Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze pups staan te trappelen...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Onze pups staan te trappelen...

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

... om deze exclusieve opleiding te volgen.

Die reclame van de blindengeleidenhondenclub dus. Ik zit al tijden te twijfelen of ik een klacht in zal dienen bij de reclamecodecommissie, maar een beetje discussie hier is ook wel zinnig. :mrgreen:

Pups staan niet te trappelen om geleidehond te worden, want als gewone huishond kunnen ze een veel leuker leven hebben, waarin ze als pup gewoon hun natuur mogen volgen en vriendelijk op elk mens af kunnen stappen, en bij een goeie baas ook gewoon met andere honden mogen kennismaken, en vervolgens lekker enthousiast op hun vriendjes af mogen rennen en gewoon zorgeloos kunnen spelen.

Ik vind de beelden ook misleidend, die pups zitten niet leuk met z'n allen in een klasje, die mogen hun eerste maanden in een gezin wonen waar ze de eerste beginselen van geleidehond leren, en als ze volwassen beginnen te worden is het ajuus baas. Nee, daar zit de gemiddelde lab op te wachten, om uit zijn gezin gehaald te worden en in een kennel te belanden voor de rest van zijn 'exclusieve' opleiding.

Meningen graag. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Nou, persoonlijk heb ik nog nooit een ongelukkige blindegeleidehond gezien, dus nee ben het niet met je eens.
Honden krijgen naar mijn idee een prima :ok: leven. (Bijna)Altijd samen met de baas, wat wil een hond nog meer. En er wordt wel gespeeld door blindegeleidehonden, als ze vrij zijn, dus tuigje af.
Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde pup wel stond te trappelen als hij/zij wist waarin de opleiding zou eindigen. Zeker te verkiezen boven met je vette lichaam voor de kachel te liggen tot de vrouw/heer des huizes weer tijd heeft voor je 3x per daagse blokje om. (Ik weet het gechargeerd :wink: )
En het weg gerukt worden uit je gezin valt reuze mee. In onze ogen misschien niet, maar de gemiddelde hond treurt daar niet zo lang om en is heel gelukkig op zijn nieuwe plek.
Gr. Aniek

Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Ik denk niet dat zo'n hond ongelukkig is, maar op het moment dat je als hulpbehoevende zelf je hond traint denk ik wel dat je een veel sterkere band hebt. Dus bijvoorbeeld zoals bij 'de hond kan de was doen' gebeurd,
http://www.de-hond-kan-de-was-doen.nl/algemeen.htm
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

In mijn vrienden- kennissenkring zijn er een aantal mensen met een hulphond. Maar ik vind het altijd wat gek als ze zomaar een hond krijgen die dus al helemaal getraind en al is. Veel leuker lijkt het me (persoonlijk dus) dat je samen met je hond die opleiding volgt. Dan heb je een veel grotere band.

Wat ik heb gemerkt is dat deze mensen toch echt erg moesten wennen aan 'hun' hond.. En voor de hond lijkt me dat net zo.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Dazwa84 schreef: Veel leuker lijkt het me (persoonlijk dus) dat je samen met je hond die opleiding volgt. Dan heb je een veel grotere band.
Natuurlijk moet je aan elkaar wennen, maar hoe had je dat gedacht in te kleden om samen de opleiding te volgen. Ze moeten juist doen wat het baasje niet kan :roll: .
Dazwa84

Tulp schreef:
Dazwa84 schreef: Veel leuker lijkt het me (persoonlijk dus) dat je samen met je hond die opleiding volgt. Dan heb je een veel grotere band.
Natuurlijk moet je aan elkaar wennen, maar hoe had je dat gedacht in te kleden om samen de opleiding te volgen. Ze moeten juist doen wat het baasje niet kan :roll: .
Nou ja wat meer betrokkenheid van het baasje zelf. Althans in de gevallen die ik ken ergerde ik me wel eens aan het feit dat er nog helemaal geen binding met de hond was en het in het begin echt nog een gebruiksvoorwerp was. Dat veranderd natuurlijk (hopelijk) langzaamaan, maar toch.

