Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rassen zonder rasvereniging

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Rassen zonder rasvereniging

Ongelezen bericht door Addy »

Komt dat voor ?
En zo ja hoe wordt dan de fokstandaard bepaalt ?
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Rassen zonder rasvereniging

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Addy schreef:Komt dat voor ?
Een rasstandaard wordt door de kennelclub in het land van herkomst bepaald. Een anderlands Rv mag ten aanzien van de rasstandaard eventueel ideetjes aandragen, maar meer ook niet.
Addy

Angelique25 schreef:
Addy schreef:Komt dat voor ?
Een rasstandaard wordt door de kennelclub in het land van herkomst bepaald. Een anderlands Rv mag ten aanzien van de rasstandaard eventueel ideetjes aandragen, maar meer ook niet.
Maar komt het voor dat er geen Rv is in Nederland van een bepaald ras ?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ja, hoor. Er zijn best wat rassen zonder RV.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Addy schreef:Maar komt het voor dat er geen Rv is in Nederland van een bepaald ras ?
Ja. Soms worden deze rassen dan bij een andere vereniging ondergebracht, maar als er van een bepaald ras maar een paar honden (of nog minder) in Nederland rondlopen, is er vaak geen rasvereniging van.
Addy

sirene schreef:Ja, hoor. Er zijn best wat rassen zonder RV.
Wat is daar het nadeel van of evt het voordeel ?
Baïla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

Wij hebben een ras (Mastin de los Pirineos) zonder rasvereniging. Er was wel een rasvereniging die de belangen behartigde van de Pirineos, de Español, de Fila Brasileiro, de Dogo Argentino en de Tosa Inu, maar die is failliet gegaan en inmiddels is er al enige jaren geen rasvereniging meer.

Ik wil zelf in de toekomst ook fokken en ga uit van de Spaanse rasstandaard en verder gewoon de HD/ED foto's en deelname aan shows.
Ik wil zelf alleen met goeie/gezonde honden fokken en heb daar in principe geen rv voor nodig.
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
Addy

Je krijgt je stamboom dan via de Rv van land van herkomst ?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:Je krijgt je stamboom dan via de Rv van land van herkomst ?
In Nederland krijg je de stambomen zowiezo niet via de rasvereniging, maar via de Raad van Beheer, dus wat dat betreft maakt het niet uit of een ras een rasvereniging heeft of niet.
Addy

Scooby schreef:
In Nederland krijg je de stambomen zowiezo niet via de rasvereniging, maar via de Raad van Beheer, dus wat dat betreft maakt het niet uit of een ras een rasvereniging heeft of niet.
en hoe wordt dan gecontroleerd of je voldoet aan de eisen van het ras ?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Scooby schreef:
en hoe wordt dan gecontroleerd of je voldoet aan de eisen van het ras ?
Niet, maar je kunt met een ras wat wel een rasvereniging heeft ook gewoon buiten de vereniging om fokken.
Addy

Scooby schreef:Niet, maar je kunt met een ras wat wel een rasvereniging heeft ook gewoon buiten de vereniging om fokken.
waar hangt het dan vanaf of je een stamboom krijgt als dat niet gecontroleerd wordt :19:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Scooby schreef:Niet, maar je kunt met een ras wat wel een rasvereniging heeft ook gewoon buiten de vereniging om fokken.
waar hangt het dan vanaf of je een stamboom krijgt als dat niet gecontroleerd wordt :19:
Alleen de chippers controleren het nest enigszins, maar verder krijg je altijd een stamboom als je met twee stamboom honden fokt, dus ongeacht of je dat via de rasvereniging doet of niet.
Baïla
Zeer actief
Contacteer:

Al onze honden zijn geïmporteerd en hebben een buitenlandse stamboom meegekregen. Als je naar shows wilt of wilt fokken moet je deze opsturen naar de Raad van Beheer en na een bezoekje van de iemand van de RvB, die de chip/tatouage controleert, krijg je dan een NHSBnummer.
Afbeelding
Baïla
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Baïla schreef:Wij hebben een ras (Mastin de los Pirineos) zonder rasvereniging. Er was wel een rasvereniging die de belangen behartigde van de Pirineos, de Español, de Fila Brasileiro, de Dogo Argentino en de Tosa Inu, maar die is failliet gegaan en inmiddels is er al enige jaren geen rasvereniging meer.

