Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rangorde te bepalen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

rangorde te bepalen?

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Net aan tafel hadden we een discussie of de mens invloed kan hebben op de bepaling van de rangorde bij honden.

Dus dat je bijvoorbeeld 1 hond als eerste eten geeft, hem voorrang geeft bij het naar buiten gaan, hem op de bank laten en de rest niet etc, zodat hij de leider van de groep wordt.
Ikzelf denk van niet, dat bepalen honden onderling lijkt mij :denken:

Wat denken jullie?

groetjes, Ingrid
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Nee, ik denk niet dat je dat kan bepalen voor de honden. Ik denk wel dat je tot op zekere hoogte de boel wat rustiger kan houden door de ranghogere op bepaalde momenten in zijn/haar status te bevestigen.
En ik denk ook weer dat dat niet in alle situaties zal werken, en ook dat het in andere situaties/koppels honden weer niet nodig is.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Als er onrust in de roedel heerst, kun je die deels in de hand houden door de ranghoogste te bevestigen. Dat heb ik in elk geval consequent bij Christo en Aidan gedaan, en dat doe ik nu nog. Maar zelf inschatten wie de ranghoogste is of zal worden? :shaking: Ik denk dat dat aan verreweg de meeste hondeneigenaren niet is toevertrouwd.

Ik had in elk geval nooit gedacht dat watje Christo als ranghoogste uit het strijdperk zou komen. Aidan denk ik ook niet :smile: :mrgreen: Wow, als die eindelijk kwaad wordt, wordt-ie ook goed kwaad ook! (aardje naar zijn vrouwtje... :mrgreen: )
Moos
Zeer actief

christo schreef: Maar zelf inschatten wie de ranghoogste is of zal worden? :shaking: Ik denk dat dat aan verreweg de meeste hondeneigenaren niet is toevertrouwd.
Als je niet weet wie de ranghoogste is kan je die ook niet bevestigen he? :mrgreen:
Ik denk dat zien wie de ranghoogste is, als er een duidelijke rangorde is, wel vaak goed te doen is, en inschatten wie er ranghogere zal worden zelfs ook wel.
Alleen daar moet je dan dus niet in gaat zitten frutten als baas. Ik heb hier geen hele duidelijke ranghogere; Saar is daar niet voor in de wieg gelegd, en Vera is nog te jong (en ook geen type van koste wat kost hogerop willen) dus ik doe nu helemaal niks. Bij Moos en Saar was Moos duidelijk ranghoger en eigenlijk automatisch bevestigde ik hem wel daarin op bepaalde momenten.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ik heb bij mijn opmerking meer de situatie in gedachten dat er echt gevechten uitbreken. De hond die het gevecht begint is of de ranghoogste, of de ranglaagste die omhoog wil klimmen, en dat onderscheid maken is cruciaal. Als je dat goed inschat, kun je beslissen de ranghoogste te steunen, ook als deze het gevecht begon (vaak onderhuids geprovoceerd). Of je kunt overwegen of het tijd is een al in gang zijnd proces van rangordewijziging te versnellen door de ranglaagste te steunen in zijn ambitie om ranghoogste te worden.

Maar als er gevechten uitbreken gaan eigenaren vaak op zo'n moment menselijk denken en geven dan de schuld aan de hond die in hun ogen het gevecht begint, en nemen de andere hond in bescherming. De hond die begint is dan het enge monster. :roll: Is dat de ranghoogste, dan wordt het dier zo gedwongen om opnieuw het gevecht aan te gaan. En dan breekt de hel pas echt los :N: .
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Het lijkt me het allerverstandigst om je nergens mee te bemoeien, tenzij je graag de derde wereldoorlog ziet uitbreken in je huis :wink:
Fin
Zeer actief

Als je twee reuen in huis hebt waarvan één of allebei nog aan het opgroeien zijn, breekt die WOIII soms spontaan uit hoor :wink:

de jongste denkt dan - ik ben groot genoeg, ik probeer het even :N:

Bij het vechten niet tussenbeide komen is dan het beste, maar moeilijk als ze elkaar echt naar de strot vliegen. Als je dan achteraf een schram van een tand over de andere hond zijn keel ziet lopen schrik je wel. Dus ja, nu er een duidelijke rangorde is, bevestig ik die regelmatig.

Gisternacht lagen de beide heren voor het eerst kont aan kont naast me op het bed. Een jaar geleden had ik dat echt nooit gedacht!
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat je het bij een roedel waar de verhoudingen nog niet duidelijk zijn, je het als eigenaar wel een beetje kan bijsturen. Maar als zoiets eenmaal bepaald is denk ik dat je als baas weinig in te zeggen hebt.
Fin
Zeer actief

Er valt idd niet te kiezen. Christo kwam als winnaar uit de strijd, Aidan heeft hem als zodanig geaccepteerd, ik had daar nul invloed op. Maar zou ik nu Aidan voor gaan trekken, dan zouden de verhoudingen door mijn toedoen opnieuw onduidelijk worden, en daar zitten beide heren niet op te wachten. En terecht :wink:
Fin
Zeer actief

Ik had ze liever ook intact gelaten - maar van dobers is het bekend dat het tussen twee intacte reuen vaak hommeles wordt, en dat bleek bij mij ook zo te zijn.

Zit er bij jou trouwens niet veel verschil in grootte tussen de reuen? Ik zie Bakkie nou niet bepaald richting Charles kijken zo van - die kan ik wel aan :pffff: :wink:
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

rangorde

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Nanna schreef:Ik ben blij dat ik dat gezanik niet heb.
Mijn drie intacte reuen kunnen prima met elkaar en het zal ze een grote rotworst zijn wie ik het eerst aai of van voedsel voorzie ;-)
Ik ben benieuwd hoe in jouw roedel de rangorde loopt? En staat dat altijd vast of wisselt het nog wel eens?

groetjes, Ingrid
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Dat bepalen ze idd lekker zelf ;-)
Als jij je ermee gaat bemoeien en de ranglaagste gaat vootrekken zul je nog de meest prachtige gevechten kunnen aanschouwen ;-)
Ja dat heb ik eens mogen aanschouwen bij een paar teven :N:

Ik heb eigenlijk voor zover ik kon zien altijd een constante rangorde gehad tussen de volwassen honden.
Een keer een fluwelen revolutie meegemaakt in huis, waarna bleek dat de voormalig leider veel zieker was dan ik dacht :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Hier is dat door hen zelf bepaald, bemoei ik me niet mee.
In het verleden vlogen de dames elkaar nog wel eens aan, en dan trok ik ze wel meteen uit elkaar, ieder een kant op, waarbij niemand bevestigd of voorgetrokken werd.
Vechten accepteer ik niet, voor de rest mogen ze het zelf weten.
Heel soms zie ik Misty nog wel eens dingen regelen, Megan 'mag' dan niet met Bam spelen; nou prima, en al helemaal omdat Megan dat verder ook prima vind :19:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik denk dat je er absoluut als mens niets aan kan doen.
Dat zoeken ze lekker zelf uit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het zgn niet mee bemoeien veel te makkelijk. Wij hebben niet een heel duidelijke rangorde tussen de teven. Eva is buiten duidelijk haantje de voorste maar binnen heeft ze heilig ontzag voor Cleo. Ze loopt met een boog om Cleo heen en kijkt meteen weg als Cleo haar kant op kijkt met de oren naar achter. Cleo fixeert haar regelmatig en dan schijt ze peentjes.
Zodra de deur naar buiten open gaat ramt Eva Cleo aan de kant en rent ze eerst 10 keer tegen Cleo aan. Ze weet dat ze sneller en sterker is dus buiten durft ze dat wel. Binnen kan ze niet weg en geestelijk kan ze Cleo totaal niet hebben omdat die veel sterker is van karakter.

Dus wie ga je hoe bevestigen? Aaien wij binnen Eva dan doen we al iets verkeerd als je zo redeneert want ik weet dat Cleo dat liever niet heeft. Ik lig elke avond met Eva op de bank televisie te kijken voor ik naar bed ga. Gisteravond had Martijn Eva op de bank. Cleo kwam aanlopen en ging naast Eva liggen, contactliggen nog wel. Martijn had een arm om Eva en die bleef liggen waar ze lag. Toen hebben we bewust gekeken wat er zou gebeuren als Martijn minder en minder steun zou geven. Arm weg, andere kant op kijken en meteen stond Eva zeer voorzichtig op, loop over Martijn heen om via de leuning weg te komen bij Cleo. Daarvoor toen ze nog geaaid werd keek ze Cleo recht aan. Dus steunen, bemoeien en de verkeerde hond bevestigen gaat soms echt per ongeluk. Een aai kan al reden zijn voor een hond om niet te wijken als hem dat gevraagd wordt door de baas-hond.

