Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Je teef is loops en in de "sta dagen", knijpt er tussenuit en wordt gedekt. Je weet zeker dat ze gedekt is en ook min of meer wanneer (de periode dat ze zoek was dus).
Je wilt absoluut geen nest. Wat zijn dan de opties. De "morning after pil"? Wanneer, na de dekking, moet ze die uiterlijk krijgen?
Nee mijn teefje is niet gedekt
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake!
wil je er ooit nog mee fokken?
is dat antwoord nee dan zou ik voor sterillisatie (castratie) kiezen over een paar weken....
is het antwoord ja dan over een paar weken een echo om dracht te bevestigen en zo ja kan er dan ook nog gespoten worden, weet alleen dat veel "fokkers" daar ook niet voor kiezen omdat het weldegelijk nadelig kan zijn voor de teef en dus dan beter een kruising nest...
Als ik echt geen pups zou willen, zou ik na 3 weken een castratie laten uitvoeren. Morning after heb je altijd nog een risico op pups. (en dat zijn meestal geen gezonde pups, uitzonderingen daar gelaten)
Ik ga er voor het gemak even van uit dat je gewoon geen pups wilt, nu niet, en ook niet later.
Dus over een 3 weken castreren is dan een betere optie dan die "morning after" pil? Waarom? Is er een goed artikel wat ik daarover kan lezen?
Ik weet dat ik misschien verdacht betrokken klink maar ik ben ook betrokken in die zin dat ik aanwezig was bij zo'n ongewenste dekking en dit roept (bij mij) veel "what ifs" op.
Toen ik zelf nog een pup was hadden we een poes die per ongeluk gedekt werd, ze werd gecastreerd (ik weet niet hoe lang na de dekking) en ze overleed aan interne bloedingen...
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake!
Castratie is vaak een goede optie, vanwege het feit dat die morning-after spuit nogal wat zooi bevat en dat kan weer van alles triggeren.
de meningen over hoe ernstig dat is zijn verdeeld.
Ik heb het ooit laten doen, en de (bastaard)teef had er geen last van, maar toen was er nog niets bekend over nadelige gevolgen. Dus ik lette er niet op, dat was wat je deed.
Maar ik weet meerdere nesten van zulke gevallen die zijn geboren omdat mensen die spuit niet wilden vanwege de risico's (dat betrof dus teefjes die compleet moesten blijven vanwege fokkerij).
Terwijl zo'n nest toch geen reclame is voor een goede fokker, maar liever dat dan een spuit dus blijkbaar.
Marjoleine schreef:Castratie is vaak een goede optie, vanwege het feit dat die morning-after spuit nogal wat zooi bevat en dat kan weer van alles triggeren.
de meningen over hoe ernstig dat is zijn verdeeld.
Ik heb het ooit laten doen, en de (bastaard)teef had er geen last van, maar toen was er nog niets bekend over nadelige gevolgen. Dus ik lette er niet op, dat was wat je deed.
Maar ik weet meerdere nesten van zulke gevallen die zijn geboren omdat mensen die spuit niet wilden vanwege de risico's (dat betrof dus teefjes die compleet moesten blijven vanwege fokkerij).
Terwijl zo'n nest toch geen reclame is voor een goede fokker, maar liever dat dan een spuit dus blijkbaar.
Maar als de eigenaar van de teef nu voor die spuit zou kiezen, hoe lang na de dekking moet dit dan, en moet deze herhaald worden?
Ik ken ook een fokster wiens teef door een reu van een ander ras gedekt werd maar er voor gekozen heeft het nest te laten komen vanwege de nadelige gevolgen van die spuit. Wie weet hoe dat spul dat ze spuiten heet? Kan ik even gericht Googelen.
Ik ken een hondje dat geboren is uit een teef die zo'n 'morningafterpilspuit' had gekregen, een Parson Russell Terrier. Dat hondje is een soort autist en heeft allerlei gedragsproblemen.
Ik weet zelf niet wat ik zou doen, eerlijk gezegd.
*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)* **Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Zeer zeker niet de teef vol hormonen spuiten , dus of castratie, zo snel mogelijk, of de consequenties van je laksheid nemen en de pups laten komen en je stinkende best doen er een goed tehuis voor te vinden
Mijn teef is eens gedekt in een dierenpension (je begrijpt hoe dat voelde..... ) Ze is 2 keer gespoten daarna. Wel een flinke baarmoederontsteking daarna helaas.....Nu is haar cyclus weer prima.
