Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeren drachtige teef (vers vlees)

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Voeren drachtige teef (vers vlees)

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ben hier al heel lang niet meer geweest (druk, druk, druk) maar ik heb nu toch weer heel even behoefte aan wat advies van de kenners.

Babbe is intussen bijna 6 weken drachtig. We hebben een echo laten maken en daarop was duidelijk te zien dat ze drachtig is en inmiddels is ze ook aardig aan het uitdijen dus er is geen twijfel mogelijk, over een weekje of drie mogen we hier pups verwachten.

Onze honden worden volledig gevoerd met vers vlees (Energique) en in principe was ik van plan om Babbe gewoon vers te blijven voeren en de pups ook op vers vlees af te spenen. Maar nu krijg ik van diverse kanten te horen dat ik Babbe nu op puppybrokken moet zetten omdat anders de pups voedingsstoffen te kort komen. Mijn gevoel zegt dat dit onzin is en dat ik haar gewoon vers kan blijven voeren en haar alleen meer moet gaan voeren. Maar ik krijg nu toch twijfels. Bij het nestje van Tara anderhalf jaar geleden werden er maar twee pups geboren met vrij lage geboortegewichten, waarvan het reutje na 4 dagen overleed. Tara heb ik ook niet overgezet op puppybrokjes. Heb ik gewoon pech gehad of is er toch een relatie met het vers vlees?

Wie kan me een (onderbouwd) advies geven?
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik kan me niet voorstellen dat er een relatie was met het voeren van vers vlees.
Op dit forum zijn volgens mij nooit versvleesvoerders geweest die overgingen op puppybrokken. Ik ben iig gewoon door blijven geven wat ik altijd al deed (barf). Een drachtige teef heeft geen andere voedingsbehoefte alleen een behoefte aan méér aan het einde van de dracht. Ik voerde gewoon op het oog en naarmate ze dikker werden meerdere keren op een dag omdat dat fijner voor ze is. Maar ik ging ook niet overdreven meer voeren.
Zwerfhonden krijgen bij bosjes pupjes en die krijgen ook geen pupbrokken. De pups krijgen in de buik van de moeder gewoon al het eten wat ze nodig hebben. Daar zorgt de natuur voor.

Gewoon lekker alles doen wat je altijd met haar deed en gewoon naar haar kijken wat ze aan kan. Qua eten ook.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb zelf ook altijd die wolvin voor ogen die ook niet ineens andere konijntjes gaat eten als ze drachtig is, maar ja, je gaat toch twijfelen hè, als je ineens van diverse kanten hoort dat je het niet goed doet.

Babbe krijgt normaal twee keer per dag 70 gram vlees. Ze zit nu op twee keer 80 en ik wil dat inderdaad op het oog wat blijven opvoeren en straks inderdaad ook gaan verspreiden over meer dan twee keer per dag.

AfbeeldingAfbeelding
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik heb mijn drachtige teefje de laatste keer ook alleen maar vers gevoerd want dat kreeg ze altijd al, maar ik gaf wel meer, zeker de laatste weken kreeg ze zo'n 2 a 3 plakken duck of rodi en dat 3 x per dag. En af en toe een eitje, vis, tartaar. Maar ja, ik sta erom bekend mijn honden wel eens teveel te geven. :wink:

Bij haar eerste nestje heb ik wel puppybrokken gevoerd maar ik moet zeggen dat ze in betere conditie was na de laatste bevalling dan na de eerste.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

hier inmiddels 5 drachten en 4 nesten gehad op vers,
het eerste nest kvv en de nesten daarna zelf samen gesteld

nooit geen problemen, het 2de nest had zelfs extreem hoge geboorte gewichten voor een stb mechel....
gewoon hetzelfde blijven voeren, idd langzaam opvoeren (pas vanaf circa wk 6) qua hoeveelheid,
maar voer hier om de dag, na de echo krijgen ze in principe iedere dag (maar zelfde hoeveelheid) en dan langzaam opbouwen...het meeste extra hebben ze nodig in de zoog periode en niet zo zeer in de dracht....
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ellyenrob »

Wij voeren ook al een aantal jaren vers, en de pupjes hebben hele goeie geboorte gewichten.
Wij geven de laatste 2 weken van de dracht iets meer spiervlees dan normaal en iets minder bot dan normaal.
één teef gaat behoorlijk schrokken tijdens haar dracht en die krijgt kvv.
Ook de pupjes worden afgespeens op kvv of zelf samengesteld en ze doen het er prima op.
Elly
Afbeelding
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Mijn mening weet je en de grootte van de nesten ook. Gewoon vers blijven voeren dus. :wink:
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Hier al meer dan 10 nesten 100% op KVV en nooit een enkel probleem gehad. Zoals je zelf al zegt, in de natuur eten ze ook geen puppybrokjes.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Helemaal kvv en 7 puppen met heel hoge geboorte gewichten. Tijdens het zogen ook alleen kvv en geen enkel probleem gehad.
Waarom zouden honden opeens anders moeten eten als ze hoogzwanger zijn? Mensen eten ook gewoon nog hun eigen 'voer' :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik voer al jaren gecombineerd maar heb nu voor de tweede keer teef op volledig vers gezet.
Vorige nest zegt niets omdat het het eerste nest was van die teef, maar dit teefje had al twee nesten gehad.
Het waren prima, flinke pups, en melk te over! Meer dan vorige keren, feitelijk.

Ik breng haar over twee weken uit op de Winner (pups zijn dan zeven weken). En ik weet eigenlijk zeker dat ook de keurmeester zeer te spreken zal zijn over haar conditie (al doet ze voor de gezelligheid en voor de fokkerijklasse mee, niet voor de punten).
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Zo, dit had ik even nodig :mrgreen: . Dank jullie wel. Ben nu weer bevestigd in mijn eigen gevoel. Babbels blijft gewoon op kvv en de pups worden er straks ook gewoon op afgespeend.

AfbeeldingAfbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Heb vanmiddag de dierenarts nog even aan de telefoon gehad (zij zou mij nog terugbellen). Ze waren bang dat de calcium-fosforverhouding niet goed zou zijn bij alleen vlees voeren. Duidelijk gevalletje van niet bekend zijn met kvv. Ik heb aangegeven dat vers vlees niet alleen uit vlees bestaat en dat de calcium-fosfor-verhouding goed is doordat er ook bot in het voer zit en toen zag ze inderdaad geen enkel probleem om kvv te blijven voeren.

AfbeeldingAfbeelding
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Maryanne schreef:Ik heb mijn drachtige teefje de laatste keer ook alleen maar vers gevoerd want dat kreeg ze altijd al, maar ik gaf wel meer, zeker de laatste weken kreeg ze zo'n 2 a 3 plakken duck of rodi en dat 3 x per dag. En af en toe een eitje, vis, tartaar. Maar ja, ik sta erom bekend mijn honden wel eens teveel te geven. :wink:

Bij haar eerste nestje heb ik wel puppybrokken gevoerd maar ik moet zeggen dat ze in betere conditie was na de laatste bevalling dan na de eerste.
Ik heb m'n zogende teef ook puppebrokken gevoerd. Ze kon de hele dag er over beschikken. Het heeft haar wel op gewicht gehouden met 5 zogende puppen. Daarnaast kreeg ze ook nog Rodi en Energique.
Maggie.
Maggie
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”