Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DNA databank

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

DNA databank

Ongelezen bericht door sirene »

Ik voel me heel dom maar kan iemand me vertellen hoe ik dat nou moet zien en hoe het werkt.

Je kan dus DNA laten afnemen en registeren van je hond. Dan heb je dus een unieke soort van streepjes code.
Een beviend fokster wil dat komend jaar zowieso ook ga doen met Peruanen met Inititieel register (RI). Hondjes van onbekende afkomst dus.
Ik vind dat wel een goed plan want ik denk ook dat veel honden uit Peru met RI helemaal geen genenverversing zijn maar gewoon hondjes uit nesten die niet geregistreerd zijn. Ik heb al zoveel honden met RI gezien en nagetrokken die gewoon familie zijn van honden die ik ken :roll:

Maar hoe gaat dat dan ?
Stel ik laat DNA afnemen bij Kori. Dan krijg ik een soort streepjeskode ofzo ? Maar kan ik daar dan ook wat mee ? Is het dan mogelijk om een bepaalde database aan te leggen (of is die er al van andere rassen bv) en de streepjeskodes te vergelijken ? En kan een leek er dan ook aan zien dat honden familie zijn ofzo ? Of moet dat dan door een geneticus helemaal onderzocht worden ?
En tot hoever kun je familiebanden makkelijk zien in DNA ? Kan iemand het duidelijk uitleggen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mizzsylver schreef:ik heb geen idee hoe het precies werkt.

Bij de duitse herders wordt al langer DNA afgenomen en opgeslagen.
Van Gaia is het DNA ook gecontroleerd, er wordt dan gekeken of de ouders op de stamboom ook de echte ouders zijn.
Zijn van ouders geen dna gegevens beschikbaar wordt het DNA opgeslagen en worden eventuele nakomelingen wel gecontroleerd.
En kan je bij jullie ook iets zien of nakijken van de opgeslagen honden ?
Ik bedoel ik heb echt echt geen idee wat ik me ervan voor moet stellen wat ik er zelf aan zou kunnen hebben qua gegevens ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Volgens mij is het vooral interessant om bijvoorbeeld al overleden honden op PRA te testen als daar ooit een markertest voor komt. De vraag lijkt me uitstekend om aan Ed Gubbels voor te leggen, hij gaat je uitgebreid en duidelijk antwoorden, dat weet ik zeker.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Volgens mij is het vooral interessant om bijvoorbeeld al overleden honden op PRA te testen als daar ooit een markertest voor komt. De vraag lijkt me uitstekend om aan Ed Gubbels voor te leggen, hij gaat je uitgebreid en duidelijk antwoorden, dat weet ik zeker.
Ja, op ziektes testen heeft zowieso mijn voorkeur maar zover is het helaas nog niet bij de meeste rassen en ziektes.
Gubbels geeft idd altijd uitgebreid en leuk uitleg maar als iemand het hier weet is dat misschien interessant voor meerdere mensen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Het wordt opgeslagen in een data bank. Daarvan krijg je een soort uitdraai/certificaat van. Ik heb hier een duitse dna-profiel liggen en storage maar er staan alleen codes op.

gr Maria
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

sirene schreef:
Rosita Compagner schreef:Volgens mij is het vooral interessant om bijvoorbeeld al overleden honden op PRA te testen als daar ooit een markertest voor komt. De vraag lijkt me uitstekend om aan Ed Gubbels voor te leggen, hij gaat je uitgebreid en duidelijk antwoorden, dat weet ik zeker.
Ja, op ziektes testen heeft zowieso mijn voorkeur maar zover is het helaas nog niet bij de meeste rassen en ziektes.
Gubbels geeft idd altijd uitgebreid en leuk uitleg maar als iemand het hier weet is dat misschien interessant voor meerdere mensen ?
je slaat daarom, volgens mij, ook veelal op voor de toekomst. Wanneer jij het antwoord van Ed optekent en dan weer hier plakt dan weten we het allemaal toch :cheer:
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

Voor zover ik weet wordt het opgeslagen in een databank en is het inderdaad voor de toekomst. Je zou er ouderschapstesten op kunnen laten uitvoeren of dna testen op erfelijke gebreken en ziektes.

Verder is het theoretisch mogelijk wan praktijken op te sporen als niet gemelde nesten mocht dit een verplichting voor iedere stamboomhond worden.

Die testen zullen allemaal voor je eigen rekening zijn. Je moet het zien als een soort van paspoort. Zelf mag je er niet in stempelen, dat doet zo'n stropdas aan de balie :wink:
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Ik heb ook het idee dat ze er nu hier in NL mee beginnen omdat in België vanaf 1 januari verplicht is om alleen te fokken met ouderdieren waar zo'n dna test bij gedaan is
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Wat zou het nut ervan zijn?
Als de markertest er is kan je de dragers al herkennen, dan is het dus gewoon een kwestie van het niet aan elkaar verparen van 2 dragers...
of vergeet ik nu iets belangerijks?
Groetjes Nanouk

Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Volgens mij is het vooral dat (oude) dragers gigantisch kunnen helpen bij het onderzoek naar de markers. Hopenlijk wordt er binnenkort zo'n soort onderzoek opgestart naar de levershunt bij de Cairn Terriers.

En als je de markers hebt, dan is het idd een kwestie van drager x drager vermijden.

Volgens mij heeft de opslag wel een bepaald kostenaspect. Ergens moet die database beheerd en onderhouden worden. En hij moet toegankelijk zijn voor onderzoeken. Ik heb geen idee hoe zoiets vormgegeven zou worden. Misschien door de Universiteitskliniek in Utrecht?

Ik heb geen idee of een leek DNA profielen zou kunnen vergelijken (en er dan ook iets zinnigs over zeggen).
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”