Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

leeftijd om te beginnen met behendigheid

Moderator: moderatorteam

Lil

leeftijd om te beginnen met behendigheid

Ongelezen bericht door Lil »

Ik ken zelf een heleboel voor en nadelen maar wilde toch aan jullie vragen: op welke leeftijd begin je met behendigheid? p.s. het gaat hierbij om een (middel)grote hond; herder.

A) als puppy, helemaal aangepast (stangen op de grond, A-wand zo goed als vlak, geen wip, paaltjes alleen als een gangetje om doorheen te lopen). De hond leert dan al heel jong op je lichaamstaal te reageren en je hebt dan een beter basis.

B) als de hond een jaar is en na de officiele rontgenfoto's. Je begint dan met lage sprongetjes en alle toestellen. Geleidelijk gaan de sprongen omhoog, zodat hij zodra hij helemaal is uitgegroeid (anderhalf jaar) op wedstrijd kan.

C) als de hond 18 maanden is. Hij is dan helemaal uitgegroeid.

Alle opties hebben meerdere voors en tegens en ook als je het over de gezondheid hebt, zijn er mensen die gemotiveerd voor A of voor C kiezen, heel veel verschil hier tussen (ook wat betreft trainingsmethode).
Ik ben erg aan het twijfelen en ben benieuwd wat men erover denkt.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik zit er een beetje tussenin haha.
Ik heb met Macho op de puppycursus wel de tunnel gedaan, en over een liggende ladder heenlopen enzo.
Daarna is het stil komen te liggen.
Macho wordt volgende maand 2, en ik heb pas 6 lessen gehad.
We zitten nu dus nog in de aanleerfase.
Ik heb best lang gewacht, maar ik heb dan ook een best zwaar gebouwde hond.
Over 2 weken worden er rontgenfoto's van Macho gemaakt.
Aan de hand daarvan beslissen we of we echt serieus behendigheid gaan doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Dapper en troyca, kleine terriers op 8 maand
Zirka working kelpie op 10 maand maar nog geen schutting, katteloop, wip of weave
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Met Tristan gaan we niet beginnen voordat hij uitgegroeid is en de basis-gehoorzaaheid gedaan heeft, dus zeker niet voordat hij 12 maanden is (hoewel ik me kan voorstellen dat je hierin een week of 2 afwijkt als net dan een nieuwe cursus zou beginnen).
Bovendien moet hij (conform koopcontract) eerst getest worden op hd en ik test dan zelf ook op ed. Dat vind ik nog belangrijker omdat al het "landen" op de voorbenen gebeurd en die dus de meeste krachten moeten opvangen.

Mijn advies is dan ook om niet eerder te beginnen dan dat de hond is uitgegroeid, kan met een herder makkelijk pas zijn na 1,5 jaar.

Een tunnel is geen punt, een plat liggende katteloop ook niet, maar verder: nee! In het gewone dagelijkse leven krijgen ze heus voldoende te verwerken aan sprongen ;-) (op de bank, een boomstronkje...) dat ik niet vind dat aar behendigheid ook nog bij moet komen

Suzanne
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

optie B
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik ga iets er tussenin doen met de Aussie. Tot een jaar ga ik wel oefeningen doen, maar niet elke week les oid. Ik ga spelenderwijs raakvlakken aanleren, insteek palen etc. Vanaf een jaar gaan we echt lessen.

Met obedience begin ik vanaf pup. En voor het drijven ga ik ook eerder wat workshops volgen en oefeningen doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ach ik ben pas begonnen met Hera, die is nu 5 jaar oud en had alles zo onder de knie.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Met een jaar en dan rustig beginnen. Ik heb Jip destijds wel door een tunnel leren lopen en over een plank enzo maar de rest komt vanzelf wel :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Met Sem ben ik beginnen flyballen op 13 maanden, agility op 20 maanden. Toen hij begon met agility, kon hij direct op hoog springen. Ik vond het best ok zo. Met agility ben ik nog iets voorzichtiger dan met flyball. Is een gevoel.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Met Caja ben ik met 15 maanden na foto's begonnen.

Met een nieuwe pup zou ik dat waarschijnlijk ook doen, maar dan zou ik al meer basisdingen als pup leren.
Insteekpalen, raakvlakken, wisselen enz, maar dan gewoon zelf en niet op cursus.
Afbeelding
Lil

Inge O schreef:ik heb telkens voor b) gekozen - zonder hd-foto's dan want die mogen bij mijn ras pas met 18 maand.
Dat klopt, officiele foto's mogen pas met een 18 maanden. Ik heb tot nu toe altijd kruisingen gehad en die laat je gewoon even nakijken met een jaar of ze mogen sporten. Is inderdaad iets anders dan hd foto's, niet goed van mij uitgedrukt.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Met Sita zijn we begonnen toen ze ongeveer 20 maanden was. Heb geen foto's laten maken. Wel heb ik laatst een sportkeuring laten doen bij haar. Maar meer omdat ik er toch met Taro naar toe ging, kon ze gelijk ook mee.

