Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthonden, lopende, staande en retrievers!

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:Nee, het was niet met Anke, maar wel met Guus :wink:
Een andere trainingsgroep sloot het seizoen af met een feestelijke "Mark&Go" sessie en bood ons de mogelijkheid om mee te doen :ok:
Guus is dol op dit soort speeltjes :wink:
Maar Rana hou je net zo slecht voor de gek als Felix dus :smile:
Jammer dat ze dan gaat blokkeren, dat doet Felix dan niet, maar hij neemt bijvoorbeeld wel een hele omweg op de terugweg, en je ziet hem dan kalmeren. Ook zag je dat hij bijvoorbeeld wel goed markeerde, maar bewust eerst even wat anders ging doen voordat hij de dummy ophaalde :wink:
Bij Rana zag je ook dat ze goed markeerde :mrgreen:
Net als Felix dus eerst even checken wat dat nou weer is en dan haar werk doen.
De eerste kennismaking met die launchers was in een privé sessie. :wink:
Ik had toen al problemen met haar in groepen, dus toen ik in de groep kwam bij Guus ging het mis. Toen blokkeerde ze op die launchers.
De andere honden heb ik niet zo goed kunnen volgen, maar de algemene stemming was toch wel dat het "zwaar" voor veel honden was. Dat heeft ook iets te maken met het verschil in niveau van de twee groepen denk ik :mrgreen: :wink:
Ik denk wel dat het voor veel honden uiteindelijk misschien te druk was, hoewel ik vind dat Guus er een goed oog voor had en er zoveel mogelijk rekening mee hield :ok:
Ik denk dat het ondanks alles een erg goede ervaring is geweest voor de honden, Felix heeft 's avonds uren liggen dromen over al die indrukken tenminste :wink:
Op momenten heeft hij wel flink gehypert, blaffen etc. Maar het was fijn dat er niet meteen met kwade koppen op werd gereageert :wink:
Een hele bevreemdende ervaring vonden wij het, het ontdekken dat er onder het vernisje nog steeds een hond zit die je met de juiste ingredienten tot doordraaien kunt krijgen. Goed om te weten in ieder geval :ok:
Gelukkig heeft hij nog wat van zijn (en onze :wink: ) eer gered door onder andere een vrij gecompliceerde dirigeer oefening (markeer bij invallende schemer werd in eerste instantie niet gevonden in de pit rush) met veel bravoure uit te voeren.
Ik denk dat, als honden niet gewend zijn aan die launchers, het voor elke hond behoorlijk zwaar is om er mee om te gaan als er 8 staan te kwaken :N:

Goed zo Felix :ok: :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: Ik denk dat, als honden niet gewend zijn aan die launchers, het voor elke hond behoorlijk zwaar is om er mee om te gaan als er 8 staan te kwaken :N:
ik denk dat ik er zelf ook redelijk gestoord zou van worden :mrgreen: .
Ik wéét dat ik er gestoord van word.
Dat had ik al bij twee van die dingen :mrgreen:
Waarschijnlijk kwam dat dan ook weer omdat Rana er niet mee om kon gaan.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat gaat Ita goed zeg :ok:

Ik zal ook maar eens schrijven hoe het na 10 lessen bij ons gaat met de jachttraining.

De eerste lessen gingen echt super. Hij ging achter de dummy aan en na wat aanmoedigen kwam hij hem ook weer terug brengen. Had dat nooit verwacht, dat hij het zo snel op zou gaan pakken. Helaas had ik iets te vroeg gejuicht, want na drie lessen, was alles behalve de dummy interessant. Meneer rende richting de dummy, stopte halverwege en ging vervolgens lekker snuffen en zijn eigen ding doen. Het volgen en hier komen op de fluit gingen gelukkig wel heel goed.

Heel voorzichtig een begin gemaakt met het zwemmen. Paar keer het water ingelokt met een snoepje. En een keertje overgetrokken. Wat blijkt Taro kan niet zwemmen. Hij probeert alleen maar zijn hoofd boven water te houden door heel hoog met zijn poten te spartelen. In het voorjaar gaan we het verder oppakken door hem onder zijn buik te ondersteunen en zo te leren dat hij voorwaarts moet in plaats van omhoog.

Na les acht had ik zoiets, ik maak deze 10 lessen op en we gaan op zoek naar iets wat hij dan wel leuk vindt. Jachttraining met een hond die niet wil apporteren en zwemmen gaat hem niet worden. Ik had ooit eens zo'n dummy/etuitje gekocht waar je snoepjes in kan doen. En thuis ben ik voor de gein dat ding eens gepakt en weggegooid. Taro ging er gelijk achteraan en kwam enthousiast terug. Gelijk een snoepje laten eten uit de etui. Gevraagd op de training of ik deze mocht gebruiken en dat mocht. Wat een verschil. Ik zag weer de enthousiaste hond van de eerste paar lessen. Afstand maakt niet uit, hij rent erheen, pakt hem op en komt weer netjes terug. Zelfs zittend afgegeven :cheer:

Ben blij dat we toch hebben doorgezet en gaan nu het etuitje afbouwen en proberen of hij een echte dummy wil apporteren. Beloon hem nu niet meer vanuit het etuitje, maar gewoon zoals normaal uit een zak van mijn jas. En dat gaat heel goed. Zelfs gisteren in het bos nog een apportje geoefend en helemaal perfect.

Wij gaan dus zeker door met de jachttraining :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Inge O schreef:leuk, yvette :ok: !
wil je met sita ook geen jachttraining gaan doen?
Zou het met Sita ook wel willen doen, denk dat ze daar ook heel goed in zal zijn. Maar we doen al en behendigheid en frisbee met haar. Wordt dan wel iets te veel van het goede.

Afbeelding
Sita
Zeer actief

Inge O schreef:
Sita schreef:
Inge O schreef:leuk, yvette :ok: !
wil je met sita ook geen jachttraining gaan doen?
Zou het met Sita ook wel willen doen, denk dat ze daar ook heel goed in zal zijn. Maar we doen al en behendigheid en frisbee met haar. Wordt dan wel iets te veel van het goede.
ha, ik zie het, een luxeprobleem dus :mrgreen: :ok: .
Inderdaad. En maar klagen dat ze geen aandacht krijgen die honden :mrgreen:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Wat leuk Yvette dat je de jachttraining zo hebt kunnen voortzetten :ok:
Als ik je raden mag, bouw dat etuitje niet te snel af :wink:
Gebruik het eventueel als "happy dummy" dus een gewone dummy laten apporteren en als ze die goed af geeft dan gooi je op korte afstand de happy dummy als beloning (zelfs dubbele beloning omdat ze er ook nog uit mag eten 8) )

Dat over trekken zou ik niet meer doen.
Ga zelf een stroompje opzoeken (in het voorjaar :mrgreen: ) waar je bijv. enkeldiep in je laarzen in kan staan en speel daar met hem.
Dan kan je vanzelf speels het 'over" leren en daarna gewoon iets laten opgooien aan de overkant van het water op de training als je hem over moet sturen.
Trekken kan soms helpen, maar meestal is het meer afleren dan aanleren van over water :wink:

Als je de mogelijkheid hebt koop dan het boekje van Anke Bogaerts "De Drie Karakters" (tegenwoordig verkrijgbaar met een DVD met 60 !! voorbeelden).
Dus grijp je kans en lees en herinner wat zij vertelt over trainingen en problemen.
Je kunt er heel veel aan hebben en het maakt je sterker om je eigen plan te trekken op de training :wink:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

ranetje schreef:Wat leuk Yvette dat je de jachttraining zo hebt kunnen voortzetten :ok:
Gebruik het eventueel als "happy dummy" dus een gewone dummy laten apporteren en als ze die goed af geeft dan gooi je op korte afstand de happy dummy als beloning (zelfs dubbele beloning omdat ze er ook nog uit mag eten 8) )

Ga zelf een stroompje opzoeken (in het voorjaar :mrgreen: ) waar je bijv. enkeldiep in je laarzen in kan staan en speel daar met hem.
Dan kan je vanzelf speels het 'over" leren en daarna gewoon iets laten opgooien aan de overkant van het water op de training als je hem over moet sturen.
Trekken kan soms helpen, maar meestal is het meer afleren dan aanleren van over water :wink:

Als je de mogelijkheid hebt koop dan het boekje van Anke Bogaerts "De Drie Karakters" (tegenwoordig verkrijgbaar met een DVD met 60 !! voorbeelden).
Dus grijp je kans en lees en herinner wat zij vertelt over trainingen en problemen.
Je kunt er heel veel aan hebben en het maakt je sterker om je eigen plan te trekken op de training :wink:
Dat overtrekken doe ik ook niet meer. Vandaar dat ik erbij had geschreven dat we het in het voorjaar zelf op gaan pakken.

Het boek de drie karakters heb ik, ben er net in begonnen. En aan de kerstman heb ik de dvd gevraagd. Sita is echt een actie hond en Taro een gevoelshond. Moet af en toe ook echt even schakelen tussen beide.