Ik zou zelf in aanmerking kunnen komen voor een hulphond maar zie het zelf niet zitten.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Tulp schreef:
Kan jij apporteren? Of over de schutting springen? Ik niet hoor en ik doe meestal ook niet alles voor dus ik denk niet dat het nodig is dat iemand in een rolstoel bv eerst even voor doet hoe je een gevallen voorwerp oppakt. :mrgreen:
Afbeelding
Dazwa84

Of als de hond ineens te 'slim' blijkt voor de hulpbehoevende. Ook meegemaakt. Hond ging mooi buiten gezichtsafstand van baasje zitten, of onder tafel, waar baasje met rolstoel niet bij kon. Hond werd dus weer ingeruild voor een andere.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik vind het heel lastig en heb er nog niet echt een mening over. Wel ben ik benieuwd in hoeverre de mensen die zo'n hulphond krijgen iets met honden heeft. Ik snap dat het handig en zinvol voor ze is om hulp te krijgen, maar je moet toch ook een klik hebben met het wezen hond om die de hele dag om je heen te hebben. Is die klik er niet, dan denk ik niet dat de hond zo'n leuk leven heeft, maar alleen maar een 'hulpje' is. Had net zo goed (of wellicht zelfs liever) een robot kunnen zijn zeg maar.

Dat vrij spelen e.d. zie ik overigens niet in mijn buurt. Een blindegeleidehond om de hoek doet zo nu en dan een blokje om met z'n baasje plus vrouw. Hij hoeft dan niet te werken, maar zit wel aan een korte lijn. En ja, ik vind dat dus wel een beetje sneu. Beestje probeert altijd met Bram contact te maken in het voorbijgaan, maar dat mag niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Bij mijn ouders in de buurt woont een vrouw die blind is en daarbij ook nog gedeeltelijk doof. Die heeft een blindengeleidehond toegewezen gekregen, tot twee keer toe zelfs. Triest gezicht, want de hele wandeling lang scheldt ze op het dier. En erger. Degenen die de hond geleverd hebben weten het, maar ja, de vrouw ìs blind :evil:

Een andere blindengeleidehond die ik ken heeft het weer prima. Zijn blinde vrouwtje neemt hem geregeld mee het park in, waar hij los mag, en het water in voor een zwempartij. Er wordt zelfs met balletjes gespeeld, en hij mag zich met andere honden bemoeien. Het enige waar je aan merkt dat het vrouwtje blind is, is dat het dier een bel om heeft zodat zij kan horen waar hij is.

Een blindengeleidehond/hulphond gelukkig met zijn werk? Hangt er erg vanaf of het hulpbehoevende baasje een hondenmens is of bereid is er één te worden. Dan zie ik veel in het idee om de eigenaar nauw te betrekken bij de training. Slaagt de eigenaar niet, dan ook geen hond. Weten ze het dier tenminste te waarderen.
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Moeilijk, maar aan de andere kant heb je ook werkhonden die gewoon hun werk doen en toch ook niet zielig zijn? Misschien dat de honden wel met veel plezier hun baas helpen en het helemaal gezellig vinden om altijd bij hun baasje te zijn. Mijn hond is het liefst altijd bij mij en vindt het leuk om dingen samen te doen.

Mijn broer is overleden aan Duchenne 17 jr geleden, in zijn tijd had je volgens mij alleen blindengeleidehonden. Mijn broer was gek op dieren en helemaal op honden. Als hij toen een hulphond had gehad was hij minder afhankelijk geweest van anderen en vast minder eenzaam geweest en hij was erg gek geweest met de hond, maar helaas was het in die tijd niet zo.

Als een hond ongelukkig is in de situatie als hulphond verdient de hond een leven als gewone huishond lijkt mij.
Fin
Zeer actief

Noële schreef:Als een hond ongelukkig is in de situatie als hulphond verdient de hond een leven als gewone huishond lijkt mij.
Maar dat gebeurt dus NIET, zolang een hond functioneert blijft hij daar want het heeft geld gekost om hem te trainen. En dat vind ik het waardeloze eraan.

Dus ja, ik heb hetzelfde gevoel als Hanneke als ik die reclame zie.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

De vroegere buurvrouw, heeft een hulphond, nadat die met pensioen moest, opgevangen.

Dat schijnt dus ook te gebeuren, dat als ze te oud zijn, dat ze dan weer in een gezin komen.
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Ik denk dat een visueel gehandicapte die echt niets met honden heeft ook niet voor een geleide hond zal kiezen. Een hond wordt je echt niet in je maag gespitst. Die moet je aanvragen. Er zijn zat mensen met een visusbeperking die er voor keizen om met een stok te lopen en niet met een hond. Bij je aanvraag voor een hond ga je ook een gedegen intake in en kijkt het KNGF ook of een geleide hond bij jou op zijn plek zou zijn. Heb je niets met honden dan raden zij jou volgens mij ook echt wel een hond af :wink:

En natuurlijk is het zo dat de ene gehandicapte meer met zijn hond zal done dan de andere. Mar dat is in de wereld van de niet gehandicapten met een hond ook zo. Ik heb een vriendin met een ADL hond en zij gaat wekelijks behendigheid doen met haar hond op een hondenschool. Toevallig ben ik mij ook op dit moment aan het orrienteren op geleidehonden gebied. Ik zal er in de toekomst ook aan gaan moeten. Vorige week heb ik tijdens een informatie bijeenkomst met een vrouw gesproken van het KNGF en zij stimuleren het juist als je met je geleide hond ook naar ene KC gaat. Dat is voor mij de grootste drempel om aan een geleide hond te beginnen.... Ik zie nu nog we lwat en ben met paco met bel om de nek aktief op een KC. Ik was bang dat dat met een geleide hond niet meer zou kunnen of mogen. Het is alleen de vraag of een KC in staat is om een visueelgehandicapte met geleide hond ook te steunen en te trainen. Daarover ga ik binnen kort een gesprek aan op het KC hier. Als ze dat kunnen is er voor mij een behoorlijke drempel weg. En wordt de stap naar een geleide hond voor mij wel makkelijker!

Maar goed, ik ben dan ook echt een hondenmens :wink:
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Zoek stok!
Zeer actief

Nanna schreef:
Zoek stok! schreef:Een blindegeleidehond om de hoek doet zo nu en dan een blokje om met z'n baasje plus vrouw. Hij hoeft dan niet te werken, maar zit wel aan een korte lijn. En ja, ik vind dat dus wel een beetje sneu. Beestje probeert altijd met Bram contact te maken in het voorbijgaan, maar dat mag niet.
Er zijn zoveel honden die altijd aangelijnd uitgelaten worden en geen contact mogen maken (omdat ze agressief zijn en uitvallen bijvoorbeeld). Dat is dan niet zielig, maar een geleidehond opeens wèl... :19:
Een blindegeleidehond is meestal geconcentreerd aan het werk, die loopt echt niet zoals bij flyball te huppelen en te springen en blijdschap uit te stralen. Doen mensen dat wel de hele dag, dan?
Er loopt hier in de buurt ook een hulphond (een witte herder) en die zie ik best weleens op de hei spelen.
Als ze bij een goede baas terecht komen hebben ze volgens mij gerust een bruin leven. Maar dat geldt voor iedere hond, toch?
Maar ik zeg juist dat die hond ook in losloopgebied aan de korte lijn loopt terwijl hij wel behoefte heeft aan contact met andere honden en lekker rennen. Ik vind dat die hond wel iets mist.

En hoeveel goede bazen zijn er dan? Want dat is nou juist mijn vraag, hoeveel van die mensen die een hulphond krijgt, vindt een hond ook echt leuk?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik denk dat gemiddeld genomen een hulphong niet een beter of slechter leven heeft als de gemiddelde huishond( voor zover er gemiddelden zijn.

er zijn er natuurlijk bij die het keigoed hebben en sommige zullen het wat minder treffen.
Toch als ik aan een labje denk dan denk ik aan een sportieve hond die lekker door baggersloten zou moeten ploeteren, en aporteren.
niet de hele dag in touw ziujn voor de baas en dan aan de korte lijn uuitgelaten worden omdat ................. tja om welke reden dan ook :19:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik ben er ook nog niet echt uit wat ik van een geleidehond vindt.
Wel zie ik, net als Inge, dat de meeste hulphonden er maar wat gelaten bij lopen. Ik zie dan geen hond waarvan ik denk 'goh die heeft het echt naar zijn zin'. En ik denk dat ik toch echt wel het verschil kan zien tussen een hond die gewoon lekker met de baas meeloopt of een hond die meeloopt en werkt omdat het nu eenmaal moet.

