Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Competitie combisport, 1e wedstrijd gehad

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Competitie combisport, 1e wedstrijd gehad

Ongelezen bericht door M@rleen »

Vanmiddag hadden Boomer en ik de 1e van 5 wedstrijden van de competitie combisport.
Om half 2 verzamelen, aanmelden, daarna opbouwen en toen we om 2 uur wilden starten, begon het te gieten, niet normaal. Later werd het droger en zijn we van start gegaan.

Eerst slalommen, samen met je hond. Dit mocht los of aangelijnd, los kreeg je bonuspunten. Bij slalommen is het de bedoeling dat je samen met je hond door 2 paaltjes loopt, die een meter uit elkaar staan. In totaal zijn er 6 of 8 poortjes, dit hangt af van in welke klasse je loopt. Wij doen debutanten, want we hebben nog geen 2 maanden les gehad. De paaltjes zijn zo opgesteld, dat je zigzaggend loopt. Je mag zelf weten hoe lang je erover doet, als je maar geen paaltjes mist. Boomer mocht aan de lijn blijven, want die heeft nog al eens de neiging om rechts van me te gaan lopen, of achter me en de honden moeten links blijven, niet te ver bij de baas vandaan, want je loopt samen.
Toen wij eindelijk aan de beurt waren (eerst A-klasse, dan B-klasse, C-klasse, veteranen en toen pas de debutanten en wij waren ook nog ns de laatste bij de debutanten) ging het behoorlijk netjes! Zodra we een poortje door waren, ging ik harder lopen, Boomer liep keurig netjes mee. Bij elk poortje afremmen, bocht maken en weer versnellen. Dit slalommen gebeurt 2x, zodat de beste tijd telt. Het 2e rondje ging een stukje minder, Boomer dacht; bekijk het maar en liep erg langzaam.

Daarna in dezelfde volgorde van groepen de hordes over. Dit houdt in dat er 4 hordes opgesteld zijn, elk een meter of 5 uit elkaar en zowel de baas als de hond gaan hieroverheen. Ook nu weer niet te ver bij elkaar vandaan en ook dit onderdeel gaat op tijd en wordt dus 2x gelopen. Boomer en ik gingen super, sprongen steeds gelijktijdig over de hordes.
Ook hier; bonuspunten als de hond los liep en er geen fouten gemaakt werden.

Daarna hadden we het onderdeel gehoorzaamheid en apporteren. Ook hier; bonuspunten als de hond los liep. Zoals altijd met gehoorzaamheid en dus volgen; Boomer gaat achter me lopen.. hij volgt keurig, gaat geen andere kant op, maar loopt wel een meter achter me. Tijdens lessen heb ik voer in mn hand of in een tasje en krijgt hij het soms wel, soms niet en dan zit hij dus aan mn been/knie vastgeplakt en volgt keurig! Dit deed hij nooit, dus dat hij het bij deze lessen doet, was ik al blij mee. Zodra ik geen tasje heb, weet hij dat hij niets krijgt en is een stembeloning ook totaal niet boeiend en dus ging het nu op de 'gewone' manier, jammer.. Daarna losvolgen, hond af, baas doorlopen en de hond voorkomen. Dit deed hij keurig, evenals het aan de voet. Vervolgens mocht hij gaan apporteren. Was hij vroeger totaal niet geintresseerd in zoiets, nu kon hij niet wachten totdat ik het blok weggooide.. Hij bleef keurig zitten totdat ik 'apport' zei, schoot vervolgens als een pijl uit een boog naar het blok toe. Ik heb m nog nooit zo hard zien rennen voor een apport.. :lol:
Op de terugweg moest hij keurig voor komen zitten, doet hij ook altijd! Alleen nu boog hij op het laatste moment met een scherpe bocht af en ging een ererondje lopen met het blok om aan iedereen te laten zien hoe mooi het wel niet was.. :roll: :lol: Stiekum moest ik erg lachen, zeker toen hij daarna wel keurig voor kwam zitten. Daarna moest hij, na het afgeven, aan de voet. Maar in plaats van dat hij een rondje om mij heen liep, ging hij gelijk keurig links zitten. Ik had in mn hoofd; rondje lopen, dus dat moest hij ook. Dit deed hij pas bij de 3e poging, toen ik het voordeed met het apport.. :oops: Achteraf hoorde ik van de keurmeester dat dat rondje lopen helemaal niet hoeft, dat gelijk naast de voet gaan zitten ook goed is bij commando 'aan de voet'. Weten we dat voor de volgende keer, dat vind Boomer namelijk makkelijker en recht zit hij toch...

Daarna de 'stormbaan', met behendigheidstoestellen. Deze strombaan bevat 3 hoogtesprongen, een band, (lage) katteloop, A-schutting, tunnel en een breedtesprong. Dit staat over ongeveer 100 meter achter elkaar opgesteld. De bedoeling is zo snel mogelijk, op ongeveer gelijke lijn met elkaar, naar de andere kant van het parcoers te komen. Dit vind Boomer dus helemaal geweldig, in tegenstelling tot de behendigheid met de wip, slurf en allemaal gekke bochten..
Ook dit onderdeel gaat op tijd en wordt dus 2x gelopen. Boomer is 45 cm. en valt onder klein, boven de 45 cm. valt de hond onder groot en springt hoger. Op de lessen staat Boomer altijd tussen de grote honden, die kan dat ook prima. Maar goed, nu dus bij de shelties.
De 1e keer de stormbaan ging niet zo goed, Boomer miste het raakvlak van de schutting bij het afspringen en weigerde de band, waardoor deze opnieuw moest. Hij wilde niet gelijk komen, maar nam daarna de band en de rest van de baan wel goed.
De 2e keer ging helemaal super! Hij had alle raakvlakken, deed de band en we hebben de benen uit ons lijf gelopen.. Nou ja, ik in ieder geval, Boomer die doet alsof... :lol: 8)

Al met al vond ik het heel erg leuk en Boomer ook! Hij was helemaal vrolijk dat we samen wat leuks gingen doen.. :lol: We zijn 4e geworden, van de 7 uit de debutantengroep en dat vind ik geen slechte prestatie! Nu nog 4 wedstrijden, waarvan ik er 1 niet mee kan doen en dan wordt gekeken wie clubkampioen is. Volgende keer wil ik natuurlijk 3e of 2e worden... :pffff: :smile:
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Leuk verslag, kan het zo ongeveer voor me zien :wink: .
Lijkt me echt hardstikke leuk om te doen.
En zo te lezen, voor 2 maandjes trainen, hebben jullie het heel goed gedaan :ok:
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Het is een variant op breitensport, of eigenlijk hetzelfde geloof ik, maar dan met apporteren toegevoegd.

Boomer en ik vinden het helemaal geweldig, je bent lekker samen bezig!
Behendigheid is niets voor ons, dat hebben we geprobeerd, maar ik kan Boomer niet gemotiveerd houden. Dit is deels behendigheid en dan vind hij het helemaal super, gewoon voluit rennen, toestellen nemen en bij mij in de buurt mogen blijven!

Ben ook erg trots op m, hij heeft het echt keurig gedaan! Op zijn manier, maar dat weet ik en vind ik ook niet erg. We hebben in ieder geval weer een goed punt om op te trainen.. :mrgreen:
Moest zo lachen om dat rondje dat hij ging rennen met dat apportblok... Echt helemaal trots en blij, terwijl hij tot vorig jaar er niet over dacht om ook maar iets te apporteren.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wat leuk zeg :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

KLinkt inderdaad als een hele leuke sport, lekker gevarieerd! Goed gedaan hoor :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”