Misschien een verkeerde opvatting, maar zolang ik niets merk aan haar, vind ik het nog niet nodig om foto's te laten maken.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Lil

He, wonder boven wonder tot nu toe veel eensgezindheid hier op het forum. Wel fijn voor mij, omdat mijn gevoel ook zegt dat je voorzichtig moet zijn.
Maar van de andere kant heb ik even geroken aan de internationale kant van de sport en die beginnen allemaal met vier maanden.
Maar goed als ik eraan kan ruiken met een kruising die met een jaar is begonnen en toen twee jaar verkeerd is getraind en vervolgens is omgetraind. Dan geloof ik graag dat zo jong beginnen niet persé nodig is.

Eigenlijk wel een fijne bevestiging tot nu toe.
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik zou kiezen voor antwoord B.
Mijn hondje Fenja (Sheltie) is nu 12 maanden oud en ik ben nu voorzichtig aan begonnen met agilty. D.w.z alle raakvlaktoestellen laag en sprongen ook helemaal laag. Ook ben ik een beetje begonnen met de insteek van de palen. Als ze 15 maanden is begin ik echt met agilty, dus alles op normalen hoogte en beginnen met meerdere hindernissen achter elkaar. Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe wel tevreden ben over aanpak van de training. Voordat ze 15 maanden is en echt begint met trainen wil ik haar nog wel laten rontgenen.
Met Celtic, de Schotse Herder van mijn ouders, ben ik pas begonnen toen hij bijna 2 jaar oud was. Hij is heel lang een ontzettend slungelige hond geweest en alles zat 'los' bij hem. Wel had ik hem al een beetje de insteek palen, tunnel en hele lage sprongen geleerd. Maar ik had met hem nooit met 12 of 15 maanden begonnen gewoon omdat hij daar lichamelijk niet aan toe was. Fenja daarintegen ben ik niet zo bang, ze is klein en zit vrij goed in elkaar en beweegt makkelijk.
Ik zou dus altijd goed naar mijn hond kijken of deze er al aan toe is (geestelijk en lichamelijk), dus niet ik begin met zoveel maanden maar kijken naar je hond en je gezonde verstand gebruiken.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Inge O schreef:
Sita schreef: Misschien een verkeerde opvatting, maar zolang ik niets merk aan haar, vind ik het nog niet nodig om foto's te laten maken.
vind ik persoonlijk helemaal niet hoor :wink: . het nemen van (hd-)foto's staat voor mij helemaal los van het agility-of-wat-voor-sport-ook-verhaal.
het moet niet gekker worden zeg, gaan we onze kinderen ook eerst rondom laten röntgenen voor we ze op voetbal of basket laten gaan :denken: ?
als je reden hebt om te twijfelen, oké, of als je echt op zeer intensief niveau wil gaan trainen/wedstrijden lopen kan je het overwegen, maar voor de huis-tuin-en-keuken agility vind ik het wel zeer vergezocht.
Ik vind het WEL belangrijk om bij hd-gevoelige rassen uit voorzorg een foto te laten maken (en het staat bij mij in het koopcontract). Juist omdat ik weet dat je met verkeerd sporten de zaak erger kunt maken ALS er sprake is van een (aanleg voor) hd.
Dan vind ik het belangrijk om van tevoren te weten hoe of wat. Want als je wacht tot je wat aan je hond merkt ben je te laat!

Ik vind dan ook bijv. dat je met een hond die hd-b zou hebben best kunt sporten, als je maar zorgvuldig opbouwt en goed oplet met wat je aan beweging vereist van 'm. Met een hond die hd-c of erger zou hebben zou ik niet gaan sporten, ook niet een "huis tuin en keuken-agility" cursus want echt, daarbij belasten ze dus gewoon teveel. Dan zou ik kiezen voor een andere sport/bezigheid die de heupen niet zo zou belasten en waar de hond ook veel plezier in heeft om in ieder geval te zorgen dat de hond zo lang mogelijk zo normaal mogelijk kan leven.

Het is een keus maar de gedachte "ik wacht met testen tot ik wat merk aan 'm" is denk ik onjuist.. je kunt zomaar veel te laat zijn en 'de zaak' erger hebben gemaakt met (intensief) trainen.