Ik wil zelf in de toekomst ook fokken en ga uit van de Spaanse rasstandaard en verder gewoon de HD/ED foto's en deelname aan shows.
Ik wil zelf alleen met goeie/gezonde honden fokken en heb daar in principe geen rv voor nodig.
krijg je dan geen last als je eventueel een dekking wil van buitenlandse reuen die wel bij een rv zijn aangesloten? dat kan ik namelijk niet (ben niet bij de rv).
Zover ik weet niet.
Ik heb dat in elk geval nog nooit gehoord.
Afbeelding
Addy

Scooby schreef: Alleen de chippers controleren het nest enigszins, maar verder krijg je altijd een stamboom als je met twee stamboom honden fokt, dus ongeacht of je dat via de rasvereniging doet of niet.
Er kan dus gesjoemeld worden :19:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Scooby schreef: Alleen de chippers controleren het nest enigszins, maar verder krijg je altijd een stamboom als je met twee stamboom honden fokt, dus ongeacht of je dat via de rasvereniging doet of niet.
Ja, maar dat kan altijd...
Addy

Scooby schreef:
Addy schreef:
Is het mogelijk dat je twee stambomen overlegt van honden waar in principe niet mee gefokt is ?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
Scooby schreef:
Addy schreef:
Is het mogelijk dat je twee stambomen overlegt van honden waar in principe niet mee gefokt is ?
Ja, dan zou je moeten sjoemelen met de dekkaart.
Baïla
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Baïla schreef:
Inge O schreef:
Baïla schreef:Wij hebben een ras (Mastin de los Pirineos) zonder rasvereniging. Er was wel een rasvereniging die de belangen behartigde van de Pirineos, de Español, de Fila Brasileiro, de Dogo Argentino en de Tosa Inu, maar die is failliet gegaan en inmiddels is er al enige jaren geen rasvereniging meer.

krijg je dan geen last als je eventueel een dekking wil van buitenlandse reuen die wel bij een rv zijn aangesloten? dat kan ik namelijk niet (ben niet bij de rv).
Zover ik weet niet.
Ik heb dat in elk geval nog nooit gehoord.
vreemd :denken: . ik kon dat zelfs al niet eens toen er nog niet eens een rv was in belgië. nu ben ik er bewust geen lid van maar dat zou theoretisch dus wel kunnen - vroeger was er geen maar ook dan kon je het vergeten om een buitenlandse rv-reu te vragen.
Het is in elk geval al geen probleem als ik met een teef in Italië zou willen dekken en afgaande op de ervaringen van anderen kun je ook zo naar Spanje voor een reu.

We willen volgend jaar naar Spanje om ons daar eens te oriënteren en te zien hoe één en ander in zijn werk gaat. En ook om eens wat reuen in 'real life' te bekijken.
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

van de dogo canario is er zowel in Belgie als in nederland geen rv

ik hou zelf de rasstandaard aan van FCI, er is er nog eentje van uppc, maar daar zitten wat andere "maatstaven" in, zoals een zwarte dogo canario mag daar wel, onder FCI zijn ze niet erkend

hier word de chip gecontroleerd door iemand van sint hubertus uit
vanaf 2009 is een DNA verplicht bij zowel vader als moeder hond en 1pupje uit het nest (bij ons worden alle pups "getest" op DNA)
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Addy schreef:
Scooby schreef:
Addy schreef:
Ja kan, maar de chipper kijkt wel even met een half oog naar de teef en dan is het wel leuk als die er ook uitziet als een zogende teef.