Hier valt overigens geen onvertogen woord en Cleo heeft die positie omdat ze eens in de maand Eva en Dapper aanvalt en laat gillen. Bijten ed doen ze niet en Dapper en Eva zijn heel erg makkelijk in onder de duim houden. Lopen doen ze zij aan zij en dit speelt alleen in de avond na het eten als de hele roedel in de zithoek wil zijn en ieder zijn eigen plekje claimt en wil hebben :ok:

Wij hebben dus geen roedel van honden die samen in een mandje kan of waarvan er 2 op 1 bank kunnen liggen. Reu-teef gaat wel, teef-teef is altijd afstand. Gelukkig maar want ik heb het idee dat de zaken beter erg duidelijk kunnen zijn. Voor mijn gevoel zijn het de honden met weinig rang-afstand die elkaar het snelst aanvliegen. Hier is alles extreem duidelijk als er wat speelt maar wie de baas is weten we niet echt zeker dus. Eva buiten, Cleo binnen? En ook nu Eva loops is geweest en schijnzwanger wordt is ze doodsbenauwd als ze ziet dat Cleo haar fixeert. Dat terwijl ze elke dag heel veel spelen en enorm naar elkaar toe trekken. Dapper valt er echt buiten voor de dames als het speeltijd is :19:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Het hangt gewoon heel erg van de honden zelf af. Bij de meeste honden maakt het niet uit wat je doet. Maar sommige honden zijn extreem gevoelig voor perikelen in de rangen. Iedere verkeerde daad in hun ogen is al een reden om op hun strepen te gaan staan. Als eigenaar van een roedel kun je nooit voorkomen dat je dingen verkeerd doet in hondse ogen. Er moet er altijd wel eens één alleen mee. Of je geeft op een verkeerd moment aandacht. Of je moet de ranglagere wat vaker roepen (is ook aandacht)
Een ranghoogste steunen houdt ook in dat je de lagere weg stuurt als er iets is ook al is dit in onze ogen niet terecht.
Je niet mee bemoeien klinkt leuk maar is nooit 100% mogelijk en dat merk je pas als je een hond hebt die heel goed de honden taal spreekt en heel rangorde gevoelig is. En natuurlijk hangt het ook van de rest van de roedel af. Zijn ze aan elkaar gewaagt of niet ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

sirene schreef:Het hangt gewoon heel erg van de honden zelf af. Bij de meeste honden maakt het niet uit wat je doet. Maar sommige honden zijn extreem gevoelig voor perikelen in de rangen. Iedere verkeerde daad in hun ogen is al een reden om op hun strepen te gaan staan. Als eigenaar van een roedel kun je nooit voorkomen dat je dingen verkeerd doet in hondse ogen. Er moet er altijd wel eens één alleen mee. Of je geeft op een verkeerd moment aandacht. Of je moet de ranglagere wat vaker roepen (is ook aandacht)
Een ranghoogste steunen houdt ook in dat je de lagere weg stuurt als er iets is ook al is dit in onze ogen niet terecht.
Je niet mee bemoeien klinkt leuk maar is nooit 100% mogelijk en dat merk je pas als je een hond hebt die heel goed de honden taal spreekt en heel rangorde gevoelig is. En natuurlijk hangt het ook van de rest van de roedel af. Zijn ze aan elkaar gewaagt of niet ?
Helemaal mee eens! :ok: Als Cleo voor mij komt staan als Eva op de bank ligt bij mij dan stuur ik als ik zie dat Cleo aandringt Eva ook gewoon weg. Jammer, maar als ik dat niet doe dan weet ik dat Eva juist bij mij gaat liggen en dan Cleo aankijkt van :lekkerpuh: Dat wil ik dus niet hebben :neenee: want dat dwingt Cleo op haar strepen te gaan staan. Een keer gingen ze ook grommen en toen besefte ik dat dat kwam omdat Cleo Eva weg wilde fixeren maar Eva door mijn gekroel en bescherming niet wenste te gaan. Over een jaar vliegen ze elkaar misschien ineens aan als je je blijft bemoeien. :ok:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier is de boel op zich wel duidelijk, Kaya is ranghoogste.
Maar ook Puch wringt zich gerust ergens tussen, speert vaak tussen Kaya door de deur uit of in. Hij likt ook altijd haar etensbak uit en geeft op zijn tijd ook een grom weg. Maar de grommen van Kaya zijn overtuigender en hij maakt dan ook direct dat hij wegkomt.

Ik hou me wel aan zaken als, Kaya het eerste eten en zij mag altijd een kluif uitzoeken.
Mochten er eens wat strubbelingen zijn, dan steun ik Kaya ook bijna altijd.
Verder laat ik het zoveel mogelijk op zijn beloop en de twee zijn echte hondenvriendjes inmiddels en weten heel goed wat ze aan elkaar hebben.

