Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boetseren of natuurlijke schoonheid ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

ranetje schreef:
Rosita Compagner schreef:
ranetje schreef:Ik kan me herinneren dat de heer M.E.J. van Weijer (bekend keurmeester) jaren geleden als eens heeft gezegd dat hij dat boetseren helemaal niet zag zitten.
"Een hond moet je showen op zijn eigen vier poten en aan een slap lijntje"
Zei hij toen.
En daar ben ik het helemaal mee eens :ok:
vandaag maakte hij een Engelse Springer Spaniel beste pup van de dag die pertinent niet aan een los lijntje geshowd werd. Zijn mening beïnvloed zijn keuren dus niet?
Zou het kunnen zijn dat het wel het beste hondje was?Ik denk n.l. dat hij dat ook nog wel mee neemt in zijn beslissingen.
Ook al wordt hij wat ouder :wink:
In zijn ogen, zeker en vast ;-) Maar als je uit zo'n 40 honden kunt kiezen en je bent van mening dat een hond op eigen poten moet lopen dan zou je iets anders kunnen kiezen? Ik denk dat hij, zijnde een echter terrierkeurmeester, niet zo héél veel bezwaar heeft. Per slot van rekening doen we bij de terriers vrijwel niet anders dan de honden in model zetten. Alleen de Cairn wordt uit de vrije hand en aan losse lijn geshowd?
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

misschien een achterlijke leken vraag hoor, maar bij het voortsleuren van je hond op de achterpoten is er toch geen gangwerk te beoordelen?

Ik heb twee keer meegedaan met en flauwekul keuring op de hondenschool waar we toen trainden...voor alle honden, kruisingen, met boom en zonder boom...wel volgens de regeltjes maar gewoon voor de fun dus. Laat ik het zo stellen, ik liep met Rimpel rondjes in zijn tuig :smile: geen showlijntje dus , nada nop...

Maarrrr wat ik me nog wel weet te herinneren is dat ik op beide rapportjes heb staan "gangwerk niet te beoordelen" omdta Rimpel als een vliegende keep door de ring ging :smile:
1 e keer een G met de opmerking 'mooie rasvertegenwoordiger die zich vandaag niet van zijn beste kant wilde laten zien" :smile: Hij zei er ook heel oprecht bij dat het best wat kon worden maar dat ik dan moest gaan trainen whooeeehaaaaa....ik liep gedragstherapie dus showen was wel het laatste plus geen boom he?
2 e keer ZG terwijl hij zich toen onuitstaanbaar gedroeg en in tuig werd geshowt.. :19:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

On topic over het sleuren op de achterpoten...GEEN gezicht...
OF doen zoals het hoort OF nie doen, klaar.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

mercedes2803 schreef:On topic over het sleuren op de achterpoten...GEEN gezicht...
OF doen zoals het hoort OF nie doen, klaar.
Sommige mensen (ik dus niet) vinden dat zoals het hoort he ;)

Overigens liep Yore ook aan een strak lijntje met de clubmatch, maar dat was omdat hij graag naar de andere honden toe wilde :mrgreen: En ik had hem (vanwege zijn leeftijd) nog niet aan een showlijntje, maar aan een halfcheck (is tenminste nog wat breder om dat nekkie)...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ranetje schreef:
ranetje schreef:Ik kan me herinneren dat de heer M.E.J. van Weijer (bekend keurmeester) jaren geleden als eens heeft gezegd dat hij dat boetseren helemaal niet zag zitten.
"Een hond moet je showen op zijn eigen vier poten en aan een slap lijntje"
Zei hij toen.
En daar ben ik het helemaal mee eens :ok:
vandaag maakte hij een Engelse Springer Spaniel beste pup van de dag die pertinent niet aan een los lijntje geshowd werd. Zijn mening beïnvloed zijn keuren dus niet?
Zou het kunnen zijn dat het wel het beste hondje was?Ik denk n.l. dat hij dat ook nog wel mee neemt in zijn beslissingen.
In zijn ogen, zeker en vast ;-) Maar als je uit zo'n 40 honden kunt kiezen en je bent van mening dat een hond op eigen poten moet lopen dan zou je iets anders kunnen kiezen? Ik denk dat hij, zijnde een echter terrierkeurmeester, niet zo héél veel bezwaar heeft. Per slot van rekening doen we bij de terriers vrijwel niet anders dan de honden in model zetten. Alleen de Cairn wordt uit de vrije hand en aan losse lijn geshowd?
nah., bij de jack word ook niet echt geboetseerd en opgehangen hoor ;)

