Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zuiver dalmaat of toch niet

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Dus de kans dat er een dergelijk patroon uitkomt bij een hond is klein, is proefondervindelijk gebleken.
maar spreekt het voorbeeld van gipsy dat dan niet heel erg tegen? 3 met dalmatenvlekken in één nest (en waarschijnlijk nog wel meer, want het nest was groter), dat is toch al geen toevalstreffer meer :denken: ?
De vraag is of de onbekende een zuiver ras was?
Waarschijnlijk niet, dus het is geen F1 generatie :denken: dacht ik.
En in latere combi's kan je weer vlekken terug zien.
maar waarom dan in latere combi's wel, als alleen dalmatenvlek x dalmatenvlek dit soort vlekken geeft? dat zou dan alleen kunnen als de reu een dalmaat in zijn voorouders had :wink: .
Wie weet :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

Inge O schreef:
ik vind ze zelf veel meer op echte stippen lijken dan op de 'schimmel' tussen de platen van een stabij.

dat de vader stabij zou geweest zijn is wel een hele kleine kans want deze puppen zijn in spanje 'gemaakt' :mrgreen: .

@gipsy : welke rare 'roze worst' ligt daar bij die teef, bij de achterpoten :denken: ?
Ik voel me er wel slecht bij off topic te gaan in dit mooie topic van een mooie dalmaat... :roll:
Ik zal dit even verder zetten onder het vervolgtopic:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... t=#2098344
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

Inge O schreef:
ik vind ze zelf veel meer op echte stippen lijken dan op de 'schimmel' tussen de platen van een stabij.

dat de vader stabij zou geweest zijn is wel een hele kleine kans want deze puppen zijn in spanje 'gemaakt' :mrgreen: .

@gipsy : welke rare 'roze worst' ligt daar bij die teef, bij de achterpoten :denken: ?
Ohw ik bedoelde ook niet dat de vader wel een Stabij geweest zou zijn hoor, het ging me even om het patroon :)
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Bons
Zeer actief

Inge O schreef:ha, oké :mrgreen: .

de teef die je toont is dan alweer zo'n voorbeeld zoals gipsy's pups : één ouder was maar dalmaat en toch heeft ze tamelijke dalmatenvlekken :wink: .
Ja, dus dat mag Marjolein even uitleggen :mrgreen: Ik vind alleen wel dat de vlekjes nogal "vaag" zijn, er zit wit haar door. Ze doen hun best maar het is het niet helemaal zeg maar :)

Toch zijn de vlekken ook niet dominant, althans... in combi met een ridgeback krijg je zwarte pups. Als beide ouderdieren geen b dragen uiteraard want dat kan met beide rassen ook nog.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Bons
Zeer actief

Ik ben ook geen expert, verre van, maar vind het wel erg boeiend. Dus ik zou nu toch wel heel graag weten hoe dat zit :mrgreen:

Overigens denk ik nog wel steeds dat Kiki's hond een raszuivere Dalmaat is, de neppers hebben wel allemaal flinke bont platen. En die lemon kleur is bij dalmaten ook een bekende NEK waarop ouderdieren zelfs getest kunnen worden.

Ik vind het een prachtige hond in elk geval :)
Bons
Zeer actief

Afbeelding

Teckel x Dalmaat :eek:
Bons
Zeer actief

Inge O schreef:
Bons schreef:
Teckel x Dalmaat :eek:
kruisje :(:
Huh? ik zie hem wel...

http://i.pbase.com/u17/hunt/upload/5457679.sammy2.JPG
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Bons schreef:
Inge O schreef:de teef die je toont is dan alweer zo'n voorbeeld zoals gipsy's pups : één ouder was maar dalmaat en toch heeft ze tamelijke dalmatenvlekken :wink: .
Ja, dus dat mag Marjolein even uitleggen :mrgreen: Ik vind alleen wel dat de vlekjes nogal "vaag" zijn, er zit wit haar door. Ze doen hun best maar het is het niet helemaal zeg maar :)

Toch zijn de vlekken ook niet dominant, althans... in combi met een ridgeback krijg je zwarte pups. Als beide ouderdieren geen b dragen uiteraard want dat kan met beide rassen ook nog.
Nee, nee, jullie hebben het verkeerd begrepen!
Dat ligt vast aan mij, ik ga soms te snel :?

Die dalmatenvlekken zijn dominant.
Maar: om het te uiten heb je dus wel bont of extreem bont nodig, anders zie je ze niet!
En de kans dat je een bonte ouder treft met een dalmaat is niet zo groot, omdat eenkleurig dominant is over bont.
Die kans is proefondervindelijk klein, bedoelde ik.