Maar dit soort bedrog kan altijd en staat helemaal los van het lid zijn van of het uberhaupt hebben van een Rv.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef: vanaf 2009 is een DNA verplicht bij zowel vader als moeder hond en 1pupje uit het nest (bij ons worden alle pups "getest" op DNA)
Ja, dat vind ik een heel goed initiatief!
vania
Zeer actief

Scooby schreef:
vania schreef: vanaf 2009 is een DNA verplicht bij zowel vader als moeder hond en 1pupje uit het nest (bij ons worden alle pups "getest" op DNA)
Ja, dat vind ik een heel goed initiatief!
1 pup is verplicht, maar dan komt alleen op de geteste pup effectief dat het getest is op DNA, op de rest van de stambomen niet en zo heel veel kost het niet extra, dus waarom neit alle pups doen
hier word het wel gedaan bij het eerste nest en bij de volgende nesten (moesten die er komen)
Afbeelding
vania
Zeer actief

Addy schreef:
Scooby schreef:
Addy schreef:
hier in Belgie is dat vanaf 2009 neit meer mogelijk
omdat DNA word onderzocht van zowel moeder als vader hond en minstens 1 pup van het nest
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:
Addy schreef:
Scooby schreef:
Addy schreef: Er kan dus gesjoemeld worden :19:
omdat DNA word onderzocht van zowel moeder als vader hond en minstens 1 pup van het nest
:ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Scooby schreef:
vania schreef:
Addy schreef:
Scooby schreef: Ja, maar dat kan altijd...
:ok:
Dat mogen ze wat mij betreft in Nederland ook gaan doen, vind het een heel goed initiatief.
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Sjoemelen kan altijd... Hier in de buurt woont een "fokker" die een X aantal teefjes heeft zowel met als zonder stamboom. Als hij pups heeft van een paar teefjes tegelijk dan hebben de stamboomteefjes altijd hele grote nesten en de stamboomloze hele kleine. Zijn toch meer centjes voor te vangen hè, als dat papiertje erbij zit.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Scooby schreef:
Addy schreef:
Alleen de chippers controleren het nest enigszins, maar verder krijg je altijd een stamboom als je met twee stamboom honden fokt, dus ongeacht of je dat via de rasvereniging doet of niet.
Toevoeging: er zijn toch "algemene eisen" waaraan voldaan moet worden mbt leeftijd van teef, aantal nesten achter elkaar een nog een paar van dat soort "eenvoudige" dingen? Een "algemeen fokbeleid" ofzo?
Maar idd als basis.. ouders stamboom en stamboom aangevaagd bij de RvB = stamboom voor pups.

(Vandaar ook dat goed doorredenerend puur het feit dat de hond een stamboom heeft, NIET per definitie inhoudt dat de hond "juist en correct" gefokt is... ook broodfokkers die per ongeluk honden met stamboom hebben kunnen stambomen krijgen voor de pups)

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

vania schreef:
Addy schreef:
Scooby schreef:
Addy schreef: Er kan dus gesjoemeld worden :19:
Ik vind dit een goed initiatief, maar vind het dan weer ontzettend jammer dat het maar om 1 pup gaat die getest moet worden.... dan kun je dus alsnog meerdere pups uit andere nesten "bijleggen" .... zeker als het "echte" nest maar heel klein is. Dus, kan het alsnog voorkomen dat pups ten onrechte een stamboom krijgen.
Mocht ik ooit gaan fokken dan zal ik (is mijn mening nu) ouders en ALLE pups laten testen en dus van alle pups daarmee meteen bewijzen dat ze idd van die ouders zijn.
Extra voordeel LIJKT me dat je meteen de pups met een gen-test met het afgenomen bloed kunt laten testen op erfelijke ziekten. Natuurlijk doe je dat ook met de ouders (eh... gevoelsmatig "natuurlijk") maar dan laat je het ook meteen voor de pups doen. Ook meteen het DNA laten vastleggen in een databank. Goed, okay, kost vast extra geld, maar dan WETEN pupkopers tenminste wat! ;-) (en ik als toekomstig fokker ook)

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”