Laatst ging Kaya voor het eerst in haar leven bij Puchu liggen (überhaupt voor het eerst bij een andere hond).
Puch lag op de bank en Kaya ging met haar kop bovenop zijn kont liggen. Hahaha, die kop van Puch 'hmmm, ik geloof niet dat ik dit helemaal vertrouw' :oeps: :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

MARC_S schreef:
sirene schreef:Het hangt gewoon heel erg van de honden zelf af. Bij de meeste honden maakt het niet uit wat je doet. Maar sommige honden zijn extreem gevoelig voor perikelen in de rangen. Iedere verkeerde daad in hun ogen is al een reden om op hun strepen te gaan staan. Als eigenaar van een roedel kun je nooit voorkomen dat je dingen verkeerd doet in hondse ogen. Er moet er altijd wel eens één alleen mee. Of je geeft op een verkeerd moment aandacht. Of je moet de ranglagere wat vaker roepen (is ook aandacht)
Helemaal mee eens! :ok: Als Cleo voor mij komt staan als Eva op de bank ligt bij mij dan stuur ik als ik zie dat Cleo aandringt Eva ook gewoon weg. Jammer, maar als ik dat niet doe dan weet ik dat Eva juist bij mij gaat liggen en dan Cleo aankijkt van :lekkerpuh: Dat wil ik dus niet hebben :neenee: want dat dwingt Cleo op haar strepen te gaan staan. Een keer gingen ze ook grommen en toen besefte ik dat dat kwam omdat Cleo Eva weg wilde fixeren maar Eva door mijn gekroel en bescherming niet wenste te gaan. Over een jaar vliegen ze elkaar misschien ineens aan als je je blijft bemoeien. :ok:
Hier is dat ook heel sterk dat Puch altijd bij me wil liggen. Als Kaya bij me ligt dan gaat Puchu klieren; janken, poten geven (dwingen) en nog eens janken.
Ik laat hem aanmodderen of zeg een keer 'nee'. Ondertussen geef ik een aai aan Kaya dat zij mag blijven liggen.

Verbazingwekkend is hier wel trouwens, dat als hij dit doet als Kaya alleen op de bank ligt en hij daar wil liggen (ik zit dan dus niet op de bank) dat Kaya vaak uiteindelijk maar op staat en weggaat.
Terwijl Kaya toch duidelijk ranghogere is, maar het lijkt alsof ze hem gewoon zijn zin geeft :19:
Soms ook niet hoor, dat trekt ze even d'r lippie op en is de boel binnen een seconde duidelijk voor Puch.
Maar hij blijft dit doen, omdat hij dus ook heel vaak zijn zin krijgt van haar.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

MARC_S schreef:
Wij hebben dus geen roedel van honden die samen in een mandje kan of waarvan er 2 op 1 bank kunnen liggen. Reu-teef gaat wel, teef-teef is altijd afstand. Gelukkig maar want ik heb het idee dat de zaken beter erg duidelijk kunnen zijn. Voor mijn gevoel zijn het de honden met weinig rang-afstand die elkaar het snelst aanvliegen. Hier is alles extreem duidelijk als er wat speelt maar wie de baas is weten we niet echt zeker dus. Eva buiten, Cleo binnen? En ook nu Eva loops is geweest en schijnzwanger wordt is ze doodsbenauwd als ze ziet dat Cleo haar fixeert. Dat terwijl ze elke dag heel veel spelen en enorm naar elkaar toe trekken. Dapper valt er echt buiten voor de dames als het speeltijd is :19:
Maar het feit dat er wel samen op de bank gelegen wordt zegt natuurlijk ook weer niet dat je een probleem hebt met de rangorde onderling, of dat het niet duidelijk zou zijn.
Hier is alles ook heel duidelijk onderling, maar wie de baas is weet ik dus ook niet (Saar is heel erg van het volgen van Vera, en als Vera gewassen wil worden gaat ze met haar snuit vlakbj Saar liggen, en mevrouw wordt gewassen. Maar als Saar eens in maand ofzo eens Vera afsnauwt wordt dat ook meteen geaccepteerd). Alleen dat duidelijk zijn hier gaat niet gepaard met fixeren en dwingen e.d. Ik denk dat dat ook heel erg hond- en wellicht ook rasafhankelijk is. Ze vinden hier gewoon heel veel goed en leuk van elkaar, net zoals ze dat vinden van vreemde honden buiten of van vaste vriendjes buiten :wink: Maar laat er eentje weten ergens geen zin in te hebben (over het algemeen door negeren doen ze dat, heel soms van Saar uit een snauw als ze puber-pups geklier om weer en weer en weer te spelen echt zat is) dan wordt dat ook meteen geaccepteerd en zijn ze er ook klaar mee zeg maar. Wil een van de twee niet spelen? Oke, dan loopt de ander gemoedelijk weg en gaat wat anders doen. Heeft een van de twee een kluif, prima, dan gaat de ander wat anders doen. Likt de een de ene etensbak uit, neemt de ander de andere bak :mrgreen: Etc.
Als ik Vera op de bank aan het aaien ben komt Saar er soms bijliggen, waarop Vera haar snuit bij Saar houdt en Saar haar gaat wassen. Of Saar gaat met haar kop bij Vera liggen waarop Vera haar gaat knabbelen. En andersom, als ik met Saar op de bank zit, hetzelfde.
En soms komt de ander er helemaal niet bijliggen, ligt er maar net aan. Ik stuur dan ook niet weg, want ik heb ten eerste geen idee wie ik dan weg zou moeten sturen, en ten tweede vinden ze het gewoon gezellig.