Dank je voor de tip van de "happy dummy". Ga ik zeker meenemen naar de training. Ze staan gelukkig erg open voor ideeën, dus dat moet zeker gaan lukken :ok:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:
ranetje schreef:Wat leuk Yvette dat je de jachttraining zo hebt kunnen voortzetten :ok:

Dat overtrekken doe ik ook niet meer. Vandaar dat ik erbij had geschreven dat we het in het voorjaar zelf op gaan pakken.

Het boek de drie karakters heb ik, ben er net in begonnen. En aan de kerstman heb ik de dvd gevraagd. Sita is echt een actie hond en Taro een gevoelshond. Moet af en toe ook echt even schakelen tussen beide.

Dank je voor de tip van de "happy dummy". Ga ik zeker meenemen naar de training. Ze staan gelukkig erg open voor ideeën, dus dat moet zeker gaan lukken :ok:
Dat schakelen vind ik ook best lastig.
Rana en Ita zijn ook heel verschillend al heeft Ita absoluut trekjes van de gevoelshond.
Dus een bepaalde mate van overeenkomst is er wel tussen mijn twee meiden :wink:
Waar, bij wat voor groep, train je ?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Sita schreef:Ben blij dat we toch hebben doorgezet en gaan nu het etuitje afbouwen en proberen of hij een echte dummy wil apporteren. Beloon hem nu niet meer vanuit het etuitje, maar gewoon zoals normaal uit een zak van mijn jas. En dat gaat heel goed. Zelfs gisteren in het bos nog een apportje geoefend en helemaal perfect.

Wat Ranetje zegt :ok:
Als je de voerdummy als beloningsdummy gebruikt na het apporteren, dus als een gewone dummy is afgegeven de voerdummy gooien als beloning, heeft als bijkomend voordeel dat de hond niet alleen maar voor de voerdummy gaat lopen :wink:
Met een voerdummy kun je buiten ook hele leuke zoekspelletjes spelen trouwens :ok:
Buiten het feit dat je een hond beter niet kunt gaan dwingen om te zwemmen ben ikzelf ook geen voorstander van het commando "over".
Omdat je later misschien toekomt aan "dirigeren", waarbij je de hond bijvoorbeeld "vooruit" moet sturen.
Als hij dan toevallig een sloot tegenkomt wil je eigenlijk niet dat hij daarvoor gaat staan wachten op een commando.
Het is dan de bedoeling dat hij gewoon over de sloot zwemt en "vooruit" gaat :wink:
Maar daar verschillen de meningen wel eens over.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Dat is nog weer eens een goede tip van de voerdummy; die weggooien als beloning voor het ophalen van het gewone apport. Het was al eerder gezegd in dit topic, maar toen was ik nog zo bezig met dat Ean de dummy ging halen dat ik daar verder helemaal niet bij stilgestaan heb.

Ondertussen zijn we die fase voorbij; hij apporteert op de training elke willekeurige dummy :cheer: Thuis oefen ik nog steeds met de voerdummy en nog steeds echt als een spelletje met heeeeel af en toe een 'echt' apportje erdoor heen (dus zit, wacht en apport).
Ik focus me nu op de volgende uitdaging; het apporteren van een eend. Want hij heeft nu bedacht dat ie dat ook niets vindt, terwijl hij in een eerdere fase dus helemaal gek werd van konijnenvellen en zo (maar dat is natuurlijk ook weer anders dan eend?).
Opnieuw gelukkig in de training geen dwang, maar met hoog en laag springen, enthousiast doen, laten kijken naar andere honden schoot het nog helemaal niets op. Hij snuffelt er aan, vindt het interessant, loopt ook mee als je de eend meeneemt maar pakken? Ho maar!

Het feit dat hij het wel erg interessant vindt en als zijn prooi beschouwt bleek uit een andere truc die uit de doos werd gehaald om hem de eend te laten vasthouden. Eend op de grond, Ean erbij staan snuffelen aan de riem. Andere reu komt er aangelijnd aan en ik moest Ean rustig weghalen door de riem wat strakker te trekken. Nou, toen bleek wel dat hij het toch echt wel als ZIJN eend beschouwde; staart hoog, oren naar voren, haren overeind en zelfs tanden laten zien :eek: Ik had geen idee dat hij toch nog zoveel testosteron in zijn lijf heeft (want eigenlijk vinden we hem een beetje een watje, maar wel een lief watje :wink: ). Het idee (en de ervaring) was dat hij misschien in dit stadium (nou ja, eigenlijk eentje ervoor, voor de agressie) wel de eend zou oppakken om te voorkomen dat de andere reu hem zou pakken maar dat gebeurde dus niet.

Ik heb dus nu mijn eigen methode bedacht; ik heb van de twee eenden die ik meegekregen heb de vleugels afgehaald (ieks, bah) Die zitten nu om de voerdummy en daarmee weer een heleboel stappen terug naar hoe ik ook de voerdummy ben gaan gebruiken. Verder ook continu het spelletje gedaan dat ik het hem liet ruiken en me dan omdraaide en het soort van verstopte en verborg achter mijn eigen lichaam, ondertussen murmelend dat het zo vreselijk leuk was wat ik had. En dan een keertje weggooien (zonder commando). En ja hoor; hij pakt het nu op (na een paar dagen oefenen tijdens de wandeling) :cheer:
Nu moet ik de moed verzamelen om de eend te ontdooien en daarmee aan de slag te gaan. Ik heb wel tips gehad van de trainer hoe, maar ik weet zeker dat jullie ook nog goede ideeen hebben, dus help?

Oh ja, over het zwemmen....Join the club... Ean zwemt dus ook niet. Niet omdat hij niet kan zwemmen (want heb het hem echt wel eens zien doen) maar omdat hij het eng vindt om de bodem niet meer te voelen. Hier ook van het zomer het water in. Er loopt nog een weddenschap met Inge; zij zegt dat ie het echt gaat leren. Ik hoop natuurlijk dat ze gelijk krijgt; dat betekent dat er een leuke middag in de zomer komt waarop ik ga trakteren op ijsjes en kunnen we elkaars honden aan het werk zien! :mrgreen:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Jaap*
Zeer actief

Wat leuk dat het zo goed gaat Monique :ok:
Slim bedacht om de vleugels eerst om een dummy te doen :ok:
Je kunt eventueel ook losse vleugels kopen trouwens. Veerwild is inderdaad weer heel wat anders voor de meeste honden, dat vergt wel wat gewenning meestal. Je kunt ook overwegen om de eend "aan te lijnen" :mrgreen: en de interesse te wekken door de eend spelenderwijs stukjes voort te trekken waarbij de hond de eend mag "pakken".
Je kunt de hond het beste wel de tijd geven om de eend goed te onderzoeken zonder er druk op te zetten, zolang de hond geinteresseerd met de eend bezig is, is het goed, ook al pakt hij de eend niet meteen vast.
Als je ziet dat hij de interesse verliest zonder de eend vast te hebben gepakt stimuleer je hem even weer door de eend een stukje voort te trekken :wink:
Als dat niet lukt stop je er weer mee en probeer je het later opnieuw.
Als hij de eend vastheeft moet je geen spanning meer op het lijntje zetten want daardoor kan de hond "hard in de bek" worden.
Als het goed gaat (interesse), ook al heeft hij hem nog niet vast gehad, smijt je de voerdummy weg en mag hij die gaan halen, en er wat uit eten natuurlijk :wink:
Daarmee verlaag je de spanning wat :ok:
Jaap*
Zeer actief

Juist het feit dat je niet altijd de beschikking hebt over wild zorgt er vaak voor dat je te snel wilt als je eens een keer wild mee hebt. Hou dat even goed in het achterhoofd :wink:
ranetje
Zeer actief

Wat is Ean al vooruit gegaan Moniek! :ok:
Dat grapje met het "verdedigen" van de eend vind ik wat riskant.
Met een beetje pech had hij of echt aan de knok gegaan, of hij had van de andere hond op zijn donder gekregen.
Niet bevorderlijk voor de apporteerdrift :N:
Jaap* schreef:Wat leuk dat het zo goed gaat Monique :ok:
Slim bedacht om de vleugels eerst om een dummy te doen :ok:
Je kunt eventueel ook losse vleugels kopen trouwens. Veerwild is inderdaad weer heel wat anders voor de meeste honden, dat vergt wel wat gewenning meestal. Je kunt ook overwegen om de eend "aan te lijnen" :mrgreen: en de interesse te wekken door de eend spelenderwijs stukjes voort te trekken waarbij de hond de eend mag "pakken".
Je kunt de hond het beste wel de tijd geven om de eend goed te onderzoeken zonder er druk op te zetten, zolang de hond geinteresseerd met de eend bezig is, is het goed, ook al pakt hij de eend niet meteen vast.
Als je ziet dat hij de interesse verliest zonder de eend vast te hebben gepakt stimuleer je hem even weer door de eend een stukje voort te trekken :wink:
Als dat niet lukt stop je er weer mee en probeer je het later opnieuw.
Als hij de eend vastheeft moet je geen spanning meer op het lijntje zetten want daardoor kan de hond "hard in de bek" worden.
Als het goed gaat (interesse), ook al heeft hij hem nog niet vast gehad, smijt je de voerdummy weg en mag hij die gaan halen, en er wat uit eten natuurlijk :wink:
Daarmee verlaag je de spanning wat :ok:
Die is leuk :ok:
Het heeft bijna iets weg van het clickersysteem.
Eerst beloning voor aanraken en dan beloning voor iets nadrukkelijker aanraken en vervolgens beloning voor vastpakken.
Jaap* schreef:Juist het feit dat je niet altijd de beschikking hebt over wild zorgt er vaak voor dat je te snel wilt als je eens een keer wild mee hebt. Hou dat even goed in het achterhoofd :wink:
Daar heb ik ook wel eens moeite mee.
Het lastige is ook nog dat je je hond niet goed kunt wennen aan wild als je er niet geregeld de beschikking over hebt.

Wat voor een hond ook nog moeilijk is bij een eend als hij hem eenmaal gaat pakken en brengen is het "zwabberen" van de kop.
Daar zijn die nepeenden best handig voor.
Ik heb het Rana geleerd met de zelfgemaakte dummy die op mijn foto van het "tableau" staat.
Bovenste rijtje net naast de apporteerblokken.
Een zak zand met daaraan een reepje stof met op het einde een klein zakje zand.

Op sommige trainingen zie je wel eens dat de kop van de echte eend met wat post-elastiek over de rug van de eend of onder de vleugels is vastgebonden en de vleugels zelf zijn ook vastgebonden aan het lijf.
Dit zou voorkomen dat de hond tijdens het aarzelen of hij oppakt of niet aan een vleugel gaat plukken of de eend aan een vleugel komt brengen.
Geen idee of dat echt het verschil kan uitmaken tussen goed dragen en onhandig dragen?
Je kunt de eend ook eerst in een kous doen en geleidelijk wat meer gaten in die kous maken zodat er steeds wat meer veren tevoorschijn komen.
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

lang niet geweest en een hoop bij te lezen(bijna niet te doen)toch staan er veel bruikbare tips in en het boekje de drie apporten lees ik binnenkort ook maar weel is door.

nog wat maandjes wachten en ik mag ook weer aan de gang en daar heb ik zo'n zin in :cheer: was gister ergens aan het wandelen met de hondjes en was al helemaal aan het bedenken hoe ik daar de oefeningen kan doen en wat leuke plekjes zijn om evt een verloren apport of een sleep te lopen.pup moet nog komen maar de plekken om zelf te trainen heb ik al gevonden :mrgreen:

vraagje:beginnen jullie al meteen ook met wild te trainen?met canyon heb ik er heel lang over gedaan om haar een eend te laten apporteren en dat vond ik echt jammer want dat zag je terug op de proeven.wil met pup dus sneller gaan beginnen met wild naast de dummy's maar niet een hondje kweken die alleen maar wild wilt apporteren omdat dummy's dan niet meer leuk zijn.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Dit zou voorkomen dat de hond tijdens het aarzelen of hij oppakt of niet aan een vleugel gaat plukken of de eend aan een vleugel komt brengen.
Geen idee of dat echt het verschil kan uitmaken tussen goed dragen en onhandig dragen?
Je kunt de eend ook eerst in een kous doen en geleidelijk wat meer gaten in die kous maken zodat er steeds wat meer veren tevoorschijn komen.
Als een hond een eend aan de vleugel draagt duurt dat vaak maar even, als je hem laat begaan komt hij er meestal zelf achter dat het handiger is om de hele eend op te pakken. Als je er mee gaat frutten gaat de aardigheid er voor de hond soms snel vanaf :wink:
Eend in de kous is ook een goed idee trouwens :ok:
Jaap*
Zeer actief

fabienne s schreef:vraagje:beginnen jullie al meteen ook met wild te trainen?met canyon heb ik er heel lang over gedaan om haar een eend te laten apporteren en dat vond ik echt jammer want dat zag je terug op de proeven.wil met pup dus sneller gaan beginnen met wild naast de dummy's maar niet een hondje kweken die alleen maar wild wilt apporteren omdat dummy's dan niet meer leuk zijn.
Een pup kun je best kennis laten maken met wild, maar je moet er geen verwachtingen van hebben vind ik. Het meeste wild is ook veel te groot voor een jonge pup. Maar het is wel fijn als ze er al kennis van hebben genomen en er zo nu en dan mee in contact komen.
Ermee socialiseren zegmaar :wink:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
fabienne s schreef:vraagje:beginnen jullie al meteen ook met wild te trainen?met canyon heb ik er heel lang over gedaan om haar een eend te laten apporteren en dat vond ik echt jammer want dat zag je terug op de proeven.wil met pup dus sneller gaan beginnen met wild naast de dummy's maar niet een hondje kweken die alleen maar wild wilt apporteren omdat dummy's dan niet meer leuk zijn.
Een pup kun je best kennis laten maken met wild, maar je moet er geen verwachtingen van hebben vind ik. Het meeste wild is ook veel te groot voor een jonge pup. Maar het is wel fijn als ze er al kennis van hebben genomen en er zo nu en dan mee in contact komen.
Dat heb ik met Ita inderdaad gedaan.
En kleine eendjes en duiven e.d. kon ze al snel dragen
Op de training was ook een klein konijntje dat de puppy's dus ook konden dragen :wink:
Dummy's haalt ze net zo lief op hoor. Ook als ze net een eend heeft gedragen. :ok:
Ik weet niet of ik het kan vergelijken met Rana.
De honden zijn zo verschillend dat dat een gok is.
Rana heeft tot ze 1,5 jaar oud was nooit wild gedragen (behalve een zelf gevonden kraai).
Het heeft mij bij haar heel wat moeite gekost om haar een eend of een konijn te laten dragen :roll:
Kraaien haalde ze wel op :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Op de training was ook een klein konijntje dat de puppy's dus ook konden dragen :wink:
ik las hier dat er op training een konijntje was dat al een pupje kon dragen :smile: .
Dat zou ik best eens willen zien :mrgreen: :smile:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Jaap* schreef:
Sita schreef:Ben blij dat we toch hebben doorgezet en gaan nu het etuitje afbouwen en proberen of hij een echte dummy wil apporteren. Beloon hem nu niet meer vanuit het etuitje, maar gewoon zoals normaal uit een zak van mijn jas. En dat gaat heel goed. Zelfs gisteren in het bos nog een apportje geoefend en helemaal perfect.

Wat Ranetje zegt :ok:
Als je de voerdummy als beloningsdummy gebruikt na het apporteren, dus als een gewone dummy is afgegeven de voerdummy gooien als beloning, heeft als bijkomend voordeel dat de hond niet alleen maar voor de voerdummy gaat lopen :wink:
Met een voerdummy kun je buiten ook hele leuke zoekspelletjes spelen trouwens :ok:
Buiten het feit dat je een hond beter niet kunt gaan dwingen om te zwemmen ben ikzelf ook geen voorstander van het commando "over".
Omdat je later misschien toekomt aan "dirigeren", waarbij je de hond bijvoorbeeld "vooruit" moet sturen.
Als hij dan toevallig een sloot tegenkomt wil je eigenlijk niet dat hij daarvoor gaat staan wachten op een commando.
Het is dan de bedoeling dat hij gewoon over de sloot zwemt en "vooruit" gaat :wink:
Maar daar verschillen de meningen wel eens over.
Bedankt voor alle tips! Ik ga ze zeker meenemen.

Zoekspelletjes vindt Taro helemaal geweldig. Verstop nu vaak zijn konijnenvelletje, maar de voerdummy kan ik daar zeker ook voor gaan gebruiken.

Afbeelding
Sita
Zeer actief

ranetje schreef: Waar, bij wat voor groep, train je ?
Ik train bij jachthondenschool Almere. Heel ongedwongen, ieder op zijn eigen niveau. Heb het er erg naar mijn zin.

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Sita schreef:
Ik train bij jachthondenschool Almere. Heel ongedwongen, ieder op zijn eigen niveau. Heb het er erg naar mijn zin.
Zijn die niet eens op tv geweest ofzo? :denken:
Sita
Zeer actief

Jaap* schreef:Juist het feit dat je niet altijd de beschikking hebt over wild zorgt er vaak voor dat je te snel wilt als je eens een keer wild mee hebt. Hou dat even goed in het achterhoofd :wink:
Dat vind ik niet zo erg hoor. Geef mij maar een gewone dummy. Dat konijnenvelletje vond ik eigenlijk al helemaal niets. Maar ja, dat was het eerste ding waar Taro echt enthousiast van werd.

Wij hebben tot nu toe nog maar één keer een apportje gedaan met een duif. Deze werd eerst in een sok gedaan. Taro heeft er aan gesnuffeld, maar wilde het niet apporteren. Zijn er toen ook niet verder mee gegaan, omdat we toen eerst lol wilden krijgen in het apporteren op zichzelf. De andere honden hebben de duif uiteindelijk allemaal geapporteerd en sommige zelfs uit het water gehaald. Erg leuk om te zien. Maar ik moet er nog niet aan denken om zo'n beestje zelf aan te raken :N:

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sita schreef:
Klinkt in ieder geval goed :ok:
Sita schreef:Wij hebben tot nu toe nog maar één keer een apportje gedaan met een duif. Deze werd eerst in een sok gedaan. Taro heeft er aan gesnuffeld, maar wilde het niet apporteren. Zijn er toen ook niet verder mee gegaan, omdat we toen eerst lol wilden krijgen in het apporteren op zichzelf. De andere honden hebben de duif uiteindelijk allemaal geapporteerd en sommige zelfs uit het water gehaald. Erg leuk om te zien. Maar ik moet er nog niet aan denken om zo'n beestje zelf aan te raken :N:
Dat kan voor Taro ook een reden zijn om het niet op te pakken als jij er bij gaat staan griezelen :mrgreen: :wink:
Gevoelshond zei je toch? :wink:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Jaap* schreef:
Sita schreef:
Zijn die niet eens op tv geweest ofzo? :denken:
Geen idee, ze hebben wel meegewerkt aan een dvd van dogtime. Misschien dat je ze daar van kent?

Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

Jaap* schreef:
druk opzetten wil ik ook absoluut niet,maar als ik nou een konijn in de tuin leg(dood wel te verstaan)en gewoon afwacht wat hij gaat doen kan ik hem wel belonen mocht hij een poging tot oppakken wagen?ik heb nog een ekster in de vriezer(en tegen die tijd misschien wat versere)dat is wat kleiner dus misschien leuker om mee te beginnen?

misschien volgend jaar met alle jachthonden van hier een keer trainen?
ik denk dat jaap en nettie mooie proeven kunnen uitzetten.
Afbeelding

jemble 5 maanden
fabienne s
Zeer actief

Sita schreef:
Dat vind ik niet zo erg hoor. Geef mij maar een gewone dummy. Dat konijnenvelletje vond ik eigenlijk al helemaal niets. Maar ja, dat was het eerste ding waar Taro echt enthousiast van werd
ik weet nog heel goed dat wij pas begonnen met wild(en canyon wou het eindelijk oppakken)canyon het wild bij de trainer moch brengen,ik ging dat echt niet oppakken :N: later kreeg ik mooie leren handschoenen van de trainer en durfde ik het wel zelf aan te nemen.nu heb ik er helemaal geen problemen meer mee maar ik vond het in het begin ook helemaal niks.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

fabienne s schreef:
Jaap* schreef:
druk opzetten wil ik ook absoluut niet,maar als ik nou een konijn in de tuin leg(dood wel te verstaan)en gewoon afwacht wat hij gaat doen kan ik hem wel belonen mocht hij een poging tot oppakken wagen?ik heb nog een ekster in de vriezer(en tegen die tijd misschien wat versere)dat is wat kleiner dus misschien leuker om mee te beginnen?

misschien volgend jaar met alle jachthonden van hier een keer trainen?
ik denk dat jaap en nettie mooie proeven kunnen uitzetten.
Je kunt dat konijn wel in de tuin leggen, maar dan zou ik wel ergens strategisch gaan zitten zodat de pup het konijn niet even stiekem naar zijn "hol" kan brengen en/ of voor zichzelf kan houden.
Als hij in ieder geval langs jou moeten komen op weg naar zijn verstopplaats, kan je de pup met het wild opvangen en belonen voor het "brengen" :ok:
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Ean heeft als klein pupje (nu acht maanden en in mijn ogen misschien net pup af maar ook zeker niet meer dan dat :wink: ) ook wel wild gezien en aan gesnuffeld en ik geloof zelfs ook vastgehouden maar dat was hij blijkbaar allemaal vergeten :19:

Zondag hebben we weer training en ik zal zelf ervoor zorgen dat ik een sok of een panty bij me heb die ik over de eend kan doen, zodat ik daar gaten in kan maken en zo... Blijf tot die tijd maar gewoon met de voerdummy met vleugels erom heen; heb geen haast en liever iets te langzaam dan te snel. Zolang er maar vooruitgang in zit op de langere termijn en dat zie ik nu al dus dat is fijn!

Het principe van de eend 'aanlijnen' hebben we al geprobeerd en dat gaf hetzelfde beeld; wel interesse en snuffelen maar niet oppakken. Het zou inderdaad best kunnen zijn dat we te snel willen hoor, wat je zegt Jaap omdat je niet altijd wild tot je beschikking hebt. Nu liggen hier inmiddels twee eenden in de vriezer, maar vind het zo zonde om ze te ontdooien voor even een paar minuten snuffelen en trainen want wil Ean er ook niet gelijk teveel mee 'vervelen'. Of is dat overdreven gedacht vinden jullie?

Oh Nettie, over dat met die reu en zo en buitdrift...; ik snap je opmerking! Maar we hadden geen van allen (ik ook absoluut niet!) de illusie dat hij zo heftig zou reageren. Als je hem kent; het is een doetje eerste klas, altijd lage houding ten opzichte van andere honden en laat alles over zich heenkomen. Dus dit was echt plotsklaps.. De afstand tussen de honden was minimaal vier meter of zo en beiden zaten aangelijnd. Maar ik snap je reserves; die hadden we beiden (de trainer en ik) ook nadat we zijn reactie zagen dus dat doen we ook niet weer :neenee:

Enne; een gezamenlijke trainingsdag van het zomer lijkt me he-le-maal top!!
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
ranetje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Ean heeft als klein pupje (nu acht maanden en in mijn ogen misschien net pup af maar ook zeker niet meer dan dat :wink: ) ook wel wild gezien en aan gesnuffeld en ik geloof zelfs ook vastgehouden maar dat was hij blijkbaar allemaal vergeten :19:

Zondag hebben we weer training en ik zal zelf ervoor zorgen dat ik een sok of een panty bij me heb die ik over de eend kan doen, zodat ik daar gaten in kan maken en zo... Blijf tot die tijd maar gewoon met de voerdummy met vleugels erom heen; heb geen haast en liever iets te langzaam dan te snel. Zolang er maar vooruitgang in zit op de langere termijn en dat zie ik nu al dus dat is fijn!
Lijkt me de juiste instelling :wink:
Een hondje van 8 maanden heeft een heleboel aan zijn kop. Dat kan ook nog van flinke invloed zijn.
Misschien gaat hij zelfs wel even wat achteruit.
Zou er geen punt van maken.
Het principe van de eend 'aanlijnen' hebben we al geprobeerd en dat gaf hetzelfde beeld; wel interesse en snuffelen maar niet oppakken. Het zou inderdaad best kunnen zijn dat we te snel willen hoor, wat je zegt Jaap omdat je niet altijd wild tot je beschikking hebt. Nu liggen hier inmiddels twee eenden in de vriezer, maar vind het zo zonde om ze te ontdooien voor even een paar minuten snuffelen en trainen want wil Ean er ook niet gelijk teveel mee 'vervelen'. Of is dat overdreven gedacht vinden jullie?

Overdreven?
Ik denk dat ook vaak, dus ik vind van niet :mrgreen: :smile:
Komt ook omdat we er maar zo weinig de beschikking over hebben :wink:
Misschien zou je de buitdrift kunnen aanwakkeren met de dummy met vleugeltjes en als hij daarvan enthousiaster wordt, dan twee of drie dagen achter elkaar elke dag heel even met een ontdooide eend?
Daarna kan je die niet meer gebruiken, maar dan heb je er toch een paar dagen plezier van als je hem tussendoor goed koel weglegt :wink:
Je zou de dummy zelfs aan een hengel vast kunnen maken om hem er een beetje gek op te krijgen?
Ik probeer wat te bedenken :wink:
Oh Nettie, over dat met die reu en zo en buitdrift...; ik snap je opmerking! Maar we hadden geen van allen (ik ook absoluut niet!) de illusie dat hij zo heftig zou reageren. Als je hem kent; het is een doetje eerste klas, altijd lage houding ten opzichte van andere honden en laat alles over zich heenkomen. Dus dit was echt plotsklaps.. De afstand tussen de honden was minimaal vier meter of zo en beiden zaten aangelijnd. Maar ik snap je reserves; die hadden we beiden (de trainer en ik) ook nadat we zijn reactie zagen dus dat doen we ook niet weer :neenee:

Enne; een gezamenlijke trainingsdag van het zomer lijkt me he-le-maal top!!
Het ging me nog niet eens om de reactie van Ean :wink: al is dat misschien wel iets om nu in je achterhoofd te houden.
Was bekend hoe die andere hond zou reageren als er een hondje van 8 maanden aan een apport komt snuffelen dat hij ook voor zijn neus heeft?
Het idee alleen al dat Ean op zijn donder had kunnen krijgen vind ik doodeng :N:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Je zou de dummy zelfs aan een hengel vast kunnen maken om hem er een beetje gek op te krijgen?
ik heb dat dus, in navolging van die twee trainingsfilmpjes (eentje van marijke en dan dat van die (amerikaanse?) trainers), ook geprobeerd met crunch : ahahahahaha, hi-la-risch :smile: !! ze werd er helemaal hoteldebotel gek van, ik heb daar echt staan gieren van het lachen :mrgreen: .
voor hier kon je het dus een uitermate geslaagd (speel-)instrument noemen :ok: :mrgreen: .
Ita heeft die hengel als klein pupje op jachttraining ook gehad aan het einde van een sleepje. Zij vond het ook helemaal geweldig :ok:
Dat is door Hegendorf (100 jaar geleden) al gebruikt om honden feller op de buit te maken.
Het wordt zelfs een "Hegendorf hengel" genoemd. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”