Nee, het geldt alleen voor de tekens die je wil gebruiken. Blue Benji mag altijd wel, maar als je die hond Blue-benji zou willen noemen, mag dat dus alleen als de kennelnaam ook een verbindingsstreepje heeft.LongFields schreef:Dan heb ik het blijkbaar verkeerd gelezen.Scooby schreef:Nee, want er staat dat er geen gebruik magLongFields schreef:Zoals ik dit artikel lees, mag je een eigennaam wel gewoon met een verbindingsstreep gebruikjen als er een kennelnaam op de stamboom komt te staan.Scooby schreef:Het was even zoeken, maar ik heb het gevonden in het Kynologisch Reglement van de Raad van Beheer.
Hoofdstuk 3, titel 2, Afdeling 5, Artikel III.32 punt 3:
3. De eigennaam mag slechts uit één woord zonder verbindingsstreep bestaan, tenzij de
eigennaam wordt voorafgegaan of gevolgd door een kennelnaam, waarbij geen gebruik mag
worden gemaakt van niet in de kennelnaam gebruikte verbindingswoorden c.q.
tussenvoegsels.
Dus Pietje-Bell van de Hupseflups is een correcte naam.
(eigennaam met verbindingsstreep gevolgd door kennelnaam)
Als in de kennelnaam géén verbindingswoord cq tussenvoegsel (zoals "van de", "from" etc.) is opgenomen, mag je die niet toevoegen aan de eigennaam.
Als de kennelnaam "Pride and Joy" zou zijn, als affix (zo heet het toch als de kennelnaam achter de eigennaam staat?), mag je dus niet een eigennaam nemen als "Beauty-girl of". Want dan staat het verbindingswoord/tussenvoegsel in de naam en niet in de kennelnaam.
Het streepje (of apostrophe) op zich mag dus gewoon in de eigennaam, mits er ook een kennelnaam is.
worden gemaakt van niet in de kennelnaam gebruikte verbindingswoorden c.q.. Dus de als je een verbindingsstreepje of andere tekens wil gebruiken, moeten die ook in de kennelnaam voorkomen, anders mag het niet.
Als het inderdaad zo is zoals jij stelt vind ik het overigens een nogal zinloze regel waarvan ik de achterliggende gedachte van de Raad eerlijk gezegd niet begrijp.
Ik heb altijd de gemakkelijke uitleg van deze regel begrepen en er ook niet verder over nagedacht dan dat je alleen als er een kennelnaam in de stamboomnaam van de hond voorkomt een dubbele naam of samengestelde naam mag gebruiken, als er géén kennelnaam is mag je alleen een enkelvoudige naam gebruiken. Dus als je je hond als eigennaam Blue Benji zou willen noemen, mag dat alleen als de hond ook een kennelnaam op zijn stamboom heeft.
Met dat in gedachte lees ik het artikel dus zoals ik hem eerder heb uitgelegd.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
stamboomnamen
Moderator: moderatorteam
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
De zin van deze vreemde regel blijft me ontgaan (maar dat kun jij ook niet helpen natuurlijk)Scooby schreef:
Nee, het geldt alleen voor de tekens die je wil gebruiken. Blue Benji mag altijd wel, maar als je die hond Blue-benji zou willen noemen, mag dat dus alleen als de kennelnaam ook een verbindingsstreepje heeft.
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
En toch, twijfel ik nu weer. Want er staat "verbindingswoorden c.q tussenvoegsels" en dat zijn beiden wóórden en géén tekens!LongFields schreef:Dan heb ik het blijkbaar verkeerd gelezen.Scooby schreef:Nee, want er staat dat er geen gebruik magLongFields schreef:Zoals ik dit artikel lees, mag je een eigennaam wel gewoon met een verbindingsstreep gebruikjen als er een kennelnaam op de stamboom komt te staan.Scooby schreef:Het was even zoeken, maar ik heb het gevonden in het Kynologisch Reglement van de Raad van Beheer.
Hoofdstuk 3, titel 2, Afdeling 5, Artikel III.32 punt 3:
3. De eigennaam mag slechts uit één woord zonder verbindingsstreep bestaan, tenzij de
eigennaam wordt voorafgegaan of gevolgd door een kennelnaam, waarbij geen gebruik mag
worden gemaakt van niet in de kennelnaam gebruikte verbindingswoorden c.q.
tussenvoegsels.
Als in de kennelnaam géén verbindingswoord cq tussenvoegsel (zoals "van de", "from" etc.) is opgenomen, mag je die niet toevoegen aan de eigennaam.
Als de kennelnaam "Pride and Joy" zou zijn, als affix (zo heet het toch als de kennelnaam achter de eigennaam staat?), mag je dus niet een eigennaam nemen als "Beauty-girl of". Want dan staat het verbindingswoord/tussenvoegsel in de naam en niet in de kennelnaam.
Het streepje (of apostrophe) op zich mag dus gewoon in de eigennaam, mits er ook een kennelnaam is.
worden gemaakt van niet in de kennelnaam gebruikte verbindingswoorden c.q.. Dus de als je een verbindingsstreepje of andere tekens wil gebruiken, moeten die ook in de kennelnaam voorkomen, anders mag het niet.
Als het inderdaad zo is zoals jij stelt vind ik het overigens een nogal zinloze regel waarvan ik de achterliggende gedachte van de Raad eerlijk gezegd niet begrijp.
Ik heb altijd de gemakkelijke uitleg van deze regel begrepen en er ook niet verder over nagedacht dan dat je alleen als er een kennelnaam in de stamboomnaam van de hond voorkomt een dubbele naam of samengestelde naam mag gebruiken, als er géén kennelnaam is mag je alleen een enkelvoudige naam gebruiken. Dus als je je hond als eigennaam Blue Benji zou willen noemen, mag dat alleen als de hond ook een kennelnaam op zijn stamboom heeft.
Ik vind de uitleg van Longfields wel erg logisch dus.
Mijn moeder is inmiddels thuis en zegt dat de apostroph niet meetelt. Maarja, zij heeft er denk ik het reglement niet naastliggen (dat weet ik wel zeker
Overigens, als die komma er echt staat voor "waarbij", is het inderdaad op te delen in de stukken die Longfields zegt, maar dat kan natuurlijk inhoudelijk niet, omdat je moeilijk in een enkele naam zonder kennelnaam verbindingswoorden c.q tussenvoegsels kunt gebruiken die in de "kennelnaam die er niet is" staan.
Interessante discussie dit, maar of we er helemaal uitkomen
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Haha, ja die ontgaat mij ook volledig, hoor!LongFields schreef:De zin van deze vreemde regel blijft me ontgaan (maar dat kun jij ook niet helpen natuurlijk)Scooby schreef:
Nee, het geldt alleen voor de tekens die je wil gebruiken. Blue Benji mag altijd wel, maar als je die hond Blue-benji zou willen noemen, mag dat dus alleen als de kennelnaam ook een verbindingsstreepje heeft.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet zeker dat het klopt, want wij hebben het hier ooit bij de KK1 uitgebreid over gehad. Toen werd juist deze regel vrij uitgebreid behandeld, omdat daar vaak een vraag over terugkomt in het KK1-examen.Madelief schreef:Mijn moeder is inmiddels thuis en zegt dat de apostroph niet meetelt. Maarja, zij heeft er denk ik het reglement niet naastliggen (dat weet ik wel zeker). Ik neig dus toch naar de uitleg van Longfields, omdat als we het écht letterlijk nemen een streepje of apostroph noch verbindingswoord noch tussenvoegsel zijn.
Overigens, als die komma er echt staat voor "waarbij", is het inderdaad op te delen in de stukken die Longfields zegt, maar dat kan natuurlijk inhoudelijk niet, omdat je moeilijk in een enkele naam zonder kennelnaam verbindingswoorden c.q tussenvoegsels kunt gebruiken die in de "kennelnaam die er niet is" staan.
Interessante discussie dit, maar of we er helemaal uitkomen
Groetjes, Karen
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Daar kan ik prima inkomen, maar dan praat je dus over het maximaal aantal letters/tekens dat in een stamboomnaam mag voorkomen.Scooby schreef: Een apostrophe telt dus wel degelijk als teken.
Dat is i.m.o. wat anders dan of het er al dan niet uberhaupt in mag komen te staan, waar ik dus nog steeds mijn twijfels houdt over jouw uitleg t.o.v. de mijne.
Misschien moeten we toch nog eens met de Raad contact opnemen of het uberhaupt wel of niet is toegestaan in een stamboomnaam, als er geen apostrophe in de kennelnaam staat. Volgens mij mag dat gewoon, maar telt het teken als een letter.
Lekker eigenwijs ben ik hè, bijna net zo eigenwijs als jij Scooby.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Of het wel of niet als teken telt, is ook een hele andere discussie.LongFields schreef:Daar kan ik prima inkomen, maar dan praat je dus over het maximaal aantal letters/tekens dat in een stamboomnaam mag voorkomen.Scooby schreef: Een apostrophe telt dus wel degelijk als teken.