Ik denk inderdaad ook wel dat het verschilt per hond in hoeverre er op rangen en standen gespeeld moet worden keer op keer. En ik denk inderdaad ook wel dat je helemaal niet bemoeien niet kan omdat je automatisch je ermee bemoeit voor de (sommige?) honden dan terwijl je dat zelf niet eens doorhebt.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef: En ik denk inderdaad ook wel dat je helemaal niet bemoeien niet kan omdat je automatisch je ermee bemoeit voor de (sommige?) honden dan terwijl je dat zelf niet eens doorhebt.
gewoon 'er zijn' is al een bemoeienis - daarom vind ik het ook onzin dat er vaak beweerd wordt dat je blijkbaar op een verkeerde manier met je honden zou omgaan als ze geen ruzie maken tijdens jouw afwezigheid maar wel als jij er bent. dat is het nou net : er zijn alleen al interpreteren honden soms al als steun.
Maar als je er bent geef je toch wel vaak signalen af naar je honden zelfs als je je er niet mee bemoeit?
Alleen al door te kijken of een keer te zuchten
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Bij Tosca en Laika was het wel degelijk belangrijk dat wij de rangorde bevestigde.
Laika was hoger in de rang en daar handelede wij ook naar.
Ze hebben gevechten gehad waardoor wij ze ook periodes gescheiden moesten houden.
Het voorkomt dus niet alles.
Wij gaven trouwens beide honden op hun donder als er gevochten werd. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
Moos schreef: En ik denk inderdaad ook wel dat je helemaal niet bemoeien niet kan omdat je automatisch je ermee bemoeit voor de (sommige?) honden dan terwijl je dat zelf niet eens doorhebt.
gewoon 'er zijn' is al een bemoeienis - daarom vind ik het ook onzin dat er vaak beweerd wordt dat je blijkbaar op een verkeerde manier met je honden zou omgaan als ze geen ruzie maken tijdens jouw afwezigheid maar wel als jij er bent. dat is het nou net : er zijn alleen al interpreteren honden soms al als steun.
Maar als je er bent geef je toch wel vaak signalen af naar je honden zelfs als je je er niet mee bemoeit?
Alleen al door te kijken of een keer te zuchten
dat bedoel ik dus juist met 'alleen al door er te zijn' :wink: .
:ok:
Dan heb ik het verkeerd om gelezen :wink:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

MARC_S schreef:Ik vind het zgn niet mee bemoeien veel te makkelijk. Wij hebben niet een heel duidelijke rangorde tussen de teven. Eva is buiten duidelijk haantje de voorste maar binnen heeft ze heilig ontzag voor Cleo. Ze loopt met een boog om Cleo heen en kijkt meteen weg als Cleo haar kant op kijkt met de oren naar achter. Cleo fixeert haar regelmatig en dan schijt ze peentjes.
Zodra de deur naar buiten open gaat ramt Eva Cleo aan de kant en rent ze eerst 10 keer tegen Cleo aan. Ze weet dat ze sneller en sterker is dus buiten durft ze dat wel. Binnen kan ze niet weg en geestelijk kan ze Cleo totaal niet hebben omdat die veel sterker is van karakter.

Dus wie ga je hoe bevestigen? Aaien wij binnen Eva dan doen we al iets verkeerd als je zo redeneert want ik weet dat Cleo dat liever niet heeft. Ik lig elke avond met Eva op de bank televisie te kijken voor ik naar bed ga. Gisteravond had Martijn Eva op de bank. Cleo kwam aanlopen en ging naast Eva liggen, contactliggen nog wel. Martijn had een arm om Eva en die bleef liggen waar ze lag. Toen hebben we bewust gekeken wat er zou gebeuren als Martijn minder en minder steun zou geven. Arm weg, andere kant op kijken en meteen stond Eva zeer voorzichtig op, loop over Martijn heen om via de leuning weg te komen bij Cleo. Daarvoor toen ze nog geaaid werd keek ze Cleo recht aan. Dus steunen, bemoeien en de verkeerde hond bevestigen gaat soms echt per ongeluk. Een aai kan al reden zijn voor een hond om niet te wijken als hem dat gevraagd wordt door de baas-hond.

