Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teefjes liever; waar komt dat vandaan?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Teefjes liever; waar komt dat vandaan?

Ongelezen bericht door Moos »

Vage kenissen die me nu met Saar en Vera zien i.p.v met Saar en Moos maken zeer regelmatig de opmerking "je hebt er nu een teefje bij he, twee teefjes? Ja, zou ik ook doen, die zijn toch liever". En meer van dat soort opmerkingen in de trant dat teefjes liever zijn.

Nu vind ik dat ten eerste nogal beledigend naar Moosie toe, maar dat terzijde :wink:
Maar ik kan er ook niks mee. Teefjes liever? Hoe liever? Saar en Vera zijn natuurlijk allebei lieverds, daar niet van, maar Moos was net zo'n lieverd, en als we het gaan hebben over het vrijdozen gehalte; dat won Moos hoor.
Makkelijker met andere honden, kan ik inkomen. Ik denk dat dat ook deels rasafhankelijk is, maar dat snap ik wel. Maar die hoor ik dan weer nooit haha.
Maar liever?

Nu hoor je dat verder natuurlijk sowieso wel vaker, ik hoor ook wel mensen die van fokkers alleen een teefje meekregen "want die zijn liever".

Waar komt dat idee vandaan? Wie heeft dat ooit bedacht? :mrgreen:
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Omdat reuen zelfstandiger zijn. En dat vinden sommige mensen niet leuk.
Mijn ervaring is dat teven volgzamer en makkelijker zijn en reuen liever (op het moment dat ze niet voor zichzelf denken).
Reuen zijn grotere knuffelkonten imo.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Mij werd juist verteld dat reutjes liever en aanhankelijker zijn voor hun baas :19:

Volgens mij is het beide flauwekul en hangt het gewoon af van het individuele karakter van een hond :ok:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik vind reuen grotere vrijdozen :wink: Het is rasafhankelijk, maar teven kunnen wel buiten meer accepteren, dus makkelijker/liever zijn met andere honden. Misschien komt het daar vandaan?
Mit
Zeer actief

Tis ook maar net wat je wilt. Lars is een reuenmens omdat hij houdt van dat zelfstandige, eigen keuzes proberen te maken.
Ik ben echt een tevenmens omdat ik ze makkelijker te bereiken vind, dat ze misschien minder vrijen dan reuen maakt me niet uit.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Valerie schreef:Ik vind reuen grotere vrijdozen :wink: Het is rasafhankelijk, maar teven kunnen wel buiten meer accepteren, dus makkelijker/liever zijn met andere honden. Misschien komt het daar vandaan?
Nou, dat dacht ik eigenlijk ook. Maar aangezien ik niks kan met "liever", gooi ik het gesprek dan op "nah, soms wel makkelijker met vreemde honden" en dan krijg ik als antwoord "oh ja? Dus dat ook nog". Of iets in die trant :mrgreen:

Zelfstandiger weet ik eigenlijk ook niet, of reuen dat zijn? Ik heb wel twee behoorlijk volgzame teefjes nu, maar dat ligt ook aan het karakter en het ras. Of dat er nu mee te maken heeft dat het teefjes zijn?
Ik heb 1 hond gekend die echt gewoon tijden de hort op kon zijn buiten, en dat was een teef :mrgreen:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Moos schreef:
Valerie schreef:Ik vind reuen grotere vrijdozen :wink: Het is rasafhankelijk, maar teven kunnen wel buiten meer accepteren, dus makkelijker/liever zijn met andere honden. Misschien komt het daar vandaan?
Nou, dat dacht ik eigenlijk ook. Maar aangezien ik niks kan met "liever", gooi ik het gesprek dan op "nah, soms wel makkelijker met vreemde honden" en dan krijg ik als antwoord "oh ja? Dus dat ook nog". Of iets in die trant :mrgreen:

Zelfstandiger weet ik eigenlijk ook niet, of reuen dat zijn? Ik heb wel twee behoorlijk volgzame teefjes nu, maar dat ligt ook aan het karakter en het ras. Of dat er nu mee te maken heeft dat het teefjes zijn?
Ik heb 1 hond gekend die echt gewoon tijden de hort op kon zijn buiten, en dat was een teef :mrgreen:
Nou dan weet ik het niet :mrgreen: De zelfstandigheid van reuen herken ik iig niet. Ik vind reuen gewoon lekkere knuffelkonten, terwijl teven soms nog welleens sneaky bezig kunnen zijn. Reuen kunnen soms wat dominanter zijn, dus misschien bedoelen mensen dat? Maar goed als ze sowieso al geen verstand van honden hebben zou ik het maar met een korreltje zout nemen :wink:
Marin
Actief

