Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rassen zonder rasvereniging
Moderator: moderatorteam
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoe gaan ze dat met het DNA doen als je voor een dekking naar het buitenland gaat?

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... onderzoek/MirandaH schreef:Is zulk DNA onderzoek in Nederland mogelijk en zo ja, iemand enig idee hoeveel dat zou kosten per pup of nest?

-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Dat ligt aan de regels van een rasvereniging. Als die rv als eis heeft dat eigenaren van honden lid moeten zijn kun je ze niet krijgen. Maar niet alle rv hebben die eis.Inge O schreef:vreemdBaïla schreef:Zover ik weet niet.Inge O schreef:krijg je dan geen last als je eventueel een dekking wil van buitenlandse reuen die wel bij een rv zijn aangesloten? dat kan ik namelijk niet (ben niet bij de rv).Baïla schreef:Wij hebben een ras (Mastin de los Pirineos) zonder rasvereniging. Er was wel een rasvereniging die de belangen behartigde van de Pirineos, de Español, de Fila Brasileiro, de Dogo Argentino en de Tosa Inu, maar die is failliet gegaan en inmiddels is er al enige jaren geen rasvereniging meer.
Ik wil zelf in de toekomst ook fokken en ga uit van de Spaanse rasstandaard en verder gewoon de HD/ED foto's en deelname aan shows.
Ik wil zelf alleen met goeie/gezonde honden fokken en heb daar in principe geen rv voor nodig.
Ik heb dat in elk geval nog nooit gehoord.. ik kon dat zelfs al niet eens toen er nog niet eens een rv was in belgië. nu ben ik er bewust geen lid van maar dat zou theoretisch dus wel kunnen - vroeger was er geen maar ook dan kon je het vergeten om een buitenlandse rv-reu te vragen.
-
Brigitte
- Zeer actief
Re: Rassen zonder rasvereniging
De Ca de Bou heeft hier in NL ook geen rasverenigingAddy schreef:Maar komt het voor dat er geen Rv is in Nederland van een bepaald ras ?Angelique25 schreef:Een rasstandaard wordt door de kennelclub in het land van herkomst bepaald. Een anderlands Rv mag ten aanzien van de rasstandaard eventueel ideetjes aandragen, maar meer ook niet.Addy schreef:Komt dat voor ?
En zo ja hoe wordt dan de fokstandaard bepaalt ?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik vind het meer dan pech.Inge O schreef:ha, oké, ik heb dus weer gewoon pechkitty schreef:Dat ligt aan de regels van een rasvereniging. Als die rv als eis heeft dat eigenaren van honden lid moeten zijn kun je ze niet krijgen. Maar niet alle rv hebben die eis..
Ik vind dergelijke regels idioot en je dient het ras er niet mee.
Iedereen kan sjoemelen, en er kunnen buiten een rv heel knappe en gezonde honden lopen, die je (wij ook) dan niet kunt gebruiken.
Zo maak je je effectieve fokdierengroep alleen maar kleiner.
Ik vind dergelijke regels vooral gericht op macht: de rv bepaalt iets en daar moeten de leden aan voldoen. Doen ze dat niet, dat mogen ze niet meer meedoen
Wie wordt er beter van zoiets?
Uiteindelijk is een pup altijd wettelijk de verantwoordelijkheid van de fokker en niet van de rv.
Ik zie voordelen in een rv, maar dit soort dingen vind ik slecht voor een ras.
Voordelen zijn wel dat je als rv inspraak hebt.
Dat is democratisch.
Alleen zijn helaas lang niet alle rv's democratisch.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ik DACHT dat het voor Belgische fokkers die van een buitenlandse reu gebruik willen maken (waarbij "buitenland" gezien wordt vanaf belgie) ook erplicht was om een reu te gebruiken waarvan het DNAprofiel is vastgelegd.Wilma schreef:Hoe gaan ze dat met het DNA doen als je voor een dekking naar het buitenland gaat?
Dat beperkt de Belgische fokkers dus.
Maar laat het me weten als ik ernaast zit, ik ben niet 100% zeker!
Suzanne
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Ik ben het volledig met je eens!Marjoleine schreef:Ik vind het meer dan pech.Inge O schreef:ha, oké, ik heb dus weer gewoon pechkitty schreef:Dat ligt aan de regels van een rasvereniging. Als die rv als eis heeft dat eigenaren van honden lid moeten zijn kun je ze niet krijgen. Maar niet alle rv hebben die eis..
Ik vind dergelijke regels idioot en je dient het ras er niet mee.
Iedereen kan sjoemelen, en er kunnen buiten een rv heel knappe en gezonde honden lopen, die je (wij ook) dan niet kunt gebruiken.
Zo maak je je effectieve fokdierengroep alleen maar kleiner.
Ik vind dergelijke regels vooral gericht op macht: de rv bepaalt iets en daar moeten de leden aan voldoen. Doen ze dat niet, dat mogen ze niet meer meedoen![]()
Wie wordt er beter van zoiets?