Hier valt overigens geen onvertogen woord en Cleo heeft die positie omdat ze eens in de maand Eva en Dapper aanvalt en laat gillen. Bijten ed doen ze niet en Dapper en Eva zijn heel erg makkelijk in onder de duim houden. Lopen doen ze zij aan zij en dit speelt alleen in de avond na het eten als de hele roedel in de zithoek wil zijn en ieder zijn eigen plekje claimt en wil hebben :ok:

Mijn ervaringen met roedels honden ,ook met die waarbij de honden dicht op elkaar zaten qua leeftijd en rangorde is juist weer precies andersom.
Tash was hier de baas tot zij stierf en het stokje overgaf aan Orson maar nooit liet zij de honden gillen of iets doen enkel omdat zij de macht ertoe had.
Juist dat maakt een hond mi tot een stabiele roedelleid(st)er waar de honden respect voor hebben.
Ook Orson was een hond die het niet moest hebben van laten gillen ,fixeren of dat soort zaken dat gebeurde zelden en enkel als het echt om iets van belangen ging.
Zo heeft Sientje een keer geprobeerd hem van bed weg te snappen toen hij bij mij wilde gaan liggen en toen heeft zij een ontzettend grote mond gekregen ,wat overigens alleen tot een gedeukt ego heeft geleid voor haar :wink: :mrgreen: .
Daar had hij belang bij ,bij zijn baasje liggen was erg belangrijk voor hem,en dan liet hij zich,indien nodig , gelden.
Ook Sultan uitKimba heeft hij 1 keer verteld dat hij als eerste zijn baasjes verwelkomde bij binnenkomst maar ook dat ging zonder gillen of een verwonding en hoefde hij niet nogmaals te herhalen bij de volgende thuiskomst van ons.
Juist dat soort gedrag waarbij zonder veel poeha dingen worden duidelijk gemaakt zonder dat daar nog een keer hoeft te worden op terug gekomen maakt dat het roedel stabiel is is mijn ervaring.

Beau die qua leeftijd een paar maanden met Rio scheelt heeft een periode gehad waarbij hij zich af en toe ook als een bulley opstelde tegen Rio.
Daar is Rio ,en dan moet je echt ver gaan om dat te bereiken,toen wel tegen in opstand gekomen en zonder gevecht overigens is die rangorde toen veranderd omdat Rio een duidelijk signaal af gaf dat als Beau zich zo bleef gedragen hij eens een aframmeling zou krijgen :N: :N:
De rangorde is nu nog steeds ,ondanks dat ze niet meer altijd samen zijn ,nog steeds duidelijk.
Als ze samen zijn nu wat nog steeds weleens gebeurt gaat dat nu nog zonder slag of stoot maar het is voor Beau nog wel duidelijk dat Rio een grens heeft wat hem betreft.
Ze hangen wel op elkaar als ze samen zijn wat overigens door Rio altijd graag wordt gedaan op andere honden of mensen :mrgreen: en in ons geval was dat toch een erg stabiel roedel waar zelden een onvertogen woord viel en de rangorde goed duidelijk was.
Ik denk dat het regelmatig fixeren of laten gillen en schreeuwen enkel en alleen omdat je in de positie bent om dat te kunnen doen eerder tot rangordewisselingen kunnen leiden omdat er dan een ''ondergeschkte'' het weleens niet meer zou kunnen pikken en in opstand komt wat tot een rangordewisseling kan leiden.
Bij mij waren roedelleiders altijd stabiele, zelden tot nooit een onvertogen woord in eigen roedel,laten vallende honden die enkel en alleen bij een conflict van belangen op hun strepen gingen staan en nergens anders om.
De roedels waren stabiel zonder afstand er werd gehangen op elkaar ,gespeeld en gedaan en de mand werd zonder problemen gedeeld indien nodig en geen van de honden was doodsbenauwd voor de ander.
laeken
Zeer actief

Hoi Tineke, ik denk dat dat wel te maken heeft met de manier waarop je roedel werkt en de type honden. Kijk, een emotionele huskiemiks met een Belgische herder die ook al hyperdepiep is en ongeveer even groot maakt het wel anders. Mijn honden zijn sowieso extreem reactief van zichzelf. Het is hier doodnormaal dat Eva meteen opspringt als Dapper kwispelt. Er zou maar eens wat te halen zijn. Als wij binnen komen rent Eva 20 keer over de banken, springt over de tafel en beukt daarbij Cleo omver en bijt in het voorbijgaan Dapper in zijn oor. In zo'n roedel is reageren eerder nodig dan bij een Fila of Mastino die rustig en duidelijk zijn. Wie gaat er nu in conflict met een Mastino of Fila? Zou bij jullie de hele roedel Spokken en Sienen zijn en je had twee teefjes, zeg Cleo en Sien, dan weet ik zeker dat de honden eerder reageren op elkaar.