maar ach, de mening van Dhr van de Weijer kan per week verschillen :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

yamie schreef:
ranetje schreef:
Rosita Compagner schreef: vandaag maakte hij een Engelse Springer Spaniel beste pup van de dag die pertinent niet aan een los lijntje geshowd werd. Zijn mening beïnvloed zijn keuren dus niet?
nah., bij de jack word ook niet echt geboetseerd en opgehangen hoor ;)

maar ach, de mening van Dhr van de Weijer kan per week verschillen :mrgreen:
De "mening" van heel veel keurmeesters verschilt per week.
Een hond is toch niet altijd in dezelfde goede conditie?
Hij zal deze winnaar misschien al hebben gespot toen hij de ring in kwam.
Wie zal het zeggen.

Ik zie wel vaak Jackie's met de voorpootjes bijna door de lucht maaien :?
Ben blij dat jij niet zo showt (als ik je goed begrijp) :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:en dan die kopjes zo helemaal strakgetrokken aan de lijn - bahh, je gaat ervan hoesten als je het ziet :19:
Bij de stabijs wordt je gevraagd je hond nog eens te laten zien, maar dan met een slappe lijn, als je dat zou doen ;)

Dat honden zo worden voorgebracht heeft alles te maken met het ideale plaatje: de hond moet een strakke rug hebben en met name de terriërs moeten het hoofd dan hoog dragen.
Maar draven met het hoofd hoog gaat tegen alle wetten van de dynamica in, want door het draven gaat het hoofd omlaag, domweg omdat het zwaartepunt naar voren wordt gebracht om in beweging te komen.
Dus waarom mensen dat willen is mij een raadsel (en dat geldt voor handlers zowel als keurmeesters).
Laat die hond ideaal staan, best, maar ideaal gaan ziet er anders uit :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Dus waarom mensen dat willen is mij een raadsel (en dat geldt voor handlers zowel als keurmeesters).
mij niet : omdat ze er (blijkbaar) niks vanaf weten :oeps: .
:mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

en wat vinden jullie van de prof handler?
Afbeelding

So Sweet :I:
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Vind ik ook hoor.....ze hebben totaal geen band [ uitz.daargelaten] met de hond en dat is te zien ook.
Afbeelding

So Sweet :I:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

bij de stafford zie ik het ook veel gebeuren, eindeloos dat ene voetje goed zetten etc.

de keren dat ik met lola het geshowd probeer ik haar met iets lekkers wel statig neer te zetten en "mooi staaannnn" kent ze redelijk, maar als ik aan haar poten ga sjorren gaat ze spelen met me denk ik. daarom ook gestopt met show, ik heb helemaal geen zin om haar als een paspop neer te gaan zetten.

1 foto die ik heb vind ik geweldig. lola was net 6 maanden en werd op de clubmatch beoordeeld door Alan Hedges. een grote man in de engelse staff wereld.

