Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ook dan maar over kleur
Moderator: moderatorteam
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ook dan maar over kleur
vroegah hadden wij een golden reu(of ie helemaal raszuiver was geen idee,bo kwam als herplaatser en hij leek wel erg veel op een golden)onze buren hadden een rode chow chow teef en jullie raden het al......daar kwamen puppie's uit.nou waren deze pups allemaal gestroomd.
hoe kan dat?we weten bijna wel zeker dat er geen andere reuen bij haar zijn geweest.
hoe kan dat?we weten bijna wel zeker dat er geen andere reuen bij haar zijn geweest.

jemble 5 maanden
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
-
Henk69
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat is geen recessief geel, dat is sable, van de A-locus.Henk69 schreef:Dus toch! Recessief rood/geel epistatisch over brindle...
En dat wist je best
Aanvulling:
enThe presence of brindle is dominant to fawn so only one copy of kbr is required. However the dog must also have either an E or Emallele as discussed below. Likewise since kbr is recessive to K, no K allele can be present in the dog. Therefore all brindle dogs are either kkr/kbr or kbr/k.
Bron: http://homepage.usask.ca/~schmutz/brindle.htmlDogs which have two recessive alleles (ky/ky) can express a variety of phenotypes. All black-and-tan dogs or dogs with tan points are ky/ky. All fawn or sable dogs are ky/ky, whether they have a melanistic mask or not. Red dogs that have an e/e genotype however, could be any genotype at the K locus.
The Stanford group chose to name this allele ky since it allows yellow or phaeomelanin pigment to show. Where it shows depends on the alleles at the agouti locus.
En dat is de Universiteit van Saskatchewan, de wereldleider op het gebied van onderzoek naar kleurenloci.
-
Henk69
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, natuurlijk.Henk69 schreef:De ene hond is sable de andere recessief geel.
Die laatste moet de brindle drager zijn.
En dus is recessief geel epistatisch over brindle.
Bij kruising wordt recessief geel "e" op zijn beurt overheerst door E^m of E (van de Sable) en kan brindle zich uiten.
Ik dacht dat je bedoelde dat die chow recessief geel was.
En dat is ie niet, die is bruin sable.
En die onderste is zwart sable.
En daardoor kan bij een combi met recessief geel brindle zich uiten, want een e/e kan dat dragen.
Daar weten labradorfokkers ook alles van
We zaten even langs elkaar heen.
Dat komt ervan als je aldoor rood en geel op een kippenmanier gebruikt
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Haha...ik ben jullie nu al kwijt (ik vind het echt heel lastig die erfelijkheid).
Ik heb ooit begrepen dat uit 2 gelen wel gestroomd kan komen, maar dat ze dan een masker missen of zoiets???
Ik heb ooit begrepen dat uit 2 gelen wel gestroomd kan komen, maar dat ze dan een masker missen of zoiets???
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, dat kan niet.Inge schreef:Haha...ik ben jullie nu al kwijt (ik vind het echt heel lastig die erfelijkheid).
e/e x e/e geeft altijd e/e (logisch), en om brindle te zien moet er E of E^M aanwezig zijn. En bij een e/e zijn beide allelen op de E-locus al bezet door e.
Dus twee gelen kunnen best brindle dragen allebei, alleen zie je dat niet.
En soms fokt een lab-fokker bv een zwarte met een gele, en krijgt dan opeens brindle :N:
Ja, dat kan
Brindle hoeft geen masker te hebben, hoewel het dus wel kan: E^M staat voor masker.
Andersom kan wel: uit twee gestroomde honden kan geel komen, en die zal dan (als er masker is bij de ouders) dat masker niet hebben, want het masker was dus waardoor de brindle zich kon uiten
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Dan hebben alle Boxers altijd E^M? Want gele Boxers zonder masker ken ik niet....Marjoleine schreef:
Brindle hoeft geen masker te hebben, hoewel het dus wel kan: E^M staat voor masker.
Andersom kan wel: uit twee gestroomde honden kan geel komen, en die zal dan (als er masker is bij de ouders) dat masker niet hebben, want het masker was dus waardoor de brindle zich kon uiten
-
fabienne s
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
ik snap het even niet,vindt het wel erg intressant dus vandaar ook mijn vraag.die chow chow was echt alleen maar rood maar hoe zij als pup was heb ik geen idee van. nou hadden de buren in die tijd ook een newffie maar die was volgens mij gecastreerd en ik heb onze golden echt vast zien zitten op die chow.zou die newf logischer zijn voor het gestroomde?(ben er bijna zeker van dat dat niet de papa was vn de pups)

jemble 5 maanden
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, volgens mij zijn boxers fokzuiver voor masker.Rosita Compagner schreef:Dan hebben alle Boxers altijd E^M? Want gele Boxers zonder masker ken ik niet....
