Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Chipnummer - land van herkomst
Moderator: moderatorteam
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Chipnummer - land van herkomst
Kun je aan het chipnummer zien wat het land van herkomst is?
Ik kan me voorstellen dat er verschillende merken en baches zijn. Is het te achterhalen waar een chip geplaatst is?
Beetje als IP adressen, je kan aan een IP adres van een computer ook het land van herkomst zien, de ISP en uiteindelijk de abonnee.
Ik kan me voorstellen dat er verschillende merken en baches zijn. Is het te achterhalen waar een chip geplaatst is?
Beetje als IP adressen, je kan aan een IP adres van een computer ook het land van herkomst zien, de ISP en uiteindelijk de abonnee.
- #linda#
- Actief
- JML
- Zeer actief
Chipnummer
Het chipnummer van in ons land -en de rest van Europa- gebruikte chips (transponders) bestaat uit 15 cijfers. De eerste drie cijfers van dat chipnummer kan bestaan uit een ‘landencode', waarmee in een oogopslag duidelijk is in welk land het dier gechipt is. Na de landencode volgen drie cijfers waaraan de fabrikant van de chip te herkennen is: de fabrikantencode.
De laatste negen cijfers tenslotte bestaat uit een nummering die door de fabrikant is opgesteld.
Ok ik heb de landencode's gevonden!
Edit:
Cheeky is een nederlandse hond, met nederlandse chip 528
Maar Maddy heeft een chip die begint met 945 en die staat niet op de lijst?!
Edit2:
chipnummers die met een "9" beginnen zijn fabrikantennummers en kunnen wereldwijd worden verhandeld waardoor de traceerbaarheid wordt geblokkeerd.
Voorbeeld:
Five Star ID, distributeur Holland Dier Identiteit voor het gebruik van de nummerserie met begincodering 945.
Zo te zien ben ik weer klaar met zoeken
Ik ga jut en jul maar uitlaten
Het chipnummer van in ons land -en de rest van Europa- gebruikte chips (transponders) bestaat uit 15 cijfers. De eerste drie cijfers van dat chipnummer kan bestaan uit een ‘landencode', waarmee in een oogopslag duidelijk is in welk land het dier gechipt is. Na de landencode volgen drie cijfers waaraan de fabrikant van de chip te herkennen is: de fabrikantencode.
De laatste negen cijfers tenslotte bestaat uit een nummering die door de fabrikant is opgesteld.
Ok ik heb de landencode's gevonden!
Edit:
Cheeky is een nederlandse hond, met nederlandse chip 528
Maar Maddy heeft een chip die begint met 945 en die staat niet op de lijst?!
Edit2:
chipnummers die met een "9" beginnen zijn fabrikantennummers en kunnen wereldwijd worden verhandeld waardoor de traceerbaarheid wordt geblokkeerd.
Voorbeeld:
Five Star ID, distributeur Holland Dier Identiteit voor het gebruik van de nummerserie met begincodering 945.
Zo te zien ben ik weer klaar met zoeken
Ik ga jut en jul maar uitlaten
-
lonneke
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ben benieuwd waar maddy nou echt vandaan komt 
Groetjes Lonneke, Toby, Djucko en Cooper
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
http://cordoba.euroboom.nl
Het asiel in Cordoba : http://www.youtube.com/watch?v=xwAr7onokSo
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Hoi,
Er is volgens mij een verschil tussen de chips van de RvB (en vergelijkbare organisaties in het buitenland) en dierenartsen-chips. Bij die laatste weet ik niet zeker of die ook "landgebonden" zijn en of DIE dus te achterhalen zijn.
Stamboomhonden moeten dus wel aan hun chip herkenbaar zijn.
En nee, ik bedoel niet dat een niet-stamboomhond minder is, maar in dit geval wel "anders"
Suzanne
Er is volgens mij een verschil tussen de chips van de RvB (en vergelijkbare organisaties in het buitenland) en dierenartsen-chips. Bij die laatste weet ik niet zeker of die ook "landgebonden" zijn en of DIE dus te achterhalen zijn.
En nee, ik bedoel niet dat een niet-stamboomhond minder is, maar in dit geval wel "anders"
Suzanne
- JML
- Zeer actief
Ja ik ook.lonneke schreef:ik ben benieuwd waar maddy nou echt vandaan komt
Gisteren zag ik deze foto van een spaans hondje 'bodeguero'.

Het is dat er pups aan hangen, maar ik vond haar wel lijken op Maddox:

Nu lijken witte hondjes met een vlek op het oog nogal snel op elkaar
Ik googlen op bodeguero en zag allerlei hondjes net als Maddy.
Ik wist dat maddy's chip geen nederlandse landcode heeft, dus ik ben benieuwd of hij misschien spaans zou kunnen zijn? Of misschien minder spannend, gewoon toch van een of andere boerderij in de klei.
Tja ach... het blijft altijd een raadsel, ik heb er prima vrede mee, maar soms ben je toch nieuwsgierig!