MARC_S schreef:Waarom eigenlijk de teef perse niet vol hormonen willen spuiten maar wel klakkeloos de hormonen wegnemen? Dat heeft net zo goed grote gevolgen.
Ik denk dat eenhormoon spuit meer schommelingen tot gevolg heeft dan een castratie , na een castratie is het af,
na een spuit kan het heel lang duren voor alles weer op de rit is, en die schommelingen kunnen voor een hond ook een hele belasting zijn
Hier mijn ervaring met een morning after pil nadat een teef was ontsnapt en bij onze reuen terrecht is gekomen.
We hebben daarna (2 loopsheden later) nog een nest gedaan maar dat was niet zonder problemen, geen melk eerste 48 uur, geen ontsluiting maar wel weeën dus keizersnede.
Ik zal niet meer snel een morning after pil doen als het om een teefje gaat waar je nog mee wil fokken. Is het helemaal neit de bedoeling om te fokken dan kan je het wel doen of toch laten castreren.
MARC_S schreef:Waarom eigenlijk de teef perse niet vol hormonen willen spuiten maar wel klakkeloos de hormonen wegnemen? Dat heeft net zo goed grote gevolgen.
Je beseft dat volspuiten met hormonen een behoorlijk risico op baarmoederontsteking kan geven?
Ik zou de pups toch laten komen en gewoon de verantwoordelijkheid nemen... MITS het een gezonde teef zonder gedragsstoornissen betreft.
Anders zou ik kiezen voor castratie.
De ''morning after''-spuit zou ik zelf niet kiezen.
De spuit moet volgens mij op de derde en vijfde dag na de dekking (maar als ze een paar dagen weg is geweest weet je het niet. Ik zou waarschijnlijk voor castratie met abortus gaan Nou, ik weet het trouwens niet. Zou dat misschien op dat moment toch niet kunnen).
Als ik de dekking gezien zou hebben (en er dus echt niks meer aan kunnen doen, als ze al vast zitten) zou ik toch voor de spuit gaan. Ik heb het gewoonweg niet op narcoses..
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15 True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10 Candy, voor altijd in mijn gedachten http://www.greyblessings.nl
Maria schreef:
Hier mijn ervaring met een morning after pil nadat een teef was ontsnapt en bij onze reuen terrecht is gekomen.
We hebben daarna (2 loopsheden later) nog een nest gedaan maar dat was niet zonder problemen, geen melk eerste 48 uur, geen ontsluiting maar wel weeën dus keizersnede.
Ik zal niet meer snel een morning after pil doen als het om een teefje gaat waar je nog mee wil fokken. Is het helemaal neit de bedoeling om te fokken dan kan je het wel doen of toch laten castreren.
gr Maria
wie zegt dat dat daardoor komt? misschien was het anders ook wel niet goed gegaan?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Okay, duidelijk. Als er met de teef niet meer gefokt moet worden is castratie op 3 weken een betere optie dan hormoonspuiten.
Nu zijn we dus zelf een kat kwijtgeraakt aan een dergelijke operatie dus zelf zou ik er denk ik niet voor kiezen. De vruchten zijn dan al gehecht en de baarmoeder verdikt en extra doorbloed, toch een extra risico en gooi je ook dan de hormoonhuishouding volkomen door elkaar.
Gelukkig kan ik met onze muis nooit voor een dergelijke keuze komen staan. Lijkt me niet fijn.
Maria schreef:
gr Maria
wie zegt dat dat daardoor komt? misschien was het anders ook wel niet goed gegaan?
omdat melk en ontsluiting door hormonen bepaald worden volgens onze dierenarts.
S@ndr@ schreef:Zeer zeker niet de teef vol hormonen spuiten , dus of castratie, zo snel mogelijk, of de consequenties van je laksheid nemen en de pups laten komen en je stinkende best doen er een goed tehuis voor te vinden
Alsof een nest krijgen zonder risico's is
En zeker in dit geval, als je geen idee hebt wie en hoe groot de vader is
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Maria schreef:
omdat melk en ontsluiting door hormonen bepaald worden volgens onze dierenarts.
en dus?
wat is dan nu het exacte verband met de situatie van jouw hond en waarom het anders wel goed gegaan zou zijn? want dat zie ik nog steeds niet hoor
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.