ERgens vind ik het dus ook wel wat sneu dat zo'n hond totaal geen contact mag maken met honden en mensen.
Heb ook weleens een documantaire gezien over een hulphond in een druk gezin. HOnd was er voor een van de dochtertjes. NIemand in huis mocht die hond aandacht geven, zelfs geen aai over de bol en dus ook geen enkele 'goed zo' o.i.d.
Ik vond dat echt triest, beestje lag daar maar. Het lijkt mij ook voor een hond vreselijk om zo genegeerd te worden.

Tsja en bij ons in de supermarkt komt ook altijd een blinde jongeman met een hulphond en ik vind ook die hond triest ogen. Er lijkt geen enkel stuke levensvreugde in te zitten. Dat sjokt maar wat mee en staat als een zoutzak naast zn baasje te staan als die wat uitzoekt met zijn partner.

Maar ook zat documantaires gezien waarbij de hond gewoon ook elke dag los mocht rennen en spelen met soortgenoten. Daar kwam dan wel een speciaal iemand voor want dat grietje had dus op den duur geen controle over die hond als die los was. Luisterde dan dus ook niet en soms stond ze dan uren te wachten tot de hond weer eens kwam. :roll:
Marika
Actief

Ongelezen bericht door Marika »

'k Heb de eer om van zeer dichtbij een blindegeleidehond mee te mogen maken. Die combinatie baas&hond is voor beide partijen een verrijking van het leven.

Helaas lees ik hier een aantal generaliserende vooroordelen die voor geen meter kloppen. Daarvan zou ik willen zeggen, verdiep je eens in de situatie van zowel de betreffende hond als persoon en oordeel niet alleen op basis van wat je sporadisch aan de buitenkant ziet.
Fin
Zeer actief

estelle schreef:Ik ben er ook nog niet echt uit wat ik van een geleidehond vindt.
Wel zie ik, net als Inge, dat de meeste hulphonden er maar wat gelaten bij lopen. Ik zie dan geen hond waarvan ik denk 'goh die heeft het echt naar zijn zin'. En ik denk dat ik toch echt wel het verschil kan zien tussen een hond die gewoon lekker met de baas meeloopt of een hond die meeloopt en werkt omdat het nu eenmaal moet.

ERgens vind ik het dus ook wel wat sneu dat zo'n hond totaal geen contact mag maken met honden en mensen.
Heb ook weleens een documantaire gezien over een hulphond in een druk gezin. HOnd was er voor een van de dochtertjes. NIemand in huis mocht die hond aandacht geven, zelfs geen aai over de bol en dus ook geen enkele 'goed zo' o.i.d.
Ik vond dat echt triest, beestje lag daar maar. Het lijkt mij ook voor een hond vreselijk om zo genegeerd te worden.

Tsja en bij ons in de supermarkt komt ook altijd een blinde jongeman met een hulphond en ik vind ook die hond triest ogen. Er lijkt geen enkel stuke levensvreugde in te zitten. Dat sjokt maar wat mee en staat als een zoutzak naast zn baasje te staan als die wat uitzoekt met zijn partner.

Maar ook zat documantaires gezien waarbij de hond gewoon ook elke dag los mocht rennen en spelen met soortgenoten. Daar kwam dan wel een speciaal iemand voor want dat grietje had dus op den duur geen controle over die hond als die los was. Luisterde dan dus ook niet en soms stond ze dan uren te wachten tot de hond weer eens kwam. :roll:
Dat kan ik me voorstellen - als die hond haar associeert met werken en continue opletten, dan zou ik ook niet vrijwillig terug naar het vrouwtje gaan.

Misschien wordt het ook tijd om die trainingsinzichten die aan dit soort adviezen ten grondslag liggen te herzien. Die lijken me enigzins verouderd.
Zoek stok!
Zeer actief

Marika schreef:'k Heb de eer om van zeer dichtbij een blindegeleidehond mee te mogen maken. Die combinatie baas&hond is voor beide partijen een verrijking van het leven.