Uiteindelijk is een pup altijd wettelijk de verantwoordelijkheid van de fokker en niet van de rv.
Ik zie voordelen in een rv, maar dit soort dingen vind ik slecht voor een ras.
Voordelen zijn wel dat je als rv inspraak hebt.
Dat is democratisch.
Alleen zijn helaas lang niet alle rv's democratisch.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ach, zelfs als je niet sjoemelt kan er nog wel eens wat vreemds op bevestiging van de RvB staan,Scooby schreef:Ja, dan zou je moeten sjoemelen met de dekkaart.Addy schreef:Is het mogelijk dat je twee stambomen overlegt van honden waar in principe niet mee gefokt is ?Scooby schreef:Ja, maar dat kan altijd...Addy schreef: Er kan dus gesjoemeld worden
nl als ze bv een 6 voor een 8 aanzien (digitaal ingevuld) in het NHSB nr, dan krijg je ook een hele andere reu (in dit geval de nestbroer)
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
een goede reden om wel lid te zijn bij de rv van je ras terwijl je het niet eens bent met de rv is om tegengas te geven. Ga naar vergaderingen en laat je horen, het hoort in de notulen opgenomen te worden en er zijn vast meer leden die er zo over denken alleen durven ze hun smoel niet los te trekken of ze stappen eruit, en zo verandert er nooit wat natuurlijk.
het lijkt me niet dat een rv regels opstelt waar je je als fokker niet aan wilt houden zoals bepaalde gezondheidstests. Stellen ze geen eisen aan gezondheidstests en je vind het zelf wel belangrijk ben je toch nog steeds vrij om ze wél te doen immers. Geef het goede voorbeeld en vecht ervoor, wil je dat er wat verandert dan moet je je binnen de rv laten horen, stap je eruit dan horen ze je zoizo niet meer, dat is toch veel te gemakkelijk voor ze?
het lijkt me niet dat een rv regels opstelt waar je je als fokker niet aan wilt houden zoals bepaalde gezondheidstests. Stellen ze geen eisen aan gezondheidstests en je vind het zelf wel belangrijk ben je toch nog steeds vrij om ze wél te doen immers. Geef het goede voorbeeld en vecht ervoor, wil je dat er wat verandert dan moet je je binnen de rv laten horen, stap je eruit dan horen ze je zoizo niet meer, dat is toch veel te gemakkelijk voor ze?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
dit staat er op de site van sint hubertusSuzanne123 schreef:Ik DACHT dat het voor Belgische fokkers die van een buitenlandse reu gebruik willen maken (waarbij "buitenland" gezien wordt vanaf belgie) ook erplicht was om een reu te gebruiken waarvan het DNAprofiel is vastgelegd.Wilma schreef:Hoe gaan ze dat met het DNA doen als je voor een dekking naar het buitenland gaat?
Dat beperkt de Belgische fokkers dus.
Maar laat het me weten als ik ernaast zit, ik ben niet 100% zeker!
Suzanne
Voor de dekreuen die in België verblijven maar die niet aan de fokker toebehoren:
De eigenaar van de fokteef voegt verplicht een kopie van het attest van de genetische DNA-code van de dekreu, dat hem overgemaakt wordt door de eigenaar van de dekreu, bij de “Aangifte van Dek en Geboorte”. Dit attest moet door de eigenaar van de dekreu bekomen worden volgens dezelfde procedure als voor een nest. (zie hoger).
Voor de dekreuen die in het buitenland verblijven en die al een genetische DNA-code ISAG 2006 hebben voor 01/07/2008:
De eigenaar van de fokteef voegt verplicht een kopie van het attest van de genetische DNA-code compatibel “ISAG 2006”, dat hem overgemaakt wordt door de eigenaar van de dekreu, bij de “Aangifte van Dek en Geboorte”. Het gaat hier wel om de numerieke DNA-code, en niet om de lettercode die op de DNA-identiteitskaart vermeld staat.
Voor de dekreuen die in het buitenland verblijven en die nog geen genetische DNA-code ISAG 2006 hebben voor 01/07/2008:
De staalafname moet verplicht gedaan worden door een erkende dierenarts, die zal optreden als een gemandateerde KMSH-identificeerder. De analyse van de DNA-code van de dekreu moet verplicht compatibel zijn met “ISAG 2006”.
-
De analyse kan uitgevoerd worden door het Laboratorium Progenus. Het hiertoe benodigde afnamemateriaal zal door Progenus ter beschikking worden gesteld nadat de aanvrager de factuur, die door de KMSH opgestuurd wordt, heeft betaald.
-
De eigenaar van de fokteef voegt verplicht een kopie van het attest van de genetische DNA-code compatibel “ISAG 2006”, dat hem overgemaakt wordt door de eigenaar van de dekreu, bij de “Aangifte van Dek en Geboorte”.
