Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Workshop Jan Sprij

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Workshop Jan Sprij

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Vandaag hadden Bram en ik workshops van Jan Sprij. Er gaan meer mensen van hier naartoe toch?

Vond het erg leerzaam. Hele andere benadering van bochten nemen waar ik behoorlijk aan moest wennen. Maar ik zag dat het wel werkt.

In plaats van dat je je in een bocht op de binnenste zijkant van de hoogtesprong richt, loop je juist naar de buitenste toe. Je komt dan dus voor de hindernis uit. Je draait vervolgens met je schouder en voila de hond draait veel sneller. Bram had ook niet meer de neiging om rechtdoor te rennen naar de volgende hindernis, maar snapte door mijn lichaamstaal wat de bedoeling was. Werkt veel sneller dan roepen.

Brammetje had mazzel, want de teefjes in zijn groep vonden hem nogal charmant :mann: Aan het eind van de dag mocht hij nog even spelen met twee van hen :wink:
Afbeelding

Zo zie een Schapendoes er uit in de sneeuw:
Afbeelding

En dit Pyrenees herdertje vond ik zo leuk:
Afbeelding

Het was een leuke dag :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ben heel benieuwd, Caja en ik mogen er op 21 december heen!
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Leuk dat je er wat aan had. Is inderdaad het tegenovergesteld van hoe ik loop, ik denk dat die manier van lopen misschien ook wel wat voor Celtic is, zal het eens gaan proberen.
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Fijn dat het goed beviel en dat je ook echt wat eraan gehad hebt :ok:

Enne ik benijd je niet met dit weer, pffttt verschrikkelijk is het.

Die methode ken ik inderdaad wel, heb hem heel af en toe maar toegepast als ik wist dat hij rechtdoor zou rennen voordat ik kan roepen (heb je met zo'n snel racemodel dat bijna overal even in-uit springt :boos: ).
Zoek stok!
Zeer actief

Lil schreef:Fijn dat het goed beviel en dat je ook echt wat eraan gehad hebt :ok:

Die methode ken ik inderdaad wel, heb hem heel af en toe maar toegepast als ik wist dat hij rechtdoor zou rennen voordat ik kan roepen (heb je met zo'n snel racemodel dat bijna overal even in-uit springt :boos: ).
Het is niet de 'tegen de richting in' draai, die bedoel jij volgens mij? Het is een techniek die je bij alle bochten toepast, ook als je belgt of franst.

Enneuh...het was in een manege, geen sneeuwhappen voor mij :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lil

Zoek stok! schreef:
Lil schreef:Fijn dat het goed beviel en dat je ook echt wat eraan gehad hebt :ok:

Het is niet de 'tegen de richting in' draai, die bedoel jij volgens mij? Het is een techniek die je bij alle bochten toepast, ook als je belgt of franst.

Enneuh...het was in een manege, geen sneeuwhappen voor mij :wink:
Nou, dan herbeschrijving of filmpje ben heeeeeel nieuwsgierig :wink: :wink:
Ben dan echt benieuwd hoe het bedoeld is en of het werkt bij de racemonsters, want denk dat ik anders ver na hem bij de hindernis ben hahaha moet ik toch nog een andere hond om weer op seminars te kunnen....
Zouden ze daar thuis in trappen? :roll:

Oh gelukkig een manege, ja dat is veel beter (dacht even door de speelfoto's dat het buiten was, brrr).
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

In de les waarin ik met Tess train gebruiken we deze techniek voor de bochten ook. En inderdaad het werkt. Ik moet er zelf wel heel erg aan wennen.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Is dat Bibi (de schapendoes)?
Mij leek deze workshop ook erg interessant en leerzaam. :ok:
Groetjes van Bo en de honden.
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Re: Workshop Jan Sprij

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Zoek stok! schreef:Zo zie een Schapendoes er uit in de sneeuw:
Afbeelding

:N: :N: Kammen!!! :N: :N:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Leuk dat het zo goed uitpakte.
Heb deze tip ook al een aantal keren gekregen op wedstrijden.
Probeer het steeds meer toe te passen omdat Pardoes nogal waaierd en daardoor te veel tijd verliest. Deze tijd is er niet in de C
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Lil schreef:Nou, dan herbeschrijving of filmpje ben heeeeeel nieuwsgierig :wink: :wink:
Ben dan echt benieuwd hoe het bedoeld is en of het werkt bij de racemonsters, want denk dat ik anders ver na hem bij de hindernis ben hahaha moet ik toch nog een andere hond om weer op seminars te kunnen....
Nou euh...een groot deel van de top van NL doet de bochten zo :wink:

Ik ga even een tekeningetje maken om het uit te leggen, kan morgen worden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Luka en ik zijn ook al geweest. "het bananenbochtje" werkt voor Luka super, juist ook omdat hij zo groot is en daardoor snel tijd verliest bij het maken van krappe bochten. Je kon het verschil goed zien bij hem, zag er gelijk een stuk vloeiender uit. Ik vond het een hele intensieve en interessante workshop :ok:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Lil schreef:Nou, dan herbeschrijving of filmpje ben heeeeeel nieuwsgierig :wink: :wink:

Sterker nog het wordt juist geadviseerd bij racemonsters. :mrgreen:
Hierdoor krijg je na de sprong meer controle omdat de hond al weet welke kant hij op moet.
Ook bij de wat langzamere honden kan het tijdwinst geven omdat de bocht zichtbaar korter wordt
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Inge O schreef:
*Anita* schreef:
Zoek stok! schreef:

Sterker nog het wordt juist geadviseerd bij racemonsters. :mrgreen:
Hierdoor krijg je na de sprong meer controle omdat de hond al weet welke kant hij op moet.
Ook bij de wat langzamere honden kan het tijdwinst geven omdat de bocht zichtbaar korter wordt
maar ik begrijp nog steeds niet hoe je daar eerder kan zijn dan de hond :denken: ?
Ben ik ook niet :mrgreen:
Vrijwel alle honden reageren op je lichaamstaal. Als je naar rechts gaat gaat de hond ook naar rechts enz

stel ik heb 5 sprongen op een rij waarna Pardoes naar links af moet draaien. Na deze 5 sprongen staat nog een toestel.
Na sprong 2 ligt hij al voor
Zodra hij over sprong 4 is loop ik zelf naar rechts waardoor Pardoes de buitenkant van de sprong neemt. Net voor zijn afzet loop ik weer naar links waardoor hij naar links draait boven de sprong.
Honden hebben dat zo door.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: maar ik begrijp nog steeds niet hoe je daar eerder kan zijn dan de hond :denken: ?
Je bent daar ook niet eerder. Je loopt op je hond in richting de buitenste houder van de hoogtesprong en dan draai je. Vraag me niet hoe, maar honden hebben dat door :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Trixi schreef:Is dat Bibi (de schapendoes)?
Ik ga even in het lijstje kijken, want ik ben haar naam natuurlijk weer vergeten :wink:

Edit: ja hoor, het is Bibi, zag je dat nou werkelijk adhv die foto?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Ik ben wel benieuwd naar je tekeningetje want ik snap er geen hout van :denken: :mrgreen:
Afbeelding
Trixi
Actief
Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Trixi »

Zoek stok! schreef:
Trixi schreef:Is dat Bibi (de schapendoes)?
Ik ga even in het lijstje kijken, want ik ben haar naam natuurlijk weer vergeten :wink:

Edit: ja hoor, het is Bibi, zag je dat nou werkelijk adhv die foto?
Ja,dat blije ondeugende bekkie, ze is zooo leuk. Mijn Bram is ook dol op haar. We trainen bij dezelfde club en afgelopen zomer zijn we met een groepje naar Engeland gegaan (the internationals heel gaaf misschien om te onthouden) en daar was zij ook bij.
Groetjes van Bo en de honden.
Zoek stok!
Zeer actief

Okay, ik heb een poging gedaan. Alleen ter uitleg he, niet om te proberen, want je zult zien dat ik net dingen verkeerd heb getekend :mrgreen:

Om het verschil te zien, deden we eerst een oefening. Hond zit klaar achter hindernis. Handler naast de hindernis en alleen startteken geven. Je zag dat honden rechtdoor de hindernis over gingen en daarna afbogen naar de handler.

Dan met 1 been voor de hindernis gaan staan en 1 been ernaast. Hond kan dus makkelijk over de hindernis. En voila, de honden draaien gelijk in naar de handler toe.

Afbeelding

Met dit in het hoofd, deden we twee andere oefeningen.

Duitse bocht, 'traditioneel' doe je die zo (of enigszins zo, in ieder geval richt je je op de kant van de hindernis die het dichtste bij is:
Afbeelding

En dan op de methode waarbij je je juist op de buitenste kant van de hindernis richt. Hond maakt veel snellere bocht omdat hij van tevoren al aan je lichaamstaal ziet wat de bedoeling is.
Afbeelding

Andere oefening. 'Traditioneel' richt je je weer op de kant van de hindernis die het dichtste bij is:
Afbeelding

En zo gaat het als je je op de buitenste richt. Tussen de derde en vierde hindernis vertraag je in snelheid. De hond snapt dat er een bocht komt en draait veel sneller de tunnel in.
Afbeelding

Je doet dit overigens ook als je een Belgische wissel maakt. Voor hele snelle honden is er nog een truukje zodat je ook de tijd hebt om die wissel te maken.