Helaas lees ik hier een aantal generaliserende vooroordelen die voor geen meter kloppen. Daarvan zou ik willen zeggen, verdiep je eens in de situatie van zowel de betreffende hond als persoon en oordeel niet alleen op basis van wat je sporadisch aan de buitenkant ziet.
Ho wacht even, omdat jij 1 blindegeleidehond meemaakt van dichtbij, mag jij generaliseren en alle anderen hebben vooroordelen :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou graag eens horen wat iemand die langer ZELF ervaringen heeft met dergelijke honden hiervan vindt.
Dat lijkt me zinniger.

Want wat wij hier allemaal roepen is subjectiever dan eigen ervaringen. Er zijn trouwens ook verschillende opleidingen, dat scheelt ongetwijfeld in de aanpak.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Ik zou graag eens horen wat iemand die langer ZELF ervaringen heeft met dergelijke honden hiervan vindt.
Dat lijkt me zinniger.

Want wat wij hier allemaal roepen is subjectiever dan eigen ervaringen. Er zijn trouwens ook verschillende opleidingen, dat scheelt ongetwijfeld in de aanpak.
hoeveel mensen zullen er uit zichzelf zeggen dat de hond het eigenlijk niet zo goed heeft bij hun? ik acht de kans klein dat je op die manier een objectiever beeld geschetst krijgt.
En daarbij is het een topic in de discussiehoek. Je mag een mening ergens over hebben zonder dat je zelf direct betrokken bent. Anders zou het heel stil worden in de discussiehoek.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marika
Actief

Zoek stok! schreef:
Marika schreef:'k Heb de eer om van zeer dichtbij een blindegeleidehond mee te mogen maken. Die combinatie baas&hond is voor beide partijen een verrijking van het leven.

Ho wacht even, omdat jij 1 blindegeleidehond meemaakt van dichtbij, mag jij generaliseren en alle anderen hebben vooroordelen :denken:
haha, nee, het is net als met koeken eten. Je begint met 1, maar er volgen 'r altijd meerdere. :wink:
Marika
Actief

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Ik zou graag eens horen wat iemand die langer ZELF ervaringen heeft met dergelijke honden hiervan vindt.
Dat lijkt me zinniger.

hoeveel mensen zullen er uit zichzelf zeggen dat de hond het eigenlijk niet zo goed heeft bij hun? ik acht de kans klein dat je op die manier een objectiever beeld geschetst krijgt.
En daarbij is het een topic in de discussiehoek. Je mag een mening ergens over hebben zonder dat je zelf direct betrokken bent. Anders zou het heel stil worden in de discussiehoek.
Jamaar, dan mag toch ik mijn mening geven? :wink:
Tulp
Zeer actief

MARC_S schreef:
Tulp schreef:
Kan jij apporteren? Of over de schutting springen? Ik niet hoor en ik doe meestal ook niet alles voor dus ik denk niet dat het nodig is dat iemand in een rolstoel bv eerst even voor doet hoe je een gevallen voorwerp oppakt. :mrgreen:
Ik denk dat ik het meeste wel zou kunnen :pffff:

Maar ik vraag me toch echt af hoe een blind persoon zijn eigen geleidehond op zou kunnen leiden. :denken:
Tulp
Zeer actief

Inge O schreef:overigens kan ik hier dan nog niet eens zeggen wat ik wil omdat het niet in de veteranenhoek staat :sst: .
Ik zou willen dat veteranen in het veteranenhoekje bleven :N: . Dit constant "nanananananaa, wij weten meer als jullie" begint een beetje flauw te worden voor diegenen die daar niet (mogen) zijn.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
Dat lijkt me zinniger.

Ha, nee, dat bedoel ik niet.
Ik bedoel dat ik graag van eigenaren zou horen of hun hond vrije tijd heeft en hoe ze dat doen.
Want wat wij zien, als buitenstaanders, is alleen de buitenkant.
Maar iemand die zelf zo'n hond heeft kan zeggen of hij wel of niet zijn hond die vrije tijd geeft/mag geven, en ook hoe hij dat doet.
Er zijn heus wel objectieve eigenaren die kunnen vertellen hoe het is om zo'n hond te hebben en hoe het voelt als je hond "op" is en je een nieuwe moet. Want ja, dat gebeurt natuurlijk ook.

Wij hebben daar een mening over, maar eigenaren natuurlijk net zo goed.
En zij kunnen vertellen hoe het voor hen is, en hoe hun honden reageren op dingen, wij kunnen dat niet of alleen oppervlakkig.