Suzanne
suzan25
Zeer actief

en ik denk daar dus anders over. voor de ellebogen zou er bij agility eventueel nog een probleem kunnen zijn (maar bij een hond die totaal nooit mankt hoef je dat ook niet te verwachten), maar hoe normale agility de heupen zou moeten overbelasten zie ik niet meteen. wat ze er wel van kunnen krijgen zijn sterkere spieren en dat levert alleen maar voordeel op.
Ik ben geen dierenarts en wil ook niet betweterig over komen :mrgreen: , maar als een grote hond hd heeft is het naar mijn gevoel niet verstandig om hem over een al die hoge toestellen te sturen. Bij Celtic z'n eerste agilty cursus zat een labrador die voor mijn gevoel al niet goed liep. In de aanleer fase staan alle toestellen laag en werden er nog niet veel toestellen achter elkaar genomen, was het nog niet zo'n probleem voor deze hond. Toen de sprongen en raakvlaktoestellen op normale hoogte stonden kreeg deze hond het moeilijk, je zag gewoon aan hem dat het pijn deed. De eerste hindernissen gingen nog maar dan wilde hij niet meer springen. Deze hond is gerontgend en bleek hd te hebben. Hij zit nu in de 'oude sokken' groep waar alles heel laag staat en dat gaat wel. Ik zou dus met een hd hond wel uitkijken met huis-tuin-en keuken agilty want ook dat kan toch wel heel belastend zijn voor een hond met hd.
Ik rontgen Fenja omdat ik echt fantiek met haar de wedstrijd sport in wil, ze zal dus meer dan één keer in de week gaan trainen. Daarom wil ik zekerheid voordat ik te veel van haar vraag. Celtic heb ik niet laten rontgenen omdat ik met hem niets fantiek doe, buiten één keer in de week om trainen. Met nog twee grote pauzes van 2 maanden tussen de cursussen door. Wel heb ik een sprotfit keuring gedaan, die ik van het voorjaar weer overnieuw laat doen. Mocht daar wat uitkomen dan rontgen ik alsnog.
suzan25
Zeer actief

en dat is toch ook exact wat ik zei? natuurlijk moet je een hond die er al zichtbaar last van heeft niet verder over hindernissen jagen, maar om dat te beseffen heb je vooraf ook geen foto's nodig lijkt me .

ik bedoelde dus dat een hond die totaal géén last vertoont op training en vlot en vrolijk alle hindernissen neemt onmogelijk een hd-graad kan hebben waarbij het kwalijk zou zijn om hem een paar parcoursjes per week te laten lopen.

of hij geeft dus totaal geen last aan, niet tijdens en niet na training en dan is er ook niets aan de hand met zijn trainingsniveau, onafhankelijk van wat er op foto te zien is
of hij heeft wel last en dan moet je ermee ophouden, ook weer onafhankelijk van wat er op foto te zien is .
Ik had je verkeerd begrepen in het eerdere bericht, ik bedoel het ook net zo als jij :ok:
Ik had eruit gelezen dat voor iedere hond met hd behendigheid goed was voor de spieropbouw. Dus ook honden met pijnklachten.
Verkeerd gelezen dus, sorry!!
Jorda
Actief

eerder

Ongelezen bericht door Jorda »

Ik ben nu met hond 3 aan het trainen en met haar ben ik begonnen met 3 1/2 maand. Niet op het niveau zoals de grote honden. Ik train privé bij vrienden dus dat is makkelijker, om kleine dingen te doen. Ik röntgen mijn honden niet. Van de 2e hond zijn wel heupfoto's gemaakt, maar dat had een andere reden en anders had ik van hem ook geen foto's gemaakt.

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Inge O schreef:
en ik denk daar dus anders over. voor de ellebogen zou er bij agility eventueel nog een probleem kunnen zijn (maar bij een hond die totaal nooit mankt hoef je dat ook niet te verwachten), maar hoe normale agility de heupen zou moeten overbelasten zie ik niet meteen. wat ze er wel van kunnen krijgen zijn sterkere spieren en dat levert alleen maar voordeel op.
Mijn teef heeft dit jaar 2x heel even mank gelopen. Dat kon je dus ook gooien op even verstappen ofzo. We hebben 3 lessen behendigheid gedaan zonder mank te lopen. Toch zijn beiden gewrichten absoluut niet goed. Ik zou zeker fotos laten maken, het geeft je zoveel informatie en het is een kleine moeite. Ik weet dat zij vrij uitzonderlijk is (geen goede poot om op te steuen + giga hoge pijngrens) maar beter voorkomen dan genezen.
Lil

Mizzsylver schreef:krijg je een pup Shirley? :mrgreen:

Ik doe niet aan behendigheid dus heb er geen ervaring mee, maar denk dat het hetzelfde is als alle sporten die belastend zijn voor gewrichten.
Dus als pup wel aan laten wennen maar pas echt beginnen nadat de heupen en ellebogen gerontgend zijn.
Dat is voor het ene ras op 12 mnd en voor het andere later.
He hallo!!!

Eerst een huisje en dan....

denk ik dan toch aan een pup ipv aan een oudere hond. Misschien eentje van een half jaartje, maar die is dan ook niet volwassen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”