Ongelezen bericht door Marin »

Op elk heb je natuurlijk altijd uitzonderingen maar ik vind het een beetje een fabeltje dat teefjes liever zijn. Waarom??
Van huis uit al en die traditie heb ik voort gezet hebben wij alleen maar laatste kans honden gehad(Wil zeggen als wij ze niet in menselijke ogen verdraagzaam krijgen moeten ze afgemaakt worden.Alleen onze Bine valt hier niet tussen die is herplaats om een andere reden)
Met de laatste kans honden hebben wij altijd gemerkt dat juist de reuen eerder weer op rit te krijgen zijn dan de teven, en dan ook veel trouwer blijven.Het enige verschil daarin is dat de meeste reuen eerder fisiek handelen dan teven maar zoals ik al begon daar heb je uitzonderingen in.

Dus tja waar het vandaan komt dat teven liever zijn?????? Ik vind ze beiden even lief!!!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zie bij mijn honden iig geen verband tussen geslacht en lievigheid.
Ik krijg ook van die redenen om voor een teef te kiezen van pupkopers.
Volgens mij hangt het gewoon van het karakter van de hond af.
Ik vraag me ook af wat mensen onder "lief" verstaan. Wat houdt dat dan in ?
Honden zijn opportunisten. Mijn honden zouden bv echt niet bewust hun bak eten af staan aan een zielig zwerfhondje. Of zich opofferen voor een ander. Dat zou pas lief zijn :pffff:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Moos
Zeer actief

sirene schreef: Ik vraag me ook af wat mensen onder "lief" verstaan. Wat houdt dat dan in ?
Ja, dat vraag ik me dan dus ook af :wink: En hoe dat is onstaan dat er toch wel vaak gezegd of gedacht wordt dat teefjes liever zijn.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Teven liever? :denken:
Hier niet iig, Lola is een echte bitch af en toe, van knuffelen houd ze ook al niet. :pffff:
Zij is echt een stuk feller dan Jakko, en Jakko is een enorme vrijkont, erg knuffelig. :I:

Lola is een stuk zelfstandiger dan ons Jakko.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik vind het ook een rare gedachtenkronkel. Hier zijn zes teefjes (eigenlijk vijf en een half want Bindy is nog een babytje) en twee reutjes. Allemaal even lief alleen tja, ik ben toch meer een reuen mens. De teven zijn wat gelijkmatiger en idd buiten geven ze geen problemen. Onze Bobby geeft elke dag weer een ander avontuur, soms heel leuk en soms ook helemaal niet leuk maar het geeft wel de jeu aan het leven. :wink:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Als ik naar de Kooikers kijk, zijn er aanzienlijk meer problemen met de opvoeding van reuen dan van teven. Vooral op de 'moeilijke leeftijd' zijn teven baasgerichter dan reuen in het ras. Wellicht dat dit met liever bedoeld wordt?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik vind 't zowieso flauwekul. Van katten word hetzelfde gezegd, maar ik zie er geen waarheid in, het is gewoon afhankelijk van het dier...

En reuen onafhankelijker? Branco zit de hele dag aan mijn benen geplakt. ;) Het is net hoe de hond zelf is. Beide heren zijn enorme knuffeldozen.
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Als ik naar de Kooikers kijk, zijn er aanzienlijk meer problemen met de opvoeding van reuen dan van teven. Vooral op de 'moeilijke leeftijd' zijn teven baasgerichter dan reuen in het ras. Wellicht dat dit met liever bedoeld wordt?
Dat denk ik ook, bij de Jack is dat iig zo, maar naarmate ze ouder worden vind ik juist dat een reu meer "vrouw gericht" wordt dan mijn teven.
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Als ik naar de Kooikers kijk, zijn er aanzienlijk meer problemen met de opvoeding van reuen dan van teven. Vooral op de 'moeilijke leeftijd' zijn teven baasgerichter dan reuen in het ras. Wellicht dat dit met liever bedoeld wordt?
Ja, dat zou best kunnen. Maar is dat niet ook rasafhankelijk (en individu-afhankelijk)?
En naarmate ze over die 'moeilijke leeftijd' heen zijn is het ook weer een ander verhaal toch? Of nou ja, tenzij je de boel als baas dan al verknald hebt :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moos op 05 nov 2008 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Maryanne schreef:
Dat denk ik ook, bij de Jack is dat iig zo, maar naarmate ze ouder worden vind ik juist dat een reu meer "vrouw gericht" wordt dan mijn teven.
Kooikerteefjes zie ik vaker aan de baas plakken dan de reuen, ook de volwassen exemplaren. Ze zijn wat minder avontuurlijk zeg maar. Reuen hebben de hele wereld als domein en de teven twintig vierkante meter om de baas, zoiets. Maar de reuen zijn tegelijkertijd wel heel erg gehecht aan de baas. Maar dat merk je dan aan andere dingen dan bij de teven.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Mit
Zeer actief