Vanaf 2010 zal de genetische DNA-code (ISAG 2006) van de dekreu moeten gekend zijn vóór de dekking.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik hoop niet dat je de indruk hebt dat dat niet is wat ik doePodenji schreef: Geef het goede voorbeeld en vecht ervoor, wil je dat er wat verandert dan moet je je binnen de rv laten horen, stap je eruit dan horen ze je zoizo niet meer, dat is toch veel te gemakkelijk voor ze?
Alleen sta je soms jaar na jaar als enige in die woestijn te roepen.
Niet iedereen ziet direct dingen op de lange termijn en er wordt veel vanuit de eigen gedachte geredeneerd.
Het feit dat er steeds meer tweede rasverenigingen komen zegt iets, helaas.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Grinnn.....
Leuk zeg, je kunt als eigenaar van een Nederlandse Dekreu zo'n dna-test laten doen en registeren via de RvB.
Je moet dan betalen en krijgt (let op) een set borsteltjes toegestuurd waarmee je ZELF het DNA-materiaal moet afnemen en terugsturen.
Gelukkig werkt die methode geen fraude in de hand hoor, echt niet....
Ik vind het op zich prachtig dat het kan, ook in Ned. maar dat je dan de mensen ZELF het laat "afnemen"... lijkt me eh... dom?
Gelukkig heb ik (nog) geen dekreu
Suzanne
Leuk zeg, je kunt als eigenaar van een Nederlandse Dekreu zo'n dna-test laten doen en registeren via de RvB.
Je moet dan betalen en krijgt (let op) een set borsteltjes toegestuurd waarmee je ZELF het DNA-materiaal moet afnemen en terugsturen.
Ik vind het op zich prachtig dat het kan, ook in Ned. maar dat je dan de mensen ZELF het laat "afnemen"... lijkt me eh... dom?
Gelukkig heb ik (nog) geen dekreu
Suzanne
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je DNA afneemt voor een gezondheidstest moet de identiteit van de hond bevestigd worden door een onafhankelijk persoon in de vorm van een dierenarts.Suzanne123 schreef:Leuk zeg, je kunt als eigenaar van een Nederlandse Dekreu zo'n dna-test laten doen en registeren via de RvB.
Ik stel mij zo voor dat dat ook geldt voor deze DNA-profielen?
Bovendien: leg me eens uit wat de zin is van fraude in een geval als dit?
Als ze gaan testen of de dekreu de dekreu wel is, aan de hand van de pups dus, is ie dat dus niet.
Waarom zou je dat vervalsen?
Dan moet je dus in plaats van Fikkie alleen maar Pluto gebruiken en kan Fikkie naar het asiel?
Het lijkt mij wat vreemd gedacht dat je daarmee wilt rotzooien.
Ik bedoel: wat zou de winst zijn?
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
De Japanner heeft geen eigen RV, maar een overkoepelende voor diverse rassen:
http://www.pekingees-en-dwergspanielclub.nl/
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dus voor jullie worden er ook dingen uitgezet en bijgehouden.Jinx schreef:De Japanner heeft geen eigen RV, maar een overkoepelende voor diverse rassen:
Er zijn basisregels en de uitlsagen ed van de Raad komen bij jullie club binnen.
Dat is een nadeel als er geen RV is: de uitslagen (HD, shows en zo ) komen nergens binnen, er is geen inspraak en als er regels moeten komen van een RV en die is er niet, val je opeens onder algemene regels.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
nee hoor absoluut niet, het was een opmerking van mij in het algemeenMarjoleine schreef:Ik hoop niet dat je de indruk hebt dat dat niet is wat ik doePodenji schreef: Geef het goede voorbeeld en vecht ervoor, wil je dat er wat verandert dan moet je je binnen de rv laten horen, stap je eruit dan horen ze je zoizo niet meer, dat is toch veel te gemakkelijk voor ze?
Alleen sta je soms jaar na jaar als enige in die woestijn te roepen.
Niet iedereen ziet direct dingen op de lange termijn en er wordt veel vanuit de eigen gedachte geredeneerd.
Het feit dat er steeds meer tweede rasverenigingen komen zegt iets, helaas.
ik ken het gevoel van in je eentje of met een paar medestanders in de woestijn te roepen, tegen een muur! maar wij geven niet op, ze komen er wel achter en dan kunnen ze niet zeggen dat er nooit wat van gezegt is
zolang fokkers niet kunnen samenwerken maar mekaar liever tegenwerken zal dat hetzelfde blijven in rv's, mensen moeten handelen in het belang van hun ras en ophouden met het handelen in hun eigen belang, wat helaas té vaak gebeurt, bij fokkers en bij rv's.
Een rv staat er voor om de belangen van hun ras te behartigen maar helaas voor veel verenigingen geldt dat het bestuur liever hun eigen belangen behartigt.
ik ben overigens lid van meerdere rasverenigingen en gelukkig geldt wat ik zeg zeker voor 1 vereniging niet
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.