Dat is i.m.o. wat anders dan of het er al dan niet uberhaupt in mag komen te staan, waar ik dus nog steeds mijn twijfels houdt over jouw uitleg t.o.v. de mijne.
Misschien moeten we toch nog eens met de Raad contact opnemen of het uberhaupt wel of niet is toegestaan in een stamboomnaam, als er geen apostrophe in de kennelnaam staat. Volgens mij mag dat gewoon, maar telt het teken als een letter.
Lekker eigenwijs ben ik hè, bijna net zo eigenwijs als jij Scooby.![]()
Groetjes, Karen
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ik heb net even wat kopie stambomen opgezocht, maar mijn vriendin gebruikt regelmatig dubbele namen en heeft daar regelmatig een streepje tussen staan. In haar kennelnaam komt het streepje niet voor.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik zal morgen es kijken bij onze oudste dober, vraag me nu af of hij een streepje heeft staan tussen zn 2 voornamen... de kennelnaam in iedergeval niet...
heb het al gedaan... bij hem inderdaad niet, maar bij zijn moeder staat er wel een - tussen de 2 voornamen terwijl het in de kennelnaam niet voorkomt.
heb het al gedaan... bij hem inderdaad niet, maar bij zijn moeder staat er wel een - tussen de 2 voornamen terwijl het in de kennelnaam niet voorkomt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat er een kennelnaam bij een dubbele naam verplicht is, stond hierboven al in het topic. Daar ging het nu ook niet over. Het ging over dat streepje tussen de namen in...Mickie schreef:Nee, dit klopt niet. Blue Benji mag alleen als je een kennelnaam gebruikt, het zijn namelijk 2 woorden. Zonder kennelnaam mag je maar één woord gebruiken. Blue-Benji wordt ook als 2 woorden aangemerkt en mag dus ook niet zonder kennelnaam.Scooby schreef:Blue Benji mag altijd wel, maar als je die hond Blue-benji zou willen noemen, mag dat dus alleen als de kennelnaam ook een verbindingsstreepje heeft.
Mét kennelnaam mag zowel Blue Benji als Blue-Benji, ongeacht of er wel of geen streepje in de kennelnaam voorkomt.
Groetjes, Karen
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Er was/is een kennel van Cairn Terriers, Van Eskadale, die hadden altijd dubbele namen met verbindingsstreepje tussen de namen. En dat zit dus niet in de kennelnaam.
Maar misschien is het een nieuwe regel? Ik weet zo even niet of die kennel nog actief is, dus mogelijk zit daar een verklaring in.
Maar misschien is het een nieuwe regel? Ik weet zo even niet of die kennel nog actief is, dus mogelijk zit daar een verklaring in.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- MarijeEnBoomer
- Actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nergens aan. Je moet gewoon een naam verzinnen die jij mooi vindt.MarijeEnBoomer schreef:waar moet ik allemaal wel aan gaan denken straks als ik een kennelnaam verzin :N:
Groetjes, Karen
- MarijeEnBoomer
- Actief
- Hector
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duits herder werklijn wolfsgrauw
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar gelden natuurlijk ook weer andere regels.Hector schreef:
(dit is in duitsland)
Groetjes, Karen
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
suzannes uitleg klopt.
de regel die hier staat wat betreft die verbindingswoorden heeft niks met leestekens, streepjes en andere tekens te maken. zover ik begreep horen ze idd wel bij het aantal tekens. de spatie niet. eigenlijk is elk dingetje dat te zien is (gedrukt is) een meetellend ding om aan de 30 te komen.
zou ook echt totaal onzinnig zijn als ik geen steepie mocht gebruiken omdat het niet in mijn kennelnaam staat.
de regel die hier staat wat betreft die verbindingswoorden heeft niks met leestekens, streepjes en andere tekens te maken. zover ik begreep horen ze idd wel bij het aantal tekens. de spatie niet. eigenlijk is elk dingetje dat te zien is (gedrukt is) een meetellend ding om aan de 30 te komen.
zou ook echt totaal onzinnig zijn als ik geen steepie mocht gebruiken omdat het niet in mijn kennelnaam staat.

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik weet zeker dat dat, toen ik mij KK1 deed (2004) wel een regel was. We hebben het daar tijdens de les uitgebreid over gehad.massam schreef:suzannes uitleg klopt.
Groetjes, Karen
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
Mijn Gianni is van 2003 en heet voluit:Scooby schreef:Ik weet zeker dat dat, toen ik mij KK1 deed (2004) wel een regel was. We hebben het daar tijdens de les uitgebreid over gehad.massam schreef:suzannes uitleg klopt.