Inge O schreef:
Jinx schreef: Lars is een reuenmens omdat hij houdt van dat zelfstandige, eigen keuzes proberen te maken.
dit is ook helemaal niet geslachtsafhankelijk, maar ras- en individu-afhankelijk.

het is me tijdens het bezoek aan alle broers en zussen van crunch (alweer) opgevallen dat je qua karakter echt niks kan ophangen aan 'reu' of 'teef'. in het nest varieert alles van heel erg aanhankelijk tot onafhankelijk, maar reu of teef speelt daarbij totaal geen rol.
Daar heb je ook gelijk in :wink:
Wel geldt het vaak voor reuen in zijn favoriete rasgroep, de molossers :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Maryanne schreef:
Kooikerteefjes zie ik vaker aan de baas plakken dan de reuen, ook de volwassen exemplaren. Ze zijn wat minder avontuurlijk zeg maar. Reuen hebben de hele wereld als domein en de teven twintig vierkante meter om de baas, zoiets. Maar de reuen zijn tegelijkertijd wel heel erg gehecht aan de baas. Maar dat merk je dan aan andere dingen dan bij de teven.
Heeft dat dan niet ook te maken met dat Kooikerteefjes vaak onzeker zijn? :wink:
Saar is ook een plakker, Vera verre van. Die rent ergens in een gebied van 100 meter om mij heen. En soms doet Saar mee :mrgreen:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Ach misschien omdat mensenvrouwen ook gewoon veel liever zijn :pffff: :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Ja, dat zou best kunnen. Maar is dat niet ook rasafhankelijk (en individu-afhankelijk)?
En naarmate ze over die 'moeilijke leeftijd' heen zijn is het ook weer een ander verhaal toch? Of nou ja, tenzij je de boel als baas dan al verknald hebt :mrgreen:
Natuurlijk zal het per ras verschillen, daarom noem ik uitdrukkelijk de Kooiker omdat ik van dat ras veel reuen en teven ken en ik ze daarom kan vergelijken. Ik zie dus wel echt verschillen in karakter die met reu- en teef-zijn te maken hebben. Met een teef krijg je een ander soort Kooikerhondje dan met een reu. Natuurlijk even gemiddeld gesproken he, want er zijn ook grote verschillen tussen de reuen en tussen de teven. Maar ik zie wel een lijn.

Ik heb ook dat ik van het ene ras de reuen en van het andere ras de teven leuker vind. Een Aussie reu zou ik bijv. nooit nemen, terwijl ik mezelf ook niet snel met een Kooikerteefje zie. Bij een Border zou het me dan weer niet uitmaken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Heeft dat dan niet ook te maken met dat Kooikerteefjes vaak onzeker zijn? :wink:
Saar is ook een plakker, Vera verre van. Die rent ergens in een gebied van 100 meter om mij heen. En soms doet Saar mee :mrgreen:
Ja, onzekerheid heeft er zeker mee te maken. Maar dan zegt het dus wel iets dat die onzekerheid bij teven leidt tot plakken terwijl dit bij reuen niet zo is. Er zijn volgens mij net zoveel onzekere Kooikerreuen als -teven.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Natuurlijk zal het per ras verschillen, daarom noem ik uitdrukkelijk de Kooiker omdat ik van dat ras veel reuen en teven ken en ik ze daarom kan vergelijken. Ik zie dus wel echt verschillen in karakter die met reu- en teef-zijn te maken hebben. Met een teef krijg je een ander soort Kooikerhondje dan met een reu. Natuurlijk even gemiddeld gesproken he, want er zijn ook grote verschillen tussen de reuen en tussen de teven. Maar ik zie wel een lijn.

