Zoek stok! schreef:Budkes schreef:Maar elke hond is in mijn opinie binnen zijn eigen grenzen,wel te trainen, soms kost het meer tijd, en veel geduld, lange adem en creativiteit, maar kan niet bestaat volgens mij niet.
Maar ik neem aan dat je het mensen niet verwijt als ze gewoon een huishondje willen en daar eens in de week mee in een KC-les gaan staan voor de lol en basisoefeningen? En dat het dus niet hun 'ding' is om uren en uren te steken in het laten apporteren van een hond, en dan ook nog in het bijzijn van een loopse teef?
Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen hun 'sportwereld' vergelijken met de 'huishondenwereld'. Niet iedereen heeft er zin in om de hele zaterdag op een veld te staan blauwbekken

En ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen
lezen.
Tuurlijk de Boxers, Mastiffs, Bullmastiffs, Jack Russels en Schnautzers zijn typisch sporthonden

.
En zeker de Mastiff, dat is de sporthond bij uitstek
Dat apporteren hoorde ,zoals ik al schreef, bij de GG II dus 1 x per week in de KC-les.
Maar om zo'n niet werkhond aan het apporteren te krijgen moest je dus creatief zijn, en nee hij wilde het blok niet aanpakken, maar ook dat is hem dus op die wijze aangeleerd.
Jouw kooiker staat een stuk dichter bij een sportcq. werkhond dan een Mastiff, of Bullmastiff ooit zal doen dus wat dat betreft. En om een hele zaterdag met zo'n type hond op een veld te gaan staan, dat wordt echt lachen gieren brullen.
Maar ik vond het dus altijd een uitdaging om juist dat soort typische
nietwerkhonden wat te leren, en dat is dus ook altijd gelukt.
Ik verwijt niemand dat ze gewoon een huishondje willen. Ik heb zelf 10 jaar les gegeven op een KC van puppy groep, Jonge honden, ggA-B en C tot aan het landelijk GG I. Heb er zelfs altijd naar gestreefd om te ijveren voor een huishondencursus naast de toch veel meer trainingsgerelateerde GG, juist omdat ik zag dat veel mensen niets nodig hebben bij een hond die ze vooruit kunnen sturen, maar wel 1 die vooral hier komt, op commando kan zitten en niet trekt.
Wat ik mensen wel verwijt is als ze hun honden niet onder controle hebben, maar wel zonodig los moeten laten lopen, onder het mom van alle hondjes moeten altijd zo leuk met elkaar kunnen spelen, omdat dat voor veel mensen schijnbaar het summum is voor hun hond.
En dát ken ik juist niet, van geen enkele van mijn honden, werkhond of niet, het summum voor hun is áltijd geweest met mij bezig zijn, op wat voor manier dan ook.