Heb ik het duidelijk weergegeven?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Trixi schreef: Ja,dat blije ondeugende bekkie, ze is zooo leuk. Mijn Bram is ook dol op haar. We trainen bij dezelfde club en afgelopen zomer zijn we met een groepje naar Engeland gegaan (the internationals heel gaaf misschien om te onthouden) en daar was zij ook bij.
Erg leuk hondje, ik heb sowieso wel een zwak voor schapendoezen!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:oh het is vóór de hindernis dat je draait :idea: ! ik dacht ná de hindernis :denken: :wink: .

maar, loop je zo niet sneller het risico dat je hond zo snel op je lichaamstaal reageert dat hij al voor de hindernis jouw richting uitkomt - de hindernis niet neemt dus?
Nee, dat deed geen 1 hond. De hond loopt wel voor je uit he. Zolang hij gewoon rechtdoor moet, doe je niks met je armen. Daardoor weet hij 'ik moet gewoon die hindernis voor me nemen'. Door je lichaamshouding ziet hij ook 'en daarna moet ik draaien, dus ik zet de draai vast in'.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef: De hond loopt wel voor je uit he.
dat doen die van mij nooit :oeps: .
Trainen Inge, trainen!!!! :smile:

We hadden het uur ervoor sprongtechniek, dat zou wel wat voor jou en de Hovi's zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lil

Wil niet vervelend doen, maar zo liepen we in Duitsland altijd.

Snapte de Nl manier nooit (zeker niet met mijn racemonster).

Spraken dus toch over hetzelfde. Maar ook met deze methode heb ik nog een tegendraai nodig hoor :wink: en zelfs af en toe een Hinkiwissel :roll:
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Lil schreef:Wil niet vervelend doen, maar zo liepen we in Duitsland altijd.

Snapte de Nl manier nooit (zeker niet met mijn racemonster).

Spraken dus toch over hetzelfde. Maar ook met deze methode heb ik nog een tegendraai nodig hoor :wink: en zelfs af en toe een Hinkiwissel :roll:
Jan Sprij vertelde ook aan het begin dat Nederland een beetje achter liep :wink:

Goed uitgelegd Linda! Hoe kom jij aan die leuke tekeningetjes?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
attack zegt hier dat ze me anders niet in de gaten kan houden :boos: :mrgreen:

Afbeelding
Ze moet ook niet naar jou kijken, maar naar de hindernissen. Jij wil gewoon alle aandacht voor jezelf :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Carma schreef:
Jan Sprij vertelde ook aan het begin dat Nederland een beetje achter liep :wink:

Idd, het is meer een inhaalslag voor NL :wink:

Tekeningetjes heb ik zelf geknutseld :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Ah, nu begint het te dagen... Duidelijke tekeningetjes Linda.
Ik vraag me nog één ding af, 'duw' je je hond niet teveel de verkeerde richting uit door in te lopen op de buitenste legger? Of loop je niet zover door, maar meer dat je de bocht korter en overdrevener aanzet?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef:Ah, nu begint het te dagen... Duidelijke tekeningetjes Linda.
Ik vraag me nog één ding af, 'duw' je je hond niet teveel de verkeerde richting uit door in te lopen op de buitenste legger? Of loop je niet zover door, maar meer dat je de bocht korter en overdrevener aanzet?
Nee, door zo te lopen, duw je de hond juist niet de verkeerde richting in. In het laatste voorbeeld lag er een tunnel met de ingang recht achter de laatste hoogtesprong. Geen 1 hond pakte die tunnel, ze snapten allemaal dat ze naar links moesten draaien en zagen dan de andere tunnel.

Je loopt behoorlijk ver door. Jan ging in het verlengde van de buitenste kant van de hoogtesprong staan, zodat je goed wist waar je naartoe moest rennen. De hond draait eigenlijk om je heen, ziet de tunnel en rent daar naar toe voor je uit.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lil

Zoek stok! schreef:
Carma schreef:

Idd, het is meer een inhaalslag voor NL :wink:

Tekeningetjes heb ik zelf geknutseld :mrgreen:

Mooi, knap en heel erg fijn dat je die tekeningetjes hebt geknutseld! :ok:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

ach ja Duitse bocht :N: Dertien jaar geleden grote wedstrijd in Duitsland, heel Europa aanwezig. het was begin december met veel sneeuw en temperaturen van 10 graden onder nul. De belgen kwamen 07 uur in de ochtend met aquavit langs om warm te worden en in te drinken. Wedstrijd Duitse keurmeester met een parcours met een voor Nederlanders een onbekende opstelling, de duitse bocht / Ruim 80% kwam er niet goed door> vervloekt werd deze opstelling en jaren was het in NL not done om zoiets als kmer in een parcours te zetten :devil: En nu moeten ze wel want ze lopen achter bij de rest van de wereld :mrgreen:
Jan
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”