- JML
- Zeer actief
Volgens mij zijn de DA chips in beginsel ook landgebonden.Suzanne123 schreef:Hoi,
Suzanne
Maar overal staat dat het KAN zijn, het kan dus ook net zo goed niet zijn
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik denk inderdaad dat er een verschil is tussen de stamboomchips en de gewone chips van de DA (of anders).
Mijn import-stamboomhondje komt uit Frankrijk en heeft daar dus al een chip (en stamboom) gekregen. 250 is de code voor Frankrijk, en daar begint haar nummer dan ook mee.
De DA zei....oh, zullen we er maar geen nieuwe chip indoen? :N: Nee, inderdaad niet. Was meteen de stamboom ongeldig geweest, haha.
De RvB komt de chip checken voor ze het importhondje bijschrijven in het nederlands stamboek.
Maar goed. Dat is bij jouw vraag verder niet van toepassing.
Mijn import-stamboomhondje komt uit Frankrijk en heeft daar dus al een chip (en stamboom) gekregen. 250 is de code voor Frankrijk, en daar begint haar nummer dan ook mee.
De DA zei....oh, zullen we er maar geen nieuwe chip indoen? :N: Nee, inderdaad niet. Was meteen de stamboom ongeldig geweest, haha.
De RvB komt de chip checken voor ze het importhondje bijschrijven in het nederlands stamboek.
Maar goed. Dat is bij jouw vraag verder niet van toepassing.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- Marieta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog†. Boxer
- Aantal honden: 1
-
Ros Nawijn
Er zijn behoorlijk wat fabrikanten van identificatiechips voor dieren. Al deze fabrikanten hebben een licentie om ISO-chips te produceren en hebben een eigen fabrikantencode. Deze begint met een 9 en bestaat uit 3 cijfers.
Chips met een fabrikantencode kunnen in elk land worden gebruikt en zijn via de fabrikant traceerbaar, waarnaar ze zijn uitgeleverd.
Op de eerste 3 posities van de chipcode kan ook een landcode staan. Voor Nederland 528, voor Frankrijk 250, voor Duitsland 276 en zo heeft elk land zijn eigen landencode. Ook deze chips zijn via de fabrikant traceerbaar, wanneer je ze niet in een databank kunt terug vinden.
In Nederland volgt hierna op positie 4 een 1 of een 2.
-Een 1 wordt gebruikt, wanneer een organisatie een eigen reeks heeft, zoals de Raad van Beheer. De organisatiecode van de RvB is 400, dus alle chips van de RvB beginnen met 5281400 gevolgd door nog 8 cijfers.
-Een 2 wordt gebruikt, wanneer de fabrikant de reeks uitgeeft. Aan de 2 cijfers na de "2" kun je zien wie de fabrikant is. Zo heb je 528246, 528210, 528219 enz.
Het is een misvatting, dat een nummer dat met een "9" begint, uit een bepaald land zou komen.
Ook de toekenning van een codereeks aan een bepaalde databank is niet waar. Alleen de RvB heeft in Nederland een eigen codereeks.
Dierenartsen en asielen gebruiken zowel chips met Nederlandse landencode, als chips met fabrikantencode. In wezen maakt het niet uit welke je gebruikt, als je er maar voor zorgt, dat het gechipte dier staat geregistreerd in een goede databank, zodat je de nummers via zoekmachines en overkoepelende samenwerkingsverbanden terug kunt vinden.
Ros Nawijn
Chips met een fabrikantencode kunnen in elk land worden gebruikt en zijn via de fabrikant traceerbaar, waarnaar ze zijn uitgeleverd.
Op de eerste 3 posities van de chipcode kan ook een landcode staan. Voor Nederland 528, voor Frankrijk 250, voor Duitsland 276 en zo heeft elk land zijn eigen landencode. Ook deze chips zijn via de fabrikant traceerbaar, wanneer je ze niet in een databank kunt terug vinden.
In Nederland volgt hierna op positie 4 een 1 of een 2.
-Een 1 wordt gebruikt, wanneer een organisatie een eigen reeks heeft, zoals de Raad van Beheer. De organisatiecode van de RvB is 400, dus alle chips van de RvB beginnen met 5281400 gevolgd door nog 8 cijfers.
-Een 2 wordt gebruikt, wanneer de fabrikant de reeks uitgeeft. Aan de 2 cijfers na de "2" kun je zien wie de fabrikant is. Zo heb je 528246, 528210, 528219 enz.
Het is een misvatting, dat een nummer dat met een "9" begint, uit een bepaald land zou komen.
Ook de toekenning van een codereeks aan een bepaalde databank is niet waar. Alleen de RvB heeft in Nederland een eigen codereeks.
Dierenartsen en asielen gebruiken zowel chips met Nederlandse landencode, als chips met fabrikantencode. In wezen maakt het niet uit welke je gebruikt, als je er maar voor zorgt, dat het gechipte dier staat geregistreerd in een goede databank, zodat je de nummers via zoekmachines en overkoepelende samenwerkingsverbanden terug kunt vinden.
Ros Nawijn