Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleuren Teckels

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Kleuren Teckels

Ongelezen bericht door Maeve »

Dit vraag ik me nou al maanden af. En nu pas vragen :mrgreen: Bij de Teckel komt de kleur zwarttijger voor. En nu kan ik me vergissen maar dit is toch dezelfde kleur als blue-merle? Waarom noemen ze het dan bij Teckels zwarttijger en bij bijvoorbeeld Aussies and Border Collies blue-merle? :19:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

waar schijnlijk om dezelfde reden dat een bruine duitse dog geel wordt genomen en dezelfde kleur bullmastiff rood :mrgreen:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Hutsje schreef:waar schijnlijk om dezelfde reden dat een bruine duitse dog geel wordt genomen en dezelfde kleur bullmastiff rood :mrgreen:
Maar een bruine Labrador heeft niet hetzelfde kleur als een gele labrador :mrgreen:
Ik denk dat nog oude benamingen zijn. De "Engelse" rassen hebben de Engelse benaming en de teckel misschien wel een oude Duitse benaming.
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Nanna schreef:Zwarttijger is genetisch hetzelfde als blue merle.
Maar bij de teckel heet het dus zwarttijger :mrgreen: Bij de Collie blue merle en bij de Beauceron heet deze zelfde kleur arlequin ;-)

Zoveel namen voor genetisch hetzelfde kleurtje ;-)
En wat ze bij de DD arlequin noemen is dus eigenlijk ook blue merle, of dat dan weer niet?
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

xx Marr en Keeff
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ellen. schreef:
Nanna schreef:Zwarttijger is genetisch hetzelfde als blue merle.
Maar bij de teckel heet het dus zwarttijger :mrgreen: Bij de Collie blue merle en bij de Beauceron heet deze zelfde kleur arlequin ;-)

Zoveel namen voor genetisch hetzelfde kleurtje ;-)
En wat ze bij de DD arlequin noemen is dus eigenlijk ook blue merle, of dat dan weer niet?
Ik hoorde dat ze het bij de DD dan weer merlequin noemen :denken: Vraag me wel af, waarom al die verschillende benamingen?
Ari@ne

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Nanna schreef:
Ellen. schreef:
Een harlekijn dog is een zwartwitte dog (met vlekken, dus).
Maar is zo'n hond dan genetisch toch een merle, vraag ik mij af. Er komen grijze vlekken op voor en twee verschillend gekleurde ogen zijntoegestaan.
:denken:
Dat is toch bij tekkels ook?
Ik bedoel, Mondriaan had dat en Jagger ook zoals je weet en beiden hebben geen NEK op hun stamboom staan.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Ari@ne schreef:
Nanna schreef:
Ellen. schreef:
Een harlekijn dog is een zwartwitte dog (met vlekken, dus).
Maar is zo'n hond dan genetisch toch een merle, vraag ik mij af. Er komen grijze vlekken op voor en twee verschillend gekleurde ogen zijntoegestaan.
:denken:
Dat is toch bij tekkels ook?
Ik bedoel, Mondriaan had dat en Jagger ook zoals je weet en beiden hebben geen NEK op hun stamboom staan.
Twee verschillend gekleurde ogen is bij teckels toegestaan, maar ALLEEN bij de tijgers ;-) Daarom vroeg ik me af of een zwartwitte harlekijn dog toch een tijger was, genetisch gezien, omdat twee verschillend gekleurde ogen toegestaan zijn, en die grijze vlekken daarbij.
Teckelpups uit de combi tijger x tijger krijgen vanaf 1 januari geen stamboom meer, dus het hele NEK gebeuren is bij hen (op tijgergebied) ook niet meer relevant. :wink:
Misschien dat de harlekijn doggen met twee verschillende ogen zo'n verborgen merle zijn? Dat ze zeg maar een heel klein merle vlekje hebben en daardoor worden gezien als harlekijn maar eigenlijk merle zijn.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Elmar schreef:
Hutsje schreef:waar schijnlijk om dezelfde reden dat een bruine duitse dog geel wordt genomen en dezelfde kleur bullmastiff rood :mrgreen:
Maar een bruine Labrador heeft niet hetzelfde kleur als een gele labrador :mrgreen:
Ik denk dat nog oude benamingen zijn. De "Engelse" rassen hebben de Engelse benaming en de teckel misschien wel een oude Duitse benaming.
nee, maar het bruin van de lab is ook iets heel anders dan het bruin van de dog of bm ;)
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Hutsje schreef:
Elmar schreef:
Maar een bruine Labrador heeft niet dezelfde kleur als een gele labrador :mrgreen:
nee, maar het bruin van de lab is ook iets heel anders dan het bruin van de dog of bm ;)
Inderdaad en daarom ook mijn :mrgreen:
Maar bij bruin bij een hond denk ik altijd aan bb op een oorspronkelijk zwarte hond en niet aan de kleuren van een dog of BM, maar dat zal wel komen omdat ik dat al meer dan 35 jaar geen bruin meer noem :wink:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

In verband met die duitse dog kan je er hier wat over lezen, zou een merle modifier zijn:
http://abnormality.purpleflowers.net/ge ... lequin.htm

En de beginpagina van die website (staat trouwens nog een extra pagina over de kleuren van de duitse dog)
http://abnormality.purpleflowers.net/genetics/
Is van iemand die ik ken vanop een ander forum, heel interesante site :ok:
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Dat zou eens tijd worden. Alhoewel het de broodfokkers die zonder stamboom fokken natuurlijk nog steeds aan hun reet zal roesten.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Linsey schreef:In verband met die duitse dog kan je er hier wat over lezen, zou een merle modifier zijn:
http://abnormality.purpleflowers.net/ge ... lequin.htm

En de beginpagina van die website (staat trouwens nog een extra pagina over de kleuren van de duitse dog)
http://abnormality.purpleflowers.net/genetics/
Is van iemand die ik ken vanop een ander forum, heel interesante site :ok:
De links werken niet?
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Gisteren werkten ze nog wel. :denken: Ik denk dat ze aan de server aan het werken zijn of zoiets. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”