En natuurlijk staat Eva niet ver onder Cleo. Eva is groter, sterker en sneller. Alleen Cleo is "enger" en geestelijk sterker. Zij moet het dus meer van dreigen hebben en soms even laten voelen dat er ook echt kracht achter haar dreigementen kan zitten. Zou ze dat niet doen dan loopt Eva binnen enkele weken over haar heen. Ligt Eva ergens dan gaat Cleo er naast liggen, Eva kijkt, doet de oren plat en loopt netjes weg. Zo gaat het 99,9999% van de tijd. Eens in de zoveel weken pakt Eva ineens het kleed van Cleo om er mee te schudden. Tja, dan is Cleo dus duidelijk. Mijn kleed! en dat herinnerd Eva er weer een paar weken aan hoe het zit.

Verder is Cleo ziek. Dus dat speelt zeker mee in de mate van tolerantie. De laatste weken is er geen onvertogen woord gevallen en de laatste keer dat Cleo gebromt heeft is al weken geleden. Nu Eva niet meer loops is zijn de gemoederen dus absoluut bedaarder dan toen de loopsheid eraan kwam en Eva door Dapper volledig als obsessie werd gezien. Dat vond Cleo moeilijk want het bracht spanningen in de roedel. Cleo speelde die periode elke dag heel veel met Eva, puur omdat alles anders was.

Eva heeft het karakter niet om de baas te zijn. Zij is te jong en onzeker in bepaalde situaties dus dan kan ze Cleo niet opzij zetten. Gaat ze dat later wel doen dan zullen ze er niet om vechten. Buiten is Eva al de baas en als ze dan Cleo een grote mond geeft dan staan de dames tegenover elkaar als viswijven in elkaars gezicht te gillen. Eva en ook Cleo doen elkaar dan niks en Cleo wijkt dan zonder slag of stoot. :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

als ik totaal niets zou doen en ze het maar zou laten uitzoeken hadden we hier WOIII inmiddels al gehad ben ik bang...
Ik moet ze dus scheiden omdat er al een aantal niet bij elkaar kunnen...
Daarnaast ben ik er altijd bij als er gegeten wordt of als er iets te kluiven valt.

ow ja en wat marc hierboven over Eva schrijft mbt het springen over bank en tafel etc. daar kun je ook onze jongste dober voor invullen... die is net zo idioot...
Laatst gewijzigd door malinois op 30 nov 2008 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fin
Zeer actief

MARC_S schreef:Buiten is Eva al de baas en als ze dan Cleo een grote mond geeft dan staan de dames tegenover elkaar als viswijven in elkaars gezicht te gillen.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nog een reden om never nooit een teefje bij mijn Shibaatje te zetten :N:

Mijn roedel zit er denk ik ook tussenin. Christo is eigenlijk alleen erop gericht dat hij overal kan gaan liggen waar hij op dat moment zin in heeft, en Aidan heeft dan maar te wijken.

Af en toe stel ik daar wel paal en perk aan. Vooral als Aidan even lekker languit ligt na een urenlange wandeling, dan wil ik dat hij zijn rust krijgt.

Ik weet niet of ik Cleo zo zou laten gaan als jij. Maar twee teven in huis waarvan nog één in de groei is ook moeilijk.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

MARC_S schreef:Hoi Tineke, ik denk dat dat wel te maken heeft met de manier waarop je roedel werkt en de type honden. Kijk, een emotionele huskiemiks met een Belgische herder die ook al hyperdepiep is en ongeveer even groot maakt het wel anders. Mijn honden zijn sowieso extreem reactief van zichzelf.Het is hier doodnormaal dat Eva meteen opspringt als Dapper kwispelt. Er zou maar eens wat te halen zijn. Als wij binnen komen rent Eva 20 keer over de banken, springt over de tafel en beukt daarbij Cleo omver en bijt in het voorbijgaan Dapper in zijn oor.
Oh dat denk ik ook wel ,hier reageren Spok en Micron ook veel meer op elkaar dan Rio, Orson en Beau ooit heben gedaan.
Daar ken ik het omver beuken tenzij spelenderwijs niet van,niet in eigen roedel tenminste :mrgreen:

MARC_S schreef: Wie gaat er nu in conflict met een Mastino of Fila? :
Een andere fila misschien :mrgreen:
Mijn roedels bestonden vaak uit gelijkwaardige honden ,oa mastonoreu/bordeauxdogreu ,mastinoteef /bordeauxdogteef en wat kleiner spul erbij maar ook daar kwamen dat soort zaken niet voor maar dogachtige zullen daar waarschijnlijk wat gematigder in zijn.
MARC_S schreef:
Zou bij jullie de hele roedel Spokken en Sienen zijn en je had twee teefjes, zeg Cleo en Sien, dan weet ik zeker dat de honden eerder reageren op elkaar.:
Allemaal Spokkies :N: dan zeer zeker maar Sien is een roedelhondje bij uitstek die zich er prima in thuis voelt en ook met teefjes dan wel goed zou kunnnen opschieten vermoed ik.
Haar contacten met teefjes in het roedel die er tijdelijk waren is altijd in ieder geval prima verlopen.
MARC_S schreef:
En natuurlijk staat Eva niet ver onder Cleo. Eva is groter, sterker en sneller. Alleen Cleo is "enger" en geestelijk sterker. Zij moet het dus meer van dreigen hebben en soms even laten voelen dat er ook echt kracht achter haar dreigementen kan zitten. Zou ze dat niet doen dan loopt Eva binnen enkele weken over haar heen. Ligt Eva ergens dan gaat Cleo er naast liggen, Eva kijkt, doet de oren plat en loopt netjes weg. Zo gaat het 99,9999% van de tijd. Eens in de zoveel weken pakt Eva ineens het kleed van Cleo om er mee te schudden. Tja, dan is Cleo dus duidelijk. Mijn kleed! en dat herinnerd Eva er weer een paar weken aan hoe het zit.:
En dat zijn dus dingen die in de roedels die ik in het verleden had nooit voortkwamen ,alles was duidelijk en hoefde niet bevestigd te worden zo af en toe ook niet bij honden die dicht bij elkaar stonden qua rangorde.
Wanneer dat eenmaal duidelijk was ,zoals de wsseling tussen Rio en Beau dan was het ook klaar en over.
MARC_S schreef:

Verder is Cleo ziek. Dus dat speelt zeker mee in de mate van tolerantie.
Dat zeer zeker Rio ging op Orson rijen toen hij zo ziek was maar toen hij beter werd was dat het eerste wat direct over was werd hem duidelijk gemaakt en dat was toen ook gewoon weer zo.
MARC_S schreef:

Eva heeft het karakter niet om de baas te zijn. Zij is te jong en onzeker in bepaalde situaties dus dan kan ze Cleo niet opzij zetten. Gaat ze dat later wel doen dan zullen ze er niet om vechten. Buiten is Eva al de baas en als ze dan Cleo een grote mond geeft dan staan de dames tegenover elkaar als viswijven in elkaars gezicht te gillen. Eva en ook Cleo doen elkaar dan niks en Cleo wijkt dan zonder slag of stoot. :ok:
Rio is ook te goedig om een roedel te leiden die vond het eigelijk altijd wel prettig dat orson beslissingen nam waar hij dan wel aan meedeed ,waken bijv.of zich bij neerlegde dat het zo was en niet anders.
Hij is wel wat waakser geworden nu maar verder is hij niet wezenlijk veranderd nu hij de enigste groterd is.
Zijn wisselig met Beau kwam echt voort uit het feit dat Beau een onbetrouwbare roedelgenoot zo af en toe was en daar heeft Rio korte metten mee gemaakt anders was die wisselig er ook zelfs niet eens geweest geloof ik.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Op dit moment is er bijna elke minuut van de dag wel 'iets' gaande voor wat betreft communicatie tussen de dames wat met rangorde te maken heeft. Tot op zekere hoogte laat ik dit gewoon gaan en bekijk ik de situatie met een schuin oog :mrgreen: En hier en daar schaaf ik een klein beetje bij om de situatie in goede banen te leiden.
Niet om arrogant te doen maar op de een of andere manier weet ik dat hoe ik hiermee omga met deze 2 dames juist is maar als je me vraagt het te benoemen dan lukt me dat niet :19: En datzelfde geldt ook voor hoe de relatie nu tussen Bowie en Fien is, het is echt een complexe toestand hier :smile:

Dit klinkt misschien als een stresserige of gespannen situatie maar dat is het juist helemaal niet, integendeel. het is ook niet in de negatieve zin van het woord geschreven :wink:

Dus verder geen paniek hier ofzo hoor :mrgreen:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik moei me niet en ik vind het niet vreemd als Fax opeens door de kamer vliegt :19:

hij is nu ook nog jong, hopelijk heeft hij over een paar weken verstand genoeg om niet met Ds in conflict te gaan :mrgreen:

ze zitten eigenlijk voortdurend te bekvechten, maar al bij al gaat het goed, heb het al vele erger geweten met DS...
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”