijk hebt, met de stelling dat het vooral ook de rasverenigingen zijn die problemen veroorzaken, maar het is natuurlijk ook een wisselwerking. Heel kort door de bocht denk ik dat je ook kunt stellen, dat als de kortneuzige Pekinezen niet als winnaar gekozen worden, ze ook niet meer gefokt zullen worden. En zet je een Pekinees met een normale neus op Crufts, naast eentje met een korte neus, zal de hond met de normale neus het niet halen .... De beoordeling van de keurmeesters van de shows heeft er dus zeker wel mee te maken, lijkt mij
Nee, je zal er inderdaad met alleen maar normaal neuzen moeten staan, of toch in ieder geval met een meerderheid.
Maar het probleem (en de oplossing) ligt wat mij betreft bij: rasvereniging, keurmeester en fokker.
Niet bij de plaats waar de honden geshowed worden.
Stel we schaffen Crufts af (en verder doen we niets) zal er dan een roep om verandering ontstaan?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Onzin. Je bent er nog altijd zelf bij als je je ras uitkiest. Wie wil er nu een hondje willens en wetens dat waarschijnlijk barst van de problemen? Het is niet erg moeilijk je heel even in je ras te verdiepen of het een keertje te googlen in combinatie met health of problemen. Kies je er dan voor en kies je ervoor dat ras zo te fokken dan is dat misschien de kern van het probleem. Niemand is verplicht hondjes ziek te fokken. Dat is een keuze. Niemand is verplicht een bepaald ras te fokken laat staan bepaalde combinaties te maken. Dus waar ligt nu eigenlijk precies het probleem?

Je kan op Crufts nl ook de meest gezonde rassen zien. De gezondheid en die show hebben niets met elkaar te maken. Rashonden op zichzelf hebben ook niets met gezondheid te maken. Alles hangt of staat met de keuzes die fokkers maken en de kopers van die puppies. Je kan bv ook een bulldog kopen zonder platte neus. Zodra er vraag is is er aanbod. :ok: Denk bv aan de olde English bulldoggen. Die zijn er alleen omdat mensen de korte neus niet meer wilde hebben. :wink:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat vind ik nou net het vervelende van die documentaire. Het is totaal op Crufts gericht. De documentaire ging over fokken in het algemeen, niet specifiek over shows en al helemaal niet over 1 bepaalde show. Dan zou inderdaad de Winner, Westminster en zelfs de regionale clubmatch sleeeeeecht zijn!

Ik zou dolgraag eens naar de Crufts willen, als hondenliefhebster. Dan blijf ik wel uit de buurt van de Cavaliers met hartproblemen en Ridgeback fokkers die ridge-loze pups laten inslapen :mrgreen:
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Juist als echte hondeliefhebber zou je moeten gaan.....om al die fokkers die het wel goed doen en eerlijk met hun ras omgaan een hart onder de riem te steken!
Afbeelding

So Sweet :I:
ana

Maar fokken en shows heeft toch heel veel met elkaar te maken ? Toen ik mijn hond ging kopen, als redelijke leek, ging ik als eerste kijken bij de rasvereniging. Omdat je denkt dat de rasvereniging het beste uit het ras wil halen en dus bepaalde richtlijnen heeft. Dan kijk je bij fokkers, die aangesloten zijn bij die rasvereniging en IK denk dan op zo'n moment , dat honden die kampioen zijn geworden, bijvoorbeeld, dat geworden zijn omdat ze een goede representant van het ras zijn.
Maar als de titels toegewezen worden op verkeerde gronden, dan is dat dus eigenlijk helemaal niet het geval. En ik kan me voorstellen, dat er op die manier dus iets in stand gehouden wordt.
Middels de fokkers, maar zeker ook middels de shows (de keurmeesters op die shows), die prijzen toekennen aan honden die niet gezond (kunnen) zijn.
Want als je met je pekinees met te korte neus geen prijs krijgt, ga je proberen om die korte neus weg te werken met fokken.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

ana schreef:Maar fokken en shows heeft toch heel veel met elkaar te maken ? Toen ik mijn hond ging kopen, als redelijke leek, ging ik als eerste kijken bij de rasvereniging. Omdat je denkt dat de rasvereniging het beste uit het ras wil halen en dus bepaalde richtlijnen heeft. Dan kijk je bij fokkers, die aangesloten zijn bij die rasvereniging en IK denk dan op zo'n moment , dat honden die kampioen zijn geworden, bijvoorbeeld, dat geworden zijn omdat ze een goede representant van het ras zijn.
Maar als de titels toegewezen worden op verkeerde gronden, dan is dat dus eigenlijk helemaal niet het geval. En ik kan me voorstellen, dat er op die manier dus iets in stand gehouden wordt.
Middels de fokkers, maar zeker ook middels de shows (de keurmeesters op die shows), die prijzen toekennen aan honden die niet gezond (kunnen) zijn.
Want als je met je pekinees met te korte neus geen prijs krijgt, ga je proberen om die korte neus weg te werken met fokken.
Maar het blijft toch voor ieder een persoonlijke keuze? Je hoeft toch geen pekinees zonder neus te kopen? Je hoeft toch een RR puppies zonder ridge te cullen? Dat doe je alleen als je dat zelf wil en daar ligt dus de verantwoordelijkheid. Het moge ook duidelijk zijn dat de Pimmetjes vooral zieker werden toen ze in de mode kwamen en iedereen ermee wilde fokken en ze verkopen voor het geld? Waar ligt dan de verantwoordelijkheid? Bij Crufts? :denken:

Als ik bij de mechelaars op Crufts kijk zie ik helemaal geen gezondheidsproblemen. Betekent dat dat Crufts zorgt dat die juist gezond zijn? Dat is net zo'n onzin als dat een show zorgt dat mensen zieke honden zouden moeten fokken. Ze willen zieke honden fokken om hoge punten te scoren. Als je echt van je honden en het ras hield zou je nooit naar een show gaan met een door jou gefokte hond die geen 4 jaar gaat halen omdat hij ziek gefokt is voor de punten. Wie fokt er nou een hond en gaat die hond in zijn hart sluiten wetende dat hij snel en pijnlijk dood zal gaan? Als je dat doet hou je helemaal niet van je honden en ben je dus geen goede fokker. Sommige rassen hebben inderdaad het probleem dat alles rond status en punten draait. Maar ook van die rassen zijn er vast en zeker fokkers te vinden die dat niet doen en die hondjes fokken die misschien geen propneus hebben of een grote bolle schedel maar die gezonder zijn en alleen niet zo goog scoren op shows. Jouw keuze denk ik dan. Zodra je dat wel doet ben je dat zelf schuld en ben jij verantwoordelijk daarvoor. Net als dat cullen bv. Wie doet dat nou? Crufts? Hondenliefhebbers? Of gewoon bepaalde rare individuen die RR fokken? Je kiest er zelf voor om een fanatistische showfokker te kiezen die je recht in je gezicht zegt pups te cullen. Dat deden ze immers ook in de camera voor deze docu met naam en toenaam. Daar hoef je geen pup te kopen toch?
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ana schreef:Maar fokken en shows heeft toch heel veel met elkaar te maken ? Toen ik mijn hond ging kopen, als redelijke leek, ging ik als eerste kijken bij de rasvereniging. Omdat je denkt dat de rasvereniging het beste uit het ras wil halen en dus bepaalde richtlijnen heeft. Dan kijk je bij fokkers, die aangesloten zijn bij die rasvereniging en IK denk dan op zo'n moment , dat honden die kampioen zijn geworden, bijvoorbeeld, dat geworden zijn omdat ze een goede representant van het ras zijn.
ik mag toch hopen dat men niet alleen op showuitslagen af gaat, want dat is vaak ook een wassen neus, daarbij, men maakt toch een keuze voor een ras, en moet dan toch ook weten wat dat ras inhoud? of gaan mensen echt alleen af op Pa is kampioen enz?

opzich vond ik de documentaire oke, maar het is wel een eenzijdig beeld en maar vooral om rashonden in een slecht daglicht te zetten
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

MARC_S schreef:
Maar het blijft toch voor ieder een persoonlijke keuze? Je hoeft toch geen pekinees zonder neus te kopen? Je hoeft toch een RR puppies zonder ridge te cullen? Dat doe je alleen als je dat zelf wil en daar ligt dus de verantwoordelijkheid.
Mopshonden vind ik te gek, maar een Mops met 'meer neus' is, volgens mij, niet te vinden. Dan heb je de keuze geen Mops te kopen of een kruizing Mops. Dat zou dan mijn keuze zijn, maar dat is toch jammer.
Het moge ook duidelijk zijn dat de Pimmetjes vooral zieker werden toen ze in de mode kwamen en iedereen ermee wilde fokken en ze verkopen voor het geld? Waar ligt dan de verantwoordelijkheid? Bij Crufts? :denken:
Waren deze honden niet al veel langer populair in b.v. Engeland en kampten ze toen al niet met de problemen waar ze nu mee kampen, populair of niet?
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

yamie schreef:
ik mag toch hopen dat men niet alleen op showuitslagen af gaat, want dat is vaak ook een wassen neus, daarbij, men maakt toch een keuze voor een ras, en moet dan toch ook weten wat dat ras inhoud? of gaan mensen echt alleen af op Pa is kampioen enz?
Die mensen zijn er echt wel.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Chione schreef:
yamie schreef:
Die mensen zijn er echt wel.
tuurlijk dat weet ik ook wel, maar bij wie ligt dan een verantwoordelijkheid?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Crufts is toch niet de veroorzaker van de problemen bij de rashonden? Dan zou je naar geen een show nergens ter wereld moeten gaan, want overal zijn dezelfde problemen.

De rasstandaarden moeten worden aangepast en veel meer gezondheidtesten verplicht worden gesteld. 'n Show is niets meer dan 'n galerij waar je het moois door mensen gemaakt kunt bewonderen. De mensen moeten alleen andere 'schilderijen' gaan maken.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”