Handsome-Gianni von Sascibel Haus
mét streepje

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, dan snap ik er ook niets meer van.renee-uk schreef:Mijn Gianni is van 2003 en heet voluit:Scooby schreef:Ik weet zeker dat dat, toen ik mij KK1 deed (2004) wel een regel was. We hebben het daar tijdens de les uitgebreid over gehad.massam schreef:suzannes uitleg klopt.
Handsome-Gianni von Sascibel Haus
mét streepje
Groetjes, Karen
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Mijn kennelnaam is Duindonder. Duindonder komt er voor.
Wat mag is:
Duindonder Pietje Bel (eigen naam 'Pietje Bel')
Duindonder Pietje-Bel (eigen naam 'Pietje-Bel')
Wat niet mag is:
Duindonder-Pietje Bel (eigen naam '-Pietje Bel)
Het streepje zou alleen gebruikt mogen worden als het hoort bij de kennelnaam. Dat is niet zo dus mag het ook niet bij de eigen naam genomen worden.
Zou ik Duindonder erachter hebben genomen hetzelfde:
Pietje Bel Duindonder (eigen naam 'Pietje Bel')
Pietje van Bel Duindonder (eigen naam 'Pietje van Bel')
Maar zou ik
Pietje Bel van Duindonder (eigen naam 'Pietje Bel van')
willen nemen mag dat niet. Het woordje 'van' mag dan alleen gebruikt worden als het behoord bij de kennelnaam.
Wat mag is:
Wat niet mag is:
Het streepje zou alleen gebruikt mogen worden als het hoort bij de kennelnaam. Dat is niet zo dus mag het ook niet bij de eigen naam genomen worden.
Maar zou ik
willen nemen mag dat niet. Het woordje 'van' mag dan alleen gebruikt worden als het behoord bij de kennelnaam.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dus exact zoals ik al eerder beschreef, alleen ben jij duidelijker met je voorbeelden.kitty schreef:Mijn kennelnaam is Duindonder. Duindonder komt er voor.
Wat mag is:
Wat niet mag is:
Maar zou ik
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
volgens mij ook niet hoor, want zonder kennelnaam mag je stamboomnaam maar uit 1 naam bestaan en deze naam moet zonder koppelteken zijn...met kennelnaam mag je dan tot die 30 tekens gaan....Scooby schreef:Nee, het geldt alleen voor de tekens die je wil gebruiken. Blue Benji mag altijd wel, maar als je die hond Blue-benji zou willen noemen, mag dat dus alleen als de kennelnaam ook een verbindingsstreepje heeft.LongFields schreef:Dan heb ik het blijkbaar verkeerd gelezen.Scooby schreef:Nee, want er staat dat er geen gebruik magLongFields schreef: Zoals ik dit artikel lees, mag je een eigennaam wel gewoon met een verbindingsstreep gebruikjen als er een kennelnaam op de stamboom komt te staan.
de namen hier zijn allemaal zonder problemen goedgekeurd...
Like A Hurricane Aiolos Adonis
Like A Hurricane Aiolos Agamemnon
Like A Hurricane Aiolos Ares
Like A Hurricane Aiolos Apollon
Like A Hurricane Aiolos Aristaeus
Like A Hurricane Aiolos Adrastos
Like a Hurricane Aella Aglaia
Like a Hurricane Aella Alcippe
Like a Hurricane Aella Astraea
Like A Hurricane Bran Bevan
Like A Hurricane Bran Bleidd
Like A Hurricane Bran Brock
Like A Hurricane Bran Bowden
Like A Hurricane Bran Begley
Like a Hurricane Branwen Briana
Like a Hurricane Branwen Brina
Like a Hurricane Branwen Brady
Like A Hurricane Chayym Cain
Like A Hurricane Chayym Chanan
Like A Hurricane Chayym Chanoch
Like A Hurricane Chayym Chaviv
Like a Hurricane Chaya Carna
Like a Hurricane Chaya Chanah
Like a Hurricane Chaya Chaviva
Like A Hurricane Damian Demetrius
Like A Hurricane Damian Deo
Like A Hurricane Damian Drew
Like A Hurricane Damian Damon
Like A Hurricane Damian Dyonysos
Like A Hurricane Damian Dardanos
Like A Hurricane Damian Deimos
Like a Hurricane Dyna Dora
waarbij ik vaak van anderen hoor dat omdat ik 1 "voornaam" gebruik dit niet zou kunnen, de laatste keer ook weer aan de chipper gevraagd en dit schijnt omdat ik dus voor reuen en teven een andere "voornaam" gebruik geen probleem te zijn....
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij is de Raad nogal 'variabel' in haar eigen regels als ik het zo lees?
Groetjes, Karen