Ja, die chow was sable.fabienne s schreef:ik snap het even niet,vindt het wel erg intressant dus vandaar ook mijn vraag.
Dat klopt gewoon, hoor.
Veel Goldens dragen brindle, heel erg veel zelfs, misschien wel allemaal.
Dus het is volkomen volgens de verwachting dat dat eruit komt als je kruist met een kleur als sable.
Newfoundlanders zijn voor zover ik weet fokzuiver op K^B, daar zal het niet vandaan komen denk ik zo.
Nee, die Golden was de papa
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
- M@scha
- Zeer actief
volgens mij wel. maar dat zeg ik heeeeel zachtjesMarjoleine schreef:Ja, dat is logisch, Massam
Ik wacht of je eruit komt
ik vind in ieder geval alles wat je zegt heel logisch, alleen één woord ken ik niet: epistatisch
edit: even gezocht en dat is nu ook duidelijk denk ik..
ik begrijp dat als iets epistatisch is ten opzichte van kleur A dan is het als de hond kleur A heeft onzichtbaar. bij andere kleuren kan de epistatische kleur wel naar voren komen. zoiets?
Laatst gewijzigd door M@scha op 18 nov 2008 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat betekent dat een kleur niet tot uiting kan komen doordat een ander gen dat tegenhoudt.massam schreef:ik vind in ieder geval alles wat je zegt heel logisch, alleen één woord ken ik niet: epistatisch
In het Engels wordt het meestal aangeduid als "modifying gene", wijzigend gen dus. Het aanwezig zijn van het ene gen wijzigt dus de uitingsvorm van het andere gen en daarmee in dit geval een kleur.
-
Henk69
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Je legt het omgekeerd uit.massam schreef:ik vind in ieder geval alles wat je zegt heel logisch, alleen één woord ken ik niet: epistatisch
edit: even gezocht en dat is nu ook duidelijk denk ik..
ik begrijp dat als iets epistatisch is ten opzichte van kleur A dan is het als de hond kleur A heeft onzichtbaar. bij andere kleuren kan de epistatische kleur wel naar voren komen. zoiets?
als iets hypostatisch is ten opzichte van kleur A dan is het als de hond kleur A heeft onzichtbaar.
Kleur A is dan epistatisch over die andere kleur.
Epistatisch is een alles of niets effect (verbergend/overdekkend) terwijl modifier elke wijziging kan zijn bijvoorbeeld black and tan gemodificeerd tot gezadeld.
De witte hond zou volgens mij dan een zeer bleke recessief geel moeten zijn of een heel erg bonte (zonder kleurvlekken waarop de brindle te zien zou kunnen zijn) of beide. Op zwarte vlekken is het ook niet te zien.
Werden alle 20 ook bont (Marjolein: irish spot)?
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
Marjoleine, is voor elke hond de kleurvererving hetzelfde?
ik bedoel bv. voor elke brindle rashond? want zover ik weet zijn ze er bij de basenji nog niet helemaal over uit hoe brindle zich vererft. er worden nog wel eens wat rare kleurtjes uit geboren bij de basenji bijvoorbeeld.
vererft tricolor dan altijd recessief? bij elk ras?
ik bedoel bv. voor elke brindle rashond? want zover ik weet zijn ze er bij de basenji nog niet helemaal over uit hoe brindle zich vererft. er worden nog wel eens wat rare kleurtjes uit geboren bij de basenji bijvoorbeeld.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- M@scha
- Zeer actief
ok, het wordt al duidelijker!
alle 20 bont ja, sommigen bijna helemaal zwart maar zover ik weet hadden ze allemaal wel in meer of mindere mate het brindle en het wit.
het waren twee nesten. de foto's in de link zijn van nest 2 waar mijn sam ook in zat. nest 1 is bijna hetzelfde
http://www.kayapower.nl/nest.htm
alle 20 bont ja, sommigen bijna helemaal zwart maar zover ik weet hadden ze allemaal wel in meer of mindere mate het brindle en het wit.
het waren twee nesten. de foto's in de link zijn van nest 2 waar mijn sam ook in zat. nest 1 is bijna hetzelfde
http://www.kayapower.nl/nest.htm

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
De witte hond is extreem bont, s^w/s^w dus.Henk69 schreef:De witte hond zou volgens mij dan een zeer bleke recessief geel moeten zijn of een heel erg bonte (zonder kleurvlekken waarop de brindle te zien zou kunnen zijn) of beide. Op zwarte vlekken is het ook niet te zien.