hij gaat op zijn hurken om haar koppie te bekijken, lola jumpt en kust hem vol op het bekkie! op de foto zie je dat ook hij zijn lippen getuit heeft. :mrgreen:

ik weet alleen niet meer waar die foto is helaas... toch eens op zoek gaan :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

estelle schreef:Oh gos, ik heb daar dus al helemaal niks mee. Al dat gefrunnik en gedoe aan die honden. Vandaag ook weer zo'n kerel gezien met een Ierse Setter geloof ik, en maar die broek van die hond kammen en nog maar eens kammen en ja hoor laten we nog maar een keertje kammen. En maar mopperen op de hond 'STA STIL! ' 'STIL!' 'STA NU!'. :roll:
Als ik zoiets zie krijg ik sterk de neiging om die hond te pakken en hem of haar even lekker mee te nemen naar de hei :mrgreen:
Maar ja,dat heb ik ook als ik Malthezer/Pekinezen en andere placemats op de trimtafel zie liggen :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Ik 'klei' Keeffer ook wel eens. Ik vond het nogal zielig in het begin, ik dacht dat ik het hoofd er af zou trekken hahaha. Maar anderen hebben me geleerd hoe het moet, en het is oefenen oefenen oefenen. Ik pak hem onder zijn koppie vast, met mn pinkie op de borst. En 2 vingers onder zijn billetjes. Dan zet ik hem neer zodat alle 4 de pootjes goed staan. Staartje omhoog en klaar. Keeff is een reu en die moeten vrij kort zijn, dus sowieso ga ik hem niet uitrekken zodat hij net een tekkel lijkt, dat pikt hij ook niet, dan gaat hij gewoon weer in normale positie staan. Op tafel is Keeff meestal te vrolijk en wil hij alleen maar de keurmeester kussen, dus hij moet even in stand gezet worden. In de ring zelf laat ik hem gewoon staan, aandacht op mij gericht en als hij zichzelf showt is het vele malen mooier. :wink: Meneer is zo trots als een pauw, vind zichzelf echt het einde. Bij het lopen houd ik het lijntje strak, dan weet hij dat hij netjes moet lopen. Ik zie ook wel eens dat mensen de hondjes een beetje omhoog trekken, waardoor ze dus eigenlijk alleen op hun achterpootjes lopen en de voorpootjes raken net de vloer. Nou dat vind ik wel zielig. :pffff: Keeffie kan dat op zich ook, maar ik vind het leuker als hij gewoon met zn schuddebilletjes loopt. Hij is zo lief en schattig en mooi. Tijdens het lopen kijkt hij ook vaak omhoog, zo van 'mamma, zo doe ik het goed he?' en dan loopt hij zooo mooi en hij kijkt zoo lief, zonder dat ik hem van de grond trek. :smile2: T is een showman in hart en nieren. ;)
xx Marr en Keeff
Afbeelding
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

En wat vinden jullie van het aanroepen/ aandacht trekken vanaf de zijkant?
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
ranetje
Zeer actief

Rosa schreef:En wat vinden jullie van het aanroepen/ aandacht trekken vanaf de zijkant?
Officieel mag het niet,dacht ik (?) want dat is dubbele handling en dat is volgens de spelregels niet toegestaan :mrgreen:
Dus heeft iedereen daar weer iets anders op gevonden :wink:

Ik show zelden en het kan mij eigenlijk niets schelen al zijn sommigen nogal irritant bezig.

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 01 dec 2008 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rosa schreef:En wat vinden jullie van het aanroepen/ aandacht trekken vanaf de zijkant?
Op zich is een hond die attent naar iets kijkt geen punt, maar roepen, fluiten en andere idiote zaken doen vind ik irritant.

Het speelt bij bepaalde rassen, bij andere helemaal niet.
En nee, het mag niet eigenlijk.
Maar zolang de ringmeester niet ingrijpt...

