Moderator: moderatorteam

voorlopig blijft hij hier totdat hij een blijvend huisje vind waar hij tot zijn recht komt. hij is niet mijn type hond en ik sta op de lijst voor een schafpudelpup die als alles goed gaat in december wordt geboren.fabienne s schreef:als je een dalmaat kruist met een een ander ras,laat het voor het gemak een 1kleur ras zijn,kan je daar dan een stippenhond uit krijgen?
de kleur heb ik vaker gezien,wel een heel mooi hondjeblijft ie?

Dan heb je volgens mij 25% kans op een gestippelde hondsamantha! schreef:Ik dacht dat als je een dalmaat kruist met een eenkleurige hond de pups geen stippen krijgen.
Maar zeker weten doe ik dit niet.
Ik vind hem er best rastypisch uitzien verder.
Ik weet het verder niet hoor, maar zie de reactie van Bons hierboven.Aimee schreef:Dan heb je volgens mij 25% kans op een gestippelde hondsamantha! schreef:Ik dacht dat als je een dalmaat kruist met een eenkleurige hond de pups geen stippen krijgen.
Ik vind hem er best rastypisch uitzien verder.![]()
Ik denk trouwens ook wel dat het een echte dalmaat is
Als je een effen hond hebt met genotype BB bv, en een bonte hond met genotype Bb ( moet altijd grote en kleine letter zijn ) dan komt er sowieso 25% bont uit lijkt mij.samantha! schreef:Ik weet het verder niet hoor, maar zie de reactie van Bons hierboven.Aimee schreef:Dan heb je volgens mij 25% kans op een gestippelde hondsamantha! schreef:Ik dacht dat als je een dalmaat kruist met een eenkleurige hond de pups geen stippen krijgen.
Hier was laatst ook een topic over, en ook daarin werd gezegd dat de pups dan geen stippen krijgen.
Mijn 3 rescuepuppers hebben nochtans mooie stipjes hoorsamantha! schreef:Ik weet het verder niet hoor, maar zie de reactie van Bons hierboven.Aimee schreef:Dan heb je volgens mij 25% kans op een gestippelde hondsamantha! schreef:Ik dacht dat als je een dalmaat kruist met een eenkleurige hond de pups geen stippen krijgen.
Hier was laatst ook een topic over, en ook daarin werd gezegd dat de pups dan geen stippen krijgen.

En wat heeft de B-locus met bont te maken?Aimee schreef:Als je een effen hond hebt met genotype BB bv, en een bonte hond met genotype Bb ( moet altijd grote en kleine letter zijn ) dan komt er sowieso 25% bont uit lijkt mij.
Ik neem zomaar een letter, het gaat mij om de hoofdletter en de kleine letter. Ik weet verder niets over de aparte erfelijke eigenschappen van bepaalde hondenrassen, maar het lijkt me dus niet echt onmogelijk dat er bont uitkomt.Marjoleine schreef:En wat heeft de B-locus met bont te maken?Aimee schreef:Als je een effen hond hebt met genotype BB bv, en een bonte hond met genotype Bb ( moet altijd grote en kleine letter zijn ) dan komt er sowieso 25% bont uit lijkt mij.![]()
B is de locus voor bruin en zwart, niet voor bont.
Dalmaten hebben officieel ticking op extreem bont (sw/sw, van de S-locus dus), maar het ticking-patroon van Dalmaten is zeer waarschijnlijk geen gewone ticking maar een apart patroon inderdaad, zoals Bons al zei.
Genetici noemen het bij gebrek aan een bestaande naam Dalmation ticks, en soms ook flecking. Waar die eigenschap ligt is niet duidelijk, maar het is zo goed als zeker een aparte eigenschap.
Dus de kans dat er een dergelijk patroon uitkomt bij een hond is klein, is proefondervindelijk gebleken.
Lemon is recessief geel, e/e op de E-locus dus.
Dat kan verscholen zitten onder bruin en onder zwart.
Dus ja, dat kan er domweg uitkomen.
Plannen kun je dat niet, want meestal weten fokkers niet dat hun honden het vererven tot ze het bewezen hebben.
Kortom: leuke hond!
Mij lijkt het een echte Dalmaat, en ik vind 'm best een knapper ook
Nou, het kan, alleen is dit niet zomaar bont, maar dalmatentekening.Aimee schreef: Ik neem zomaar een letter, het gaat mij om de hoofdletter en de kleine letter. Ik weet verder niets over de aparte erfelijke eigenschappen van bepaalde hondenrassen, maar het lijkt me dus niet echt onmogelijk dat er bont uitkomt.
10 pups (maar 7 werden gedood door moeder, reden waarom ik de andere redde en met me meenam) allen wit...met enkel de grote zwarte plekken...de spikkels komen immers pas later tot uiting...Inge O schreef:maar spreekt het voorbeeld van gipsy dat dan niet heel erg tegen? 3 met dalmatenvlekken in één nest (en waarschijnlijk nog wel meer, want het nest was groter), dat is toch al geen toevalstreffer meerMarjoleine schreef:Dus de kans dat er een dergelijk patroon uitkomt bij een hond is klein, is proefondervindelijk gebleken.
?
Die stippen lijken op de foto meer op vlekjes..het lijkt meer op wat je bij de Stabij ook wel ziet.Inge O schreef:maar spreekt het voorbeeld van gipsy dat dan niet heel erg tegen? 3 met dalmatenvlekken in één nest (en waarschijnlijk nog wel meer, want het nest was groter), dat is toch al geen toevalstreffer meerMarjoleine schreef:Dus de kans dat er een dergelijk patroon uitkomt bij een hond is klein, is proefondervindelijk gebleken.
?

De vraag is of de onbekende een zuiver ras was?Inge O schreef:maar spreekt het voorbeeld van gipsy dat dan niet heel erg tegen? 3 met dalmatenvlekken in één nest (en waarschijnlijk nog wel meer, want het nest was groter), dat is toch al geen toevalstreffer meerMarjoleine schreef:Dus de kans dat er een dergelijk patroon uitkomt bij een hond is klein, is proefondervindelijk gebleken.
?
Meer dan vermoedelijke papa (ze hebben hem gezien) was volgens uitzicht "bruin" & "galgo (podenco)"Bons schreef:Die stippen lijken op de foto meer op vlekjes..het lijkt meer op wat je bij de Stabij ook wel ziet.Inge O schreef:maar spreekt het voorbeeld van gipsy dat dan niet heel erg tegen? 3 met dalmatenvlekken in één nest (en waarschijnlijk nog wel meer, want het nest was groter), dat is toch al geen toevalstreffer meerMarjoleine schreef:Dus de kans dat er een dergelijk patroon uitkomt bij een hond is klein, is proefondervindelijk gebleken.
?
En sja je weet natuurlijk absoluut niet wat voor hond er op gezeten heeft. Misschien was het wel een Stabij.
Wat een naar verhaal van die puppen trouwens Gipsy :N: