Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze pups staan te trappelen...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Gaia schreef:Wat het Gaus instituut mij vertelde kwamen de meeste echt uit werklijnen. Ook Juno en zijn zus komen uit werklijnen. De niet boom labradors weet ik niet waar ze die vandaan ritselen want ik concentreerde me op dat moment op een grote zwarte clown (Juno) die voor me aan het kronkelen was. Graag wilde ik weten waar ik aan begon. Ik weet dat KNGF aan eigen fok doet en of dat ook werklijn is? Geen idee.

Ik zeg overigens niet dat geleidenhond per definitie goed is. Wat ik wel zeg is dat als ze aan het apporteren gezet worden, ze dit heel erg leuk vinden en dat het op dat moment het belangrijkste is. Daarvoor zijn het namelijk werkhonden.

Ook is het zo dat als ze op straat lopen het er voor die honden tenenkrommend saai uitziet, maar dat het nog niet de thuissituatie weergeeft. Juno kan d'r ook tenenkrommend saai bij lopen met name 's ochtends. :mrgreen:
Wellicht zijn er ook verschillende definities van werklijnen? Zit er verschil tussen jachtlijnen en werklijnen voor het blindegeleidenhonden-werk?

En ja tuurlijk vinden ze apporteren leuk en is dat op dat moment het belangrijkste, Vera heeft dat ook :mrgreen: :wink:
En ook zij kan inderdaad aan de riem meesjokken dat je denkt "arme arme hond" :mrgreen:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gaia »

Volgens mij is er geen verschil, de fokker van Juno zit in de jacht. :19:

haha, inderdaad en dan als je, je omdraait en nog even naar de deur kijkt vervolgens op moet passen dat je niet terug gesleurd wordt door een hongerige labrador. :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Gaia schreef:Volgens mij is er geen verschil, de fokker van Juno zit in de jacht. :19:
Ah oke :ok:
Maar ik heb het idee dat wat ik weleens als geleidehond tegenkom niet echt uit een werklijn komt. Tenminste, zo komen ze op mij over :mrgreen: :wink:
haha, inderdaad en dan als je, je omdraait en nog even naar de deur kijkt vervolgens op moet passen dat je niet terug gesleurd wordt door een hongerige labrador. :mrgreen:

:mrgreen: :mrgreen:
Vera is niet zo van het eten, meer van de bal :mrgreen:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

tsja, bal of vraatzucht, de keuze is makkelijk :mrgreen:

Natuurlijk komen er ook geleidenhonden die niet uit werklijnen komen en die vind ik dus ook iets minder goed. :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Gaia schreef:tsja, bal of vraatzucht, de keuze is makkelijk :mrgreen:
Hier ook, maar dan net de andere keuze gok ik? :mrgreen:
Natuurlijk komen er ook geleidenhonden die niet uit werklijnen komen en die vind ik dus ook iets minder goed. :wink:

Nou ik vraag me wel af als een hond uit pure werklijnen komt of die dan niet echt enorm tekort wordt gedaan als hij bij een baas komt die zelf weinig de hort op is, en ook niet echt zelf voor een hond gekozen zou hebben.
Zit je daar met je enorme energie en werklust bij een bankhanger van een baas :19: :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Tjsa, eten gaat altijd voor werken. Ten alle tijden. Sterker nog we hebben hem eindelijk weten te vertellen dat snoepje niet betekend dat je met je vingers in z'n endeldarm moet zitten. Wat een ongelovelijke vaart gaat dat zeg.

Maar goed, dat van de werklijn of geen werklijn. Ik denk dat daar gewoon een goede balans in moet zijn. Zoals altijd :mrgreen: Maar je wil inderdaad niet met je enorme werkdrift bij een bankhanger van een baas zitten. Aan de andere kant áls die baas dan eindelijk bedenkt om te gaan wassen ofzo, dan kun je als hond dan weer een beetje je ei kwijt.

Dus conclusio, wel werklijn, niet te veel werkdrift?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef: Nou ik vraag me wel af als een hond uit pure werklijnen komt of die dan niet echt enorm tekort wordt gedaan als hij bij een baas komt die zelf weinig de hort op is, en ook niet echt zelf voor een hond gekozen zou hebben.
Zit je daar met je enorme energie en werklust bij een bankhanger van een baas :19: :wink:
Precies!! Dat is exact het dilemma lijkt me. Een labrador uit jachtlijnen is toch niet happy met een leven als gemiddelde hulphond? Die wil in het open veld wild apporteren! Maar de huishondjes-labrador-hulphonden vind ik juist weer zo op de omgeving gericht.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Gaia schreef: Dus conclusio, wel werklijn, niet te veel werkdrift?
Of niet werklijn met wel gewoon flink wat werkdrift? :wink:

Er zijn volgens mij namelijk ook gewoon heel erg veel niet pure werklijn (want er kan bijvoorbeeld best ergens in de stamboom nog wel een werkende hond zitten, maar dat maakt het dan geen werklijn natuurlijk) retrievers die een prima apporteertdrift hebben en heel erg graag werken.
Maar die worden niet doodongelukkig als het eens wat minder is, en willen ook niet per se een paar keer per week in het open veld wild apporteren zoals Linda al zei.
Vera, tja is ook mijn enige referentiepunt haha, werkt ook dolgraag voor de baas, apporteert als een tierelier, en heeft ook veel energie, maar is tevreden met een leven bij mij :mrgreen: (tenminste, dat hopen we dan maar, ze is iig heel rustig in huis :mrgreen:)Wat dus inhoudt dat er wel veel wordt ondernomen, maar absoluut niet genoeg voor een echte werkhond.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Tsja, persoonlijk zie ik met Juno die dus ook niet op een open veld apporteert geen verschil tussen balletjes ophalen met uitlaten en de was doen. Een apport is een apport lijkt mij. Of zit ik daar helemaal fout in?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gaia schreef:Tsja, persoonlijk zie ik met Juno die dus ook niet op een open veld apporteert geen verschil tussen balletjes ophalen met uitlaten en de was doen. Een apport is een apport lijkt mij. Of zit ik daar helemaal fout in?
Daar zit je helemaal goed in :ok:
De eerste standaardregel van een jachthond................ apport = apport :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Gaia schreef:Tsja, persoonlijk zie ik met Juno die dus ook niet op een open veld apporteert geen verschil tussen balletjes ophalen met uitlaten en de was doen. Een apport is een apport lijkt mij. Of zit ik daar helemaal fout in?
Dat zal vast wel denk ik :mrgreen:

Alleen een hond uit echte werklijnen (met een karakter wat ook daarbij past zeg maar) wil denk ik wel heel erg vaak apport is apport, en gewoon erg veel bezig gehouden worden, en dat lijkt mij toch een probleem als je bij een bankhangende blinde persoon terecht komt :denken:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Uiteraard, maar een geleidenhond moet ook een stuk meer doen dan een huis tuin en keuken hond. Dus ook als bankhanger moeten de omgevallen spullen opgeraapt worden, de was gedaan worden, opgeruimd, afstandsbediening gezocht worden :mrgreen:

Best handig hoor zo'n hulphond. Eerste drie maanden zat ik m'n eigen er aan te ergeren omdat ik het iets minder had ingeschat. Nu maak ik er gebruik van. Ik heb geloof ik al 2 weken niet meer gebukt om iets van de grond te rapen. :mrgreen:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:
Daar zit je helemaal goed in :ok:
De eerste standaardregel van een jachthond................ apport = apport :mrgreen:
jeeej! mag ik nu door voor de wasmachine? :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Nanna schreef:
Moos schreef:[

Alleen een hond uit echte werklijnen (met een karakter wat ook daarbij past zeg maar) wil denk ik wel heel erg vaak apport is apport, en gewoon erg veel bezig gehouden worden, en dat lijkt mij toch een probleem als je bij een bankhangende blinde persoon terecht komt :denken:
Wat een typisch idee hebben jullie over de blinde medemens.
Wie zegt dat dat allemaal luie bankhangers zijn?
Jemig Nanna :roll:

Er zullen onder blinde mensen net zoveel bankhanger zijn als onder ziende mensen. Alleen beetje lullig als je als hond uit werklijnen terecht komt bij iemand die nogal van het bankhangen is, en zelf helemaal niet zo snel voor een (actieve) hond gekozen zou hebben.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Nanna schreef:
Moos schreef:
Jemig Nanna :roll:

Er zullen onder blinde mensen net zoveel bankhanger zijn als onder ziende mensen. Alleen beetje lullig als je als hond uit werklijnen terecht komt bij iemand die nogal van het bankhangen is, en zelf helemaal niet zo snel voor een (actieve) hond gekozen zou hebben.
Er zitten zát actieve honden bij mensen die ook luie flikkers zijn die tot 11 uur op bed liggen te rotten en die zo'n hond voor het mooi hebben gekozen. Ik vind dat net zo zielig.
Maar dat heeft niks met blinde mensen te maken.
Ik denk trouwens dat de blinde die te lui is om de dag aan te kijken (hm, wat rare beeldspraak) geen hond hoeft. Die gaat er toch niet op uit...
Ik zeg ook nergens dat het met blinde mensen te maken heeft, op een of andere vreemde manier maak jij dat er van.
Dit topic gaat echter over blindegeleidehonden e.d, dus in dit topic zal het dan daar over gaan. Niet over de mensen die voor de mooi een actieve hond aanschaffen en er niks mee doen.
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

Gaia schreef:Uiteraard, maar een geleidenhond moet ook een stuk meer doen dan een huis tuin en keuken hond. Dus ook als bankhanger moeten de omgevallen spullen opgeraapt worden, de was gedaan worden, opgeruimd, afstandsbediening gezocht worden :mrgreen:

Best handig hoor zo'n hulphond. Eerste drie maanden zat ik m'n eigen er aan te ergeren omdat ik het iets minder had ingeschat. Nu maak ik er gebruik van. Ik heb geloof ik al 2 weken niet meer gebukt om iets van de grond te rapen. :mrgreen:
Maar goed, ondanks dat bankhangers tot 11 uur in hun bed blijven rotten (ik schaar mij bij deze dan ook onder de bank hanger terwijl mijn honden toch echt genoeg beweging krijgen) en of die wel of niet over het algemeen blind zijn. Blijf ik toch bij mijn eerdere post, ook bij de bankhangers moet er nog genoeg gebeuren waardoor die hond aan in ieder geval iets van zijn trekken te gemoet komt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ken een aantal honden die heel graag balletje wil halen maar die een apporteerblok maar zo zo vinden bijv. Er zijn ook genoeg honden die geen ijzer willen apporteren, en dat is ook een apport... :19: dus nee, ik denk niet dat je dat zo kan stellen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gaia
Zeer actief

malinois schreef:
ken een aantal honden die heel graag balletje wil halen maar die een apporteerblok maar zo zo vinden bijv. Er zijn ook genoeg honden die geen ijzer willen apporteren, en dat is ook een apport... :19: dus nee, ik denk niet dat je dat zo kan stellen.
Ja, maar dan heb je het over het object wat gebruikt wordt voor de apport en niet over het apport zelf. Die blijft hetzelfde.

Dat een hond voorkeuren heeft voor materialen lijkt me normaal. Juno vind schone sokken een stuk minder interessant dan vieze sokken. :N: Gaia heeft weer een hekel aan ijzer, sterker nog ben d'r onder tussen al een jaar mee bezig om haar dat te laten apporteren. Het apport ansich kent ze wel, maar het materiaal vind ze niet prettig.

-edit- ik druk op verzenden en ik bedenk me gelijk. De omgeving vind ik ook niet interessant, of ik nu op een schoolplein sta of in een open veld als ik een apport opdracht geef ga ik er vanuit dat de hond die begrijpt. Ook daar heeft het apport materiaal niets mee te maken.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

estelle schreef:
malinois schreef:
estelle schreef:Ik vind dat toch wel gewoon dwangapport hoor. De hond kan niks anders als dat blok vasthouden omdat zn bek gewoon dicht gehouden wordt. Hij wordt gedwongen dat blok in zn bek te houden.
dat stukje had ik idd. niet gelezen, maar blok in bek, dr in en dr uit vind ik dus geen dwangapport.... :wink:
Nee dat vind ik ook niet. Wel als je de bek echt open moet wrikken, blok tussen de tanden moet 'rammen' en dan snel zn bek weer dichthouden.
Ik vind het geen prettige manier en de honden waarbij ik het heb zien gebeuren ervaarden het nou ook niet bepaald als leuk of stressvrij ofzo.
Dat stukje kun je ook nergens gelezen hebben, want dat heb ik ook nergens geschreven. Ik van z'n leven z'n bek nog nooit dicht gehouden, (al zou ik 't ooit hebben gewild, ik heb de handen niet eens groot genoeg haha) en trouwens iemand al ooit eens geprobeerd om de bek van een Mastiff open te wrikken :N: Ik heb r in ieder geval gewoon de kracht niet voor :smile:
Gr. Aniek

Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Budkes schreef:
estelle schreef:
malinois schreef:
estelle schreef:Ik vind dat toch wel gewoon dwangapport hoor. De hond kan niks anders als dat blok vasthouden omdat zn bek gewoon dicht gehouden wordt. Hij wordt gedwongen dat blok in zn bek te houden.
dat stukje had ik idd. niet gelezen, maar blok in bek, dr in en dr uit vind ik dus geen dwangapport.... :wink:
Nee dat vind ik ook niet. Wel als je de bek echt open moet wrikken, blok tussen de tanden moet 'rammen' en dan snel zn bek weer dichthouden.
Ik vind het geen prettige manier en de honden waarbij ik het heb zien gebeuren ervaarden het nou ook niet bepaald als leuk of stressvrij ofzo.
Dat stukje kun je ook nergens gelezen hebben, want dat heb ik ook nergens geschreven. Ik van z'n leven z'n bek nog nooit dicht gehouden, (al zou ik 't ooit hebben gewild, ik heb de handen niet eens groot genoeg haha) en trouwens iemand al ooit eens geprobeerd om de bek van een Mastiff open te wrikken :N: Ik heb r in ieder geval gewoon de kracht niet voor :smile:
Jij schrijft toch zelf dat je de hond zn bek dicht houdt?
estelle

Budkes schreef:maar in zijn bek gegeven, dus bek los, blok erin en bek vasthouden.

Dit terwijl ik zelf zijn bek vast hield met het blok erin.

en hoefde ik zijn bek niet meer vast te houden, maar hield hij het blok zelf vast
:denken:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Onder dwangapport versta ik altijd maar voor het gemak dat je de keuze om te weigeren wegneemt.
Van dwang steekt een hond meestal niet veel op.
Hooguit bereik je dat een hond zich er bij neerlegt, maar een gedachte zit er meestal niet meer achter dan, en dat is jammer in de regel.
Want aan een aap die een kunstje kan heb je niet zoveel :wink:
Het "werk" vind vaak toch op afstand plaats en vereist enig zelfstandig inzicht van de hond :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

estelle schreef:
Budkes schreef:
estelle schreef:
malinois schreef: dat stukje had ik idd. niet gelezen, maar blok in bek, dr in en dr uit vind ik dus geen dwangapport.... :wink:
Jij schrijft toch zelf dat je de hond zn bek dicht houdt?
Nee.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Budkes schreef:
Heb hem het blok niet op laten pakken, want dat deed hij absoluut niet maar in zijn bek gegeven, dus bek los, blok erin en bek vasthouden. Iedereen duidelijk uit zijn dak laten gaan, oohh Bill wat ben jij een knappe vent klapklapklap etc. Dit terwijl ik zelf zijn bek vast hield met het blok erin. Vrij vlot viel het kwartje en snapte hij dat iedereen klapte ómdat hij dat blok in zijn bek had :idea: en hoefde ik zijn bek niet meer vast te houden, maar hield hij het blok zelf vast nadat ik het hem in zijn bek had gegeven, daarna was de stap naar het oppakken niet zo groot meer en uiteindelijk vond hij het geweldig.
En dan moet je ook alles quoten. Staat ook duidelijk dat ik het in zijn bek heb gegeven omdat hij het niet op wilde pakken. Ik hield zijn bek vast en niet dicht. (zou die trouwens ook niet geaccepteerd hebben, en fysiek was 't niet eens mogelijk :roll: ).

Dus geen buitdrift, maar wel een hond die op commando zijn bek open kon doen (aangeleerd ivm veiligheid/gezondheid doe ik bij al mijn honden) Dus gaf ik hem het blok in zijn bek, hield zijn bek vast, en dus niet dicht om aan te geven, jaaaaaahaaaa, dat is de bedoeling, dat is een knappe vent iedereen blij, Bill blij, ohoo dat is de bedoeling, daar wordt iedereen blij van en ik dus ook, want dan sta ik in het middelpunt van de belangstelling, dus hou ik het blok vast, en hee, laat ik het zelf ook eens op pakken, misschien worden ze daar ook wel blij van, Yes dat klopt, Hee ze gooit het blok weg, zullen ze ook wel allemaal heel blij zijn als ik het ophaal. :cheer: :cheer: Yeah iedereen superblij, nog meer applaus, dus nog meer plezier.
Wat een dwangapport........ :19:
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Jaap* schreef:Onder dwangapport versta ik altijd maar voor het gemak dat je de keuze om te weigeren wegneemt.
Van dwang steekt een hond meestal niet veel op.
Hooguit bereik je dat een hond zich er bij neerlegt, maar een gedachte zit er meestal niet meer achter dan, en dat is jammer in de regel.
Want aan een aap die een kunstje kan heb je niet zoveel :wink:
Het "werk" vind vaak toch op afstand plaats en vereist enig zelfstandig inzicht van de hond :ok:
Om het even breder te trekken dan het apporteren; Bij mijn "werkhonden" pas ik overigens regelmatig dwang toe. Dat wil idd zeggen dat ik de keuze om te weigeren wegneem. Hij steekt er wel degelijk wat van op, nl dat weigeren absoluut gestraft wordt . Alleen al het lossen bv. dat vind volledig onder dwang plaats. Bij zijn werk heeft hij zeker enig zelfstandig inzicht nodig, maar daar valt het stukje bijten en lossen niet onder.
Dus dan heb ik wel degelijk wat aan die aap die het kunstje kan, bij het zoeken daarintegen, pas ik persoonlijk (sommige anderen wel) helemaal geen dwang toe, juist omdat ik daarbij blind wil kunnen varen op zijn zelfstandig inzicht.
Gr. Aniek

Afbeelding
estelle

Budkes schreef:
Budkes schreef:
Heb hem het blok niet op laten pakken, want dat deed hij absoluut niet maar in zijn bek gegeven, dus bek los, blok erin en bek vasthouden. Iedereen duidelijk uit zijn dak laten gaan, oohh Bill wat ben jij een knappe vent klapklapklap etc. Dit terwijl ik zelf zijn bek vast hield met het blok erin. Vrij vlot viel het kwartje en snapte hij dat iedereen klapte ómdat hij dat blok in zijn bek had :idea: en hoefde ik zijn bek niet meer vast te houden, maar hield hij het blok zelf vast nadat ik het hem in zijn bek had gegeven, daarna was de stap naar het oppakken niet zo groot meer en uiteindelijk vond hij het geweldig.
En dan moet je ook alles quoten. Staat ook duidelijk dat ik het in zijn bek heb gegeven omdat hij het niet op wilde pakken. Ik hield zijn bek vast en niet dicht. (zou die trouwens ook niet geaccepteerd hebben, en fysiek was 't niet eens mogelijk :roll: ).

Dus geen buitdrift, maar wel een hond die op commando zijn bek open kon doen (aangeleerd ivm veiligheid/gezondheid doe ik bij al mijn honden) Dus gaf ik hem het blok in zijn bek, hield zijn bek vast, en dus niet dicht om aan te geven, jaaaaaahaaaa, dat is de bedoeling, dat is een knappe vent iedereen blij, Bill blij, ohoo dat is de bedoeling, daar wordt iedereen blij van en ik dus ook, want dan sta ik in het middelpunt van de belangstelling, dus hou ik het blok vast, en hee, laat ik het zelf ook eens op pakken, misschien worden ze daar ook wel blij van, Yes dat klopt, Hee ze gooit het blok weg, zullen ze ook wel allemaal heel blij zijn als ik het ophaal. :cheer: :cheer: Yeah iedereen superblij, nog meer applaus, dus nog meer plezier.
Wat een dwangapport........ :19:
En wat als de hond dan dus het blok gewoon weer laat vallen als je zn bek alleen maar vast houdt ipv dicht houdt? Want honden die geen zin hebben iets te apporteren/vast houden laten het voorwerp vaak gelij kweer vallen als je het in hun bek geeft. Is mijn ervaring.
Wat had je dan dus gedaan?
Budkes
Zeer actief

estelle schreef:

En wat als de hond dan dus het blok gewoon weer laat vallen als je zn bek alleen maar vast houdt ipv dicht houdt? Want honden die geen zin hebben iets te apporteren/vast houden laten het voorwerp vaak gelij kweer vallen als je het in hun bek geeft. Is mijn ervaring.
Wat had je dan dus gedaan?
Tsja, uiteindelijk waarschijnlijk opgeven, als ik niet iets anders had kunnen bedenken. Wat ik ook al aangaf bij het sorteren. Dat snapte hij echt niet, wilde wel maar begreep het niet, dan houdt het voor mij op.
Hij werd daar dan uiteindelijk ook ongelukkig van omdat hij echt niet begreep wat ik van hem wilde en ik niet kon bedenken hoe ik hem dat op een leuke manier aan zijn verstand kon brengen. Dat was voor mij dan ook de grens. We deden het puur voor het plezier, en als dat bij hem ophield dan was voor mij de lol er ook af. Bedenk wel dat dit zo'n 17 jaar geleden was, dus het pre-clicker tijdperk :mrgreen: , dat was misschien wel de oplossing geweest, maar ja dat kenden we toen nog niet.
Daarom dus ook geen G&G II examen gedaan, ging hem zeker geen geweld aan doen voor dat diploma .
Het was gewoon een hele leuke hond om mee te werken met een grote will to please, uitzonderlijk voor een Mastiff. En met zo'n hond onder dwang gaan werken :neenee: Zie je 't voor je zo'n 80 kilo hond. Volgens mij kom je met zo'n soort hond ook niet ver als hij niet wil. Ik was er juist altijd zo trots op dat de keurmeesters stomverbaasd waren over de snelheid en het plezier waarmee hij werkte .
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”