Als ik ringmeester ben en het is irritant zeg ik er dus wel iets van.
Want als het hindert, hebben anderen er dus last van en dat sta ik dan niet toe.
In de ring is de ringmeester de baas ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Heel irritant. Maar het gebeurt niet bij de rassen die ik show. :wink: IK sta soms wel vol verbazing naast een boxer of herder ring te kijken. Hondje hangt in de lijn en maar te kijken naar de extra handler die buiten de ring bijna salto's loopt te maken om de hond zijn aandacht te trekken. :mrgreen:
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

een springer "behoort" aan hoge lijn geshowd te worden, nou wil mijn Chad daar niks van weten dus die wordt met losse lijn geshowd, wat me op de nationale in Dortmund dit jaar op het volgend commentaar van de keurmeester kwam te staan:

U bent geen professionele handler, u heeft een hele mooie hond maar u kunt hem niet showen, u moet de lijn strak onder de kin, oren netjes erlangs strijken en hem zo showen :19: (Chad werd trouwens wel BOB :mrgreen: )

Verder ben ik ook niet van het getil enz. Ik laat mijn honden in stand gaan staan met een lekkertje voor hun neus en pak dan hoofd en staart vast :19:

Bij de springer zie je idd vaker dat de honden van voren te hoog worden opgetrokken met het gaan (een springer behoort te "zwaaien" met de voorpoten en sommige menen als hun hond dat niet heeft zo te creeëren) :19:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

Een hele grote ramp. Ik heb een ringtraining gevolgd met een herder van een kennisje en deze vervolgens uitgebracht op show. wat een vertoning....
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
jores
Zeer actief
Contacteer:

Ella46 schreef:
Een hele grote ramp. Ik heb een ringtraining gevolgd met een herder van een kennisje en deze vervolgens uitgebracht op show. wat een vertoning....
volgens mij is het zelfs verboden!

In Dortmund hebben we bij de ring van de boxers gestaan, het leek wel of sommige de hele speelgoedmand van de hond hadden meegenomen :19: steeds werd een ander speeltje uitgehaald om maar zeker te zijn van aandachtig te staan
groetjes Annemie

Ella46
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ella46 »

jores schreef:
Ella46 schreef:

In Dortmund hebben we bij de ring van de boxers gestaan, het leek wel of sommige de hele speelgoedmand van de hond hadden meegenomen :19: steeds werd een ander speeltje uitgehaald om maar zeker te zijn van aandachtig te staan
Nou, op eender welke Zuchtschau in Duitsland doet men het gewoon nog. Bij de normale shows waar ook andere rassen komen wordt er wel op gelet, maar op de Duitse Herdershows...

nee, niet echt mijn ding...
Afbeelding
"Andy" Ground Zero Fifth Av. BH AD TT
jores
Zeer actief
Contacteer:

Ella46 schreef:
jores schreef:
Ella46 schreef:

Nou, op eender welke Zuchtschau in Duitsland doet men het gewoon nog. Bij de normale shows waar ook andere rassen komen wordt er wel op gelet, maar op de Duitse Herdershows...

nee, niet echt mijn ding...
dit was op de nationale of bundessieger, en nee ik vind het er ook niet uitzien en ook niet kunnen
groetjes Annemie

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

bij de Duitse herders is het inderdaad een slechte gewoonte om met meerdere mensen aan te roepen en rond de ring te rennen.
Ik was onlangs op een jonge hondendag, waarbij zelfs in de ring VOOR de hond gelopen werd. Eigenaar en voorbrenger is zelf keurmeester en volgens mij degene die voor hem liep zijn zoon. :roll:
als ik ringmeester was geweest had ik hem er uit gestuurd, maar ja, het is maar een jonge hondendag. :19:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Haha,

Toevallig ben ik twee weken geleden op de show in Jerez wezen kijken en wat ik daar zag... :N:

Bij de Doberman-keuring stond het vrouwtje van een in de ring aanwezige hond met haar ene hand met een plastic verpakking van knakworstjes te ritselen en uit haar andere hand stak fier het knakworstje. Natuurlijk stond haar hond heel aandachtig te kijken, en toen de keuring klaar was werd er als een speer op de worst afgerend die in no-time verorberd was. :eek:

Maar, dit was niet het ergste, tegelijkertijd stond dochterlief een eindje verderop langs de ring balletjes te gooien naar de overkant van de ring. Deze balletjes werden precies voor de snufferd van de concurrerende dober gegooid die hierdoor uiteraard niet meer mooi in stand bleef staan.