Werden alle 20 ook bont (Marjolein: irish spot)?
Ja, voor alle honden is het hetzelfde, maar veel rassen hebben hun eigen namen.Podenji schreef:Marjoleine, is voor elke hond de kleurvererving hetzelfde?
Dat is nogal lastig, zwak gezegd
Wat bedoel je met tricolour, is dan ook mijn volgende vraag?
Want dat kan van alles zijn, afhankelijk van het ras.
Foto van een basenji tricolour is handig, als dat kan?
- M@scha
- Zeer actief
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
zeker kan datMarjoleine schreef:Wat bedoel je met tricolour, is dan ook mijn volgende vraag?
Foto van een basenji tricolour is handig, als dat kan?
basenjis komen in 4 kleurslagen rood/wit, zwart/wit, brindle/wit en tricolor
het wit mag nooit overheersen en witte staartpunt, witte borst en witte voeten ( tenen ) zijn verplicht. bij de tricolor komt het tan voor op de wangen, boven de ogen aan de billen en aan de borst en poten ( ligt eraan hoeveel wit ze hebben )
er zijn ook basenjis die te weinig wit hebben of juist veel te veel, daar mag niet mee gefokt worden maar ze worden wel eens geboren.
brindle hoort te zijn: rood met duidelijke zwarte strepen, maar ik zie veel honden die maar 2 strepen hebben of een soort chocoladebruin worden met zwarte strepen.
Ook heb je honden waarvan je denkt dat ze zwart zijn maar als je de vacht goed bekijkt zijn ze zo donker brindle dat het lijkt alsof ze zwart zijn maar daaronder zit dus nog wel degelijk rood.
ook heb je fula black, dat is een wazig kleurtje, ik kan er helaas geen foto van vinden maar dat lijkt heel erg op een mislukte tricolor ( zonder de tanaftekening in het gezicht )
en er is ook nog trindle, dat is tricolor maar met brindle door de tanaftekeningen heen. Deze kleuren zijn in NL niet erkent.
er komen nog wel meer miskleuren voor maar niet echt vaak, de creams en de blue tricolors hebben ze gelukkig eruitgefokt want daar kwamen wat gezondheidsproblemen bij kijken ( zoals bij de blauwe en de isabel dobermanns in amerika )
dan heb je ook nog fula tricolor, als je het vergelijkt met de tri op de eerste foto zie je duidelijk verschil, dit mag wel gewoon en valt onder tricolor

ik weet hoe de kleuren van basenjis vererven , maar bij brindle is het heel vreemd, helemaal als je het met tricolor of zwart kruist, dan lijkt het erop alsof er miskleuren ontstaan, en laatst waren er in uit 2 brindle ouderdieren ( met zover ik terug kon herleiden enkel rood en brindle erachter ) tricolor en trindle pups geboren
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
O, dat is gewoon een bonte hond met irish spotting en tanpoint.Podenji schreef:zeker kan datMarjoleine schreef:Wat bedoel je met tricolour, is dan ook mijn volgende vraag?
Foto van een basenji tricolour is handig, als dat kan?![]()
Dus si/si op S-locus, at/at op A-locus, en de rode hebben dan dus ay/ay, die zijn sable.
Op K-locus hebben ze dus kbr als ze brindle zijn, en ky als ze dat niet zijn, zoals de tanpoint.
-rood/wit is vrijwel altijd sable met irish spotting, maar er schijnen ook recessief gele te zijn. Ik heb er nooit een gezien, maar ze bestaan wel.
basenjis komen in 4 kleurslagen rood/wit, zwart/wit, brindle/wit en tricolor
-zwartwit is zwart met irish spotting.
-brindle/wit is sable met brindle en irish spotting
-tricolor is zwart met tanpoint en irish spotting.
Basenji's zijn fokzuiver voor het irish spotting patroon, maar odifiers gooien soms roet in de strakke aftekeningen. Ze zijn wel het klassieke voorbeeld van hoe die aftekening er uit ziet.
er zijn ook basenjis die te weinig wit hebben of juist veel te veel, daar mag niet mee gefokt worden maar ze worden wel eens geboren.
