MARC_S schreef:Ik vind het zgn niet mee bemoeien veel te makkelijk. Wij hebben niet een heel duidelijke rangorde tussen de teven. Eva is buiten duidelijk haantje de voorste maar binnen heeft ze heilig ontzag voor Cleo. Ze loopt met een boog om Cleo heen en kijkt meteen weg als Cleo haar kant op kijkt met de oren naar achter. Cleo fixeert haar regelmatig en dan schijt ze peentjes.
Zodra de deur naar buiten open gaat ramt Eva Cleo aan de kant en rent ze eerst 10 keer tegen Cleo aan. Ze weet dat ze sneller en sterker is dus buiten durft ze dat wel. Binnen kan ze niet weg en geestelijk kan ze Cleo totaal niet hebben omdat die veel sterker is van karakter.
Dus wie ga je hoe bevestigen? Aaien wij binnen Eva dan doen we al iets verkeerd als je zo redeneert want ik weet dat Cleo dat liever niet heeft. Ik lig elke avond met Eva op de bank televisie te kijken voor ik naar bed ga. Gisteravond had Martijn Eva op de bank. Cleo kwam aanlopen en ging naast Eva liggen, contactliggen nog wel. Martijn had een arm om Eva en die bleef liggen waar ze lag. Toen hebben we bewust gekeken wat er zou gebeuren als Martijn minder en minder steun zou geven. Arm weg, andere kant op kijken en meteen stond Eva zeer voorzichtig op, loop over Martijn heen om via de leuning weg te komen bij Cleo. Daarvoor toen ze nog geaaid werd keek ze Cleo recht aan. Dus steunen, bemoeien en de verkeerde hond bevestigen gaat soms echt per ongeluk. Een aai kan al reden zijn voor een hond om niet te wijken als hem dat gevraagd wordt door de baas-hond.
Hier valt overigens geen onvertogen woord en Cleo heeft die positie omdat ze eens in de maand Eva en Dapper aanvalt en laat gillen. Bijten ed doen ze niet en Dapper en Eva zijn heel erg makkelijk in onder de duim houden. Lopen doen ze zij aan zij en dit speelt alleen in de avond na het eten als de hele roedel in de zithoek wil zijn en ieder zijn eigen plekje claimt en wil hebben
Wij hebben dus geen roedel van honden die samen in een mandje kan of waarvan er 2 op 1 bank kunnen liggen. Reu-teef gaat wel, teef-teef is altijd afstand. Gelukkig maar want ik heb het idee dat de zaken beter erg duidelijk kunnen zijn. Voor mijn gevoel zijn het de honden met weinig rang-afstand die elkaar het snelst aanvliegen. Hier is alles extreem duidelijk als er wat speelt maar wie de baas is weten we niet echt zeker dus. Eva buiten, Cleo binnen? En ook nu Eva loops is geweest en schijnzwanger wordt is ze doodsbenauwd als ze ziet dat Cleo haar fixeert. Dat terwijl ze elke dag heel veel spelen en enorm naar elkaar toe trekken. Dapper valt er echt buiten voor de dames als het speeltijd is

Mijn ervaringen met roedels honden ,ook met die waarbij de honden dicht op elkaar zaten qua leeftijd en rangorde is juist weer precies andersom.
Tash was hier de baas tot zij stierf en het stokje overgaf aan Orson maar nooit liet zij de honden gillen of iets doen enkel omdat zij de macht ertoe had.
Juist dat maakt een hond mi tot een stabiele roedelleid(st)er waar de honden respect voor hebben.
Ook Orson was een hond die het niet moest hebben van laten gillen ,fixeren of dat soort zaken dat gebeurde zelden en enkel als het echt om iets van belangen ging.
Zo heeft Sientje een keer geprobeerd hem van bed weg te snappen toen hij bij mij wilde gaan liggen en toen heeft zij een ontzettend grote mond gekregen ,wat overigens alleen tot een gedeukt ego heeft geleid voor haar

.
Daar had hij belang bij ,bij zijn baasje liggen was erg belangrijk voor hem,en dan liet hij zich,indien nodig , gelden.
Ook Sultan uitKimba heeft hij 1 keer verteld dat hij als eerste zijn baasjes verwelkomde bij binnenkomst maar ook dat ging zonder gillen of een verwonding en hoefde hij niet nogmaals te herhalen bij de volgende thuiskomst van ons.
Juist dat soort gedrag waarbij zonder veel poeha dingen worden duidelijk gemaakt zonder dat daar nog een keer hoeft te worden op terug gekomen maakt dat het roedel stabiel is is mijn ervaring.
Beau die qua leeftijd een paar maanden met Rio scheelt heeft een periode gehad waarbij hij zich af en toe ook als een bulley opstelde tegen Rio.
Daar is Rio ,en dan moet je echt ver gaan om dat te bereiken,toen wel tegen in opstand gekomen en zonder gevecht overigens is die rangorde toen veranderd omdat Rio een duidelijk signaal af gaf dat als Beau zich zo bleef gedragen hij eens een aframmeling zou krijgen :N: :N:
De rangorde is nu nog steeds ,ondanks dat ze niet meer altijd samen zijn ,nog steeds duidelijk.
Als ze samen zijn nu wat nog steeds weleens gebeurt gaat dat nu nog zonder slag of stoot maar het is voor Beau nog wel duidelijk dat Rio een grens heeft wat hem betreft.
Ze hangen wel op elkaar als ze samen zijn wat overigens door Rio altijd graag wordt gedaan op andere honden of mensen

en in ons geval was dat toch een erg stabiel roedel waar zelden een onvertogen woord viel en de rangorde goed duidelijk was.
Ik denk dat het regelmatig fixeren of laten gillen en schreeuwen enkel en alleen omdat je in de positie bent om dat te kunnen doen eerder tot rangordewisselingen kunnen leiden omdat er dan een ''ondergeschkte'' het weleens niet meer zou kunnen pikken en in opstand komt wat tot een rangordewisseling kan leiden.
Bij mij waren roedelleiders altijd stabiele, zelden tot nooit een onvertogen woord in eigen roedel,laten vallende honden die enkel en alleen bij een conflict van belangen op hun strepen gingen staan en nergens anders om.
De roedels waren stabiel zonder afstand er werd gehangen op elkaar ,gespeeld en gedaan en de mand werd zonder problemen gedeeld indien nodig en geen van de honden was doodsbenauwd voor de ander.