Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Honden toch jaloers?
Moderator: moderatorteam
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Honden toch jaloers?
Van Nu.nl Wetenschap:
Rechtvaardigheidsgevoel bij honden vastgesteld
Uitgegeven: 9 december 2008 06:55
Laatst gewijzigd: 9 december 2008 07:14
AMSTERDAM - Honden hebben een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en 'staken' zelfs vaak als ze oneerlijk worden behandeld. Dat hebben wetenschappers uit Oostenrijk aangetoond.
Bij het experiment aan de universiteit in Wenen moesten 43 goed getrainde honden verschillende malen op commando een poot geven aan hun baasjes. De dieren gehoorzaamden vrijwel altijd, ongeacht of ze een beloning kregen voor het kunstje.
Het gedrag van de dieren veranderde echter drastisch als ze zagen dat andere honden een beloning kregen voor het trucje, terwijl ze zelf niets ontvingen.
Stress
De honden die ongelijk werden behandeld ten opzichte van hun soortgenoten, gaven nog maar in 13 van de 30 gevallen een poot. Ook vertoonden ze vaak symptomen van stress.
Volgens hoofdonderzoekster Friederike Range bewijst het experiment dat de viervoeters een goed ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid hebben.
Apen
Veel hondenbezitters vermoedden dat al langer. Maar tot nu toe zijn alleen bij apen gevoelens van jaloezie, afgunst en schuld aangetoond. Psychologen gingen er lange tijd vanuit dat andere dieren niet genoeg 'zelfbewustzijn' zouden hebben om dat soort complexe emoties te ervaren.
"Maar het is duidelijk dat honden zich onprettig voelen in situaties waarin ze oneerlijk worden behandeld", aldus Range in het Britse wetenschappelijke tijdschrift New Scientist. "Dit experiment zou ook kunnen verklaren waarom sommige honden jaloers reageren als hun baasjes een kind krijgen.
Rechtvaardigheidsgevoel bij honden vastgesteld
Uitgegeven: 9 december 2008 06:55
Laatst gewijzigd: 9 december 2008 07:14
AMSTERDAM - Honden hebben een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en 'staken' zelfs vaak als ze oneerlijk worden behandeld. Dat hebben wetenschappers uit Oostenrijk aangetoond.
Bij het experiment aan de universiteit in Wenen moesten 43 goed getrainde honden verschillende malen op commando een poot geven aan hun baasjes. De dieren gehoorzaamden vrijwel altijd, ongeacht of ze een beloning kregen voor het kunstje.
Het gedrag van de dieren veranderde echter drastisch als ze zagen dat andere honden een beloning kregen voor het trucje, terwijl ze zelf niets ontvingen.
Stress
De honden die ongelijk werden behandeld ten opzichte van hun soortgenoten, gaven nog maar in 13 van de 30 gevallen een poot. Ook vertoonden ze vaak symptomen van stress.
Volgens hoofdonderzoekster Friederike Range bewijst het experiment dat de viervoeters een goed ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid hebben.
Apen
Veel hondenbezitters vermoedden dat al langer. Maar tot nu toe zijn alleen bij apen gevoelens van jaloezie, afgunst en schuld aangetoond. Psychologen gingen er lange tijd vanuit dat andere dieren niet genoeg 'zelfbewustzijn' zouden hebben om dat soort complexe emoties te ervaren.
"Maar het is duidelijk dat honden zich onprettig voelen in situaties waarin ze oneerlijk worden behandeld", aldus Range in het Britse wetenschappelijke tijdschrift New Scientist. "Dit experiment zou ook kunnen verklaren waarom sommige honden jaloers reageren als hun baasjes een kind krijgen.
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Is dat zo? Volgens mij zijn er net zoveel hondenbezitters die vinden dat jaloezie niet een emotie is die honden toebehoord.Pendrag schreef:Tja, wat moet je hier nu op zeggen? Volgens weet iedereen die honden heeft dit allang. Leuk dat het nu bewezen is. Wel typisch Westers dat je het eerst moet bewijzen voor het bestaat.
Daarnaast juist bij diersoorten waar wij niet in onze taal mee kunnen communiceren vind ik het uiterst belangrijk dat men eerst met bewijs moet komen in plaats van aannames te doen op basis van eigen interpretatie en referentiekader. Menig diersoort en zeker ook de hond heeft geleden onder foutieve interpretaties en aannames.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Rechtvaardigheid vind ik een beetje vaag hoor..... maar jaloezie volgens mij wel. Al kan je er allerlei namen aan geven natuurlijk.
Puch is zo jaloers als de neten, echt vreselijk. Een andere hond die geaaid wordt of een koekje krijgt? Meneer gaat uit zijn dak.
Afgelopen vrijdag was Sonja hier (fokster van Puch) en we kwamen Shibo tegen, dat is normaal gesproken dé grote vriend van Puch. Maar Shibo ging vlemen bij Sonja en Puch werd stik jaloers
Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen, alhoewel ik regelmatig heb gehoord dat honden niet jaloers kunnen zijn, maar vanuit mensenogen is dit pure jaloezie.
Puch is zo jaloers als de neten, echt vreselijk. Een andere hond die geaaid wordt of een koekje krijgt? Meneer gaat uit zijn dak.
Afgelopen vrijdag was Sonja hier (fokster van Puch) en we kwamen Shibo tegen, dat is normaal gesproken dé grote vriend van Puch. Maar Shibo ging vlemen bij Sonja en Puch werd stik jaloers

Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen, alhoewel ik regelmatig heb gehoord dat honden niet jaloers kunnen zijn, maar vanuit mensenogen is dit pure jaloezie.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Waarom wijst dit op gevoel voor rechtvaardigheid?
Volgens mij wijst het gewoon op hebberigheid: zij hebben iets en ik wil dat ook, en dus fixeer ik daar zo op dat ik geen poot meer geef.
Aldus dit neertypende, zie ik dat het ook kan wijzen op onvoldoende baas-hond-binding.
En verder nog op domweg opportunisme.
Nee, rechtvaardigheid is toch wel iets anders in mijn beleving.
Volgens mij wijst het gewoon op hebberigheid: zij hebben iets en ik wil dat ook, en dus fixeer ik daar zo op dat ik geen poot meer geef.
Aldus dit neertypende, zie ik dat het ook kan wijzen op onvoldoende baas-hond-binding.
En verder nog op domweg opportunisme.
Nee, rechtvaardigheid is toch wel iets anders in mijn beleving.
- Moos
- Zeer actief
Is dat niet meer bezitterigheid? Of gewoon gevalletje "ohhh er wordt geaaid/koekjes uitgedeeld, ikke, ikke, ikke ook!!"?Caro. schreef:Rechtvaardigheid vind ik een beetje vaag hoor..... maar jaloezie volgens mij wel. Al kan je er allerlei namen aan geven natuurlijk.
Afgelopen vrijdag was Sonja hier (fokster van Puch) en we kwamen Shibo tegen, dat is normaal gesproken dé grote vriend van Puch. Maar Shibo ging vlemen bij Sonja en Puch werd stik jaloers![]()
Bij dat testje wat ze gedaan hebben krijg ik meer het idee dat de honden gewoon afgeleid zijn omdat ze koekies zien, maar niet krijgen.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Angst voor verlies van de plek in de roedel?Caro. schreef:Hoewel ik regelmatig heb gehoord dat honden niet jaloers kunnen zijn, maar vanuit mensenogen is dit pure jaloezie.
Dit soort gedrag wordt altijd jaloezie genoemd, maar volgens mij is het onzekerheid.
Mijn jongste teef doet het vaak, de tweede ook, maar alleen bij elkaar. Bij de oudste doen ze het nooit. En die oudste, die rotsvast in het zadel zit als leider, doet het nooit.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Of corrigeren van een door de baas onjuist gehanteerde roedelverhouding?
Als ik een oefening wil doen met Ita en ik heb beide honden bij me, dan doe ik die oefening eerst met Rana (Ita wacht rustig af) en daarna met Ita.
Als ik het omgekeerd zou doen gaat Rana uit haar dak.
Voor mijn gevoel omdat ze de eerste en hoogste "rechten" heeft en ik roer naar haar gevoel de rangorde ondersteboven?
Ik kan Rana wel prima afleggen als ik iemand anders help met trainen van een hond. Daar maakt ze zich niet druk over. Die hond hoort niet tot onze roedel (?)
Als ik een oefening wil doen met Ita en ik heb beide honden bij me, dan doe ik die oefening eerst met Rana (Ita wacht rustig af) en daarna met Ita.
Als ik het omgekeerd zou doen gaat Rana uit haar dak.
Voor mijn gevoel omdat ze de eerste en hoogste "rechten" heeft en ik roer naar haar gevoel de rangorde ondersteboven?

Ik kan Rana wel prima afleggen als ik iemand anders help met trainen van een hond. Daar maakt ze zich niet druk over. Die hond hoort niet tot onze roedel (?)
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat testje zegt mij dus ook helemaal niks, en al helemaal niet het bewezen gevoel voor 'rechtvaardigheid', want naar mijn mening is dat iets wat honden juist echt niet bezitten.Moos schreef:Is dat niet meer bezitterigheid? Of gewoon gevalletje "ohhh er wordt geaaid/koekjes uitgedeeld, ikke, ikke, ikke ook!!"?Caro. schreef:Rechtvaardigheid vind ik een beetje vaag hoor..... maar jaloezie volgens mij wel. Al kan je er allerlei namen aan geven natuurlijk.
Afgelopen vrijdag was Sonja hier (fokster van Puch) en we kwamen Shibo tegen, dat is normaal gesproken dé grote vriend van Puch. Maar Shibo ging vlemen bij Sonja en Puch werd stik jaloers![]()
Bij dat testje wat ze gedaan hebben krijg ik meer het idee dat de honden gewoon afgeleid zijn omdat ze koekies zien, maar niet krijgen.
Maar jaloezie.... ja, je kan het bezitterigheid noemen. Maar wat is jaloezie? Dat is toch ook 'ik wil dit ook hebben en jij mag het niet'?
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Onzekerheid is het echt niet bij Puch hoorMarjoleine schreef:Angst voor verlies van de plek in de roedel?Caro. schreef:Hoewel ik regelmatig heb gehoord dat honden niet jaloers kunnen zijn, maar vanuit mensenogen is dit pure jaloezie.
Dit soort gedrag wordt altijd jaloezie genoemd, maar volgens mij is het onzekerheid.
Mijn jongste teef doet het vaak, de tweede ook, maar alleen bij elkaar. Bij de oudste doen ze het nooit. En die oudste, die rotsvast in het zadel zit als leider, doet het nooit.

Marloes noemt het bezitterigheid, dat zou dan nog een beter woord zijn als je een andere stempel dan jaloezie eraan zou willen geven.
- Moos
- Zeer actief
Ik zie jaloezie eigenlijk meer als "ik wil het ook" zonder de "jij mag het niet". Menselijk bekeken dan hahahaahCaro. schreef:
Maar jaloezie.... ja, je kan het bezitterigheid noemen. Maar wat is jaloezie? Dat is toch ook 'ik wil dit ook hebben en jij mag het niet'?

Bezitterigheid zie ik dan meer als dus ook echt voorkomen dat de andere hond datgene krijgt waar je bezitterig over bent.
Denk ik hoor

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hebt natuurlijk allerlei vormen van jaloezie, ook het misgunnen bij een ander, maar ook jaloezie in een 'positieve' vorm dat je het een ander wel gunt, maar jezelf ook.Moos schreef:Ik zie jaloezie eigenlijk meer als "ik wil het ook" zonder de "jij mag het niet". Menselijk bekeken dan hahahaahCaro. schreef:
Maar jaloezie.... ja, je kan het bezitterigheid noemen. Maar wat is jaloezie? Dat is toch ook 'ik wil dit ook hebben en jij mag het niet'?![]()
![]()
Bezitterigheid zie ik dan meer als dus ook echt voorkomen dat de andere hond datgene krijgt waar je bezitterig over bent.
Denk ik hoor
Als je Puch af en toe ziet kijken... ook t.o.v. Kaya hoor, alleen daar laat hij het bij kijken. Het is echt een 'jaloerse' blik en natuurlijk speelt bezitterigheid hierbij een grote rol.
Maar kijk eens bij mensen, laten we even traditioneel het bij man en vrouw houden (

Dat is de blik van Puch.... ja bezitterigheid, maar in menselijke bewoordingen toch ook wel een vorm van jaloezie, of jaloerse bezitterigheid.