Dat een kruising met een RR zwart wordt is dus logisch: eenkleurig is dominant over bont.
En een dalmaat is extreem bont.

Of ze dan zwart of bruin worden ligt aan de B-locus, zoals Bons al zei.
En omdat zwart dominant is over bruin, is de kans groot dat ze zwart worden, domweg omdat dat vaker voorkomt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Bons
Zeer actief

Nanna schreef:Bij veel kruisingen met andere rassen zie je toch wel die vlekjes terugkomen
De Dalambull ;-)
Afbeelding

De Dalbassethound
Afbeelding

Dalberner puppies
Afbeelding

Dalstafford
Afbeelding
Hahah ben je ook aan het speuren geslagen? deze had ik ook al gevonden inderdaad :) Maar dat zijn wel allemaal honden waar al bont in zit kan zitten. De labrador/dalmaat kruisingen die ik vond bijvoorbeeld waren niet bont, de teckel en de kruising ridgeback ook niet.

Vreemd dat die teckel dalmaat het niet doet, ik kan hem wel gewoon bekijken en ik heb geen pbase account ofzo.
Bons
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Bons schreef:
Inge O schreef:de teef die je toont is dan alweer zo'n voorbeeld zoals gipsy's pups : één ouder was maar dalmaat en toch heeft ze tamelijke dalmatenvlekken :wink: .

Nee, nee, jullie hebben het verkeerd begrepen!
Dat ligt vast aan mij, ik ga soms te snel :?

Die dalmatenvlekken zijn dominant.
Maar: om het te uiten heb je dus wel bont of extreem bont nodig, anders zie je ze niet!
En de kans dat je een bonte ouder treft met een dalmaat is niet zo groot, omdat eenkleurig dominant is over bont.
Die kans is proefondervindelijk klein, bedoelde ik.

Dat een kruising met een RR zwart wordt is dus logisch: eenkleurig is dominant over bont.
En een dalmaat is extreem bont.

Of ze dan zwart of bruin worden ligt aan de B-locus, zoals Bons al zei.
En omdat zwart dominant is over bruin, is de kans groot dat ze zwart worden, domweg omdat dat vaker voorkomt.
Ooooooohw, ze zijn wel dominant.... Ja maar ja maar ja maar.... als je bovenstaande foto's bekijkt zitten daar allemaal stippels in. Dus, die combi's hebben allemaal bonte ouders of ouders die bont dragen. Dus die kans is best aanwezig dan, toch? :smile:

Alleen de kans dat ze tegen een extreem bonte niet dalmaat partner lopen is weer minder. Dus is de hond van Kiki raszuiver :ok: *grin* sorry, teveel thee gedronken denk ik.
Laatst gewijzigd door Bons op 18 nov 2008 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Bons schreef:Ooooooohw, ze zijn wel dominant.... Ja maar ja maar ja maar.... als je bovenstaande foto's bekijkt zitten daar allemaal stippels in. Dus, die combi's hebben allemaal bonte ouders of ouders die bont dragen. Dus die kans is best aanwezig dan, toch? :smile:
Natuurlijk.
Maar als die dalmaat op jouw RR klimt, zie je geen vlekjes, hoor!
En als ie op de Golden van de buren klimt of de lab van verderop, dan ook niet, en als ie op een willekeurige sable of herderachtige teef klautert zie je ook niks.

Oftewel: alleen als er bont is.
En dat hebben lang niet alle honden.
Dat Nanna nou gekke hondjes spaart... ;)

Afbeelding

Bons
Zeer actief

Marjoleine schreef:Maar als die dalmaat op jouw RR klimt, zie je geen vlekjes, hoor!
Nee dat weet ik, maar ik weet zeker dat IK daar wel vlekken van zou KRIJGEN :smile:

Ik heb nog wat toegevoegd aan mijn vorige post, maar je was me voor.
Bons
Zeer actief

Afbeelding

Nog eens proberen met die foto. Dalmaat x teckel.
En inderdaad, geen stippels of beter... ze zijn er wel, maar je ziet ze niet :ok:
Bons
Zeer actief

Inge O schreef:
Bons schreef:
Marjoleine schreef:Maar als die dalmaat op jouw RR klimt, zie je geen vlekjes, hoor!
Nee dat weet ik, maar ik weet zeker dat IK daar wel vlekken van zou KRIJGEN :smile:
:smile:

ik zie de teckmaat nu overigens wel - heb de eigenschappen geplakt en nu staat hij ook netjes ingevuld op deze pagina :denken: :mrgreen: .
Briljant... zit ik net nog een poging te doen :D
ranetje
Zeer actief