Hoeveel is teveel?
Tja, brindle is soms lichter en soms donkerder. Daar heb je weinig invloed op, hoewel enige selectie soms helpt.brindle hoort te zijn: rood met duidelijke zwarte strepen, maar ik zie veel honden die maar 2 strepen hebben of een soort chocoladebruin worden met zwarte strepen.
Ook heb je honden waarvan je denkt dat ze zwart zijn maar als je de vacht goed bekijkt zijn ze zo donker brindle dat het lijkt alsof ze zwart zijn maar daaronder zit dus nog wel degelijk rood.
Kan ik me even niks bij voorstellen eigenlijk?ook heb je fula black, dat is een wazig kleurtje, ik kan er helaas geen foto van vinden maar dat lijkt heel erg op een mislukte tricolor ( zonder de tanaftekening in het gezicht )
Ja, die heeft dan op K-locus dus één allel ky en een allel brindle.en er is ook nog trindle, dat is tricolor maar met brindle door de tanaftekeningen heen. Deze kleuren zijn in NL niet erkent.
Dan krijg je brindle tanaftekening.
Leuk, en jammer dat dat dan weer niet mag.
Die foto doet het nietdan heb je ook nog fula tricolor, als je het vergelijkt met de tri op de eerste foto zie je duidelijk verschil, dit mag wel gewoon en valt onder tricolor
Dat is niet vreemd.ik weet hoe de kleuren van basenjis vererven , maar bij brindle is het heel vreemd, helemaal als je het met tricolor of zwart kruist, dan lijkt het erop alsof er miskleuren ontstaan, en laatst waren er in uit 2 brindle ouderdieren ( met zover ik terug kon herleiden enkel rood en brindle erachter ) tricolor en trindle pups geboren
Als je de uitleg hierboven nog even doorneemt is dat zelfs heel begrijpelijk
-
Henk69
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Die basenji lijkt me a^t met irish spot s^i (vorm van bont).
Over de staffords:
Hoe kan uit een fokzuivere extreme spot s^w en een solid S hond
100% irish spot s^i achtige pups komen?
s^w is de meest recessieve vorm van bont.
Als de solid hond S/s^i is dan zouden er 50% bont en 50% solid (hooguit een beetje wit op borst en dergelijke) uit moeten komen. Toeval?
De clue zal 'm in het "beetje" zitten...
Over de staffords:
Hoe kan uit een fokzuivere extreme spot s^w en een solid S hond
100% irish spot s^i achtige pups komen?
Als de solid hond S/s^i is dan zouden er 50% bont en 50% solid (hooguit een beetje wit op borst en dergelijke) uit moeten komen. Toeval?
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Dus ook bij de blauwe Basenji's kwamen meer gezondheidsproblemen voor? Vreemd, bij de blauwe Staffords blijkbaar ook al (zie topic in de Fotohoek) en daar mag om die reden geen blauw x blauw gekruist worden. Bij blauwe doggen komen niet meer gezondheidsproblemen voor en die worden eigenlijk alleen maar met blauw gekruist? Zijn die gezondheidsproblemen dan kleur- of lijnafhankelijk?Podenji schreef:de creams en de blue tricolors hebben ze gelukkig eruitgefokt want daar kwamen wat gezondheidsproblemen bij kijken ( zoals bij de blauwe en de isabel dobermanns in amerika )
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Die eenkleurige staff is eenkleurig en de extreem bonte zal wel bles dragenHenk69 schreef:Hoe kan uit een fokzuivere extreme spot s^w en een solid S hond 100% irish spot s^i achtige pups komen?
Bles is een aparte eigenschap, die dominant vererft.
De pups zijn niet irish spotted, want ze hebben blijkbaar alleen wit in de halsstreek, maar irish spotted is het patroon dat de basenji toont.
En de witte tenen zijn kenmerkend voor solid, niet voor irish spotted.
Dus je bent gefopt, de pups zijn niet irish spotted, in elk geval niet fokzuiver, hooguit s/si
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat klopt.Jacksel schreef:Bordercollies zijn toch ook Irish Spotted? (nu het toch over Irish Spotted gaat :N: ). Kan dat dan weer met alle mogelijke kleuren samen gaan?
Irish spotted is het patroon.
En patronen kunnen in verschillende kleuren voorkomen.
Bij de BC: zwart, bruin, sable en recessief geel als ik het goed heb.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4