Ik heb ook dat ik van het ene ras de reuen en van het andere ras de teven leuker vind. Een Aussie reu zou ik bijv. nooit nemen, terwijl ik mezelf ook niet snel met een Kooikerteefje zie. Bij een Border zou het me dan weer niet uitmaken.
Oh ja, ik denk dat er soms ook zeker in een ras een behoorlijk verschil tussen reu en teef zal zitten.
Zo zou ik geen Lab-reu willen, wel een Lab-teefje (van een Golden zou ik best een reu willen, alleen dan moet ik eerst ergens wonen zonder verplichte trap), en van een Cavalier zou ik sneller voor een reu gaan dan een teef. Om maar iets te noemen :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Heeft dat dan niet ook te maken met dat Kooikerteefjes vaak onzeker zijn? :wink:
Ja, onzekerheid heeft er zeker mee te maken. Maar dan zegt het dus wel iets dat die onzekerheid bij teven leidt tot plakken terwijl dit bij reuen niet zo is. Er zijn volgens mij net zoveel onzekere Kooikerreuen als -teven.
Ah oke, ik dacht dat Kooiker-reuen vaak veel zekerder waren :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:ik zat ook al te denken of daar dan niet een andere verklaring zou moeten voor zijn, bv. dat je snel een vertekend beeld krijgt door wat je onthoudt, maar dat dit niet zou bevestigd worden als je echt grotere aantallen op dezelfde kenmerken gaat bekijken? ik kan me amper voorstellen dat dit bij het ene ras drastisch zou verschillen tov. het andere :wink: .
En toch is het zo :pffff: Nee geintje, ik baseer het op wat ik zie. Het zou heel goed kunnen dat als je het wetenschappelijk gaat benaderen dat mijn stelling dan direct door het ijs zakt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maryanne
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik vind eigenlijk reuen wel liever.
Kijk ik naar Charles dan is dat een echte mamma's jongen, net als Bakkie en Wim overigens. Topsi is veel zelfstandiger en gaat veel meer haar eigen gang.
En 's avonds ligt die sloerie uitgebreid bij manlief op schoot. :boos:

Voor mij in de toekomst alleen nog maar reuen.
Ik vind ze nog mooier ook ;-)
:ok:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik heb juist veel liever een reu...weet niet meer wie mij dat ooit vertelde maar die zei dus dat teefjes vroegen om leifde en aandacht en vriendschap en reutjes gaven het.
Zal ook wel qua ras schelen een reu of een teef maar mijn voorkeur gaat uit naar een reutje...zei ik met 1 reu en 2 teven :mrgreen:
Met meerdere honden kijk ik wat bij de andere honden het beste past.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
vraag je echter aan bv. het baasje van 'dendikken' wie ze makkelijker vindt : hem of het zusje van attack (die ze ook heeft), dan zal ze zeker naar het reutje wijzen, maar dat komt dan weer omdat haar teefje zo ontzettend makkelijk is :19: .

het hangt dus maar helemaal van referentiekader af :wink: .
Je bedoelt als je vraagt wie ze moelijker vindt dat ze naar 'dendikken' wijst?
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik denk dat het puur persoonlijk is, kwa knuffelkont-gehalte zat er geen verschil tussen Fangio en Chira. Met het wandelen was Chira weer makkelijker en met andere honden kon je weer beter Fangio hebben omdat die beter af te lezen was.

Tja wat is nou makkelijker :19: :mrgreen:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
Inge O schreef:
vraag je echter aan bv. het baasje van 'dendikken' wie ze makkelijker vindt : hem of het zusje van attack (die ze ook heeft), dan zal ze zeker naar het reutje wijzen, maar dat komt dan weer omdat haar teefje zo ontzettend makkelijk is :19: .

het hangt dus maar helemaal van referentiekader af :wink: .
Je bedoelt als je vraagt wie ze moelijker vindt dat ze naar 'dendikken' wijst?
ja :wink: . zij vergelijkt immers met haar (ene) brave teefje - ik vergelijk hem met zijn 10 mannelijke en vrouwelijke nestgenootjes :wink: .
Ja, maar je schrijft "vraag je echter aan bv. het baasje van 'dendikken' wie ze makkelijker vindt : hem of het zusje van attack (die ze ook heeft), dan zal ze zeker naar het reutje wijzen, maar dat komt dan weer omdat haar teefje zo ontzettend makkelijk is :19: ."

:mrgreen: :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”