Al deze praktijken werden door de keurmeesters volledig genegeerd. :denken:

Aangezien ik nooit naar shows ga weet ik niet of dit soort toestanden normaal zijn hier in het land van Sinterklaas. :19:
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Ik vind dat aanroepen/aandacht trekken echt helemaal niks. Als je ziet wat er allemaal wel niet uit de kast gehaald wordt... pfff vreselijk! Ook te veel gesjor aan de riem en te veel boetseren hou ik niet van.
Eerlijk gezegd ik heb nog nooit geshowd met een hond, maar het lijkt me toch dat je een hond gewoon kunt leren om mooi in stand te staan op commando?!
Ik kan genieten van een hond die mooi uit zichzelf of op commando in stand staat en relaxt aan de lijn met zijn baasje of handler de ring door loopt. Soms zie je dat wel eens maar helaas zijn dat toch de uitzonderingen...
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
jores
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
jores schreef:een springer "behoort" aan hoge lijn geshowd te worden, nou wil mijn Chad daar niks van weten dus die wordt met losse lijn geshowd, wat me op de nationale in Dortmund dit jaar op het volgend commentaar van de keurmeester kwam te staan:

U bent geen professionele handler, u heeft een hele mooie hond maar u kunt hem niet showen, u moet de lijn strak onder de kin, oren netjes erlangs strijken en hem zo showen :19: (Chad werd trouwens wel BOB :mrgreen: )
:eek: waar om de liefde gods leren keurmeesters zo'n onzin?? het doet me wel heel hard twijfelen aan het niveau van hun opleiding :19: .

misschien wat teveel naar Amerika gekeken? :19: als je daar ziet hoe de springer geshowd wordt nou geef dan mijn portie maar aan fikkie.
groetjes Annemie

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Elmar schreef:bij de Duitse herders is het inderdaad een slechte gewoonte om met meerdere mensen aan te roepen en rond de ring te rennen.
Ik was onlangs op een jonge hondendag, waarbij zelfs in de ring VOOR de hond gelopen werd. Eigenaar en voorbrenger is zelf keurmeester en volgens mij degene die voor hem liep zijn zoon. :roll:
als ik ringmeester was geweest had ik hem er uit gestuurd, maar ja, het is maar een jonge hondendag. :19:
Ik ben ook ooit eens bij zo'n clubmatch geweest. En inderdaad wat een toeters en bellen allemaal zeg. Complete rateldingen, piepbeesten en allemaal van die viswijven die de naam van de betreffende hond lopen te krijsen.
Echt, ik heb me rot gelachen.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

jores schreef:
Ella46 schreef:

Oja :mrgreen: :N: Idem dito Bij de dobers op een show in Hongarije.
erg irritant als jouw ras in diezelfde ring gekeurd wordt en jij rustig met je hondjes zit te wachten tot het jouw beurt is. Staat daar zo`n debiel vlak voor je met zon bal te gooien , om de aandacht van haar/zijn hond te krijgen. :roll:
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

estelle schreef:
Elmar schreef:bij de Duitse herders is het inderdaad een slechte gewoonte om met meerdere mensen aan te roepen en rond de ring te rennen.
Ik ben ook ooit eens bij zo'n clubmatch geweest. En inderdaad wat een toeters en bellen allemaal zeg. Complete rateldingen, piepbeesten en allemaal van die viswijven die de naam van de betreffende hond lopen te krijsen.
Echt, ik heb me rot gelachen.
Ik heb vroeger wel eens iemand bijna pootje gehaakt :mann:
Ik was het zo zat dat kleine kinderen bijna omver gelopen werden. dus toen die vent er weer aankwam net een beetje in zijn weg gaan staan met een iets uitgestoken been alsof ik naar voren wlde lopen. en ik kreeg nog een excuus ook! Dat had ik dan weer niet verwacht.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”