Bons schreef:Afbeelding

Nog eens proberen met die foto. Dalmaat x teckel.
En inderdaad, geen stippels of beter... ze zijn er wel, maar je ziet ze niet :ok:
Wat is er met het lijf gebeurd? :N:
Lijkt me geen geweldige combi zo
De Dalberner en Dalstafford vind ik veel mooier :wink:

Maar het ging uiteraard om de stippels :ok: :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Wat is er met het lijf gebeurd? :N:
Lijkt me geen geweldige combi zo
De Dalberner en Dalstafford vind ik veel mooier :wink:

Maar het ging uiteraard om de stippels :ok: :mrgreen:
Ja, dat vroeg ik me ook al af :?
Bizar, hij heeft een Dalmatenlijf en tekkelpoten :N:

Ik zie wel stippels.
Twee of zo, maar toch :mrgreen:

Nee, die zijn allemaal niet zichtbaar inderdaad ;)

Overigens hoop ik van harte dat de tekkel de vader was :N:

Afbeelding

kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

bedankt voor alle uitleg, niet dat ik het nu geheel snap maar dan ga ik er maar vanuit dat Abel een echte dalmaat is.
Ik weet nog steeds niet of hij blijft, tot nu toe heeft nog niemand zich gemeld waarvan ik denk dat hij daar op zijn plek is.
Het is een leuke hond, ik had al een huishouden van jan steen en dat is er niet beter op geworden. In de kamer is een bom ontploft, minimaal 4 dozen versnipperd en 3 colaflessen zijn ernstig uit model.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

kiki78 schreef:
voorlopig blijft hij hier totdat hij een blijvend huisje vind waar hij tot zijn recht komt. hij is niet mijn type hond en ik sta op de lijst voor een schafpudelpup die als alles goed gaat in december wordt geboren.
Hé, wat leuk! Dus als alles goed gaat, hebben we straks allebei een pupje in huis? :mrgreen:
ranetje
Zeer actief

kiki78 schreef:bedankt voor alle uitleg, niet dat ik het nu geheel snap maar dan ga ik er maar vanuit dat Abel een echte dalmaat is.
Ik weet nog steeds niet of hij blijft, tot nu toe heeft nog niemand zich gemeld waarvan ik denk dat hij daar op zijn plek is.
Het is een leuke hond, ik had al een huishouden van jan steen en dat is er niet beter op geworden. In de kamer is een bom ontploft, minimaal 4 dozen versnipperd en 3 colaflessen zijn ernstig uit model.
:mrgreen:
Hij heeft het in ieder geval vast naar zijn zin :N: :smile:
Afbeelding
kiki78
Zeer actief

ranetje schreef:
kiki78 schreef:bedankt voor alle uitleg, niet dat ik het nu geheel snap maar dan ga ik er maar vanuit dat Abel een echte dalmaat is.
wil je hem lenen? ik kan hem zo in Oosterbeek afzetten hoor, geen probleem
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

kiki78 schreef:
ranetje schreef:
wil je hem lenen? ik kan hem zo in Oosterbeek afzetten hoor, geen probleem
Ik had bijna ja gezegd, heb er alleen geen echtscheiding voor over :wink:
Afbeelding
kiki78
Zeer actief

ik heb hem net volledig afgekeurd als huishoudelijke hulp. Hij kwam de trap af met een sok die hij van het droogrek had afgehaald. Ik heb een hekel aan de droge was opruimen dus daar mag hij best bij helpen maar dan moeten de sokken wel in de sokkenbak en niet beneden op de bank komen te liggen
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kiki78 schreef:ik heb hem net volledig afgekeurd als huishoudelijke hulp. Hij kwam de trap af met een sok die hij van het droogrek had afgehaald. Ik heb een hekel aan de droge was opruimen dus daar mag hij best bij helpen maar dan moeten de sokken wel in de sokkenbak en niet beneden op de bank komen te liggen
Ik vind dat een beginnersfoutje :pffff:
Had je hem wel goed geïnstrueerd?

Afbeelding

kiki78
Zeer actief

Marjoleine schreef:
kiki78 schreef:ik heb hem net volledig afgekeurd als huishoudelijke hulp. Hij kwam de trap af met een sok die hij van het droogrek had afgehaald. Ik heb een hekel aan de droge was opruimen dus daar mag hij best bij helpen maar dan moeten de sokken wel in de sokkenbak en niet beneden op de bank komen te liggen
Ik vind dat een beginnersfoutje :pffff:
Had je hem wel goed geïnstrueerd?
oke misschien had ik niet geheel de juiste instructie gegeven. Hij krijgt nog 1 kans om de was op te ruimen. en anders helaas dan maar traditionele taakverdeling. Daan en Abel de tuin omspitten en ik het huishouden
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”