Overigens vind ik het een onrealistische reclame.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik denk en vind nogal een verschil zitten tussen blindegeleide hond en een hulphond... een hulphond doet en mag in mijn ogen veel meer (apporteren etc.) dan een blindegeleidehond, ik ken er 2 hier in de buurt, een blindegeleidehond en een hulphond... de laatste mag altijd los idd. maar loopt er ook een stuk vrolijker bij als hij 'in dienst' is als zn collega blindegeleidehond... die sjokt maar wat mee...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik heb enkele honden leren kennen. Een hulphond en een aantal blindegeleidehonden. Een van de blindegeleidehonden zie ik nog vrij regelmatig, de eigenaar is nu dood en de hond heeft iets aan één voorpoot gehad, waardoor de poot geamputeerd moest worden. Het is nu dus een driepotige huishond, met pensioen, en mocht bij het gezin blijven.

Ik herken het beeld dat hier geschetst word niet, maar ik wil ook niet beweren dat het niet gebeurd. De honden die ik heb gezien waar blije dieren, één geleidehond was wel erg rustig, maar dat was meer het karakter van de hond.

Ik denk maar zo; aan de ene kant... deze honden mogen de hele dag werken, iets wat veel honden erg leuk vinden. Da's meer stimulering dan voor de kachel liggen en dagelijks een blokje lopen.
Loslopen mocht bij bovengenoemde honden regelmatig. Maar zelfs al zou dat niet mogen, er zijn meer honden die niet los mogen.... dat hoeft het einde van de wereld niet te zijn.

Niet alles is zwart-wit.

Maar ja, de andere kant... als de hond geen plezier heeft in zijn taak, en toch moet werken, want de opleiding is kostbaar, dan is dat niet goed!! En een eigenaresse die de hond verrot scheld ook niet! Sowieso, als de baas en hond combi niet goed gaat... dan moet daar toch over nagedacht worden.

Ik heb zelf ook wel wat moeite met het feit dat een pup eerst naar een gastgezin gaat, maar het is NODIG. Voor de hond is het een stuk minder lollig, dat begrijp ik wel. Maar je kunt niet genoeg trainers inhuren om al die pups huiselijk te laten opgroeien.
En toekomstige baasjes zelf hun dier laten trainen is vaak ondoenlijk; veel ''baasjes'' hebben daar niet de kennis en ook de motivatie niet voor. En er is een gigantische vraag en een veel te klein aanbod.... vooral bij de blindegeleidehonden.

De stichtingen die dat WEL doen geef ik een dikke pluim, het is super als het kan. Voor de hond én de baas.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik ben in mijn leven ook meerdere hulp- en geleidehonden tegengekomen en ken ook gezinnen die ze het eerste jaar hebben opgevangen en ik ben alleen maar positief, voor wat díe honden en díe mensen betreft.
Heb in het grijze verleden zelfs een blinde jongeman met zijn geleidehond op cursus gehad. En idd. ander lijntje erom, dus zonder tuig, belletje eraan ging prima.
Tuurlijk is het heel vervelend als een hond bij een chagriijnig mens terecht komt, maar dat is het voor een huishond ook. En idd. je wordt niet gedwongen om een hulphond of blindegeleide hond te nemen, de meeste mensen hebben toch echt wel wat met honden als ze die keuze maken.
En voor wat betreft de band die je niet hebt als je de hond niet zelf opleidt...... Ik heb hier 3 diensthonden gehad die allemaal al 3 jaar oud waren toen ik ze kreeg. Alle 3 door een ander opgeleid. De 1ste is uitgewerkt en woont hier nog steeds tot volle tevredenheid. De 2e is door omstandigheden weg gemoeten en de 3e is mijn huidige dienshond. Met alle 3 had en heb ik een superband, juist omdat we van elkaar afhankelijk zijn en elke dag samen aan het werk zijn.
Trouwens de 3e komt ook niet in contact met andere honden en mensen, ik heb nooit de indruk gehad dat hem dat ongelukkig maakt. Vind trouwens dat dát hier op het forum erg wordt overschat, het geluk dat een hond zou ontlenen aan contacten buiten zijn eigen roedel (mens en/of dier) om.
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”